Deprimerend voor niet-geharde bezoekers De Venetiaanse Biennale, overstelpende samenscholing van nieuwe rauwe kunst NEGEN MUZEN NVSH-uitgave door politie in beslag genomen „De sleutel voor het Operagebouw ligt niet bij ons maar bij het Rijk" MAANDAG 4 JULI 1966 Britse regering contra illegale radio stations Weth. Polak antwoordt op Huisman-ultimatum De radio geeft dinsdag 7 elevisie'programma Steven Meinbrecht. Aan de schrijver Ste ven Membrecht en de Duitse dichter Kurt Singel is onlangs de Förberprijs 1966. groot 1.000 mark toegekend. De Förberprijs, een aanmoedigingsprijs voor jonge auteurs, is dit jaar voor het eerst ingesteld door de vereniging van Nederlandse, Vlaamse en Duitse schrij vers „Die Kogge" te Minden, Westfa- len. IN VROEGER JAREN placht het bestuur van de Venetiaanse Biennale de deelnemende landen een thema op te geven, maar de meeste inzendingen voldeden daar niet aan. Tegenwoordig wacht men in Venetië maar af wat men zal krijgen. In het centrale paviljoen echter worden een of meer overzichtstentoonstellingen inge richt, die soms, achteraf, achtergrond blijken te geven aan wat volgens de inzendingen van dat jaar actueel is. Wijzend op de drie grote overzichten van de huidige Biennale, schrijft de president van deze manifestatie, prof. Mario Marcazzan, dat zij de betekenis hebben van een rappel a l'ordre. Die retrospectieven zijn gewijd aan de futurist Boccioni, aan de vroege Italiaanse abstracten en aan de twee jaar geleden overleden schilder Mo- randi. Het werk van Boccioni blijkt, momenteel bezien, bij alle geestelijke beweeglijkheid meer „gedateerd" dan dat van Morandi dat in oude lijsten op met beige stof bespannen wanden wordt getoond. Morandi is vooral be kend als de man van de stille vaasjes, maar hij is ook de schilder van het landschap-als-stilleven en hij had met De Chirico en anderen een „metafysische" periode waarin vaasjes en landschap moesten plaats maken voor ledepop en tekenhaak. Gaandeweg werd het lichter in zijn bezonnen werk. Het heeft een passieloos licht. Soms lijkt een landschap een fragment uit een Italiaans doek van eeuwen geleden: er zijn geen heiligen in het beeld, maar de sfeer is beschouweiijker. In zijn etsen ontstaat het beeld uit arceringen. Heel het oeuvre heeft een soort belegenheid die het aan de tiid onttrekt. Wit „shaped canvas" van de Italiaan Bonalumi. Als het schilderij wordt omgekeerd, kan men de reliëfpar tijen als in het vlak verdiept zien. (Van rechts terzijde). ACTUEEL BLIJKEN nu vooral de Ita liaanse abstracten van 1930-1940. De wieg van hun kunst stond niet in Milaan of in Como; zij verwerkten invloeden uit Pa rijs en van De Stijl. Het overzicht geeft dus niet de gecanoniseerde voorbeelden uit de ontwikkelingsgeschiedenis maar zoveel temeer het genuanceerde „kli maat" van een periode. Vroege plastieken van Fontana leveren hier een verklaren de voetnoot bij zijn huidige bekroning. Een overzicht uit het werk van deze jeugdig-oude markies zou zijn invloed op jongere Mïlanezen alleszins begrijpelijk maken. Kunst zo betogen woordloos deze vroege abstracten is een zaak van de geest niet van geploeter. Voorop staan „plastische waarden". De thans pensioengerechtigde Fausto Melotti ivas in 1934 met zijn plastieken al op een weg die nu door de Brit Caro met ruimer stap wordt gevolgd. VANDAAR NAAR DE RUSSEN met hun officiële inzending is wel een heel grote stap maar we waren benieuwd hoe het staatsrealisme zich hield in het licht van het westerse nieuw-realisme. Ook zo bezien kan het er niet mee door het is te muf. Let men niet te zeer op de pein tuur dan is desnoods een uitzondering te maken voor de „Gymnasten" van Zhi- linsky. Maar interessanter is een groot officieel historisch doek dat door twee schilders enkele jaren geleden is ver vaardigd. Op een podium op het Rode Plein te Moskou staan daar vier sovjet groten gejuich in ontvangst te nemen. Eén van die vier is onmiskenbaar Trotz- kyHet onderschrift noemt maar drie namen: Lenin Zerginsky en Sverdlov. De Russische officials in het paviljoen zeiden dat zij niet van het paviljoen wa ren en dat zij er geen notie van hadden wie wel die vierde ongenoemde figuur kon zijn. Conclusies laten we graag aan Kremlinologen over. Vermeldenswaard zijn de ijle plastiekje van Günter Haese in het Duitse pavil joen. Uit gaas en horlogeveren maakt „Groot schilderij" van Roy Lichten stein (Verenigde Staten). Curt Stenvert is tegen oorlog. Beeldhouwprijswinnaar Viani (Italië). Haese ragfijne kooitjes met insectachti ge tentakeltjes „on-Duits'" in hun'licht heid. Het Japanse paviljoen staat vlak bij het Duitse en is als geheel weer beziens waardig. Het valt op dat in deze Bienna le nogal eens regenboogkleuren voorko men. Nergens is dat zo penetrant als bij Ay-O die er een golvende wand met voeldoosjes mee beschilderd heeft en een kamerhoekje met beregenboogde meube len boeken en flessen. Anilinetinten ge bruikt de Japanse schilder Onosato. Hij vult geduldig vrij grote doeken met rechtl lijnige patroontjes die op de randen van nauwelijks waarneembare concentrische cirkels verspringen. Het lijkt op compu ter-werk. Soms ook gebruikt hij zuiver ronde kleurvlakken als dominanten: don kere zonnen. Deze doeken koel met I gloed hebben een sterke werking. De J drogenaalden in kleur waarmee Ikeda een prijs won zou men kunnen omschrij ven als Hannes Postma in het Japans. UIT HET BRITSE PAVILJOEN dient nog Bernard Cohen vermeld te worden die onder meer met dun geschilderde slierten rood op rood een ondiepe spag- hetti-ruimtelijkheid laat ontstaan met een soort vleesetende gulzigheid. Er is een duidelijke naklank van de Art Nou veau in. De Griekse grafica Katraki drukt grote prenten van bebeitelde natuursteen af en won daar een prijs mee. De Polen tonen fraaie koel-abstracte reliëfs in ge- anodiseerd aluminium van Stazevski (eer volle vermelding) en fijne gecraqueleer- de figuratieve gouaches van Studnicki. De Belgen hebben ditmaal te veel op de toch meer boertige dan plastische Reinhoud gewed. Spanje heeft een waar museum naar Venetië verhuisd. Zij to nen werk van 25 kunstenaars alles ste vig esthetisch onderheid of nu gebro ken spiegels zijn gebruikt (Eduardo Sanz) dan wel vakjes met luguber ge schilderde koppen er in (Juana Frances). Het mooist zijn de aqua tinten op kreukel - papier van de Madrileen Jesus Nunez, het sprekendst de op fotografische pro jecties lijkende schilderingen van men- Spinseltje van Günter Haese senmassa's door Juan Genoves; het sma kelijkst de labyrintische metaalreliëfs van Amadeo Gabino (composities die lij ken op wat er van Bontecou in papier maché in het Stedelijk in Amsterdam hapgt). ZEER ONDERHOUDEND is het Oos tenrijkse paviljoen met cartoonachtige bladen van de voortreffelijke tekenaar Paul Flora en vitrines van Curt Stenvert die een „functionele kunst" voorstaat. Het blijkt een tegen de oorlog en andere er kende kwalijkheden betogende kunst te- zijn met véél tekst. De vitrines met frappante tegenstellingen als een mode popje en een geraamte van smetteloze kunststof met kunstbloemen en andere uiterst propere zaken zijn in bepaald op zicht warenhuis-popart. Tegelijk hebben de composities in hun lichtelijk weerzin wekkende fraaiheid iets van het surrea lisme van de Weense school. Maar er is te veel „litteratuur" in. DE BRAZILIANEN brengen etsen van Piza die er even smakelijk uitzien als zijn naam doet verwachten (hij kreeg een kleine prijs); een letterlijk krijsend werk van een pop-artiest; aardige reliëfs van spierwit geschilderde stammetjes en tak ken door Sergio Camargo en drie inne mende zondagsschilders. Heel grote kost bare bronzen van Sotel Etrog sieren het Canadese paviljoen. Deze uit Roemenië afkomstige beeldhouwer is een Lipchitz met een calligrafische inslag geen baan breker dus maar wel een fraaie beeld houwer. Zweden toont de speelse fleurige aan de vertellende figuratie verwante pop art van Fahlström: veranderbare compo sities die wel iets gemeen hebben met het prentenboek waar losse uitknipjurkjes bij zijn voor het afgebeelde figuurtje. Hij doet er goede dingen mee maar is toch juist iets te illustratief. Het Eindhovense Van Abbemuseum zal zijn werk naar Ne derland halen. Een gedetailleerde bespreking van al wat in het enorme Italiaanse paviljoen wordt getoond is uitgesloten. We moeten volstaan met het signaleren van een fris se ontwikkeling bij de schilder Dorazio een smaakvol abstract worden van de in ons land gewaardeerde beeldhouwer Lo renzo Pepe het winnen van de grote Ita liaanse beeldhouwprijs door de onberis pelijke Viani wiens grote objects d'art na Brancusi en ook na Arp niet zo noodza kelijk meer zijn en tenslotte de klaar plastische feiten van de Groep I uit Rome met variabele structuren in me taal en reliëfs zoals onze Dekkers ze zou maken wanneer hij uit het land van het futurisme afkomstig was. Een zo overstelpende samenscholing van nieuwe deels nog „rauwe" kunst blijkt op niet geharde bezoekers ietwat depri merend te werken. De sfeer is tijdeqs de dagen vóór de opening niet gunstig voor een rustige beschouwing. Toch was men het er vrij algemeen over eens dat de huidige Biennale overzichtelijker is en kwalitatief beter dan we in jaren gewend waren. Verscheidene inzendingen moesten in onze beschrijving ongenoemd blijven die weliswaar niet opzienbarend zijn maar die elk voor zich toch een beter dan middelmatige expositie zouden ople veren. Voor wie deze zomer in de buurt van Venetië komt is een uitstapje naar deze enorme tentoonstelling dan ook alles zins de moeite waard. INCASSO WEEKABONNEMENTEN De incasso van het abonnementsgeld iedere week kost veel tijd en moeite, aan u en aan onze bezorgers. Er zijn twee mogelijkheden om het ongemak in dit opzicht te vermijden a. Overgang op een kwartaalabonne ment. b. Betaling aan de bezorger voor een periode van 4—5 weken. U krijgt dan een door de bezorger onder tekend ontvangstbewijs. Misver stand over de betaling is daardoor uitgesloten. Het resultaat voor u Minder geloop naar en gebel aan de deur; in uw wijk daardoor een vlottere bezorging. Voor de bezorger minder last. Probeert u het eens. DE ADMINISTRATIE. DEN HAAG. Op last van de Haagse officier van Justitie mr. A. W. Rhosingh is in het hele land beslag gelegd op de nog bij uitgeverij, drukker, binder en boekhandel aanwezige exemplaren van het boek „Is pornografie schadelijk?" van Annakarin Svedberg. Het werk van de Deense schrijfster, dat in Denemarken na heftige discussies werd verboden, is in Nederland uitgegeven door de N.V.S.H., met de bedoeling een gedachtenwisseling uit te lokken met publiek en overheid over de titelvraag. Bij de uitgeverij aan de Bilderdijkstraat heeft de Haagse politie 413 exemplaren van het boek in beslag genomen, in Utrecht werden bij de drukker-binder 2.750 nog niet gebonden exemplaren ge vonden. Aan de politie van vijftig ge meenten in Nederland is bovendien ver zocht bij boekhandelaren de voorraad (meestal zeer kleine aantallen) te achter halen. De Haagse officier van Justitie, mr. A. W. Rhosingh, heeft zijn actie ondernomen op grond van artikel 240 van het Wet boek van Strafrecht, waarin de versprei ding van enig geschrift dat aanstotelijk is voor de eerbaarheid strafbaar wordt ge steld. Mr. Rhosingh heeft op eigen initia tief gehandeld en omdat de uitgeverij in Den Haag is gevestigd, zal hij de kwestie centraal voor het hele land behandelen. De Haagse recherche is thans bezig met het onderzoek. De N.V.S.H. verklaart op de omslag van het boek waarom zij tot de uitgave heeft besloten. Het kernpunt is de vraag of het publiek zelf wel kan beoordelen in hoe verre pornografie schadelijk is, wanneer op hoog niveau wordt besloten wat het wel. en wat het niet mag lezen. De N.V.S.H. zag hier een taak om het publiek zelf in staat te stellen te oordelen aan de hand van het Deense werkstuk, dat bestaat uit vele citaten, voorzien van kant tekeningen. De vereniging verheelt zich echter niet dat haar goede bedoelingen misschien wel miskend zullen worden. Een duidelijk antwoord", wenst de N.V.S.H., „van publiek en autoriteiten ten aanzien van de vraag of volwassenen be paalde boeken mogen lezen, die noch be ledigend voor anderen, noch opruiend van aard zijn. doch waarvan enkele lieden menen, dat ze zedekwetsend zouden ziin". Tentoonstelling kinderkleur. In het Haag se Expositiecentrum, noordeinde 176 te Den Haag. is de tentoonstelling „Kinder kleur 1966" geopend. Uit een totaal van 17.000 kindertekeningen uit Nederland en België is een selectie gemaakt, die thans wordt geëxposeerd. De schilder Jan van Heel heeft de tentoonstelling geopend en daarbij gewezen op de betekenis van de creatieve begeleiding van het kind in onze moderne samenleving. De expositie duurt tot 6 augustus a.s. De Britse regering heeft vrijdag beloofd binnen zes weken te zullen optreden te gen de illegale radiostations die vanaf schepen voor de kust hun commerciële programma's uitzenden. De minister voor Posterijen, Wedgwood Benn, zal een desbetreffend wetsontwerp indienen voor het parlement, in de eerste of tweede week van augustus, op reces gaat. De Britse regering is gehouden tot optreden tegen de illegale zenders krach tens een vorig jaar daartoe in de Raad van Europa gesloten overeenkomst, welke ook door Engeland werd ondertekend. DE AMSTERDAMSE WETHOUDER voor Kunstzaken, en Financiën, de heer W. Polak, heeft gereageerd op de verklaring die dr. Maurice Huisman, intendant van de Nederlandse Operastichting, maandag heeft afgelegd. Diens verklaring hield in dat, als niet vóór september de beslissing is genomen in Amsterdam een Festi- hal te bouwen, hij het stadium van improvisatie niet langer zal voortzetten. D« wethouder begon met te zeggen, dat hij daarvan slechts uit de krant heeft kennis genomen. Noch van de heer Huisman, noch van de zijde van de Operastichting i* hem daaromtrent iets meegedeeld. OP DE DOOR dr. Huisman gestelde vraag: „Wil men een operagebouw?" ant woordde de wethouder: „Wat Amsterdam betreft ja, onder enig voorbehoud, Reeds meermalen heeft Amsterdam dui delijk gezegd, dat het de opera een be langrijke zaak vindt en dit bewezen door de daarvoor ter beschikking gestelde sub sidies". Met betrekking tot het gebouw herhaalde de heer Polak, dat Amster dam hiervan uitgaat: „Wij zullen het operahuis bouwen en dat compleet en om niet ter beschikking stellen van de Operastichting. Het rijk neemt van dan af de financiering van de verdere gang van zaken voor zijn rekening. Deze kop peling is duidelijk gesteld. Maar er be staat nog twijfel omtrent het standpunt van het rijk. Vergeefs is, formeel en in formeel, getracht de beloofde toezegging te krijgen". De wethouder vindt het wel begrijpelijk, dat het rijk aarzelt. Een vraag is daarbij: welk is het inzicht van de heer Huisman in de ontwikkeling van het operagezelschap op de lange duur. DIE ONTWIKKELING op lange termijn (het aantal voorstellingen) en de zeker heden die het rijk moet geven, vormen de kern van de zaak. „Die zekerheden zijn belangrijk. De bouw van een opera huis vergt een investering van minstens dertig miljoen. Amsterdam kan en mag niet de kans lopen èn het gebouw èn een aanzienlijk deel van de bespelingen te moeten betalen. De heer Huisman is van een en ander volledig op de hoogte. De sleutel ligt niet in Amsterdam, maar bij het rijk", aldus de wethouder, die daaraan toevoegde het ongewoon te vin den, dat de intendant de zaak nu en op die wijze wil forceren. Men kan er be grip voor hebben dat hij wil voortgaan, maar zijn methode blijft vreemd. De wet houder wees tenslotte op de kapitaal- schaarste de rentestand is thans 7,5 percent' en de dientengevolge aan de gemeenten opgelegde investeringsbeper king, die het onmogelijk maken met de bouw te beginnen. Om echter geen tijd te verliezen is een voordracht in voorbe reiding, 1,6 miljoen gulden te voteren voor het bestekklaar doen maken van het gewijzigde bouwplan van de Haar lemse architect Bijvoet (de wethouder HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gram.muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Fragmenten uit Duits-Romantische opera's. 9.35 Waterstanden. 9.40 Operakoren. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws). 12,00 Johan Willem Friso Ka pel. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.40 Orgelspel: 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursberichten, 13.30 't Muzikan tenuur: 14.30 Voor de kinderen. 15.30 Voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Gram.muziek. Tussen 15.30-17.00 Eventuele onderbreking voor rechtstreekse reportage van de Ronde van Frankrijk. 17.15 New York calling. 17.20 Gram.muziek voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Muziekprogramma. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Klavecim belrecital: 19.30 Nabeschouwing Ronde van Frankrijk. 19.40 Amateurs musiceren. 20.00 Nws. 20.05 Vakantietoeslag: gevar. progr. 21.05 Promenade-orkest: balletmuziek. 21.30 Kunstkroniek. 22.00 Ned. Koorfestival 1966. 22.30 Nws. 22.4(1 Actualiteiten. 23.00 Roman tische muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Gram.muziek. (7.30 Nws. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de jeugd. 8.30 Nws. 8.32 Gram.muziek. 10.00 Klassieke en moderne kamermuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Orkestmuziek. 11.50 Volaanvooruit. 12.00 Angelus. 12.03 Weense muziek. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Land- en tuinbouwme- dedelingen. 12.30 Nws. 12,40 Actualiteiten. 12.50 Gram.muziek. 13.35 Voor de platte landsvrouwen. 13.45 Musiësta. 15.10 Lichtba ken, lezing, (herh. van zaterdag). 15.20 Er was eens (herh. van zaterdag). 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: program ma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Orkestmuziek. 17.50 Overheids voorlichting. 18.00 Metropole orkest. 18.30 Cabaretliedjes. 18.50 Van klanten en wan ten weten: 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten 19.30 Promenade orkest. 20.00 Het land van Bourguiba, klankbeeld over 10 jaar onafhan kelijkheid Tunesië. 20.15 Holl. Fest. 1966: 21.00 De man van kamer B, hoorspel. 2125 Gram.muziek. 21.30 Muziek in miniatuur. 22.00 Geestelijke liederen, 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Mu ziek kent geen grenzen. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Instrumentaal allerlei. 10.00 Nws. 10.02 Gevar. muziekprogram. (11.00 Nws. 12.00 Nws 12.02 Volksliedjes. 12.30 Sinatrance: programma rond Frank Sinatra 13.00 Nws. 13.02 Elektronenparade 13.30 Gram.muziek. 14.00 Nws. 14.02 Vocale mu ziekjes. 15.00 Nws. 15.02 Platenprogr. 16.00 Nws. 16.02 Gevar. muziekprogram. 16.30 De Top Tien. 17.00 Nws. 17.02 Verzoekplatenpro- gr BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Intermezzo. 12.10 Tuin- bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht en SOS-berichten. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. en Ronde van Frankrijk. (14.00, 15.00, 16.00 Nws, 16.03 Beursberichten). 14.30 Ronde van de toekomst. Tussen 15.45 en 17.00 Ronde van Frankrijk. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuziek. 17.45 Kinderen zingen en dan sen. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Intermezzo. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Wim in 't vierkant. 19.50 Syndi cale kroniek. 20.00 Orkestmuziek. 20.30 Ja pans hoorspel. 21.00 Chidori nokyoku. Ken- gyo Yoskiza. 21.10 Klassieke muziek. 22.00 Nws. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.03 Ken merk: de veertiendaagse informatierubriek van de kerken. 19.35 Flipper. 20.00 Journaal. 20.20 Documentaire film over Tunesië. 20.40 Als twee druppels water, speelf. 22.30 Ope ningsconcert Holland Festival. 23.05 Journaal. 23.10 Filmverslag Ronde van Frankrijk. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Waauw, gedanste hitpara de. 20.30 Decor van een revolutie: filmrep. over Indonesië. 21.15 Cavalleria Rusticana, balletfilm. 21.45 Onze man in Parijs. 22 00 Journ. VOOR DINSDAG 16.00 Directe reportage Tour de France. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Jour naal voor gehoorgestoorden. 19.32 Engelse les: herh. les 39. 19.46 Het Wiener Wald, te kenfilm. 19.55 Uitz. Socutera. 20.00 Journaal. 20.20 Achter het nws. 20.45 Z-Cars: politie film. 21.35 Koning Klant: voorlichting voor de consument. 21.55 Signalement: program ma gewijd aan componist Peter Schat. 22.30 Journaal. 22.35 Filmverslag van de Ronde van Frankrijk. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Patrouillewagen '54 poli tiefilm. 20.25 Zigeunerorkest. 20.47 Protes tantisme in Hongarije, reportage. 21.12 Chan tage First Offender. TV-film. NTS' 22 00 Journaal. 22.10 Pastoor in Oostenrijk, ge sprek. heeft dit voorstel ook al op 19 januari van dit jaar aangekondigd red.). Met het voorbereidende werk zal anderhalf tot twee jaar gemoeid zijn. De voor dracht zal de gemeenteraad bereiken, zo dra het weer is toegestaan een nieuw project aan te pakken. Nederland 1: De hoofdfilm van vanavond is de Nederlandse film „Als twee druppels water" van Fons Rademakers naar de ro man „De donkere kamer van Damocles" van W. F. Hermans. Het verhaal speelt zich af tijdens de tweede wereldoorlog tus sen Ducker en de parachutist Dorbeck. In de hoofdrollen ziet men Lex Schoorel, Mia Goossen, Elise Homans en Ko Amoldi. Na deze film wordt het tweede gedeelte van het openingsconcert van het Holland Fes tival 1966 uitgezonden. Het eerste gedeelte van dit concert, uitgevoerd door het Rot terdams Philharmonisch Orkest onder lei ding van Franz Paul Decker, werd op 14 juni rechtstreeks uitgezonden. Vanavond zal uitgevoerd worden „Eglogues" van Ro bert Heppener en „La Valse" van Maurice Ravel. De Nederlandse filmregisseur Fons Rademakers maakte de film „Als twee druppels water", die vanavond op Nederland I wordt uitgezonden. Nederland 2: Vanavond zendt de NTS een balletversie uit van de novelle „Caval leria Rusticana" van Giovanni Verga op muziek van Mario Migliardi. Het verhaal is als volgt: Op een stralende paasmorgen kan de jonge boerin Santuzza zich niet blij voelen, want haar minnaar Turiddu heeft haar in de steek gelaten. Hij probeert in de gunst te komen van Lola, op wie hij vroeger verliefd is geweest. Lola is in tussen getrouwd. Santuzza probeert Turid du over te halen met haar mee te gaan, maar hij wgigert. Santuzza brengt de echt genoot van Lola op de hoogte van de hachelijke zaak. Deze zint op wraak en daagt Turiddu uit tot een duel. Terwijl Santuzza wanhopig achterblijft, sterft Tu riddu tijdens het duel. Jeugdwerk van Van Gogh. Twee aquarel len een bloemstilleven en „Distels" welke Vincent van Gogh op tienjari ge leeftijd heeft gemaakt, zijn donder dag in een Londense veiling voor 4.000 gulden in andere handen overgegaan. De aquarellen waren oorspronkelijk in het bezit van drie tantes van Van Gogh, die als godsdienstonderwijzeressen de stukken als beloning aan één van hun leerlingen gaven, mej. J. van Erkelens. Deze prikte de aquarellen met punaises aan de muur in haar keuken, waar zij vele jaren bleven hangen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6