ÜE NIEUWE SNIP SNAP REVUE „DIT IS THEATER" weer een op maat gesneden succes Potterie en keramiek in Zandvoort Anton Heiller speelde Bach en Buxtehude in Bloemendaal VANAVOND AVRO-protest tegen N.T.S.-zendtijd Utrechts Byzantijns Koor excellent Haarlemse Orgelmaar d NEGEN MUZEN Gijs Beths concert meester bij het NPhO Orgelconcert in Haarlem 25 jaar zaken deen is een hele tijd! ZATERDAG 23 JULI 1966 I 19 Hein Steehouwer Sas Bunge Hein Steehouwer Vondelprijs uitgereikt aan Jef Last De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Het Is een nationale instelling gewordende Snip en Snap revue. Een soort on verwoestbaar monument in de wereld van de lichte muze. Elk jaar wordt het op nieuw in het verguldsel gezet en dan blijkt bij de onthulling, dat dit beeld van alle jaren weer wordt geflankeerd door Willy Walden en Piet Muyselaar, al even on verwoestbaar en meesters in hun soort. De entourage daaraan verandert wel eens iets. Zijn Walden en Muyselaar al 29 jaar de lijsttrekkers, telkens krijgen ze an deren naast zich, deze keer het „paar apart", Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooyer. Na de provinciale première in Gooi land, enige weken terug, was gisteravond de landelijke première in het Amster damse Carré, de „thuishaven'' van deze revue, die nu „Dit is Theater" heet. Een geslaagde première uiteraard, want er is zoveel vakmanschap geïnvesteerd en het recept is zo ijzersterk, dat het succes is verzekerd. Waarop stoelt dat succes nog meer? De kleurige decors van Wim Bijmoer? De aankleding? „The Carden singers and dancers", ondanks hun naam een hom mage aan George Carden, de choreograaf nu een geheel Nederlandse groep in tegenstelling tot andere jaren? Het is niet te zeggen. Het is de vrolijke en fleu rige lawine van al die onderdelen, die te zamen het begrip uitmaken, dat deze re vue is geworden. Natuurlijk waren er hoogtepunten. Eén ervan was de opening, een parodie op de laatse mode en de manier waarop die mode onder meer via de T.V. wordt ge lanceerd. Het was een tegenhanger van een in de revue-wereld klassieke num mer: „Wenen", waarin Coby van der Lin den als solo-zangeres de bloemen weer in het Prater deed bloeien, bijgestaan door operettehuzaren en walsende lieftallighe den. Rijk en Johnny bleken in dit milieu even goed op hun plaats als in hun televi sie-shows. Ze hadden leuke eigen num mers, maar in sketches, waarin ze hun talent konden combineren met dat van Walden en Muyselaar (en niet te verge ten Aase Rasmussen, kwamen er dingen over het voetlicht die het volle Carré tot groot enthousiasme brachten. Wie nog meer uit het bonte boeket ge plukt? Een heel geestige dansparodie op „Uitnodiging tot de dans" (Karl Maria von Weber zal bij het concipiëren van de ze muziek niet in de eerste plaats aan Co van der Heide Wijma en diens orkest hebben gedacht) was een kostelijk uitge werkte vondst van Cindy Peters en Do nald Jones, van wie de eerste weer eens bewees, dat ze op dit speciale gebied tot de echt schaarse talenten mag worden gerekend. En dan „Les Shalom", de twee meis jes die niet alleen uitblinken in Jiddische of Hebreeuwse liedjes, maar die ook songs van Amerikaanse bodem uitste kend brengen. En wie er ook zongen, al zou je het niet verwachten, de gerenommeerde ko mieken, al eerder aangeduid, die „And the Saints go marching in" geestig pa rodieerden in een pauzenummer, dat ve le handen op elkaar bracht. Nog meer nummers noemen? Ach nee, het hoeft niet. Deze revue duurt weer een heel jaar en voor Willy Walden en Piet Muyselaar hun dertigjarige jubileum gaan vieren zal iedereen zelf wel gaan kijkenen thuiskomen met het ge voel dat de voorpagina van deze krant alleen maar affaires heeft te bieden die liever worden vergeten dan het klater goud van die éne avond in Carré. (Van onze rtv-medewerkster) HILVERSUM. Na de TROS heeft ook de AVRO critiek geleverd op de nieuwe verdeling van de zendtijd. In het AVRO- Radiojournaal heeft de AVRO-omroeper gezegd: „Met de openheid van zeven om roeporganisaties (NTS, AVRO, KRO, NCRV, VARA, VPRO en TROS) kan de AVRO het eens zijn. Maar een kunstma tig ingebrachte grote NTS-zuil met 18.5 uur zendtijd als omroep zonder leden vindt de AVRO beslist onaanvaardbaar". Cindy Peters en Donald Jones in hun werkelijk geestige parodie op „Uitnodiging tot de dans". wm*. Na een druk jaar gaan wij van maandag 25 juli tot maandag 8 augustus a.s. met VAKANTIE Alleen onze technische dienst blijft normaal geopend en is telefonisch bereikbaar onder nummer 19981. GED. OUDE GRACHT 11 HAARLEM Een concert door het Utrechts Byzan tijns Koor in de Grote Kerk trok veel be langstelling. De stichting Haarlems Bloei die het concert in samenwerking met het kerkbestuur georganiseerd had, behoeft van dit initiatief geen spijt te hebben. Het programma bevatte vóór de pauze een aantal liturgische liederen waarvan de verzadigde, geresigneerde klank koren op de molen is van deze veertig zangers die onder leiding van Dr. Myroslaw Antono- wycz sinds vele jaren vertrouwd zijn met de eisen van de typisch Russische koor- ttijl. De ingrediënten van deze koorstijl zijn de vanouds beproefde, maar ze worden met veel overgave en sonore doeltreffend heid gebracht. Pianissimi op de rand van het absolute niets, tenor-cavatina met zoemkoor op de achtergrond, afgewisseld door hevige exclamaties van het gehele koor, zesstemmige accoorden met basto nen uit de laagste regionen van de twee de bassen. Het is allemaal nogal accoor- derige muziek, zonder levendige polyfonie zonder één harmonisch kruidnootje, of het zou de intonatie van de psalmodiëren de tenor in de laatste litanie moeten zijn die nogal naar kwarttonen klonk, maar ik weet niet of dat de bedoeling was. Het tweede gedeelte van het concert, dat ik helaas niet kon bijwonen, bevatte verhalende, stemmings- en dansliederen Van wereldse aard. Een kleine tentoonstelling in een garage aan de Brederodestraat te Zandvoort. Geen kunstzaal dus en heel eenvoudig van opzet, maar toch met heel leuke dingen. Drie vrienden-van-het-aardewerk, half professioneel en half amateur, hebben deze expositie opgezet. Babs van Helsdingen, de gastvrouw want het is de garage naast haar huis zoekt het niet in bizarre vormen. Integen deel, zij vormt, hoewel ze ook een draai schijf hanteert, bijna alles met de hand. Het resultaat is werk, waarin ze terug grijpt op heel oude vormen, maar dan modern geïnterpreteerd. Bij haar krijgen een schaal of een vaas, vaak uitgevoerd in chamotte, vaak een reliëfvorm aan de buitenzijde mee, wat bij draaien niet mo gelijk is. Ze steekt die figuurtjes uit in de klei en verlevendigt daardoor het op pervlak. De glazuren zijn vaker binnenin, dan buitenop aangebracht en ze laat het aardewerk of liever, de oppervlakte daarvan eerlijk spreken, hetgeen een eigen toon aan haar werk geeft een voudig en recht op de man af. Toch is haar vormentaal variabel, want zelfs sche merlampen ontstaan op deze manier, uit losse delen samengesteld. Ben Wolfs werkt anders, veelzijdiger, maar ook verwarrender. Behalve schalen, vazen en potten maakt hij ook reliëfs, wandtegels en plastieken. Nu schuilt in veelzijdigheid een gevaar, want met zijn vormen variëren eveneens zijn stijlen. Sommige reliëfs herinneren sterk aan volkskunst, andere zijn abstract. Het ziet er, ondanks een niet te miskennen „knap 'heid" naar uit of het hem moeilijk valt een bepaalde persoonlijkheid tot uitdruk king te brengen, die dan tot één stijl voert, waaraan hij voor iedereen te her kennen is. Vaak weet hij uitstekend met zijn glazuren om te gaan, evenals overi gens met zeer van elkaar verschillende technieken. Het gevolg van een en ander is een vrij groot verschil in kwaliteit. Potterie van Babs van Helsdingen, waaruit haar voorliefde voor een voudige „grote vormen" spreekt, gepaard aan een meestal ruw ge houden buitenzijde. Soms heel mooie dingen, maar soms ook aardewerk, dat aan kitsch grenst. Van Hans van Dinteren zijn er enkele plastiekjes, vrouwenfiguurtjes in gebak ken klei, waaraan ik afzie, dat ze kritiek loos zijn gemaakt. Er blijkt aanleg uit, maar een te geringe scholing. ANTON HEILLER VERZORGDE vrijdagavond een Buxtehude-Bach- programma op het Flentrop-orgel in de gereformeerde kerk te Bloemendaal. Deze organist aan ons orgellievend publiek voorstellen zou betekenen water naar de zee te dragen. Sinds hij in 1952 de Zilveren Tulp mee naar Wenen mocht nemen, is hij als het ware aan de Haarlemse orgelmanifestaties ge trouwd en kunnen wij van jaar tot jaar vaststellen dat hij in omvang toe neemt en dat zijn vertrouwdheid met de kunst van Bach er niet op ver mindert. Ditkeer brengt hij op zijn cursus van de Zomeracademie ook Buxtehude in het geding, waaruit volgde dat zijn programma in de Radio- kerk op beide grootmeesters afgestemd was. BUXTEHUDE IS MOEILIJK te vangen in één formule. Hij gebruikte overgele verde vormen, ongeacht waar ze vandaan kwamen, maar met zijn onuitputtelijke fantasie en zijn dramatisch temperament maakte hij ze nieuw, en wel zó nieuw dat zijn muziek na drie eeuwen haar boeiende kracht behoudt en niet nalaat adepten te verwerven in het klassieke kamp, dat wil zeggen: bij de organisten die hun muzikale bijbel in ere houden. We kregen van de Noordduitse meester vier composities te horen. Maar wat een verscheidenheid daarin! In de d-moll-Pre- ludium en fuga verrast hij ons met wis selende karakteristieken in het materiaal dat hem tot bouwstof dient. Maar in de Toccata en fuga in F stelt hij ons niet voor problemen, wel voor een verrassing, wanneer hij na een inleiding die niet vrij is van grandezza, met de vriendelijkste en puntigste fuga voor den dag komt, die als een vrolijke tractatie, de verheven ernst van de opzet wegvaagt. Of vergelijk een ingetogen gecoloreerd koraal met de uitvoerige Koraalfantasie over „Wie schön leuchtet der Morgenstern", die in haar wisselende periodes, rijk aan delica te variatiekunst, als het ware uitnodigt om „con discretione" een tamelijke los heid van interpretatie toe te passen, waar in Heiller trouwens niet tekort schoot. BACH GEEFT HEM DAAR de kans niet toe. Deze heeft aanvankelijk wel wat van Buxtehude's onstuimigheid opgestoken, maar evolueerde naar een beheerste or delijkheid, die al wat hij te zeggen heeft volledig omvat en voorschrijft. Nochtans ervaart men dat de betekenis der verzen van het koraal „Valet will ich dir ge- ben" hem tot opmerkelijke vrijheden qua vormgeving en gewaagde klankcombina ties dwingt; doch dit is dan een soort vrijheid op eigen verantwoording; de or ganist heeft maar precies te doen wat er staat, niet alleen hier, maar ook elders. Heiller volvoerde dit gebod in de zoge naamde dorische Toccata en fuga met uiterste gestrengheid, zonder door enige klavierwisseling de vaart van het mach tige stuk door kleurwerking te breken, wat hij vermoedelijk grondt op de con structie van het klankgeheel door een con- Aan de 68-jarige Nederlandse schrijver dr. Jef Last is door de rector van de Universiteit van Munster, prof. dr. Fried- rich Klein, de Joost van den Vondelprijs voor dit jaar uitgereikt. De Hamburgse stichting F.V.S. stelt deze prijs van 10.000 mark sedert 1960 jaarlijks beschikbaar voor bijzondere cul turele prestaties in het Nederlands- Vlaams-Duitse cultuurgebied. Hij wordt afwisselend aan een Nederlander, een Belg en een Duitser verleend. stant agerend motief. Veel zou nog te zeggen zijn over de vertolking van een drietal koraalvoorspelen, die genoten van de delicate timbres van het Flentrop- orgel. En laat ik besluiten met de ver melding van de secure voordracht van Bach's Triosonate in C mineur, waarin slechts een zweving (vermoedelijk in het positief) hinderlijk optrad. Doch zo'n klei nigheid kon de indruk niet wegnemen van een gave vertolking van het heerlijke stuk. Voor de leerlingen van Heiller en voor de vele belangstellende orgellie'f- hebbers was het een leerzame en hart sterkende avond. Jos de Klerk Oud-Iraanse kunst. In het Centraal Mu seum in Utrecht wordt van 2 september tot en met 6 november een tentoonstel ling van oud-Iraanse kunst gehouden. Deze tentoonstelling omvat collecties oude Perzische kunst, voornamelijk af komstig uit Saqsabad, Amlash en Khur- vin-Chandar, daterend van ongeveer 1100 voor Christus tot de vroeg-Achae- menidische tijd tn behoren tot de aller laatste vondsten uit de collecties van de Nederlandse verzamelaars J. van Lier en K. Kremer. De Romeinse catacomben. Vaticaanse oud heidkundige hebben ten Ruiden van Rome de grootste ondergrondse trap ontdekt die ooit in de catacomben is gevonden. De trap telt 99 treden, waar van alleen de eerste zeven moeten worden hersteld en het is de enige trap in de catacomben met een draai. De vondst is gedaan aan het begin van de Via Ardeatina, tussen de catacomben van Callistus en die van Domitilla. De trap is gebouwd in de vierde eeuw. Aldus een artikel in de Osservatore Romano. Anti-prijzen. Een anti-prijs is toegevoegd aan de talrijke kunst- en litteraire prij zen, die jaarlijks in Italië worden uit gereikt. Deze „sprookjesprijs" zal wor den toegekend aan het meest onver diende succes van het jaar in de catego rieën film, letterkunde en schilderkunst. De commissie wil met deze anti-prijzen het publiek doen beseffen hoe gemakke lijk het is door de moderne massatech nieken valse en vage culturele waarden te verspreiden. De winnaars, gekozen door een jury van 200 deskundigen, worden tijdens een grote plechtigheid bekendgemaakt op 22 oktober. Maar de prijzen van 1 miljoen lire gaan niet naar de winnaars, maar voor de aan koop van verdienstelijke litteratuur en kunstwerken ten behoeve van gevange nissen en opvoedkundige instellingen. De winnaar, die zijn prijs hier niet voor wil besteden, krijgt een oorkonde, waar in hij een slechte verliezer wordt ge noemd. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 Nws., sportmededelingen, postduiven- berichten en soc. lied. 8.18 Weer of geen weer, gevar. progr. (9.00 Sportmededelingen en postduivenberichten). 9.45 Geestelijk le ven. 10.00 Kerk en samenleving: rep. uit Ge- nève. 10.30 Kerkdienst van de Ned. Gemeen te in Genève. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Mededelingen en-of gram.muziek. 11.45 Pia norecital. 12.30 Orkestmuziek. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld. 13.20 Gram. muziek. 14.20 Boekbesprekingen. 15.00 Schwetzinger Festspiele 1966. 16.30 Sportre- vue. 17.00 Kinderkoorzang. 17.30 Heksen en zo17.50 Nws. en sport. 18.05 Sportjour naal. 18.30 Walsorkest. 19.00 Zin en tegenzin: discussie. 19.35 Waar de wijsjes zijn: liedjes- progr. 20.00 Nws. 20.05 Promenade orkest, operette. 21.05 Pianorecital. 21.20 Marie Ce- leste, het verlaten schip, hoorspel. 22.00 Vioolconcert. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Da Capo: moderne Ned. orkestwerken. 23.55 Nws. HILVERSUM II 298 m. 8.00 Nws. 8.15 Goede Morgen. 9.00 Vroeg dienst. 9.45 Nws. 10.05 Hoogmis. 11.15 Ver- zoekplatenprogr. 12.30 Nws. 12.37 Buiten lands commentaar. 12.50 Gevar. muziekpro- gram. 14.00 Operafragmenten. 15.00 Mara thon: sportrep. 16.30 Gram.muziek. 17.00 Ge- reform. kerkdienst. 18.00 Negro spirituals. 18.10 Gewijde muziek met tekst. 18.30 Van mond tot oor: Joodse Bijbeluitleg in verha len. 18.50 Geestelijke liederen. 19.15 De hu manisering van de arbeid. 19.30 Gewijde mu ziek. 20.00 Nws. 20.07 Reflex: over leven en samenleven. 20.15 Verzoekplaten. 21.05 Voor dracht. 21.20 Paviljoen: muzikaal vakantie memorandum. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo: muziekprogr. 10.00 Nws. 10.02 Variando. 10.30 Muziekpro- gram. 11.00 Nws. 11.02 Muziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 De Zoek-Boks: platenprogr. met nieuwtjes uit de discotheek. 12.30 Ankara- Madrid: platenprogr. voor de buitenlandse arbeiders. 13.00 Nws. 13.07 Beat- en Popfes tival. 14.00 Nws. 14.02 Rome-Athene: platen progr. voor buitenlandse arbeiders. 14.32 Gram.muziek. 15.00 Nws. 15.02 Loco. 16.00 Nws. 16.02 Platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Coun try en Western muziek. 17.30 Platenprogr. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.55 Pro gramma-overzicht en SOS-berichten voor de schippers. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera- en belcantoconcert. 15.00 Sport en muziek (17.00 en 18.00 Nws). 18.30 Godsd. uitzending. 19.00 Nws. 19.40 Lich te muziek. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Nws. en berichten. 22.15 Gevar. muziek. 23.00 Stemmi ge muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnstiek. 7.20 Gram.muziek. 8 00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klankjuwelen, Waterstanden. 9.40 Jeugd- en kinderkoren, minen. (11.00 Nws). 12.00 Metropole-orkest: amusementsmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Voor het plat teland. 12.35 Orkestmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal. 13.30 Engelse muziek. 15.00 Voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Gram.muziek. 17.00 Voordracht. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Ik verbind u door18.30 Dinermuziek. 19.45 Over heidsvoorlichting 20.00 Nws. 20.05 Holland Festival 1966. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Metamorpheuse gramm.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu ziek. (7.30 Nws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.13 Holl- solisten en or kesten. 8.30 Nws. 8.32 Gram.muziek. 9.00 Verzoekprogr. voor de zieken. 8.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassiek strijkkwartet. 10.30 Theologische etherleergang. 11.05 Gram.mu ziek. 12.00 Touringclub: Nws, informaties buitenlandse gasten. 12.22 Voor boer en tuin der. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.40 Transistor: ontspan- ningsprogr. 14.00 Promenade orkest. 14.30 Gram.muziek. 15.00 Bijbeloverdenking. 15.30 Radio kamerorkest. 16.10 Klassieke piano kwartet. 16.40 Nederlands hobo kwartet: 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Meisjeskoor. 17.50 Overheidsvoorlich- lichting: Suriname Journaal. 18.00 Kerkor gelconcert. 18.20 Tienerama. 18.50 Gram. muziek. 19.00 Nws. 19.00 Radiokrant. 19.30 Gewijde muziek. 20.00 Bekende strijkorkes ten. 20.30 Wereldkampioenschappen voetbal 1966: rep. tweede helft halve fin. in Liver pool. 21.20 Johan Willem Frisokapel. 21.40 Gram.muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws en herh. SOS-berichten. 22.40 Boekbe spreking. 22.50 Radio kamerokest. 23.20 Gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Gevar. platenprogr. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Platenprogr. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 A'dam 66: muziekprogr. en rep. 12.00 Nws. 12.02 Ac tualiteiten. 12.05 Holl. plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Kranten op laag water, gevar. platenprogr. 14.00 Nws. 14.02 Acualiteiten. 15.05 Klik. 16.00 Nws. 16.02 Ac tualiteiten. 17.05 Verzoekplaten voor zieken en personeel van een ziekenhuis. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht en SOS-berichten. 12.48 Gevar. muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 18.00 Nws. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- soortberichten. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Hongaarse muziek. 19.00 Nws. 19.40 Volksmuziek. 20.00 Operamuziek. 11.30 Teleac: De Attische Tragedie. 14.55 Kwartfinale Wereldkampioenschap voet bal West - Duitsland Uruguay. 16.45 Reisfilm voor de jeugd. 17.20 Voor de jeugd. 19.00 Nws. 19.01 TV-film. 19.05 Waar om? Daarom! 19.28 Station Petticoat, TV- film. 19.52 Morgen is het zondag- tv-film. 20.00 Journaal. 20.20 Pygmalion, toneelstuk. 21.55 Schat, waar ben je?, quiz. 22.25 Infor matie en interviews uit Genève over de we reldconferentie Kerk en Samenleving. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 18.15 Kwartfinale Wereldkampioenschap voetbal Engeland—Argentinië. 20. Nws. 20.01 Hoe langer hoe beter, een letterspel. 20.30 Geheime agent 86, TV-film. 20.55 Ensemble. 21.30 Dan O'Brien De erfgename, TV-film. 22.20 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 13.15 Rep. Grand Prix Zandvoort en rep. internat, tenniskampioenschappen van Ned. te Hilversum. 19.00 Bijbelvertelling. 19.06 Huckleberry hound. 19.30 Vragen staat vrij: discussie over demonstratierecht en censuur 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. 20.30 Het grote mes, toneelspel. 22.30 Journaal. NEDERLAND II 19.30 De bosbrigadiers. 19.55 Filmpje over een ooievaarsfamilie. 20.00 Journaal. 20.05 De Zweedse gouvernante. 20.30 Bloedwraak. 21.40 Filmreportage over Turkije. 22.ÖD Sport in beeld. 22.15 Journaal. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Flip per. 19.30 Wereldkampioenschap voetbal le halve finale. (20.15 Journaal) 21.15 Live it up: teenagerfilm. 22.25 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 De methode Wanninger, politiefilm. 20.25 Hullabaloo: muziekprogr. voor teeners en twens. 21.05 Documentaire over Maassluis. 21.45 Les compagnons de la claire fontaine: zang en dans uit West Frankrijk. 22.00 Filmreportage over het Tho maskoor van Leipzig. 22.05 Journaal. 20.55 Pianomuziek. 21.00 Filmmuziek. 21.10 Wereldkampioensch. voetbal. 21.25 Lichte muziek. 21.55 Virtuositeit. 22.00 Nws. 22.15 Lichte muziek, 22.45 De zeven kunsten. NEDERLAND 1: In de middag wordt de kwartfinale van de wereldkampioen schappen voetbal gespeeld tussen West- Duitsland en Uruguay. De uitzending be gint om vijf voor drie. Het avondpro gramma begint met het „Waarom? Daar om!" gepresenteerd door George Noord hof. Het is een vervolg van de uitzending „Kijk nou es" waarin iets over gezichts bedrog verteld werd. Na het journaal zendt de NCRV het toneelstuk „Pygma lion" uit van de. Ierse toneelschrijver George Bernard Shaw. Het gegeven van „Pygmalion" werd ook gebruikt voor de musical „My fair lady". Mien Duymaer van Twist speelt de rol van mevrouw Hickens, Han Bentz van den Berg is pro fessor Henri Hickens en Kitty Jansen speelt het bloemenmeisje Doeluttel. Na dit spel wordt de nieuwe quiz „Schat waar ben je?" uitgezonden, waar elke kijker actief aan kan meedoen. Iedereen mag deze quiz de studio opbellen en aan de kandidaat een antwoord op een vraag aanbieden tegen een bepaald bedrag dat van de schat 1000) wordt afgetrokken. De quiz wordt gepresenteerd door Her man Emmink. NEDERLAND 2: Kwart over zes be gint de voetbalwedstrijd Engeland-Argen- tinië in de kwartfinale om het wereld kampioenschap voetbal. Na het nieuw» van acht uur presenteert gastvrouw Ja- ny Bron de quiz „Hoe langer hoe beter". Vanavond wordt op Nederland 2 een programma uitgezonden met de Franse zanger Claude Francois. Hoofdschotel van het programma is een opname van de Franse zanger Claud* Francois, die vorig jaar voor honderden leeftijdgenoten optrad in de Expohal in Hilversum. ZONDAG NEDERLAND 1: Vanaf kwart over één 's middags verzorgt de NTS reportages van de auto-race om de Grote Prijs van Nederland op het circuit van Zandvoort en de finales van de internationale ten niskampioenschappen van Nederland in Hilversum. De autorace in Zandvoort, waar Frans Henrichs het commentaar verzorgt, wordt voorafgegaan door een toerwagenrace. De tenniswedstrijden in Hilversum worden door Koen Verhoeff van commentaar voorzien, 's Avonds wordt het toneelspel „Het grote mes" uit gezonden. Het spel werd vertaald door Alfred Pleiter en speelt zjch af in het topmilieu van de filmindustrie, waar de andere zijde van dit leven belicht wordt. In de voornaamste rollen ziet men Ina van Faassen, Loudi Nijhoff, Paul Cam- mermans en Ko van Dijk. NEDERLAND 2: Het programma ver meldt afleveringen van de Bosbrigadiers, de Zweedse Gouvernante en De Virginian. Voor het laatste Sport in Beeld wordt in een korte documentaire aandacht be steed aan Turkije waarin een indruk ge geven wordt van de voornaamste politie ke en sociale ontwikkelingen van dat land sinds 1923, het jaar waarin Turkije een republiek werd. By het Noordhollands Philharmonisch Orkest is de heer Gijs Beths jr. aangesteld als tweede le concertmeester. Het is nog niet zeker op welke datum de heer Beths in dienst zal treden, in verband met z(jn verplichtingen jegens het Concertgebouw orkest, waar hij thans werkzaam is. GIJS BETHS ontving zijn opleiding van zijn vader en van Jos de Klerk aan het Amsterdams Conservatorium. Hij voltooi de zijn studie aan de „Musik-Hochschule* in Keulen in de „Meisterklasse" voor viool van André Gertler. In 1955 werd hij con certmeester van het Keuls Kamerorkest, waarmede hij ook solistisch optrad in bin nen- en buitenland, en was tevens prima rius van het Keuls Strijkkwartet. In no vember keerde hij terug naar Nederland, waar hij in dienst trad bij het Concertge bouworkest, waar hij, naast zijn vader, concertmeester was van de inmiddels op geheven Nederlandse Opera. Behalve de functie die hij bij het N.Ph.O. zal gaan be kleden, is hij primarius van het Amster dams Pianokwartet, waarvan de Haar lemmer Sas Bunge pianist is, en van het Amsterdams Strijktrio, dat zeer vele radio opnamen maakt. In de Grote of Sint Bavokerk in Haar lem geeft op dinsdag 26 juli, 's avonds om acht uur, de organist Cor Kee een concert in het kader van de gratis toegankelijke gemeentelijke orgelconcerten. Uitgevoerd worden Concerto Bes van G. F. Handel (1685-1759), de drie orgelko ralen „Herzlich tut mich verlangen", „Wenn wir in höchsten Nöten sein" en ,Herr Jesu Christ, dich zu uns wend" van J. S. Bach (1685-1750), Sonate en ré mi neur van A. Guilmant (1837-1911) en Drie inventionen van C. Kee (geb. 1900).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 19