HERFST^ EN
WINTER
ODE 1966
UIT PARIJS
Dior lost op zijn (slimme) manier
het lang-kort-probleem op
COLLECTIE VAN
PIERRE CARDIN
VALT TEGEN
Het korte detectiveverhaal
trekt steeds meer lezers
T oneelhervormer
Craig overleden
Zomeracademie voor
organisten ten einde
NEGEN MUZEN
ZATERDAG 30 JULI 1966
6
ii III
Sobertjes
Tv-documentaire over
vliegende schotels
Reportage
„Meer en Bosch''
Agatha Zethraeus
overleden
Nederlandse auteurs en de kleine thriller
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Bert Japin
Afscheidsbijeenkomst in
het Haarlemse stadhuis
i
(Van onze speciale verslaggeefster)
PARIJS. Dat Dior, oftewel Mare
Bohan, nog altijd de grote meester op
modegebied is, is opnieuw gebleken.
Gisteren bracht hij ons zijn nieuwe
„New look". Groot was de verrassing,
toen de lange, tot onder de kuit val
lende mantels, verschenen. De week
voor de collectie werd er weliswaar
gefluisterd over een eventuele daling
van de roklengte als tegenoffensief
tegen de mini-rok. Maar na de voor
afgaande shows, die wat de oudere
huizen betreft, alle de knielengte
aangehouden hadden, rekende nie
mand meer op een radicale verande
ring. Dior bracht die verandering en
op een bijzonder plezierige wijze.
Het was een genoegen om naar de man
nequins te kijken, die ingepakt in hun
„militaire" jassen de zaal in kwamen.
Het zijn lange, rechte jassen, epauletten
op de schouders, metalen knopen en een
brede ceintuur, die tot over de kuit val
len. Hoge laarzen worden hierbij gedra
gen, zodat niets van het been te zien is
en men heerlijk warm ingepakt de win
ter binnen kan stappen. Iets behaaglijks
heeft deze jassenmode, die geïnspireerd
blijkt te zijn op de filmsterren van de ja
ren dertig. Het zijn Greta Garbo's die de
zaal binnen lopen, een onverschillige hou
ding, de baret schuin op het hoofd. De
rokken en jurken die onder de jassen ge
dragen worden, vallen op de knie of net
iets er boven, een slimme zet van Mare
Bohan om op zo'n manier het lang-kort-
duel op te lossen.
Ook bij zijn cocktailjurken maakt Bohan
listig gebruik van het dilemma lang-kort.
Dit keer is het een asymmetrische zoom.
Van voren zijn de jurken kort dat wil
zeggen juist boven de knie zij lopen
dan schuin-opzij naar beneden af en ein
digen schuin-achter iets boven de kuit in
een punt. Dit geeft weer hetzelfde lange,
en slankmakende effect en is zeer flat
teus. Ook voor de avond blijkt duidelijk
Bohans hang naar de dertiger jaren.
Avondpyjama's van sluikvallende crêpe
met wijde mouwen en wijde broekspijpen,
de taille strak ingesnoerd, brengen ons on
middellijk Rita Hayworth en Carole Lom
bard voor ogen.
Veel minder bijzonder was de show van
Pierre Cardin, waar erg veel over ge
schreven is en waar iedereen zeer be
nieuwd naar was. Een paar dagen eerder
was Cardin uit de Chambre Syndicale ge
treden, omdat hij het niet eens was met
de strenge bepalingen van deze organisa
tie, waarbij bijna alle modehuizen aange
sloten zijn. Een van de bepalingen is, dat
binnen een maand na de collecties geen
enkele foto of tekening van de nieuwe ont
werpen gepubliceerd mag worden. Car
din, die met het revolutionaire idee was
gekomen om ook mannen te laten meelo
pen, wilde geen maand wachten voor hij
dit zou kunnen tonen. Hij liet toch foto's
maken en heeft zich terug getrokken,
voordat de Chambre maatregelen tegen
hem 7ou kunnen nemen. Het is overigens
niet de eerste keer, dat zoiets gebeurt.
Tien jaar geleden heeft Coco Chanel het
zelfde gedaan, ook al vanwege de publici-
teitsdata.
De collectie van Cardin viel na al deze
voorafgaande publiciteit tegen. Vooral
de vrouwen kwamen er sobertjes, en niet
bepaald in het oog vallend af. Aardige
Jurkjes, pakjes en manteltejs, maar daar
is dan ook alles mee gezegd. De rokken
waren zonder een uitzondering klok-rok-
ken, wat erg mooi staat als men ten
minste slank is en de lengte viel erg
mee (of tegen, het is maar hoe men het
bekijkt). De rok komt boven de knie,
maar nooit meer dan vier centimeter.
Het accent van deze show viel evenwel
op de heren. Allerlei soorten mannen
kregen wij te zien, van absurde verwijf
de kerels tot zeer deftig uitziende jonge
mannen. Het idee van een manlijke man-
Maandagavond 1 augustus zendt de
KRO-televisie op Nederland 2 een door de
CBS gemaakte documentaire uit over
vliegende schotels. In deze Amerikaanse
film ziet men amateuropnamen van onge
ïdentificeerde voorwerpen die voor vlie
gende schotels aangezien werden. Ook zijn
•r opnamen in deze film verwerkt van
vliegtuigtypes als de Hawker P-1127, de
Franse Balzac en Northrups vleugelloze
M2-F2, die men nog al eens voor vlie
gende schotels hield.
De samenstellers hadden voorts gesprek
ken met mensen die beweren contact te
hebben gehad met wezens van andere pla
neten en er zijn gesprekken opgenomen
met astronomen en NASA-functionarissen.
Ook de nieuwe haarmode voor de
komende herfst wordt in Parijs ge
toond. Op bijgaande foto vier mo
dellen van de beroemde kapper
Molinario.
nequin bij de collecties is op zich zelf al
vreemd, maar als ze dan ook nog rondlo
pen in potsierlijke kostuums, die niets
met de nieuwe mode of het ruimte-tijd-
perk te maken hebben, maar alleen een
imitatie van de vrouwenkleding zijn, dan
kan het niet anders of een zacht gegichel
breekt uit in alle hoeken van de zaal. De
mannen, die de mannequins, gekleed in
dagkleding, vergezellen dragen lange,
rechte broeken, met ter hoogte van de
dijbenen een in kleur afstekende brede
ritssluiting, een strakke ribbeltrui, en over
deze trui een straksluitend fel gekleurd
hesje met brede diagonale ritssluitingen.
Een bontgeruit Al Capone-hoedje voltooit
VENCE De Britse toneelhervormer en
schrijver Gordon Edward Craig, bekend
door zijn publikaties over het toneel, is
vrijdag op 94-jarige leeftijd in zijn woning
in Vence (Frankrijk) overleden. Hij schreef
onder meer „A living theatre", On the art
of the theatre", „Henry Irving" en „Ellen
Terry and her secret self".
Zijn denkbeelden over nieuwe toneel
vormen beïnvloedden onder meer Max
Reinhardt. Hij kantte zich tegen het na
turalistische toneel. „Schilderen met licht"
was een van zijn voornaamste middelen om
toneeleffecten te verkrijgen. Zijn voorkeur
ging in de eerste plaats uit naar beweging
op het toneel.
Hij woonde enige tijd in Duitsland, waar
zijn ideeën de meeste invloed hadden en
vestigde zich in Florence, toen hij dertig
jaar was. Daar richtte hij het tijdschrift
„The Mask" op en stichtte er een toneel
school. Zijn werk „The art of the theatre"
kwam in verscheidene talen uit, in Neder
land onder de titel „De kunst van het the
ater". In 1956 ontving hij een der hoogste
Britse onderscheidingen.
De laatste vijftien jaar van zijn leven
woonde hij rustig met zijn dochter in een
huisje in Vence in de buurt van Nice.
Zondagavond 31 juli zendt de NCRV-
televisie een reportage uit van het cen
trum voor epilepsiebestrijding „Meer en
Bosch" in Heemstede.
Het instelling werd bijna 85 jaar gele
den opgericht en wordt nationaal en inter
nationaal als toonaangevend beschouwd.
„Meer en Bosch" gesteund door 300.000
leden verenigd in „De macht van het
kleine" is thans bezig het project
„Cruquius Hoeve" te verwezenlijken,
een dorp dat een zo normaal mogelijke
huiselijke omgeving moet worden voor
de blijvende patiënten.
dit kostuum. Stelt u zich gerust, dit
was slechts een onderdeel van de show,
die verder hele mooie herenkostuums laat
zien: rechte broekspijpen, strak getail
leerde jasjes met hoge revers, veel don
ker-^gestreepte stoffen. Als de vrouw maar
een ietsje van de élégance van deze
mannen had gehad zou de show heel wat
geslaagder geweest zijn.
Nederlandl: Na het doe-het-zelf-pro-
gramma „Huisje, boompje, beestje" wordt
vanmiddag om kwart voor 3 de finale ge
speeld van het wereldkampioenschap voet
bal om de Jules Rimetbeker tussen Enge
land en West-Duitsland in het Wembley
Stadion in Londen. Het avondprogramma
begint met 'n avontuur van Ivanhoe dat
gevolgd wordt door de show van Phil
Silvers. Na het Journaal wordt het Ita
liaanse programma „II cuore di Napoli
uitgezonden, dat in Nederland de titel
kreeg: „Napels zien.waarna men
niét hoeft te sterven, want in het pro
gramma kan men grootheden beluisteren
als Enrico Caruso, Giuiseppe di Stefano
Sergio Bruno en Aura d'Angelo die de ge
schiedenis van deze stad bezingen. Na
Brandpunt wordt een herhaling uitgezon
den van de film „Bestemming San Fran
cisco" uit de serie „Het grote avontuur".
Nederland 2: Een tekenfilmpje met mr.
Magoö gaat vooraf een avontuur van
Robin Hood. Hierna brengt de AVRO een
reportage van de jubiieum-nachtvoorstel-
ling die in de nacht van 14 op 15 mei
plaats had in het Amsterdamse Theater
Carré, ter gelegenheid van het feit dat de
radiozanger Bob Scholte zijn vijftigjarig
artiesten-jubileum vierde. De presentatie
was in handen van Willem Duys, Wim
lbo en Jan Theys. Verder treedt op het
ensemble van „Waar blijft de tijd": Hein
tje Davids, Dora Paulsen, Joop de Leur
en Sylvain Poons. Bob Scholte was Neder
lands meest populaire radiozanger van
voor de oorlog. Nand Baert presenteert
hierna het quizprogramma „Ik pas",
waarna de avond wordt besloten met een
aflevering uit de serie „Love story", ge
titeld: „De trieste glimlach van de Mona
Lisa."
ZONDAG
Nederland 1: Peter van Campen en Han
Baartmans hebben een reportage ge
maakt van het epilepsiecentrum „Meer en
Bosch" in Heemstede. Het is bijna 85 jaar
geleden dat „Meer en Bosch" werd opge
richt en thans is men bezig met het pro
ject „Cruquius Hoeve" te verwezenlijken,
een dorp voor blijvende patiërrten. De
NCRV brengt voorts onder andere de vijf
de en laatste aflevering in de serie ge
dramatiseerde dokumentaires „Internatio
nale spionnen", getiteld: „De man die zich
Abel noemde" De spion Abel verdween op
10 februari 1962, toen de Verenigde Sta
ten hem op de Glienicker Brug in Berlijn
uitwisselden tegen de Amerikaanse piloot
Gary Powers.
Nederland 2: Het 2e-netprogramma ver
meldt een aantal afleveringen uit filmse
ries. De avond begint met een aflevering
van de Bosbrigadiers. Na het journaal
ziet men „Het gerucht", een film uit de
serie De Zweedse Gouvernante. Deze
wordt gevolgd door een variété-program-
ma van de BBC-serie „The good old
days", dat herinneringen oproept aan de
„Music-Hall"-traditie van vroeger. De
avond wordt besloten met de film „Roem
rijke jaren" uit de detective-serie „De
man in kamer 17". De titel slaat terug
op het oorlogsdagboek dat Generaal Col-
guhoun heeft bijgehouden tijdens de oor
logshandelingen op de Balkan en waar
naar zowel door vriend als vijand wordt
gezocht.
In Zeist is na een langdurige ziekte
overleden de schilderes Agatha Wilhelmi-
na Zethraeus. Zij bereikte de leeftijd van
93 jaar.
Agatha Zethraeus, die van Zweedse af
komst was haar vader was een in Am
sterdam wonende Zweedse zakenman
was vooral bekend om haar Amsterdam
se stadsgezichten. Op haar 80ste verjaar
dag werd zij tot ere-lid benoemd van de
vereniging De Onafhankelijken.
DECENNIEN LANG is het een axioma geweest dat de Nederlandse lezer
geen interesse zou hebben voor het korte verhaal. Uitgevers die het titel
blad van wat in feite niet anders was dan een bundel verhalen of schetsen,
uit verkooptechnische overwegingen met het epitheton „roman" versierden,
behoorden in die tijd tot de weinig bonafide maar voor dat axioma ken
merkende uitzonderingen. Intussen behoort, de vele pocket-verhalenbundels
bewijzen het, deze drempelvrees van het publiek voor de short-story wel
geheel tot het verleden waar het de „gewone" litteratuur betreft. Op het
gebied van het korte detectiveverhaal ligt dit vooralsnog even anders,
maar Nederland kent dan ook in dit opzicht geen enkele traditie zulks
in tegenstelling tot met name Amerika en wel voornamelijk doordat, bij
gebrek aan een afzetgebied in daarvoor geschikte tijdschriften, tot dusver
voor de Nederlandse auteur elke stimulans tot het produceren van dit soort
werk ontbrak.
NADAT DE AMERIKAAN Edgar Allan
Poe het genre de eerste stoot had gege
ven, heeft het ook in Amerika lang ge
duurd voor men daar weer enigszins ging
meetellen in de wereld van het korte de
tectiveverhaal. De beste beoefenaars van
het genre in zijn korte en feitelijk nog
altijd meest aantrekkelijke vorm lever
de lange tijd Engeland op; men hoeft niet
alleen de naam van Conan Doyle in her
innering te brengen om die stelling te sta
ven. Dat vandaag de dag de Amerikaan
se „short stories of crime and detection"
niet alleen in groten getale aan de markt
zijn, maar ook een hoog zelfs vaak lit
terair gehalte hebben bereikt, is voor
een belangrijk deel te danken aan de tijd
schriften, de „mystery"- en „detective-
fiction magazines". De „pulpmagazines
uit de twintiger jaren mogen qua uiterlijk
dan niet altijd even cultureel hebben aan
gedaan, zij hebben toch de grondslagen
gelegd voor een nieuwe realistische stijl,
die niet alleen zijn stempel zou drukken
op de gehele latere crime-and-detection
produktie, maar voor een deel ook op de
Amerikaanse „officiële" litteratuur. Met
recht kan men staande houden dat veel
van de invloed die doorgaans wordt toe
geschreven aan b.v. Hemingway, in feite
terug te brengen valt tot Dashiell Ham-
mett en zijn collega's.
LANG VOORDAT MEN hen in boek
vorm zag verschijnen en leerde waarde
ren, vonden ze reeds hun weg via de
pulpmagazines: Dashiell Hammett en
Raymond Chandler, Cornell Woolrich, Er-
Ie Stanley Gardner en zoveel anderen.
Het was hun nieuwe, „harde" stijl van
realisme, actie en geweld, die typerend
werd voor het Amerikaanse korte verhaal
uit de pulpmagazines: Black Mask van
1920, Flynn's van 1924, dat vijf jaar later
werd omgedoopt in Detective Fiction
Weekly en de talloze kleinere, minder be
langrijke, als Thrilling Mystery, Spicy
Detective, Ten Detective Aces, The Sha
dow. Beperkten de „pulps" zich op wat
eenzijdige wijze tot een publiek dat slechts
de „harde" stijl wist te waarderen, de ne
ven Frederic Dannay en Manfred B. Lee
opererend onder het pseudoniem Ellery
Queen, trachtten in het begin der derti
ger jaren aan de veelzifdigheid van het
crime-and-detectiongenre recht te doen
wedervaren door het stichten van Myste
ry League, dat het helaas niet langer uit
hield dan vier maanden. Het duurde tot
1941 voor Queen" een uitgever vond voor
een tijdschrift dat zich ten doel stelde,
„Crime-fiction" van internationaal niveau
te brengen, litterair verantwoord, smaak
vol en vooral ook: gevarieerd. Dat was de
geboorte van Ellery Queens Mystery Ma
gazine, dat in de kwarteeuw van zijn be
staan alle oude „pulps" ter ziele heeft
zien gaan en zelf niet alleen toonaange
vend is geworden, maar ook stimulerend
HILVERSUM I. 402 m.
8.00 Nws, sportmededelingen. postduiven-
berichten en gram.muziek. 8.18 Voor het
platteland. 8.30 Weer of geen weer, gevar.
progr. (Om 9.00 Sport en postduivenberich-
ten). 9.45 Geestelijk leven. 10.00 Verzoek-
porgrr.: populair klassieke muziek. 11.00
Voordraeht. 11.15 Zondagclub: platenprogr.
12.00 Orkestenshow: gevar. muziekprogr.
13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld.
13.20 Carrousel. 15.05 Hersengymnastiek.
15.30 Klankomrankte levens. 16.30 Sportre-
vue. 17.00 Dansmuziek voor tieners. 17.30
Voordracht. 17.50 Nws en sportuitslagen
18.05 Sportjournaal. 18.30 Chansonprogr.
19.00 De universiteit in een veranderende
wereld. 19.15 Pianorecital. 19.40 De minste
uwer broeders, lezing. 20.00 Nws. 20.05 We
reldmuziekconcours Kerkrade. 21.35 Twintig
minuten oor delen met Jo Vischer Jr., ca-
baretprogr. 21.55 Orkestmuziek. 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten. 22.55 Gram.muziek. 23.55
Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
8.00 Nws. 8.15 Gram.muziek. 8.30 Hoogmis.
9.30 Klassieke pianomuziek. 9.45 Nws. 10.00
Hervormde kerkdienst. 11.00 Waar blijft het
Wilde Ganzen-geld? 11.15 Klassiek verzoek-
platenprogr. 12.30 Nws. 12.37 Buitenlands
commentaar. 12.50 Gevar. muziekprogr. 14.00
Operamuziek. 15.00 Marathon: sportreport.
16.30 Gram.muziek. 17.00 Geref. kerkdienst.
18.15 Zingt het voorbedachte lied. 18.35 Te
rugblik Geneefse Conferentie van de Wereld
raad van Kerken. 19.00 De Open Deur. 19.30
Geestelijke liederen. 20.00 Nws. 20.07 Reflex.
20.15 Verzoekplaten. 21.05 Voordracht. 21.20
Paviljoen: muzikaal vakantiememorandum.
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epi
loog. 22.45 Radio Kamerorkest: klassieke
muziek. 23.15 Sopraan en harp: moderne lie
deren. 23.40 Modern strijkkwartet. 23.55 Nws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo. 10.00 Nws.
10.02 Variando. 10.30 Muz. uit alle windstre
ken. 10.45 Instr. kwintet. 11.00 Nws. 11.02
Muziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.20 Gevar.
gram.muziek. 12.30 Ankara-Madrid: voor bui
tenlandse arbeiders. 13.00 Nws. 13.07 Ringo:
Beat- en Pop-Festival. 14.00 Nws. 14.02 Rome
-Athene: voor buitenlandse arbeiders. 14.32
Gevar. gram.muziek. 15.00 Nws. 15.02 Loco
een programma zonder motief. 16.00 Nws.
16.02 Gevar. platenprogr. 17.00 Nws. 17.02
Gram.platen. 17.30 Platenprogr.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.55 SOS-
berichten. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten.
14.00 Nws. 14.03 Opera- en Belcantoconcert.
15.00 Sport. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Nws.
22.15 Musical. 23.00 Avondprogramma. 23.55
Nws.
HILVERSUM I. 402 m.
7.00 Nws, ochtendgymnastiek en soc. lied
723 Gram.muziek. (7.30 Van de voorpagina).
8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 9.00 Operette
muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Metropoli-
tiek. 10.00 Voor de huisvrouw. 11.00 Nws.
11.02 Radio Kamerorkest. 12.00 Concertorgel
recital. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Amsterdamse Politiekapel.
13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.20 Zigeu
nerorkest. 13.35 Instr. trio. 14.00 Wikken en
wegen. 14.15 Grepen uit de muziekgeschie
denis. 14.50 Gevar. platenprogr. 16.00 Nws.
16.02 Sociëteit Zestig minuten voor boven de
zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Grand Gala
orkest. 17.40 Friese streekuitzending. 18.00
Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Instr. trio.
18.45 Promenade-orkest. 19.20 Dansorkest.
19.50 Ten zuiden van de Rio Grande. 20.00
Nws. 20.05 Dicht bij huis, gevar. progr. 21.00
De beeldende kunstenaar. 21.25 Gram.muz.
21.35 Chansons. 22.00 Instr. ensemble. 22.30
Nws. 22.45 Actualiteiten. 23.00 Jazzmuziek.
23.35 Voordracht. 23.55 Nws.
HILVERSUM II. 298 m.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.muz.
(7.30 Nws) 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10
Gram.muziek. 8.13 Lichte gram.muziek. 8.30
Nws. 8.32 Gram.muziek. 9.00 Verzoekplaten-
progr. voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw.
10.10 Klassiek pianokwintet. 10.30 Theologi-
ische Ether leergang. 11.05 Gram.muziek.
12.00 Touringclub. 12.22 Voor boer en tuin
der. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Transistor: ontspan-
ningsprogr. voor vakantiegangers. 14.00 Pro
menade-orkest: Amus.muziek. 14.45 Orkest.
15.00 Bijbeloverdenking. 15.30 Radio kamer
orkest. 16.05 Pianomuziek. 16.40 Hobokwar
tet. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de
jeugd. 17.30 Orkest. 17.50 Gesprek met de
Hindostaans-Surinaamse dichter M. H. Lutch-
man. 18.00 Ensemble. 18.20 Tienerama. 18.50
Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant.
19.30 Gewijde muziek. 20.00 Orgelspel. 20.30
Fondant bij de koffie, hoorspel. 20.50 Gram.
muziek. 21.00 Marinierskapel der Koninklij
ke Marine. 21.20 Opera-aria's. 22.15 Avond
overdenking. 22.30 Nws en herh. SOS-berich-
ten. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Strijkkwar
tet: moderne muziek. 23.35 Klassiek piano-
soel. 23.40 Het Evangelie in Esperanto.
HILVERSUM III 240 m. en FM-kanalen
9.00 Nws. 9.02 Gevar. platenprogr. 10.00
Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Platenprogr.
11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 A'dam
'66: licht muziekprogr. met rep. 12.00 Nws.
12.02 Actualiteiten. 12.05 Holl. plaatjes. 13.00
Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Muziekprogr.
14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Gevar.
platenprogr. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten.
15.05 Momentopname van een stukje Neder
land. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05
lORRRrrrr: tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Ac
tualiteiten. 17.05 Verzoekplaten voor zieken
en personeel van een ziekenhuis.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Klassieke muziek. 12.08
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
13.50 Voor de kinderen. 14.05 Huisje, boom
pje, beestje, hobbyrubriek. 14.45 Eurovisie
Wereldkampioenschap voetbal: finale le en
2e plaats. 16.45 Voor de jeugd. 19.00 Nws.
19.01 Klaas Vaak. 19.05 De avonturen van
Ivanhoe, TV-film. 19.30 De Phil Silvers Show
20.00 Journaal. 20.20 Napels zien filmre
port. met zang. 21.15 Brandpunt. 21.45 Het
grote avontuur, documentaire TV-film. 22.35
Epiloog. 22.40 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Mr. Magoo, tekenfilm.
20.05 De avonturen van Robin Hood, TV-
film. 20.30 Bob Scholte 50 jaar zanger, repor
tage van de jubileum-nachtvoorstelling. 20.55
Wie van de drie?, intelligentiespel. 21.25 De
trieste glimlach van de Mona Lisa, film.
22.15 Journaal.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
19.00 Woord voor woord: Bijbelvertelling.
19.06 Jogi Bear, tekenfilm. 19.30 Agrarisch
nws. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld.
20.30 Internationale spionnen: 5. De man die
zich Abel noemde. 21.45 Klassiek kerkorgel
concert. 21.55 Meer en Bosch, reportage over
het epilepsiecentrum te Heemstede. 22.25
Journaal.
NEDERLAND II
19.30 De bosbrigadiers. 19.55 Schapen op
de hei, filmpje. 20.00 Journaal. 20.05 De
Zweedse gouvernante. 20.30 De goede oude
tijd, variété-programma. 21.15 Detectivefilm
uit de serie: De man in kamer 17. 22.00
Sport in beeld. 22.15 Journaal.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.06 Ken
merk: de veertiendaagse informatierubriek
voor de gezamenlijke kerken. 19.35 Flipper.
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 De
heer Blandings bouwt zijn droomhuis, film.
21.50 Kermis, een nadere kennismaking met
het Amerikaanse carnaval en de reizende
kermis. 22.40 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Liedjesprogramma. 20.25
Vliegende schotels vriend, vijand of
fantasie?, documentaire. 21.10 Een rondrit
door Wenen, muzikale rep. 21.40 Onze man
in Keulen. 22.05 Journaal.
Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht en SOS-berichten. 12.48 Noorse
dansen. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws. 16.00
Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Ziekenprogr.
17.00 Nws. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Nws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardensportuitsla
gen. 18.30 Nwe gram.platen. 19.00 Nws.
19.40 Slavische volksliederen. 20.00 Opera.
heeft gewerkt op vooral de Amerikaanse
produktie van het korte misdaadverhaal.
De namen die men er in de loop van de
jaren niet in heeft kunnen vinden, zijn de
moeite van het noemen nauwelijks waard
en het zijn niet alleen de groten op het
gebied van misdaad- en speurderslittera
tuur die erin hebben gepubliceerd: na
men als Hemingway, Faulkner, Arthur
Miller, Shaw, Steinbeck en zelfs Voltaire,
zijn er om „Queen" 's stelling te bewij
zen dat er vrijwel geen schrijver in de
wereldlitteratuur is te vinden, die niet op
een of andere wijze heeft bijgedragen tot
verrijking van het genre.
ELLERY QUEENS Mystery Magazine
heeft, ook door het aanmoedigen van goe
de debutanten, veel gedaan voor de ver
heffing van het peil der „crime-fiction".
Dat we op hetzelfde niveau een vrucht
bare voedingsbodem mogen verwachten
voor een nieuwe Nederlandse traditie: het
goede korte misdaadverhaal, is een ge
gronde hoop die we koesteren na kennis
neming van Dubbel-M (de M's van „Mis
daad" en „Mysterie")periodiek van de-
tectivélitteratuur onder redactie van Ab
Visser (uitgave Kruseman, Den Haag).
Het is in aantrekkelijk omslag, een rijk
gevarieerde editie geworden, fris van op
zet, boeiend en op een niveau dat bewijst
hoeveel talent er ook bij ons op het ge
bied van de „crime-fiction" voorhanden
is.
DUBBEL- MNO. 1 bevat o.m. verhalen
van Roothaert, Willy Corsari, Pim Hof-
dorp (niet het sterkste) en Eline Capit
(een sfeervolle bijdrage in Angelsak
sische trant). Er is zelfs een verhaal dat
een origineel Nederlandse synthese geeft
van detective- en science-fictionstory en
een gedicht „Detective story" van redac
teur Ab Visser, die ook voor een intelli
gente introductie zorgde. Voor „crime-
fact" zorgden de Amsterdamse recher
cheur-schrijver A. C. Baantjer met on
bloedige memoires uit zijn loopbaan en
mr. Hans van Straten met de recon
structie van een hoogst bloederige „Dood
op het hakblok, of: de slager geslacht",
het verhaal van een moord aan de Am
sterdamse Ceintuurbaan, die op Paasdag
1894 heeft plaatsgevonden. Van Henk ten
Berge is er een vlot essaytje over „De
fatale vrouw van het witte doek" geïllus
treerd met uitdagende filmfoto's uit o.a,
„Goldfinger", „Topkapi" en „O.S.S.
117". Tekenaar Carl Hollander tenslotte,
creëerde een aantal verdienstelijke karika
turen van speurders en auteurs uit de
detectivelitteratuur, die tezamen een puz
zel vormen met de oplossing waarvan de
lezer detectivewerken kan winnen.
De tweeënzestig dames en heren orga
nisten uit achttien landen over de wereld,
die in de afgelopen drie weken in Haar
lem bijeen zijn geweest om deel te ne
men aan de jaarlijkse zomeracademie
voor organisten, zijn vrijdagmiddag voor
het laatst bijeen geweest in de Graven-
zaal van het Haarlemse stadhuis. Daar
heeft de heer D J. A. Geluk als loco
burgemeester en als voorzitter van het
Internationaal Orgelconcours de dames en
heren het certificaat van deelneming over
handigd. Ook ontvingen zij een aandenken
aan Haarlem en aan de Haarlemse orgel-
maand.
Aan deze bijeenkomst verleende mede
werking mejuffrouw Anne Gallet uit
Genève, een der deelneemsters van de
academie die een aantal werken op het
clavecymbel speelde, waarmee zij veel
succes oogstte.
De heer Geluk heeft zich in zijn toe
spraak met woorden van dank gericht tot
allen die aan de zomeracademie hun me
dewerking hebben verleend. Tot de deel
nemende dames en heren wendend zeide
hij dat uit de grote deelneming blijkt dat
men het over de gehele wereld op prijs
stelt naar Haarlem te komen en dat men
deze stad beschouwt als het Mekka van
het orgel. Sommigen zijn al voor de
tweede of derde keer cursist en één voor
de vijfde maal. Verder bracht de heer
Geluk dank aan de heer Gustav Leon-
hardt die dit jaar opnieuw de leiding van
de zomeracademie heeft gehad; volgend
jaar treedt de heer Dekker als directeur
op.
Grüss Gott. De Rotterdamse cineast Si
mon de Waard zal in september de pre
mière geven van z'n kleurenfilm „Grüss
Gott, een tocht door bekend en onbe
kend Oostenrijk", gemaakt tijdens zijn
twee maanden lang bezoek aan dit
land.
Distripress. Van 12 tot en met 16 septem
ber wordt in Amsterdam het Distripress
congres gehouden, georganiseerd door
de internationale werkgemeenschap van
kranten-, tijdschriften- en boekgroot-
handelaren. De organisatie Distripress
die haar secretariaat in Keulen heeft,
heeft leden in 27 landen. Naar ver
wachting zullen ongeveer 400 personen
uit de westelijke landen het congres bij
wonen.