Schilderijtje van Rafael in Noorwegen ontdekt Jazzconcert in Holland Festival Combo's van Pim Jacobs, Mischa Mengelberg en Albert Mangelsdorff Twaalfde Zomeracademie voor organisten geopend f ffS rivM VANAVOND Nederlandse Knokke-ploeg versloeg Frankrijk grandioos Malvina Hoffman overleden Liederenavond in Hotel Bouwes Orgelconcert MAANDAG 11 JULI 1966 Voor een paar gulden op voddenmarkt gekocht „Operatie Barbarossa" naar de Prix Italia Rob du Bois Jos de Klerk Van het Reve over zijn katholiek-wording De radio geeft dinsdag elevisie programma De kunstexpert Bulters en het pas ontdekte schilderij van Rafael. LILLEHAMMER, Noorwegen. Een klein schilderij, dat zeventig jaar geleden voor een paar gulden werd gekocht op een voddenmarkt in Rome, is een echte Rafael gebleken en meer dan 7 miljoen gulden waard. Het werk, voorstellend de H. Hieronymus biddend in een grot is slechts 22,5 bij 19 centimeter groot en op koper geschilderd. De Nederlandse deskun dige Jac. A. Bulters heeft een studie van achttien maanden gemaakt om de echtheid van het schilderij te be wijzen. IN EEN VRAAGGESPREK met het Os- losé blad Aftenposten, zei Bulters dat hij de signatuur R. S. heeft gevonden en dat uit een Italiaanse tekst uit 1530 blijkt dat Rafael de H. Hieronymus eens in deze stand heeft geschilderd. Er zijn ook andere kenmerken zoals de rode verfstof die vaak door Rafael gebruikt werd, bepaal de architectonische details en een aantal kleine vierkantjes die typerend zijn voor Rafael. „De bomen zijn op dezelfde ma nier geschilderd als die op „Sint Joris en de Draak", aldus Bulters. Voor het schilderij zou de wijsgeer Fabio Calfo mo del hebben gestaan. Deze woonde nabij het huis van Mantova. HET KLEINE SCHILDERIJ dat op de voddenmarkt van Rome gekocht werd door de Noorse schilder Alf Lundeby in 1898, is kort geleden geschat op ruim 7 miljoen gulden. Het is bestudeerd door deskundigen in Washington, Düsseldorf en Vatikaanstad. Bulters arriveert van daag in Rome om het rapport over zijn studies in te dienen. Verleden jaar heeft Bulters in Noorwegen een vermist schil derij van Monet ontdekt. In een vraaggesprek voor de Noorse ra dio heeft Bulters verklaard, dat hij gelooft dat het schilderij het negende is van Ra fael. Slechts acht schilderijen zijn tot dusverre erkend als authentiek. Andere schilderijen werden door medewerkers van Rafael gemaakt onder zijn toezicht. De Vatikaanse deskundige dr. Deocle- cio Redig de Campos, inspecteur van het Vaticaan voor middeleeuwse en moderne kunst, heeft verklaard dat het Vaticaan nooit officieel meningen geeft over kunst bezit van particulieren. Officieus wilde hij echter wel zeggen dat zijn opinie over het thans ontdekte schilderij negatief is. VOOR HET EERST in de geschiedenis van het Holland Festival is dit jaar ook de jazz in de officiële programmering betrokken. Twee verschillende programma's worden gepresenteerd, waarvan het eerste een rondreis maakt langs vier steden het tweede alleen in Amsterdam te beluisteren zal zijn. Het eerste programma hoorde ik gisteren in Amsterdam, waar helaas de Gróte Zaal van het Concertgebouw niet bepaald vol liep. De bijzonder hoge kwaliteit van het gebodene had een beter bezoek stellig gerechtvaardigd. De avond werd geopend door het Trio Pim Jacobs, dat in „If I were a bell" meteen al - - de eigen standaard presenteerde: aangename muziek, niet erg diep gravend, maar prettig om naar te luisteren. Rita Reys kwam in het tweede nummer het trio van haar man versterken en zong van „On green Dolphin Street" tot „That old black magic" op het niveau waar ze nu al vele jaren de beste Nederlandse jazz-zangeres is. Progressief is het musiceren van het Trio Jacobs in geen enkel opzicht (uitge zonderd een enkele solo van bassist Ruud Jacobs, die een beetje uit het geheel van highbrow-entertainment" wegspringt), maar het is goede jazz en als zodanig was het een goed begin voor een avond als deze. Mischa Mengelberg Naar wij vernemen overweegt d» VPRO de documentaire „Operatie Bar barossa" van Dick Verkijk in te sturen voor de Prix Italia. Deze anderhalf uur durende tv-documentaire over de inval van de Duitse legers in de Sovjet-Unie, zal bekort moeten worden omdat de maximum-lengte voor inzendingen de zestig minuten niet mag overschrijden. Van vele zijden heeft de VPRO het ver zoekt bereikt „Operatie Barbarossa" nogmaals in zijn geheel via de Neder landse t.v. uit te zenden. Weliswaar staat de directie van deze omroep daar posi tief tegenover, maar een probleem vormt uiteraard de geringe zendtijd, waarover de VPRO de beschikking heeft. Heruit zending zou betekenen, dat deze omroep vereniging daaraan opnieuw een gehele zendavond zou moeten besteden. De Nederlandse ploeg in Knokke: i'oor: Martine Bijl en Ronnie To- berachter: Margie Ball, Janneke Peper en Karin Kent. NIETTEMIN WERKTE het optreden van het tweede ensemble alsof we opeens in een volkomen andere wereld waren gekomen. Het kwartet Misja Mengelberg, zojuist le-ug uit Amerika, waar het in het heilige der jazzheiligen, Newport is opge treden, is een combo, die met „entertain ment" in het geheel niets te maken heeft. Piet Noordijk, Rob Langereis, Han Ben nink en Misja Mengelberg maken een sterke, uiterst emotionele en persoonlijke muziek, die nimmer in sleur vervalt en altijd origineel blijft klinken. In vier Men gelberg-originals, To John Hodges .Peers counting song", „Samba Zombi" en „Auntie watch your step" maakten de vier musici duidelijk hoezeer we reikhal zend moeten uitzien naar de eerste Men gelberg-lp, die zeer binnenkort te verschij nen staat. NA DE PAUZE het kwintet van Albert Mangelsdorff. Het was een beetje jam mer dat in het programma een uitspraak van deze Duitse trombonist geciteerd was, waarin hij kritiek heeft op het feit, dat zoveel Europese musici proberen Col- trane te imiteren. Want dat citaat vestig- de er wel bijzonder sterk de aandacht op, dat Mangelsdorffs tenorist Heinz Sauer in zijn spel erg yeel weg heeft van Coltrane van een jaar of vijf geleden. Het kwintet Albert Mangelsdorff is in Nederland voor al bekend geworden na de verschijning enige jaren geleden van de lep „Now jazz ramwong". Op die plaat klinkt het geheel aanzienlijk avontuurlijker, dan gisteren in het Concertgebouw, ofschook ook gisteren duidelijk te horen was, dat tenorist Sauer (ook op sopraansax), altist Günter Kron- berg, bassist Günter Lenz, drummer Ralf Hiibner en leider-trombonist Mangelsdorff tot de beste jazzmusici van Europa beho ren. Vooral Mangelsdorff zelf is een mu sicus van grote allure. Mijn persoonlijke voorkeur ging giste ren uit naar het kwartet van Misja en j ik zou dus een programmasamenstelling waarbij dit kwartet na de pauze zou zijn opgetreden beter gevonden hebben. Niet/ie- min moeten we de leiding van het Hol land Festival bijzonder dankbaar zijn voor het feit dat deze avond mogelijk is ge worden. Jazzliefhebbers die het concert gemist hebben kunnen vanavond nog in de Doelen in Rotterdam terecht. Ik kan het hen (en hen niet alleen) van harte aan bevelen. ZONDAGAVOND werd de twaalf de Zomer-Academie voor Organisten geopend; de plechtigheid had onder grote belangstelling plaats in de Renaissancezaal van het Frans Hals museum. In zijn kwaliteit van voor zitter der Stichting Internationaal Orgelconcours verwelkomde de heer D. J. A. Geluk het internationaal gezelschap. Bij het noemen van het trouwe docententeam van de Acade mie: Madame Alain, Anton Heiller, De Franse organiste Marie-Claire Alain, die sinds het begin der Zomeracademie voor organisten tot het docentenkorps heeft behoord. Malvina Hoffman, die werd beschouwd •ls een van de belangrijkste beeldhou wers van de Verenigde Staten is zondag in haar slaap overleden. Ze was 81 jaar oud. Ze was vooral bekend om haar koppen van bekende Amerikanen. Ze heeft in haar jeugd in Parijs gestudeerd bij Auguste Kodin. Ze was in de Verenigde Staten ge boren. Haar vader, de pianist Richard Hoffman, was uit Engeland naar de Ver enigde Staten gehaald door de circusko ning P. T. Barnum om Jenny Lind, de „Zweedse Nachtegaal", te begeleiden. Werken van haar staan behalve in de Verenigde Staten ook in de Jardin du Lu xembourg in Parijs en in Bush House te Londen. Vanavond om half negen zal de zange res mevrouw Thea Ekker-van der Plas begeleid door de pianist Willem Hielkema een recital houden in Hotel Bouwes in Zandvoort. Uitgevoerd worden liederen van Nin, Wolf en Britten. Na de pauze zullen mevrouw Ekker-Van der Plas te- samen met Leo Rommerts duetten Purcell ten gehore brengen. Cor Kee, Tagliavini, Reda, Leonhardt, ging er een zesvoudig applaus op. De vertegenwoordigers van de instanties die organisatorisch en financieel bij deze culturele onderneming betrok ken zijn, werden mede extra begroet. Na de beknopte polyglotte inleiding, werd het woord gegeven aan mr. J. F. M. J. Jansen, hoofd van de afdeling Kunsten van het ministerie van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, die gekomen was om de Aca demie officieel te openen. Nederland 1: Na de openingsceremonie van de Wereldkampioenschappen Voetbal, wordt de wedstrijd EngelandUruguay uitgezonden. In de pauze het journaal. De hoofdfilm is getiteld: „Morgen om tien uur". In deze thriller wordt een kind van een zeer rijke Engelse familie ontvoerd door een zekere Marlow. Hij plaatst een tijdbom bij de plek waar hij het kind achterlaat. Deze bom zal 's morgens om tien uur exploderen Het laatste pro gramma-onderdeel komt vanuit Knokke. De zangploegen van Engeland en Duits land komen daar tegen elkaar uit. Nederland 2: De avond begint met een ingekorte versie van een film over een jong meisje, dat tijdens haar vakantie in een dorp in Joegoslavië allerlei oppervlak kige en vreemde liefdesavontuurtjes be leeft. De film wordt gevolgd door het cul turele programma „Uit Bellevue". G. K. van het Reve leest weer voor uit eigen werk. De avond wordt besloten met een aflevering van „Rawhide". MR. JANSEN BEGON met er op te wijzen dat, na het zo treffend geslaagde voorbeeld van Haarlem, ook in andere plaatsen van ons land (Arnhem, Zwolle, Bolsward), de wedstrijd-animo gewekt is voor de orgelkunst; maar zonder tekort te doen aan de waardering die deze ma nifestaties verdienen, moest hij toch be tuigen, dat de Haarlemse resultaten bij zonder in het oog vallen. Spreker gaf een overzicht in vogelvlucht van de activitei ten alhier sinds 1951 en merkte op, dat dit zó slechts kon gebeuren in een cultuur stad als Haarlem, met haar traditionele orgelcultuur en met wat zij verder als kunstcentrum betekent. Mr. Jansen wees op de majesteit van het orgel in zijn die nende rol. Zich tot de academie-deelne mers wendende (uiteraard in vier talen) wenste de spreker hun een vruchtbare studietijd toe en verhoopte dat zij na af loop van de cursus goede indrukken van Nederland mee naar huis zullen nemen. Betreffende de geringe deelname van Nederlandse organisten (dit jaar slechts twee) kon mr. Jansen niet nalaten zijn spijt te betuigen, gezien de toelagen van de officiële instanties, die tenslotte bedoeld zijn ter verheffing van het Nederlandse cultuurleven. Na een hartelijk woord van dank voor de stichters en bevorderaars van de unieke Haarlemse orgelmanifesta ties, verklaarde de spreker de Zomer-Aca demie geopend en besloot met een citaat uit een gedicht van Van der Graft, dat na druk legt op het axioma dat kunst zonder Liefde ondenkbaar is. De clavecinist Gustav Leonhardt, aan wie dit keer de leiding van de Academie toevertrouwd is, vergastte daarna de aan wezigen op 'n puntgave en stijlschone ver tolking van 'n klaviersuite van Böhm, de Lübecker meester bij wie Bach waar schijnlijk ook zijn licht ging opsteken toen hij in de Hansestad verbleef. Het was bij zonder aardig kennis te nemen van deze barokmuziek, die reeds aardig aanleunt bij het rococo en kennelijk Franse invloe den verraadt. Na deze muzikale tracta- tie bleef het gezelschap nog geruime tijd in gezellig verkeer bij een koele dronk in de foyer van het museum bij elkaar. Heden voor V A R A-televisie De schrijver G. K. van het Reve zal hedenavond op Nederland II in het VARA televisieprogramma „Uit Bellevue", na lezing uit zijn boek „Nader tot U", een verklaring afleggen over zijn intrede in de RK-kerk. '*QËÈÊi (Van onze speciale verslaggever) HET ZIET ER WEER uiterst rooskleurig uit voor het kwintet van Van Rees in het zangfestival van Knokke, want met 393 punten versloeg het Frankrijk en staat het bijna vast, dat Nederland tot één van de twee finaleteams zal behoren. Of het zou ons erg tegen moeten zitten, en „dat kan natuurlijk theoretisch", riep iedereen met opgewekte voorzichtigheid gisteravond na de bekendmaking van die uitslag. Dat men zo lang moest wachten op de juryvergadering, had een pijnlijke oorzaak: nadat iedereen zijn punten reeds had toegekend en de uitslag (393379) was vrij gegeven, stelden de Italiaanse juryleden voor het puntenaantal voor Nederland j wat te verlagen. Engeland is in vergelijking tot deze uitslag zeer laag gewaar deerd zouden de Italianen hebben gezegd. De anderen gingen op deze suggestie gelukkig niet in. 's MIDDAGS, EVEN NA de repetitie, zei Van Rees, zittend op een voor dat ogenblik zonovergoten terras in Knokke: „Het is gek, maar die teamgeest is er weer, als nooit tevoren, moet ik eigenlijk zeggen. Men beweert wel eens van grote landen als Duitsland'en Frankrijk, dat zij over zoveel talent beschikken. Dat is dan wel waar, maar dikwijls werkt zo'n uitge breid zangersreservoir juist catastrofaal. De jongens en meisjes komen uit alle I hoeken van dat land, moeten uren ach tereen reizen, voordat ze elkaar weer eens een keer zien. Wij zijn zeker al tien keer bij elkaar geweest. En daar kweek je teamgeest mee, vergeet dat niet. In dit geval is er helemaal een uitmuntende stemming: er zijn geen ech- I te sterren bij. Vorig jaar bijvoorbeeld had ie Liesbeth List en Greetje Kauffeld, dat waren de twee toppers, de rest was veel minder. Nu is het peil over de hele li nie genomen behoorlijk hoog, er zijn geen werkelijke dieptepunten bij". 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gram.muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek (Om 8.30-8.35 De Groen teman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Operafrag menten. 9.35 Waterstanden. 9.40 Operafrag menten. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. (11.00-11.12 Nws). 12.00 Amu sementsmuziek. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Voor de landbouw. 12.40 Or kestmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 't Muzikantenuur: I. Omroeporkest: moderne muziek; II. Om- roepdubbelkwartet: klassieke liederen; III. Pianorecital: klassieke muziek. 14.30 Voor de kinderen. 15.30 Voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Grammuziek. (Tussen 15.30-17.00 Recht streekse reportage Ronde van Frankrijk) 17.15 New York calling. 17.20 Fram.muziek voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15 Actualitei ten. 18.25 Orkestmuziek. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Holland Festival 1966: moderne muziek. 19.35 Nabeschouwing Ron de van Frankrijk. 19.45 Klassieke en mo derne muziek. 20.00 Nws. 20.05 Vakantie Toe slag. 21.10 De wereld kampioenschappen voetbal 1966: reportages en nabeschouwin gen. 21.30 Amusementsmuziek. 22.00 Klas sieke en moderne muziek. 22.30 Nws. 22.40 Aktualiteiten. 23.00 Franse muziek van deze eeuw. 23.55-Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7 00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram.mu ziek. (7.30-7.32 Nws). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Gram.muziek met vakantietips en informa tie voor de vrouw. 10.00 Moderne kamermu ziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram.mu ziek. 11.50 Volaanvooruit. 12.03 Gram. muziek. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Land- en tuinbouwmededelingen. 12.30 Ns. 12.40 Ac tualiteiten. 12.50 Gram.muziek voor de tie ners. 13.35 Voor de plattelandsvrouwen. 13.45 Gram.muziek. 15.10 Lichtbaken. 15.20 Er was eensvariaties op het thema Show. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Licht orkest. 18.00 Amusementsmuziek. 18.25 Nederlandse en Duitse cabaretliedjes. 18.50 En nu mijn geval. 19.00 Nws. 19.10 Actuali teiten. 19.30 Holland Festival 1966: klassieke en moderne muziek. 20.40 Ik beschuldig. 21.30 Klassieke kamermuziek. 22.00 Geestelij ke liederen. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Muziek kent geen gren zen. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Gram.muziek. 10.00 Nws. 10.02 Gevarieerd muziekprogramma. (Om 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Volksliedjes. 12.30 Sinatrance: programma gewijd aan Frank Sinatra. 13.00 Nws. 13.02 Orgelspel. 13.30 Klanken van eigen bodem. 14.00 Nws. 14.02 Lichte vokale muziekjes. 15.00 Nws. 15.02 Licht platenprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Muziekprogramma. 16.30 De Top Tien van deze week. 17.00 Nws. 17.02 Verzoekpla- tenprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Mary Poppins. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws en flitsen Ronde van Frankrijk (14.00, 15.00, 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten). 14.30 en tussen 15.45 en 17.00 Ronde van Frankrijk. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuziek. 17.45 Ghetto liederen. 18.00 Nee. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportberichten. 18.30 Gram.muziek. 18.45 Sport. 18.52 Muziek van Oscar Straus. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Orkestmuziek. 20.30 Hoorspel 21.03 Gram.muziek. 22.00 Nws. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 16.15-16.30 Ronde van Frankrijk. 19.00 Ope- ningscerem. Wereldkampioensch. Voetb. 19.30 Wereldkamp.sch. voetb.: Engeland—-Uruguya (20.15-20.25 Journaal). 21.15 Morgen om tien uur (film). 22.30 Journaal. 22.35-23.20 Song Festival te Knokke. 23.20 Filmverslag Ronde van Frankrijk. NEDERLAND II 20.00 Nws. VARA: 20.01 Haakjes en oogjes. 21.15 Rawhide De boevenwagen. 22.05 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 16.15-16.30 Ronde van Frankrijk. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoorden. 19.30 Wereldkampioen schap voetbal: West-Duitsland-Zwitserland. (20.15-20.25 Journaal. 21.15 Wereld op wie len. 21.45 De oude Draaidoos. 22.15 Olympi sche Spelen 1972 in München. 22.30 Journaal. 22.35-0.05 Wereldkampioenschap voetbal: Bulgarije-Brazilië. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Bill Dana Show. 20.25 Triade. 20.35 Europees Panorama. 2130 Songfestival te Knokke. 22.15 Godsdienstig programma. 22.45 Journaal. 22.50 Filmver slag Ronde van Frankrijk. IN „LA RESERVE", het kostbare ho tel, waar in deze Knokke-dagen de Duit se ploeg haar heil heeft gezocht, heeft Ste fan von Baranski, de driftig gebarende voorman van dit team, gistermiddag een geïmproviseerde persconferentie gehou den om mee te delen dat Duitsland vol gend jaar niet meer naar Knokke zal ko men. Financieringsmoeilijkheden en ge brek aan interesse van Duitse grammo foonmaatschappijen voor België en dus voor Knokke hebben Von Baranski ertoe gebracht deze stap te nemen. Hij denkt tenminste 20.000 D.M. nodig te hebben om in 1967 weer maar dan een wat betere ploeg op de been te brengen. Het vergaat de Duitse ploegen de laatste jaren inderdaad niet best. Alleen in 1959 behaalden de Duitsers ondermeer met medewerking van Udo Jürgens een goed resultaat: ze sleepten de beker in de wacht. Sindsdien is het zwaar bergafwaarts ge gaan. Dat wijt Von Baransky ondermeer aan het volgende: in zijn land wordt slechts aandacht besteed aan de snelheid waarmee de grammofoonplaten van een bepaalde vaak zeer ongeroutineerde vocalist, over de toonbank gaan. Bühne- presentatie is niet belangrijk, zo oordelen deze firma's. In Knokke, aldus Von Ba ranski, moeten die platenartiesten plotse ling het toneel op, met als gevolg dat er helemaal niets van terecht komt. Duitsland zal zich voortaan niet meer laten zien. In het Casino schrijft men de ze ingrijpende maatregel toe aan het feit dat Von Branski's team het moest doen met slechts 299 punten voor het eerste optreden. - In de Grote of St. Bavokerk geeft op dinsdag 12 juli 's avonds om acht uur de stadsorganist Piet Kee een concert in het kader van de gratis toegankelijke ge meentelijke orgelconcerten. Het programma vermeldt „Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit", „Christe, aller Welt Trost", „Kyrie, Gott heiliger Geist" van Johann Seb. Bach (1685-1705), Adagio en Fantasia en fuga in c kl.t. van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), Cho ral dorien en Deuxième Fantaisie van Jo- han Alain (1911-1940), „Aus tiefer Not schrei ich zu Dir" van Max Reger (1873- 1916) en Passacaglia en Fuga van Flor Peeters (geb. 1903),

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6