Tsgöc Israels legde het vluchtige leven vast HET FRANSE CHANSON, een loterij met heel weinig kansen ■*N ma's n RAKE SCHETSEN IN TEYLERMUSEUM Beatles toch naar Amerika Beatles wéér klasse apart in nieuwe longplay Pater Kors, 80 jaar oud, overleden Utrecht is duur voor circussen NEGEN MUZEN 20 arts de chansonhijzonder boeiend boek 'ZATERDAG 6 AUGUSTUS 1966 19 ff Ipfipp Impresario van het Russische staatscircus Nederlandse acteurs in IKOR-programma De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma ron v« aik ran nt* ran ltei lg* »rsi iga vit dt pï twe Tffi jde aai ttf Er is een tijd geweest, dat in een groot aantal „Hollandse binnenhuis jes" het belangrijkste aanknopings punt met de schilderkunst reproduk- ties van schilderijen van Jozef Israëls waren. Zijn „Langs moeders graf" en „Als men oud wordt" waren even po pulair als in latere jaren Van Gogh's „Zonnebloemen" of diens Brugje in Arles". Waarom wel vader Israëls en niet zoon Isaac, van wie deze maand in het Teylers Museum schetsboeken worden geëxposeerd? Was Isaac Is raëls dan toch te oppervlakkig, te vluchtig, zoals zo vaak is gesteld? Ach, misschien. Wie echter de in de vitrines neergelegde schetsboeken ziet ,kan die zogenaamde oppervlak kigheid alleen maar zien als een eigenschap, wellicht door de voorstel ling gesuggereerd, die allerminst het zeldzame talent heeft aangetast. Het tegendeel is eerder het geval, want als het een zwierige geest is geweest, die hem tot zijn wijze van tekenen en schilderen bracht, dan mogen we alleen maar dankbaar zijn dat die geest zich zo schijnbaar moeiteloos heeft uitge drukt. Het zijn bijzonder rake schetsen, trefzeker op papier gezet, waarin het „vluchtige leven" van zijn tijd opbloeit. Natuurlijk, die tijd was vol dramatiek, vol gedegenheid vooral, maar bevatte, als alle tijden, ook zijn lichtere toetsen, evenzeer het vereeuwigen waard. We mo gen Isaac Iisraëls dankbaar zijn, dat hij belangstelling had voor kinderen, ezel tjes, Parjjse acteurs en actrices, opera zangers, circusartiesten en andere figu ren, die hem als bohémiens aantrokken. In de vitrines valt een groot deel van de ontwikkeling van Israëls te volgen, het wonderkind, dat voor zijn twintigste jaar al een grote naam had in de kring van be kende schilders, waarbinnen hij leefde. Zijn vader leidde hem op, maar hij leer de ook veel van Breitner, met wie hij een tijd lang huis en modellen deelde. Was het misschien uit reactie tegen de zwaarmoedig romantische kunst van zijn vader en de nogal dramatische trant van schilderen van Breitner, dat Isaac een an dere toon zocht en vond? Waar vond hij die vooral? In Parijs, waar hij vaak was, maar ook in andere wereldsteden, want hij was bereisd, ont wikkeld en belezen. Hij gold voor de in tellectualist in zijn kring. Briljant moet hij ook zijn geweest, want hij is niet al- Een van de schetsboekbladen van Isaac Israëls tijdens zijn verblijf in Parijs en Londen in de jaren 1913 en 1914. Een rake tekening, gemaakt achter een toneeldecor, die toont met hoe weinig middelen hij een aspect uit het acteursleven trefzeker kon realiseren. mm Li. r fSsMmam NEW YORK (Reuter). De tournee van de Beatles door Amerika zal toch doorgaan ondanks de verontwaardiging die onder een groot deel van de bevol king is gewekt door de uitlating van gita rist John Lennon tegenover een Ameri kaans blad, dat het kwartet „populairder is dan Jezus". De Beatles-manager Brian Epstein die in allerijl naar New York is gevlogen om zich van de situatie op de hoogte te stellen heeft meegedeeld dat de groep volgens plan op 11 augustus in Amerika zal aankomen. Volgens zijn zeg gen is in Memphis, Tennessee, een van de gebieden waar het felst op Lennons uit latingen is gereageerd, het aantal plaats besprekingen voor het optreden van de Beatles op 19 augustus de afgelopen da gen nog toegenomen. DE ECHTE BEATLE-FANS die al kennis hebben kunnen nemen van een of meer nummers van de gisteren op de markt gebrachte Beatlelongplay „Revol ver" zullen bemerkt hebben dat de mu ziek van deze populairste Engelse groep een tendens vertoont in de klassieke of liever gezegd, de meer romantische rich ting. Dit aspect was onder meer vroeger al te beluisteren in hun songs „Yesterday" op de langspeelplaat „Help" en „Michelle" op de vorig jaar uitgekomen plaat „Rub ber Soul". De Beatles hebben bij het ma ken van deze plaat getracht met iets ge heel nieuws voor de dag te komen; zij zijn hierin voor het grootste gedeelte ge slaagd. Behalve de romantische muziek is op deze longplay weer de echte Beatle- sound en zelfs ook elektronisch aandoen de muziek te beluisteren. HET NUMMER „ELEONOR RIGBY", ook binnenkort in Nederland op single te verwachten, wordt door Paul MacCartney solo gezongen met een strijkkwartetbege leiding en kan de „Yesterday" van „Re volver" genoemd worden; een van de mooiste nummers van de plaat. „Every where", door John Lennon gezongen is een „Girl"-achtige ballad. „For no one", door Paul gezongen, is het enige nummer waarbij een begeleidingsinstrument, een hoorn, niet door een Beatle wordt be speeld. Het beste nummer van de plaat „I'm only sleeping" is het extract van de echte Beatlesound. Een Boogie Woogié-like nummer is „Good day Sunshine", muzikaal niet bij zonder interessant op het canonische ein de na. Het voor de Beatles ongebruike lijke aanwenden van elektronisch effect is te beluisteren in het overigens harmo nisch weinig interessante „Tomorrow never knows". De drie door George Harrison gecom poneerde nummers zijn de zwakke num mers in de plaat. DE ACHTERKANT van de nieuwe single „Yellow Submarine" die door Rin- go Starr wordt gezongen is een „meezin ger" bij het banale af. Ook deze zeven de Beatle-L.P. blinkt uit in haar techni sche verzorging en zal waarschijnlijk bin nen twee weken reeds de best verkochte langspeelplaat van Europa zijn. Jur Naessens technisch knappe tekenaar, maar tevens verteller. Misschien is het beter te schrijven „vertaler van het leven in lichte lijnen, maar Op tachtigjarige leeftijd is overleden de oud-voorzitter van KRO, NRU en NTS mag. (magister) dr. J. A. A. M. Kors OP (Orde Predikheren), oud-hoogleraar aan de rooms-katholieke universiteit te Nij megen. Pater Kors was na de oorlog heroprich ter van de KRO. Hij heeft zich bijzonder ingespannen voor het voortbestaan van de omroepverenigingen na de oorlog, waarbij hij tegelijkertijd ijverde voor een zo groot mogelijke samenwerking. Zijn verdien sten vonden onder meer erkenning in het commandeurschap in de orde van Oranje- Nassau, terwijl verder zijn naam voorkomt in het Gulden Boek van Hilversum. Joannes Augustinus Alphonsus Maria Kors was een der oprichters en eerste voorzitter van de Nederlandse Radio Unie en is ook voorzitter geweest van de Nederlandse Telivisie Stichting en de Europese Radio Unie. In september 1959 beëindigde hij zijn werkzaamheden in om- roepverband. Zijn banden met de KRO dateerden van voor de oorlog, toen hij zondagsmiddags een vragenrubriek over theologische kwesties verzorgde, die grote bekendheid genoot „Voor circussen is Utrecht een ver schrikkelijk dure stad". Daarmee verde digt de impresiario J. A. C. Kersten de ver goeding van 20.000 die het Russische staatscircus op ijs via de impresiario heeft gevraagd aan de studentenvereni ging „Unitas", die het circus van 1 tot 12 december tijdens elfde lustrum („Tus- sederusse") in Utrecht laat optreden. „Unitas" heeft de gemeente verzocht dit bedrag als subsidie te willen toeken nen. De gemeenteraad is daarmee ak koord gegaan, zij het na een langdurige discussie. Daarbij werd van VVD-zijde gesteld, dat het op zijn zachtst gezegd „merkwaardig" is, dat een staat die zich in het buitenland cultureel wil presente ren, afgezien van de opbrengst der voor stellingen, een extra bijdrage vraagt. Volgens de heer Kersten kost alleen al het transport van het circus uit Moskou 150.000. Bovendien schat hij de verma kelijkheidsbelasting die aan de gemeente moet worden betaald op 45.000, ermee rekening houdend dat niet alle voorstellin- worden gegeven. Verder kent Utrecht als enige Nederlandse stad een „recla mebelasting" op aanplakbiljetten. Voor de jaarbeurshal waarin het circus zal op treden, moet een uitzonderlijk hoge huur worden betaald. Daarbij moet het cir cus zelf kleedkamers en andere ontbre kende voorzieningen aanbrengen, zodat de kosten voor de hal in totaal 2500 gulden per dag zullen bedragen, inclusief ver warming. De Apollohal in Amsterdam, waar het Russische staatscircus op 28 oktober zijn Nederlandse première geeft, kost maar 1.000 gulden per dag. Het circus treedt eerst een maand In Brussel op voordat het naar Nederland komt. Via Amsterdam en Leeuwarden (waar de gemeente faciliteiten verleent met betrekking tot de vermakelijkheids belasting) komt het naar Utrecht. Op 5 december geeft het daar 's middags een „goedkope" voorstelling voor de school jeugd, terwijl 's -avonds de buitenlandse arbeiders tegen een gereduceerd tarief kaartjes kunnen krijgen. Deze „bijzonde re" voorstellingen vormden in de raad mede een argument voor het toekennen van de subsidie. toch ook doortrokken van sentiment, soms ironi, maar nooit satirisch als bij voorbeeld het werk van Toulouse Lau- trec, die hem natuurlijk ook tot voor beeld is geweest. Tussen al die illustere voorbeelden bleef hij zichzelf, een virtu oos, met een eigen handschrift, waarin hij wat hij te zeggen had boeiend kon neerschrijven, blad na blad, schetsboe ken vol. Boeken, waarin het wel altijd een lust zal blijven te bladeren. Hein Steehouwer Morgenmiddag 7 augustus wordt in het IKOR-programma „Het Geladen Schip dat van 12.00 tot 12.30 op Hilversum wordt uitgezonden, aandacht besteed aan de situatie bij het Nederlandse toneel. Toneelmedewerker Otto van Dijk no digde hiervoor gesprekspartners uit van drie toneelgeneraties, te weten Albert van Dalsum, Bob de Lange en Jules Croiset. Zij zullen gedurende een half uur dis cussiëren over allerlei facetten van het toneelleven. Reizend Volkstheater. Rik Jacobs, direc teur van het Reizend Volkstheater, een afdeling van het Nationaal Toneel van België, gevestigd te Antwerpen, is be noemd tot ridder in de orde van Oranje- Nassau. tt DE JOURNALIST Lucien Rioux, die de critiek over de music-hall ver zorgt in de Nou vel Observateur, vertelt in zijn buitengewoon boeiende boek „20 Ans de Chansons" (uitgave Arthaud) over zijn ervaringen in de jaren 1945 tot 1965 met het fenomeen „Het Franse Chanson". Hij neemt de periode van de terugkomst van Trenet uit Amerika in 1945, van het begin van Yves Montand en van het eerste optreden in de kleine cabarets op de „rive-gauche" van Leo Ferré en Boris Vian, die de „Age d'or van Saint Germain des Prés inluiden. Hij eindigt bij de yéyé, bij Adamo, die een concurrent wordt van Johnny, terwijl Barbara en Jean Ferrat volle zalen trekken. Ook in de wereld van het chanson is het een rare tijd: op de „plateaux" van de music-halls duiken vage gestalten op, die een paar liedjes zingen en die men nooit meer terug ziet. Er zijn talrijke grammofoonplaten, die door de liefhebbers een week lang „in hausse" gekocht worden en waar voor daarna plotseling geen belangstelling meer is. Een bijna blote juffrouw op de „cover" van een plaat veroorzaakt dikwijls een kort succes. Het zijn dikwijls allemaal eendagsvliegen en men ziet er de tijd van heden in: haas tig, ongedurig, wispelturig, oppervlakkig en gauw verveeld. KIJKT MEN DAN terug naar het suc ces, dat Trenet nóg heeft na zovele ja ren en bestudeert men zijn langzame op' gang naar de roem, dan is er veel dui delijk en verklaard. Op het ogenbllik zingt iedereen chansons, die maar even in de niet-burgerlijke actualiteit staat. Dikwijls zeer verdienstelijk, zoals Bardot en Mo- reau, maar dikwijls ook horribel, zoals b.v. enkele call-girls (Maïté Goyenetch) en strip-teaseuses (Comptez pas sur moi pour me montrer toute nue). De eerste twee zullen zonder twijfel een langere levensduur hebben dan de beide laatste categorieën. Maar als men het dan ern stig meent met het maken van chansons, moet men ingeschreven zijn bij de S.A.C.E.M. (Société des Auteurs, Compo siteurs et Editeurs de Musique) waarvoor men eerst een klein examen moet doen. En dan behoort men tot de 25.000 leden van de S.A.C.E.M. Uw teksten en muziek zijn dan „gedeponeerd". MEN MOET DAN voor zijn chansons een uitgever zoeken, waarvan er in Frank- Charles Trenet, wiens langzame op gang naar roem een garantie is ge bleken voor blijvende kwaliteit. rijk 150 zijn. Van de 40.000 chansons, die elk jaar gedeponeerd worden, worden er slechts 6500 uitgegeven. Van de rest hoort men niet veel. Dan moet men iemand vinden die de chansons wil zin gen, als men het zelf niet kan. Als ze goed zijn, wil degene, die ze gaat zingen, wel wat geld betalen, om de rechten te hebben. Maar er zijn ook artiesten, die veel geld vragen om ze te zingen, omdat ze daardoor publiciteit voor de auteur ma ken. Intussen heeft de uitgever de chan sons op een goedkoop papiertje uitgege ven. Twijfelt hij aan het succes, dan drukt hij maar 200 „petits formats". Lukt het een beetje, dan gaat de uitgever hel pen, om de chansons gespeeld te krijgen door orkesten, waartoe hij orkestpartijen drukt en deze gratis aan de kapelmees ters toestuurt. Hij zal dan ook proberen ze voor de radio te laten spelen en zin gen en zal trachten een grammofoonpla tenfirma voor de chansons te interesseren. Maar hij doet dit alles niet voor niets, want hij heeft onkosten gemaakt. Dus hij eist 33 percent van de auteursrechten en 50 percent van de opbrengst der platen. De auteur gaat dus pas echt verdienen, als zijn chanson werkelijk een succes wordt, zelfs al zingt hij het zelf. DE STATISTIEKEN wijzen het vol gende uit in Frankrijk: van de 6500 per jaar uitgegeven chansons worden er 3000 a 4000 op platen opgenomen, 100 a 150 raken een beetje bekend bij het publiek en er zijn er maar 10 a 15, die een wer kelijk groot succes hebben en die veel geld opbrengen voor de artiesten, die dan soms sportauto's, villa's met zwembaden en jachten aanschaffen in de hoop, dat alles zo blijft (Aznavour). Van 25.000 le den die aangesloten zijn bij de S.A.C.E.M. krijgen er 15.000 ongeveer nooit iets: 2000 a 3000 verdienen zo'n beet je hun kostje en een paar dozijn hebben een rijk of zelfs zeer luxueus bestaan van wat ze hebben geschreven. Dit zijn slechts een paar facetten uit het zeer interessante boek van Lucien Rioux, die de wereld en ook de artiesten van het chanson van alle kanten onder de loep neemt en er de merkwaardigste dingen van weet te vertellen. Men kan daaruit in de eerste plaats opmaken wat alle insiders trouwens ook weten dat de wereld van het chanson een hard bedrijf is, een loterijspel met heel weinig kansen en dat het in ons land zoals alles veel minder hard en veel een voudiger is om wat te verdienen voor de makers en de vertolkers van de Ne derlandse produkten op dit gebied. Wat helaas niet altijd ten goede komt aan de kwaliteit van het produkt en van de ver tolkers ervan. J. van Doveren Yves Montand, een der pioniers van de Saint Germain des Prés-epoche. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 Nws, sportmededelingen, postduiven- berichten en soc. lied. 8.18. Weer of geen weer, gevar. progr. (9.00 Sportmededelingen en postduivenberichten)9.45 Geestelijk le ven. 10.00 Kerk en Samenleving: Wereldraad van Kerken. 10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Gram.muziek. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Het Geladen Schip: kerk en cultuur. 12.30 Orkest. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld. 13.20 Gram.muziek. 14.20 Boeken met plaatjes. 15.00 Wiener Festwochen 1966. 16.30 Sportrevue. 17.00 Zo zingen ze op Tes- sel. 17.30 Heksen en zo 17.50 Nws. en sportuitslagen. 18.05 Marathon sportrep. en -beschouwingen. 18.30 Walsorkest. 19.00 Zin en tegenzin. 19.35 Waar de wijsjes zijn. 20.00 Nws. 20.05 Muziek. 21.00 Romantische muziek. 21.10 De episoden, hoorspel. 21.55 Klassiek vioolconcert. 22.25 Honkbalwee 1966 Haarlem. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour naal. 22.55 Orkestmuziek. 23.45 Bas en pia no. 23.55 Nws. HILVERSUM n. 298 m. 8.00 Nws. 8.15 Orgelconcert. 8.30 Morgen wijding. 9.00 Gram.muziek. 9.45 Nws. en wa terstanden. 10.05 Hoogmis. 11.15 Klassiek ver- zoekplatenprogr. 12.30 Nws. 12.37 Buitenlands commentaar. 12.50 Gram.muziek. 14.00 Opera program. 15.00 Marathon: sportrep. en -be schouwingen. 16.30 Gram.muziek. 17.00 Gere- form. kerkdienst. 18.00 Jeugdkoor 18.30 Kerk orgelconcert. 19.15 Samenleving en kerk. 19.30 Gewijde muziek. 20.00 Nws. 20.07 Re flex: leven en samenleven. 20.15 Verzoekpla ten. 21.05 Voordracht. 21.20 Paviljoen. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM IH. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo. 10.00 Nws. 10.02 Variando. 10.40 Orkest. 11.00 Nws. 11.02 Muziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 De Zoek- boks: gevar. platenprogr. 12.30 Ankara-Ma drid: Voor buitenlandse arbeiders. 13.00 Nws. 13.07 Ringo: Beat- en Pop Festival. 14.00 Nws. 14.02 Rome-Athene: voor de buitenland se arbeiders. 14.32 Gram.muziek. 15.00 Nws. 15.02 Loco. 16.00 Nws. 16.02 Gevar. platen progr. 17.00 Nws. 17.02 Country en Western muziek. 17.30 Platenprogr. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. 12.55 Pro gramma-overzicht. SOS-berichten. 1300 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Ope ra- en Belcantoconcert. 15.00 Sport en mu ziek (17.00 en 18.00 Nws.) 18.30 Katholieke godsd. uitzending. 19.00 Nws. en weerbericht. 19.40 Muziek. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Nws. 22.10 Dansmuziek. 23.00 Klassieke muziek. 28.55 Nws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gram.muziek. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Amusementsmu ziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Franse volkslie deren. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Gram. muziek (11.00 Nws.) 12.00 Metropole-orkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Modern platteland. 12.35 Ensemble. 13.00 Nws. 13.10 Radiojournaal. 13.30 Symfo nie-orkest van de BRT. 14.50 Klass. liederen. 15.00 Voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Gram. muziek. 17.00 Voordracht. 17.15 Orgelspel. 17.30 Licht orkest 18.00 Nws. 18.15 Actuali- teiten. 18.25 Ik verbind u door. 18.30 Gram. muziek. 19.45 Overheidsvoorlichting. 20.00 Nws. 20.05 Kerkrade 1966: Wereldmuziek concours. 21.05 Klankbeeld over Zuid-Afri ka. 21.30 Tot uw orders, gevar. progr. v.d. militairen. 22.25 Honkbalweek 1966 Haarlem. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Gram. muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM n. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu ziek. (7.30 Nws.) 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.13 Gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Gram.muziek. 9.00 Verzoekplaten- progr. voor zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram.muziek. 10.30 Theologische etherleergang. 11.05 Gram.muziek. 12.00 Touringclub. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Transistor. 14.00 Promena de-orkest. 14.40 Strijkorkest. 15.00 Bijbel overdenking. 15.30 Radiokamerorkest. 16.05 Klassiek septet. 16.40 Nederlands hoboquar- tet. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Orkest. 17.50 Overheidsvoorlich ting. 18.00 Koor Novi Cantus. 18.20 Voor tie ners. 18.50 Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Gewijde muziek. 20.00 Gram.muziek. 20.30 Ochtendmijmering, mo noloog. 21.15 Kon. Militaire Kapel. 21.35 Amusementsmuziek. 22.15 Avondoverden king. 22.30 Nws en herh. SOS-berichten. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Pianorecital. 23.20 Orkestmuziek. 23.55 Nws. HILVERSUM IH. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Gevar. platenprogr. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Platenprogr. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 A'dam '66:. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Holl. plaatjes. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Gevar. platenprogr. 14.00 Nws. 14.02 Actua liteiten. 14.05 Gevar. platenprogr. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Klik: momentopna me van een stukje Nederland. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 10 Tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Verzoekplaten voor patiënten en personeel van een zieken huis. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 16.00 Geheim agent 86. 16.25 Ieder diertje z'n pleziertje. 16.35 Op de kermis, voor de jeugd. 19.00 Nws. 19.02 Klaas Vaak. 19.05 Rawhide. 20.00 Journaal. 20.20 Achter het nws. 20.45 Liedjes. 21.10 The Maladjusted Busker, film. 21.40 Wereldvariété II Mu sic Hall van Israël. 22.30 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Met open ogen, natuurfilm 20.20 De Humboldtschool. 20.45 Mannen in gevecht, filmrep. 21.15 Let's sing out: volks liedjes uit Canada. 21.40 Attentie. 22.00 Mor gen is het zondag. 22.05 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 15.00 Rep. van het laatste anderhalf uur van de wedstrijd NederlandNederlandse Antillen, te Haarlem. 19.00 Bijbelvertelling 19.06 Yogi Bear. 19.30 Opspraak, religieus programma. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. 20.30 Het grote avontuur, documentai over de geschiedenis van de Verenigde Sta ten van Amerika. 21.20 Studio I: Dr. Jekyll en Mr. Hyde, parodistische musical. 22.20 Epiloog. 22.30 Journaal. NEDERLAND II 19.30 Voor de jeugd. 19.55 De meeuwen, do cumentair filmpje. 20.00 Journaal. 20.05 De Zweedse gouvernante. 20.30 Het kaartspel, (aflevering serie The Virginian). 21.40 De vis sers. 22.00 Sport in beeld. 22.15 Journaal. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Artis tieke jongelui. 19.25 Papa en de vogel, te kenfilm. 19.35 Flipper. 20.00 Journaal. 20.20 Automania 2000, tekenfilm. 20.30 De dolle detectives. 22.00 The Grafters, film over En gelse marktkooplieden. 22.40 Socutera. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Hoe langer hoe beter, let- terspel. 20.30 Enigma: Onderhandeling op hoog niveau. 21.20 Jazz. 22.10 Journaal. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Muziek. 12.08 Landbouw- kroniek. 12.15 Muziek. 12.40 Weerbericht en SOS-berichten. 12.45 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Moderne muziek. 14.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Ziekenprogr. 17.00 Nws. 19.40 Vlaamse volksliederen. 20.00 Operaprogr. 22.00 Nws. 22.15 Gevar. muziek. 22.45 Da zeven kunsten. Nederland 1: Het middagprogramma begint met een aflevering uit de serie „Geheim agent 86", waarna „Ieder dier tje zijn pleziertje" met Mies Marmot, Hansje Hamster en Tijs Schildpad en Op de kermis", een toneelstuk waarin een weeskind op zoek gaat naar zijn moe der. In het avondprogramma na het Jour naal wordt een programma uitgezonden met het Italiaanse tiener-zangeresje Rita Pavone, die eerder voor de televisie op trad tijdens het VARA-tienerprogramma .Fanclub". Zij zingt vanavond onder an dere: „II treno", „Lui", „Stasera con te" en „II Geghege". Hierna wordt „The maladjusted Busker" uitgezonden, de En gelse bijdrage die buiten mededinging naar het televisiefestival van Montreux werd gezonden. Het is het verhaal van een straatmuzikant die door Londen dwaalt. Naast Roy Hudd die de hoofdrol speelt, ziet men Gay Hamilton als het meisje en Frank Conley, Sydney Dobson en Harry Hines als de „The Buskers". Tot slot wordt de Israëlische bijdrage uitgezonden van de internationale „Olympiade van de Music-Halls" die verleden jaar in het Pa- rijse theater „l'Olympia" werd gehouden. De Israëliërs brengen onder andere een ballet, Jeminitische en Hebreeuwse liede ren en een schimmenspel. PU I Het Italiaanse zangeresje Rita Pa vone heeft in studio Bellevue voor een aantal Nederlandse fans een party gehouden. De opname hier van wordt vanavond op Nederland 1 uitgezonden. WW\ll»yWWm<UUVIfWI/WWUWWIIIIMMWIIIA<llWWWWmAIWIAA Nederland 2: Na een natuurfilmpje wordt een aflevering uitgezonden van „De Humboldtschool". In de Amerikaanse se rie „Men in crisis" behandelt de Ameri kaanse documentalist David Wolper het tragische conflict tussen de poolreiziger» Bird en Amundsen. Vervolgens „Let's sing out", een volksliedjesprogramma dat komt vanuit de Waterloo University in Canada. ZONDAG Nederland I: Om drie uur 's middags wordt de laatste anderhalf uur van de honkbal wedstrij d Nederland -Nederlandse Antillen (rechtstreeks) uitgezonden. Het is een onderdeel van de Haarlemse Honk balweek. Laat in de middag wordt het programma „Woord voor Woord" uitge zonden en een fekenfilmpje met Yogi de Beer, Snagglepuss en Yakky Doodle. Na het Journaal vervolgt de KRO het avond programma met een aflevering van „het grote avontuur", getiteld: „De man die New York bestal" en een parodistische musical uit de reeks „Studio Uno". Het is een verhaal dat ontleend is aan het boek van de Schotse schrijver R. L. Ste venson getiteld: „Dr. Jekyll and Mr. Hide". Nederland 2: De NTS brengt weer een aantal afleveringen uit series op het scherm te beginnen met „De Bosbriga- diers". Na het eerste journaal ziet men een aflevering van de Zweedse gouver nante en „The Virginian". Hierin probeert Steve samen met de „Virginian" (James Drury). een doofstomme jongeman te hel pen die tijdens een kaartspel al zijn geld is kwijtgeraakt. Hij is door allerlei er varingen nogal wantrouwend geworden en kan de grapjes niet waarderen die men op Shiloh Ranch met hem uithaalt. Het lukt hem zijn driftbuien te bedwin gen en hij begint zich al aardig thuis te voelen, totdat men hem ten onrechte van moord beschuldigt..

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 19