Grote financiële offers nodig om nationale opera op aanvaardbaar niveau te brengen f Welke kansen heeft de opera in Orgelconcert in Haarlem Pipo terug op tv-scherm Het interne conflict bij Teleac duurt voort 25 jaar zaken doen is een hele tijd Openluchttheater Bloemendaal opent vrijdag zijn nieuwe seizoen Nederlands Danstheater toegejuicht in het festival van Spoleto Vierdaagse op t.v. WOENSDAG 20 JULI 1966 6 Beatles in slagersjassen mochten niet op hoes Staatsexamens Muziek Met „Ein Walzertraum" De radio geeft donderdag Televisieprogramma Chagall schenkt eigen werk aan Franse staat 9 DE ZES HOLLAND-FESTIVAL VOORSTELLINGEN van Peter Schats opera „Labyrint" hebben waarschijnlijk drie tot vier ton gekost. De in het begin van het vorige seizoen uitgevoerde opera Der Rosenkavalier van Richard Strauss vergde zes ton voor zes voorstellingen. Enorme bedragen! En twee weken geleden kwam de opera-intendant Maurice Huisman met een ultimatum, waarin vastgesteld werd dat het met de opera in Neder land niet langer gaat wanneer er niet veel meer geld op tafel komt: allereerst om een opera te bouwen en in stand te houden, en voorts om produkties te creëren die internationaal de toets der critiek kunnen doorstaan. Over de laatste paar seizoenen zijn globale cijfers be kend: in 1964-1965 kreeg de in liquidatie zijnde Neder landse Opera vier miljoen gulden subsidie; in dat seizoen gaf men 180 voorstellingen. Voor 1965-1966 moest de Nederlandse Opera-Stichting het doen met drie miljoen gulden; er werden 65 voorstellingen gegeven: dertig ge wone, twintig Holland-Festivalopvoeringen en een aantal zogenoemde studioprodukties met onder meer een reeks van de Zauberflöte. In het afgelopen seizoen is dus per voorstelling gemiddeld f 47.000 uitgegeven, tegen f 22.000 in de periode 1965-1965. Hoe moet het allemaal verder gaan, nu het publiek wat betreft solisten, dirigenten regisseurs, orkest, decors en kostuums steeds hogere eisen gaat stellen? De exploitatiekosten lopen steeds meer op, maar de subsidies stijgen niet evenredig. En dan is er op het ogenblik nog een bestedingsbeperking. Twee mogelijkheden: óf de leiding van de Nederlandse Opera-Stichting zal zich beperken in hetgeen zij biedt, óf zij gaat onverdroten voort met produkties die steeds meer geld vergen. Het laatste zal mede gelet op de vorige maand bekendgemaakte plannen voor het seizoen 1966-1967 wel gebeuren. WAT WORDT ER ZO AL gevraagd voor een avond opera? Een produktie uit Krefeld wordt gebracht voor 9.000 mark, en de opera's van Dusseldorp en Keulen vragen elk 30.000 mark. De Nederlandse Opera-Stichting bood de Wozzeck van Alban Berg op een gegeven moment aan voor 20.000 gulden. Dit moet echter be neden de kostprijs zijn geweest en geschiedde na afwerking van het geprogram meerde aantal voorstellingen. Dit zijn zomaar wat cijfers, een zeer willekeurige greep in bedragen die gevraagd zijn. Het is eigenlijk ondoenlijk normatieve ge tallen te noemen, omdat de situatie per dag kan wisselen. Ten aanzien van gezel schappen uit het buitenland is opera niet alleen een culturele affaire, maar in de eerste plaats een handelsobject; het gaat om vraag en aanbod. Een in Nederland verkerende buitenlandse groep zal bijvoorbeeld de ene avond optreden voor de normale prijs en er de volgende (nog vrije) dag een voorstelling bijnemen voor een veel lagere prijs om in ieder geval uit de hoge dagkosten te komen. De op het vinkentouw zittende theaterdirecteur kan op die manier een buitenkansje hebben. Maar het is in zijn algemeenheid verantwoord te stellen dat men ten aanzien van buitenlandse operagroepen in het algemeen niet veel begint onder de 20.000 gulden. GENERATIES lang heeft de opera bestaan op de basis van een ensemble so listen, koor en orkest, maar tegenwoordig engageert men steeds meer „losse" ope rasterren voor de hoofdrollen (in het aan staande seizoen komt. Elisabeth Schwarz kopf waarschijnlijk in Nederland zingen) Ook op operagebied doet zich thans een specialisatie voor; de grote zanger of zan geres concentreert zich op enkele belang rijke rollen en reist daarmee de wereld rond. Een schitterende parodie hierop gaf de cabaretgroep Das Kom(m)ödchen, dat in mei een aantal voorstellingen in ons land heeft gegeven. Het oogstte grote bij val met „Donna Bianca. oder Reisenden soil man nicht aufhalten": een tenor heeft de dag tevoren bij de Metropolitan Opera in New York Don José uit Carmen ge zongen, de volgende dag moest hij naar Hamburg voor een gastrol in Puccini's Tosca, maar hij weet niet meer voor wel ke rol hij is geëngageerd. Ook zijn tegen speelster weet niet meer of ze A'ida uit Verdi's gelijknamige opera moet zingen of Elisabeth uit Wagners Tannhauser Éen parodie die tekenend is voor de hui dige operasituatie; tegenwoordig beleven we een overgang van de ensemble-opera naar de zogenaamde prodv.ktie-opera. Het is daarom interessant prijzen van solisten te weten, maar ook hier geldt: de fines ses worden onder de roos gehouden, zowel door theaterdirecteuren als door solisten zelf. Behalve wanneer bij voorbeeld een Callas zo hoog in de markt ligt dat het al niet meer interessant is geheimzinnig te doen. Een (in Nederlandse verhoudin gen) goede stem kan men verwachten voor 1000 gulden. Een ster als Elisabeth Schwarzkopf klimt naar de 3000 gulden En wanneer men dan groten als Maria Callas of Mario del Monaco wil horen moet er zo'n 30.000 gidden op tafel ko men. Per avond! In de Grote of St. Bavokerk in Haar lem geeft donderdag 21 juli 's middags van drie tot vier uur, de organist Albert de Klerk een concert in het ka der van de gratis toegankelijke gemeen telijke orgelconcerten. Het programma vermeldt Praeludium in g kl.t. van Frans Tunder (1614-1667), Toccata en Capriccio van Joh. Jakob Froberger (1616-1667), Praeludium, Fuga en Ciacona in d.kl.t. van Johan Pachel- bel (1653-1706), Canzona in C gr.t. van Dietrich Buxtehude (1637-1707), Partita over „Wer nur den lieben Gott lasst wal- ten" van Georg Böhm (1661-1733) en Praeludium in e kl.t. van Nikolaus Bruhns (1665-1697). (Van onze r.t.v-medewerkster) AMSTERDAM De Amerikaanse grammofoonplatenmaatschappij „Capi tol" weigerde dezer dagen de nieuwe Beatleslangspeelplaat „Yesterday and to day" uit te brengen imet een hoes, waar op dit viertal staat afgebeeld in bebloe de slagersjassen temidden van willekeu rige brokken vlees en uiteen gereten pop pen. In allerijl is er nu een nieuwe hoes gemaakt. Hierop staat het kwartet afge beeld, vredig zittend naast een open hut koffer. Aan de Staatsexamens voor muziek hebben 18 leerlingen van de Toonkust- muziekschool te Haarlem deelgenomen. De volgende leerlingen slaagden voor piano B (afd. praktijk): mevr. T. Tichel manKaspers en de heer Rob de Groot. Voor plano A (afd. praktijk) mej. Ria de Groot en mej. Joeki Douwes. Voor orgel (praktijkdiploma) de heer F. Binnema. Voor viool A (afd. praktijk) mevr. C. A. M. v. Goudoever. Voor het le gedeelte B de heren Rik van der Linden en Alfons Tel. Voor het le gedeelte A: mej. Joke Verleur en de heren G. Leeflang, H. Hol- terman en Frans Heidoorn. Vijf leerlingen slaagden voor het le gedeelte A behoudens een her-examen in een enkel vak. Eén kandidaat werd af gewezen. DE EISEN ZIJN steeds hoger gewor den; we nemen geen genoegen meer met een prestatie die 25 jaar geleden nog als uitnemend gold. Dit is niet alleen het ge val in Nederland, maar ook bij voorbeeld in Frankrijk, waar het operaminnend pu bliek nogal wat kritiek heeft op hetgeen er in de Parijse Grand Opéra wordt ge presenteerd. Verscheidene kleinere gezel schappen weten zich daarnaast goed te weren. Italië heeft zijn grote operacentra (zoals Milaan, Rome en Napels), maar ook de kleinere opera's in de provincie. Oostenrijks trots is de staatsopera in We nen, maar daarnaast opereren de gezel schappen van Linz, Graz en Salzburg. Om dat de belangstelling van generatie op generatie is overgedragen heeft in Duits land iedere stad van betekenis een druk bezochte opera. Engeland moet het hebben van zijn Covent Garden in Londen; daar naast zijn enkele groepen in het land die een vaak labiel bestaan leiden. De Oost- europese landen hebben een aanzienlijke opera-cultuur, groter dan we in het wes ten beseffen. Vele grote en kleine, goede en minder goede operagroepen tegelijk dus. Dit is enkele jaren geleden uitgangs punt geweest voor het streven naar over koepeling in een zo te noemen Euro-opera, waardoor men vele (o.a. technische) moeilijkheden te lijf kon gaan. In dit verband speelde men ook met de gedachte operagroepen internationaal uit te wisselen. En dat heeft voordelen: ieder gezelschap zou gaan proberen zijn eigen voorstellingen op zodanig niveau te bren gen, dat zij in aanmerking zouden komen voor internationale presentatie. Maar zo ver is het nog niet. De reisvaardigheid van solisten en gezelschappen is tegenwoordig groter dan ooit; daaraan zou het dus niet liggen. Wanneer men de in het Holland Festival optredende buitenlandse groepen en solisten optelt krijgt men al een goe de indruk van de „artistieke volksverhui zing" die in één maand plaats heeft. VRIJWEL ALLE belangrijke operahui zen zijn van het ensemblesysteem over gegaan naar het internationale produktie- systeem. In dit stadium is ook Nederland beland, maar dan onder de meest gevaar lijke omstandigheden die zich maar kun nen voordoen: geen eigen solistenensem ble en geen eigen huis. Dit betekent dus dat men voor opvoeringen in ons land Voor iedere produktie apart Nederlandse en buitenlandse krachten bijeen moet bren gen. Hetgeen een bijzonder bedenkelijke zaak is voor de traditievorming, die een van de levensvoorwaarden van de opera is. Het publiek zal steeds betere en mooi ere uitvoeringen wensen omdat men ge wend raakt aan kwaliteit; de grammo foonplaat verzorgt in de huiskamer het beste van het beste en doet dat met een technische volmaaktheid die het luisteren tot een genot maakt. De dirigent Herbert von Kara jan en een groep eerste solisten hebben begrepen dat hier een grote kans ligt. Von Karajan, die z'n vak door en door verstaat en precies doet wat hij in z'n hoofd heeft, zal voor de grammofoonplaat nog wel eens een su peropname van bij voorbeeld Verdi's Aïda maken, maar hij gaat zich in de naaste toekomst waarschijnlijk concentre ren op de televisie. Want wat met film is gebeurd kan ook via de televisie, en daarmee bereikt deze beroemde dirigent een publiek van miljoenen over de hele wereld. Von Karajan heeft zijn voornemen in deze richting onlangs bekend gemaakt en het lijkt bepaald niet onwaarschijnlijk dat anderen hem op deze weg zullen vol gen: topprodukties op de televisie die een internationaal roulement garandeert. Daarnaast kunnen dan enkele arsenalen operagroepen van een goed tweede garni tuur onderhouden worden. Dirigenten, zan geressen en zangers van zeer hoog niveau moeten de produkties van deze gezelschap pen de topafwerking geven. Daarmee is de cirkel gesloten, als Nederland op deze manier internatio naal wil meedoen in 't tweede garnituur, zijn de financiële offers die Huisman vraagt noodzakelijk. Vast staat dat het ul timatum van de opera-intendant artistiek gezien minimumeisen behelst, waaraan moet worden voldaan wanneer Nederland er prijs op stelt op operagebied een be hoorlijke partij mee te blazen in plaats van zich tevreden te stellen met een kin derlijk toverfluitje. De grote vraag blijft: wil Nederland? De moeilijkheden bij de Stichting Tele visie Academie (Teleac) nemen toe. De voorzitter, prof. F. L. Polak onthoudt zich nadrukkelijk van commentaar op de gebeurtenissen, maar blijft halsstarrig aan zijn voorzitterschap vasthouden, hoe wel de overige bestuursleden hun uiter ste best doen hem dit te ontnemen. Beide partijen spreken niet meer met elkaar de zaak is in handen van enige advoca ten gegeven en binnenkort zo verwacht men, zal prof. Polak een proces aan spannen tegen zijn medebestuurders. Toen een der directeuren, de heer H. Schaafsma, zijn functie inruilde voor een adviseurschap, kwamen de interne moeilijkheden in de openbaarheid. Het te eigenmachtig optreden van prof. Polak is volgens zijn medebestuursleden oorzaak van de moeilijkheden. Men zegt dat hij bij herhaling handelingen zou hebben ver richt buiten het bestuur om, handelingen die financieel desastreus geweest zouden kunnen zijn, als niet de overige bestuurs leden zo dikwijls kans hadden gezien aan kopen en dergelijke ongedaan te kunnen maken. Ondanks herhaalde op- en aan merkingen op zijn handelwijze bleek prof. Polak, aldus de overige bestuursleden, niet van plan enige wijziging in zijn in terpretatie van het voorzitterschap aan te brengen, reden waarom men op 30 ju ni heeft getracht hem zijn voorzitterschap te ontnemen. Dit bleek achteraf echter statutair niet mogelijk. Volgens de statu ten kan prof. Polak na december a.s. nog drie volle jaren in functie blijven en noch de minister, die inmiddels schriftelijk op de hoogte is gesteld, noch de Maatschap pij voor Handel en Nijverheid kan in grijpen. Afgezien van de wat onprettige sfeer betreurt men deze gang van zaken bij Teleac temeer, omdat juist in deze tijd Teleac met de NTS onderhandelt over de nieuwe verhouding tussen deze twee. Na een druk jaar gaan wij van maandag 25 juli tot maandag 8 augustus a.s. met VAKANTIE Alleen onze technische dienst blijft normaal geopend en is telefonisch bereikbaar onder nummer 19981. GED. OUDE GRACHT 11 HAARLEM AMSTERDAM. Pipo de clown komt met ingang van 1 oktober weer terug op het Nederlandse televisiescherm. Naar verluidt is de beslissing over zijn terugkeer genomen door de heer C. En kelaar, ondanks anders luidende advie zen van de werkgrpep-kinderprogram- ma's bij de NTS, die via Intomart teleur stellende gegevens had gekregen over de kijkdichtheid van Pipo. Desalniettemin komt Pipo terug. Prentenkabinet. De studiezaal van het Prentenkabinet en van de bibliotheek van het Rijksmuseum zal wegens ver bouwing van 15 augustus tot een nader te publiceren datum tijdelijk worden overgebracht naar de zalen van het Koninklijk Oudheidkundig Genoot schap, ingang Hobbemastraat. TIJDENS EEN PERSCONFERENTIE heeft het bestuur van de Stichting Openluchttheater Bloemendaal zijn programma voor het huidige seizoen, de wijzigingen in het bestuur van de stichting en enkele beleidsverande ringen openbaar gemaakt. Een uitbreiding van het terrein van het theater zal met het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal moeten worden besproken. Dit betreft een gedeelte van het aan de ge meente behorende natuurreservaat „De Kennemerduinen" ten zuiden van de huidige afrastering van het theatèrgebied. Door deze toevoeging kan het Openluchttheater meer ruimte bieden aan de vele wandelaars en tevens zal het theater dan het parkeerprobleem kunnen verminderen omdat aan het toe te voegen duingebied een parkeerterrein grenst waar tevens een tweede ingang zou kunnen komen voor het Openluchttheater. Informele besprekingen hierover met de gemeente zijn reeds gaande. HET PROGRAMMA 1966 van het Bloe- [aantal samenwerkende gezelschappen uit mendaals Openluchttheater vermeldt vijf Noord-Holland de musical „Zeg eens voorstellingen en uitvoeringen. Op vrijdag Scheveningen" uitvoeren van de compo- 22 juli zal de Hoofdstad Operette het sei- nist Jurriaan Andriessen en de auteur Mi- zoen openen met „Ein Walzertraum", spe- chel van der Plas. Ciaal nu voor openluchtuitvoeringen geën sceneerd. Op donderdag 28 juli zal het BUITEN DEZE AVONDEN OM zal de dansensemble van Dahomey „Black Afri- Stichting nog kindervoorstellingen organi- ca" optreden. Het Danstheater Internatio- seren. Wellicht is het mogelijk in het naai geeft op zaterdag 6 augustus een uit- Openluchttheater ook dit jaar weer een voering van folkloristische dansen uit ver- beatfestijn te houden. De aangerichte scha- schillende landen, alle dansen in nationa- de tijdens zo'n festijn vorig jaar in het le kostuums gepresenteerd. Shakespeares theater heeft het bestuur niet in het „Driekoningenavond" wordt opgevoerd minst negatief beïnvloed ten aanzien van door de Speelgroep van het Openluchtthea- dergelijke jeugdmanifestaties. ter van Tuindorp-Oostzaan op zaterdag 20 Het bestuur van de stichting vestigt met augustus. Op zaterdag 27 augustus zal een Sr°te nadruk de aandacht op de unieke wandelgelegenheid die het Openluchtthea- Tc„1*£*1 1 t, ter is. Het stemt tot voldoening dat hier- 1 l3.JlclBnSC tllrn leidt tot van een toenemend gebruik wordt ge- nroces wegens !naakb Circa 40000 personen bezochten V\cgens onscemieil het afgelopen jaar buiten de voorstellin- In Viterbo bij Rome is dinsdag een "en het Openluchttheater als recreatiege- proces begonnen tegen enige filmspelers, bied. Het bestuur betreurt het echter dat onder wie Gina Lollobrigida, wie deelne- er 20 weinig belangstelling bestaat van ming aan „een onzedelijke vertoning" Xoede gezelschappen om in het Openlucht ten laste wordt gelegd. Het gaat om 'heater op te treden. Het had graag een twee episodes uit de film „Le Bambole" omvangrijker programma samengesteld (de poppen). Ook de Italiaanse actrice dan. hetgeen nu voor deze zomer is geor- Virna Lisi, de Franse speler Jean Sorel, tfaniseerd. De stichting overweegt in de de Italiaanse komiek Nino Manfredi, de bomende seizoenen meer ballet en dans- regisseurs Bolognini en Risi en de film- uitvoeringen te organiseren en ook het producent Lucari staan terecht. draaien van films zal in de toekomst wei- Het is de eerste maal, dat in Italië ac-|licht tot de mogelijkheden gaan behoren, teurs en regisseurs zich moeten verant woorden voor hun optreden. De actrices I en de acteurs, die niet verschenen waren, hebben gesteld dat zij uitsluitend de aan wijzingen van de regie hebben gevolgd. In een van de gewraakte episodes, gere gisseerd door Bolognini, speelt „La Lol- lo" de rol van een hotelhoudster die de neef van een bisschop weet te verleiden. besteedt de VPRO aandacht aan „De Haar tegenspeler is Jean Sorel. In het hazenberg", het nationaal tehuis voor andere omstreden stuk, vervaardigd on- zwerfdieren. „De hazenberg" ligt op de der leiding van Risi, zoekt een echtge- Utrechtse heuvelrug bij Amerongen en noot Nino Manfredi zijn heil bij dagelijks vinden zwervende honden en kat- een aantrekkelijke buurvrouw, als zijn 'en hier nieuw onderdak. De uitzendingen echtgenote Virna Lisi een eindeloos 'n het kader van de wereldkampioen telefoongesprek voert met haar moeder, schappen voetbal worden vanavond voort- Na een klacht van een bioscoopbezoeker Kezeb Men ziet een verslag van de wed- over de „aanstootgevende episodes" is de strijd SpanjeWest-Duitsland. In de film in beslag genomen doch later, na- pauze wordt weer het Journaal uitgezon- dat enige coupures waren aangebracht, den. Na de tweede helft van de wedstrijd weer vrij gegeven voor vertoning. zendt de AVRO voor de tweede maal het Nadat ter zitting verklaringen waren programma „Nieuwe Oogst" uit. De pres- voorgelezen van Gina Lollobrigida en taties worden besproken door Pim Ja- Jean Sorel. waarin zy, zeggen niets ob- cobs, Bob Bouber en Bep Ogterop. Mi- sceens in de film te zien, werd het proces reille Bosch heeft de presentatie. Tot slot Nederland 1: In het jeugdprogramma verdaagd tot 4 oktober. van de avond wordt het quiz-programma „Ik pas uitgezonden, onder leiding van Nand Baert. (Van onze correspondent) SPOLETO. Wij kunnen nog geen melding maken van Italiaanse critieken op de eerste voorstelling door Het Nederlands Danstheater te Spoleto, omdat op de dag na de voorstelling, ten gevolge van een staking, geen enkel dagblad is uitge komen. Maar er is de reactie van het uiterst veeleisende en goed ingelichte publiek, dat hier in Spoleto dag na dag de schouwburgen pleegt te vullen. Dat publiek voor ruim driekwart bestaande uit Amerikanen, heeft uiterst geestdriftig gerea- geeid. En dat is waarlijk geen kleinigheid, wanneer men bedenkt, dat voor Spoleto Jerome Robbins vrijwel al zijn meest vermaarde balletten heeft gemaakt, dat Ru- dolf Noerejev hier twee jaar geleden zijn reconstructie van „Raymonda" heeft ge schapen en gedanst met het „Royal Ballet" en dat verleden jaar het „New York City Ballet" hier een tiental voorstellingen gaf, die een bloemlezing vormden uit het allerbeste wat Balanchine op zijn naam heeft staan. HET DOOR EEN Nederlandse journa list bewerkte programmaboekje ver meldt, dat het Nederlands Danstheater een groep is van solisten, zodat men een andere maatstaf moet aanleggen dan bij de gebruikelijke grote gezelschappen, die zich voornamelijk wijden aan de klassie ke dans. Hier geen „corps de ballet1 maar ook niet de „glamour" van wereld vermaarde „prime ballerine". „Metaphoren" van Daniel Lesur Hans van Manen werd met algemene en overweldigende bijval ontvangen. In de pauze sprak men over het werk van „ongetwijfeld één der meest belangwek kende en fantasierijke choreografen van onze tijd". Later op de avond maakte HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gram.muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.50 Morgenwijding 9.00 Gram.muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram. muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Gram. muziek. (11.00 Nws). 12.00 Dansorkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Omroeporkest. 14.15 Huishoudelijke za ken. 14.30 Viool en piano. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 Nws. 16.02 Onderweg. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Weekendwegwijzer. 19.05 Gesproken brief. 19.10 Sportparade. 19.30 Tout a toi, licht progr. 20.00 Nws. 20.05 Radiofilharmo- nisch orkest. 21.15 Een spel van droom en werkelijkheid, hoorspel. 21.55 Promenade-or kest. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazz Cocktail. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram.mu ziek. (7.30 Nws). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. .10 Voor de jeugd. 8.30 Nws. 8.32 Gram. muziek met vakantietips. 10.00 Operetteklan ken. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Metropole orkest: amusementsmuz. 12.10 Leven op het land. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.40 Deze week. 12.45 Ac tualiteiten. 13.00 Pro memorie. 13.05 Klassie ke en moderne muziek. 13.45 Voor de vouw. 14.15 Metropole-orkest. 15.00 Bijbeloverden king. 15.30 Gewijde muziek. 16.00 Piano, kla rinet en cello. 16.45 Cultische muziek: gram.- platen met toelichting. 17.05 Gram.muziek. 17.10 Jazzmuziek. 17.40 Voor de kleuters. 17.50 Sportrubriek. 18.00 Gramm.muziek. 18.40 Halte: programma voor 20-ers. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van Het Leger des Heils. 19.45 Harp en piano. 20.00 Donderdagavondmozaïek: gevar. progr. 22.00 Geestelijke liederen. 22.15 Avondover denking. 22.30 Nws en herh. SOS-berichten. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerkoregelcon- cert. 23.15 Cellorecital: klass. muziek. 23.40 Amusementsmuz. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen 9.00 Nws. 9.02 Gevar. muziekprogr. (10.00 en 11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Actualitei ten. 12.05 Radio-concertorgel. 12.30 Gram. muziek. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Gevar. muziekprogr. 14.00 Nws. 14.02 Ac tualiteiten. 14.05 Platenprogr. en tips voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Jazzmuziek. 15.25 Gevar. gram.muziek. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Voor tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Gevar. platenprogr. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.55 SOS- berichten. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Vakantieprogr. (17.00 Nws). 18.00 Nws. 18.03 Klassieke muziek. 18.28 Uit slagen paardesport. 18.30 Pianomuziek. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Lichte mu ziek. 200.15 Klassieke muziek. 20.45 Boekbe spreking. 21.00 Belcantoconcert (in de pauze: 22.00 Nws.) 23.00 Gevar. dansmuziek. 23.55 Nws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.30 Teleac: De Attische Tragedie. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Socutera: Astma Fonds. 19.20 Eurovisie: WEreldkampioenschap Voetbal Spanje en W. Duitsland. 20.15 Journaal. 21.15 Nieuwe Oogst. 22.00 Ik pas, quiz. 22.35 Jour naal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 De vogels en de kinderen. Japanse film. 20.40 30 Jaar Franco, docu mentaire. 21.00 Branguignol, kolderieke film, 22.15 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 14.30 Voor de vrouw. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker. 19.15 Re gionaal journaal. 19.35 De Lucy Show. 20.00 Journaal. 20.20 Achter het nws. 20.45 Het uur der waarheid, eenakter. 21.45 Gitaarspel. 22.00 Gesprek met een actrice. 22.35 Jour naal. NEDERLAND II 20..00 Journaal. 20.01 Schatgravers van de Sahara, documentaire. 20.20 De Humboldt- school. TV-film. 20.45 Hootenanny-program- ma. 21.15 - 23.30 Early Bird, rep. terugkeer Gemini X. Ilet jeugdprogramma van vanmid dag is gewijd aan het dierenasiel „De Hazenberg" bij Amerongen. men kennis met „Opus 12" eveneens van Van Manen met muziek van Bela Bar- tók. Ook dat ballet vond veel waardering, maar we hoorden toch ook opmerkingen als „te veel herhalingen", „hier en daar wat verward". Naar de mening van Gian- carlo Menotti en dat wil zeggen van een man, die alles over theater weet wat er maar te weten valt was het verkeerd met dat ballet de avond te be sluiten, omdat het zo bijzonder zwaar en ontmoedigend is. In ieder geval is het oordeel over Van Manen als choreograaf bhlk00uReritTosittfefVerStaan PU"'I Nederland 2: „De vogels en de kinde- JOB SANDERS' „Screenplay" werd als fflmpj'e. MenlieThoe^kinTere? uitTeï Robbins wordt herinnerd. Spaanse republiek, die door Franco „De Anatomische Les" van Glen Tet- georSaniseerd werd en het einde van de ley, op uitdrukkelijk verzoek van Menotti emocratle, betekende. Het is nu dertig aan het jaar geleden dat deze strijd, waaraan aan het programma toegevoegd werd T,1JU' waaiaau door velen als het hoogtepunt var, de Iflf 2^ avond beschouwd. En dat bewijst wel, dat men hier te doen heeft met een voor- begon. Tenslotte ziet men de film „Bran guignol" van de Franse filmregisseur Ro- namelijk uit Amerikanen gevormd pu-1 beT Djiery' -die °nder and,ere beroe,md bliek. Het ballet, hoe boeiend ook, is wel werd„door zlJn film „La belle Ameri- De Franse schilder Marc Chagall heeft een erg Amerikaanse kijk op zowel Rem brandt als het leven van onze voorouders in de zeventiende eeuw. Alles bij elkaar een zeer geslaagde, zeer succesvolle avond. In de ereloge, waar gewoonlijk Menotti troont, zaten de Ne derlandse ambassaderaad, jhr. J. L. R. Huydekoper en zijn echtgenote in gezel-zestig schilderijen ten geschenke gegeven schap an prinses Nadia Stantsjiofi, I aan de Franse regering. Tijdens een hoofd van de reeks adellijke dames, die persconferentie zei de 79-jarige Cliagall voor dit festival de „public relations" en dat de werken, die in een periode van 35 et mondaine veitoon verzorgen. Namens jaar zijn ontstaan, een cyclus vormen ge- de ambassade was er na afloop een naamd „Bijbelse Boodschap". Geen der enorme mand met bloemen in de Neder- doeken is ooit aan het publiek getoond. Jandse kleuren. De nog komende vijf voor- Ze zullen in het Louvre te zien zijn. stellingen zijn alle volledig uitverkocht. Chagall, die in Rusland is geboren, heeft verklaard deze schenking te doen omdat Frankrijk hem gastvrij heeft opgenomen. VrilHoo 90 u.ii 1. A 1 t Over drie jaar zal de collectie in een aan NümJfo J laaASte^gcVan Chagall gewijd museum worden opgeno- jmeegse vierdaagse. De NTS zendt men dat de Franse regering in een bui- dan op Nederland 1 van 15.00 tot 16.00 tenwijk van Nice zal laten bouwen. De uur een rechtstreekse reportage uit van doeken van de cyclus zijn van verschil de aankomst der deelnemers. De uitzen- lende formaten en in verscheidene tech- ding wordt door Frans Henrichs en Koen nieken uitgevoerd. Men schat de waarde Verhoeff van commentaar voorzien. op 7 miljoen-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6