Zestien internationale kunsthandels tonen in Lausanne kunst waar wat achter staat Orgelconcoursweek besloten met het zaalconcert VANAVOND "Salon international des galeries pilotes" Residentie-Orkest briljant in Bartók ZATERDAG 9 JULI 1966 Eerste uitvoering van Baclings tweede orgelconcert (meestal hoort men dit deel te langzaaml De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogramma v;- ONGELIJKE SPELERS van een hoog en wonderlijk spel laten zich deze zomer in Lausanne in de kaart kijken. In het kantonale kunst museum van deze ontspannende stad wordt tot 2 oktober de tweede „Salon international de Galeries pilotes gehouden. Voor deze biennale wordt al leen de elite van de moderne kunsthandel uitgenodigd. Het gaat om zaken die baanbrekend werk doen in de stad waar zij gevestigd zijn en die hun deel in de kosten van de Salon kunnen dragen. Voor Nederland viel op de eerste Salon deze eer te beurt aan de Amsterdamse kunsthandels Es- pace en d Eendt. Ditmaal zijn geen Nederlandse zaken vertegenwoordigd maar wel twee uit communistische landen. De moderne kunsthandel geniet niet overal hetzelfde aanzien als de handel in antiek en oude meesters. De indruk bestaat, dat zowel het artikel als de omzet voor een deel berusten op bluf en snobisme. Alleen al de geloofsbrieven van de in Lausanne expo serende galeries corrigeren dat ongunstige beeld. DE PRAAGSE KUNSTZAAL is een. De Dilexi Gallery te San Francisco stichting van de georganiseerde Tsjechi-\komt op voor kunst uit de eiqen con- sche kunstenaars en de galerie van Zag- treien. Er blijkt goed materiaal te -im reb is een gemeentelijke instelling, die look hier vooral sobere, absolutepias tevens fungeert als plaatselijk museum \tiek in metaal en hard-edge schilderkunst voor nieuwe Joegoslavische kunst. MaarlWeer even anders zijn de doeken van ook de particuliere Weense galerie orga- Deborah Remingtondie vormen schildert niseert zonder winstoogmerk litteraire en welke doen denken aan met een blikope- filmavonden, picturale happeningsen ner blootgelegde machinedelen, met lich- recitals van hedendaagse muziek. De Pa-\te contouren die door het contrast rijse galerie Arnaud heeft grote reizende met donkere grote partijen als vuur exposities gemaakt, waaronder een die lijnen door het oog worden vastgehou onder de titel „Spreiding tien jaar ge- den. leden in het Stedelijk Museum te Amster- I dam was te zien. De Oslose Haaken ARTISTIEK TSJECHOSLOWAKIJE be- Galerie is opgericht door een kunsthis- staat blijkens de inzending hier uit Praag toricus die een klein museumpje wilde en Bratislawa. De staatsgalerie heeft be maken, waarin hij het alleen voor het gaafde kunstenaars uitverkoren, zowel fi zeggen heeft. Ook Claude Bernard (Haim) guratieven als niet-figuratieven, maar in in Parijs kan het niet laten, museum te geen geval puristen van de naakte pias- spelen wanneer hij in zijn beperkte ex- tische kwaliteit. Er zijn fantasierijke et- positieruimte werken van een honderdtal sers bij, een fijnzinnige schilder van de beeldhouwers opstelt. kleine natuur (met als thema „minera- len") en een boeiende speler met'schrift- DE WARE KUNSTHANDELAARS zijn en andere vormpjes op het vlak: Jan Ko- de alpinisten van de commercie niet hk, die de vorige keer in Venetië is ge- alleen omdat zij in zakelijk opzicht hoog toond. De sterkste troeven van Zagreb kunnen stijgen en diep kunnen vallen, zijn de beeldhouwer Bakic die tegen- óók omdat het hun meer om het spel woordig lichte plastiekj es maakt van mes - gaat dan om de toch niet versmade knik- singschijven als door een jongleur gemar.i kers. En dat spel is soms adembene- puleerde schaaltjes en een „opwar mend. De grote spelers van eergisteren tiest van het eerste uur: de schilder en gisteren mannen als Vollard en Sutej. VOOr, bespheiden Werk van een dit jaar overleden zon- a* tlentallen werken in hun dagsschilder en van enkele buitenlanders °P Vellm,gen Stuk y?°r Lis Mary Bauermeister en Robert Breer stuk kapitale sommen opbrengen. Hun l met 0D zi1n kerfstok Diaqtiscbe ele- zbngvereeten"^00'd °ok..tal"jk waren menten uit schuimplastic die dank zij een Xk Sen Mee nni J J electromotortje kunnen kruipen - geven SLc f Meer nog dan de miljoe- gewjcht aan de inzending uit Rio de Ja- rïl Tlfi6 uitzonderlijke ga- neiro. Haaken in Oslo moet het nebben Hit te vielen Vf\ I?leuw.e kunst van de Duitse graficus Rolf Nesch, die als bet heste erkend ,T" aJ|el"een in Noorwegen woont en die reliëfs maakt HeisLr ïf f worden. De han- weike steeds kunstnijveriger worden, als maar zelfs met d VTVZ° erkeTmg' mede va" de schilder Gundersen. De com- ties ^s bet nadeel n hstlgste machlna- posities van Gundersen zijn helemaal in nW bllLend te k 1 ed k"nstenaay de trant van Dewasne van tien jaar gele- bet" bel?t dat k deen wa den- maar ze zijn aantrekkelijk. De Ween- Voor X 'zest en ^ke den°P se galerie van Otto Mauer heeft onder aanne evnnseren bebb d m ,u" Imeer Hundertwasaser, die in Lausanne al- 7ii tonen autmaii bet" 7 1, {JP die leen met een tapijtje vertegenwoordigd is. re overtufün^ met b a l f u Hij blijkt onder het weven te verdwijnen, et,d nlrèg el r T f" want wezenlijk is bij deze schilder dè Ibbbb.-end nit d a-US V nunder eigenaardige, doorwrochte factuur van zijn vrijblijvend nog dan die voor andere werkArnulf Rainer is bekend als de man kunsteMai^u^l^land1011' ?ngeve,er 150 van de „overschilderingen" over het werk w^Sb,m ti ^e 2?? .vftegeH van collega's. Dat zijn absurde, filosofi- oordigd. kunstenaars die dus iets „ach- sche gebaren, maar hij blijkt met geheel Belgen onder wie Vic Gentils van de pia ne-reliëfs en de Italiaanse nieuw-realist Dal Pezzo, die motieven uit de vooroor logse „metafysische" schilderkunst van zijn land realiseert in hout, plastic en vro lijke kleuren. De Zwitser Presset houdt zijn absurde torentjes wit, in gips. Maar deze kunstzaak heeft ook de vermaarde Cubaanse schilder Wilfredo Lam en onze ver-Parijste Bram van Velde. EEN KLEINE BIENNALE op zichzelf is de keuze van de Brusselse New Smith Gallery met Parijzenaars als Messagier en Du villier, de kostelijke keramist Pier re Caille, wijlen de witte doekenschil der Manzoni, heimelijk bewegende ab stracte reliëfs van Pol Bury, maar ook de nieuwste cinépop-vondsten van Brood- thaers (veel identieke pinupglimlachen op papier in identieke glazen) en moderne Italianen als Recalcati een nieuwe sur realist en Alviani met aluminium Zeró-reliëfs. De Keulse kunsthandel „Der Spiegel" die ook als kunstuitgeverij belangrijk is laat kleine formaatjes zien van beroemde vroegere exposanten als Nicholson, Max Ernst en Heyboer. De eigenlijke inzending vormen grote doe ken van de decoratieve, steeds meer Hugendstil-achtige schilder Nay. Gar- dazzo toont een bloemlezing van Campig- li tot Ceroli (die huisjes en mannetjes maakt uit kistenhout). Hij heeft onder anderen Fontane, Capogrossi en de Japan se beeldhouwer Tuyofuku, hetgeen wijst op een voorkeur voor de herhaling van één simpel motief: snee, vorkje of gat. Kostbaarheden voor verwende smaken J apanners DE JAPANSE Gutai Pinacotheca te Osaka is een collectieve onderneming van de avant garde-kunstenaarsgroep Gutai. Een van de leden wijst er in de catalo gus op, dat waarschijnlijk in deze kring de „happening" haar oorsprong had zodat de correspondent van Time in zijn verslag over Venetië niet ten onrechte van „happening" sprak. In 1960 heeft de groep een openluchtexpositie gehouden waarbij de werken aan verankerde bal lons hingen. Sommige Japanse schilders hebben heel eigen resultaten bereikt in de .hard edge"-schildering (een harde, vlakke schildertrant). We kennen dat in Europa van Kumï Sugai, men ziet het in Lausanne van anderen. Interessant is voorts vooral een reliëf met ,,opart"-ef- fect van Minoru Onoda. In het algemeen kenmerkt het Japanse werk zich door een onberispelijke smaak. In de Salon bezit Lausanne een bien nale, die door de speciale formule alleszins reden van bestaan heeft. Ze is, zoals het in dit studie- en rustoord gaat, de ordelijkste, minst vermoeiende biennale van alle. Dr. Rné Berger, de directeur van het kantonale museum, heeft met nog een tweede biennale van zijn stad een internationaal kunstcentrum gemaakt. Deze manifestatie, gewijd aan dé nieu we tapijtkunst, wordt volgend jaar weer gehouden. Dolf Welling ter" zich hebben. Opvallend is, dat de gemiddelde leef- eigenhandig werk een goede schilder te zijn. W Tïï Kof SlSjT'de a™ I Zeer gevarieerd is het tableau van de branche 'vrii tinm Vprrmw |Zwitserse Galerie Krugier, met enkele branche vrij hoog. Verreweg de oudste hier, is de in Venetië en Milaan geves tigde, uit 1940 daterende zaak van Rena- to Cardazzo. Zijn inmiddels overleden broer Carlo heeft de naar hem genoem de prijs ingesteld, die dit jaar in de Ve netiaanse Biennale naar Constant is ge gaan. Parijs IN DEZE TWEEDE SALON is de Lon- dense kunsthandel, die Parijs tegenwoor dig naar de kroon steekt, afwezig. De Symphonie van Hay dn ontdekt. Mej. Da- nuta Idaszak, een musicologe uit War schau, heeft een symphonie van Jozef Haydn ontdekt, aldus deelt het blad „Zycie Warzawy" (Warschaus leven) mee. Haarlems locoburgemeester overhandigt André Isoir de wisselprijs van het Orgelimprovisatieconcours. VOOR HET CONCERT dat giste ren in de Scheveningse Kurzaal werd gegeven stond het Residentie—Orkest onder leiding van de vaste dirigent, tt Q L t N ft Willem van Otter- loo. Op het pro- - gramma stonden T I U drie werken uit onze eigen eeuw, de Symphonische Etude van Hendrik Andriessen, het tweede pianoconcert van Bela Bartók en de volledige balletmuziek voor Daphnis et Chloë van Maurice Ravel IN HET PIANOCONCERT van Bartok trad Theo Bruins op als solist zijn op treden werd zonder twijfel het hoogtepunt van de avond. Bartoks in 1926 geschreven tweede pianoconcert geldt als een van de zwaarste en moeilijkste stukken voor piano en orkest uit de muzieklitteratuur, zowel wat betreft de solopartij als wat be treft het orkestrale aandeel. Voor Theo Bruins leverde die solopartij echter geen problemen meer op, zodat het laatste deel nu eens werkelijk Allegro molto klonk zonder dat er iets van de helderheid van DE EERSTE PERIODE van de Haarlemse Orgelmaand, namelijk die der improvisatiedagen, werd vrijdagavond besloten met een orkestconcert in de Haarlemse Concertzaal, onder leiding van Henri Arends, waarna een drukke receptie in het Haarlemse stad- U Q f[ /J huis plaats vond, gepaard met de officiële overdracht U van de wisselprijs. Het zaalconcert had dit keer effec- tieve betekenis wegens de belangrijke en zeer geslaagde F P t i 11 k restauratie van het Cavaillé Coil-orgel. waarvoor Henk 'IV'* Badings, in opdracht van de Stichting Internationaal Orgelconcours zijn Orgelconcert II componeerde, hetwelk m®t Bernard Bartelink als solist, en het Noordhollands Philharmonisch Orkest deze avond ten doop gehouden Iteren 20 boeiend maakte, ontbrak hier ii werd. hoge mate: het door genuanceerd spel op bouwen van een vorm. Het geheel was voor Ravel een beetje te mat en te een- en zijn orkestBadings betuigde mij zijn I vormig, te weinig sensueel ook. Daar bewondering voor de uiterst verzorgde en I kwarn no§ bij, dat het Nederlands Filhar- doorleefde creatie. monisch Koor niet altijd even zuiver zong. Al met al, een hoogstens respectabele uit- HOE EEN SYMFONIE van Haydn nog voering, een verrassend effect teweeg kan brengen Het concert was geopend met Andries- ervoeren we bij de aanvang van de avond. tiet gold de 31ste van de vruchtbare en mooi van klank. Alleen, het stuk mist meester, die er maar eventjes 104 naliet; een beetje continuïteit in de uitwerking het is dus geen schande wanneer wij deze van de melodische gegevens. Het werk „Syrnphonie mi, dep, Horn.ignT Pie, \Z&£Z. kenden. De uitvoering met medewerking aanwezig, van het Nederlands Hoornkwartet vol- het geheel verloren ging. De op het eerste gehoor weinig over- Izichtelijke vorm van het werk kreeg klaar heid, doordat de solist zover boven de ma terie stond, dat hij zich kon bezighouden met de opbouw van de vorm. Hij werd daarbij terdege bijgestaan door het „be geleidende" ensemble (eigenlijk mag men I hier niet van begeleiden spreken: solisten orkest spelen gelijkwaardige rollen), dat zelfs in het uiterst lastige Scherzo en in het zeer snelle laatste deel bijna geen ste- I ken liet vallen, integendeel, met Bruins volledig meebouwde. NA DE WERKELIJK grandioze uit- I voering van Bartok's concert kwam het I deel na de pauze, Ravels Daphnis et Chloë een beetje als een teleurstelling. Niet dat het nu een slechte uitvoering was, nee, maar er ontbrak toch wel iets aan. Wat I juist bij Bartók, ook in het orkest, het luis- BADINGS HEEFT met dit nieuwe Con cert een werk geleverd, waar hij met zijn gehele artistieke persoonlijkheid achter staat. Het is geen experiment van „God zegen de greep", geen zoeken naar onge kende bouwstoffen om er dan niets zin nigs mee uit te voeren, maar een positie ve belijdenis van iemand die wat te ver tellen heeft en met een materiaal dat hem eigen geworden is en dit is geen klein beetje zulks dan ook duidelijk aantoont Het werk is geen orgelconcert in ie ge wone zin, maar een orkestconcert waarin het orgel een overwegende rol speelt. De idee van gemoedelijk concerteren is hier verre, dus zou de betiteling Orgelsymfo nie mijns inziens passender zijn. Maar .what is in a name?" Wij hebben in het werk de hand van een meester gevoeld laat deze ervaring ons genoeg zijn. Ber nard Bartelink, een der prijswinnaars van het Haarlems concours enige jaren gele den, had zich op korte termijn voortreffe lijk ingewerkt in de technische en concer tante eisen van de orgelpartij, die op het rijk getimbreerde, beduidend opgefriste concertorgel raak en kleurig tot hun recht kwamen. Alle lof ook voor Henri Arends HILVERSUM I. 402 m. v^de'plSHsc^J" f Wlde^UUr Lo^Spor^ededlhSn e°^ SuSeS van de „Parijse school trouw blijven, ten). 9.45 Geestelijk leven. 10.00 Sociaal moeten wel een harde dobber hebben. De oecumenisch perspectief. 10.30 Remonstrant doeken van Messagier, Duvillier en Bel- se kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord, legards, „poulains" van André Schoeller, U-40 Gram.muziek. 11.45 De kerk in de zijn in hun genre onberispelijk maar het spiegel van de pers. 12.00 Het Geladen genre boeit niet meer. Arnaud heeft on- Schip: de rubriek in het raakvlak van kerk der anderen Gérard Schneider, die ook '®9 Orkestmuziek. 13.00 Nws. op de Venetiaanse Biennale met zijn ab- —Li-i.8 tu wereld. 13^2° Gram.- von^ mS;Van"het"dkarnattiSne"gebaadgeen ke en 'mode™ifèo goïS^e" vonk meer over krijgt Oververzadiging 17.00 Schoolkinderen-zang. 17.30 Heksen en bij de beschouwer speelt hier stellig een 20 voordracht met muziek. 17.50 Nws en rol, maar in het geval van de Spanjaard sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal. 18.30 Feito is de oorzaak van onze onverschil- Walsorkest. 19.00 Genève 1966: Aan de ligheid stellig een kwaliteitsverlies. Het I vooravond van de conferentie Kerk en Sa- werk van de Griekse schilder Spyropou- menleving. 19.35 Waar de wijsjes zijn. 20.00 los geeft althans nog de schok van de Nws: ,2®P5„^a v'e. parisienne 21.10 Gram.- herkenning en de sculpturen van Marta *?.e Lifi„r.A22.05. K1assiek viool- Pan zijn aangenaam. Haar echtgenoot, Mnri„ n j -Ts' Actualiteiten. 22.55 de architect Wogenscky, heeft het inte- m55 Nws klassieke muziek rieur ontworpen van Arnauds zaak aan de HILVERSUM II 298 m boulevard Saint-Germain. 8.00 Nws. 8.15 Klassieke en moderne mu- De Galerie Flinker is nog wat inter- ziek. 8.30 Morgenwijding. 9.00 Klassieke or- nationaler georiënteerd. De Weense sur- kestwerken. 9.45 Nws. 10.05 Hoogmis. 11.15 realistische schilder Erich Brauer blijft Klassiek verzoekplatenprogramma. 12.30 hier een sterke kaart. De doeken van de Nws- l2-37 Gevarieerd muziekprogramma. Amerikaan Jenkins doen het uitstekend in i ?'45 Curlew River, moderne opera. 15.00 een bungalow met meubelen van Knoll S8,,»11!, ,SP2„t2,r<isra™Iïli9 en „g£am-mu" International. De kwaliteiten van de schil- X ders Hosiasson en Debre blijven onmis- Gereformeerde kerkdienst. 18.00 Geestelijke kenbaar nu het getij voor de Parijse liederen. 18.20 Moderne muziek 1910 De hu- school gekeerd is en Sonderborg voegt er manisering van de arbeid. 19.30 Gevraagde wat donkere, Deense onstuimigheid aan gewijde muziek. 20.00 Nws. 20.07 Reflex: toe. een wekelijkse bespiegeling over leven eri Bovendien heeft Flinker de eveneens sur- samenleven. 20.15 Verzoekplatenprogramma. realistische Mexicaan Toledo en de jonge 2110 Groot-Kempische Cultuurdagen te Hil- Parijzenaar Michenet, die in gemengde J®1 20Muzikaal vakantie-memo technieken pakkende panelen maakt, met varenbeek 2f2nP1Mn7ikiU^1tuurdag®9 te Hil_ een fieuratie die niet alleen door An" v enbeek- 21.20 Muzikaal vakantie-memo- IA alleen door „op - randum. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. /"i fi T3 elernf1jten actueel is. 22.40 Epiloog. 22.45 Gram.muziek. 23.55 Nws Claude Bernard tenslotte vertegenwoor- HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen digt enkele van de beste beeldhouwers: 9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo: licht muziek- César, Iponsteguy en Hoguchi, alsmede programma. 10.00 Nws. 10.02 Variando: een Penalba en de Belg Raoul d'Hasse, ter- draaibare variatie in woord en muziek. 10.30 wijl in de schilderkunst Segui zijn sterkste ?Tiano"> or#el" en accordeonmuziek. 11.00 argument is. Van de vier Parijse gale- I J.! ^2 Muziek Mozaïek. 12.00 Nws. ries is deze laatste aldus het best tegen Nieuwe gram.platen. 12.30 Gram.pla- de ongunst van de tijd bestand. 0gfn^a baite"landse arbeiders. 13.00 TT q A £TWS. 13 07 Beat- en Pop-Festival. 13.00 Nws. 14.02 Gram.platenprogramma buiten- TrnnTTurvsr cd pi j j landse arbeiders. 14.32 Gram.muziek. 15.00 VROUWEN SPELEN m de moderne Nws. 15.02 Trammelant in Loeren aan de kunsthandel een aanzienlijke rol. Zo is de Hor. 15.55 Gram.muziek. 16.00 Nws. 16.02 activiteit van Betty Parsons van grote Platenprogramma. 17.00 Nws. 17.03 Country betekenis geweest voor de ontplooiing en Western Muziek. van een nieuwe kunst in het naoorlogse BRUSSEL 324 m. Amerika. Thans beroemde schilders als „12'00,TNws- 12 ®3 Lichte muziek. 13.00 Nws. Rothko en Rauschenberg gingen in haar Je Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 zaak in New York van start. In Lattsan- Xra" e„n.Belcantoconc®rt- Tussen 15.00- ne vresenteert zii zich vonrnameliik J 23-°°, Weëwijzers voor automobilisten. 15.00 ne presemeert zij zien voornamelijk met Ronde van Frankrijk (17 00 n 18 00 N nonfiguratieve schilders en beeldhouwers 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nws 19.40 die in Europa nog niet zo bekend zijn. Dansmuziek. 20.00 Havenconcert 22 00 Nws De nadruk ligt op sober* plastisch* fei- 22.15 Muziek uit musical. 23.00 Stemmig ge- tem - -mengd avondprogramma. 23.55 Nws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gram.muziek. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Klankjuwelen. 9.40 Kinderkoor. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. (11.00-11.02 Nws). 12.00 Orkestmuziek 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Modern platteland. 12.35 Amusementsmuziek 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursberichten 13.30 Moderne orkestwerken. 15.00 Voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Gram.muziek (tussen 15.30-17.00 Rechtstreekse reportage Ronde van Frankrijk). 16.50 Voordracht. 17.15 Jazz muziek. 18.00 Nws. 18.15 Aktualiteiten. 18.25 Ik verbind U door. 18.30 Dinermuziek. 19.35 Nabeschouwing Ronde van Frankrijk. 20.00 Nws. 20.05 Andrea Chénier, opera (In de pauze: 21.05-21.30 De wereldkampioenschap pen voetbal 1966: reportage openingswed strijd Engeland—Uruguay). 22.30 Nws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Muziekprogramma (gr.) 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu ziek (Om 7.30 Nws.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.13 Gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Gram.muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Moderne muziek. 10.30 Theologische etherleergang. 11.05 Gram.muziek. 12.00 Nieuws, informaties en berichten voor buitenlandse gasten. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Amu sementsprogramma. 14.00 Amusementsmu ziek. 14.40 Gram.muziek. 15.00 Gereformeer de studiodienst. 15.30 Klassieke en moderne muziek. 16.25 Klassieke muziek. 16.30 Oude en moderne kamermuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Instru mentaal kwintet. 18.00 Gram.muziek. 18.20 Tienerama. 18.50 Marsmuziek. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Gewijde muziek. 20.00 Graih.muziek. 20.30 Een zeer bijzonder sap, documentaire. 21.30 Koninklijke Militaire Ka pel. 21.50 Klassieke en moderne gram.mu ziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Moderne muziek. 23.20 Gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Gevarieerd platenprogram ma. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Gram.muziek. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 A'dam 66. 12.30 Nws. 12.02 Actualitei ten. 12.05 Gezellige Hpllandse plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Muziekpro gramma. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Platenprogramma. 15.00 Nws. 15.02 Actuali teiten. 15.05 Klik: momentopname van een stukje Nederland. 16.00 Nws. 16.02 Actualitei ten. 16.05 Tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Ac tualiteiten. 17.05 Verzoekplaten voor zieken. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Pianomuziek. 12.08 Land- bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Operettemuziek. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. en Ronde van Frankrijk (14.00, 15.00 en 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten) 14.30 Ronde van Frank rijk. Tussen 15.45 en 17.00 Ronde van Frank rijk. 17.00 Nws. 17.15 Voor de zieeken. 18.00 VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 11.30 Teleac: De Attische tragedie: herh les 16. 16.00 Dat moest onze neef 'ns weten TV-film. 17.30 Ieder diertje zijn pleziertje, kinderfilm. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak 19.05 Geheim agent 86: spionnagefilm. 19.30 Juli, »maand van strijd, sportprogramma. 20.00 Journaal. 20.20 Achter het nws. 20.45 Wereld variété I Music Hall van Moskou showprogramma. 22.00 Eurovisie: Song Fes tival Knokke: Duitsland. België 22.45 Jour naai. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Let's sing out; liedjespro gramma. 20.25 Columbus, toneelspel. 21.30 Stalin contra Trotsky, Amerikaanse docu mentaire. 22.05 Morgen is het zondag. 22.10 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 11.00-11.45 Eucharistievering Bussum. 16.15 16.30 Ronde van Frankrijk. 17.00-18.15 Roei- wedstrijden in Luzern. 19.00 Bijbelvertelling voor de kinderen. 19.06 Huckleberry Hound. 19.30 Opspraak. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. 20.30 Midavondserenade in Volendam. 21.10 Zout en tabak, monoloog voor vrou wen. 21 40 Amsterdams Kunstmaand Orkest. 22.20 Epiloog. 22.25 Journaal. 22.30 Filmver slag Ronde van Frankrijk. NEDERLAND II 19.00 Sport in beeld 19.05 Engelse les (herh. les 39). 19.18 Pia Colombo. 19.30 De bosbrigadiers. 19.55 De boerderij. 20.00 Jour naal. 20.05 De Zweedse gouvernante. 20.30 Warenar. 22.30 23.05 Journaal. Songfestival te Knokke VOOR MAANDAG NEDERLAND I 16.15-16.30 Ronde van Frankrijk. 19.00 Ope- ningscerem. Wereldkampioensch. Voetb. 19.30 Wereldkamp.sch. voetb.: Engeland—Uruguya (20.15-20.25 Journaal). 21.15 Morgen om tien uur (film). 22.30 Journaal. 22.35-23.20 Song Festival te Knokke. 23.20 Filmverslag Ronde van Frankrijk. NEDERLAND II 20.00 Nws VARA: 20.01 Haakjes en oogjes. 21.15 Rawhide De boevenwagen. 22.05 Journaal. Rob du Boii deed in hoge mate; het orkest had er ken nelijk plezier in. Messiaens „Les Offrandes Oubliées" en I het blazers- en slagwerkersconcert met strijkers van Frank Martin, vormden de tweede helft van de concertavond. Voor de I trouwe bezoekers van de N.Ph.O.-concer- Nederland 1: Vanmiddag zal er geen uit ten zijn deze veeleisende moderne werken zending zijn van de Ronde van Frankrijk geen noviteiten. De wijze waarop ze ver- 'n verband met de rustdag die de ren- tolkt werden ik denk vooral aan de "^s ^'a"dfag boudel?' Plaats daarvan ziet men een komische Engelse film on- virtuoze prestaties van de zeven blazers der de titel: „Dat moest onze neef eens en de ruimbezette slagwerkgroep wees weten". Het programma vóór het Jour- op het vertrouwd zijn met deze objecten. naa' wordt onder andere gevuld met een Trouwens het hele zaalconcert was een P"prek °Y,e^ de komende wedstrijden om n net wereldkampioenschap voetbal. Bob alleszins waardig artistiek besluit van de Spaak stelt de belangrijkste deelnemende Concoursweek. landen aan de kijkers voor. 's Avonds TEN STADHUIZE recipieerde wethou- ören.gt. de \Af}A de aerste van een serie der Geluk als loco-burgemeester. Hij wees p gent?ei Te.n,OPgenï op de betekenis v<jn het zo-even geëindig- Fpn 2" t Pa,",jSe t.heater '.'J-1 ,!ym,pl,a de zaalconcert in verband met het geres- artiesten uit alle delen taureerde orgel, huldigde allen die de \Zr Z «1»? Z'me* eikaar on- Haarlemse orgelmanifestaties dit jaar M ^mp e- Yfn Music- weer hielpen verwezenlijken alsook de in- SïïL-P.a? ver™htingen van de stant.ies Hïa 7p finanni^oi vertegenwoordigers van de Sovjet-Unie. stanties die ze financieel mogelijk maken. Y Verder dankte hij de juryleden mevrouw f" aV°nd een Ultzendlng ult Alain, Heinz Wunderlich en Albert de Rkp^,„Waarn en zangeressen Klerk, wees op de grote belangstelling (60 komén Duitsland tegen elkaar uit- inschrijvingen) van de op zondagavond in het Frans Hals-Museum te openen Zomer- rj0ri0-in„ri 9. t->„ wcorr j. n academie voor Orgel en verrichtte de es- L: Jï,P Y.zSPd'een B.e sentiële taak de wisseloriis over te Hrec-en Itelevisieproduktie uit. Het is een be- uPri™_e I werking van het toneelstuk „Christoffel rijse organist André Isoir, en tevens de .T-T"1" LT A p ^Kroona wera, andere deelnemers: Anders Bondeman, In dR Tl Jlt ïn m 1955. August Kropfreiter en Jacques van den h" JÏ.at Vla?mset ac}euJS Dool, de herinneringsplaquette te overhan- p h en de ®'ri;|d die digen. de oorkonde op perkament, en de A ZïJ,n boekenbon van het Holland Festival. In IS u gezellig verkeer bleef men nog geruime iw T^ w door Marcel Hen- tijd vertoeven in de historische graven- ^1^,,™.!,1.01 va" de avotnd z'et™I! zaaj de documentaire „Stahn contra Trotsky In gesprekken met de deelnemers hoor- Utriid^Tnn.n' Zolper' Hier!n ™ordt f' den wij niets dan lof over de Haarlemse 3 communistische partij orgelmanifestaties en het grandioze Mül- wordt h van ,Le?.inl\.De fl!m ler-oreel De wim^r Anri^ó I wordt^begeJeM door een toelichting van I.Niet^het^ehalen^van' dé' priis^ ishier I A' J' Koeiemans> oud-hoofdredacteur van uitsluitend van belang maar reeds de eer d^d,?ommunistlsche dagblad „De Waar- er naar te mogen meedingen is een feit van superieure betekenis. U4 Nws. 18.05 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportuitslagen. 18.30 Vocaal ensemble. 18.45 Sport .18.52 Orkestmuziek. 19.00 Nws. 19.40 Vlaamse volksliederen. 20.00 Concert. 22.00 Nws. Liz Sarian met andere leden van de Franse ploeg die zondagavond tegen Nederland uitkomt tijdens het Songfestival van Knokke. (Zon dagavond Nederland 2). ZONDAG Nederland I: 's Middags om vijf uur I besteed de NTS aandacht aan het inter nationale roeievenement Rotsee Regatta in Luzern (Zwitserland). Ook Nederland neemt hieraan deel. Het avondprogram- I ma begint met „Midavondserenade", waarbij de George Mitchell-singers zich in Volendams koetuum hebben gesto ken. Actrice Ank van der Moer speelt vervolgens de hoofdrol in „Zout en Ta bak", een t.v.-spel uit de serie( „Monolo gen voor vrouwen". Het Amsterdams Kunstmaandorkest speelt voorts onder lei ding van Anton Kersjes de ouverture uit Rossini's „De Barbier van Sevilla" bal letmuziek uit „Aïda" van Verdi. De mezzo-sopraan Cora Canne Meyer zingt I aria's uit opera's van dezelfde componis ten. Nederland 2: Voor de laatste keer in dit seizoen ziet men Walter en Connie op het scherm met een herhaling van de negenendertigste Engelse les. Het pro gramma bestaat verder onder andere uit een aflevering van de Bosbrigadiers en het toneelspel „Warenar" van P. C. Hooft, een bewerking van „Aulularia" van de Romeinse blijspeldichter Plautus. In de hoofdrol ziet men Ton Lutz. Dit stuk is één van de programmapunten van het Holland Festival 1966. In het kader van het Songfestival te Knokke komt vanavond de Nederlandse ploeg uit tegen Frankrijk. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6