JANY BRON: VARA-REGISSEUR FERENC SCHNEIDERS: Het geheim van Hullekie Dullekie PETER VON ZAHN Volgepropt Televisie Een symbool van de Duitse TV „Ge woon en ree el doen, k in de *=s ore. ramma's voor het kind" Erbij - „moeder van de beat O O Afgelopen woensdag werd het nieüwe kinderprogramma „Tien plus" op het VARA-scherm gebracht, samengesteld door Mies Bouhuys en Wim Hora Adama. De regie was in handen van Ferenc Schneiders (sedert een half jaar werkzaam bij de VARA) die hiermee zijn debuut maakte. In augustus zal hij zijn eerste drama regisseren. Het bijzon dere van deze jonge t.v.-regisseur (28) is zijn opleiding. Hij heeft een speciale regiecursus in Parijs gevolgd, waaraan hij bij zijn weten als enige Nederlander heeft deelgenomen. Stapels brieven Sigrid, von Voss ZATERDAG 30 JULI 1966 ■mmmum SINDS 1 JULI presenteert Jany Bron de tweewekelijkse scrabble- quiz ,,H°e langer hoe beter" voor de VARA-televisie. Over de quiz zegt Jany: „Toen de VARA mij vroeg heb ik gezegd: eerst op proef. Ik wist toch helemaal niet of ik dat kon! Het presenteren van zoiets is tenslotte iets heel anders dan wat ik tot nu toe gedaan heb. Want hier moet ik willekeurige mensen voor de camera op hun gemak stel len en dan het spel-met-de-woor- den laten spelen. Maar Joop Si mons en Adri van Oorschot (pro ducers) waren tevreden, dus was ik geslaagd. Het voornaamste bij zoiets is dat je jezelf moet zijn. Dat is het hele geheim. Maar of je het kunt leren? Natuurlijk heb ik wat dat betreft de nodige ervaring twaalf en een half jaar maakte ik deel uit van de Ramblers en wat ik nu doe aan „Ringo" is soms ook wel een beetje mensen op hun ge mak stellen". „RINGO" is een derde-netprogram- ma verzorgd door het VARA-dansor- kest onder leiding van haar man or kestleider-arrangeur-componist Charlie Nederpelt. „Ik zoek er nog al wat lied jes voor uit en daarbij let ik dan op wat speciaal geschikt is voor de solist die zal optreden. Er komt veel goeds uit Engeland. Soms werk ik 's nachts door (muziek copiëren) om de laatste hits nog klaar te krijgen. De tieners zijn leuk hoor. Ze hebben hun eigen mening en daar houd ik van. Ik maakte destijds mijn vader en moeder gek met Louis Armstrong en zo. 't Is nu immers precies hetzelfde. Ik merk het ook aan mijn zoon. Hij is nu achttien en zit op de technische school. Lange haren? Die gaan er immers vanzelf af na een paar jaar. Waarom zouden we ons daarover druk maken? Laat ze toch". DE BELANGSTELLING voor de nieuwe generatie heeft Jany Bron en Charlie Nederpelt de naam „vader en moeder van de beat" bezorgd. Ze ver telt het lachend terwijl ze poes Mien over haar kop streelt. „Moet je niet eens naar je kindertjes toe?" vermaant ze. „Het is nu de tweede keer dat ze jongen heeft. We hebben Mien nog van Jan Corduwener, die was ook dol op katten". Er is gelukkig ruimte genoeg in het landelijke Ankeveen waar ze een boerderijtje uit 1720 be woont. „We hebben wel wat vocht in de muren ze zijn éénsteens, heet dat zo? en de kalk begint steeds te bladderen. Maar het is wel 'n droom- huisje. Mijn man kan hier tenminste rustig werken; er is haast geen la waai". Even later komt de man vanachter zijn werktafel vol muziekpapier van daan om koffie te drinken. .Tieners zijn leuk hoor. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiininiiininiiiiiini deren merken kleine vergissingen op, maar over het algemeen stelt men de anonimiteit bijzonder op prijs. HARRY DE HARIGE AAP is, zo heeft u kunnen zien één der „mies-en- scène"-afleveringen, een mascotte. Steffie het Stotterende Stierkalf en Peter het Potige paard bestaan écht: zij lopen in de weilanden rondom de mufotheek in Hilversum, het gebouw waarin het derde net is ondergebracht. HET PROGRAMMA is niet alleen eigen werk van Hullekie Dullekie: er komt een regisseur aan te pas en dat is sinds zeven weken Wil Kamer. Die zoekt de binnengekomen post uit, maakt het draaiboek en stelt Hullekie Dullekie dat vijf minuten vóór de uit zending pas ter hand. Deze leest dus ten dele kant en klare tekst, maar im proviseert daarnaast bijzonder veel, vooral wanneer er rondom zijn glazen registratiekamer meelevende en lachende collega's zichtbaar zijn. De meeste verzoeken die men hier binnen krijgt zijn overigens voor Gert (al dan niet in combinatie met Hermien) Tim merman, „de keizer van het lichte lied" zoals men hier zegt. Nummer twee op de ranglijst is de zangeres-zonder- naam. Daarna volgt het hele peloton: Johnny Hoes, Toon Hermans, Wim Sonneveld, het Cocktail Trio én Hulle kie Dullekie's eigen plaat, waarop enerzijds „Hullekie Dullekie", ander zijds „Hoeme Hoeme" staat carna valeske meezingertjes, die zich mogen verheugen in een redelijk goede ver koop. Tenslotte een verzoek van Hul lekie Dullekie persoonlijk: „Mensen, mensen breek het spaarvarken toch open, want de plaat is nog lang niet uitverkocht". Gegrepen door alles wat drama is FERENC SCHNEIDERS woont in Den Haag, in een nieuw, maar vooral hoog flatgebouw. Hij heeft een Hongaarse moeder, een Franse vrouw en is vader van twee kin dertjes van 4 en 5 jaar oud. Zijn hoofd zit vol ideeën en hij spreekt met een grote realiteitszin. „IN NEDERLAND kun je het vak niet leren. Je kunt meelopen met de groten uit de toneelwereld (als je daar de kans voor krijgt tenminste) via het assistentschap, maar dat is dan ook het enige. In Parijs kun je het léren. Er was een cursus van zes maanden aan het Théatre des Nations. Maar zes maanden zó volgepropt: van negen tot vijf elke dag en 's avonds ook nog vaak. In Nederland zouden ze over dezelfde stof twee jaar gedaan hebben. Het was een internationaal gezelschap van jon ge toneelmensen. We kregen les van de grootste specialisten op hun terrein. Eén vent wist alles van Pirandello, een ander alles van Brecht, een derde had zich uitsluitend beperkt tot decors voor 1900, noem maar op. Wat ik daar niet allemaal geleerd heb! Tenslotte kregen we een stuk te doen. Ik koos een eenakter van Mu- lisch, „De Knop", die ik in het Frans heb vertaald. Het werd een van de beste examens en uitgekozen voor openbare opvoering in het Theatre Montparnasse. Regie ja regie heb ik eigenlijk al tijd gewild. Misschien niet zo bewust. Na mijn gymnasium heb ik een jaar of twee in Leiden Frans gestudeerd. Uit litteraire neiging. Francofiel ben ik ja, maar ik zag ineens een heel leven als leraar voor me, en dat wilde ik niet. Van die litteraire neiging is een tak in me overgebleven die chansons schrijft en vertaalt. Zingen doe ik ook, voor mijn plezier. (Er ligt een gitaar op de bank). Na het afbreken van de studie ben ik naar de toneelschool gegaan in Amsterdam. Afgestudeerd en acteur geworden. Welk jaar? PfffffIk ge loof 1962. Op de toneelschool heb ik wel regielessen gehad, van Ton Lutz onder anderen, en ik wist toen ook wel al, dat ik die kant op wilde, maar het leek me toch goed om eerst een tijd als actèur te werken. Bij de Nieuwe Comedie kwam ik terecht, maar na een tijd zag ik alweer een heel leven voor me, nu als acteur. Of liever: ik zag het niet! Toen ben ik naar Parijs gegaan om die cursus te volgen. En sinds januari zit ik bij de VARA. TELEVISIE? Mogelijkheden te over! Ik ben er gek op. Ik vind het iets ge weldigs. Al die onzinpraat van ver vlakking, van verstoring van het ge zin! Alsof mensen vroeger zo interes sant met elkaar zaten te praten in de familiekring. Als ze nu suf naar het kastje zitten te staren dan zaten ze vroeger elkaar suf aan te staren. Het enige verschil is, dat ze nu tenminste nog de kans hebben iets te zien waar van ze wakker geschud worden. Kom nu! Dit is precies het terrein dat ik als regisseur voor me zie: alles wat drama is. En dat is veel, zeker wat de tv be treft. De grens van het toneel is niet zo nauw meer. Ik bedoel dat het be grip documentaire daar eigenlijk ook in past. Dat is echt de tendens van nu, „gedramatiseerde documentaire" is er een voorbeeld van, en daarbij gaat het om de verbinding met de realiteit. We worden eindelijk realistisch, sedert de oorlog. Volgens mij heeft de romantiek geduurd tot 1945. DAT IS WAT ik ook van de jongeren van nu zo waardeer, dat ze tenminste realistisch zijn. Ik zie het allemaal niet zo pessimistisch. Al dat gejammer van „De mens raakt ontworteld, waar moet dat naar toe!" Daar ben ik het niet mee eens. Ik wil dat in het kinderprogramma ook. Juist voor kinderen zo gewoon en reëel mogelijk, óók wat betreft de presentatie. Tegen mijn eigen kinderen praat ik gewoon. Niet met die onwer kelijke „kindertoon", die je zo vaak hoort. Er zijn nu twee programma's TIEN PLUS opgenomen. Het ging fijn, ik heb er veel van geleerd en ik hoop natuurlijk dat het bij de kinderen in zal slaan. Actrice Wieteke van Dort (Nieuwe Komedie) en acteur Jules Hamel hebben de presen tatie van het nieuwe kinderpro gramma „Tien plus", dat door Ferenc Schneiders geregisseerd wordt. HlH!HMHIUlHUUIIIUil]llttItllUliIIil)imilllltllfIimillilUIMilliII!01l!HII (Van onze radio- en tv-medewerkster) „WIJ KUNNEN niet stilzitten tijdens het eten, want het zijn alle maal leuke plaatjes en soms gaat het eten dansend de keel in". „BESTE HULLEKIE DULLE KIE, wilt u niet meer zo hard blaf fen, want Lorre onze papegaai is al een paar dagen van slag af". „BESTE HEER DULLEKIE, ra dio èn televisie zijn altijd zo in de plooi, er kan nooit een geintje af, daarom: bravo voor uw program ma! Ik heb echter één verzoek: wilt u niet meer zo klagelijk miau wen? Onze kat zit al enige dagen boven in een boom van schrik. Mis schien iets voor Harry de Harige Aap om hem eruit te halen?" „REEDS geruime tijd erger ik me op het derde net aan de infantiele aan kondiging van een zekere Hullekie Dullekie. Nu ben ik bij de omroepen wel iets gewend, doch dat de luiste raars worden geplaagd met dergelijke kinderlijke lolbroeken spant toch wel de kroon. Of is het gros der luisteraars met deze „buikman" ingenomen? Laat deze man s.v.p. normaal spreken, of anders hem doorzenden naar de pro vo's!" STAPELS van dit soort brieven, on geveer 500 in de week, komen weke lijks bij de K.R.O. binnen. Ze zijn alle maal bestemd voor Hullekie Dullekie, de in duistere nevelen gehulde figuur die twee keer per week tussen 12 en 13 uur op het derde net zijn merkwaar dige grappen loost voor een vooral in de provincies enthousiast reagerend publiek. WIE IS HULLEKIE DULLEKIE met Harry de Harige Aap? Dat wordt angstvallig door de K.R.O. geheim ge houden. Men geeft een vaag signale ment: hij is 24 jaar, pas getrouwd, 1.74 lang, rijdt in een acht jaar oude MG, zijn stem is regelmatig te horen via de andere programma's van Hilversum 3 en tevens via Hilversum 1 en 2. Ook de luisteraars houden zich regelmatig bezig met de vraag wie Hullekie Dul lekie nu precies is en inmiddels zijn eigenlijk al alle namen van de derde net-K.R.O.-mensen wel genoemd. En kele briefschrijvers raden het goed, de gokkers vragen om een kleine indica tie. Sommige herkennen zijn stem, an- Eerst meent men dat men zich in het huisnummer vergist heeft, als men voor het aardige huisje midden in een mooie tuinwijk aan de stads rand van Hamburg staat. Als men echter goed kijkt, ontpopt zich de klei ne idylle als een, volgens de modern ste opvattingen bijzonder fraai inge richte film- en televisiestudio, die zich voor een deel boven, en voor een deel onder het gazon tot diep in de tuin uit strekt. Hier is de zetel van de „Windro- se/DuMont-Time"een zowel zeer pro- duktieve als veelzijdige produktie- plaats voor documentaire en industrie films, die onlangs uit de fusie van de „Windrose Fïlmproduktion GmbH Hamburg" en de uitgeversmaatschap pijen M. Du Mont-Schauberg, Keulen, Time Life Broadcast Inc., New York, en Duitslands meest promi nente radio- en televisieverslaggever Peter von Zahn zijn ontstaan. ONGEVEER 60 medewerkers en vijf met de modernste apparatuur uitgeruste camerateams, waarbij ook een Griek en een Libanees behoren, vormen het „huisleger." Permanente contacten met bekende regisseurs en cameramannen in de hele wereld ver groten de actieradius. Behalve de syn- chroon-studio in Hamburg beschikt de maatschappij nog over een hoofdkan toor en bedrijfsruimten in Keulen en een permanent kantoor in Washington. MOTOR van de onderneming is de met een onuitputtelijke rijkdom aan snelle invallen en een journalistieke speurzin begiftigde Peter von Zahn, wiens snelle carrière als radioreporter en commentator na de oorlog bij de Norddeutsche Rundfunk in Hamburg begon. Tevoren had hij geschiedenis, filosofie en journalistiek gestudeerd, de doctorsgraad behaald en de eerste be roepservaringen als redacteur bij de Radio- en televisieverslaggever Peter von Zahn in gesprek met één van zijn assistentes. „Deutsche Verlag" en later als oorlogs verslaggever opgedaan. In 1951 ging hij als correspondent voor de Ham- burgse zender naar Washington. Van daar uit kreeg hij met zijn berichten uit de nieuwe wereld in korte tijd een grote schare van aanhangers in Duits land. VAN Washington uit verrichtte Peter von Zahn dan ook pionierswerk in de sector documentaire film voor de Duit se televisie. Ondertussen was hij een institutie, een ster geworden, wiens stijl en specifieke manier van spreken ontelbare navolgers vond. In 1960 stichtte hij zijn eigen „Windrose-Film- produktion", (Documentary Programs Inc.) die de verschillende Duitse zen ders van documentaire films uit alle delen van de wereld voorzag. „Hoofd kwartier" was eerst Washington. Onvoorziene moeilijkheden in het Duit se televisiewezen en een snelle verdich ting van het net van buitenlandse cor respondenten van de afzonderlijke tv- redacties in de Duitse Bondsrepubliek maakten de verhuizing naar Hamburg echter noodzakelijk. THANS vervaardigt de nieuw ge stichte „Windrose-DuMont-Time" in opdracht van de verschillende zenders afzonderlijke of serieprogramma's, hoofdzakelijk documentaires uit het buitenland. Maar ook bijdragen uit de culturele en economische sector van het eigen land staan op het program ma. Zo zijn bijvoorbeeld thans zeven uitzendingen van een half uur elk over de memoires van Adenauer en een groots opgezette serie programma's over de jonge generatie in Duitsland in bewerking. Tot de exclusieve uitzendin gen behoren Peter von Zahns 45-minu- teninterviews met politieke grootheden van de wereld, zoals bijvoorbeeld Haile Selassi, Ben Goerion, Yomo Kenyatta, Koning Feisal van Saoedi-Arabië, Ian Smith, Habib Bourgiba, Ismes Inönü en Sekou Touré. IN de Duitse Bondsrepubliek bestaan circa 30 vrije televisie producenten. De „Windrose-DuMont-Time" is onder de filmers van documentaires wel de belangrijkste. OM zich op de gevoelige markt te kunnen handhaven, zijn een hoog ni veau en een strikte betrouwbaarheid eerste vereiste bij het werk. De per soon van de firmant Peter von Zahn staat hier borg voor. Naast zijn kwa liteiten als publicist geldt de 53-jarige ook als een groot pedagoog, die zijn leerlingen en medewerkers voor het werk enthousiast weet te maken. „Een fenomeen'', noemde hem onlangs een groot Duits dagblad, zoals de Duitse televisie dat tot nu toe in deze veelzij digheid en met deze intensiteit slechts éénmaal in haar gelederen heeft".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 15