"Off-Broadway", het toneel van de jongeren Een laat-geboren draak tussen de avant-garde OPRUIMINGSPRIIZEN Wereldmuziekconcours geopend Alphenaar Alphenaar wmm Toneel in New York II Culturele overeenkomst met Polen ondertekend Tunesisch ensemble een tegenvaller ZATERDAG 16 JULI 1966 7 ÉWAi KRUISWEG 47-49 HAARLEM KRUISWEG 47-49 HAARLEM Voor de vijfde maal in Kerkrade De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma Examens VOOR DE NEW YORKSE SCHOUWBURGBEZOEKER is „Broadway" een term die niet slechts betrekking heeft op die ene straat en op de enkele theaters van die straat, maar op het hele complex van commercieel geëx ploiteerde schouwburgen dat men tussen Times Square en Columbus Circle en dan voornamelijk in de zijstraten die Broadway kruisen aan treft. En zo slaat de term „off-Broadway" danook niet speciaal op theaters die ver van Broadway verwijderd liggen, maar veeleer op een soort toneel waarbij het commerciële element (al is het ook hier niet helemaal afwezig) minder de doorslag geeft, waarbij meer geëxperimenteerd wordt door avantgardistische jongeren, meer risico's worden genomen en minder reke ning wordt gehouden met de toch ook onpeilbare smaak van een con ventioneel publiek. Een merkwaardig voorbeeld van de vreemde sprongen, waartoe het maken van dit onderscheid tussen „Broadway" en „off-Broad way" soms leidt, was de opvoering van „Hogan's goat", de eersteling van een leraar-Engels aan de Harvard University, William Alfred. Die opvoe ring werd gegeven door de niet-commerciële stichting American Place Theatre in een zaal van een kerkgebouw en was dus uitgesproken „off- Broadway". Als zodanig werden het stuk en de kwaliteit van de vertoning door de New Yorkse pers met luid gejuich begroet. Maar als ditzelfde stuk en dezelfde vertoning in een der commerciële Broadway-schouwburgen te zien zouden zijn geweest, zouden de critieken waarschijnlijk heel anders Op heel wat degelij ker argumenten be rustte de lof, die een gezelschap van ne ger-acteurs heeft ge oogst met de opvoe ring van twee een akters, geschreven door hun collega Douglas Turner Ward: „Happy end ing'' en „Day of ab sence". Die éénakters worden gespeeld in een zaaltje boven een bioscoop in een afge legen rommelige wiik van Manhattan, maar de tocht daarheen zelfs in de New Yorkse hitte loont de moeite. Want Tur ner Ward blijkt, be halve een knao ac teur, een talentvol toneelschrijver met frisse ideeën en een optimistisch-sati- rische kijk op het leven te zijn. De eer ste éénakter, „Happy ending", zou ivaar- schijnlijk zijn uitge floten of erger als hij door een blanke auteur was geschreven. Want het sarcasme, waarmee daarin wordt gespro ken over neger-huispersoneel dat zijn werkgevers een blank echtpaar) met allerlei trucjes uitzuigt en bedriegt, is lang niet mis. Het stukje zal wel vooral zijn bedoeld als een pleidooi voor de handigheid, om niet te zeggen gees telijke superioriteit, van kleurlingen tegenover die goedgelovige blanken en dus als een tegenhanger van het gebruikelijke toneeltype van de „domme neger" maar deze strekking komt er niet duidelijk uit. Het doet een Europese toeschouwer eerder denken aan de joviale zelfbespotting waarmee vooral oudere Engelse schrijvers nogal eens hun eigen volksaard aan de kaak stelden. VEEL STERKER IS ECHTER de twee de en langere éénakter, „Day of ab sence", die een striemende satire is op de verhoudingen in het zuiden van de Verenigde Staten. In een zuidelijk stadje blijken op een goede ochtend alle negers spoorloos te zijn verdwenen. Het blanke deel van de bevolking is eerst ongelovig, dan verbaasd en daarna radeloos, want wat moet men beginnen zonder negers? Zonder negers kunnen er geen straten worden geveegd, geen vloeren gedweild, geen baby's van schone luiers voorziena, geen kolen gesjouwd, geen vuile werkjes van welke aard ook worden opgeknapt. Want de blanken willen en kunnen dat niet. Zelfs de Ku Klux Klan, die de ne gers altijd weg wilde hebben, is wanhopig want „we willen ze wel kwijt, maar op het moment dat het óns past!" Radio en televisie worden ter beschikking gesteld van de burgemeester, die (met een heel knap geschreven tekst) de verdwenen negers eerst onder dreigementen gebiedt terug te komen en hen tenslotte in de meest sentimentele bewoordingen daartoe bidt en smeekt. Niets heeft succes. Maar de volgende ochtend heeft het stadje weer zijn gewone aanzien, mét negers. Ze blijken in het geheel niet weg te zijn geweest, want de hele „day of absence" heeft niet bestaan. Het was allemaal een massa-hallucinatie De sociale strekking van dit satirische stuk spreekt voor zichzelf. Maar het bij zondere van Turner Wards werkwijze is, dat de humor steeds de boventoon houdt en nergens door bitterheid wordt verdron- zijn uitgevallen. Het stuk is namelijk in feite een oer-ouderwets melo drama, waarvan niet alleen de handeling zich in 1890 afspeelt maar dat ook in die bloeitijd van de draken geschreven had kunnen zijn. De hoofdpersoon in William Alfreds stuk is een door-en-door corrupte oude burgemeester van Brooklyn, die over lijken gaat om zijn machtspositie te behouden en daarbij gebruik maakt van zulke beruchte melodramatische middelen als chantage van de deugdzame vrouw van zijn tegenstander, een vergeelde brief uit een juwelenkistje met dubbele bodem, pressie op een prostituée- met-een-hart-van-goud, enzovoorts. „Hogan's goat" verschilt voornamelijk daardoor van allerlei lang-vergeten melodrama's uit het eind van de vorige eeuw dat het stuk in blanke verzen is geschreven; maar daarvan was bij de opvoering alleen iets te merken wanneer de ruwe dialoog in Brooklyns dialect onverwachts in de vreemdsoortigste poëtische ontboezemingen overging. Het enthousiasme van verscheidene New Yorkse critici voor deze te laat geboren draak (die zelfs nog even, zij het zonder succes, ge pousseerd werd om tot „beste drama van het seizoen 1965-1966 te worden uitgeroepen) schijnt vooral te moeten worden toegeschreven aan de „ont wapenende naïeveteit" van de schrijver, die de indruk maakte „nooit van het hedendaagse toneel te hebben gehoord", zoals één recensent schreef. In New York kunnen vreemde overwegingen aanleiding zijn om een stuk te maken of te breken. Richard Morse als de dichter en Joe Servello als Oscar-met-de-trommel in „The world of Günter Grass. Robert Hooks en Barbara Ann Teer als het blanke echtpaar zonder kindermeid in Douglas Turner Wards Day of absence". :v- gen. Ook de voorstelling waarin de karikaturale prototypen door spelers met Witte sébminkmaskers worden ititgébeeltt' heeft overwegend het karakter van een clownerie, zonder dat dit iets afdoet aan de sterke politieke schokwerking van het geheel. De schrijver zelf gaf uitstekend spel te zien als de voor de televisiecame ra's bulderende, dreigende, jammerende, lonkende en tenslotte smekende burge meester. IN EEN ANDER AFGELEGEN, primi tief ingericht schouwburgje met minder dan tweehonderd zitplaatsen, het Pocket Theatre, kan men een opvoering zien van „The world of Günter Grass", een werk stuk van Dennis Rosa, die ook de regie heeft gevoerd. Het vertoonde is een soort „collage" van fragmenten uit het werk van de Duitse schrijver, oorspronkelijk samengesteld voor het studententoneel van de Pennsylvania State University en toen zo gunstig beoordeeld dat een reeks voorstellingen in New York, gespeeld door jonge beroepsacteurs, kon worden ondernomen. De manier waarop Dennis Rosa brok stukken uit het oeuvre van Günter Grass tot een dramatisch geheel heeft opge bouwd, lijkt verrassend veel op hetgeen Anne Marie Prins en Niels Hamel dit voorjaar in Haarlem met teksten van Garcia Lorca hebben gedaan om hun ma nifestatie „Een zaak Lorca is ons niet bekend" tot stand te brengen. Deze metho de om het werk van een auteur langs de weg der „collage" dienstbaar te maken aan de mogelijkheden van het toneel schijnt dus wel in de lucht te zitten. Ik kreeg echter de indruk dat Dennis Rosa, door zijn werk minder veelomvattend op te zetten, een hechtere constructie heeft bereikt dan zijn Nederlandse collega's. Rosa heeft zijn stof voornamelijk gehaald uit de twee romans „Die Blechtrommel" en „Hundejahre", waardoor de nadruk vanzelf sterk is komen te liggen op Gün ter Grass' hoogst individuele wijze van „afrekening" met de Hitler-bende en het militaristische Duitsland. De „collage" heeft dus een duidelijke anti-dictatoriale en anti-militaristische strekking, maar afgewisseld door dichterlijke dwaasheden en bizarre invallen. De opvoering op een asymmetrisch bouwsel van plankieren met drie projec tiedoeken als achterwand was een ge slaagd mengsel van toneelspel, muziek, film en fotomontage. Ze werd gedomi neerd door het zeer gevoelige spel van Richard Morse als de dichter (de ik-fi- guur). Hinderlijk was helaas het zware accent dat werd gelegd op de dwergfiguur Oskar, uit „Die Blechtrommel", die niet de bedoelde diabolische indruk maakte en wiens scènes bovendien overmatig lang waren. Maar de voorstelling vormde niet temin een fascinerend geheel, dat de toe schouwers een doordringend beeld gaf van „de wereld" van Günter Grass. OOK SHAKESPEARE wordt in New York 's zomers „off-Broadway" gespeeld, namelijk in het Delacorte Theatre, een openluchttheater dat een onderdeel van Central Park is. Al twaalf jaar lang (en nu zelfs met gemeentelijke steun) geeft een organisatie, die zich New York Shakespeare Festival noemt, daar tijdens de drie zomermaanden haar voorstellin gen. De organisatie zal over enkele jaren zelfs een eigen echte schouwburg krijgen (waarvoor nu een heel huizenblok in 't zuiden van Manhattan wordt ontruimd) zodat dan ook 's winters kan worden ge speeld. Maar het is te hopen dat de kwa liteit van de opvoeringen dan flink zal worden verhoogd, want de openingsvoor stelling yan dit jaar „All's.well that ends well" had niet het gehalte dat men van een Shakespeare Festival mag verwachten. De regie van Joseph Papp was te conventioneel en te dor om dit moeilijke blijspel op een aantrekkelijke manier tot leven te brengen en de spelers (op een enkel euitzondering na) misten het formaat om dat op eigen kracht te doen. Niettemin verdient het waardering dat deze enthousiaste groep het als haar taak ziet, Shakespeare nader te brengen tot het New Yorkse publiek dat zo uiterst zel den klassieke stukken te zien krijgt en die taak met grote volharding ver richt. Niet minder belangrijk is het dat het New Yorkse gemeentebestuur in dit geval zijn traditionele afkeer van financiële steun aan de toneelkunst heeft overwon nen en straks ook aanzienlijk gaat bijdra gen in de bouwkosten van het Shake speare Festival Theatre. De New Yor kers zullen na het gereedkomen van die schouwburg het genoegen kunnen smaken, naar Shakespeares verzen te luisteren zon der daarbij te worden gestoord door het lawaai van drilboren en vliegtuigen een „geluidsdecor" dat bij de voorstellingen in Central Park dikwijls opvallend aanwezig is. Simon Koster In het ministerie van Buitenlandse Za ken in Den Haag is een culturele overeen komst met de Poolse Volksrepubliek ge parafeerd door de Poolse ambassadeur, de heer S. Albrecht, en de chef Directie Voorlichting Buitenland van het minis terie. De overeenkomst voorziet in uit wisselingen op velerlei gebied van weten schap en kunst en zal zo spoedig moge lijk te Warschau worden ondertekend. Mr. C. Egas, de staatssecretaris van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, heefl vrijdag avond in Kerkrade het vijfde Wereldmu ziekconcours geopend in het nieuwe per manente onderdak van deze muziekmani festatie, de unieke muziek- en sporthal van Kerkrade, „De Rodahal". „Met Kerk rade en Limburg zijn wij als departement trots op deze hal. Wij zien daarin een bevordering van ons beleid en met grote belangstelling zien wij de combinatie mu ze en sport tegemoet," zo sprak de be windsman, die in het vijf miljoen gulden vergende project het streven zag gehono reerd tot een voortgaande democratise ring der muziekcultuur. GELUKWENSEN richtte mr. Egas eveneens aan de vier landelijke muziekfe- deraties onder welker auspiciën het Kerkraadse feest gevierd wordt. Het biedt opnieuw een grandioos programma van vermaarde koren en orkesten (in totaal EEN WEEK LANG heeft men in Carré te Amsterdam een voorstelling kunnen zien, die stond geafficheerd als „mysteries uit de duizend en één nacht". Het betrof een klaarblijkelijk in eerste instantie ter gelegenheid van het bezoek van president Bour- guiba samengestelde groep uit Tune sië, die gedurende de rest van deze maand door het land trekt en op 1 augustus dan nog in de Haarlemse Concertzaal optreedt. LATEN WIJ WEL wezen: er wordt geen enkele mysterie onthuld, het minst van al waar deze tournee nu eigenlijk toe dient. Met de constatering, dat de buikdanseressen en andere artiesten, de twee acrobaten daarbij inbegrepen, over onafhankelijk geveerde onderlichamen beschikken en dat de snelle wendingen uit de fraaigewelfde heupen komen, zijn alle waarnemingen van belang wel ge daan. Misschien vindt u het interessant te weten dat er trommen worden bespeeld, die met ezelsvellen zijn bespannen, dat de doedelzakken werden vervaardigd uit van geiten afkomstige onderdelen, dat men een typische hobo kan horen en dat er een virtuoze solo op een meerstemmi ge fluit is te beluisteren. Maar zo erg be langrijk is dat ook weer niet, want de muziek hoort eigenlijk in de openlucht thuis om naar waarde geapprecieerd te worden. De sierlijke sabeldans voor vrou wen behoort tot de aantrekkelijkste toon beelden van de gedemonstreerde folklore van de jonge republiek. HET GEHEEL is georganiseerd door de grammofoonplatenhandelaar H. J. da Sil- va, die reeds eerder als importeur van Spaanse zigeunerensembles met na me van een bijzondere naïveteit blijk gaf. Wie voor een plaats in de stal les van het bovengenoemde theater de gevraagde som van tien gulden heeft neergeteld, zou zich wellicht bedrogen kunnen voelen. Dat zou echter geheel ten onrechte zijn. Voor dezelfde show in een nachtclub zou hij immers veel meer hebben moeten betalen David Koning HILVERSUM I. 402 m. 8.00 Nws., sportmededelingen, postduiven- berichten. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, gevar. progr. (9.00 Sportme dedelingen en postduivenber.l. 9.45 Gees telijk leven. 1000 Verzoekprogramma. 11.00 Voordracht. 11.15 Gram.muziek voor tieners. 12.00 Orkest. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld. 13.20 Carrousel. 15.05 Hersengym nastiek. 15.30 Moet u "ns horen, muztekprogr. 16.30 Sportrevue. 17.00 Dansmuziek voor tie ners. 17.30 Voordracht. 17.50 Nws. en sport uitslagen. 18.05 Sportjournaal. 18.30 Chanson programma. 19.00 De universiteit in een ver anderende wereld, lezing. 19.15 Alt en piano moderne liederen. 19.40 De minste Uwer broeders, lezing. 20.00 Nws. 20.05 Operamu ziek. 21.20 Minuten oor delen met Jo Vischer Jr., cabaret-programma. 21.40 Orkest en in- str. trio. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 Nws. 8.15 Klas. gram.muz. 8.30 Hoog mis. 9.30 Gram.muziek. 9.45 Nws. 10.00 Her vormde kerkdienst. 11.00 Kerk en Maatschap pij: rep. uit Genève. 11.15 Vêrzoekplatenpro- gr. 12.30 Nws. 12.37 Zomercocktail: gevar. muziekprogr. 14.00 Operamuziek met toe lichting. 15.00 Marathon voor thuisblijvers. 16.30 Tijdsein: rubriek voor kunst en cultuur. Christelijk Ger. kerkdienst. 18.15 Muziek tij dens het Avondmaal. 18.35 Kerk en Maat schappij: rep. uit Genève. 19.00 De Open Deur. 19.30 Gewijde muziek. 20.00 Nws. 20.07 Reflex, meditatie. 20.15 Verzoekplatenprogr. 21.05 Voordracht. 21.20 Paviljoen: muz. va kantie memorandum. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Holland Fes tival 1966: Rotterdam Philharmonisch or kest. 23.20 Bariton en piano. 23.55 Nws. HILVERSUM III. :240 m. en FM-kanalenl. 9.00 Nws. 9.02 Muziekprogr. 10.00 10.02 Va- riando. 10.40 Instr. kwintet. 11.00 Nws. 11.02 Muziek Mozaiek. 12.00 Nws 12.02 Gevar. gram.muziek. 12.30 Ankara-Madrid voor bui tenlandse arbeiders. 13.00 Nws. 13.07 Beat en Pop-Festival. 14.00 Nws. 14.02 Rome- Athene voor buitenlandse arbeiders. 14.32 Gevar. gram.muziek. 15.00 Nws. 15.02 Loco, een programma zonder motief. 16.00 Nws. 16.02 Gevar. platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Oude platen, opnieuw Platenprogr. BRUSSEL 324 m. gepresenteerd. 17.30 Vanaf 6.55 en telkens 5 min. vóór het uur: Postduivenberichten. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.55 SOS-berichten. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera- en Bel cantoconcert. 15.00 Sport met muziek. <17.00 en 18.00 Nws.) 18.30 Kath. uitzending. 19.00 Nws 19.40 Lichte muziek. 20.00 Gevar progr. 22.00 Nws. 22.15 Gevar. muziek. 23.00 Stemmige muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws, ochtendgymnastiek en soc. lied. 7.23 Gram.muziek. 8.00 Nws. 8.10 Gram. muziek. 9.00 Operettemuziek. 9.35 Waterstan den. 9.40 Metropolitiek. lezing. 10.00 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Kamermuziek. 12.00 Ned. amusementsmuz. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Orgelspeu. 12.55 Gram.muziek. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.20 Gram.muziek. 13.35 Instrumentaal sex tet. 14.00 Even tijd voor veiligheid. 14.15 Grepen uit de muziekgeschiedenis. 14.50 Ge var. platenprogr. 16.00 Nws. 16.02 Sociëteit Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Orkest. 17.40 De vrouw in het Jodendom. 18.00 Nws. 18.15 Actualitei ten. 18.25 Instrumentaal trio. 18.45 Promena de orkest: balletmuziek. 19.20 Dansorkest. 20.55 Holland Festival '66 Le pescatrici, ope ra. 22.30 Nws. 22.45 Actualiteiten. 23.00 Jazz- magazine. 23.35 Voordracht van gedichten. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu ziek. (7.30 Nws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.13 Gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Gram.muziek. 9.00 Verzoekprogr. voor zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Gram.muz. 10.30 Theologische etherleergang 11.05 Gram.muziek. 12.00 Touringclub: in formaties en berichten voor buitenlanders. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Transistor: amusementsprogr. 14.00 Promena de-orkest. 14.50 Russische volksmuziek. 15.00 Bijbeloverdenking. 15.30 Radiokamerorkest. 16.15 Ned. liederen. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Vocaal ensemble. 17.50 Overheidsvoorlichting: Bosnegercultuur in Suriname. 18.00 Instrumentaal ensemble. 18.20 Voor tieners. 18.50 Militair orkest. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Gewijde mu ziek. 20.00 Orgelconcert. 20.30 Voordracht. Kon. Luchtmacht. 21.20 Gram.muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws en herh. SOS- berichten. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Instru mentaal- en vocaal ensemble: 23.25 Gram. muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Gevar. platenprogr. 10.00 Nws. 10.02 Aktualiteiten. 10.05 Platenprogr. 11.00 Nws. 11.02 Aktualiteiten. 11.05 A'dam 66: platenprogr. en rep. 12.00 Nws. 12.02 Ak tualiteiten. 12.05 Holl. plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Aktualiteiten. 13.05 Platenprogr. 14.00 Nws. 14.02 Aktualiteiten. 14.05 Gevar. gram. muziek. 15.00 Nws. 15.02 Aktualiteiten. 15.05 Klik: momentopname van een stukje Neder land. 16.00 Nws. 16.02 Aktualiteiten. 16.05 We kelijkse tienershow. 17.00 Nieuws. 17.02 Ak tualiteiten. 17.05 Verzoekplatenprogr. voor patiënten en personeel van een ziekenhuis. BRUSSEL. 324m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.08 Land- bouwkroniek. 12.15 Lichte muz. 12.40 Weer bericht, SOS-berichten. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. (14.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. VOOR ZATERDAG Nederland I 16.45 The Beatles, tekenfilm. 17.05 Voor de jeugd. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Weekend: licht zomers programma. 19.30 Eu rovisie: Wereldkampioenschap voetbal: Mexico-Engeland. (20.15 Journaal). 21.15 Car rousel van Carrell: variété-progr. 22.15 Royal Tournament-Londen, rep. 22.55 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Voordracht. 20.20 Zomer- carrousel 1966: variété-progr. van de Vlaamse Televisie. 21.10 Hong Kong, T.V.-film. 22.00 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 10.00 Eurovisie: Eredienst t.g.v. de confe rentie Kerk en Samenleving, te Genève. 19.00 Woord voor woord: Bijbelvertelling voor kin deren. 19.06 Huckleberry hound, tekenfilm 19.30 Rep. over de bouw van de Metro tunnel te Rotterdam. 19.50 Anno 3003, poppenfilm over de toekomstige techn. ontw. 20.00 Jour naal. 20.05 Sport in beeld. 20.30 Wereld mu ziek concours te Kerkrade. 20.55 De laatste vijf minuten, detective. 22.40 Journaal. NEDERLAND II 19.30 De bosbrigadiers. 19.55 Filmpje over het leven rondom een bijenkorf. 20.00 Jour naal. 20.05 De Zweedse gouvernante. 20.30 Festival filmrubriek. 21.45 Zuidamerikaanse muziek. 22.10 Sport in beeld. 22.25 Journaal. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 19.00 Nieuws. 19.01 Klaas Vaak. 19.06 Kenmerk: informatierubr. van de gezamen lijke kerken. 19.35 Flipper, 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 On moonlight bay, speelfilm. 21.50 De Mahgreb Woestijn, reis reportage. 22.20 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Mr Magoo. 20.05 Hotel Viktoria, gevar. progr. 21.20 Children of re volution, documentaire over de moderne jeugd van Tsjecho-Slowakije. 22.10 Journaal. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Uitslagen paar densport. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Koorzang. 19.00 Nws. 19.40 Jeugd mu siceert. 20.00 Concert. 22.00 Nws. 22.15 Lich te muziek. 22.45 De zeven kunsten. tienduizend muzikanten uit 23 landen). Mr. Egas gewaagde van het grote belang van de internationale verbroedering die ten grondslag ligt aan het een maand du rende festijn. De openingsplechtigheid werd opgeluis terd door het optreden van de gezamen lijke Kerkraadse koren en van het korps „De Bergkapel" van de Dominiale Mijn te Kerkrade, dat het Nederlands en Is raëlisch volkslied ten gehore bracht- De ze laatste nationale hymne klonk omdat het Nationaal Jeugdorkest van Israel da trotse bezitster is van de Zilveren Lier, welke als wisselprijs van het Wereldmu ziekconcours beschikbaar is gesteld door Koningin Juliana. Militairen van het garnizoen Maastricht hesen ten slotte de vlaggen der deelne mende naties. Het Concertgebouw opende onder leiding van Bernard Haitink de ga lacyclus met de derde symfonie van Schubert, het pianoconcert van Chopin met als soliste de Argentijnse Martha Ar- gerich (winnares van het Chopinconcours 1965 te Warschau) en ten slotte de vijfde symfonie van Beethoven. Vandaag brengt prins Bernhard, be schermheer van het gigantische 'feest, voor de eerste keer een bezoek aan het concours. Nederland 1: In de middag wordt de voetbalwedstrijd Italië-Rusland uitgezon den in het kader van de wereldkampioen schappen voetbal, 's Avonds treedt Enge land op Wembley aan tegen Mexico. Tij dens de rust wordt het Journaal uitgezon den. Na Klaas Vaak het programma „Weekend", dat nu slechts 25 minuten kan duren in verband met de voetbal wedstrijd. Deze uitzending, die gepresen teerd wordt door Ria Bremer en Koen Verhoeff, bevat weer een aantal onder werpen van verschillende aard. Zo ziet men iets over de invoering van een nieuw liedjessysteem op de lagere school, een filmpremière, sport, toeristische tips van de ANWB, een optreden van de beatgroep de Jay Jay's en er wordt aandacht be steed aan se nieuwe mini-mode van Ne derland. Het programma komt nu geheel „life" vanuit de studio in Bussum. De produktie is in handen van Lex de Rooi en Mieke Benda. Na de voetbalwedstrijd Engeland-Mexico ziet men het amuse mentsprogramma „Carousel" van Carell en een showprogramma waaraan onder andere deelgenomen wordt door de ko ninklijke Land- Lucht- en Zeemacht van Groot-Brittannië. Nederland 2: Henk van Ulsen draagt het verhaal „Bekentenis" voor, dat ge schreven w^rd door Belcampo. Hierna 0 Acteur Henk van Ulsen speelt van avond het verhaal „Bekentenis" van Belcampo, dat wordt uitgezonden door de KRO op Nederland 2. wordt het eerste van vier variété-pro gramma's uitgezonden met internationa le artiesten. De uitzendingen die in het Casino van Knokke worden opgenomen, komen tot stand door samenwerking van de Nederlandse, Vlaamse en Zwitserse televisie. ZONDAG Nederland 1: In de morgen nemen CKV en IKOR via het Eurovisienet een kerk dienst over uit de kathedraal van St. Pier re in Genève (Zwitserland). In deze ouda kerk zal een d'.enst worden gehouden voor de honderden deelnemers aan de wereld conferentie „Kerk en Samenleving", geor ganiseerd door de Wereldraad van Ker ken. Predikanten uit Hongarije en Cuba, een metropoliet uit Istanbul en twee con ferentiegangers uit India en de Goudkust zullen de dienst leiden. De preek wordt gehouden door dr. Martin Luther King. In Sport in Beeld zal aandacht besteed worden aan de zwemwedstrijden Neder- land-Engeland, de draverij om de Avond- Prijs en de Korthals van Schoten Memo- rial-ren op Duindigt, de Kaagweek op de Kagerplassen en de Nationale Motorraces op het circuit van Zandvoort. Het avond programma vermeldt verder de tweede uitzending van het Wereld Muziek Con cours te Kerkrade en een aflevering van de serie „De laatste vijf minuten". Nederland 2: De avond begint met een aflevering van de Bosbrigadiers. Na het journaal, gevolgd door de Zweedse gou vernante ziet men een documentaire ge titeld: „The epic that never was". Er wordt aandacht besteed aan een groots filmwerk uit de dertiger jaren, namelijk de film over het leven van de Romeinse keizer Claudius. Er werden wel enkele opnamen gemaakt, maar producer Sir Alexander Korda zette de werkzaamheden na enkele weken stop en het filmwerk is nooit meer hervat. Men ziet enkele van die scènes en interviews met verschil lende nog in leven zijnde spelers. AMSTERDAM Geslaagd voor het examen boekhouden M.O. M. Nooy, Be verwijk, D. Swart, IJmuiden, en J. van Wordragén, Haarlem.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7