Piet Mondriaan (1872-1944)
E
Gysbert Japicx luisterrijk herdacht
tu
Opera-intendant stelt ultimatum
aan het Rijk en de stad Amsterdam
Chefarine .4
Bouw de Operaof ik verdwijn
Uitgevers gaan weer
praten met de
boekhandelaren
Bijna een miljoen voor
manuscript uit 1480
4 middelen doen wonde
ren bij pijn of griep!
DINSDAG 28 JUNI 1966
9
Kunst zal verdwijnen naarmate hei leven meer in evenwicht komt
„KUNST IS SLECHTS EEN VERVANGINGSMIDDEL gedurende de tijd
dat de schoonheid in het leven tekort schiet. Kunst zal verdwijnen naar
mate het leven meer in evenwicht komt". Dat schrijft in maart 1942 de
Nederlander Piet Mondriaan, die voor Hitiers horden uit Europa moest
vluchten en pas weer rust vindt aan de East 56th Street in New York. Hij
voegt daaraan toe: „Thans is kunst nog van het grootste belang, omdat
door haar op directe en van individuele opvattingen onafhankelijke wijze
de wetten van het evenwicht worden gedemonstreerd". Mondriaan is dan
70 jaar oud, twee jaar later zal hij overlijden, maar zijn oeuvre heeft zijn
naam voorgoed verbonden met het zoeken van nieuwe wegen in de beel
dende kunst. Zijn zoeken en vinden kan men stap voor stap volgen in de
overzichtstentoonstelling die tot 7 augustus in het Haagse Gemeente
museum wordt gehouden.
Operagezelschap Forum
met Amerikaanse musical
Koningin onthulde beeld
Hamburgse onruststokers
snel voor de rechter
De vier middelen, verenigd in één
tablet Chefarine „4", zijn elk afzon
derlijk in de hele wereld beroemd en
hebben miljoenen mensen baat ge
bracht. Tezamen werken zij nog
beter en doen werkelijk wonderen.
Eén der bestanddelen is het betrouw
bare maagmiddel Chefarox, dat een
teveel aan maagzuur neutraliseert.
De combinatie is ideaal om pijn of
griep doeltreffend te bestrijden.
De radio geeft woensdag
Orgel van Masevaux
bij brand verwoest
Televisieprogramma
PIETER CORNELIS MONDRIAAN is
7 maart 1872 in Amersfoort geboren. Zijn
vader was daar hoofd van de christelijke-
gereformeerde school en het gezin aan de
Kortegracht leefde volgens de regels van
een streng calvinisme. Vader was een
uitstekende tekenaar en stelde die aanleg
vrijwel geheel in dienst van zijn beroep:
op het schoolbord tekende hij treffende
scènes uit de bijbel. Zoon Piet tekende
sinds de tijd dat hij een potlood kon vast
houden. Hij kreeg tekenles van zijn va
der en schilderles van zijn oom naam
genoot en een van de mindere goden van
de Haagse School. Toen Piet te kennen
gaf van schilderen zijn beroep te willen
maken stuitte dat op grote weerstand,
zijn vader stond er op dat hij diploma's
zou halen zodat hij eventueel les zou kun
nen geven. Zijn lagere en middelbare ak
tes tekenen zijn altijd zijn verdediging ge-
Heven tegen aanvallen op zijn rakkennis
als schilder: hij beheerst ook de akade-
mische stijl. Hij trok naar Amsterdam en
nam van 1892 tot 1897 schilderles aan de
Rijksacademie daar
MONDRIAAN IS STRAATARM, houdt
zich in leven met portretteren en het ko
piëren van oude meesters. Twee jaar
werkt hij in het Brabantse Uden, maar
komt in 1905 naar Amsterdam terug. Met
moeite kan hij de huur opbrengen voor
zijn atelier, eerst aan het Rembrandt-
plein, later in de Albert Cuypstraat. Hij
wandelt veel door het polderlandschap om
Amsterdam. De boerderijen van Duiven-
drecht, de boomgroepen langs het Gein
bij Abcoude schildert hij onder alle mo
gelijke omstandigheden: na een regenbui,
bij opkomende maan, beschenen door de
laatste stralen van de zon. In deze tijd
komt hij in contact met de theosofie, die
later zijn wereldbeeld diepgaand zal beïn
vloeden. Tot het eind van zijn leven blij
ven de geschriften van Krishnamurti tot
zijn meest geliefde boeken behoren.
Hij leert Jan Toorop kennen en via hem
het kunstleven van Domburg, dat gegroe
peerd is om huize „Loverendale" van
is
„In echte boogie-woogie zie ik een strek
king die aan de mijne verwant is: des
tructie der melodie (natuurlijke verschij
ningsvorm) opbouw door voortdurende
tegenstelling van pure uidrukkingsmidde-
len, dynamische ritme". Hij leeft zeer te
ruggetrokken. Als zijn vriend Harry
Holtzman hem op een dag in januari 1944
komt opzoeken, ligt hij al verscheidene
dagen met longontsteking in bed. In de
morgen van 1 februari sterft hij in het
Marray Hospital. Twee dagen later ko
men honderden vrienden van allerlei na
tionaliteit naar zijn graf op Cypress Hill
Cemetery in Brooklyn. In zijn atelier
staat op de ezel het onvoltooide „Victory
Boogie-Woogie".
Het Operagezelschap Forum zal in het
nieuwe seizoen weer een musical uitbren
gen; op 1 januari wordt de première ge
geven van de musical „A funny thing
happened on the way to Forum" van
Stephan Sondheim, de tekstschrijver ran
de West Side Story. De Nederlandse titel
wordt waarschijnlijk „Iets geks rond het
Forum Romanum".
Deze musical heeft in Amerika een
enorm succes en het ligt in de bedoeling
de Amerikaanse regisseur Georges Abbot
uit New York over te laten komen om
ook hier de regie te voeren. De musical
is een heel gecompliceerd geval van ko
mische verwikkelingen, zich afspelend
voor en in drie huizen: het huis van een
patriciër, een bordeel (met zes meisjes)
en het huis van een vader die al gerui-
e tijd naar zijn twee kinderen zoekt.
Vooraf gaat een proloog waarin alle zes
tien medespelenden worden voorgesteld
met een in Amerika al populair gewor
den introductie-lied. De muziek is ge
heel in jazz-stijl en voor de begeleiding
onderhandelt men thans met een combo.
Historische reisbeschrijving. De in 1692 in
Amsterdam verschenen reisgids „Noord
en Oost-Tartarije" van Nicolaas Witsen
is dezer dagen voor het eerst in het
Russisch uitgegeven. Volgens het pers
bureau Tass heeft men aan de hand van
dit boekwerk de eerste boottochten van
Russische onderzoekers van de Lena
naar Nova Zembla kunnen reconstrue
ren. Het boek, dat gedetailleerde be
schrijvingen geeft van 37 tochten die
Nicolaas Witsen in Siberië maakte, is in
het Russisch vertaald door Wilhelmina
Triesman, een etnologe uit Leningrad.
GISTEREN WAS DE belangrijkste dag
van de plechtigheden waarmee Friesland
zijn grote taai-voorvechter efi dichter Gys
bert Japicx herdenkt, ter gelegenheid van
zijn sterfdag, drie eeuwen geleden. Ko
ningin Juliana arriveerde per auto om
half drie in Bolsward, nadat zij ver he
likopter van Den Haag naar Leeuwarden
was gereisd. Voor de Martinikerk onthul
de zij het door de Amsterdamse beeld
houwer Wiflried Put vervaardigde beeld
van de Friese bard. Het onthulde beeld
is een met bons-oxyde gekleurd gips-af-
gietsel, dat later vervangen zal worden
door het definitieve bronzen beeld, dat
nog niet gegoten kon worden.
Na deze plechtigheid begaf de
koningin zich naar de historische raad
zaal van het stadhuis in Bolsward, waar
door haar commissaris in de provincie
Friesland, mr. H. P. Linthorst Homan.
de expositie „Wurd en Byld" werd ge
opend die gewijd is aan Gysbert Japicx
en de kunst van zijn tijd. De expositie
wordt begeleid door een geheel aan de
Bolswarder dichter gewijd „Schrijvers
Prentenboek". De expositie omvat ook
schilderijen van tijdgenoten als Frans
Hals, Rembrandt, Jan Steen, Gerard
Dou, Jan van Goyen, Salomon Ruysdael
en Philip Wouwermans. Oxford stond een
handschrift van Gysbert Japicx voor de
expositie af.
Na de opening van de tenoonstelling
werd door de directeur van de Friese
Academie, mr. dr. H. de Vries (tevens
secretaris van het Gysbert Japicx-co-
yy
yy
Advertentie
op a XQftiwda
In de algemene vergadering van de
Koninklijke Nederlandsche Uitgeversbond
heeft het bestuur meegedeeld goede gron
den te hebben voor de verwachting nog
voor 1 oktober tot overeenstemming te
komen met de Nederlandse Boekverko
persbond.
De moeilijkheden betreffen de door de
Uitgeversbond voorgestelde wijzigingen
in de nog van kracht zijnde regeling in
zake het Handelsverkeer; met name de
uitbreiding van het aantal verkooppun
ten. Nu het bestuur verwacht met de
boekverkopers nog tot overeenstemming
te kunnen komen, heeft de algemene
vergadering van de Uitgeversbond het be
ltuur gemachtigd met de Boekverkopers
bond een nieuw gesprek te beginnen.
I
Dertien jongens die als de gangmakers
beschouwd worden van de relletjes na
het optreden van de Beatles op zondag
lijn gisteren veroordeeld tot boetes en
tuchthuisstraffen van tien dagen tot vier
weken.
De politie heeft meegedeeld dat er bij
de onlusten in Hamburg 177 jongeren
zijn gearresteerd van wie de meesten weer
in vrijheid zijn gesteld. Eén jongen heeft
van de rechtbank opdracht gekregen vijf
weken in een ziekenhuis te gaan werken.
Mondriaan.
Marie Tak van Poortvliet, waar ook freu
le Jacoba van Heemskerk, lid van de ex
pressionistische groep „Der Sturm" veel
komt. In deze omgeving, waar graag en
veel over geestelijke waarden wordt ge
discussieerd, voelt hij zich thuis. Hij is
zeer produktief en kiest de vrijstaande
boom of toren als favoriete onderwerpen.
IN PARIJS LEERT HIJ het kubistische
werk van Braque en Picasso kennen. Hij
komt onder de indruk van hun werk. In
een vertrouwelijke bui laat hij de schrijf
ster Til Brugman zijn kladboek zien. La
ter schrijft zij daarover: „Het kladboek
half vol in 1910 bevatte de contouren van
de ovdle schilderijen en tintjes van de al
lerfijnste kleur. Het bevatte ook, aan het
eind van de gebruikte blaadjes aanduidin
gen van zijn eerste abstracte, rechthoe
kig werk. Voorzichtig, doch vast aangezet,
kleur van één tint, blauw, rood, geel. Er
tussen grijs, wit, zwart. „Ik word pri
mair", zei Mondriaan. Een van zijn brie
ven aan Til Brugman besluit hij met:
„Parijs is toch wel ver, vind je niet?.
Ik bedoel, erg opgeschoten.
De eerste wereldoorlog verrast hem in
Nederland. Een jaar later sluit de man,
die niet bij een groep is onder te bren
gen, zich aan bij de Stijl-groep. Hij pu
bliceert zijn artikelenreeks „De nieuwe
beelding in de schilderkunst", waarin hij
de idee uitdraagt slechts van de rechte
horizontale en vertikale lijn gebruik te
maken als beeldmiddel. Hij is dan 45
jaar. Na de oorlog gaat hij opnieuw naar
Parijs. In die gigantische dynamische
stad, waarvan hij herhaaldelijk zegt ziels
veel te houden, leeft hij stil, bijna ver-
droomd voor zich heen. Hij noemt zich er
Mondrian. Hij werkt hard, exposeert re
gelmatig, maar de verkoop van schilde
rijen blijft een knelpunt. Als één van de
Parijse bohémiens hem dertig frank te
leen vraagt, spreekt half artistiek Parijs
daar schande van. Dat doe je niet bij de
straatarme Mondrian. Hij gaat weinig
met vrouwen om. De reden daarvoor zijn
één enkele ongelukkige liefdesaffaire en
zijn financiële toestand. Toch staat bij de
ingang van zijn atelier in de Rue du Dé
part altijd een vaas met bloemen, als een
eerbewijs aan de enkele vrouw die hem
nu en dan komt opzoeken. Want hoffelijk
en gastvrij blijft hij, altijd bereid zijn
schotel en zijn witte wijn met een vriend
te delen.
HIJ HOUDT VAN DE overvolle kroeg
jes van Montparnasse, maar sinds hij de
jazz heeft leren kennen, vermaakt hij zich
ook graag, even schutterig als opgewon
den, in dancings. Als hij bijna zestig jaar
is, neemt hij dansles. Zijn naam heeft een
bekende klank gekregen en regelmatig
wordt hij geïnviteerd voor feesten. Stil,
weemoedig glimlachend ziet hij het ge
woel aan. In zijn sober gemeubileerd ate
lier draait hij jazz-platen op een roodge
schilderde ko'ffergrammofoon en werkt in
uiterste concentratie aan zijn geometrische
composities. „Foxtrot A", noemt hij een
van zijn werken uit 1930.
Even vóór de tweede wereldoorlog gaat
hij naar Londen. Tijdens een van de bom
bardementen van Londen wordt het huis
van zijn buurman getroffen. De achten
zestig-jarige heeft geen ogenblik rust
meer. Vrienden halen hem over naar
Amerika te komen en op 3 oktober 1940
komt hij daar aan. Hij woont in New
York eerst in East 56 th, later East 59th
Street. In deze laatste periode krijgt hij
het voor het eerst in zijn leven financieel
wat gemakkelijker.
WAT ZIJN VOORKEUR betreft voor
jazz: de boogie-woogie trekt hem sterk
aan. Kort voor zijn dood schrijft hij:
Een manuscript van William Carton,
de eerste Engelse drukker van de „Me-
tamorphosenvan Ovidius is voor 900.000
gulden verkocht aan een Amerikaanse
handelaar. Dit is het hoogste bedrag dat
ooit voor een manuscript is betaald.
De deskundigen zijn het er niet over
eens of het manuscript in Caxton's eigen
handschrift is. De afbeeldingen zijn waar
schijnlijk de oudste Engelse tekeningen
bestemd voor een gedrukt boek. Aange
nomen wordt dat Caxton Ovidius in 1480
uit een Franse versie vertaalde. In 1476
was hij uit Europa teruggekeerd met het
vurige verlangen het in het Engels te
drukken. „Mijn pen is versleten en mijn
hand vermoeid van het overschrijven",
noteerde hij. In 1481 zag zijn eerste ge
drukte uitgave het licht, die hij wilde
doen volgen door Ovidius. Maar de ma
nuscripten zijn nooit gepubliceerd. De
eerste negen delen ervan die nu ge
veild zijn zijn lang spoorloos geweest;
de delen 10 tot 15 waren door Samuel
Pepys (1633-1703) gekocht, (die bevinden
zich nu in Cambridge). De eerste negen
delen werden teruggevonden in een berg
oud papier uit de bibliotheek van sir
Thomas Phillips, een in 1872 overleden
Engelsman met zo'n hartstocht voor ma
nuscript dat hij zelfs voorraden van vod
denmannen opkocht. Bij zulk afval werden
de losse vellen van Caxtons manuscript
hervonden.
Maurice Huisman, de intendant van de
Nederlandse Opera, heeft de rijksover
heid en de gemeente Amsterdam een ul
timatum gesteld. Als vóór september het
plan tot het bouwen van een opera in
Amsterdam naar het plan-Bijvoet (bouw
tijd zeven jaar) niet is aanvaard zal hij
zijn ontslag indienen en nog slechts het
komende operaseizoen zijn functie waar
nemen. Met de uitvoering van dit plan
hangt samen het gebruiken van een
transportabel plastic theater naar het
ontwerp van de Rotterdamse architect
Bakema in de periode dat de definitieve
behuizing nog niet gereed is. De inten
dant van de Nederlandse Opera legde
gisteren tijdens een persconferentie in
Amsterdam zijn verklaring af.
Dr. Huisman zei: „Deze opera heeft een
eigen huis nodig. Deze Festihal moet on
verwijld in Amsterdam worden gebouwd.
Als men die beslissing niet neemt, putten
wij onze krachten uit in een leegte. Er
rest mij niets dan' in het openbaar de
vraag op te werpen: wil de overheid een
opera, een kwaliteitsopera, in Nederland
of WiTmëh dat fitét. Is het antwoord po
Advertentie
Vier middelen in één tablet helpen
elkaar endoen wonderen!
BEROEMDE MIDDELEN IN ÉÉN
TABLET DOEN WONDEREN!
sitiéf, dan sta ik gereed. Is het negatief
laat men mij dan geen verwijt maken
als ik het stadium van improvisatie niet
langer voortzet
Het aan de minister voorgelegde plan
van de Rotterdamse architect Bakema,
voor een verplaatsbaar, modern plastic
theater 3.000 zitplaatsen kosten 2
miljoen vindt dr. Huisman in vele op
zichten wel acceptabel, maar niet als de
finitieve oplossing.
De heer Huisman begon met een over
zicht te geven van het afgelopen eerste
overgangsseizoen. Daarin is, zo zei hij,
het programma punt voor punt verwezen
lijkt. Wel is niet iedere keer in de roos
geschoten, maar met een opera zonder
orkest zijn voorstellingen gegeven, waar
aan de grootste orkesten uit het land heb
ben meegewerkt; zonder koor is een jong
vocaal ensemble opgezet, dat zowel Mo
zart als Schat kan zingen; grote Neder
landse talenten is de mogelijkheid gebo-
deWhun kunnen te tonen; er is nu een
springplank voor jonge Nederlandse ar
resten, namelijk de Opera-Studio en het
Lente Opera Festival, noodzakelijk voor
de toekomst. De voortzetting van deze
opleiding van jonge krachten is overigens
afhankelijk van een gevraagde en ge
hoopte subsidieverhoging.
DE INTENDANT releveerde een aantal
voorstellingen en liet daarop volgen: „Dit
alles is alleen maar vuurwerk. Het kan
misschien nog één of enige keren worden
herhaald, maar vroeg of laat zal dat als
culturele nonsens voorkomen, die op een
trieste middelmatigheid uitloopt. Nu, op
dit ogenblik, moeten de staat en de stad
Amsterdam op dit gebied verantwoorde
lijkheid nemen", aldus de intendant, die
de onverwijlde bouw van een Festihal in
de hoofdstad bepleitte. „De gemeente
Amsterdam op dit gebied verantwoorde
de staat de verdere gang van zaken fi
nanciert. Is het risico zo groot? De nieu
we theaters in ons land en in heel Europa
bewijzen toch dat de nieuwe zaal, die zo
essentieel is voor de cultuur, onmiddel
lijk het publiek stimuleert. Natuurlijk be
staat er een financieel probleem in de
orde van grootte van dertig miljoen gul
den. Dit bedrag is niet in één keer nodig,
het kan verdeeld worden over zeven jaar.
Eén ding is zeker: Amsterdam en Neder
land hebben ir 1966 nog geen zaal, die
aan de behoefte van de opera en van het
ballet tegemoet komt; de zaal die het pu
bliek geeft wat het hebben moet. Wenst
men een opera, dan is het logisch dat
men er een eigen huis voor schept."
HILVERSUM I. 402 m.
7.00 Nws, ochtendgymnastiek en soc.
strijdlied. 7.23 Gram.muziek en reportages.
8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek en reportages.
9.00 Van alle markten thuis, voor de huis
vrouw. 9.05 Klass. gram.muziek. 9.25 Gram.
muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Gram.muziek. 10.45 Voor de kleuters.
11.00 Nws. 11.02 De wereld van het Exlibris.
11.32 Gewijde muziek. 12.00 Instrumentaal
ensemble. 12.22 Voor het platteland. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Tango-rumba orkest. 13.00 Nws. 13.10 Ak-
tualiteiten en kalender. 13.30 Exotische or
kestmuziek. 13.45 Gesproken portret. 14.00
Koor. (Tussen 15.30-17.00 Evt. onderbr.
rechtstr. reportage van de Ronde van
Frankrijk). 15.00 Voor de jeugd. 16.00 Nws.
16.02 Voor de zieken. 16.30 Wegwijzer. 17.30
Vara-dansorkest. 18.00 Nws. 18.15 Aktuali-
teiten. 18.20 Uitzending van de K.V.P. Kaar
ten op tafel uitzending politieke zaken.
18.30 A. Roland Holst en William Butler
Yeats. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Muziek
voor kinderen. 19.30 Nabeschouwing Ronde
van Frankrijk. 19.40 Artistieke staalkaart.
Nationaal programma: 20.00 Nws. 20.05 Ge
lukwens. 20.10 Open-Luchtigheden: gevar.
progr. 21.30 20.000 maal, klankbeeld rond het
wereldmuziekconcours te Kerkrade 21.50
Promenade-orkest en radiokoor. 22.30 Nws.
22.40 Aktualiteiten. 22.50 Avondoverdenking.
23.00 Amusementsmuziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu
ziek. (7.30 Nws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws.
8.10 Gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Gram.mu
ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw
10.10 Amusementsmuziek. 10.30 Morgendienst
11.00 Concertgebouworkest. 12.00 Gram.mu
ziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land -en tuin- Nws.
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Hervormde kerk
dienst. 13.00 Operafragmenten. 14.00 Voor
dracht. 14.10 Gram.muziek. 15.50 Bijbelver
telling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd.
17.00 Gram.muziek. 17.40 Voor de kleuters.
17.50 Overheidsvoorichting: De geweldsin-
structie. 18.00 Gram.muziek. 18.30 Het Spec
trum. 18.50 Draaiorgelmuziek. 19.00 Nws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 A cappellakoor. 19.5
Wereldpanorama: buitenlands commentaar.
Nationaal programma: 20.00 Nws. 20.05 Ge
lukwens. 20.10 Pianomuziek. 20.15 Holland
Festival 1966: Concertgebouworkest. In de
pauze: Tussen schalmei en saxofoon; pro
gramma van muzikaal geïnspireerde gedich
ten. 22.30 Nws. 22.40 Volksmuziek. 23.00 Ra
dio Philharmonisch sextet. 23.30 Populaire
klassieke muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II. 240 m. en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Gevar. platenprogr. 10.00
Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Gevar. mu
ziek. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 Kof
fie met Kees. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten.
12.05 Holl. plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Actua
liteiten. 13.05 Gevar. platenprogr. 14.00 Nws.
14.02 Actualiteiten. 14.05 Gevar. platenpro
gr. 15.00 Nws. 15.02 Gram.muziek. 16.00 Nws.
16.02 Volksliedjes. 16 30 Rhythm and blues.
17.00 Nws. 17.02 Gevar. platenrogr. voor
automobilisten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht en SOS-berichten. 12.48 Melodieën
van Leo Fall. 12.55 Buitenlands persoverzicht
13.00 Nws. en Ronde van Frankrijk. (14.00
15.00, 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. Tuss.
15.45-17.00 Ronde van Frankrijk. 17.00 Nws.
17.15 Voor de kinderen. 18.00 Nws. 18.03
Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filo
sofie. 18.50 Sport. 18.55 Gram.muziek. 19.00
Nws. 19.40 Gevar. muziek. 20.00 Wedstrijd
schoolkoor 1966. 21.00 Kamermuziek. 22.00
Het door de Amsterdamse beeld
houwer Wilfried Put vervaardigde
beeld van Gysbert Japicx.
mité) aan de koningin het eerste exem
plaar overhandigd van de zesde uitgave
van het verzameld werk van de Friese
schrijver. Interessant is het te weten dat
op de lijst van intekenaren voor de derde
druk (1821) de eerste twee namen die van
koning Willem I en de toenmalige prins
van Oranje (later Willem II) waren.
KONINGIN JULIANA verliet Bolsward
omstreeks half vijf, het toen zeer donke
re weer deed de feestverlichting van de
stad al in volle glans zien. De dag werd
besloten met een Gysbert Japicx-herden-
king in de Martinikerk. Prof. dr. J. H.
Brouwer sprak over leven en werk, de
Friese dichter D. A. Tamminga decla-
een een declamatorium van de Friese com
ponist P. Folkertsma werd uitgevoerd door
het Frysk Orkest, de Oratoriumvereni
ging Bolsward, het Sneker Cantatekoor en
het Grouwster Gemengd Koor onder lei
ding van Bram Veenstra.
De exposities „Wurd en Byld" en een
tentoonstelling van Friese ambachtskunst
blijven de gehele zomer geopend.
MASEVAUX. De rooms-katholieke
kerk te Masevaux in Frankrijk, waar één
van de bekendste orgels van Europa
stond, is maandagavond door een felle
brand in de as gelegd. Het orgel was ge
bouwd door Galliat-Rouffach en in 1842
in de kerk gepl^gtgt. D& schade wordt op
3507)00 gulden
meer dan
geschat.
Nederland 1: Jan Blaaser heeft van
avond zijn tenten opgeslagen op de Dar
in Amsterdam voor zijn programma „J<
en Alleman." Daar komt dagelijks ee
stroom van toeristen voorbij en Jan Blaa
ser vraagt de toevallig passerende voor
bijganger naar diens vakantieplannen
Ook buitenlandse toeristen zullen de gele
genheid krijgen te vertellen waarom zij
ons land als verblijfplaats voor hun va
kantie hebben gekozen. In de serie „Jazz
625" wordt,een optreden uitgezonden van
het Oscar Peterson-trio. Het trio bestaat
uit Oscar Peterson (piano), Ray Brown
(bas), en Ed Thigpen (drums). Het pro
gramma wordt weer ingeleid door Steve
Race.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
18.1519.00 Rep. Tenniswedstr. Trudy
GroenmanMargareth Smith (halve finale
Wimbledon.
19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak 19.05 Jour
naal voor gehoorgestoorden. 19.32 Engelse
les. (les 39 en herhaling les 38. 20.00 Jour
naal. 20.20 Jan en Alleman, licht program
ma. 20.50 Silhouet: hoogtepunten uit het le
ven van bekende tijdgenoten. 21.25 Jazz 625.
21.50 Vanavond in Nieuwspoort. 22.15 Jour
naal. 22.20 Filmverslag Ronde van Frank
rijk 1966.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Mr. Magoo, tekenfilm.
20.05 De onbekende wereld Kamperen
bij de tegenvoeters, filmrep. over Nieuw-
Zeeland. 20.30 Hogan's helden. T.V.-film.
20.55 Muzikaal programma. 21.10 The long
hot summer, T.V.-film. 22.00 Meneer Kape
laan: een dag uit het leven van een kape
laan. 22.30-22.35 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND II
19.00 Reportage Wimbledon. 20.00 Nws.
20.01 Le petit théatre: TV-spel. 20.30 Achter
het nieuws. 20.55 Het baantje, speelfilm. 22.25
Journaal.
NEDERLAND I
17.00 Voor de jeugd. 18.30 Teleac: De At
tische tragedie: les 15. 19.00 Nws. 19.01
Klaas Vaak. 19.05 Franse les (les 38 en herh.
les 37). 19.35 De Beverly Hillbillies. 20.00
Journaal. 20.20 Dzjes zien: jazzmuziek.
20.55 Jillali, film. 21.40 Op de maan staat ook
een opera- TV-spel. 21.55 Attentie. 22.20
Avondsluiting. 22.25 Journaal. 22.30 Filmver
slag Ronde van Frankrijk 1966.
In het programma „Jazz 625", dat
vanavond op Nederland 1 wordt uit
gezonden. treedt het trio van Oscar
Peterson (foto) op.
Nederland 2: Na het tekenfilmpje van
Mister Magoo wordt een nieuwe afleve
ring van de serie „De onbekende wereld"
uitgezonden. Onderwerp is een kampeer-
tocht door het nog weinig bekende Nieuw-
Zeeland. Vanavond gaat de nieuwe AVRO
serie „Hogans Helden" van start. De
film speelt zich af in de jaren 1940-'45.
Een aantal geallieerde militairen in Duit
se krijgsgevangenschap bereiden ont
vluchtingen voor in andere krijgsgevan
genkampen. Kolonel Hogan houdt er niet
van zijn Duitse commandanten naar de
mond te praten. Daarom verliest hij zijn
positie en een andere militair komt zijn
plaats innemen. Hogan geeft opdracht al
le geheimen over ontvluchtingspogingen
voor deze man geheim te houden en dat
blijkt geen gemakkelijke zaak te zijn. Het
programma wordt besloten met een docu
mentaire over het priesterschap.