Introductieconcert door de concoursdeelnemers V Een Spaanse vakantie in tekeningen en aquarellen Henk van Ulsen grandioos Giulietta Masina heden bij première Holland Festival-film VANAVOND NEGEN MUZEN Diary of a madman Doping in Brandpunt POPPE DAMAVE „IN 'T GOEDE UUR" Gouden Beer voor Roman Polanski WOENSDAG 6 JULI 196 6 9 Hedenavond de Improvisatiewedstrijd BEHOUDENS EEN ENKEL NUMMER bestaande uit provocerende ge luiden die, gezien de reacties, welke na afloop van de eerste manifestatie der Orgelconcoursweek om ons heengonsden, nog al wat deining hadden teweeg gebracht, bevatte het programma waarmee de vier kandidaten voor de Haarlemse Improvisatiewedstrijd zich gisteren in de Grote- of Sint Bavokerk als vaardige organisten aan het U Q L L ft ff h orgelminnend publiek voorstelden, een reeks werken in het vertrouwde idioom dat nog genoeg verscheidenheid te bieden heeft om velerlei muziekstijlen rijkelijk te r Q T i K\_ dienen. De Zweed Bondeman, die verleden jaar de trofee van het concours verwierf en thans zijn tweede kans waagt haar te be houden, zat bij de presentatie gisteravond als nummer één op de orgelbank van het Müllerorgel in de Haarlemse Grote Kerk. Hij maakte een imposante beurt met Bachs Preludium en Fuga in h-moll die hij met aanwending van passende registraties magistraal wist op te bouwen en duidelijk gearticu leerd in detail liet horen. Dankbare contrastwerking zocht hij daarna in het koraalvoorspel „O Mensch bewein dein Sünde gross" van de Leipziger Cantor, dat hij met de nodige ingetogenheid technisch gaaf ten gehore bracht. Moest Bondeman bij geval vanavond als improvisator minder for tuinlijk zijn, dan kan hij toch huiswaarts keren met het besef dat hij met zijn presentatiebeurt een voortreffelijke indruk heeft gemaakt. Jos de Klerk Ben Royaards overleden J. B. Broeksz herkozen als E.R.U.-voorzitter - De radio geeft donderdag Televisieprogramma Filmfestival Berlijn DE FRANSMAN André Isoir, organist van de St. Médard te Parijs, zorgde dat fantastische uitbundigheid van orgelklank en musische potentie aan het slot van zijn speelbeurt kwam, namelijk met Preludi um en Fuga in fis klein van Buxtehude, waarin de interpreet overigens nog ruimte genoeg vond om met delicate timbres te woekeren en aldus een, door rijke kleurig heid boeiend tafereel van de staag wisse- lende ingevingen van de grote pionier der Noordduitse orgelkunst naar waarde te tonen. Dit kon gelden als een opmerke lijke prestatie. Vooraf had Isoir de aan dacht weten te wekken voor zijn smaak vol uitgebalanceerde registratiekunst in een vierdelig werk van Byrd over de For- tune-melndie en ook Psalm 24 van Avtho- ni van Noordt ten gehore gebracht op een wijze die het werk zijn waarde ver zekerde. Wij werden vooral geboeid door het speelse karakter en de in lichte tinten gehouden interpretatie van de tweede va riatie. De slotvariatie, met cantus firmus in de bas, was bij de eindperiode mijns inziens in het pedaal wel wat zwaar ge laden. DE NEDERLANDER Jacques van den Dool, organist van de N.H. Kerk in Den Bosch, gaf op sobere maar waardige en bijzonder ingetogen wijze een vertolking van Bach's koraalvoorspel „Dies sind die heil'gen zehn Gebot". De verklanking van het koraaltrio over „Christe du bist Licht ende Dag" van Albert de Klerk bewoog zich in lichte tinten, passend bij dit innige manuaalstukje, in dezelfde sfeer van in gekeerdheid. Daarna gooide hij het over de andere boeg met het experimenteel werk van Cor Kee, Reeksverandering in vier secties (No 2). In een materie, die voor velen een labyrint zal zijn, toonde Jacques van den Dool zich goed thuis. DE OOSTENRIJKER August Kropfrei- ter, organist van het Bruckner-orgel in het Stift Sankt Florian, begon zijn speel beurt met een eigen compositie; een par tita over de koraalmelodie „Ach wie nich- tig, ach wie flüchtig", muziek van een waardeerbaar talent, dat zonder te vreemd uit de band te springen zijn weg naar geprononceerde eigenheid zoekt. Hij wist ?ijn intenties in ieder geval op het Müllerorgel waar te maken, al bleek dan de zin voor kleurgeving niet zijn sterkste troef te zijn. Maar een zeer be dreven organist toonde hij zich ongetwij feld. Dit toonde hij overtuigend in het d-moll Trio en in het koraalvoorspel „Wir glauben all' an einen Gott Schöpfer" van vader Bach, beide parels van degelijke orgelkunst die het van technische beheer sing moeten hebben. Gezien de resultaten van het presenta tieconcert kan men hedenavond qua or gelspel vast wat opmerkelijks beleven. Wat het improviseren betreft is het als steeds een vraagstuk; maar juist dat maakt het interessant. De acteur en regisseur Ben Rooyaards is gisteravond op 61-jarige leeftijd in zijn woning in Antwerpen overleden. Benjamin Lucien Royaards, een zoon van dr. Willem Royaards en Jacqueline Sandberg debuteerde in 1925 onder de naam Ben Lucius bij het Nieuw Neder landsch Toneel. Hij speelde bij enkele to neelgezelschappen, voordat hij in 1937 hoofdregisseur werd aan de Koninklijken Nederlandsche Schouwburg in Antwerpe In 1943 kwam hij bij het gezelschap van de Stadsschouwburg in Amsterdam, waar hij in 1944 werd benoemd tot artistiek leider van de afdeling toneel van het Ge meentelijk Theaterbedrijf. In 1948 vestig de Ben Royaards zich als regisseur van de Vlaamse Schouwburg in Antwerpen Het pijpergilde. Het Nederlandse Pijper- gilde organiseert van 26 juli tot 5 augus- tusl966 in het Conferentieoord Woud schoten te Zeist een internationale cur sus in hèt maken en bespelen van bam boefluiten. ,De honderdtachtig deelne mers komen uit elf landen. Door de fi nanciële steun van het Prins Bernhard Fonds kon aan Jan van Dijk een op dracht gegeven worden tot het compo neren van een stuk, dat geschikt is voor uitvoering door een grote groep bam boefluitbespelers. £K X De deelnemers aan de Improvisatie wedstrijd voor het Müllerorgel waarop zij elkaar de zege zullen be twisten. Van links naar rechts André Isoir, Anders Bondeman, August Kropfreiter en Jacques van Dool. HET SUCCES dat Henk van Ulsen heeft gehad met zijn solotoneel „Dag boek van een gele", de door Sylvie Luneau en Roger Coggio gemaakte toneelbewerking van Gogols novelle, heeft hem het waagstuk doen on- U L A ft f) dernemen de enor me solo-rol ook in het Engels te gaan spelen, ongetwij feld met de bedoeling om er dan in het buitenland mee te kunnen optre den. Een waagstuk inderdaad, want de kunst van de toneelspeler is uiter mate nauw verbonden met de taal waarin hij zich uitdrukt en die hij niet alleen tot in alle finesses moet be heersen maar waarin hij ook moet kunnen denken en voelen, hetgeen gewoonlijk alleen in de moedertaal mogelijk is. Van Ulsen heeft het ech ter aangedurfd, deze grens te door breken en na de tekst zelf (met steun van enige Engelse taalkenners) te hebben vertaald heeft hij de rol op nieuw, onder regie van Kees van Ier- sel, ingestudeerd. In de Brakke Grond te Amsterdam ging gisteravond de première van deze nieuwe versie, die „Diary of a madman" heet. MEN MOET IN de eerste plaats bewon dering hebben voor de energie en de volharding die Van Ulsen stellig nodig heeft gehad om zich van de Nederlandse en zo dikwijls door hem gespeelde tekst los te maken en zich te vereenzelvigen met de Engelse rol. Hij is daar in zo verre voortreffelijk in geslaagd dat hij de tekst gisteravond volledig beheerste en vrijwel geen moment enige onzekerheid aan de dag legde. Wie heel kritisch wil zijn kan op deze creatie hoogstens aanmerken dat Van Ulsen het Engels hier en daar al te mooi uitsprgk, mooier dan een van ge boorte Engels acteur het (althans in deze rol) zou hebben gedaan. En zo is ook bij de vertaling zelf op sommige plaatsen een „fraai" en daardoor stijf klinkend, woord gekozen hoewel een „gewoner" woord be ter op zijn plaats zou zijn geweest. MAAR DIT zijn details, die wegvallen tegenover de prachtige vertolking van de rol als geheel, die Van Ulsen ook in deze Engelse versie heeft gegeven. In de vijf tien maanden sedert de Nederlandse pre mière heeft hij uiteraard gelegenheid te over gehad om zijn uitbeelding te verdie pen, te verfijnen en te verinnerlijken en daardoor is Van IJlsens spel nog aangrij pender geworden dan het destijds al was. Het is een kolossale opgave, zowel psy chisch en fysiek als geheugentechnisch, een schouwburgpubliek met deze rol vast te houden, vooral omdat Gogols novelle slechts weinig werkelijk dramatische hoogtepunten heeft en de toneelbewerking vooral in de eerste helft herhaaldelijk te lang uitgesponnen is; de tekst zou dan ook best enige coupures kunnen verdra gen. Het blijft echter een onvergetelijke ervaring, deze rol van een vereenzaamd mens, die zich tegenover niemand kan uiten en wanhopig de vlucht in de waan zin neemt, zo diep-doorvoeld door Van Ulsen te zien uitbeelden. Het is een gran dioze prestatie, juist omdat de fantasie, het begrip en het inlevingsvermogen van de acteur (en in zekere mate ook van de regisseur) moeten waar maken wat door Gogol slechts is aangeduid en wat de to neelbewerking aan dramatiek heeft open gelaten. Simon Koster De heer J. B. Broeksz, vice-voorzitter van de Nederlandse Radio Unie en voor zitter van de Omroepvereniging VARA, is voor een periode van vier jaar herkozen als voorzitter van de Europese Radio Unie. Dit besluit werd genomen door de algemene vergadering van de Europese Unie, die momenteel in Dublin bijeen is. Eind juni 1965 werd de heer Broeksz reeds tussentijds tot voorzitter van de Europese Radio Unie verkozen in ver band met het vertrek van de Italiaan Ro- dinot. Deze eervolle benoeming, die voor de interim-periode van een jaar gold, is thans voor de officiële statutaire termijn van vier jaar verlengd. (Van onze correspondent) KRO's televisie-actualiteitenrubriek „Brandpunt" zal hedenavond 6 juli een reportage van Aad v.d. Heuvel uitzenden over doping in de Tour de France. Tevens wordt in deze bijdrage aandacht geschonken aan de Nederlandse succes sen in de Ronde van de Toekomst. Susan Hayward katholiek. De filmster Su san Haywara is donderdag tot het rooms-katholieke geloof toegetreden. Zij is gedoopt in de kerk van St. Petrus en Paulus te Pittsburgh. Het is altijd even diep adem halen voor een beroemdheid, die uit het vliegtuig stapt. Want het volgende moment ontsteekt de twintigvoudige bliksemschicht der fotografen en direct daarna schieten de vragen als pijltjes door de lucht. In Neder land blijft men altijd discreet. Giulietta Masina had dan ook alle reden beminnelijk te blijven glimlachen. Zij is een intelligente kleine vrouw; niet meer het kind dat lacht omdat zij straks de kaarsjes van de verjaarstaart mag uitblazen. Die tijd is voorbij. Er is nog wel een glimp van aanwezig in haar jongste film, want Fellini heeft moeite gehad haar te bevrijden van het aureool van popvrouwtje, een aureool dat hij haar zelf heeft gegeven. Maar Gelsomina en Gabiria zijn verdwenen. MASINA, DIE kan bogen op een doc torstitel in de wijsbegeerte, trouwde 22 jaar geleden met Fellini. Zij schrijdt dapper mee bij de grote passen die Fe derico heeft ondernomen naar de filmtop Thuis is zij de zorgzame echtgenote en op de set de actrice, die precies doet wat van haar gevraagd wordt. „Maar thuis ben ik de regisseur", zegt zij stel lig. Zij vindt ,,8V mooier dan de laat ste film van haar man, maar dat is een persoonlijke visie, want in eerstgenoemde film is zij geroerd geraakt door wat haar man bewoog, zij heeft hem er beter door leren kennen. De vrouwenwereld van „Giulietta en de geesten" was haar uiter aard vertrouwder en heeft haar dan ook minder geëmotioneerd, omdat zij veelal zichzelf herkende. Tijdens haar tochten door Amerika en Europa om premières met haar aanwezigheid op te luisteren heeft Masina een groot enthousiasme voor „Giulietta" bij de vrouwen ontdekt DE TITEL VOOR de film is pas ach teraf vastgesteld en daaruit valt al op te maken dat van een autobiografie geen sprake is. Giulietta Masina vindt het niet erg dat zij het gevaar loopt dat men haar persoonlijk leven en dat van de rol ver eenzelvigt. Het is een mooie naam en het is een mooie titel en daarmee uit. Fellini heeft, toen hij het ontwerp voor de film gereed had, dit aan haar laten lezen. Zij vertelde waar zij het wel en niet mee eens was. Haar man heeft niet alle raad opgevolgd. Dat heeft zij niet goed kunnen merken, want toen de opna men eenmaal begonnen heeft zij niet meer in het scenario mogen kijken. Dat mag niemand van Fellini, want hij houdt er niet van dat men tevoren voor de spiegel zijn rol instudeert. Dan valt er voor de camera meer af te leren dan in te studeren. De regisseur maakt voor zijn vrouw geen uitzondering, ook al is zij na 22 jaar huwelijk een actrice, die „uit de hand eet". DE REGISSEUR zelf heeft verteld dat de film-Giulietta dicht het wrekelijke ka rakter van zijn vrouw benadert. Hij heeft een speciale werkwijze moeten toepassen om haar anders te laten zijn dan in de filmrollen, die zij tot dusverre speelde. Hij heeft dat psychologisch heel delicaat gedaan. Fellini deed een beroep op haar gevoel voor natuurlijkheid en zij die wars Nederland 1: Vanavond wordt er bij zondere aandacht besteed aan de schil der Piet Mondriaan, van wiens werk op het ogenblik een overzichtstentoonstelling wordt gehouden in het Haagse Gemeen temuseum. De documentaire bevat de le vensschets van de schilder, maar pro beert ook te zoeken naar de beweegrede nen van zijn unieke kunst. Mondriaan is in 1872 in Amersfoort geboren en feite lijk heeft hij tot zijn veertigste jaar in de Hollandse traditie geschilderd. Pas toen hij vijftig jaar was liet hij de na tuur als voorbeeld los en begon hij aan zijn abstracte schilderijen, die een diep gaande invloed zouden hebben op de he dendaagse architectuur, grafiek en ande re gebieden van kunst. De documentaire gaat stap voor stap de langzame ontwik keling van Mondriaan na. Nederland 2: De AVRO presenteert het Strijps Kamerkoor dat voor de tweede maal het Nederlands Koorfestival heeft gewonnen. Op 24 april 1965 veroverde het Strijps Kamerkoor onder leiding van de heer W. Th. van Maris voor het eerst de wisselbeker, met composities van Jo hannes Brahms en Henk Badings. Dit jaar werd het koor winnaar met het verplichte werk „Arne Borg" van Louis Toebosch en het vrije nummer „In Maien" van Hugo Dietler. In het programma van vanavond worden liederen gezonden van Francis Poulenc Pierre Bonnet, Casteley en Passereau. Ook zullen enkele Duitse liederen ten gehore worden gebracht. In de serie „De onbekende wereld" wordt een film vertoond over het land van de Maori's. is van opschik ging steeds nuchterder kijken naar de frivole wereld van de filmonderneming. Tegen het eind van de opnamen was zij rijp voor de belangrijk ste passages uit haar rol en die werden in twee dagen gemaakt. Sindsdien heeft zij niet meer voor de camera's gestaan. Haar werkeloosheid heeft het haar ver oorloofd weer eens naar ons land te ko men. Gisteravond was zij in de Ko ninklijke Schouwburg even op bezoek bij Marcel Marceau. Op de planken van het theater aan Het Voorhout heef toen eigen lijk de werkelijke, zij het verkorte, Ne derlandse première van „Giulietta en de geesten" plaatsgehad, want de mime kunstenaar had de film in New York ge zien. Wat hij daarbij heeft ondergaan is met de allermooiste gebarentaal van Europa aan de hoofdrolspeelster van de film toevertrouwd. „In Italië doe ik De Maskermaker nog eens speciaal voor je", zei Marceau, „wij zijn tenslotte van één familie". Giulietta Masina na haar aankomst op Schiphol. Tekeningen en dat geldt in zekere mate dok vóór aquarellen kunnen naar de aard van het doel een verschillend kturakter hebben. Ik bedoel dan qua uit voering, niet het artistieke aspect. Een tekening kan een simpele voorstudie zijn bedoeld als schets voor een later werk een notitie ter herinnering ten dienste van de schilder. Ook kan een tekening niet meer willen zijn als „een bericht aan anderen", een korte en bondige me dedeling in beeldend schrift en tenslotte kan ze een doel in zich zelf zijn. Dan is de artistieke prestatie het doel geweest, een afgerond kunstwerk(je) Met het oog op die laatste definitie ge richt moeten de tekeningen en aquarellen van Poppe Damave worden gezien, die nu in het Haarlemse expositie-restaurant /,In 't Goede Uur" worden tentoonge steld. Ze zijn niet voor de portefeuille van Damave of diens vrienden bestemd maar eerder om ingelijst-en-wel aan een wand te hangen. Poppe Damave is een vierkante man van het brede gebaar. Bedachtzaamheid is hem beslist niet vreemd, maar je ver wacht werk in grote vormen van hem, eerder uitbundig dan ingetogen. Een com pleet beeld van de schilder en zijn artistieke prestaties oproepen aan de hand van deze expositie is dan ook niet mogelijk. De tentoonstelling moet worden gezien als een fase binnen een ontwikke lingsgang die belangrijker werk heeft op geleverd en het ongetwijfeld ook nog zal doen. Het is alleen de verantwoording over een korte periode, een vakantie in Spanje, zowel op het vasteland als het eiland Majorca. Poppe Damave heeft aan geringe mid delen genoeg en daarmee klassificeert hij zich onder de goede schilders, die het zich kunnen permitteren met een half woord HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dag opning. 8.00 Nws. 8.10 Gram. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Modern strijkkwartet. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram. muziek voor oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. <11.00 Nws». 12.00 Instrumentaal ensemble. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Dansorkest. 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 Instrumentaal ensemble. 13.50 Holl. Fest. 1966: Noordelijk Filharm. orkest. 14.15 Huishoudelijke zaken. 14.30 Viool en piano: 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Onder weg: gev. muziekprogr. (Tussen 15.30-17.00 Onderbr. rechtst. rep. Ronde van Frankrijk). 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actuali teiten. 18.25 Weekendwegwijzer. 19.05 Ge sproken brief. 19.25 Nabeschouwing Ronde van Frankrijk. 1935 Beatrix Feestoord: gev. progr. 20.00 Nws. 20.05 Moderne gewijde mu ziek. 20.45 De avond van het feest, hoorspel. 22.15 Dansmuziek. 22.30 Nws. 23.00 Jazzmu ziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Gram. muziek. <7.30 Nws). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de jeugd. 8.30 Nws. 8.32 Gram. muziek. 10.00 Operettemuziek. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Jazzmuziek. 12.10 Leven op het land. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Deze week. 12.45 Actualiteiten. 13.00 Pro memorie. 13.05 Gram. muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Promenade orkest. 15.00 bijbeloverdenking. 15.30 Geestelijke liederen. 16.00 Viool en pia no. 16.45 Cultische muziek uit allerlei lan den. 17.05 Gram. muziek. 17.10 Eurojazz. 17.40 Voor de kleuters. 17.50 Sportrubriek. 18.00 Musetteensemble. 18.25 Instrumentaal trio. 18.40 Voor de twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Heilskwar tier. 19.45 Moderne kamermuziek. 20.00 Don- derdagavondmozaiek, gevar. progr. 22.00 Koorzang: geestelijke liederen. 22.15 Avond overdenking. 22.30 Nws en herh. SOS-berich- ten. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Haarlemse Orgelmaand 1966 23.15 Cello en piano. 23.45 Gram. muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen 9.00 Nws. 9.02 Kwink: gevar. muziekprogr. (10.00 en 11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Actuali teiten. 12.05 Orgelspel. 12.30 Gevar. gram. muziek. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Gevar. muziekprogr. 14.00 Nws. 14.02 Actua liteiten. 14.05 Platen en tips voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Instru mentaal jensemble. 15.25 Gevar. gram. mu ziek. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Zor- ro: voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actuali teiten. 17.05 Gevar. platenprogr. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek 12.40 Weer bericht, SOS-berichten. 12.48 Orkestmuziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws, en ronde van Frankrijk. <14.00. 15.00, 16.00 Nws. en 16.03 Beursberichten). Tussen 15.45 en 17.00 Ronde van Frankrijk. 17.00 Nws. 17.15 Orkestmuziek. 17.30 Volksdansen en - liederen uit Joegoslavië. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuitsla- gen. 18.30 Russische muziek 18.45 Sportkro niek. 18.52 Orkest Heinz Hofmann. 19.00 Nws. 19.40 Orkestenparade. 20.00 Concert. 22.00 Nws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 16.00 Directe reportage Tour de France. 17.00 Voor de kinderen. 18.30 Teleac: De Attische tragedie. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les: Les 39 en herh. les 38. 19.35 De Flintstones. 20.00 Journaal. 20.20 Brandpunt. 21.35 De lijn van een leven een leven van de lijn. documentaire le vensschets van schilder Piet Mondriaan 22.20 Epiloog. 22.25 Journaal. 22.30 Filmverslag Ronde van Frankrijk. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Mr. Magoo, tekenfilm. 20.05 Kamerkoor uit Strijp: winnaar van het Koorfestival. 20.25 Voorpagina: selectie uit de actualiteitenprogramma's van de Fran se televisie. 20.45 Wereldkampioenschap bok sen vlieggewicht te Londen. 21.55 De onbe kende wereld: Land der Maori's, filmrepor tage. 22.15 Journaal. DONDERDAG 16.00 Directe reportage Tour de France. 14.30 Voor de vrouw. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker: internat jeugdjournaal. 19.15 Van Gewest tot gewest. 19.35 Station Petticoat: Uitgerangeerd, TV- film. 20.00 Journaal. 20.20 Internationale spionnen, documentaire film. 21.20 Chanson programma. 21.45 Eindelijk vakantie, eenak ter. 22.10 Een verantwoordelijke maatschap pij: gesprekken. 22.40 Journaal. 22.45 Film verslag van de Ronde van Frankrijk. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Hoe langer hoe beter let- terspel. 20.30 Achter het Nws. 20.55 De Lucy Show. 21.20 Dan O'Brien: Dubbele bodem. TV-film. 22.10 Journaal. Een der Spaanse tekeningen van Poppe Damave, karakteristiek voor een rake schets en geëvolueerd tot zijn werk „In 't Goede Uur". Het is een tekening die evenzeer de plaats van herkomst kenschetst ais de vlotte beheersing van het „vak'-' van de schilder. evenveel te zeggen als anderen met een hele zin. Zijn tekeningen en aquarellen laten dit zien. Nergens een teveel aan de tails. De grote lijnen spreken voor zich zelf als het om een landschap gaat, de snel gepenseelde vlakken van muren, da ken, een berg, doen het evenzo. Het is, wat men zou noemen, ogen- strelend" werk. Het toont de beheersing van het métier, een picturale opvatting op een goed niveau en het sluit aan bij wat de beschouwer verwacht van een ka binetstukje. Wellicht sluit het er soms te veel bij aan. waardoor onverwachte ver rassingen uitblijven. Het niveau is ietwat té gelijkmatig, zonder hier en daar een gevoelseruptie. Het is te wijten misschien ook aan het onderwerp, Spaanse land schappen met de huizen en gebouwen méér ingepast in een totale sfeer dan el ders vaak het geval is. Het zuidelijk licht, dat de blik werkelijk kan verdoven en de kleur van het alomtegenwoordige stof tussen roodbruin en grijs in alles met een waas overdekkend, zijn factoren, die tot een zekere monotonie kunnen leiden. Een monotonie echter waarvan ik niet hoop dat ze Damave te zeer heeft aan gesproken en waarvan hij zich kan bevrij den als hij schildert onder andere luch ten. Dan kunnen nieuwe tekeningen en waterverven een betekenis krijgen die verder uitstijgt boven een artistiek reis verslag, dan thans het geval is. HEIN STEEHOUWER De Gouden Beer, de hoofdprijs van het Internationale Filmfestival in West-Ber- lijn, is dinsdagavond toegekend aan de Britse film „Cul-de-sac" van de jonge Poolse regisseur Roman Polanski. De Zilveren Beer, voor de beste regie, ging naar de Spanjaard Carlos Saura voor zijn film „La Caza". Als beste acteur werd aangewezen Jean Pierre Leaud voor zijn rol in de Franse rolprent „Masculin-Fe- minin" van Jean-Luc Godard. De onder scheiding voor de beste actrice viel ten deel aan de Amerikaanse Lola Albright voor haar hetrekkelijk kleine rol in „Lord love a duck". De Zweedse acteur Lar« Passgard, die optrad in de film „Jak ten", kreeg een speciale onderscheiding. DE GOUDEN BEER voor de beste korte film ging naar Denemarken voor de film „Knud" van Jörgen Ross. De Zilveren Beer werd toegekend aan de Franse rolprent „Rosalie" van Valerian Borowczyk. Een tweede, speciale Zilve ren Beer was voor de Westduitse inzen ding „Schonzeit für Füchse". De prijs van het Internationale Evangelische Filmcentrum (Interfilm) werd verlend aan de Franse film „Les coeurs verts" van Edouard Luntz. Dit jaar had voor het eerst de Westduitse evangelische kerk aan deze prijs een bedrag van tiendui zend mark verbonden. „Masculin-Femi- nin" kreeg een eervolle vermelding van Interfilm. De prijs van het Internationale Katholieke Filmbureau ging naar de Brit se film „Georgy girl" van Silvio Nariz- zano.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 9