NU OP DE VOCALE TOER H Peter J. Muller met zo idealistisch als hij lijkt Valentino als „de Sheik" in geboorteplaats DIXIELAND-MIS OP DE PLAAT UNI-SEX: TIENERS ONHERKENBAAR NAAR GESLACHT „Mongens en „jeisjes waar je ook kijkt 17 Laat ze schrikken Gek doen Provo-probleem Succes voor Ria Apart ras Onderdrukte jeugd Verouderd begrip ZATERDAG 23 JULI 1966 Erbij ir ij is helemaal niet zo idealistisch als hij leeftijd „Mullers Publiciteits Service" oprichtte Jijkt, wanneer je hem tijdens een televi- en daarna twee tienerbladen uit de grond j. j u j stampte, een „Stichting Pro Lang Haar" in het sie-uitzendmg zi n woordje hoort doen. T;r leven riep en zich voor een „Komite Beatbelan- Peter J. Muller, de slecht uitziende, langharige gen" spande, is zelfs eerder commercieel dan Amsterdamse jongen, die op zeventienjarige idealistisch ingesteld. f Hij geeft dat ook eerlijk toe, als wij tegenover hem zitten in de voorkamer van zijn ouderlijke wo ning in de smalle Schipperstraat in Amsterdam: „Ik ga wel altijd van idealisti sche overwegingen uit, maar ik weet dat ik het toch zo moet doen, dat het financieel ook aantrekke lijk is. Alleen de „Stichting Pro Lang Haar" is een zuiver idealis tische zaak, nog steeds, en het „Komité Beatbelangen" ook. Daar gaat verschrikkelijk veel werk in zitten en je verdient er geen snars mee. Dat vind ik gewoon erg nodig. Maar daarnaast mag je toch wat geld verdienen?" Of het werk voor de SPLH „erg no dig" is of niet, Peter Muller is nu op het punt gekomen, dat hij de leiding van deze organisatie (tweeduizend le den, een stuk of dertig in België) aan anderen wil overdragen. Peter: „Ik kan het zelf niet meer aan, het is te groots. De SPLH wordt waarschijnlijk overgenomen door een andere organisatie, welke weet ik nog niet. Ik ben nog in onderhandeling. Ik ga nu zelf helemaal de showbusiness- kant op- En dan heb ik geen tijd meer om. (lachend) brieven te beantwoor den. Ik ga zingen. Ik ga een act op bouwen en een repertoire en dan gaan we beginnen. We gaan met een forma tie van drie man werken: ik zang, mondharmonica en gitaar, en dan een solo-gitarist en een drummer." Waarom ga je die kant op? Peter: „De Motions en zo, dat vind ik niet zo goed, dat zijn allemaal mensen die Engelse nummers zingen, die niemand verstaat. Geen één tiener verstaat wat die mensen zingen, „My love is growing" en „Why don't you take it", nou weten die mensen veel En wij gaan gewoon. (alweer la chend) bluesnummers zingen met een Nederlandse tekst. Geen goeie tekst hoor, bij voorbeeld „Ik wacht hier al lang en je maakt me zo bang." Originaliteit is erg belangrijk. Peter: ,,'tuurlijk. Ik heb nou een lied je: „Er is maar één ding wat ik je nog vragen wil, als ik dood ben hou mijn grafsteen schoon." Dat is ook een heel gek liedje. (Luid lachend): Het wordt zeer opgewekt gezongen." Waarom? Peter: „Niet omdat het gek moet zijn, maar gewoon laat ze maar even schrikken, als ze het horen. Be grippen dood en leven moet je niet zo zwaar opvatten, daar moet je een vro lijk wijsje over maken." Hoe is het met je plaat „Beter langharig dan kortzichtig" gegaan? Peter: „Erg goed, loopt nog steeds. Nu al bijna 10.000 platen verkocht. Dat is verschikkelijk veel voor Nederlands begrippen." Wanneer komt de volgende? Peter: „Over een week ongeveer. En et komt een eigen tv-programma bij de AVRO, dat ongeveer tien minuten duurt. Als het plaatje „Links de Kinks" uitkomt, komt het gelijk op de televi sie. Dan gaan we een stunt maken." Manager: „Ssssst". Peter: „Ik mag nog niet zeggen wat de stunt is. We gaan een stunt maken en dat komt op de televisie en dan zing ik ook dat liedje. Dat zal zijn op de 25ste of 26ste." Wat verwacht je van het tweede plaatje? Peter: „Ook wel goede resultaten. Het hangt helemaal van de „plugging" af. Als een plaat door Veronica goed gedraaid wordt, dan wordt hij al is hij nog zo slecht verschrikkelijk goed verkocht. Je moet zo veel moge lijk publiciteit maken, anders lukt het niet. Dat vind ik het belangrijkste, nog belangrijker dan de kwaliteit van de plaat. (Daarna lachend): Schandalig, maar het is zo hoor! Je moet gewoon een gek plaatje maken met een gekke tekst. Maar ik ga nu helemaal op de vocale toer, dus ik hoop dat ze er wat serieuzer aandacht aan gaan beste den." v Doe je dat zelf ook, ben je van plan wat aan je stem te gaan doen? Peter: „Nee, dat niet. Die is goed." (Schiet weer in de lach). Dus „men" moet wel serieus gaan aanpakken, maar Peter: „Nee, ik ga het zelf ook zeer serieus aanpakken, want ik repeteer elke dag, van 's morgens vroeg tot diep in de nacht. We maken nummers en zo, we zijn erg hard bezig. We gaan allemaal eigen composities brengen.en een enkel heel oud nummer van Elvis Presley en een heel oude „Beatles". En veel Nederlandse teksten." Je stap is gemakkelijk, omdat je al bekend bent. Peter: „Ja, natuurlijk, daar maak ik gebruik van. Maar ik ben niet van plan mijn hele leven lang zanger te blijven. Ik ben geen zanger. Een jaar bij voor beeld en dan weer stoppen." En daarna? Peter: „Dat weet ik nog niet. Een kapsalon beginnen misschien, (en al weer lachend): Een dancing beginnen waar geen mensen met korte haren in mogen, dat lijkt me ook wel goed. For long hair only". Dan kom je in conflict met je eigen principes, want je wilt discrimi natie tegengaan. Peter: „Ja, maar ik bedoel het toch niet serieus, het is maar een grapje. Ik ga toch niet echt een dancing begin nen." Hoe lang heb je al lang haar? Peter: „Anderhalf jaar. Ik doe het zuiver om te experimenteren, niet, zo als de meesten, omdat ze een bepaald idool aanhangen". Wat bedoel je met experimente ren? Peter: „Om te kijken, om te analy seren hoe ver de discriminatie zich uitstrekt. Dus gewoon op je zelf van toepasing brengen. Op die manier kan je het beste tot de kern doordringen. En ik heb aan den lijve ondervonden hoe het in Nederland staat met de verhouding langharigen-kortharigen. Het is me erg tegengevallen. Als je bijvoorbeeld een restaurant hier in Amsterdam binnenkomt en je bestelt een glas pils dan is het in acht van de tien gevallen zo, dat je weg moet. dan helpen ze je niet". Vind je dat gek? Peter: „Ja natuurlijk. Het is hetzelf de als wanneer er een neger binnen komt en die wordt uitgewezen. De dis criminatie waaraan in Nederland de langharigen onderhevig zijn is dezelf de als die in Alabama en in Zuid- Af rika". Is dat niet een wat sterke verge lijking? Peter: „Nee. Ik zie geen verschil, want we worden allebei geweigerd, een neger om zijn huidskleur en ik om mijn lange haar. En het woordenboek zegt „onderscheid maken", nou, dat is onderscheid maken, dus dat is discri minatie". Wat doet het „Komité Beatbelan gen?" Peter: „We zijn bezig in Amsterdam om een bioscoop-theater af te huren. In augustus gaan we daar draaien. Die schuine vloer gaat eruit, er komen parkbanken in en er komt een gesloten televisie-circuit. Ik ga daar zelf ook op treden. Er is een goede kans dat het doorgaat, het hangt alleen af van de gemeente Amsterdam, want we wil len die twintig percent vermakelijk heidsbelasting kwijt. Het is een so ciaal belang dat die bioscoop er komt. - Denk je daarmee het provopro bleem te kunnen opheffen? Peter: „Ja, natuurlijk, dat geloof ik wel. Althans de overbodige aanhang, de mensen die de rellen veroorzaken, 't provo-probleem wordt in hoofdzaak gevormd door de aanhang, de provo's zelf kunnen geen probleem zijn, maar die jongetjes die zich vervelen en niet naar een theater kunnen". Het „Komité" heeft dus een so ciaal doel? Peter: „Ja, zeer zeker. Het is niet alleen een ordinaire geldverdienerij. Ook wel natuurlijk, want je moet geld verdienen, maar het heeft een sociale strekking". Je blijft daarmee doorgaan? Peter: „Ja, dat is nodig". Dat is nodig, zegt Peter Muller. We willen graag geloven, dat het in de eerste plaats is om het sociale as pect, dat hij het „Komité" niet in de steek laat. We laten even graag in het midden of geld toch ook hier een rol speelt. Dat was wel het geval bij de tienerbladen Beatbox en Hitweek, die Peter in andere handen heeft overge geven, omdat er niets aan te verdie nen was. Want ook verdienen is no dig, vindt hij. CASXELLANETA juli In Castel- laneta geeft men nu nog, 40 jaar na zijn dood. uiting aan zijn bewondering voor Rudolfo Guglielmi, de zoon van de vee-arts die als jonge jongen van hier naar Amerika emigreerde en daar opgroeide tot Rudolph Valentino, de afgod van de stomme film. De jonge mannen van zijn geboorteplaats moe ten niets hebben van de moderne haar mode en plakken hun donker haar glad en glanzend zoals Valentino dat deed. Zij hangen rond in de „Bar Rudy" en de „Valentino Hall", waar de oude tango van Rudy nog altijd meer ge liefd is dan de twist. Thans heeft de gemeente een monu ment voor hem opgericht, dat hem toont in zijn Arabische kledij uit „de Sheik". „De mensen in deze gemeen te van 15.000 inwoners herinneren zich Rudy niet als acteur, maar als de man, die Castellaneta in de hele we reld bekend heeft gemaakt", zegt bur gemeester Gabriele Semerarp. „Elk jaar komen tienduizend buitenlandse toeristen het huis bekijken, waar hij is geboren, bloemen bij zijn standbeeld leggen en briefkaarten met zijn por tret kopen". Toen hij als „de Sheik" op het bios coopscherm verscheen, kwamen men sen uit de hele provincie kijken. De kleine plaatselijke bioscoop kon de menigte niet bevatten en tenslotte werd de film in de openlucht ge draaid. „Kijk, kijk", riepen buren, „Rudolfo Guglielmi, de zoon van de vee-arts. Wat mooi". Enkele vrouwen vielen flauw. Een oude man draait voor de burgers nog altijd zijn gram mofoonplaat van de rouwdienst voor Valentino af en vele oude inwoners weigeren nog steeds het verhaal van zijn doodsoorzaak te aanvaarden. „Buikvliesontsteking?" vragen zij, „hoe zou zo'n groot man aan zo iets gestorven kunnen zijn?" „Hij was te belangrijk geworden", hield een be jaarde voor de Italiaanse televisie vol. „Zijn succes verontrustte maar al te veel mensen. Zij waren jaloers. De vrouwen hielden teveel van hem. Hij is natuurlijk vergiftigd". Het koor van de Vredeskerk in Til burg heeft een plaat gemaakt met The South Jazz Band. Henk van Belkom, leider van deze band, bewerkte een aantal negro-spirituals, voor een mis, waarbij de dirigent van de Vredeskerk, kapelaan Bijl, Nederlandse teksten maakte. De mis wordt regelmatig uit gevoerd en niet alleen in Tilburg. Koor en orkest trokken ook naar Best, Cu- lemborg, Gennep, Terneuzen en Maas tricht. Op het festival van de werkende jeugd in Oisterwijk werd de mis een geweldig succes. Naar verluidt worden er ook televisie-opnamen van deze dixieland-mis gemaakt. De Nederlandse zangeres Ria Valk it met veel succes opgetreden in Tsje- choslowakije. Zij was uitgenodigd om met een aantal andere Westeuropese sterren de slotavond op te luisteren van het Oosteuropese Intervision-festival. Ze had zoveel succes dat ze werd uit genodigd in het najaar opnieuw te ko men. Er zijn plannen voor een optreden in Belgrado en een televisie-optreden ln Praag. (Van onze correspondent) WASHINGTON, JULI Uni-sex Ms de bondige naam, die in de Verenigde Staten uitgevonden is voor het verschijnsel dat jongens en meisjes vaak niet uit elkaar te kennen zijn. Het haar tot op de schouders van vele jongens en de broeken met nauwe pijpen van meisjes maken van duizenden tienerbars in Amerika een onoverzichtelijke zaak. „Mongens" en „Jeisjes" waar men ook kijkt. Lange haren, truien, broeken ken merken deze jongste mutatie van het mensenras. Het nieuwe aan dit verschijnsel is vooral de vervrouwelij king van de jongeman. De emancipatie van de vrouw heeft al decennia geleden een vermanlijking van de vrouw met zich mee gebracht, gekenmerkt door kort haar, korte rokken of broeken. Maar op de man leek dat weinig indruk te maken. Lange tijd bleef hij ongestoord voortleven in zijn manlijke rol van brood-verdiener, gezinshoofd, vrouwenveroveraar en zo mo gelijk superieure held. Pas de huidige tienergeneratie lijkt jongens voort te brengen die geen aspiraties meer lijken te hebben voor die rol. Zij zijn zonder gêne meisjesachtig, ijdel en meestal bepaald afkerig van de agressieve daadkrachtig heid, die tot nu toe voor typisch manlijk doorging. Amerika's 24 miljoen tieners geven per jaar een kleine 45 miljard gulden uit. Tien procent daarvan, 450 min. gulden, wordt gespendeerd door jongens voorhun haar. Voor een deel gaat dat geld naar kappers, die tussen de 20 en 90 gulden rekenen voor wassen, watergolven, verven van de haren der jonkmannen. De rest gaat op aan shampoos en haarlotions. Gemiddeld besteedt de Amerikaanse tiener- Jongen per dag nog een uur tijd aan kammen en borstelen van zijn gebenedijde haar. Maar het is niet alleen de cultus van het kapsel, die de tiener-jongen onderscheidt van vorige generaties. Er zijn ook nog zijn hang naar volksmuziek en gitaarspel, zijn vol strekt op gelijke voet behandelen van het meisje (het meest frappant in dansen als de frug, jerk, monkey, mashed pata- toes, waar jongens en meisje zonder elkaar aan te raken gelijkwaardig ongecoördineerde bewegingen maken), zijn duidelijk sympathie voor geweldloosheid en pacifistische be wegingen, die allemaal afwijken van het stoere type man, dat de afgelopen eeuwen eigenlijk steeds opgeld deed. Er is zelfs veel voor te zeggen om de langharige, vaak meer pas sieve, dromerige jongens van de huidige tienergeneratie te beschouwen als het eerste adolescententype sinds de late Middeleeuwen, dat geen ambities meer heeft om op te groeien tot plichtsbewuste, hardwerkende puriteinen, die welvaart en technologie van de westelijke wereld vooruit stuwen. Voor het waarom van dit verschijnsel hebben verschillende Amerikaanse sociologen en psychologen verschillende ver klaringen. Maar de kern van bijna alle analyses is wel dat de nieuwe inenselijke variant is ontstaan omdat de jonge generatie in veel gevallen de relatie met de volwassen wereld heeft afgekapt. „Vertrouw niemand, die boven de dertig is" was een slogan van de opstandige studenten aan de universi teit van Californië in Berkeley en overal vinden jeugd- onderzoekers een zelfde houding. Volwassenen zijn voor de huidige tieners in Amerika „een vreemde stam, waarschijn lijk vijandig", zoals de briljante Paul Goodman het heeft geformuleerd. Volgens Goodman zijn tieners niet langer opgroeiende mensen in een totale samenleving van alle leeftijden. De tieners zijn een apart ras met eigen muziek, een eigen taalgebruik en gewoonten die principieel tegen de vol wassen wereld gericht zijn, die volgens deze jongeren corrupt en bankroet is. De langharige tiener gelooft niet meer in de waarden van het maatschappelijke systeem, dat misschien grote technische vooruitgang heeft geboekt maar in jeugdige ogen vaak zinloos, moorddadig, vervreem dend en irrelevant is ten aanzien van de dingen, die het leven de moeite waard maken. Paul Goodman ziet het zo: „Het is een soortgelijk protest van de jongeren in alle ont wikkelde landen. De stijl is onverzorgd, de moraal existen tiële integriteit. Dit protest is een plotselinge reactie op de sluipende bevreemding en de tendens naar 1984 of die nu fascistisch, staatssocialistisch of democratisch met alge mene instemming is". De bekende socioloog Edgar Z. Friedenberg, die zich met zijn boeken „The vanishing adolescent" en „Coming of age in America" de reputage verwierf één van Amerika's beste jeugdkenners te zijn, gelooft dat de moderne tiener nog extra gestimuleerd wordt in zijn anti-volwassen houding door de onvriendelijke instelling van de volwassen maatschappij tegenover de tieners, die geen economische functie meer vervullen zoals in primitievere tijden. Deze onvriendelijkheid uit zich niet alleen in de kregelige behandeling, die vele langharige, dromerige musicerende tieners van hun ouders krijgen, maar ook in de wet. Geen minderheid wordt zo schandelijk onderdrukt als de jeugd, aldus Friedenberg, die opsomt dat 1. de jongeren tot hun 18e jaar in Amerika gedwongen worden op school en thuis langere werkweken te zwoegen dan vele volwassenen, 2. dat zij zelden enige invloed kunnen hebben op de regels, waaraan zij in de scholen worden onderworpen (vooral de laatste tijd hoort men veel over gedwongen haarknippen, van school sturen wegens ongebruikelijke kleding etc.). 3. dat zij, als zij met de wet in conflict komen, vaak zonder jury's, zonder een fatsoenlijk proces gedwongen kunnen worden naar een tuchtinstituut te gaan. Het ergste van alles is, aldus Friedenberg, dat veel van deze volwassen onvriendelijkheden (zoals de gedragsregels op scholen) kennelijk bedoeld zijn om de jongeren te ver nederen, om hen duidelijk te maken waar het op uitloopt als je eigenwijs en opstandig bent. Goodman en Friedenberg kunnen goed begrijpen dat de jongeren het hebben laten afweten en dat zij proberen een nieuw leven en een nieuwe waardenschaal op te bouwen, zo ver mogelijk weg van de vaak gehate, maar in elk geval gevreesde volwassenen. Zij verwonderen zich niet dat de tieners hun haar laten groeien (een traditionele vorm van protest tegen de gevestigde orde trouwens) dat zij ontspanning en plezier zoeken in „surf- riding", autorijden, dansen, sex en muziekmaken. Dat hun populaire songs behalve over genoemde geliefde bezigheden voornamelijk gaan over afkeer van en onbegrip voor de harde, vercommercialiseerde slogan-maatschappij, die zij „the rat-race" noemen, ligt volgens deze sociologen bijna voor de hand. Zij waarschuwen er echter steeds voor hierin een rebellie voor de jeugd tegen de ouderen te zien. Rebel leren doet men slechts tegen een in wezen erkende autoriteit, de huidige tienergeneratie rebelleert niet, maar voelt afkeer, vrees en soms haat en men protesteert zonder zich ook maar een seconde te identificeren met de volwassen samenleving. Leslie Fiedler heeft geprobeerd de kloof, die tussen jeugd en volwassenen gaapt nog dieper te analyseren. Hij gelooft dat de jongemannen uit de tienergeneratie vervrouwelijken omdat zij bewust of onbewust beseffen dat manlijkheid in de industriële samenleving een verouderd begrip is en dat een nieuw mensbeeld nodig is in een wereld, die begrippen als humanisme, manlijkheid, blanke ras en heroïsme over wonnen heeft. Deze nieuwe mens probeert de tieners, volgens Fiedler, tot leven te wekken door onmanlijk te zijn (de lange haargroei), minder blank te zijn door overnemen van negerjargon en negerdansen, en zich onheroïsch (door paci fistisch en passief te zijn) te gedragen. Deze analyse, die natuurlijk nauw verband houdt met wat Friedenberg en Goodman denken maar die als als het ware nog een denklaag schuift onder hun theorieën, geeft ten slotte ook een verklaring voor het toenemende gebruik van marihuana, verdovende middelen en LSD onder Ameri kaanse tieners. De „drug-cult" aldus Fiedler, is een typisch anti-puriteins, genotzuchtig verschijnsel, dat gericht is tegen de grondslagen van de volwassen maatschappij: tijd en werk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 17