Peter Schats „LABYRINT overmorgen in premiere y%/ Ha, dat moet u vaker doen: Slagroom erop ZWELLINGEN Première van Jurriaan Andriessens .CONCERTO ROTTERDAM" F£Sl m ld- Vaak doen dit seizoen: aardbeien met slagroom. Nico Rost 70 jaar DINSDAG 21 JUNI 1966 Gedesoriënteerde toeschouwer zal zijn eigen weg moeten zoeken „LABYRINT IS GEWOON EEN OPERA. Dat vind ik de meest nuchtere benadering, 't Is een idee van Huisman het maar gewoon een opera te noe men. Totaal theater, och, opera is toch altijd totaal theater geweest, 't Is verwarrend verklaringen te geven. Je komt tot allerlei dingen die er niers mee te maken hebben. Ik heb eens een blaaskwintet geschreven, ik wist wat ik doen moest, maar ik dacht hóe moet ik dat verantwoorden. Dan moet er een programmatoelichting geschreven worden, het gevaarlijkste dat je een componist kunt vragen. Je wordt dan uit jezelf getrokken en dan krijg je vaak onzin". Peter Schat is de componist van de opera „Labyrint" (135 medewerkers) die donderdag in het Holland Festival in première zal gaan. Het idee kwam vier jaar geleden bij Schat op toen hij in Praag de „Laterna Magica" zag. Sindsdien heeft hij er aan gewerkt, eerst alleen en later met anderen. Hij weet precies wat er gaat gebeuren, maar vindt het moeilijk er opheldering over te geven. „Ik weet er natuurlijk wel muzi kaal- en theatraal-analytische dingen over te zeggen, maar als ik 't moet samenvatten, dan dat zou ik niet willen zeggen. Maar ik kan wel zeggen hoe 't zit ten opzichte van de traditie van de opera, de muzikale traditie". Motten? Examens aan de grote teen Voor jazzcombo en symfonieo kest IN VERBAND met de ingebruik stelling van de Doelen-concerizaal heeft Rotterdam dit jaar een groter aandeel in de Holland-Festivalpro gramma's gekregen dan anders. Gis teravond liet zich het Rotterdams Philharmonisch Orkest horen met onder meer de pre mière van een nieuw werk van Jurriaan Andries- sen, het Concerto Rotterdam voor jazzcombo en symfonie-orkest dat in opdracht van het dagblad Het Vrije Volk gecomponeerd werd. Het feit dat de componist voor zijn dagelijkse mu- ziekpraktijk met één been in de we- - De radio geeft woensdag T elevisieprogramma reld van jazz-, amusements- en film muziek staat en met het andere m de klassieke sector maakte hem de aan gewezen figuur om zo'n opdracht met succes te vervullen. Als voorbeeld van. een geslaagde symbiose van uiteen lopende elementen is het een voltref fer geworden en voldoet het beter dan andere pogingen die mij bekend zijn om de jazz in een symfonisch diver tissement zijn logische plaats te geven. Sas Bung Vliegen? t (Van een medewerker) „ER ZIJN EIGENLIJK TWEE RICHTINGEN zegt Peter Schat de veristische en.hoe zou je 't noemen, de tegen overgestelde, die meer heeft van een ritueel, een ceremonie. Zoals Oedipus Rex van Strawinsky tegenover een Wozzeck van Berg. Oedipus Rex is een zeer ritueel gebeuren, met een sta tisch karakter ook. Wozzeck is veel psychologischer, naturalis- tischer in zekere zin. In Labyrint heb ik me qua theater conceptie veel meer aangesloten bij Oedipus Rex. Ik vind de Wozzeck ook echt een eindpunt van het psychologische drama; ten allergeweldigste opera, maar ik geloof niet dat het mo gelijk is nog verder te gaan met de verbeelding van deze kant van de opera, de psychologisch-naturalistische. Als je nog verder zou gaan, zou de vorm gaan wringen en dat voel je al een beetje in de Wozzeck: dat het muzikale idioom en de opbouw gaan vechten; dat rvrikt en gaat uit z'n voegen barsten De vorm van de traditionele opera, die één dimensionale tonale PETER OOSTHOEK, regisseur van de opera: „Dit is een van de manieren waarop je kunt pogen het publiek agres sief te laten meewerken omdat ze op een gegeven moment voor iets moeten gaan kiezen. Bijvoorbeeld voor de mu ziek, of de acteurs of de dansers. Ande ren gaan uitkijken naar de film die tel kens verschijnt, of naar 't orkest. Het ge heel komt voort uit 't oosten: Polen, Oos tenrijk, Hongarije, Tsjechoslowakije Daar zijn ze veel verder dan wij denken. Ze hebben daar research over theater, 't Lijkt op wetenschappelijke research. Daar zijn theaters waar ze zoeken naar andere mogelijkheden dan alleen maar een avondje plezier. Je zou kunnen zeggen dat men op 23 juni (en tijdens de vijf daar op volgende voorstellingen) gaat kijken naar het resultaat van een zeer serieus gepleegd researchwerk. Dat houdt in dat het totaal kan mislukken, maar het kan ook een enorme schok teweegbrengen, zo dat men op kleinere schaal en goedkoper kan doorgaan in deze richting. Het kan nooit een zes-min worden; alleen maar goed of een nul". „Labyrint hebben we steeds een drie luik over „de" vrouw genoemd; drie la gen, waarin echter desoriënterende ele menten voorkomen die niets te maken hebben met dit drieluik. Desoriëntatie om het drama te verhogen, om het pu bliek te irriteren of te enthousiasmeren. Het is een cerebrale, gedachte poging om dit met die mensen te doen. In Warschau doet men dat ook op grote schaal. Maar we zijn er niet op uit het publiek ritmisch te laten meeklappen. We zullen niet, zoals Living Theatre, fluitjes uit delen. Tijdens de repetities in Carré, sinds 8 juni al zetten we steeds maar de leg puzzel in elkaar, en dan kun je natuurlijk nog wel eens verrassende dingen krij gen, maar op de avond van de 23ste heeft het niets meer te maken met een happening". PETER SCHAT is een fervent be wonderaar van de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges (van wie labyrinti sche verhalen door „De Bezige Bij" zijn uitgegeven in de litteraire reuzenpocket „De Aleph"). Zodra het woord labyrint valt wordt Borges aangevoerd als de „daedalus" die van dit oeroude verschijn sel alles weet. „Er is een logisch vervolg in de tijdconceptie,maar er is ook meer Advertentie OMYL 13.65- f4.95 EEN ORGANON PRODUKT De dirigent Bruno Maderna en de componist Peter Schat (met bril hadden precies één minuut de tijd bij hun drukke repetities in Theater Carré te Amsterdam om voor onze fotograaf te poseren. „Hij doet het ge weldig", zei Peter Schat van de Ita liaanse dirigent die als groot voor vechter van moderne muziek de opera „Labyrint" instudeert voor de zes Holland-Festivaluitvoeringen die dit stuk „totaaltheater" zal beleven. Men verwacht bovendien een t.v.- uitzending van de uitvoering. dimensionaliteit mogelijk. Borges heeft een boek geschreven, waarin een veld slag wordt verloren. Maar in een an der hoofdstuk van dat boek blijkt deze slag op een ander tijdstip gewonnen te zijn, en in weer een ander deel moet de veldslag nog plaats vinden. Dat soort din gen laat hij naast elkaar bestaan.Ver schillende mogelijkheden van tijdsverloop die parallel ot in tegenspraak zijn. Zo'n verhaal is niet onderhevig aan de zwaar tekracht, zou je kunnen zeggen en dat is sinds het wegvallen van de tonica in de muziek ook zo. Ik heb in Labyrint mu zikaal bepaalde structuren die een ver loop in de tijd hebben, bijvoorbeeld bij de houtblazers, en tegelijk gebeurt er bij de strijkers iets heel anders, onafhan kelijk ervan". „In het labyrint zoek je naar een mid delpunt, dat is je ideologie. Bijvoorbeeld de ideologie van het innerlijk verlangen naar wat dan ook. In het centrum van het labyrint zat de Minotaurus die je op vrat. Dus al je de ideologie gevonden hebt dan vernietigt zij zichzelf. Of de mens wordt erdoor vernietigd.Ideolo gie, God, het onvervulde verlangen van de Tachtigers. Dat je gelukkig bent en tóch. Noem maar op Het verloren pa radijs het is universeel, maar toch aar dig. Dolen in het labyrint is nastreven van datgene wat je denkt dat er nog moet zijn". V1TGANGSPUNT VOOR de opera La byrint is geweest De Paradijsvogel' Dit boek van Louis Paul Boon bevat twee lagen: een mythologisch verhaal over Noema en een alledaags min of meer realistisch verhaal over Beauty Kitt. Bei de bewegen zich los van elkaar. In de opera zijn deze twee structuren de ge speelde realistische en de gezongen my thische laag aangevuld met een der de: de film. Beauty Kitt (voor wier struc tuur men de ontivikkeling van de filmac trice Marilyn Monroe heeft gebruikt) is een in achterbuurten opgegroeid sexy meisje. Vulkan Fiber haar voormalige echtgenoot, een aan lager wal geraakte bokser, kan niet van haar loskomen. De huidige echtgenoot Ramadhoe wil haar vorm, is zeer goed in overeenstemming te brengen met de Aristotelische dramatische wetten, maar een atonaal idioom is mijns inziens in strijd met die wetten. Er is niet meer een eenheid te bereiken. De causaliteit, de logische ontwikkeling, de gerichtheid op het slot, de katharsis. dit is een typisch tonale gerichtheid, een doel. En dat heeft tonale muziek óók. Maar in atonaal idioom, of antitonaal, waarbij 't gaat om onderlinge relaties en niét om een doel.'t Is ook wel logisch dat dat in tegenspraak is met een conceptie van doelgericht heid. En het symbool voor antitonaal denken is het Labyrint". Schat en de zijnen proberen te vermijden dat de verschillende elementen elkaar gaan uitbeelden, imiteren. Alle elem.enten (zang, dans, spel, film, muziek) zijn autonoom in Labyrint, zegt Schat, ze onderbreken elkaar, vernietigen elkaar, leiden elkaar af. ven" hij wil haar de image van de idea- e vrouw geven. Haar „ideologie" is die van de volmaakte vrouw. Zij heeft be hoefte aan exhibitionisme, aan bewonde ring, maar blijkt niet bestand tegen de problemen die haar ideaal oproept en gaat ten onder aan zichzelf. DE TWEEDE laag: in de stad Taboe heerst honger. De bewoners besluiten tot een zoenoffer: de kinderen worden de bergen ingestuurd als offer aan de para dijsvogel. Hun wordt verteld dat deze vo gel hun een beter leven zal geven. Onder de kinderen zijn Noema en haar broer Tu bal Kain. Zij overleven de ontberingen voornamelijk omdat Noema bezeten raakt van de paradijsvogel en omdat zij haar broer voedsel laat stelen van de andere slachtoffers. Zij vinden een al eerder de bergen ingestuurd volk en trekken te rug naar Taboe. Noema, vereerd en aan beden, leidt de menigte. Als de stad ver woest is en alle leven vernietigd, verrijst op de puinhopen het heiligdom van de paradijsvogel met aan het hoofd de als godin vereerde Noema. Zij is per slot dus opgevreten door de niet door haar ge stichte maar wel aangehangen ideologie (religie); zij is paradijsvogel. De volge linge is verder gegaan dan de uitvinder. DIT ZIJN DUS TWEE parallelle lagen: Beauty Kitt en Noema gaan ten onder aan wat zij zoeken. Het verschil is ge legen in het feit dat Noema de toon aan geeft voor de haar slaafs volgende broer Tubal Kaïn, terwijl Beauty Kitt de plan nen van Ramadhoe slaafs volgt. Ander zijds doen beide vrouwen toch weer niets anders dan datgene najagen wat ónde ren haar voorhouden. Het uitdenken van een ideologie heeft al de vernietiging in zich. Hitiers zeer intellectuele braintrust zo zegt Peter Oosthoek wist bij 't begin al dat de destructie er in zat. „Labyrint" heeft te maken met dictatuur, hoe heilig en ver heven Noema is, zij wil dat iedereen gelooft wat zij zegt. En de dictatuur van Ramadhoe maakt Beauty Kitt kapot. NAAST DEZE TWEE STRUCTUREN als derde: de film, die de lichamelijkheid van de vrouw verbeeldt, de anonieme naakte lichamelijkheid zonder individua liteit. De film bedoelt een desoriëntatie ten opzichte van deze lichamelijkheid te bewerkstelligen. Men ziet alleen lichaam of lichaamsdelen als labyrintische lijnen. Op deze manier blijft er van de vrouw dus ook niets over. Het is abstractie van de identiteit, en ook van alle verhaalele menten uit beide andere lagen. Alles valt uiteen. PETER SCHAT: „De film onttrekt zich helemaal aan psychologische be schrijving. Ik weet 't niet. het absolu te zijn.de lichamelijkheid. Of.ja: 't zijn, de lichamelijkheid, natuurlijk! Drie lagen, maar men mag dit volgens Peter Schat niet zien als drie verschillen de afschaduwingen van het ene fenomeen vrouw. „Dan zie je toch weer een over koepeling. Het wordt niet allemaal gepro jecteerd op één zaak: de vrouw. Nee, het zijn drie realiteiten, die samen niet temin iets meer zijn dan ieder afzonder lijk. Drie realiteiten. ja, vijfentwintig had ook gekund. Er komen ook andere dingen bij: de functie van de dans en van de elektronische muziek die gebouwd is op het geluid van één vrouwenstem. Die mu ziek is dus ook een vrouw. De dans is veel vrijer, heeft meer de functie van vervreemding om de poëzie van de ruim te waarin het zich afspeelt bewust te ma ken. De dansers dansen hun eigen ruimte. We gebruiken de hele ruimte van Thea ter Carré, niet alleen het toneel". PETER OOSTHOEK: „Labyrint was voor mij een noodzaak, een poging om eens wat anders te doen in theater. Dat moet je doen met iets waarin je kunt vertrouwen. Voor mij is de gedrevenheid op 't ogenblik minder belangrijk dat 't researchwerk, voor mij is 't de moge lijkheid om door te zoeken naar andere vormen. Het is niet een soort anarchie in het theater, niet een kappen met alles was altijd al gebeurd is. Wij zoéken al leen maar een andere vorm waarbij het publiek actiever deelneemt aan het ge beuren. Er is geen scheiding meer tussen publiek en gebeuren". REINBERT DE LEEUW in de Holland Festival-gids: „Het verband, de spanning tussen de elementen moet door de toe schouwer worden geïnterpreteerd. Op de ze wijze wordt hij het „subject" van de opera Labyrint. De desoriënterende wer king van de simultaniteit opent voor hem de mogelijkheid tot creatieve deelname: wat in het traditionele theater dè waar heid was wordt nu slechts zijn waarheid". LEIDEN. Geslaagd voor het doctoraal examen godgeleerdheid: mej. J. E. L. Hei- deman, Heemstede (cum laude). Docto raalexamen geneeskunde: mej. P. v. d. Zaal, Lisse; artsexamen: J. J. P. van de Kamp, Sassenheim. Amsterdam. Doctoraal in de Duitse taal en letterkunde: mej. M. E. Cohen (Am sterdam). Prop. theologische faculteit: J. Knol (Beverwijk), M. Uittenbosch (Haar lem). Bevorderd tot arts: J. T. Braaksma (Amstelveen), mej. M. S. Speelman (Heemstede). Advertentie Een succesvol middel tegen knobbels en zwel lingen aan de grote teen is nu verkrijgbaar onder de naam Dalet Balsem. Dalet Balsem dringt diep in de huid door, verlicht de pijn op wonderbare wijze, heft de aandoening en opzwelling op. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten. Nederland 1: De NCRV zendt van avond het toneelspel „De drie zusters" uit van Anton Tsjechov. Dit meesterwerk is dank zij de Russische regisseur Peter Sjarov ook door Nederlandse acteur en actrices meermalen gespeeld. Men ziet nu echter een Russische productie op het scherm. In „De drie zusters" wordt men op aangrijpende wijze geconfronteerd met drie vrouwen in een afgelegen stad zonder cultuur, waarin alleen de komst van een paar ontwikkelde officieren wat afwisse ling brengt. De zusters blijven voortdu rend met zichzelf en hun eigen proble men bezig, in welk gezelschap zij zich ook bevinden. Zo worden de edelste mogelijkheden van de met elkaar verbonden levens op deerniswekkende manier verkwist. NEDERLAND 2: In het VARA-program- ma wordt onder andere het tweede ge deelte van een serie concerten uitgezon den, die de BBC maakte tijdens het Edinburgh Festival 1964. Cellist Mstislav Rostropovitsj en pianist Swjatoslav Richter spelen een cello-sonate van Ludwig von Beethoven. In de derde en laatste uitzending van het programma „Waar zo de liefde viel.wordt een discussie gevoerd over het kerkelijk ge mengde huwelijk. 33' Advertentie HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws, ochtendgymnastiek en soc. strijdlied. 7.23 Gram.muziek en reportages. 9.00 Van alle markten thuis: voor de huis vrouw. 9.05 Pianorecital. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Gram.muziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Altviool en piano. 12.00 Instru mentaal ensemble. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Metropole-orkest. 13.00 Nws. 13.10 Ak- tualiteiten en kalender. 13.30 Orkestmuziek. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Omroeporkest. Tussen 15.30-17.00 Eventuele reportage Tour de France. 15.00 Voor de jeugd. 16.00 Nws. 16.02 Voor de zieken. 16.30 Wegwijzer tips voor vakantie- en snipperdagen. 17.25 Dans- orkest en solisten. 17.55 Reportage Wimble don. 18.00 Nws. 18.15 Aktualiteiten. 18.20 Uit zending van het G P V. 18.30 De Cultuurpoli tiek in de Raad van Europa. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjeskoor. 19.30 Tour de France. 19.40 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Artistieke Staalkaart. 20.15 Hol land Festival 1966: Orkest van de Südwest- funk. 22.30 Nws. 22.40 Aktualiteiten. 22.55 Ge- var. muziekprogramma. 23.15 Fragmenten uit de musical Camelot. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu ziek. 17.30 Nws.l. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Klassieke gram.muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Gram.muziek. 10.30 Mor gendienst. 11.00 Gram.muziek. 12.27 Medede- een rol geven in „de film van haar le- lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Gram.muziek. 12.50 Orkest. 13.10 Ope rafragmenten. 14.00 Windeieren, hoorspel. 14.30 Gram.muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Pianoconcert. 17.40 Voor de kleuters. 17.50 18.30 Spektrum: nieuws uit de prot. chr. or ganisaties. 18.50 Gram.muziek. 19.00 Nws en weerpraatje, 19.10 Radiokrant. 19.30 Meisjes koor. 19.50 Wereldpanorama. 20.00 Grammu- ziek. 20.15 Bas en piano. 21.30 Hier geleerd, daar gedaan. 21.55 Muziek uit Westeuropese kathedralen. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws en herh. SOS-berichten. 22.40 Licht or kest. 23.00 Hier geleerd, daar gedaan. 23.15 Gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Gevar. platenprogramma. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Gram. muziek. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 Koffie met Kees. 12.00 Nws. 12.02 Actualitei ten. 12.05 Holl. plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Ac tualiteiten. 13.05 Gram.muziek. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Gevar. platenpro gramma. 15.00 Nws. 15.02 Gram.muziek. 16.00 Nws. 16.02 Volksliedjes. 16.30 Rhythm and blues. 17.00 Nws. 17.02 Gevar. program ma voor automobilisten. BRUSSEL. 324 m. 13.00 Nws. Aansluitend: reportages van de Ronde van Frankrijk. (14.00 en 15.00 en 16.00 Nws). 17.00 Nws. 17.15 De omnibus. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Leken- moraal en filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.55 Gram.platen. 19.00 Nws. Aansluitend: Actua liteiten. 19.40 Dansmuziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.15 Amusementsmuziek. 20.30 Kamermuziek. 21.45 Pianomuziek. 21.50 Op voedkundige rubriek. 22.00 Nws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I Ca. 16.00 Direkte reportage Ronde v Frankrijk. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.32 Engel se les. les 38 en herhaling les 37. 20.00 Jour naal. 20.20 De drie Zusters, gefilmd toneel spel van een Russische voorstelling. 22.10 At tentie. 22.30 Journaal. 22.35 Filmverslag Ron de van Frankrijk. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Filmreportage over een dorp in West Pakistan. 20.30 Achter het nws. 20.55 Z-Cars: politiefilm. 21.45 Cello en pia no. 22.10 Waar zó de liefde viel uitzen ding over het kerkelijk gemengde huwelijk. 22.40-22.45 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I Plm 16.00. Direkte reportage Ronde van Frankijk. 17.00 Voor de kinderen. 18.30 Te leac: De Attische tragedie (14). 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les. (les 37 en herh. les 36). 19.35 Shindig: voor de Tie ners. 20.00 Journaal. 20.20 De gele trui: Franse filmimpressie van 3 weken Tour de France 1965. 20.50 Nieuwe oogst: debuut van jonge talenten. 21.50 Werk aan de weg: film impressie. 22.25 Journaal. 22.30 Filmverslag Tour de France. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Onze man in Washington. 20.25 'n Werkdag, tekenfilm. 20.35 Allemaal leugensz blijspel. 22.05 Journaal. EEN STERK PUNT is dat de melodie structuur van de jazz-groep niet afwijkt van die in het orkest omdat de compo nist de musici laat improviseren over 12- toons wendingen die door het orkest wor den voorbereid en opgevangen. Ook rit misch worden beide groepen door een overeenkomstige elasticiteit gekenmerkt. De eigen klankkleur van de jazzgroep blijft echter gehandhaafd in de typische intonatie zoals die tot gelding komt in so li die dan dikwijls weer door het gehele orkest gescandeerd worden. De componist is hier op bekend terrein door de duizen den arrangementen die hij sinds jaar en dag voor diverse radio-ensembles pleegt te maken. Een uiterst levendige concerte rende speelwijze leidt tot boeiende en soms briljante confrontaties tussen orkest en combo. Franz-Paul Decker leidde het nieuwe werk alsof hij dagelijks met de ze materie omging, en de zes jazzmuzi kanten kondén zich er volledig in uitleven. Het waren: Cees Smal, trompet. Piet Noordijk en Toon van Vliet, resp. alt- en tenorsax, Frans van Luin, trombone, Jacques Schols, contrabas en Gerard van Bezij, drums. ALS HET DE BEDOELING van de op drachtgevers was het Rotterdamse pu bliek een werk te geven waarbij iedereen zich direct thuis zou voelen, is de com ponist in zijn opzet geheel geslaagd, dat bleek wel uit het langdurige applaus. Deze noviteit was passend omlijst door het Derde Pianoconcert van Prokofjeff, een beetje gedateerd misschien maar met jongleursvaardigheid uit de toetsen gesla gen door Daniël Wayenberg, en de suite uit De Vuurvogel van Strawinsky. Het concert was geopend met een beknopte Intrata voor koperblazers, eveneens van Jurriaan Andriessen. Advertentie f3.es- (4.95 EEN ORGANON PRODUKT Vandaag wordt de schrijver Nico Rost zeventig jaar. Een huldigingscomité van vrienden uit Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk biedt hem hedenmiddag een geschenk aan. De heer Rost, die gedurende de laatste oorlog in Duitse concentratiekampen heeft gezeten, schreef onder meer het boek „Goethe in Dachau". Verder ver scheen van zijn hand het werkje „De vrienden van mijn vader", dat in 1959 met de Marianne Philipsprijs werd bekroond. Ook schreef hij de boeken „Nog draaft Beyaard" en „Ook dat is Brussel". Van 1930 af is Nico Rost vaste medewerker van het Belgische blad „De Vooruit". In tal van kleine en grote steden van West-Duitsland heeft Nico Rost de laatste jaren de jeugd van vakverenigingen en leden van volksuniversiteiten geconfron teerd met het probleem van schuld en boete en hen gewezen op de waarden, die verankerd liggen in een litteratuur, die in het Derde Rijk niet aan bod kwam. Als lid van het Internationale Dachau- comité werkt hij met inspanning van al zijn krachten mee aan de totstandkoming van een monument en het museum in het voormalige concentratiekamp. Dezer da gen verschijnt van hem een nieuw boek „Tegenover de anderen", een keuze uit zijn verhalen en artikelen. De schrijver recipieert heden middag in het Amster damse Apollohotel, van 16.30-18.30 uur. Advertentie f 3.65- (4 95 EEN ORGANON PRODUKT

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7