Het Lincoln-Centre in New York Een kwartier reclame per avond op de Nederland 1 en 2 VANAVOND Gigantische broedplaats van velerlei kunsten NEGEN MUZEN Wim van Beek, vooraanstaand organist I Hl DONDERDAG 21 JULI 1966 9 (Van onze correspondent) NEW YORK Op 23 september 1962 lieten de leden van de New York Philharmonic, Amerika's oudste sym fonieorkest, voor het eerst hun instrumenten in het openbaar klinken in de nieuwe Philharmonic Hall van het Lincoln Centre for the Performing Arts en daarmee was het ambitieuze kunstcentrum, waaraan nog altijd gebouwd wordt, ingewijd. Ruim 2600 mensen, onder wie honderden van Amerika's prominente politici en kunste naars, maakten deze inwijding mee; 25 miljoen anderen volgden het concert op hun televisiescherm. Nu, bijna vier jaar later, is het Lincoln Centre al heel wat verder gevorderd op weg naar zijn doelstelling: het brengen van muziek, drama en dans aan een miljoenenpubliek. Naast de Philharmonic Hall, waarin New Yorks be roemde in 1842 opgerichte orkest (46 jaar eerder dan het Amsterdamse Concertgebouworkest) per jaar 160 con certen geeft, zijn nu ook de volgende gebouwen in het centrum afgebouwd en in gebruik: het New York State Theatre, waarin sinds juli 1964 ruim 2700 mensen avond aan avond balletten en musicals zien kunnen, het Vivian Beaumont Theatre (in de mond van New Yorks artistie ke volk al omgedoopt tot „The old Viv"), waarin 1164 mensen de stukken kunnen zien van het Repertory The atre of Lincoln Centre gedurende een seizoen van 33 weken tussen oktober en mei van elk jaar en van andere (ook buitenlandse) theatergroepen de rest van het jaar, en de Library and Museum of the Performing Arts, on der hetzelfde dak als het Beaumont Theatre, die over uitgebreide archieven, boeken, bandopnamen, micro films (van o.a. Toscanini's nalatenschap aan manuscrip ten en schetsen) enzovoorts beschikt. wêêêhêêm André Spoor Nieuw Rembrandt-theater in Amsterdam Koningin ere-kolonel van Brits regiment Examens Nieuwe zendtijdverdeling per 1 oktober Twintig avonden per jaar voor de TROS Het Orgelmaandconcert te Beverwijk A af je Heijnis imponerend INDUS COMPRESSOR HORLOGES Jos de Klerk De radio geeft vrijdag T elevisieprogr anima NOG HARD GEBOUWD wordt er aan de laatste twee gebouwen van het cen trum: het Metropolitan Opera House en de Juilliard School. In het eerste zal de wereldberoemde, in 1883 opgerichte Me tropolitan Opera (de „Met") een nieuw tehuis vinden en de oude traditie voort zetten om in een seizoen van 27 weken rond 25 opera's op de planken te bren gen. Deze herfst hoopt men het gebouw klaar te hebben voor een publiek van bijna 4.000 mensen (164 staanplaatsen) en voor de beroemdste zangers van de wereld, voor wie de Metropolitan in New York naast de Scala in Milaan nu al de cennia het neusje van de zalm is. Velen van hen zullen overigens, net als duizen den New Yorkse operaliefhebbers, wel eens heimwee krijgen naar het oude ge bouw op de hoek van Broadway en de 39ste straat, waar pluche, kristallen kro nen en ouderwetse tapijten meehielpen de negentiende eeuwse atmosfeer te schep pen, die vele opera-enthousiasten lief is. IN HET NIEUWE theater heeft men wel plannen om de muren, de stoelen en de vloeren met rode stof te bekleden en men wil kristallen kandelaars laten han gen van een gouden plafond, maar de oude „Met" komt daardoor natuurlijk niet terug. Vooral waarschijnlijk ook niet omdat de akoestiek, die in het oude thea ter magnifiek was, in het nieuwe bouw sel van architect Wallace Harrison verre van ideaal lijkt te zijn. Men kan in New York horen vertellen dat bij een paar proefnemingen in het theater in aanbouw het geluid de zangers in het gezicht sloeg zonder ooit het publiek te bereiken. De Philharmonic Hall had soortgelijke pro blemen in de afgelopen jaren en pas na heel lang dokteren wist men een enigs- xins redelijke akoestiek te krijgen. DE JUILLIARD SCHOOL, die in 1967 in gebruik zal worden genomen, is bestemd voor onderwijs in muziek, dans en toneel aan uitzonderlijk begaafde studenten. Daarvoor zal de school een theaterzaal voor 1000 mensen krijgen, een recitalstu dio voor bijna 300 en een klein zaaltje voor experimenteel toneel en repetities met 165 zitplaatsen. Via een aparte in gang zal men een speciale zaal voor ka mermuziekconcerten kunnen bereiken, waarin plaats zal zijn voor 1000 mensen. Behalve dit alles heeft het Lincoln Cen tre ook nog een speciaal fonds voor on derwijs en „creatieve artistieke vooruit gang", waaruit de Juilliard School en het Repertory Theatre gesteund worden en studenten en docenten beurzen zullen kun nen krijgen om in het Lincoln Centre uit voeringen te kunnen bijwonen. En ten slotte zal het centrum vanaf 1967 elk jaar een zomerfestival organiseren, waarop speciaal daarvoor geschreven werken van componisten, toneelschrijvers en choreo grafen aan bod zullen komen. Tijdens deze festivals, die zes tot acht weken zullen duren, wordt ook aandacht besteed aan films, volksmuziek en jazz. HET LINCOLN CENTRE is ontstaan uit één van die fenomenale initiatieven, die Amerika kenmerken. De bal ging aan het rollen in 1955, toen architect Wallace Harrison de besturen van de New York Philharmonic en de Metropolitan Opera suggereerde om de nieuwe zalen, die zij beide nodig hadden, te bouwen als de len van een kunstcomplex. Ruimte voor dit project leek al meteen te bestaan aan Lincoln Square, waar een stedebouwkun dig vernieuwingsplan van de stad voor zag in het opruimen van een aantal ver vallen woonblokken. In vier jaar zag men kans de 1647 families, die in deze blok ken woonden, te laten verhuizen naar an- lere (officieel betere) behuizingen en kon de bouw van het Lincoln Centre begin nen. De kosten hiervan, maar liefst 160,7 miljoen dollar of wel rond 580 miljoen gulden, werden grotendeels opgebracht door particulieren, stichtingen en bedrij ven. Verder droegen de stad New York, WW?*//#?- Het Vivian Beaumont Theatre met weerspiegelende vijver en het beeld van Henry Moore op de voorgrond. De kern van het Lincoln Centre in New York: links het New York State Theatre, in het midden het nog niet helemaal afgebouwde Metropolitan Opera House en rechts de Philhar monic Hall. de staat, de federale regering in Wash ington en een paar buitenlandse overhe den bij aan het monsterproject. ER IS NATUURLIJK geen twijfel aan dat het Lincoln Centre een aanwinst voor New Yorks kunstleven is, al was het al leen maar omdat orkest, opera, de thea tergroep en een aantal studenten de be schikking hebben gekregen over ultramo derne zalen met alle technische snufjes, die moderne zalen moeten hebben, en om dat deze bovendien nog op een „niet-winst- makende" basis ter beschikking zijn ge steld. Maar onverdeeld enthousiasme voor de huidige verschijningsvorm van het centrum kan ik moeilijk opbrengen. De drie rechthoekige gebouwen, die rondom het centrale Lincoln Plein met de fontein neergezet zijn, hebben alle drie een faca de van zuilen, waarachter glaswanden (sommige meer dan 25 meter hoog) op rijzen. In dat glas wordt New Yorks lucht mooi weerspiegeld als men vlak bij de ge bouwen staat. Van grotere afstand werken zij ondanks de roomkleurige marmeren zuilen, wat somber. Zij lijken niet hele maal gebouwen, maar glazen hallen, waarin op de avonden dat er gespeeld wordt, het publiek aan de buitenwereld vertoond wordt. HET MOOISTE gebouw van het hele complex vind ik het Beaumont Theatre van Eero Saarinen, dat achter een recht hoekige weerspiegelende vijver ligt, waarin een prachtig beeld van Henry Moore te bewonderen is. Het theater is vrij laag, heeft niet meer dan één ver dieping glas en lokt de bezoeker na bin nenkomst via de hal in de diepte. Jam mer is alleen dat de toneelgroep die het theater bespeelt, tot nu toe nog weinig voortreffelijks heeft gepresteerd. En dit laatste wijst meteen op de open vraag, waar het Lincoln Centre nog het antwoord op mogelijk moet maken. Zal het centrum een plaats worden, waar creatief gewerkt wordt en waar steeds de hoogste kwaliteit bereikt wordt in de kunstuitingen, waarvoor het een tehuis probeert te zijn? Of zal het Lincoln Cen tre de plaats worden waar de fenomenale New York Philharmonic en de Metropo litan Opera te vinden zijn temidden van nieuwe instellingen, waaraan het vurig le ven blijft ontbreken? 4» Audrey Hepburn Op 31 augustus zal in Amsterdam het Rembrandtplein Theater worden geopend een nieuwe bioscoop met 804 zitplaatsen, genoemd naar het voormalige theater, dat in de oorlog is afgebrand. De openingsfilm is „Hoe steel ik een miljoen", met in de hoofdrollen Audrey Hepburn en Peter O'Toole. De mogelijk heid bestaat dat Audrey Hepburn de ope ning van het theater zal bijwonen. Koningin Juliana en koning Frederik van Denemarken hebben zich bereid ver klaard ere-kolonel te worden van een nieuw Brits regiment, dat The Queen's re giment zal heten. Het nieuwe regiment wordt samengesteld uit vier bestaande re gimenten, waaronder het Royal Sussex Regiment en de Queen's Own Buffs, waar van koningin Juliana en koning Frederik nu ere-kolonel zijn. „Mutter Courage". Sophia Loren zal waar schijnlijk de titelrol gaan spelen in een filmversie van het stuk „Mutter Coura ge" van Bertold Brecht. Het blad Mo- mento-Sera dat in Rome verschijnt weet te melden dat de film zal worden gepro duceerd door Carlo Ponti en geregis seerd door Giorgio Strehler, artistiek di recteur van het Piccolo Teatro in Milaan. Het wordt zijn eerste film. „Rooie Sien". Het Amsterdamse Volksto neel zal donderdag 21 juli in De Kleine Komedie in Amsterdam voor de 1100ste maal een voorstelling geven van het stuk „Rooie Sien". Om aan deze opvoering een feestelijk tintje te geven heeft de direc trice, mevrouw Beppy Nooij, besloten aan iedere bezoeker of bezoekster tijdens de pauze een glas champagne te laten offreren. Het Volkstoneel zal „Rooie Sien" nog tot 31 augustus ten tonele voe ren. „Blanke Ballast" is het volgende stuk waarmee het gezelschap voor het voetlicht zal komen. Werkweek kerkmuziek. Voor de zestiende achtereenvolgende maal organiseert de Lutherse werkgroep voor Kerkmuziek in de week van 23-30 juli op het Lu thers buitencentrum Kasteel Hoekelum te Ede een werkweek voor kerkmuziek. Deelnemers uit het gehele land zullen deze week in koorverband oude en mo derne kerkmuziekwerken instuderen. Ook zal een instrumentaal koor ge vormd worden. De leiding berust bij dr. Willem Mudde en Meti Smit Duy- zentkunst. EINDHOVEN. Kandidaatsexamen tech nische natuurkunde: C. C. H. T. Daey Ouwens, Haarlem. Utrecht. Kandidaats diergeneeskunde: J. Egberts (Haarlem), J. Bakker (Sant poort), R. Janssen (Haarlem). Doctoraal diergeneeskunde: mej. I. van der Gaag (Den Haag), mevrouw A. J. Venker-Van Haagen (Bilthoven), C. H. Konshtok (Utrecht), J. K. Prins (Utrecht). Dieren arts: R. Bootsma (Bussum), F. J. J. Cre- mers (Heerlen), C. P. M. Ooms (Bergen op Zoom), A. Osinga (Deinum). AMSTERDAM. Met ingang van I oktober is opnieuw de zendtijd van de omroeporganisaties en van de NTS vastgesteld. De AVRO, de KRO, de NCRV en de VARA krijgen ieder 6 uur en 1 kwartier per week zendtijd, de VPRO 2 uur en 30 minuten en de TROS 1 uur. De NTS zal met ingang van die datum 18'A uur per week zendtijd krijgen. Voor reclame is drie uur per week vastgesteld, voor kerken, genootschappen, politieke partijen en anderen 2'/> uur per week-, voor Teleac, de Nederlandse Onderwijs Televisie en het Journaal voor Gehoorgestoorden 4 uur. Deze regeling geldt tot 1 april, daarna wordt de zendtijdverdeling opnieuw bekeken. In totaal dus 56'/: uur. De huidige zendtijd is 52 uur. IN EEN GISTEREN gehouden perscon ferentie deelde de heer J. W. Rengelink, programma-commissaris van de N.T.S. en tevens lid van het bestuur, mede dat de besprekingen met de diverse omroep organisaties en andere zendgemachtigden bevredigend zijn verlopen. Echter nie mand, aldus de heer Rengelink, is geheel gelukkig met de thans gevonden oplos sing, maar men hoopt na 1 april een iets betere verdeling van de zendtijd te vin den. Wat de reclame-boodschappen be treft: al weet men dan nog niet of de reclame inderdaad met ingang van 1 ok tober ingevoerd zal worden, toch heeft men alvast rekening gehouden met de maximaal toegestane zendtijd. Men tracht de nu toegewezen drie uren als volgt te verdelen: elke avond komt er op beide netten één kwartier reclame, behalve op zondag. Wat de V.P.R.O. betreft: deze is in het hele bestel eigenlijk een C-omroep geworden, maar aangezien de minimum vastgestelde zendtijd is bepaald op 2% uur, gaat de V.P.R.O. er eigenlijk wat zendtijd betreft op vooruit. DE N.T.S. ZAL voortaan, als de eigen staf niet toereikend is, nog wel gebruik maken van krachten van de omroepver enigingen, maar de N.T.S.-bemoeienissen HET JAARLIJKSE AANDEEL van Beverwijk aan de Orgelmaand had woensdagavond plaats in de Neder lands hervormde kerk. Het Müller- orgel werd bespeeld door de Gro ningse organist Wim van Beek, wiens prestaties werden afgewisseld met cantates en liederen, gezongen door Aafje Heijnis. Er werd een program ma ten gehore gebracht dat, op één uitzondering na, zich uitstekend leen de voor de omgeving en voor de capa citeiten van het orgel. In hoofdzaak hoorden wij muziek van barokkarak- ter en wat daar tegen aanleunt. En daar waren verrassend mooie dingen mee te beleven. WIM VAN BEEK zette het concert in met een Toccata van de Neurenbergse componist Johann Krieger, die door Han del een der beste orgelcomponisten van zijn tijd genoemd werd en als contrapun tist een grote faam genoot. Het ons on bekende driedelige stuk wekte indrukken die deze lofspraken grond van waarheid verlenen. De wijze waarop het tot klin ken werd gebracht deed het overigens in kleurgeving en delicate articulatie alle eer aan en zo kon het de nabuurschap van werk van grootmeester Bach vrij goed trotseren. In plaats van de aangekondigde Fantasie in G van de meester, kregen wij de beknoptere in D te horen, om later geconfronteerd te worden met zijn Prelu de en Fuga in D die een opvallend con- vanaf 82.00 trast toont tussen beide delen welke ken nelijk apart ontstaan zijn. Na de manua- liter gezette Prelude volgt immers een voor orgel met pedaal geconcipieerde omwerking van de solosonate in D. En dit is niet het enige verschil, want qua karakter lopen Prelude en Fuga ook zeer uiteen; maar dat verhoogt misschien juist de effectieve waarde van het werk als geheel. Aan het slot van de avond kwam Brahms in 't geding, niet als ro mantische lyricus, maar als kundige bou wer met materiaal en naar vormen van de klassieke orgelmeesters. Indien wij het niet reeds wisten, hadden wij tot onze vreugde kunnen ervaren dat Wim van Beek te rekenen is onder de vooraan staande organisten in ons land. AAFJE HEIJNIS VERSCHAFTE ons de verblijdende kennismaking met twee can tates, een van G. B. Brevi van omstreeks 1700 en een van de in 1955 overleden Zwitserse componist Willy Burkhard. Aldus contrasten tussen oud en nieuw? Als tijdsbeelden allicht, maar daarom geen tegenstellingen, vooral niet in gees telijke zin. Dezelfde declamatorische stijl die ons opviel in „O Spiritus, angelici", de solocantate met continuo van Brevi, vonden wij terug in het moderne werk van Burkhard „Die Versuchung Jesu", tezamen met de ingetogenheid en de spi rituele verheffing die ze beide kenmerkt, ook in de arioso-achtige passages. Het zijn twee gevallen van dienende kunst die niet zichzelf zoekt in briljante aria's maar getrouw het woord en de innerlijke gedachte dient. Aafje heeft ons deze cantates leren kennen met al die innigheid en stembeheersing in „register-dynamiek", waartoe zij als begenadigde kunstenares in staat is. Wat daarnaast het aandeel van Wim van Beek als continuospeler en vertolker van Burkhard's orgelpartij be treft, kunnen we gewagen van een gelijk waardig opgaan in de sfeer die van de composities uitgaat. Een vergissing was het echter de liede ren van César Franck „La Procession" „Nocturne" op het programma te nemen, primo omdat deze romantiek hier uit het kader moest vallen, secundo omdat deze muziek Aafje Heijnis niet ligt, tenslotte omdat Franck's pianobegeleidingen niet gunstig te realiseren zijn op een orgel en bepaald niet op het Beverwij kse. Maar laten wij het vergeten en slechts de her innering bewaren aan het volmaakt scho ne dat ons deze avond in ruime mate geschonken werd. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws, ochtendgymnastiek en soc. lied. 7.23 Gram.muziek. 8.00 Nws. 8.10 Gram.mu- ziek. 9.00 Te land en te water: informatief progr. voor weg- en waterweggebruikers. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Balletmuziek. 10.50 Pianomuziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Gram.mu ziek. 12.00 Ensemble. 12.27 Mededelingen t.b. v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor lichting: voor de landbouw. 12.40 Orgelspel. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nws. 13.10 Actuali teiten. 13.30 Tenor en gitaar. 13.50 Instrumen taal trio. 14.15 Schakel ingen: cultureel progr. 15.15 Gram.muziek. 16.00 Nws. 16.30 Radio kamer orkest. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Ac tualiteiten. 18.00 Nws. 18.15 Deze week. 18.20 Amusementsmuziek. 18.30 Jazz rondo. 18.50 Naar onze mening, critisch commentaar. 19.00 Voor de jeugd. 19.30 Lezen en schrijven, let terkundige rubriek. 20.00 Nws. 20.05 Radio- philharmonisch sextet. 20.45 Church and So ciety. 21.00 Omroeporkest. 22.30 Nws. 22.40 SOS-berichten. 22.45 Actualiteiten. 23.00 Gram.muziek. 23.45 Soc. nws in Esperanto. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu ziek. (7.30 Nws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Cello en piano. 19.00 Voor de zieken. 9.35 Musicana. 10.00 Celloconcert. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klavecimbelrecital. 11.15 In 't zilver: progr. voor oudere luisteraars. 12.00 Gram.muziek. 12.40 Parade: Een instr. en vokaal progr. 14.00 Weekendtips. 14.20 Klavecimbelrecital 14.40 Oude muziek. 14.50 Voordracht van ge dichten. 15.10 Voor de vrouw. 15.40 Or kestwerken. 16.30 Duizendschoon: vakoplei dingen in de tuinbouw. 16.45 Orkestmuziek. 17.05 Vocaal-ensemble: volksliedjes. 17.35 Show en zo. 18.35 Muziekcorps: amusements muziek. 18.55 Op het woord af. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Promenade der Pro minenten: gevar. muziekprogr. 22.15 Litera- ma: radiokroniek over boeken en schrijvers. 22.30 Nws en herh. SOS-berichten. 22.40 Wijd als de wereld: internationale oriëntatie in kerk, zending en oekumene. 23.00 Gram.mu- Ziek 23 55 Nws HILVERSUM UI. (240 m. en FM-kanalen). 9.00 Nws. 9.02 Vrolijk muziekprogr. (10.00 en 11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Operette melodieën. 13.00 Nws. 13.02 Draaiorgelmu- ziek. 13.10 Dansorkest. 13.30 Gevar. muziek- prog. 14.00 Nws. 14.02 Vrolijk platenprogr. 15.00 Nws. 15.02 Orkestmuziek. 15.15 Coun try and Western Music. 15.30 Cabaretflitsen 16.00 Nws. 16.02 Gevar. platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Gevar. platenprogr. voor automo bilisten. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte müziek. 12.40 Weer bericht en SOS-bericht. 12.48 Vreemd! 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. (14.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Prater-melodieën. 17.30 Volkslie deren en -dansmuziek uit Roemenië. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarden sportuitslagen. 18.30 Progr. voor automobilis ten. 18.45 Sportkron. 18.52 Oud-Russische lie deren. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Klankbeeld. 21.30 Fiësta Latina. 22.00 Nws, toeristisch nws. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 14.30 Voor de vrouw. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker. 19.15 Re gionaal journaal. 19.35 De Lucy Show. 20.00 Journaal. 20.20 Achter het nws. 2Q.45 Het uur der waarheid, eenakter. 21.45 Gitaarspel. 22.00 Gesprek met een actrice. 22.35 Jour naal. NEDERLAND II 20..00 Journaal. 20.01 Schatgravers van de Sahara, documentaire. 20.20 De Humboldt- school, TV-film. 20.45 Hootenanny-program- ma. 21.15 - 23.30 Early Bird, rep. terugkeer Gemini X. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De avonturen van Ivanhoe. 19.30 Schlagers en evergreens. 20.00 Journaal. 20.20 Brandpunt. 20.50 Studio Uno, showprogramma. 21.49 Bo nanza. 22.30 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Mr. Magoo, 20.05 Dr. Ben Casey Het aangezicht van het kwaad, film. 20.55 Voor de vuist weg. 22.10 Journaal. zullen nu vanaf de allereerste schreden van opbouw van een bepaald programma plaatsvinden. Men tracht de N.T.S.-pro- gramma's in blokken te verdelen, aange zien de 40 percent N.T.S.-zendtijd integra tie wat moeilijk maakt. Had de N.T.S. tot nu toe twee zend-avonden, namelijk de zondagavond op Nederland 2 en de maan dagavond op Nederland 1, thans zal men voortaan op zondagmiddag een bijna twee uur durend blok-programma op Neder land 1 geven, twee programma's, name lijk op zondagavond en op dinsdagavond op Nederland 2 en de wekelijkse film avond op woensdag via Nederland 1. DIT HOUDT DIJS in dat de omroep-or- ganisaties één avond minder te vullen krijgen. Overigens handhaaft men voor de omroepen het tot nu toe toegepaste roule- rings-systeem. In dit geheel blijft de V.P.R.O. geïntegreerd, zoals tot nu toe steeds het geval was. Er is overigens enig soelaas voor de omroepverenigingen: de vrouwenprogramma's op de donderdag middag komen vanwege de te geringe kijkdichtheid voortaan te vervallen. De uitzendingen van Socutera blijven gehandhaafd op de tijd waarop zij thans staan. Incidenteel kan in verband met de geaardheid van bepaalde uitzendingen de ze zendtijd veranderd worden. De V.P.R.O. krijgt enige extra zendtijd door dat de N.T.S. twee dinsdagavonden per half jaar op Nederland 2 vrijwillig af staat. DE KERKEN krijgen voortaan zendtijd op de zondagavonden van zeven tot half acht, op maandagavond van 7.05 uur tot 7.35 uur op Nederland 1 en op de dins dagavonden zoals de toestand nu is, na melijk aan het eind van de avond op Nederland 2. Teleac blijft uitzenden om 11 uur 's avonds, behalve in bijzondere ge vallen. De uitzendingen zullen driemaal per week plaatshebben. Voor de TROS leek het het bestuur van de N.T.S. wen selijk om een langere aaneengesloten zendtijd te geven. Men is van mening dat de TROS onder die omstandigheden beter tot zijn recht komt, omdat men dan in staat is een volledig programma te bren gen; bovendien vermijdt men dan dat de TROS door éénmaal per week een uur uit te zenden, de goede programma-opbouw in het geheel van de andere omroepen verstoort. Met ingang van 1 oktober zal de TROS twaalf avonden per jaar op Nederland 1 en acht avonden op Nederland 2 ver- zorgen. De TROS is overigens niet erg gelukkig met deze verdeling, maar van officiële klachten is het tot nu toe nog niet gekomen. Nederland 1: Vanavond spelen Elisa beth Andersen, Ton Lensink en Max Croi- set een eenakter van de Oostenrijkse to neelschrijver Arthur Schnitzler. Dr. Eck- holt (Max Croiset) verdenkt zijn vrouw ervan een verhouding te hebben met zijn vriend dr. Ormin (Ton Lensink). Het stuk is een herhaling van 1 april 1965. Later op de avond heeft een gesprek plaats tus sen tv-omroepster Elles Berger en de to neelspeelster Aaf Bouber. Zij is bekend ge worden door haar creaties in „De Jan tjes", „Kniertje" en „Bleke Bet". In het voorprogramma ziet men onder andere het gewestelijk journaal en de show van Lucille Ball. Max Croiset en Elisabeth Andersen (foto) en Ton Lensink spelen een eenakter van de Oostenrijkse to neelschrijver Arthur Schnitzler, die vanavond op Nederland I wordt uitgezonden. Nederland 2: Als zich geen moeilijkhe den voordoen keert de Gemini X met aan boord de astronauten Young en Collins vandaag naar de aarde terug. De Ameri kaanse televisie verzorgt een rechtstreek se reportage van het aan boord brengen van de astronauten en de berging van de capsule. De NTS neemt deze reportage rechtstreeks over via de communicatie satelliet Early Bird. De uitzending begint om ongeveer kwart over negen en wordt door Eelco Schuller van commentaar voorzien. Het avondprogramma begint met een filmpje over olieboringen in de Franse Sahara. Hierna volgt een afleve ring van de serie „De Humboldtschool". Vóór de Early Birdreportage begint, wordt een liedjesprogramma uitgezonden met de Shepherds, het Belgische Cassiman Trio en het Duitse trio Kiesewetter.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 9