Religieus leven in de VS in heftige beroering Opzienbarende uitspraak over het r.k.-standpunt inzake gemengd huwelijk Hervormde synode wil wettelijke echtscheidingsgronden verruimen DUIZEND JAAR CHRISTENDOM IN POLEN Hervormde kapel in Arnhem dicht wegens geldgebrek Cod is dood-theologie speelt een grote rol in de ontwikkeling Kloosterexpositie Wereldconferentie Dood van God In de wereld Demonstraties NIEUWE LITURGIE Moraalwetenschap Lutherse kerk 400 jaar in de Nederlanden (Van onze correspondent) WASHINGTON. Volgens een opiniepeiling in 1965 gelooft 97 percent der Amerikaanse bevolking in God. 120 miljoen van de 190 miljoen Amerikanen zijn lid van een kerk en dit aantal stijgt me! het jaar, een fractie sneller zelfs dan de bevolkings aanwas. an deze 120 miljoen gaat 44 percent wekelijks naar de kerk. Zij zijn de 26 percent van de totale Amerikaanse bevolking, die zichzelf als diep religieus beschouwen. Vele theologen in Amerika vinden deze cijfers alarmerend laag. De natie ondergaat een t eligieuze crisis, aldus luidde het algemene oordeel op een conferentie in mei in Brookline, Massachusetts, waar theologen, academici en journalisten discusieer- den over het geloof. Over de oorzaak van dit verschijnsel verschilde men echter nogal van me ning. Sommigen bleken te geloven dat Amerika's welvaart een grote rol speel de bij de ontkerstening van de bevol king, waarbij als interessant punt naar voren kwam dat de welvaart een af stompend, conformerend aspect bezit, waardoor situaties van intens beleven, waarin volgens een aantal theologen Gods realiteit ervaren wordt, nauwe lijks meer voorkomen. Anderen zagen als oorzaak voor het lage aantal van die religieuze Ameri kanen de ontmythologisering, waar aan de moderne theologie de bijbel heeft onderworpen. Weer anderen ble ken te geloven dat vooral vele katho lieken een soort culturele schok heb ben opgelopen van de jongste ontwik keling, die de rooms-katholieke kerk van een gesloten bolwerk der traditie tot een open intellectuele gemeenschap lijkt te maken. Joodse theologen leken te denken dat de gruwelen van Ausch witz, Treblinka, Maidanek, enz. het Godsvertrouwen van vele joodse gelo vigen hebben doen wankelen. De meest algemene verklaring voor het verschijnsel is echter te vinden in het boek „The death of God" van één van de vaders van de op het ogenblik in Amerika zeer in zwang zijnde „god- is-dood-theologie": Gabriel Vahanian. Volgens hem heeft het christendom de religie en het beeld van God te veel betrokken in het maatschappelijke, culturele leven. Nu de wereld zo razend snel veran dert deelt het geloof aan God in de ma laise, waarin allerlei verouderde we tenschappelijke, culturele en sociale waarden vervallen zijn, aldus Vaha nian. Dit idee: dat de antropomorfe, door eeuwen theologie opgevat als de in het wereldgebeuren ingrijpende God geen relevante figuur meer is in een tijd, waarin steeds minder aan bovenaardse krachten geloofd wordt en waarin de technische mens doordrongen is van zijn aardse mogelijkheden, vindt men in Amerika in brede kerkelijke kring. Honderden predikanten en theologen aan universiteiten lijken te geloven dat het nodig is gelovigen en onkerkelijken erop te wijzen dat God volstrekt anders is dan het beeld dat mensen zich van hem maken kunnen. Deze groepen baseren zich theologisch vaak op Karl Barth, en ook wel op de naar Amerika geëmigreerde, van huis uit Duitse theoloog Paul Tillich, die God meer in termen van een ontolo gische filosofie beschreef. Andere lieden in de kerkelijke we reld der Verenigde Staten gaan drasti scher wegen. Zij zouden beschreven kunnen worden als „christelijke athe ïsten'' en hun denken heeft het tradi tionele godsbeeld dood verklaard ten bate van een leven in de wereld van nu, dat niet meer getoetst en gevormd hoeft te worden volgens bovenaardse criteria, maar dat zijn normen zelf schept. Dit denken is gecentreerd om Jezus, wiens oproep om in de wereld te gaan de essentie is geworden voor deze theologen, onder wie Thomas Altizer en William Hamilton de bekendste zijn. Hun „God-is-dood-theologie" gaat uiteraard terug op Nietzsche, maar ook op Bultmann en vooral op Die trich Bonhoeffer, de in 1943 door de Gestapo gearresteerde Duitse theo loog, die zijn leven liet in een nazi- gevangenis en wiens postuum versche nen dagboeken en aantekeningen een enorme aanhang in de Verenigde Staten hebben gekregen. Van Bonhoeffer hebben de radicale atheïstische theologen niet alleen de idee overgenomen dat Jezus de cen trale wereldlijke figuur in een modern christendom zou moeten zijn, maar ook dat de moderne mens het godsbe grip niet langer nodig heeft om allerlei menselijke problemen op te lossen zo dat de christen moet leren te handelen „alsof hij aan zichzelf overgelaten was". Al deze gedachten hebben ertoé ge leid dat de progressieve "leugels van Amerika's kerken de nadruk op pre ken en godsdienstoefening in de vei lige beslotenheid van de kerkgebouwen verlegd hebben naar „wereldse ac tie", naar daadwerkelijke getuigenis. Dit is de achtergrond van het feit dat steeds meer predikanten, pries ters en rabbi's vooraan lopen bij de demonstraties voor gelijke rechten voor de neger. Dit is ook de achter grond van het verschijnsel dat in steeds meer kerken avant-garde-to- neel wordt gespeeld, dat er tentoon stellingen zijn of discussies over Vietnam en kunst. Het handboek voor deze nieuwe in stelling der kerken is „The secular ci ty" (de wereldlijke stad) van de aan de Harvard-universiteit docerende Harvey Cox. Natuurlijk vindt men dit kerkelijke activisme, dat zich mengt in zaken als negerdiscriminatie, de oorlog in Viet nam, enz., slechts bij een intellectuele franje van Amerika's kerken. Het zijn ook vaak niet de diep-gelovigen, die zich tot werelds engagement in kerke lijk verband aangetrokken voelen. Veel meer lijkt het nieuwe activisme te appelleren aan buitenkerkelijken. Amerika's trouwe kerkgangers (rond 26 percent der bevolking, zoals hierbo ven al gezegd is) lijken eerder ont hutst over de radicale atheïstische theologie en velen van hen schijnen er de voorkeur aan te geven hun rustige, conformistische kerkgang (met koffie en broodjes in de consistoriekamer na afloop) voort te zetten en de bovenlip op te trekken voor het vaak verkwik kend ongebreidelde ageren van hun jonge voorgangers, die God dood heb ben verklaard. Overigens bestaat de mogelijkheid dat de meer traditionele en conformis tische kerkgangers in Amerika, die verontwaardigd zijn over het denk beeld dat God dood zou kunnen zijn, zelf zonder het te weten tot de over ledenen behoren. De prominente psycho-analyst Erich Fromm bijvoorbeeld heeft in april ge zegd dat al het gepraat over de dood van God heeft verdoezeld „dat in feite de mogelijkheid bestaat dat de mens is overleden en verworden is tot een ding, eer», producent, een consument, een verafgoder van andere dingen." Volgens Fromm liggen eigenlijk ver veling, vervreemding, angst en hope loosheid op de bodem van het mense lijke bewustzijn, maar zij worden niet werkelijk beseft door, wat hij noemt, de „pathologie van het normaal-zijn, de neiging om te conformeren, die een mens belet zijn eigen angsten, woede of hopeloosheid te kennen." Merkwaardig genoeg komt Fromm als psycholoog tot denkresultaten, die dicht bij de radicale theologie liggen. Ook hij gelooft dat een bewustere wen ding naar de wereld zelf nodig is (bij hem betekent dit niet zozeer een af wending van traditionele religieuze waarden, maar van een dodelijk con formistisch sociaal onderbewustzijn) en dat een herleving van humanistisch denken bewust bevorderd zou moeten worden. Volgens hem zou samenwerking tus sen marxistische denkers, theologen, psychoanalytici en psychologen nuttig zijn voor het exploreren van het vraag stuk of misschien een schaal van waar den binnen de humanistische traditie op te stellen zou zijn, die de plaats zou kunnen innemen van de sociale mo raal, die vroeger door religie en staat werd bepaald. Alle gereformeerde kerkeraden heb ben een voorlopige kanseluitgave ont vangen van de nieuwe orden voor de eredienst, die door de synode van de gereformeerde kerken zijn aanvaard. In overeenstemming met de liturgische traditie van de meeste christelijke ker ken is in deze liturgie schematisch de eenheid van de woorddienst en de vie ring van het avondmaal hersteld. Ook bevat de uitgave orden voor het morgen- en avondgebed. Verder zijn er nieuwe of gewijzigde formulieren, onder andere voor de huwelijksbevesti ging in opgenomen. De bedoeling is, dat deze in de praktijk worden getoetst zodat de synode voor de definitieve vaststelling met opmerkingen vanuit de plaatselijke kerken rekening kan houden. Ter gelegenheid van het vijfhonderd jarig bestaan van het klooster in Ter Apel is een tentoonstelling ingericht, „Van metten tot vespers", door een werkcomité onder leiding van drs. A. Westers, directeur van het Gronings Museum. In deze expositie zijn voorwerpen bij eengebracht die eens in dit gewest ker ken en kloosters hebben gesierd. Dit kruisherenklooster is het enige nog be waard gebleven klooster in deze pro vincie en thans eigendom van de stad Groningen. De tentoonstelling blijft tot 8 september opengesteld. mm ARNHEM „Het is bepaald onjuist dat ik de leden van de kerk, die niet aan hun financiële verplichtingen vol doen er uit zal willen gooien. Het is ook beslist niet de bedoeling ze als lid van de kerk te schrappen. We willen wel klare taal spreken en ook in de kerk zullen we de dingen hardop moe ten zeggen. Waar het in feit om gaat, is dat vele duizenden leden van de Hervormde kerk geen gehoor ge ven aan de oproep tot het voldoen van de jaarlijkse vrijwillige bijdrage. Daaraan zullen we nu eindelijk eens iets moeten doen. Mijn idee is deze mensen te rubriceren onder een nieuw hoofd: geen belangstelling" aldus ds. J. Langstraat, wijkpredikant te Arn hem. Het gaat er volgens deze predikant vooral om, dat de hervormde gemeen te van Arnhem in financiële moeilijk heden verkeert door de sterk gestegen kosten van de laatste jaren. De Goe de Herderkapel in de wijk Klarendal moet per 1 juli worden gesloten als ge volg van de financiële nood. De leden van de hervormde kerk die niet aan hun financiële verplich tingen voldoen delen in de pastorale zorg ten koste van de leden die wel aan hun verplichting voldoen. Het zijn altijd weer deze getrouwen op wie een beroep wordt gedaan". Degenen, die „geen belangstelling" tonen kosten per jaar, over geheel Arnhem gere kend, ruim 26.000 gulden aan admi- nistratieloon. Daarom alleen moeten we ze uit de kaartenbak lichten. Dat wil niet zeggen dat wij ze niet meer helpen. Wij staan overal en altijd klaar om met liefde bijstand te verlenen". De consequenties van een dergelijk be sluit zijn, aldus ds. Langstraat, nog niet te overzien. De codexbepalingen van de rooms-katholieke kerk inzake het gemengd kerkelijk huwelijk worden algemeen ervaren als een vorm van pressie, een vorm van chan tage op de liefde van de huwelijkspartners. De kerk is pas bereid hun liefde en geluk te erkennen na „storting van een borgprijs". Deze kerkelijke wetgeving wordt in strijd geacht met diverse uitspraken van het tweede Vaticaans concilie, onder meer die betreffende de universele broederschap met uitsluiting van elke discriminatie, de verhouding tot andere kerken, de verhouding tot God en die tussen de mensen onderling. Het verhoudingsgewijs vrij hoge percentage echt scheidingen onder gemengd gehuwden kan wellicht een gevolg zijn van deze kerkelijke pressie omdat het gemengde huwelijk zich daardoor moeilijk in vrijheid en openheid kan ontwikkelen, aldus het „Katholiek beraad jongeren en oecu mene" in een werknota. een De bedoeling van deze nota is bijdrage te leveren voor een breder ge sprek over dit onderwerp in allerlei kring, waarbij ook wordt gedacht aan het komend provinciaal concilie. De nota werd ontworpen en opgesteld door pater J. van Kilsdonk, studentenmode rator in Amsterdam, P. Reckman, lid van de Sjaloomgroep, en aalmoezenier G. Wentholt van het Militair Pastoraal Centrum. Aan het eind van de nota komen de opstellers tot een aantal aanbevelingen, die zij als pijnlijke ingrepen kwalifice ren, maar die zij gemotiveerd achten door het welzijn van de mensen die in het geding zijn en door de aard en de taak van de kerk van Christus. Deze betreffen de erkenning van het maat schappelijk huwelijk, de kerkelijke vie ring van het huwelijk, open communie en intercommunie, oecumenisch pasto raat en milieuvorming, de situatie van de opvoeding en de vraag van isolement en communicatie. Aan de aanbevelingen in deze nota ontlenen wij het volgende: Allereerst is nodig dat de Rooms-Ka- tholieke Kerk het burgerlijk huwelijk als geldig en volledig erkent. Zonder onderscheid naar het al dan niet ge doopt zijn of naar de doopkerk van de partners. Daartoe dienen het decreet van het concilie van Trente, dat de ka- nonieke huwelijkssluiting tot voor waarde van de huwelijksgeldigheid maakt, en alle daarop gestoelde bepa lingen vervallen te worden verklaard. Daardoor vervallen automatisch de voorwaarden met betrekking tot dis pensatie in geval van kerkelijk-ge- mengde huwelijken. Omdat het hier centrale kerkelijke wetgeving betreft, zouden met name de bisschoppenconferenties hiertoe sterk moeten aandringen. Daar waar het heil van de betrokkenen dit vraagt, mag en moet tastenderwijs worden vooruitgelopen op centrale maatrege len. Wanneer de aldus voor de burgerlij ke wetgever gehuwden bij de kerk ko men met het oprechte verzoek om het sacramentele karakter van hun huwe lijk tot uitdrukking te brengen, te vie ren, te versterken en te zegenen in het midden van de gemeente, behoort de kerk zonder restrictie te geven wat verlangd wordt. Betreft het een huwe lijk tussen een protestantse en een rooms-katholieke partner, dan ligt het voor de hand dat pastores van beide kerken gezamenlijk de bruidszegen ge ven en in onderlinge taakverdeling voorgaan in de viering. De nota besluit met de veronderstel ling uit te spreken dat de kerkelijk ge mengd gehuwden op die wijze van „nauwelijks toegelaten groep" tot „oecumenische pioniers" kunnen wor den en zij pleit voor een oecumenisch pastoraat ten aanzien van gehuwden dat mede geënt is op de ervaringen van de kerkelijk gemengd gehuwden. Met betrekking tot de voorwaarden, waaraan beide partijen tot dusverre moesten voldoen, wordt opgemerkt: „Sinds kort gaan de bisschoppen over tot een praktijk, waarbij niet lan ger schriftelijke ondertekening doch slechts mondelinge toestemming van de huwenden wordt gevraagd, te geven aan de betrokken pastoor. Steeds meer pastores vinden hierdoor de ruimte de formele eis tot katholieke doop en op voeding te wijzigen in het meer inhou delijke voornemen van de huwenden om hun huwelijk kerkelijk perspectief en uitzicht op een christelijke opvoe ding te geven". Over het aantal echtscheidingen on der gemengde huwelijken wordt het volgende ontleend aan gegevens van het Katholiek sociaal kerkelijk insti tuut over de periode 1938-1960: Op 1 januari 1965, bestonden er 1.052.738 huwelijken waarin rooms-ka- thoieken partner waren. Het aantal ge mengde huwelijken daarvan bedroeg toen 184.001 ofwel 17% percent. Dit is een nog enigermate geflatteerd beeld, want van de homogene (kerke lijk ongemengde) huwelijken waren er 27.021 die niet kerkelijk werden geslo ten. Van de groep kerkelijk-gemengd gehuwden werden 40.830 huwelijken in de r.-k. kerk bevestigd; 143.171 elders of niet. Slechts 22 percent van deze groep liet derhalve zijn huwelijk in de r.-k. kerk sluiten. Bij kerkelijk gemengd gehuwden blijken verhoudingsgewijs veel echt scheidingen voor te komen. Per tien duizend (bestaande) huwelijken was het aantal echtscheidingen bij homogeen- kerkelijke huwelijken, 17, bij homo- geen-niet-kerkelijke huwelijken 31. Bij huwelijken, waarvan de partners tot verschillende kerkgenootschappen be hoorden, was de echtscheidingsfre quentie 91. Bij huwelijken tussen een kerkelijke en een niet-kerkelijke part ner 87. Gemiddeld betekent dit een echtscheidingsgetal per 10 000 huwelij ken van 20 in homogene, en van 89 in landelijke echtscheidingsfrequentie 26. gemengde huwelijken in de periode 1938-1960. In die tijd was de algemene Voor het eerst in de geschiedenis van Engeland is een leerstoel ingesteld in de moraalwetenschap en wel aan de universiteit van Londen. De betrokken hoogleraar is de Anglicaanse geestelij ke Gordon Dunstan, die in januari zijn eerste college zal geven. Hij zal zich ook verdiepen in kwesties als homo seksualiteit, abortus, zelfmoord, kunst matige inseminatie, sterilisatie, huwe lijk en echtscheiding. Polen viert de komst van het christen dom op zijn grondgebied, nu duizeni jaar geleden. Twintig jaar communism hebben het christendom niet kunnen verdringen. Kardinaal Wyszynski geeft de communistische leiders geen krimv, Hier ziet men hem tijdens een massrüt godsdienstige plechtigheid in Oliva aan de Oostzee (bij Gdansk het voor- malige Danzig) op weg naar de prach tige gothische kathedraal (XVde eeuw van deze badplaats. In de processii werd „De zwarte Madonna" van Czes- tochowa meegedragen, volgens de over levering geschilderd door St. Lucas, >UWUW\AAAfW\AAAAAAAfWUUVfWWWWWWWIAA/U\AAAAAAM Vierhonderd deskundigen uit alle delen van de wereld komen van 12 tot 26 juli in Genève bijeen voor een we reldconferentie over „Christenen te midden van de technische en social# omwentelingen van deze tijd." Deze conferentie is georganiseerd door de Wereldraad van Kerken. Na mens de gereformeerde kerken van Nederland zullen hieraan deelnemen dr. Y. van Klinken uit Utrecht, direc teur van het algemeen diakonaal bu reau en dr. A. L. van Schelven, direc teur van de stichting textielvak in Hengelo. Deze conferentie is de grootste en de belangrijkste internationale bespreking over maatschappelijke vragen die de Wereldraad ooit heeft georganiseerd. De helft van de deelnemer» komt uit de jonge landen van Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Men zal onder andere zoeken naar nieuwe schema'i voor internationale samenwerking. Een van de afdelingen van de confe- rentie wordt geleid door generaal T. B. Simatupang, de voorzitter van da raad van kerken in Indonesië. Deze afdeling behandelt de functie van da staat in een revolutionair tijdperk. Tij dens de conferentie wordt een kerk dienst gehouden in de kathedraal van St. Pierre te Genève, met als predikant dr. Martin Luther King. Op 2 september 1566 verkregen dt Lutheranen te Antwerpen vrijheid van godsdienstoefening. Op die datum werd de Lutherse Kerk in de Nederlanden van overheidswege erkend. Vanwege de Synode der Evangelisch- Lutherse Kerk zal dit feit op beschei den wijze worden herdacht door een herdenkingsbijeenkomst, die op vrijdag 2 september des avonds om 19.30 uur zal worden gehouden in de Oude Lu therse Kerk aan het Spui te Amster dam. Tijdens deze bijeenkomst zal een her denkingsrede worden uitgesproken door professor dr. W. J. Kooiman, hoogle raar aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam en aan het Evange- lisch-Luthers Seminarie. Het breed moderamen van de gene rale synode van de Nederlandse her vormde kerk heeft een rapport van de commissie „Herziening echtscheidings recht", uitgebracht aan de synode, aan vaard. De commissie stond onder voor zitterschap van mr. J. J. Woltman, raadsheer in het Gerechtshof te Leeu warden. Secretaris van de commissie was dr. F. O. van Gennip, predikant te Leidschendam. Het rapport gaat er van uit, dat het huwelijk, bijbels gezien, de strekking heeft onontbindbaar te zijn. De wetge ver dient echter rekening te nouden met „de hardigheid des harten". Echt scheiding moet dus mogelijk zijn. De bestaande echtscheidingsgronden zijn te beperkt en de praktijk, die echt scheiding bij onderling goedvinden mo gelijk maakt, mag niet geduld worden. De commissie pleit er voor dat aan de vier bestaande echtscheidingsgron den een vijfde wordt toegevoegd na melijk „andere hoogst ernstige feiten en/of omstandigheden", waarbij echter dient te worden toegevoegd: „doch in al deze gevallen alleen indien grondi ge ontwrichting van het huwelijk aan wezig is." De vier bestaande gronden zijn: over spel, kwaadwillige verlating voor lan ger dan vijf jaren, veroordeling wegens misdrijf tot een vrijheidsstraf van vier jaar of langer na het huwelijk uitge sproken, levensgevaarlijke verwonding of levensgevaarlijke mishandeling. Ongeneeslijke krankzinnigheid of ongeneeslijke lichamelijke ziekte dient niet apart als echtscheidingsgrond ver meld te worden. Dit kan onder ont wrichting vallen. De commissie stelt wijziging van de bewijsrechtelijke en processuele bepa lingen voor. De verzoeningscomparitie bij de president van de rechtbank ko- me te vervallen. Indien bij de behan deling van de echtscheidingsaanvrage een verzoening mogelijk lijkt, of een der partijen dit verzoekt, zouden de rechtercommissaris of de familieka mer van de rechtbank tijdens elk sta dium van het geding bevoegd moeten zijn de partijen te verwijzen naar een bureau voor huwelijks- en gezinsmoei lijkheden of een deskundige. Het bezoekrecht dient ook herzien te worden, meent de commissie. Daarbij dient het belang van de minderjarige kinderen, van pedagogisch 'gezichts punt uit, te gaan boven het recht op het kind van de niet met het gezag belaste ouder. De commissie deelt mee, dat haar overwegingen niet gericht waren op een huwelijkswetgeving welke voor ge lovigen alleen bestemd was, maar die moet kunnen gelden voor allen, die deel uitmaken van het Nederlandse volk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 12