ARDENNENOFFENSIEF in een gedramatiseerde versie HERFST* EN WINTER ODE 1966 UIT PARIJS Spectaculair begin bij matte show van Ted Lapidus =UITGAAN IN HAARLEM® VANAVOND VRIJDAG 29 JULI 1966 7 HOLLYWOOD SCHRIJFT HISTORIE PH1LITINA JEUGDGRAMMOFOON 49.95 NAVO-partners Ouderwetse trant PHILITINA JEUGDGRAMMOFOON 49.95 F TENTOONSTELLINGEN De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma MUZIEK BALLET POPPENTHEATER DIVERSEN BATTLE OF THE BULGE" die op het ogenblik in het Amsterdamse Cinerama-theater Bellevue aan de Marnixstraat te zien is, is geen eigenlijke Cineramapro- duktie, maar een op Ultra Panavision opgenomen film, wat een mooi breedtebeeld oplevert dat zich uitstekend leent voor projectie op het lichtelijk gebogen, maar nu niet in drieën gesplitste Cineramascherm. En ook het onderwerp van de film heeft zich aangepast aan het grote projectieformaat dat nu eenmaal vraagt om veel uiterlijke actie „Battle of the Bulge" houdt zich namelijk bezig met een dramatisch hoogtepunt uit de tweede wereldoorlog: de doorbraak van de Duitsers aan het westelijk front tegen het einde van 1944. Hetzelfde ge geven is al eens eerder door Hollywood behandeld, REGISEUR ANNAKIN heeft die hoofd personen onder andere nodig om onder ling gesprekken te voeren die de ingewik kelde gang van zaken aan de onwetende bioscoopbezoeker duidelijk moet maken. Want wie van de toeschouwers weet nog, wat er met het Ardennen-offensief op het spel stond en hoe die laatste opleving van de Germaanse strijdlust verliep? Op 15 december 1944 zette het Duitse leger onder von Rundstedt een aanval in op een breed front tussen Aken en Ech- ternach. In de tegenover hen liggende Amerikaanse linies was dit gedeelte van het front, het heuvel- en bosachtige ter rein van de Ardennen, het zwakst verde digd, om dezelfde reden als waarom de Fransen het in 1940 vrijwel onbeschermd hadden gelaten: men achtte het landschap opgeschikt voor operaties met gepanserde eenheden. Met als gevolg de snelle door braak toen van de Duitse legers (even eens onder von Rundstedt) naar de Ka- naalkust en naar Parijs. Gelukkig was dit maal de weerstand van de Amerikanen doeltreffender dan destijds van de Fran sen en de Duitse opmars werd op enkele kilometers van de Maas tot staan gebracht, maar niet dan nadat het Germaanse ge weld onzegbaar leed had gebracht over de Luxemburgse en Belgische bevolking die zich nog in een eerste bevrijdingsroes bevond. De wijze, waarop Ken Annakin de ge schiedenis vertelt, is al heel simpel. Te genover beelden van Amerikaanse troe pen die zich voorbereiden op een rustig kerstfeest met de dankbare inheemse be volking, plaatst hij de intensieve voorbe reidingen van het Duitse opperbevel tot een grootscheepse aanval in westelijke richting, met het doel Antwerpen te be reiken, op dat ogenblik de grote aanvoer- haven van de geallieerden. En door die wat al te simplistische voorstelling van zaken (tenslotte waren de Amerikanen zich op dat ogenblik aan het voorbereiden tot een aanval in de richting van het Ruhrgebied die door de acties van de vijand ongeveer een maand vertraagd werden) probeert de regiseur een situatie te tekenen die talrijke spanningselemen ten in zich heeft. Maar ook in hef verdere verloop van de gebeurtenissen moet hij zich beperken tot bijzonder oppervlakkige verwikkelingen, waarover door de leger leiding aan weerskanten van de frontlinie in uiterst eenvoudige taal gesproken wordt om de toeschouwer niet in verwar ring te brengen. Om de achteloosheid van het Ameri kaanse opperbevel nog eens duidelijk te onder andere in 1949 door regisseur William Wellman die zijn film „Battleground" noemde en zich voorname lijk op het beleg van Bastogne concentreerde. Wellman moest toen het historisch gebeuren nog opvullen met een bedachte intrige, waaraan onder meer de acteur Van Johnson deelnam, maar Ken Annakin die „Battle of the Bulge" maakte, heeft getracht alleen met de geschied kundige feiten tot een dramatisch geheel te komen. Hij heeft die opzet echter niet consequent kunnen volhouden en niet kunnen voorkomen dat de handelende figuren die hij nodig heeft om de actie op gang te houden, in kleine intriges te betrekken, waarvan dan weer de ge loofwaardigheid van zijn film ernstig te lijden heeft. ADVERTENTIE Een jeugd-cadeau van volwassen kwaliteit de speelklare Nederland 1: In het programma vóór acht uur ziet men onder andere een na- tuurfilmpje en een optreden van de zang groep de New Christy Minstrels. Na het journaal en Achter het Nieuws leest Si mon Carmiggelt een van zijn eigen ver halen voor. Het grootste gedeelte van de avond is gereserveerd voor een goochel- programma dat de VARA enige tijd gele den opnam. Het thema van deze tweede uitzending is: de goochelkunst door de eeuwen heen. Fred Kaps presenteert het programma in samenwering met goochel- expert Henk Vermeyden, leden van de Magische Kring Amsterdam en de Duitse goochelaar Ronny Rex. Er wordt een de monstratie gegeven van de goochelkunst zoals die in de loop der tijden werd ver richt in verschillende werelddelen. Ook worden demonstraties gegeven van micro- magie, de kaartentruc, Moderne Manipu latie en de Robot. Het programma wordt besloten met een aflevering uit de serie Enigma. Nederland 2: De avond begint met een Russische documentaire die een indruk geeft van de werkwijze en de resultaten van professor Michael Gerasimov van de Russische Akademie van Wetenschappen. Hij is erin geslaagd aan de hand van schedels het uiterlijk te reconstrueren van mensen die eeuwen geleden geleefd heb ben. Tijdens zijn jarenlange studie heeft de professor honderden röntgenfoto's ge maakt van schedels van levende mensen. Hiermee kon hij een vrij nauwkeurig beeld krijgen van gelaatstrekken van die mensen. Later slaagde Grasimov erin het uiterlijk van lang geleden gestorven men sen te reconstrueren, onder méér van Iwan de Verschrikkelijke. Direct hierna heeft Piet Pons een gesprek met de an- tropobioloog dr. J. Huizinga over de we tenschappelijke waarde van de ontdekkin gen van deze „beeldhouwer van het ver leden". Verder ziet men het programma „Literair Kijkschrift" dat gewijd is aan de financiële positie van auteurs, en een af levering van het Koningsambiet. Conny Keuehenius. In het kunstnijver heidscentrum „De Boet" te Callanfsoog zijn olieverfschilderijen te zien van Conny Keuehenius. De handgranaat is geworpen. Straks zullen de benzinevaten ontploffen. De aanrollende Duitse tanks stranden in een vuurzee. accentueren, last Annakin op gezag van zijn scenarioschrijvers de figuur in van luitenant-kolonel Kiley die niet zo zeker is van het rustige kerstfeest dat rondom hem voorbereid wordt. Naar aanleiding van enkele vage aanwijzingen, maar voor al op eigen intuïtie voorspelt hij bij her haling een op komst zijnde Duitse aanval, maar zijn superieuren zijn niet onder de indruk en verwijten hem zwartkijkerij. Een dergelijk meningsverschil op het Amerikaanse hoofdkwartier in Amblève heeft natuurlijk amuserende kanten, voor al omdat de toeschouwer er wel zóveel van af weet dat hij zeker kan zijn dat het gelijk bij Kiley ligt en ook, omdat Kiley gespeeld wordt door Henry Fonda die zo'n secure en tegelijk aarzelende betweter voortreffelijk gestalte weet te geven. Dat intussen bij deze primitieve botsing van nogal naïeve opvattingen omtrent de be doelingen van de vijand de historie al lang ingeruild is voor een romantische ver beelding van de feiten is dan wel duide lijk en in het verdere verloop wordt deze vrije bewerking van de historie steeds op zichtiger. In de Amerikaanse gelederen worden al gauw de bekende types geïntroduceerd die vroegere oorlogsfilms met hun aan wezigheid moesten opvrolijken: de profi teur die met een tank vol drank, nylon kousen en sigaretten achter het front ope reert; het jonge luitenantje dat aanvanke lijk onuitstaanbaar eigenwijs is, maar door de gebeurtenissen tot een man met eigen initiatief gestaald wordt; de slome luite nant die genoeg schijnt te hebben van de oorlog, maar zich tenslotte als held ont popt. En ook aan Duitse zijde komen we be kenden tegen. Centrale figuur is daar ko lonel Hessier (Robert Shaw) die van het Oostfront is weggehaald om voor een ver rassende overwinning in het westen te zorgen. Hij is de harde fanatieke, maar door en door fatsoenlijke Duitse officier die zich met oorlogsmisdaden niet inlaat en dan ook een woedend protest (per te lefoon) op het hoofdkwartier deponeert als hij melding krijgt vat# de massamoord op Amerikaanse krijgsgevangenen bij Malmédy. Zijn gesprekken met zijn op passer Conrad, (Hans Christian Blech) die de eenvoudige Duitse burger vertegen woordigt met zijn afkeer van oorlogsge weld, vormen treffende voorbeelden van een nieuwe tendens in oorlogsfilms, waar bij de vroegere vijand en huidige NAVO- partner met zachtheid en met de nodige differentiatie in waardering behandeld dient te worden. Voor hen die een hard en op de feiten berustend verslag van heet Areddnnen-of- fensief verwacht hadden, is de aardigheid er inmiddels allang af. „Battle of the Bul- ge" is een oorlogsfilm in ouderwjrtse trant gebleken (let ook op het angstig-slechte decorwerk) die door de Engelse regisseur Ken Annakin helemaal op Hollywoodse leest geschoeid is en net zoveel met het oorspronkelijk gebeuren te maken heeft als een film van John Ford met de histo rie van de Amerikaanse Indianen. Tot wie dat in de bijna drie uren dat de film duurt, niet helemaal is doorgedrongen, krijgt op het einde de kans zijn houding te her zien. De opmars van kolonel Hessier, die Von Rundstedt had moeten heten als de filmmakers wat meer aan de historie en wat minder aan het filmamusement had den gedacht, wordt dan namelijk tot stil stand gebracht door uit een olie-opslag plaats volle vaten te rollen naar de aanko mende tanks en de ontsnappende vloeistof met een handgranaat in brand te steken. Dat is geniaal van eenvoud en tegelijk net zo historisch als het insmeren van het scheepsdek met boter, wat Tromp (of was het de Ruyter?) gelast zou hebben toen zijn galjoen door piraten geënterd werd. Maar voor wie ontspanning zoekt in het kijken naar talrijke tankslagen (die enige imposante filmfragmenten opleveren) en het luisteren naar oorverdovende mars muziek en sterefonische ontploffingen en mitrailleurvuur, zal ogen en oren te kort komen bij deze geschiedenis uit Holly wood, waar zelfs de bloedigste realiteit in bezienswaardige kijkspelen omgetoverd worden. C. B. ADVERTENTIE Een jeugd-cadeau van volwassen kwaliteit de speelklare (Van onze speciale verslaggeefster) PARIJS. Het leek heel avant- garde te worden, de collectie die Ted Lapidus ons zou tonen. In een reus achtige zaal stonden aan beide kanten vier lange rijen stoeltjes klaar. Meer mensen dan ooit waren gekomen en het bleek, dat er voor velen geen plaatsje was. Staanplaatsen waren er genoeg, dus iedereen kon binnen blij ven. Een band begon luid beat- muziek te spelen en talrijke fotogra fen, film- en t.v.-mensen stonden met hun apparatuur elkaar opzij te drin gen, om vooral niets te missen. Iedereen wist dat Pierre Cardin, teza men met zijn vrouwelijke mannequins ook mannen zou laten showen, maar dat Ted Lapidus dit ook zou doen was een grote verrassing. Het eerste stelletje dat bin nenkwam beloofde heel wat. Onder bege leiding van de muziek en lopend op de beat kwam er een merkwaardig duo de zaal binnen. Zij was gekleed in een strak getailleerd rood-groen-paars gestreept jasje met bijpassende pet en knalgroene bermuda, hij droeg precies hetzelfde, al leen was de bermuda vervangen door een pantalon met rechte pijpen in dezelfde kleur groen. In spanning keek iedereen uit naar het volgende nummer. Maar de rest van de show was lang niet zo spectaculair, als het begip deed vermoeden. Integendeel, zon der de korte rokken en de beat-muziek, zou men denken met een van de oudere couturiers te doen te hebben. De jurken met jasjes en mantelpakjes zijn zeer chic en gemaakt van hele mooie stoffen, vaak wordt bont gebruikt voor de afwerking. Doordat de rok zeer kort is (ongeveer 15 cm boven de knie) zullen vele vrouwen van boven de dertig, zich hier niet aan durven wagen. Maar waarom eigenlijk niet? Lapidus laat zien, dat het bepaald niet kinderachtig hoeft te staan. „De kleuren worden aangepast aan de kleur ogen van onze klant", staat in het programma te lezen. De collectie toont verschillende kleuren groen en blauw zoals het „cefu- leen-blauw" naar de kleur van de ogen van Michele Morgan. Erg mooi zijn de avondpakken in pastelkleurig brokaat. Óp de broek, met wijd uitlopende pijpen, lan ge getailleerde jasjes. Onder de jasjes zilver- en goudkleurige gebreide truitjes met een v-hals, die met de punt links naar beneden loopt. Ook voor de heren is Lapidus, op een enkele uitzondering na, niet extravagant. De broeken zijn recht, de jassen hebben hoge revers, dubbele rijen knopen en zijn vaag getailleerd. De stoffen,' die gebruikt worden zijn van licht materiaal. Alexandre, de bekende Franse kapper, verzorgde de coiffures van de manne quins. Een ding is de laatste dagen wel duidelijk geworden: men zal het haar moeten laten groeien: lang, losjes han gend haar is hoog mode, vooral bij avondjurken. Dat liet Jacques Heim zien bij de presentatie van zijn collectie, die geïnspireerd bleek te zijn op Ursula An- dress. Lange, op haar gelijkende manne quins, toonden de modellen, die alle een zeer ingesnoerde taille hadden. Vooral toen de avondjurken geshowd werden viel op hoezeer deze super-vrouwelijke jurken als het ware geschapen leken voor deze filmster. Dit waren bepaald geen debu tantenjurkjes voor lieve, jonge meisjes, maar zeer geraffineerde avondensembles voor de rijpere vrouw. Heel mooi was de lange, zwarte vinyl-avondjas, waaron der een lange avondjurk, afgezet met hetzelfde zwarte vinyl. Overdag ziet de vrouw er Russisch uit. Bontbanden op de zoom en rond de pol sen, strakke leren ceintuurs, zowel bij de mantels als bij de jurken, en een kozak- kenmuts op het hoofd. Hierbij draagt zij dan zilver- of goudgebreide kousen met schoenen in dezelfde kleur. Zal Jacques Heim deze Russische mode hebben ge lanceerd, omdat mevrouw De Gaulle, een van zijn klanten, zojuist uit Moskou is te ruggekeerd? Twee accessoires uit de collectie van Jacques Heim: een paar kousen, be- stikt met gouden lovertjes en een hoed in de stijl van de mode uit de tijd van de Egyptische farao's. Vishal (Grote Markt): Expositie van Ame rikaanse en Britse grafiek. Dagelijks van 10 tot 17 u. en op zondag van 13 tot 17 u. Tot 4 september. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79): Permanente expositie van oude religieu ze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid. Dagelijks, behalve maandag, geopend van 10 tot 12.30 u. en van 13.30 tot 17 u.; zon- en feest dagen van 14 tot 17 uur. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. ochtendgymnastiek en soc. lied. 7.23 Gram.muziek. 8.00 Nws. 8.10 Orkestmu ziek. 8.20 Wegwijzer:tips voor vakantie- en snipperdagen. 8.30 Gram.muziek. 9.15 Fan fare-corps: amusementsmuziek. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Leven en dood, lezing. 10.00 Z.O. 135: gevar. progr. (11.00 Nws). 12.15 Licht vocaal ensemble. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Orkestmuziek 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Melo dieën Express: gevar. muziekprogr. 13.40 progr. voor twintigers. 14.15 Radio-Jazzclub. 14.55 Rep. finale wereldkampioensch. voet bal 1966. 16.55 Gram.muziek. 17.30 Radio- weekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Tijd v. teen agers. 19.20 Boekbespreking. 19.40 Jazz. 20.00 Nws. 20.05 Vocaal- en instrumentaal ensem ble. 20.30 Een dag als alle andere dagen, hoorspel. 21.25 Viool en piano. 22.10 Latijns- Amerikaanse muziek. 22.30 Nws. 22.40 Évtl. SOS-berichten. 22.45 Actualiteiten en sport- mededelingen. 22.55 Die schrikgrage versier de dieren23.20 Orkestmuziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Fluitconcert. 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke lie deren. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn, gevar. progr. (8.30 Nws). 12.00 Angelus. 12.03 Country and Western Express. 12.24 Markt berichten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoor lichting. 12.50 Gram.muziek. 13.15 Tiener- campingshow. 14.10 Musicerende dilettanten. 14.50 Gram.muziek. 15.00 Onnodig zwijg zaam. 15.20 Gram.muziek. 16.00 Henry Wood Promenade Concerten. 17.00 Cabaret. 17.15 Kanjer Koning. 17.25 Metropole orkest. 18.00 Orgelspel. 18.20 Sportperiscoop. 18.30 Jazz- rubriek. 18.50 Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Koffie met Kees. 20.25 Reisoogst. 20.45 Gram.muziek. 21.45 Er was eens. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Heeft de kerk nog toekomst? 22.55 Radiophilharmonisch orkest: klassieke mu ziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Kaleidoskoop. 10.00 Nws. 10.02 Gram.muziek voor tieners. 11.00 Nws. 11.02 Klassieke muziek. 11.30 Muziek van het Leger des Heils. 12.30 Gevar. muziekprogr. 13.00 Nws. 14.00 Nws. 14.02 Platenshow voor tieners. 15.00 Nws. 15.02 Hoogtepunten uit operettes, musicals en films. 16.00 Nws. 16.02 Progr. voor vakantiegangers. 17.00 Nws. 17.02 Sportshow. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Aandacht - opname - rood. 12.40 Weerbericht, SOS-bericht. 12.45 Zuid afrikaans progr. 12.55 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nws. 13.20 Gevar. progr. (14.00 Nws. 15.00 Nws. 17.00 Nws.) (Vanaf 14.55 Voetbalrep.). 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Van de hak op de tak. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.40 Operettemu ziek. 21.00 Orkestmuziek. 22.00 Nws. 22.10 Dansmuziek 23.00 Orkestmuziek. 23.20 Lich te muziek. 23.55 Nws. VOOR VRIJDAG 15.00 Directe rep. Vierdaagse te Nijmegen. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Piep. korte tekenfilm. 19.15 Amerikaanse zang groep. 19.35 Geheime agent 86 Zijn ge wicht in goud 20.00 Journaal. 20.20 Ach ter het nws. 20.45 Voordracht. 20.55 Hokus Pokus: goochelkunst. 21.45 Enigma - Wind kracht elf, Amerikaanse TV-film. 22.35 ANVV Spot. 22.40 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Human faces, Russische documentaire. 20.20 Literair kijkschrift. 20-45 Koningsgambiet - De stralende zon. TV-spel. 21.45 Attentie. 22.05 Avondsluiting. 22.10 Journaal. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 13.50 Voor de kinderen. 14.05 Huisje, boom pje, beestje, hobbyrubriek. 14.45 Eurovisie Wereldkampioenschap voetbal: finale le en 2e plaats. 16.45 Voor de jeugd. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De avonturen van Ivanhoe, TV-film. 19.30 De Phil Silvers Show 20.00 Journaal. 20.20 Napels zien filmre port. met zang. 21.15 Brandpunt. 21.45 Het grote avontuur, documentaire TV-film. 22.35 Epiloog. 22.40 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Mr. Magoo, tekenfilm. 20.05 De avonturen van Robin Hood, TV- film. 20.30 Bob Scholte 50 jaar zanger, repor tage van de jubileum-nachtvoorstelling. 20.55 Wie van de drie?, intelligentiespel. 21.25 De trieste glimlach van de Mona Lisa, film. 22.15 Journaal. Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62): Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals meesterwerken. (Dagelijks 10 tot 17 u., zon- en feestdagen 13 tot 17 u.). Op de zaterdagen avondopenstelling van 20.30 tot 22.30 u.: Kaarslicht, verlichting van de binnenhof en oude muziek. Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op donderdag van 10 tot 12.30 en .13.30 tot 17 u. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 u. Museum Van Looy, (Kamperlaan), Expo sitie van foto's van leden van „Germi nal" (Brussel) en „De Müggen" (Haar lem). Tevens expositie van mobiele plastieken van Frans Verpoorten. Dage lijks van 10 tot 17 uur en op zondag van 13 tot 17 uur. Tot 1 augustus. Galerie 3 (Jansstraat 48): Expositie van werk van B. Holt, F. de Nooyer, Saul Belem, Cornelisz, H. Stoel en J. Hon- coop. Dagelijks van 12 tot 18 uur. Tot 15 augustus. Teylers Museum (Spaarne 16): Perma nente expositie van schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita liaanse en Franse school 16de tot en met 19e eeuw. Fossielen, historisch-natuur- kundige instrumenten, mineralen, 31- toons Fokker-orgel (Dagelijks, behalve zondag en maandag 10 tot 16 uur, de eerste zondag van de maand van 13 tot 16 uur). Expositie „Schetsboeken van Isaac Israëls". Dagelijks behalve zon dags en maandags van 10 tot 17 uur. Tot 1 september. Artificia (Binnenweg 95, Heemstede): Ex positie van beeldhouwwerk van Mari Andriessen en tekeningen en schilderij en van Wim Steyn. Op werkdagen van 9.30 tot 18 u. Tot 1 augustus. De Kastajeloot (Wiistelaam 32, Santpoort Zuid)Expositie van gouaches en aqua rellen van Joanne Appel. Dagelijks van 10 tot 18 u. en van 19 tot 21 u.: zon dags van 13 tot 17 u. Tot 23 augustus. Cruquiusmuseum (Vijfhuizen): Stoomge maal en oude machinerieën. Maandags tot zaterdags geopend van 9 tot 17 uur. Op zaterdag van 9 tot 12 uur. Op zon en feestdagen gesloten. Galerie Bier (Gr. Heiligland 66): Exposi tie van abstracte en figuratieve schilde rijen. Op werkdagen van 10 tot 17 uur. Tot eind augustus. Kunstcentrum „De Ark" (Nieuw Heilig land): Bootzaal: „100 ambachten", van Jan Luyken. Dagelijks geopend van 10 tot 20 u. Dinsdags gesloten. Expositie van werk van Bert Schmitz totl3 augus tus. Kunstzaal In 't Goede Uur (Nieuwe Kerks plein-Korte Houtstraat)Expositie van werk van Poppe Damave. Dagelijks van 10 tot 18 uur en van 20 tot 22 uur. Zon dags van 14 tot 17 uur en van 20 tot 22 uur. Tot eind juli. Van 1 augustus af expositie van werk van Frederik D. van Batenburg. Dinsdag 2 augustus, Grote of Sint Bavo- kerk, 20 uur: Orgelconcert door Haite van der Schaaf. Programma: Bruhns, J.S. Bach, Anthon van der Horst, Ket ting. Donderdag 4 augustus, Grote of Sint Ba- vokerk, 15 uur: Orgelconcert door Sta nislas Deriemaeker. Programma: Gil let, Cornet, Van de Kerckhoven, Bux- tehude, J. S. Bach, J. Alain, Deriemae ker, Daquin, Couperin. Maandag 1 augustus, Concertgebouw, 20.15 u.: Het Da Silva-impresariaat presenteert zang en dans van Tunesië; twent- en zwaarddansen, Arabische accrobatiek en haremdansen. Poppentheater Merlijn (Hasselaresplein 35), 14.30 uur, toegang 4 jaar: Zater dag 30 juli „De Apebroodboom", dins dag 2 augustus „Het onderwater-avon tuur", woensdag 3 augustus „De Ape broodboom", donderdag 4 augustus „Het sprookje van de zon", vrijdag 5 augustus „De fluit van Bozebol". Beatsociëteit Ekestos, vrijdag 29 juli, 20 uur: Dansavond m.m.v. „The Double Dutch". Beatsociëteit Ekestos, zaterdag 30 juli, 20 uur: Dansavond m.m.v. „The Go thics". Beatsociëteit Ekestos, zondag 31 juli. 20 uur: Dansavond m.m.v. „The Row dy s".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7