en VAKANTIEKINDERKRANT JOSIENTJE EN PETER AVONTUREN VAN DONALD DUCK TTmminWf A POULE, PELLI EN PINGO ze zouen no wed NIET ZOGAUW WEER HONGER HEBBEN DAVY JONES BRAMMETJE FOK 7 Een eigen zwembad 3 DE MEESTER twee lekkerp VARKENTJES noemt: Ons vervolgverhaal rw MAANDAG 11 JULI 1966 15 Een oorspronkelijke Nederlandse roman door Willy Corsari iÉÉMi *4 v' 12 I KONING ILLEDRIL en de geboortekaartjes 0 i IMMAAMWVUMAM 58) In die dromen was zij altijd een van de bekoorlijke jon- gemeisjes, over wie zij zich zo sma lend placht uit te laten. Zij ging naar partijtjes en bals en was dan omringd door aanbidders. Soms droomde zij ook in de nacht en dan was het altijd in het park van Cronenborg, dat zij de geliefde ontmoette en het was Thomas van Arselen, die haar in zijn armen sloot en kuste. Als zij dan ontwaakte schaamde zij zich. Het was belache lijk, zoiets te dromen. Ze wist wel, dat zij Thomas van Arselen nooit zou terugzien. Of als dat gebeurde, zou hij haar aankijken zoals destijds in het park, met die afweer in zijn blik, die haar zo had gekwetst. Zij zou nooit trouwen met een man als hij, zomin als ze ooit een auto zou bezitten. 19 INTRODUCTIE TOT VOLGENDE HOOFDSTUKKEN Het is al donker, als Charlotte Am- sterdam binnen rijdt. Zij slaakte een zucht van verlichting, als ze de ga rage bereikt. Vandaar laat ze zich thuis brengen. Alle ramen van het hoge grachten huis zijn donker. Langzaam gaat zij de blauwstenen stoep op een opent de zware deur. Zij moet twee trap pen op, om in haar woning te ko men. Öp het eerste portaal rust zij voor de deur die naar de tentoonstel lingszaal leidt. Even komt de ge dachte in haar op, dat zij beter hier kon gaan wonen. Maar dat zou on praktisch zijn. Altijd vreemden, die over je portaal lopen om naar de tentoonstelling te gaan en die mis schien bij vergissing bij je binnen lopen. Bovendien is het de moeite niet meer waard. Zij vergeet soms, hoe kort zij nog maar hier zal wo nen. Morgen wordt het contract gete kend, waardoor Alex de zaak in han den krijgt, met alle voorraden, te gen een lijfrente, die hij haar jaar lijks moet uitbetalen. Een groot be drag. Zij heeft het opzettelijk zo hoog gesteld, om de schijn op te hou den, dat dit een zuiver zakelijke overeenkomst is en niet een verkap te manier om alles zoveel mogelijk aan Alex na te laten. Het bleek niet zo eenvoudig te zijn om je kleinzoon te onterven. Zelf zal zij zoveel geld niet meer nodig hebben voor een vil la ergens in een warm klimaat. Dat is alles wat zij nog wenst; eindelijk zon en een tuin. Wat zij overhoudt, kan zij weggeven voor liefdadige doeleinden. Alex gelooft nog altijd niet recht dat zij werkelijk alles zal overgeven en zich terugtrekken. Zij kan dat ook alleen, door weg te gaan, niets meer te weten van de zaken, zoveel mogelijk te vergeten wat zij met zoveel inspanning heeft opge bouwd. Omdat de gedachte aan dit vertrek haar als alsem in de mond is, somt zij voor zichzelf alle nadelen op van haar woning. Die twee hoge trappen, de bekrompen keuken, die zij heeft laten maken het souterrain wordt Charles Charlotte als werkplaats gebruikt de tuin waar zij nooit iets aan heeft gehad, er is door de week geen rust door het werk dichtbij en bovendien kan men er alleen zitten op zeer warme dagen, omdat de hoge bomen zo wei nig zon doorlaten. Zij denkt: ik zal eindelijk een be hoorlijke slaapkamer hebben. Dat is nog nooit gebeurd. Eerst moest zij leven, eten, slapen in een donker en kil hokje, later had zij een wat rui mere zit-slaapkamer, hier moest zij zich behelpen met een zijkamertje, waarin juist haar grote bed kon staan en een toilettafel. Een hangkast moest zij laten inbouwen. Maar zij heeft er nooit toe kunnen komen, een van de grote suitekamers tot slaapkamer in te richten. Die enorme kamers zal zij missen, waar zij ook leeft. Of haar meubels en schilderijen en beeldjes en alle andere dingen, die zij in de loop der jaren voor zichzelf heeft ge kocht, ooit nog zullen wennen in een villa? Zij denkt dat, als betrof het le vende wezens. Als zij boven is, gaat zij eerst door het slaapkamertje de kleine badka mer binnen, die zij vroeger er naast heeft laten aanleggen. Zij neemt uit een medicijnkastje haar druppels, telt ze af in een glas water en neemt ze in. Het was tijd. In de slaapkamer gaat zij een ogen blik liggen. Dan verkleedt zij zich. Met een zijden huis-pyjama aan en de voeten in muiltjes komt zij dan de voorkamer binnen. Eer zij het licht opdraait, ziet zij twee blauwe vlammen en een schelle kreet be groet haar. Ze zegt: „Dag Peter, daar ben ik eindelijk. Arme jongen, was ik zolang weg? En heeft Alex je ook in de steek gela ten? Mijn goede Peter, nu ben ik bij je." De Siamese kater, die als een schildwacht op post zat, stijf recht op naast een stapeltje brieven op een Moors-Spaanse schrijfkast uit de zes tiende eeuw, staat op en doet enige passen, met sierlijke golvingen van zijn lenig lijf. Uit het masker van zijn zwart-getekend gezicht staren de grote, blauwe ogen haar akh terwijl hij zijn begroetings-ceremonie uit oefent. Hij lijkt een Indiër, die een maskerdans uitvoert. Zij neemt hem op en hij slaat de poten luid spinnende om haar hals en drukt zijn kop tegen haar aan, ter wijl zij één voor één de brieven neemt, zachtjes pratende: „Peter, we gaan hier weg. Ergens heen waar veel zon is en waar we een tuin hebben. Zal dat niet heer lijk zijn? Denk eens, Peter, mooie poesjes om te verleiden, Franse poes jes of misschien Italiaanse." Als zij, om 'n brief open te scheuren, hem even loslaat, klemt hij zich vast om haar hals als een kind. Zij mompelt: „niets bijzonders, drukwerk, bericht uit New York, dat de zending is aan gekomen. Dat was een goed zaakje, Peter. Zij kopen ons hier leeg, maar wat kan het mij schelen? Stock holm... wat willen ze? Biedermeyer. (Wordt vervolgd.) >>W<M\AAAAftAAAAAAAftAAAAAA<WWWWUVAAAAAAWWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAftAAAAAKAAftAAAAAAA» (VVWVVVWVWWWWVWWVWWnArtAfVVWWVVVWVV AW>{- - .^*WWWWWWWWWWWV\^W%^^V^^%^/V\A/\/VWVVW%^WW\/VXA/VWWWWVWWWWVW%/WWWWVWW\/WW\/R^^WWWWWWWW^VVW%A/WV%^ >**VWn^'^^nfi«VWVVyVVVVVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVWVV%A*VWVVVVWVVVV%»VVW%>VVVVWVVWVV\AAA/\AA/VVVV\A/VVVVVVVV\A#WVVV\AAfWVVVVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVV*A>MVVWMW „Ik verveel me zo", zeurt Peter. „En ik heb het warm". „Trek je zwembroek maar aan", zegt mamma. „Ik ga ook m'n zwembroek halen. En een handdoek", roept Josien. Weg rent ze. Peter heeft een groot stuk plas tic gepakt. Er zitten drie gaatjes in. Drie gaatjes met een tuut je erop. Peter blaast in die gaatjes. Pfffttt Pffftttkijk. Het wordt een zwembadje. Een rond bad met ho ge kanten. Nu moet er nog water in. Mamma heeft de tuinslang ge pakt. Die moet stevig aan de kraan worden vastgemaakt. Aan de kraan in de keuken. Kijk, Josien is ook al terug. Mét èen zwembroek en een handdoek. Moeder heeft de kraan opengezet. Het water loopt door de slang sssshhhhin het zwembadje. Leuk hè? Peter springt van plezier. Zo, het bad is vol. Peter steekt z'n voet in het water. Brrrr, ijs koud. Maar dan geeft Josien Peter een duw. Plons daar ligt Peter. In het koude water. Geluk kig is Peter niet boos. „Trek gauw je zwembroek aan, Josien. Dan mag je er ook in". Maar wat doet moeder nu? Ze zet de tuinslang recht op. Tussen twee stenen. Nu sproeit het water omhoog. En het klettert weer naar beneden. *:v m V' M..V. „Lekker", juicht Peter. „Het lijkt net een douche!" Josien komt er ook aan. Ze durft niet zo goed onder de slang. Brrrr al die koude waterdruppeltjes. „Je moet ook eerst in het bad". Peter pakt Josien vast en plons. Nu ligt Josien in het water. „Help", gilt Josien. „M'n broek wordt nat!!" „Het is toch je zwembroek", lacht Peter. „Kom je nu onder de douche?" Nu durft Josien wel. Ze is tóch nat geworden. Na een paar minuten doet moe der de slang uit. „Het kost veel te veel water. Gaan jullie nu maar weer in het bad spelen. Met de bootjes en de flesjes. Straks mag de tuinslang nog even aan". Josien en Peter spelen de hele middag. In het zwembad en onder de slang. Ze knoeien en sproeien met water. Iedereen die in de buurt komtwordt nat gesproeid. |HlWt\W®T GEivgacrl Distributed by King Konturen Syndicate» HERWORDT walt Disney rroduction» World Rights Reserved (DAT 0B6TELDE IK.J V r-' OÖEe, EE 15 EEN KLEINE T~\ VEE<3I56INS ÖEr_ <3AAN. IK BESTEL DE GEEN biefstuk! g>W£f<r- D sir buil d I»v Kii.LT Feature* Sviulii-.ile Totdathet tijd wordt om te eten. Josien gaat naar huis. Pappa en Peter ruimen samen de tuin op. Want dat is mannenwerk. (Wordt vervolgd). KONING ILLEDRIL zat op zijn troon. Hè, dat regeren verveelde hem al lang, al was hij nog maar pas koning. Nee, dat regeren was niks. Wacht.lezen! Ja, maar al die saaie hoeken uit de biblio theekWeet je waar hjj zin in had? In geboortekaartjes lezen! Ja, dat was het!! En zo gebeurde, want alles wat de koning zei, moest ge beuren. Na een paar weken begonnen de mensen te mopperen. Stel je voor; Tante Mien had een dochter ge kregen. Kleine Mientje heette ze. En het geboortekaartje? Daar kon je naar fluiten! Meneer de Koning gooide de geboortekaartjes, na ze gelezen te hebben, in de prullen mand. Nee, zo ging het niet verder. Dat merkten de posterijen ook en ze besloten een hele grote vergade ring te houden. Iedereen die maar iets met de geboortekaartjes te maken had, moest komen (het leek warempel wel de grote Synode van Dordrecht!) Na heel lang praten en een heleboel deftige woorden ge bruikt te hebben, hadden ze een plan. ,^Ta", zei de burgemeester van het Pannekoekendorp. „Ja", zeiden alle andere burgemeesters van alle andere plaatsen van Hupperdepup- land (wat natuurlijk wel even duurde!) De anderen die onder de burgemeesters stonden mochten niets zeggen. Op het laatst zei de voorzitter heel deftig tweemaal „ja" en toen was de vergadering afgelopen. (Morgen gaat het verder) COP. MARTIN TOONOtft 60. De heer Geldmaker keek nog eens of al zijn sloten goed dicht waren en tippelde vervolgens zachtjes heen. „Dat zal dé belasting-inspecteur wel tegenhouden", mompelde hij tevreden. „Als geldverzamelaar moet men zich grondig beveiligen.Op hetzelfde moment klonk het gekraak van splinterend houtwerk achter hem en toen hij zich ontsteld omdraaide zag hij de heer Hachel Haak onverstoorbaar door de zware deurpane len heen naar binnen stappen. „Een huis, dat van meer dan drie afsluitingen is voorzien", prevelde de ambte naar schrijvend, „valt onder belasting-klasse B-3 en wordt daarmee gelijkgesteld aan weelde-percelen, als kastelen, paleizen en lusthoven". „Vreselijk!" mom pelde Simon Geldmaker, terwijl hij geschokt weg snelde. „Al mijn veiligheidsmiddelen falen. De belas ting heeft iets tegen me dat is duidelijk! Maar van mijn verzameling blijft hij af! Daar zal ik wel voor zorgen!" OHi 8ÉDANKT, LEK KERE VARKBNTt 65 HET BEVALT ME NIET OAT VADER VOS ONS m 6R6N&E.N ETEN VOOR ZIEKE NEE, WE KUNNEN BETER IETS tEK KERS VOOR HEAA KOKEN NEEN, CEMENT EN 7AND VOEDEN STERK MOEDER VOS J2I50-M. TOTAAl WT6EPVT OPENT HIJ ZIJN MONO et] VERDRINKT VERSTIKT, PANIEK MASKER AF 4IISA.ua*> DAVTENAMR- CO PUTTENDE VIJANb UIT IN EEN 6RlM- MI6 SPEL VAN STUIVERTJE WISSELEN,., O 569. Bram wreef zich de ogen uit van verbazing. En door de stilte braken de opgewonden stemmen van Karo en Tutu. „Kijk, nou eens, een kasteel". „Wat een prrracht", kraste Tutu. „Kijk eens naar die torensze schit teren als goud.zei Karo opgetogen. Bestraffend keek Bram hen beiden aan. „Jullie schijnen de ernst van de toe stand niet te beseffen. De zee is weg. en we zitten met het goede schip Kokanje bovenop de hoogste toren van deze burcht. Kan iemand me soms vertellen, hoe we weer aan het varen komen?" Nu pas drong het tot Karo en Tutu door, dat zij erg hoog en niet zo'n beetje ge vaarlijk terecht waren gekomen. De veren van Tutu verbleekten van schrik. Ver weg was de zee, als een slotgracht liggend om de rots, waarop het kasteel was ge bouwd. Er was maar één ding te doen. „Ik klim omlaag en ga de zaak onder zoeken", zei Bram. „En als de zee terugkomt?", vroeg Karo. Bram haalde de schouders op.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 15