Het Nationale Ballet met
„Apollon Musagète"
Mil HOLSTER N.V.
MARCEL MARCEAU
Orgelconcert
Amerikaanse wint het
T s jaikof sky-zangconcours
Ernstige jeugdrellen bij
Beatle-optreden in
Hamburg
t MS IIM NV
Dagelijks nachtvoorstellingen in
Cinétol uniek voor Nederland
HOLU^
CENTRALE VERWARMING
Hl VIJFHUIZEN - TÉEl^M^lllll
OPLEIDING VOOR CENTRALE VERWARMINGSMONTEUR
MAANDAG 27 JUNI 1966
Gerard Kornelis van het
Reve katholiek gedoopt
Ballet uit 1928 bleef geniaal voorbeeld
Ziekteberichten over
Sinjavski en Daniel
Slechthorenden stellen
televisieprijs in
dichterlijke vrijheid en virtuoze routine
Vocalistencursus geopend
Gedurfd initiatief van bioscoopexploitant
De radio geeft dinsdag
Televisieprogramma
De schrijver Gerard Kornelis van het
Reve is hedenmorgen toegetreden tot de
rooms-katholieke kerk. Het doopsel werd
hem toegediend door rector Lambert Si
mons in de kapel van „De Zusters van de
Koorstraat uit Den Bosch" in de Rusten
burgerstraat te Amsterdam. Peter bij de
doop was prof. drs. B. P. M. Hemelzoet,
hoogleraar in de bijbelexegese aan het
Grootseminarie van het bisdom Haarlem
te Warmond.
De heer Simons is moderator van het
Amsterdams Kunstenaarscentrum. Gerard
Kornelis van het Reve toonde in zijn boe
ken „Op weg naar het einde" en „Nader
tot U" al eerder zijn genegenheid voor het
r.-k. geloof.
Tegen de heer Van het Reve is thans
een gerechtelijk vooronderzoek gaande we
gens godslastering naar aanleiding van
twee door hem in het tijdschrift „Dialoog"
gepubliceerde brieven. In deze brieven
geeft de schrijver een symbolische voor
stelling van zijn relatie tot God, voorge
steld als een ezeltje. Deze brieven zijn
„gecorrigeerd" verschenen in zijn boek
„Nader tot U". Het onderzoek is ingesteld
naar aanleiding van vragen die het Twee
de-Kamerlid ir. R. van Dis (S.G.P.) had
gesteld aan de minister van Justitie.
De doop had plaats in de rustige beslo
tenheid van het Amsterdamse zusterhuis.
Op straat waren enkele nieuwsgierigen
aanwezig. Rector Simons heeft ons van
ochtend vroeg verklaard, dat de neiging
van Van het Reve tot het katholieke ge
loof vooral doorschemerde in zijn werk
„Nader tot U". Het religieus ervaren is
volgens rector Simons een grote inspiratie
bron voor de auteur en de r.-k. kerk legt
nu, evenals in de Middeleeuwen, grote na
druk op het gezamenlijk beleven van de
religie. „Bij Van het Reve vindt men"
aldus de eerwaarde „trekken uit de
mystiek, die zeer katholiek aandoen. Zijn
werk, dat schokkend is voor vele lezers
uit alle kringen, moet toch in de eerste
plaats worden gezien tegen deze mystieke
achtergrond".
HET NEDERLANDS PUBLIEK mag zich gelukkig prijzen, dat Het Na
tionale Ballet de vertoningsrechten heeft verworven van een werk, waar
van in 1928 te Parijs onder de titel „Apollon musagète"
de wereldpremière werd gegeven. Het betekende een
keerpunt in de carrières van de componist Igor Stra-
winsky en de choreograaf George Balanchine, bovendien
het begin van een bij alle stijlwisselingen nog altijd
vruchtbare samenwerking. In elk geval kan men zonder
veel overdrijving zeggen, dat de vernieuwing van de
danskunst in aansluiting bij de traditie hiermee begon. Vandaar het bij
zonder belang van de uitvoering, die in de Amsterdamse Schouwburg voor
een groot aantal bezoekers van het Holland Festival plaats had. De in
studering was met volstrekte trouw aan het origineel geregeld door
John Taras.
IN EEN REEKS korte danstafrelen
wordt de ontwikkeling gehoond, die Apol
lo moet doormaken om tot leider van de
muzen te geraken. De wilde, maar van
oorsprong goddelijke jongeling, zich aan
vankelijk ongearticuleerd gedragend
zijn uitingsdrift, groeit tot waarachtige
adeldom, zijn hartstocht onderwerpend
aan de heerschappij van de ordenende
geest. Misschien wist u dat niet, maar de
ze laatste zinsnede is ontleend aan een be
ginselverklaring aan de toondichter uit die
tijd. Dit neoklassicistische ballet heeft zijn
lyrische schoonheid behouden, een zeldza
me combinatie van grote waardigheid en
plastische elegantie, van gesublimeerde
atletiek en fysieke sereniteit. Balanchine
zelf heeft bewezen men denke aan
,Agon" of aan „Episodes" hoever men
in de hiermee ingeslagen richting kan
doorgaan om ook aan zulke ondefinieer
baarheden als hedendaagse levensgevoe
lens vorm te geven. Mogen ook onze
choreografen inspiratie uit dit geniale
voorbeeld putten.
DE TITELROL werd door Sylvester
Campbell met veel alure en een geleide
lijk toenemende zelfbeheersing gedanst
Olga de Haas was als Terpsichore de eer
ste onder de haar gelijken, Jessica Fof
kerts en Kathleen Smith, waarmee overi
gens allerminst gezegd wil zijn, dat het
geheel niet zou kunnen groeien qua fines
se en aanwezigheid. In de 2de voorstel
ling zal men David Holmes als Apollo
kunnen zien.
De tweede première was die van „De
verloren zoon" op muziek van Serge Pro-
kofjef, waarvan Het Nederlands Ballet en
kele jaren geleden een betrekkelijk apo
criefe versie, namelijk die van David Li-
chine, op het repertoire heeft gehad. Men
zag nu de door Balanchine in 1929 voor
Serge Lifar gemaakte en onlangs enigszins
herziene zetting van deze bijbelse gelijke
nis. Het was vooral merkwaardig te con
stateren hoe weinig indruk de destijds op
zienbarende achterdoeken van Georges
Rouault nu nog maken. Ook qua dans is
er niet zo heel veel te beleven, waarvoor
men rechterop in zijn stoel gaat zitten.
Pe oriëntaalse en archaïserende groeps-
bewegingen waren suggestief genoeg. Ma
ria Koppers vertolkte de meeslepende rol
van de sirene heel verleidelijk. Ronald
Snijders is niet meer alleen een snelle vir
tuoos, maar toonde zich voor de tweede
keer na „Petroesjka" zeer bevredi-
Advertenüe
geeft aan jongelui met LTS-opleiding gelegenheid tot
Het centrale verwarmingsbedrijf
biedt
Ruime kansen op een goede
toekomst
Grote zelfstandigheid bij het werk
Arbeid op steeds wisselende
plaatsen
Volledige mogelijkheid voor een
doeltreffende vakopleiding
Tevens gevraagd ERVAREN VERWARMINGSMONTEUR
In de Grote of St. Bavo Kerk geeft
morgen, dinsdag 28 juni 's avonds om acht
uur, de stadsorganist Albert de Klerk, een
concert in de serie gemeentelijke, gratis
toegankelijke, orgelconcerten.
Zijn programma vermeldt: Dialogue
(Maesteso Allegro- Lentement Allegro
Légèrement Gravement) van Louis Mar-
chand (1669-1732); Vier Fuga's van Giro
lamo Frescobaldi (1583-1643); „Ach bleib
bei uns, Herr Jesu Christ" en „Jesus
Christus, unser Heiland, der von uns den
Gotteszorn wand" van Joh. Seb. Bach
(1685-1750); Concerto del Sigr. Telemann
(appropriato all' Organo) van Joh. Gottfr.
Walther (1684-1748); Prélude, Fugue et
Variation van César Franck (1822-1890)
en de Fantasie f moll K.V. 608 (Allegro-
Andante-Allegro) van Wolfgang Amad.
Mozart (1756-1791).
Een Amerikaanse, Jane Marsh, heeft de
eerste prijs voor zang behaald tijdens het
Tsjaikofsky-muziekconcours in Moskou.
Zij krijgt 2.500 roebel en een gouden me
daille. De tweede prijs ging naar Veroni
ca Tyler, eveneens een Amerikaanse, en
Evelina Stoitseva (Bulgarije). De derde
viel ten deel aan Maria Biesjoe (Sovjet-
Unie).
Diploma's werden toegekend aan een
Amerikaanse, een Roemeense en twee
Russinnen. Bij de heren werd de eerste
prijs gewonnen door de Rus Wladimir At-
lantov, de tweede prijs door de Rus Ni
kolai Ochotnikov. De derde prijs wordt
gedeeld door de Amerikaan Simon Estes
en Konstantin Lisovsky van de Sovjet-
Unie.
Van welingelichte zijde wordt verno
men dat de Russische schrijvers Andrei
D. Sinjavski en Joeli M. Daniel, die res
pectievelijk tot zeven en vijf jaar dwang
arbeid zijn veroordeeld voor hun publika-
ties in het buitenland, beiden ziek zijn
geweest.
Het werk in het kamp maakte dat een
oorlogswond aan Daniels rechterarm er
ger werd, zodat hij om ander werk vroeg.
In plaats daarvan werd hij twee weken
in een strafcel gestopt op beschuldiging te
simuleren. Hij werd acht dagen geleden
vrijgelaten. Sinjavski kreeg last van
steenpuisten als gevolg van de voeding.
De schrijvers zouden zich in afzonderlij
ke kampen in het Mordovische gebied bij
de Wolga, 550 km ten oosten van Moskou,
bevinden. Mevrouw Daniël, die zelf
schrijft en in Moskou werkt als vertaal
ster, zou volgens de zegslieden van deze
berichten nu proberen een buitenlandse
groep, bij voorbeeld het Internationale
Rode Kruis, te bewegen een actie te on
dernemen voor verbetering van het lot
van de twee schrijvers.
De Nederlandse Vereniging voor Slecht
horenden heeft in haar te Utrecht gehou
den zomervergadering besloten een jaar
lijkse televisieprijs in te stellen voor een
t.v.-medewerker of -medewerkster die,
naar het oordeel van een grote groep
slechthorenden, het beste verstaanbaar is.
De uitreiking zal ieder jaar in de maand
oktober plaatsvinden.
gend in staat ook een dramatische figuur
dynamisch gestalte te verlenen. De nood
zaak van de keuze van dit ballet is des
ondanks niet erg duidelijk geworden. Wij
hadden liever een noviteit van een der
eigen choreografen gezien.
Na de pauze kon men opwindend ple
zier aan „Etudes" beleven, door Harald
Lander enkele maanden geleden persoon
lijk op ingeslopen fouten gecorrigeerd.
Het succes was groot.
DAVID KONING
De politie heeft te Hamburg 44 jonge
mensen gearresteerd tijdens relletjes na
een optreden van de Beatles. De arrestan
ten zullen vandaag voor de rechter moe
ten verschijnen om zich te verantwoorden
voor ordeverstoringen en het veroorzaken
van moedwillige vernielingen.
De oproerpolitie joeg de menigte van
8000 liefhebbers van beatmuziek met wa
terstralen uiteen. Deze menigte was sa
mengestroomd bij een spoorwegstation, in
de buurt waarvan de Beatles optraden. De
politie zette paarden en honden in te
gen de menigte. Sommige jongeren vuur
den traangasgranaten af. Naderhand trok
ken groepen jongeren naar het centrum
waar een aantal etlageruiten sneuvelde
Een van deze groepjes heeft geprobeerd
een tramrijtuig onklaar te maken. Een po
litie-officier werd gewond en een jonge
man is met zware verwondingen in een
ziekenhuis opgenomen. De politie heeft
een aantal zwepen en metalen buizen, die
als wapens werden gebruikt, in beslag ge
nomen.
JOHNNY HALLYDAY IN POLEN
BEBOET
De Franse popzanger Johnny Hallyday
is zaterdag door een rechtbank in Krakau
veroordeeld tot een boete van 20.000 zloty
(ongeveer 3.000 gulden). Hij zou in een
hotel gevochten en vernielingen aange
richt hebben.
HET OPTREDEN van Marcel Marceau
staat zo mooi in het programma van het
Holland Festival beschreven, dat ik de
verleiding niet kan weerstaan enkele pas
sages hier onveranderd over te nemen, al
ware het alleen maar ter instructie der
genen, die hem nog nooit aan het werk
hebben gezien. „Het zijn wonderlijke
avonden van grote
kleine kunst. Een ii n I I II ii
muisstil publiek in n U L L fl Q
de stilte van het
theaterEen nage
noeg verlaten toneel
in een oogverblin
dende plas van alle
kanten toestromend licht. Met in het mid
den één man met een krijtwit ge
schminkt gezicht waarvan het masker bij
de hals abrupt ophoudt die een avond
lang honderden toeschouwers weet te
boeien. Het gebarenspel in een groot thea
ter de vele bezoekers turend in het licht
naar iedere nuance van uitdrukking in
e- r
Bip, de stierenvechter.
één gezicht en één bewegend lichaam
vraagt een voortdurend meedoen en hre-
kennen. Maar als het bij raden en her
kennen bleef, zou de pantomime nooit
kunst kunnen worden. Dat is nu gelukkig
wel het geval, waar de pantomime boven
de techniek uitkomt. Die techniek moet
eerst boven elke onzuiverheid zijn ver
heven. Het gebarenspel beschikt van
ondsher over een geheel eigen taal, niet
onze gebarentaal, maar het vaste vocabu
laire van de gestileerde theatervorm, die
pantomime is geworden. Mimespelers I j
ken oppervlakkig gezien veel op elkaar.
Zij kunnen allemaal hollen en ladders be
klimmen zonder van hun plaats te kom,en
onzichtbare deuren openen en sluiten
touwtrekken zonder touw, vloeren vegen
zonder bezem, dansen zonder partner, het
witte masker laten schrikken en een heel
lichaam verwonderd laten zijn. Maar bij
Marcel Marceau is er nog meer. Bij hem
maakt de pantomime ineens wezenlijke
bedoelingen zichtbaar en peilbaar".
HET IS GEEN GEMAKZUCHT, waar
om ik dit alles hier weergeef het be
treurend dat de auteur van deze voor
treffelijke inleiding anoniem zijn bijdrage
leverde. In voorgaande jaren heb ik het
optreden van Marceau reeds zo vaak met
eigen woorden trachten te beschrijven,
dat ik deze moeite gaarne heb gedelegeerd
nu ik er toch wel op uitgekeken ben ge
raakt. Het is voor hem gelukkig, dat iii.j
bij zijn 14 voorstellingen in het Holland
Festival de tournee begon zaterdag
avond in de Koninklijke Schouwburg
in hoofdzaak waarschijnlijk een nieuw pu
bliek zal trekken. Van zijn kant immers
is nauwelijks nog enige vernieuwing te
verwachten. Hij verkeert thans op het
toppunt van zijn populariteit en meer mag
men bij een dergelijke romantische bezig
heid als de zijne niet verwachten.
Marceau beheerst alle genres van de
pantomime zowel de humoristische, de
illusiescheppende als de fantasmagorische
met een technisch meesterschap, dat hij
toch nog in onderdelen (vooral wat be
treft de expressieve vingerzetting) heeft
weten te verbeteren. Zijn klaarblijkelijke
sensibiliteit en zijn wonderbaarlijke con
centratie zijn onverminderd gebleven.
Maar onontkomelijk gaat de dichterlijke
vrijheid tot virtuoze routine verstarren.
David Koning
In Huize Bergen te Vught heeft de
minister van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk, mr. M. Vrolijk, zondag
de vijfde Internationale Zomercursus voor
Vocalisten officieel geopend. De docenten
van de cursus zijn Clara Ebers uit Ham
burg, Janine Micheau uit Parijs en Her
man Schey uit Amsterdam. Er zijn 25
cursisten.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. In de Tolstraat in Amsterdam heeft sinds kort iedere
nacht een voor Nederland en bijna geheel Europa uniek gebeuren plaats.
Na de laatste avondvoorstelling blijven de deuren van de naar de straat
Cinétol genoemde, 600 plaatsen tellende, bioscoop open voor bezoekers van
een om kwart over twaalf beginnende nachtvoorstelling. De initiatief
nemer is Cor A. Coppies, een 30-jarige peper-en-zoutkleurig besnorde film
enthousiast, die sinds vijf jaar eigenaar is van dit eens ten dode opgeschre
ven, maar dank zij hem weer springlevend geworden hunr+theater.
„Wij draaien nu twee weken zo, en het loopt bevredigend", zegt hij. „Dat
wil zeggen de exploitatie van de nachtvoorstellingen is rendabel".
Als wij hem om kwart over twaalf 's mid
dags in de hal van zijn bioscoop ontmoe
ten zijn snor en haar nog nat. Hij komt
juist uit bad. „Met het personeel is hex
s' nachts moeilijk. Ik moet zelf vaak bij
springen". Hij ziet er bleek, maar wel
varend uit. Dat is een merkwaardig
verschijnsel, want er zijn weinig direc
teuren van kleinere bioscopen in ons
land die welvaren bij hun bezigheden.
Hun theaters sneuvelen bij bosjes. Het
aantal bioscoopbezoekers blijft dalen.
Vorig jaar moesten negentien bioscopen
de deuren sluiten. In Amsterdam was
dit sinds 1961 met meer bioscopen het
geval. Er kwamen er in die tijd ook
wel weer drie bij, maar een van deze
theaters, een gloednieuw in een van de
tuinsteden, kan het alweer niet meer
bolwerken en gaat dicht.
NOG MEER BIOSCOPEN staan op de
nominatie om te verdwijnen. Somber ge
stemde exploitanten verzuchten dat, als
het doorgaat, over enkele jaren in de
hoofdstad geen enkel buurttheater meer
zal bestaan. Zij wijzen op cijfers van het
gemeentelijk bureau voor de statistiek
Dit becijferde onlangs dat het bioscoopbe
zoek in Amsterdam in 1965 terugliep tot
beneden het peil van veertig jaar geleden.
Zo niet Cor Coppies. Hij sluit geen deuren,
integendeel, hij zet ze wijder open. Nacht
aan nacht een voorstelling en het loopt
nog goed ook. Hoe kan dat?
y -
Uniek voor Nederland.
Coppies: „Wij hebben er drie jaar voor
nodig gehad om zover te komen. Pas de
laatste twee jaar is het goed gaan lopen.
We hebben een vrij exclusieve, soms ex
treme programmering. Veel „Nouvelles
Vagues". Ieder jaar een Bergman. Maar
wij zijn geen „art house". Wij proberen
films van kwaliteit, vaak moeilijke films,
te brengen, films met artistieke of histori
sche waarde, die ook amusement bieden.
Daarnaast geven wij via brochures en
programma's een zo goed mogelijke voor
lichting aan onze bezoekers".
„Het gaat er om het massapubliek een
HILVERSUM I. 402 m.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Gram. muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws.
8.10 Gram. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00
Instrumentale operafragm. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00-11.02
Nws. 12.00 Metropole-orkest. 12.27 Medode
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Over
heidsvoorlichting voor de landbouw. 12.40
Orkestmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal en
beursberichten. 13.30 't Muzikantenuur. 14.40
Schoolradio. 15.00 Alt en piano. 15.30 Voor
de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Operette-aria's.
16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York cal
ling. 17.20 Gram. muziek voor de jeugd.
18.00 Nws. 18.25 Reportage Wimbledon. 18.30
Orkestmuziek. 19.00 Gesproken brief uit Pa
rijs. 19.05 Klassiek strijkkwartet. 19.30 Jeugd
en ritme. 20.00 Nws. 20.05 Vakantie-toelage:
gevar. prog. 21.10 Instrumentaal ensemble.
21.35 Voordracht. 21.45 Stemmen die gelden:
nieuwe grammofoonplaten. 22.00 Pianorecital
22.30 Nws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 In
drukken van het Intern. Congres ver de he
dendaagse componist en het publiek, gehou
den te Rotterdam. 23.30 Gram. muziek. 23.55
Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Gram. muziek. (7.30 Nws.) 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nws. 8.10 Gram. muziek. (8.30
Nws.). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 School
radio. 10.10 Pianorecital. 11.00 Voor de vrouw
11.30 Gram. muziek. 11.50 Volaan.voor
uit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Orkestmu
ziek. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
13.35 Voor de plattelandsvrouwen. 13.45 Mu-
siësta: gevar. muziekprog. 15.10 Lichtbaken.
(Tussen 15,30 en 17,00 wordt het program
ma onderbroken voor reportage Tour de
France. 15.20 Er was eens15.50 Licht
orkest. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Gram.
muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Boekbe
spreking voor de kinderen. 17.50 Overheids
voorlichting. 18.00 Instrumentaal septet. 18.20
Uitzending van de C.H.U. 18.3: Ned. en
Duitse cabaretliedjes. 18.50 En nu mijn ge
val: vragenbeantwoording. 19.00 Nws. 19.10
Actualiteiten. 19.30 Nabeschouwing Tour de
France. 19.40 Noordh. Pilharm. orkest. 20.20
Bevriende pleiters, hoorspel. 21.25 Gitaarmu
ziek. 21.30 Muziek in miniatuur. 22.00 In
drukken van de landdag 1966 van de Sint
Gregoriusvereniging. 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Muziek kent
geen grenzen. 23.55 Nws.
HILVERSUM II. 240 m. en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Instrumentale muziek. 10.00
Nws. 10.02 Gram. muziek. 11.00 Nws. 12.00
Nws. 12.02 Volksliedjes. 12.30 Sinatrance:
Frank Sinatra. 13.00 Nws. 13.02 Orgelspel.
13.30 Klanken van eigen bodem. 14.00 Nws.
14.02 Vocale muziekjes. 15.00 Nws. 15.02 Pla-
tenprogr. 16.00 Nws. 16.02 Gevar. gram. mu
ziek. 16.30 De Top Tien. 17.00 Nws. 17.02 Ver-
zoekplatenprogr.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 weer
bericht en SOS-berichten. 12.45 Walsmuziek
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.
Aansluitend amusementsprogramma met mu
ziek en Ronde van Frankrijk. (14.00, 15.00 en
16.00 Nws. 16.03 Beursberichten) Tussen
15.45 en 17.00 Rechtstreekse reportage van
de Ronde van Frankrijk. 17.00 Nws. 17.15
Orkestmuziek. 17.45 Jeugd musiceert. 18.00
Nws. 18.03 V. d. soldaten. 18.25 Paardesport.
berichten. 18.30 Pianomuziek. 18.45 Sport.
18.52 Enoch Light in het Zuiden. 19.00 Nws,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Orkest
muziek. 20.00 Orkestmuziek. 20.30 Hoorspel.
21.40 Liederencyclus. 22.00 Nws.
MAANDAG 27 JUNI
NEDERLAND I
19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Come
dy Caper. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35
Flipper. 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.20 Uitzending van de PvdA. 20.30 Voetbal
in Engeland, documentaire. 20.55 Uitzending
Socutera. 21.00 De verdoolde bus, speelfilm.
22.25 Journaal. 22.30 Filmverslag Ronde van
Frankrijk 1966.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 De wereld van het moe
ras, film. 20.20 Hullabaloo: muziekprogram
ma. 21.05 Een zondag op z'n Italiaans. TV-
film. 21.30 Attentie. 21.55 Uitgediend: ge
sprek met een legerpredikant. 22.05 Jour
naal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND
19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Jour
naal voor gehoorgestoorden. 19.32 Engelse
les.' (les 39 en herhaling les 38. 20.00 Jour
naal. 20.20 Jan en Alleman, licht program
ma. 20.50 Silhouet: hoogtepunten uit het le
ven van bekende tijdgenoten. 21.25 Jazz 625.
21.50 Vanavond in Nieuwspoort. 22.15 Jour
naal. 22.20 Filmverslag Ronde van Frank
rijk 1966.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Mr. Magoo, tekenfilm.
20.05 De onbekende wereld Kamperen
bij de tegenvoeters, filmrep. over Nieuw-
Zeeland. 20.30 Hogan's helden, T.V.-film.
20.55 Muzikaal programma. 21.10 The long
hot summer, T.V.-film. 22.00 Meneer Kape
laan: een dag uit het leven van een kape
laan. 22.30-22.35 Journaal.
Cor A, Coppies, de exploitant van
Cinétol.
zetje te geven naar het betere film-genre.
De tijd van de hup-hup in elkaar geflans
te B-films die jaren geleden bioscoop aan
bioscoop (bijvoorbeeld op de Nieuwen-
dijk) furore maakten, is voorbij. Het grote
publiek gaat, dankzij de televisie, hogere
eisen stellen. Door onze programma's zó
samen te stellen dat er een mixture ont
staat van moeilijker en gemakkelijker
films èn onze voorlichting, geven wij het
publiek dat zetje".
ZELF HOEFT HIJ DAT zetje niet te
hebben. Na een technische radio- en t.v.-
opleiding bij het Leidseplein-theater in
Amsterdam als filmoperateur begon
nen en daarna tot bedrijfsleider opge
klommen werd hij zo gefascineerd door
het filmmedicum, dat men hem midden
in de nacht voor een film wakker kon
en kan maken. Toen hij dan ook de kans
kreeg het noodlijdende Cinétol-theater te
kopen aarzelde hij geen moment. Dat was
een mooie gelegenheid om zijn hierboven
nader uitgewerkte ideeën te gaan verwe
zenlijken.
Idealisme? „Dat is zo'n mooi woord",
zegt hij. ,,'t Is meer 'n kwestie van van film
houden en wat willen verdienen. Ik hoef
er niet rijk van te worden, als ik maar
een goeie film kan laten zien. Als ik krui
denier was zou ik ook geen slechte waar
kunnen verkopen".
Nachtvoorstellingen gaf Coppies met
vier of vijf andere bioscoopexploitanten
in Amsterdam al geruime tijd in de nacht
van vrijdag op zaterdag en die van zater
dag op zóndag. Tijdens onlangs in Cinétol
gehouden „film-teach-ins" bleek echter
dat de bioscoop in de nacht van maandag
op dinsdag ook vol kwam te zitten. Als
zoiets op maandag kan waarom ook niet
op dinsdag, woensdag, donderdag en zon
dag, dacht Coppies. Zo werd het spoedig
verwezenlijkte idee voor de „dagelijkse"
nachtvoorstellingen geboren.
De bezoekers van de nachtvoorstellingen
op werkdagen zijn over het algemeen stu
denten. „Als je die basis niet hebt, dan
kan het niet", zegt Coppies. Voorlopig ziet
hij nog niet méér Amsterdamse bioscopen
tot nachtvoorstellingen op zijn schaal
overgaan. „Het publiek is daarvoor nog te
klein. Maar het zal zeker groeien".
Nederland 1: „In het licht van Ver
meer" is de titel van de uitzending van
Openbaar Kunstbezit, gemaakt naar aan
leiding van de gelijknamige tentoonstel
ling in het Mauritshuis in Den Haag. La
ter op de avond kan men getuige zijn van
een documentaire van het Engelse be
roepsvoetbal. In dit programma ziet men
hoe het in deze sport reilt en zeilt in de
periode die aan de wereldkampioenschap
pen 1966 voorafgaat. De documentaire
wordt door Herman Kuiphof van com
mentaar voorzien.
-
De Amerikaanse zanger Trini Lopez
is te zien in het tienerprogramma „Hul
labaloo", dat vanavond op Nederland
2 wordt uitgezonden.
Nederland 2: De NCRV begint het pro
gramma met een natuurfilmpje over
moerasdieren. In het tienerprogramma
„Hullabalo" treden onder anderen op:
Trini Lopez, Chuck Berry, The Four Sea
sons, Herman's Hermits en Freddy and
the Dreamers. Hierna ziet men een film
pje over het leven van een familie in
Italië op een gewone zondag.