Het circus buigt voor noodzaak: Bertram Mills de bittere opheffing Het einde van een oer-Britse traditie Kamermuziek met kabinetorgel in de Bakenesserkerk VANAVOND Pop-art en grafiek in Vishal te Haarlem Karei Schuurman te Wassenaar overleden HAARLEMSE ORGELMAAND DINSDAG 19 JULI 1966 6 Zomerexpositie De radio geeft woensdag T elevisieprogramma Wie is de winnaar? Olie. De oliehaard is winnaar. Want olie is schoon. (1-0) En betrouwbaar. (2-0) En makkelijk. (3-0) En efficiënt. (4-0) En stabiel-in-prijs - want u betaalt voor olie nauwelijks meer dan 10 jaar terug. (5-0) En onafhankelijk - want u heeft uw eigen voorraad thuis. (6-0) Trouwens: waarom zou niet gewoon de brandstof kiezen die u het veiligst vindt? Cyril Mills vormt met zijn broer Bernard de directie van het beroemdste circus van Engeland. Cyril Mills en zijn broer hebben meer het uiterlijk van bankdirecteuren dan van circusmensen. Dit komt omdat hun vader, de reeds lang overleden Sir Bertram Mills, zijn zoons de best mogelijke opvoeding gegeven heeft in de deftigste en duurste Engelse „colleges". De beide broers hebben zich dan ook vooral bezig gehouden met de zakelijke kant van het circus. De rest lieten ze aan een paar echte ver trouwde circusmensen over. Ze hebben, evenals hun vader dat had, relaties in de hoogste kringen en dat is een van de oorzaken, dat er nooit een buitenlands circus vergunning gekregen heeft om op het Britse eiland zelf standig voorstellingen te geven. Sarrasani is het nooit gelukt, ofschoon hij het jarenlang gepoogd heeft. Gleich MILLS IS ALTIJD het elite-circus van Engeland geweest en ofschoon na de laatste wereldoorlog de twee kermisdr- cussen Chipperfield en Smart groot ge worden zijn (Chipperfield zelfs groter dan Mills) bleef Mills de plaats behouden die in ons land Circus Strassburger onder leiding van wijlen de grote Karei Strass burger steeds innam. En dat bleek voor al altijd weer tijdens de kersttijd in Lon den; er zijn jaren geweest, dat er drie circussen tegelijkertijd in Londen speel den. De koninklijke familie bezocht ech ter alleen maar Circus Mills; de Conden se families beschouwden het als een oude traditie Mills te bezoeken in de Olympia- Hall. Zes weken lang werden er voorstel lingen gegeven en tezelfdertijd was er in de hall een grote kermis. Alle grootmoe ders gingen met de kleinkinderen naar het circus en daarna de kermis op. We ken tevoren waren alle voorstellingen uit verkocht ofschoon er drie voorstellingen per dag werden gegeven en de artiesten bleven de gehele dag in de hall, omdat ze tussen de voorstellingen toch geen tijd hadden iets anders te doen. Bovendien had Mills het recht de plaatsen voor de kermis te verpachten, waardoor reeds het grootste gedeelte van zijn kosten ge dekt waren. heeft het ééns zover gebracht, dat hij er onder vele be perkende voorwaarden voorstellingen kon geven; hij moest voor het grootste deel Engels personeel en Engelse artiesten engageren en zou van Holland uit oversteken. Hij liet twee schepen van Van Nievelt Goudriaan ver bouwen voor het vervoer van zijn reusachtige circus. De reclamekolonnes waren het Kanaal al overgestoken. Maar op het laatste moment werd de vergunning weer ingetrokken: Gleich had geen tournee en moest toen van Turnhout naar Wenen reizen. Dit kostte hem zijn laatste kapitaal en toen de tournee in Oostenrijk zeer slecht was, bleek dit de ondergang van Circus Gleich. Een jaar later stak Circus Sarrasani met de twee schepen de Oceaan over naar Zuid-Amerika. IN DE ZOMER GING het circus dan op tournee door Engeland en elke drie jaar werden dezelfde steden bezocht. Mills was een circus, waarvan de pro gramma's op een hoog niveau stonden. Hij vertoonde een echt klassiek program ma met veel paarden en andere dieren- nummers. „Maar", zo vertelde Cyril me onlihgs met een droef gezicht, „de ver voerkosten van mijn circus werden de laatste jaren door de hoge spoorwegtarie ven zo hoog, dat het risico steeds groter werd. Om de wagens te verbouwen, om er mee over de weg te kunnen trekken het was een zeer kostbare gelegen heid. En zo bleef er mij niets over, dan niet meer op reis te gaan en mijn circus in het winterkwartier te zetten en mijn dieren te verkopen. Dat dit mij aan het hart ging, weet je, maar ik kon niet an ders. Toen heb ik getracht om alleen tij dens het kerstseizoen nog te spelen in Olympia. Maar omdat ik mijn dieren kwijt was, moest ik alle nummers van het programma engageren en ook dat werd me te duur. En nu heb ik besloten Bertram Mills tijdens een bezoek aan de Londense Lord Mayor. Een door zes pony's getrokken post koets reisde de dorpjes af ter af kondiging van de komst van het circus Bertram Mills. om de Olympia-hall niet meer in te hu ren, als mijn contract is afgelopen over enige maanden, omdat ik het niet meer aandurf de hall weer voor tien jaar te huren, wat een bepaling,van hek contract is. Ik heb de autoriteiten om subsidie ge vraagd, want ik vind het zeer gerecht vaardigd dat een klassiek circils' subsidie krijgt, daar het de duurste tak van amu sement is op dit gebied, duurder dan bal let of wat dan ook. Maar op mijn ver zoek heb ik nog niets gehoord en ik wacht maar af, maar als er géén subsidie komt, is het onherroepelijk afgelopen met het circus Mills. Ik weet dat mijn vader zich in zijn graf zou omdraaien, want zijn levenswerk bestaat dan niet meer. Maar het heeft ook geen zijn om elk jaar weer kapitalen te verliezen, totdat het alle maal op is." Nu, op zal het wel niet zo spoedig zijn, want vooral Cyril Mills is een buitengewoon rijk man, die altijd met zijn privé-vliegtuigje Europa doorkruiste op zoek naar nieuwe nummers. Zo kwam hij ook elk jaar vroeger in Carré bij Cir cus Strassburger. CYRIL's VADER Bertram Mills was oorspronkelijk een stalhouder en rijtuig bouwer. B4. reed zeer veel met zi mnf4,g- gante equipages voor de elite van Don- den en had daar goede relaties. Tijdens de eerste wêfeldoorlog was hij kapitein geweest en toen hij gedemobiliseerd was, werd er voor het eerst in 1919 een circus programma vertoond tijdens de kersttijd in Olympia door twee ondernemende mannen, Wilkens and Young. Omdat Bertram Mills veel verstand van paarden had vroeg een van zijn relaties Lord Daresbury, die in het bestuur van de Olympia-hall zat, wat hij van het pro gramma dacht in Olympia. Mills ant woordde: „Niet veel en als ik het zelf niet beter zou kunnen, wil ik mijn hoed De spreekstalmeesler geeft taal lessen aan artiestenkinderen. Tot 29 augustus zijn in de Haarlemse Vishal twee collecties moderne grafiek te zien, een Amerikaanse en een Engelse. De verzameling „Nieuwe stromingen in Britse grafiek" is samengesteld door het museum Boymans-van Beuningen. De exposities omvat werken van onder meer Henry Moore, Graham Sutherland, Lynn Chadwick, Victor Pasmore, R. A. Kitaj, Brett Whiteley en Eduardo Paolozzi! Voorts wordt een collectie „Pop-art"- prenten getoond van kunstenaars uit de Verenigde Staten, onder wie Robert Rau- schenberg, Allen Jones, James Rosen- quist en Peter Phillips. Het Stedelijk museum te Schiedam en een aantal par ticulieren hebben deze werken afgestaan. opeten". Het bestuur daagde hem uit het dan zelf te doen en Mills nam de uitda ging. aan. En in het seizoen 1920-1921 be gon voor het eerst Circus Mills in Olym pia met een vakkundig samengesteld klassiek circusprogramma met prachtige paarden. Het succes was overweldigend en 39 jaar achter elkaar betrok Bertram Mills de Olympia-hall, terwijl hij des zo mers door Engeland een tournee maakte met zijn tentcircus. Na zijn dood namen beide zoons het bedrijf over. Bijna elk jaar weer werkten in het kerstseizoen de Schumanns uit Kopenhagen met hun prachtige paarden in het circus mede Eerst Albert en later diens twee zonen Albert en Max, waarbij zich nog later voegde Alberts Spaanse vrouw Paulina met hun zoons Benny en Jacques en Max met zijn dochtertje Katja. En dit was dan circus op zijn best. Dit seizoen is gebleken hoe tienduizen den kinderen weer genoten hebben van het circus met zijn dieren en mensen en het zal voor hen een groot gemis zijn als ze het volgend jaar alleen op een „pantomime" aangewezen zijn, daar het nu eenmaal een Londense traditie is, dat de kinderen met hun ouders of groot ouders in de kersttijd eenmaal naar het circus en eenmaal naar de pantomime behoren te gaan. J. van Doveren In zijn woning te Wassenaar is op zes tigjarige leeftijd overleden de heer Karei E. Schuurman, hoofd van de Dienst voor Esthetische Vormgeving van P.T.T. en oud-hoofdconservator van het Haagse Ge meentemuseum. Hij was lid van de Haar lemse Subcommissie Beeldende Kunst. Na een studieperiode in Parijs en Lon den werd hij in 1939 benoemd tot weten schappelijk assistent aan Ket Rijkspren tenkab.inet te Amsterdam. Aan het begin varv dè oorlog—werd hij betrist met het organiseren en begeleiden van transpor ten van ons nationale kunstbezit naar de Rijksschuilkelders en het toezicht op de toestand van de schilderijen, die daar waren samengebracht. Op 1 augustus 1962 werd hij de naaste medewerker van het toenma lige hoofd van de Dienst voor Esthetische Vormgeving, de heer Chr. N. E. de Moor De begrafenis zal donderdag plaats hebben te Driehuis-Westerveld, na aan komst van de trein te 11.29 uur. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.23 Gram.muziek en rep. 8.00 Nws. .9.00 Van alle markten thuis. 9.05 Klass.grammuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Jeugd vraagt naar muziek. 10.00 Gram.mu ziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Gezinsmogelijkheden en moeilijkheden. 11.32 Fluit en clavecimbel. 12.00 Ensemble. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. lnad- en tuinbouw. 12.30 Metropole orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten en kalender. 13.30 Jazzmuziek. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Klass. kamermuziek. 14.05 Gewijde mu ziek. 15.00 Voor de jeugd. 16.00 Nws. 16.02 Voor de zieken. 16.30 Tips voor vakantie- en snipperd gen. 17.30 VARA's Popshow. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Nieuwe we- tensch. gegevens inzake de Aarde, door drs. A. A. Manten. 19.00 Voor kinderen. 19.10 Meisjeskoor. 19.30 Gram.muziek. 20.00 Nws. 20.05 Dodelijke zuiverheid, documentair klankbeeld. 20.55 Gram.muziek. 21.10 We reldkampioenschap voetbal en nabeschou wing. 21.40 New York Pilharmonisch or kest. 22.00 Boeketje romantiek. 22.25 Sport halverwege. 22.30 Nws. 22.45 Actualiteiten. 23.00 Tango rumba-orkest. 23.30 Orkestmu ziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu ziek. 7.30 Nws. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Oude mu ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huis vrouw. 10.10 Orkestmuziek. 10.20 Morgen dienst. 11.00 Gram.muziek. 12.00 Touring- club: nws, informaties. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Gram.muziek. 12.50 Meisjeskoor. 13.10 Frag menten uit Franse opera'. 14.00 Het bos dei- onbezorgde dieren, hoorspel. 15.10 Gram.mu ziek. 15.50 Bijbelvertelling. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Vioolconcert. 17.40 Voor de kleu ters. 17.50 Overheidsvoorlichting. 18.00 In strumentaal kwartet. 18.15 Jazzmuziek. 18.30 Oude Britse liedjes. 19.00 Nws. 19.10 Radio krant. 19.30 Koorzang:geestelijke liederen 19.50 Wereldpanorama. 20.00 Holland Festi val 1966: Residentie-orkest, Groot Omroep koor. 21.30 Interview. 21.55 Gram.muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws en herh. SOS-berichten. 22.40 Orkestmuziek. 23.00 Mo dern Calvinisme. 23.15 Gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 240 m en FM-kanalen 9.00 Nws. 9.02 Gevar.platenprogr. 10.00 Nws. 10.02 Aktualiteiten. 10.05 Platenpro- gr. 11.00 Nws. 11.02 Aktualiteiten. 11.05 Pla- tenprogramma. 12.00 Nws. 12.02 Aktualitei ten. 12.05 Holl. plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Ak tualiteiten. 13.05 Platenprogram. 14.00 Nws. 14.02 Aktualiteiten. 14.05 Gevar. muziekpro- gr. 15.00 Nws. 15.02 Gram.muziek. 16.00 Nws. 16.02 Volksliedjes uit Engels sprekende landen. 16.30 Rhythm and blues. 17.00 Nws. 17.03 Gevar. platenprogr. voor automobilis ten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht en SOS-berichten. 12.48 Gram.platen. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek 16.24 Jazzmuziek. 17.00 Nws. 17.15 Voor de kinde ren. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lezing 18.50 Sport. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Intermezzo. 20.00 Openb. Kunst bezit. 20.15 Gevar. muz. 22.00 Nws. 22.15 Ge var. muz. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 16.20 Eurovisie: Wereldkampioenschappen voetbal: Mexico en Uruguay. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.30 Wereldkampioenschap voetbal: Portugal en Brazilië. (20.15 Jour naal.) 21.15 Chansonprogr. met interview. 22.00 Attentie: actualiteitenrubriek. 22.25 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Journaal. 20.01 Cello en piano: klass. muziek. 20.30 Achter het nws. 20.55 Zang en piano: blues. 21.15 Z-Cars, TV-film. 22.05 Tot het uiterste, documentair programma. 22.35 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.30 Teleac: De Attische Tragedie. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Socutera: Astma Fonds. 19.20 Eurovisie: WEreldkampioenschap Voetbal: Spanje en W. Duitsland. 20.15 Journaal. 21.15 Nieuwe Oogst. 22.00 Ik pas, quiz. 22.35 Jour naal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 De vogels en de kinderen. Japanse film. 20.40 30 Jaar Franco, docu mentaire. 21.00 Branguignol, kolderieke film, 22.15 Journaal. HET KAMERMUZIEKCONCERT dat maandagavond plaats had in de Bakenesserkerk te Haarlem gaf wellicht voor velen een verrassende kijk op de aanwending van het orgelpositief als continuo-instrument in de solo-, duo- of trio-litteratuur voor strijkers. Men denkt allicht dat in deze huis muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw hoofdzakelijk het clave cimbel thuishoort; zo ziet men de combinatie immers bij voorkeur voor gesteld door onze schilders uit die tijd. Maar daar staat tegenover dat vele composities die hierbij aan bod kwamen als kerkmuziek bedoeld waren, dus uiteraard met orgelcontinuo. Bovendien deed in de achttiende eeuw het pijporgel in kabinetvorm zijn intrede en werd als meubel dat tevens mu ziekinstrument was, een geduchte concurrent van het clavecimbel. Het was dus redelijk dat de rol welke dit instrument gespeeld heeft in de huis muziek van de barok, in de Haarlemse Orgelmaand werd gedemonstreerd. HET ORGELPOSITIEF, van de firma Flentrop, dat in november j.l. aan het Haarlems gemeentelijk orgelbezit werd toegevoegd, was er voor deze avond voor verhuisd van het Concertgebouw naar de intieme kerk over de Bakennessergracht Daar werd gemuciseerd door de violisten Willem Noske en Piet Nijland, de gam- biste Veronika Hampe en de organist Al- bert de Klerk. Het werd een rustgevende hoogst beschaafde muziekavond, een smaakvolle onderbreking van de stilte pause del silentio die een schat van muzikale levenskunst als op een goud schaaltje serveerde. Men hoorde een inge togen Canzona van Frescobaldi, gevolgd door een levendige triosonate van Legren- zi. Hiêrna was te genieten van het even vaardige als delicate vioolspel van Willem Noske in een solosonate van Pietro degli Ahtonii, waarbij Albert de Klerk de kunst van het continuospel als een gelijkwaar dig element wist aan te wenden. Een fraaie Sonata da chiesa met een bijzon der petillant slotdeel, werk van Corelli, werd gevolgd door een kerksonate van Ro- senmüller, waarin men germaanse ge moedsdiepte ervoer onder een Italiaans aandoende bovenlaag. HET MUZIEKGENOT dat we bij dit al les proefden was voor een niet gering ge deelte te danken aan het voorbeeldige sa menspel van het viertal doorgewinterde vertolkers van intieme kunst. Met de mooie stevig gebouwde Fuga in c van Friedemann Bach kwam het orgelpositief nu solistisch in behandeling. Het had tot nogtoe als begeleidingsinstrument in be scheiden registraties geklonken, hoewel toch met enig echo-effect. Thans mocht het met ruimer geluid het rijke polyfone weefsel kleur en karakter geven. En in Mozart's even liefelijke als ranke Adante voor een mechanische reproductie in een klok, kwamen, als ik het wel heb, de negen timbres van het pierementje aan de beurt, wat als een demonstratie van zijn mogelijkheden kon gelden. Met drie van Mozart's kerksonates voor orgel en drie strijkers werd het concert besloten. Geen wonder dat ze in deze om geving meer indruk maakten dan toen de Salzburgers, die eind april het Mozartfes- tival kwamen openen, twee van deze stuk jes in de toen ijskoude Grote Kerk ver tolkten. Atmosfeer en temperatuur tellen ook mee. Het hartelijk applaus na de bijzonder briljant klinkende laatste sonate, kon me- begrepen worden als een „tot weer de ziens Jos de Klerk Herhaling eenakter op VARA-tv Op 1 april 1965 zond de VARA-televisie de eenakter „Het uur der waarheid" uit van de Oostenrijkse toneelschrijver Arthur Schnitzler. Donderdag 21 juli wordt deze eenakter opnieuw uitgezonden via Nederland 1. De hoofdrollen worden gespeeld door Elisabeth Andersen, Max Croiset en Ton Lensink. De regie is in handen van Theun Lammerse. Nederland 1: In het kader van de Wereldkampioenschappen voetbal wordt vanmiddag de wedstrijd gespeeld Mexico- Uruguay. 's Avonds om ongeveer half acht ziet men de wedstrijd Portugal- Brazilië. In de pauze volgt het journaal. In het programma van de NCRV wordt een show uitgezonden van de Belgische dichter-zanger Jacques Brei. Hij zal enke le van z'n eigen composities zingen name lijk „Les Timides", „Les Bobons" en „L'Ivrogne." Een gedeelte van dit pro gramma is gereserveerd voor een gesprek dat de correspondent van de NCRV in Parijs, Yvan Delord, met de 37-jarige Jacques Brei had. Brei werd geboren in Schaerbeek. waar zijn vader industriëel is. Hij voelde weinig voor de fabriek en toen hij 21 jaai was trok hij naar Parijs, maar het zou zes jaar duren voordat hij succes had met „La valse a mille temps", „Ne me quitte pas" en „Les flamandes." De NCRV zendt vanavond op Nederland 1 een programma uit rond de Belgische chansonnier Jacques Brei. Nederland 2: De Russische musici Mstislav Rostropowitsj en Sviatoslav Richter spelen een sonate voor cello en piano van Beethoven. Het is een opname gemaakt tijdens het festival van Edin burgh 1964. Daarna wordt een program ma uitgezonden met de Amerikaanse blueszanger Memphis Slim. Later op de avond volgt het programma van het CVK en IKOR. Het is de tweede aflevering van een Engelse serie over vijf ruimte vaarders, die op een afgelegen post ge sprekken houden over literatuur. «JSUKATK VAN DE STICHTING VOORUCHHNG5 CENTRUM OUESTOOK RIOUWSTRAAT 63 DEN HAAG Olie, dat is een rustig idee

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6