ROBOT ALS HULP IN DE HUISHOUDING (v. CURIEUZE UITVINDING VAN ZWITSERSE INGENIEUR !l GREENWICH VILLAGE: het artistieke en bizarre gezicht van New York OUD EN NIEUW IN METROPOOL 16 QP REIS DOOR AMERIKA „Experimenteel toneel" ZATERDAG 23 JULI 1966 Erbij NEW YORK, juli. Wij zijn halverwege het vroege ontbijt als we het Vrijheidsbeeld passeren. De eerste bezienswaardigheid van New York. Het symbool van vrijheid uit 1886 staat in de nevel. Er komt een boekje van Kaf ka op tafel en iemand leest voor wat hij erover heeft ge schreven. „Is dat nou het beeld?" Het klinkt schamper. Maar „Liberty" komt inderdaad beter tot haar recht op films, foto's en kleurendia's. De nevel het lijkt wel een Londense „fog" dus rook e n mist maakt de wereld melancholisch. Langzaam wordt de Groote Beer de haven binnen geloodst. Wij leggen aan bij pier 40 van de Holland-Amerika Lijn. Het is een uur of acht en boven New York trilt de lucht. Het wordt tropisch heet. De zoveelste dag, weten we later. „De geweldigste" l-Lr i mIsil ^*1 Tl St! Henny Schoute Meisjes die op het punt van trouwen staan en een lijst hebben aangelegd voor de benodigde electrische huishoudelijke apparatuur, kunnen alles wel vergeten. Huisvaders die hun vrouw een volauto matische wasmachine beloofd hebben kunnen alle folders wel weer terugsturen en ophouden. Het is jammer maar het hoeft allemaal niet meer, als wij de Zwtiserse ingenieur Claus Scholz moe ten geloven. Wat tot nog toe alleen maar in kinderverhalen op de televisie of in poppenfilms over de ruimtevaart moge lijk was, heeft de ingenieur in zijn woning gerealiseerd. Wie daar op bezoek gaat wordt geconfronteerd met een robot die de deur openhoudt, je uiterst vriendelijk begroet en zorgvuldig je jas aan de kap stok hangt. Hij geeft antwoord op al je vragen. Hij is 1.82 meter lang en heeft schoenmaat 49. Dat is wel wat abnormaal maar 't kan. Bepaald uit de toon valt hij als hij zijn speechje afsteekt over wat er zich allemaal in zijn binnenste afspeelt. Het is een hebbelijkheidje van hem en hierin onderscheidt hij zich duidelijk van de hem omringende menselijke wezens, want welk normaal mens zal een ander willen vermoeien met een babbeltje over zijn stofwisseling? Ook geeft hij voortdu rend hoog op van zijn huishoudelijke kwa liteiten. Daarbij beweegt hij zijn lippen en volgt de bezoeker nauwlettend met zijn ogen. Als je hem in de rede valt, maakt hij je er beleefd, maar nadrukke lijk op attent, dat interrupties niet zijn toegestaan. Ja, ja Met een snelheid van 3l/2 kilometer per uur kan hij in elke gewenste richting lo pen, maar ook een groot aantal hande lingen verrichten, die normaal tot de be zigheden van de vrouw behoren. Hij kan drankjes inschenken en het glas aanrei ken. Hij kan de (parket)-vloer boenen, de afwas doen en de bloemen water geven. Dat zijn nog maar een paar dingen van alle handelingen waartoe hij in staat is en waardoor hij de huisvrouw zoveel werk uit handen neemt. Claus Scholz is ingenieur in de psycho- electronica. Hij bouwde de robot hele maal zelf en bewees dat wetenswaardig heden uit de techniek, de biologie en de sociologie te combineren zijn en bij een dergelijk instrument hand in hand kunnen gaan. De 48-jarige ingenieur heeft deze robot, een produkt van veel fantasie en technisch vernuft in twee jaar ge bouwd. Dat kostte hem 1500 Zwitserse francs aan materiaal (ongeveer 1275) en 2500 Zwitserse francs (2125) aan ar beidsloon. Wie vermoedt, dat de ingenieur zijn in strument uit louter liefhebberij in zijn ongetwijfeld spaarzame vrije uur tjes in elkaar zette om daarmee zijn echt genote te verrassen, slaat de plank de gelijk mis. Als men weet, dat de „Selec tor", zoals ingenieur Scholz hem noemt, het eerste produkt is van een uitgebreid ontwikkelingsprogramma op dit gebied, trekt men die conclusie snel in. De inge nieur hoedt zich voor dergelijke moeder dag-allures, want hij is nu reeds bezig een robot te ontwikkelen met zintuigen. WWW'* s HS Op het ogenblik worden met electronische hulpmiddelen al een gezichts-, gehoor- en tastzintuig ontwikkeld. Het electronenoog moet de robot in staat stellen uit de hem omringende wereld verschillende dingen al of niet te herkennen door ze te verge lijken met een beelden-archief, dat in zijn binnenste is opgebouwd. Als men in staat is zo'n oog verder te ontwikkelen zou dat bijvoorbeeeld een uitstkende steun voor blinden kunnen betekenen. Voor het gehoororgaan legt men een „gedachten- archief" aan, waarin woorden en zinscon structies van personen uit de buitenwereld worden ondergebracht, zodat het mogelijk wordt een keuze te maken voor een juiste reactie. Ook aan de ontwikkeling van een tastzintuig wordt gewerkt. Het moet een volledig vervangingsmiddel worden voor handen, voeten en lichaam en het moet reageren op temperatuursveranderingen, vochtigheid en verschil in hoog en laag. Een goede coördinatie van de „organen" is noodzakelijk. Dan kan de robot zelf standig reageren op indrukken uit de bui tenwereld, want zonder zijn baas is de robot van ingenieur Claus nu nog maar een dode pop. Straks wordt dat allemaal anders. Het is wel heerlijk te weten dat de robot iedere dag even vrolijk en opge ruimd zijn werk doet, maar het blijft na tuurlijk oppassen geblazen met deze toch wel „labiele" figuur. Als u gezellig 's avonds met hem bij de haard zit en be langstellend vraagt hoe 't nu met zijn koude voeten is, zal het best eens kunnen gebeuren, dat hij ten antwoord geeft: .derde deur links V» .2 - Voorkomende „bullet" bij garderobe. Behulpzame „knecht in de keuken. Ir. C. Scholz (mm van vlees en bloedAttente „kamergenoot voor de plantjes. Werkeezelvoor de schoonmaak. De paspoortcontrole verloopt stil zwijgend. Amerikaanse autoriteiten in hemdsmouwen hebben zich achter een tafeltje geïnstalleerd en zetten stem peltjes en vullen papieren in. Zij lij ken wat onhartelijk. Er wordt volgens een zorgvuldige routine gewerkt. De man die de landingskaart in ontvangst neemt, doet dat zonder een mond open te doen. De douanier is lastig en dat waarschijnlijk uit beroepsijver. Alle koffers ook tasjes en beauty-cases moeten geopend worden. Met één hand woelt hij de zorgvuldig ingepakte bagage door elkaar. „Vlees, etenswa ren, bloembollen, zaad Ja, ik heb bloemzaad bij me. „Koffer open!" Als de hele inhoud omgekeerd in de koffer ligt en de zakjes bloemzaad, die ik in een washandje had ingepakt, niet te vinden zijn wordt de douanier onge duldig. Hij gelooft het wel en ik mag de boel weer inpakken. Op de koffers worden strookjes geplakt, waaruit blijkt dat de inhoud is gecontroleerd. In een air-conditioned bus rijden we van de havenwijk naar de 7e Avenue. New York is een blokkendoos op king size-formaat, soms vuil en depres sief. Je moet wennen aan de enorme wolkenkrabbers die recht omhoog ste ken en bijna tot aan de hemel reiken. De hitte hangt tussen de gebouwen. Vanaf het hoogste gebouw ter wereld, het Empire State Building, kun je heel goed zien, dat New York een onper soonlijke maquette is. De reusachtige gebouwen, licht van kleur en vaak vierkant van vorm, worden gelijkma tig gescheiden door vertikaal lopende genummerde straten die uitkomen op horizontaal lopende, eveneens genum merde Avenues. Enkele daarvan heb ben slechts een naam, zoals Broadway. De hitte is ondraaglijk. De hotelka mer lijkt op een stoof, 's Nachts ver- Henny Schoute, tot voor kort als redactrice aan onze krant verbon den, gaat zich mettertijd in Enge land vestigen. Op het ogenblik ver blijft zij als gaste van het Experi ment in International Living ge durende drie maanden in Amerika. Experiment in International Living, dat ongeveer dertig jaar geleden werd opgericht en in ruim dertig landen is vertegenwoordigd, heeft vooral tot doel onderling begrip te kweken tussen de volken. Om dat hooggestemde ideaal te verwezen lijken worden elk jaar enige dui zenden, vooral jonge mensen in de gelegenheid gesteld gedurende een paar maanden in een voor hen vreemd land te verblijven. Omdat de jongelui bij gastfamilies worden andergebracht zijn zij meer dan an ders het geval zou zijn in de ge legenheid met allerlei mensen in contact te komen. Vanuit ons land vertrokken onlangs achttien jongens en meisjes naar Amerika. Zij maak ten onder auspiciën van het Neder landse Bureau voor Buitenlandse Studenten Betrekkingen (NBBS) de reis met het voormalige troepen transportschip Groote Beer. Henny Schoute was een van hen. Haar eer ste indrukken over Amerika vindt de lezer vandaag in ERBIJ. huizen we van de zeventiende naar de vijftiende verdieping van het 28 eta ges tellende Governor Clinton Hotel. Air-conditioning is geen luxe. Je accep teert het als een vanzelfsprekende noodzakelijkheid. Dat vind je niet van het televisietoestel, dat je op je kamer aantreft. Als- je er zin in hebt kun je van 's morgens half zes tot 's nachts drie uur „kassie kijken". „WELKOM IN NEW YORK", zegt burgemeester John V. Lindsay. „Onze stad is de geweldigste stad van de we reld en een uitmuntende keuze om er een zomervakantie door te brengen. De New Yorkers zijn trots op hun stad en ze willen de bezoeker daarvan graag deelgenoot maken. We hopen dat u het erover eens bent, dat New York meer biedt dan elk ander vakantie-oord." Wat doe je, als je in drie, vier da gen New York moet bekijken? Je pro beert zoveel mogelijk af te werken, hetgeen een opgave is bij deze tempe ratuur. Je móét naar het Empire State Building, naar het Vrijheidsbeeld, het Lincoln Centre, Central Park, tenmin ste naar een paar musea, een boot- en bustoer maken, naar Carnegie Hall en naar de Fifth Avenue voor exclusieve boodschappen. Maar je moet vooral Greenwich Village gezien hebben, de artiestenwijk van New York. Het is een vergaarbak van mensen en din gen. Toeristen, pseudo-artiesten en ech te kunstemakers. Ik besteedde drie avonden aan Greenwich Village. Een Hollande kennis zei: Greenwich Village maakt de trieste indruk van New York weer goed, omdat je voelt, dat de men sen er echt leven. Een collega uit het goede vaderland die al zeven jaar in Amerika woont vond Greenwich Vil lage gemeen en slecht. De mening van een politieagent, een van de zevenen twintigduizend in New York City: LSD, prostitutie, homo-seksualiteit. Het in een zwarte maillot geklede serveer- stertje van café WHA zegt: de jeugd is hier niet zo slecht als men wel be weert. Op het supersmalle terrasje van een van de kroegjes in Greenwich Village drink je ijs-cola's. Rechts een agent met bullepees, links ook en recht te genover me twee. Op iedere straathoek een. Reden: onmiddellijk ingrijpen als er iets gebeurt. Er loopt veel „tuig" op straat. Samenscholingen worden niet geduld. De agenten ste vig van postuur horen bij het tafe reel. Zij worden met respect behan deld en delen uiteraard en vooral in de vuile opmerkingen die in dit oord wor den gemaakt. „Doorrijden", zegt een agent tegen een automobilist die te lang op de hoek blijft staan. „Ik sla je niet dood", is het antwoord. Een neger meisje van hooguit veertien gilt: „hé, juut waar kan ik een bar voor homo's vinden?" Dat is de eerste kennisma king met The Village. Een figuur met touwhaar en een „ongetrimde" baard schreeuwt dat de Verenigde Naties „rot" zijn. Even ver derop speelt een bohemien op zijn gi taar. De omstanders, jongelui in mini rokjes en bloemetjesbroeken, zingen protestliedjes. Er sjouwen verschillen de jonge kinderen rond met hün kin deren aan de hand, onder de arm of in een wandelwagentje. Het is een uur of tien 's avonds. Het donkere schoen poetsertje ruimt zijn handeltje op. Het is een kermis van blank en gekleurd, met een uitgesproken hekel aan bur gerlijkheid. Er kan veel, erg veel, tot blote middenriffen toe. Men komt er in eigen vermomming. Het hoort bij de entourage van de (pseudo) artiesten- wijk. Je vindt er jongelui die iedere avond en nacht weer uit hun wijken vooral de Bronx en New Jersey naar The Village komen. Amusement is er voor iedereen. Wie geen zin heeft om op straat te liggen, te zingen of gitaar te spelen dat is uiteraard het goedkoopst kan naar een dancing, een café, waar semi- professionele bandjes optreden en waar je je kan laten hypnotiseren, naar discussiegroepen, waar de laat ste ervaringen op seksueel gebied wor den besproken of naar een one-man- show van Adam, een blote danser. Er zijn tientallen pizza-tentjes, want pizza eten is populair. Je kan ook je schil dersezel uitzetten om toeristen te por tretteren, want in The Village is altijd wel plaats voor nog meer artiesten. IN CAFé „LA MAMA" brandt nau welijks licht. De stalen stoelen zijn oud, de tafeltjes evenzeer. Achter in het zaaltje, boven een onderkomen winkelpand, liggen stukken hout, kle den en andere rommel. Aan de onge- pleisterde muren hangen wat affiches. Rechts is een bar zonder krukken. Voor in het zaaltje is een bouwvallig toneel met daarop het decor van een al even bouwvallig huisje. Café „La mama" is een van de eerste experi mentele toneelclubs, een off-off Broad way-theater. Voor een dollar krijg je toneel en een kartonnen bekertje met Oud en nieuw in New York: de kerk van St. Thomas aan de 5th Avenue met haar tierelantijnen tegen de rechtlijnige muren van twee wolkenkrabbers. Links het Tishman-gebouw, rechts het Canadahuis. ijs en limonade. Na de voorstelling gaat een van de bezoekers rond voor de laatste gift. Het ongesubsidieerde experimentele toneel heeft het arm. De betrokkenen idealistisch en enthou siast stellen dan ook nauwelijks eisen. Ze experimenteren in krotten, oude koffiehuizen en kerken. Die avond zien wij „Potsy", absurd toneel. De hoofdpersoon brengt een goed deel van de voorstelling door in wat in dit geval eufemistisch een toi let heet te zijn. Hij slaat daar volzin nen uit, eet als hij niet aan het woord is pruimen, draait een grammo foonplaat of scheurt bladzijden uit een boek. Af en toe wordt hij onderbroken door zijn zeurende vrouw die hem zijn lunch brengt en door twee werklui die op last van de gemeente een elektri sche leiding in Potsy's privé-huisje ko men aanbrengen. Potsy wordt tenslot te vermoord door zijn moeilijke stoel gang. De dwaas verdwijnt in het gat achter hem Er is applaus van het publiek, wat lui uit de buurt, een criticus en enke le toeristen. Is het de moeite waard met experimenteel toneel door te gaan? De schrijver van Potsy, Lee Baxandall, zegt ja. „Eens toch moet het zaadje ontkiemen. Dan is Broad way niet belangrijk meer. Dan wil iedereen off-off Broadway".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 16