J. C. Bloem, dichter van het verlangen IHHMflll PROVO'S ALS DECOR IN SPEELFILM Tennisjeugd al uit de strijd om Nederlands kampioenschap Prof. dr. ïr. F. A. Vemng Meinesz geleerde van internationale faam Films van Vrijman voor VARA-t.v. Eerste prijs voor Leids Zoldercabaret in Loosdrecht Deze keer geen verrassende uitslagen Vier doelpunten van Geels in Suriname Stöve op tournee door Australië Beeld van prinses Wilhelmina naar Apeldoorn Wim Verstappen streefde naar een Nederlandse „A bout de souffle" DONDERDAG 11 AUGUSTUS 1966 K 11 ■v - '**- Kort nieuws De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma Albert Vogel terug uit de Nederlandse Antillen Marta Molnar overleden Nederland heeft in J. C. Bloem een groot dichter verloren. De dichter Bloem, die na zijn rechtenstudie in Utrecht een groot deel van zijn leven op zijn ver strooide manier aan verscheidene kan tongerechten werkzaam was, heeft de Nederlandse letterkunde verrijkt met een oeuvre dat daaruit niet meer weg is te denken. Prof. dr. ir. F. A. Vening Meinesz Prof. dr. ir. F. A. Vening Meinesz heeft vooral grote internationale be kendheid gekregen door zijn onder zoekingen op het gebied van de geo fysica. Het meest tot de verbeelding sprekend zijn de reizen geweest, die hij maakte aan boord van Nederland se onderzeeërs voor het doen van zwaartekrachtmetingen. Behalve een groot aantal onderscheidingen uit binnen- en buitenland ontving prof. Vening Meinesz het eredoctoraat van verscheidene buitenlandse universi teiten en hogescholen. Prof. Vening Meinesz werd in 1887 in Den Haag geboren. Na zijn studie aan de Technische Hogeschool te Delft werd hij in 1910 civiel ingenieur. Vijf jaar la ter promoveerde hij tot doctor in de tech nische wetenschappen. Toen hij in 1957 afscheid nam als hoogleraar in Delft her innerde de toenmalige rector magnificus prof. dr. O. Bottema er onder grote hila riteit aan, dat prof. Vening Meinesz des tijds in zijn dissertatie had geschreven, dat de slingertoestellen op zee niet konden worden gebruikt. Binnen acht j"aar zou hij op overtuigende wijze het tegendeel be wijzen. Prof. Vening Meinesz, die ook gestu deerd heeft aan het Geodetisch instituut van Potsdam en aan de Sterrenwacht van Utrecht, heeft jaren deel uitgemaakt van de Rijkscommissie voor Graadmeting en Waterpassing, in welke commissie hij zich bijzonder toelegde op het onderzoek van de zwaartekracht. In die jaren maakte hij reizen met verschillende onderzeeërs van de Koninklijke Marine. Nog in 1945 ver richtte hij zwaartekrachtonderzoekingen aan boord van het Marinefregat „Vos". In 1927 werd hij benoemd tot buitenge woon hoogleraar in de geodesie, kartogra- fie en geofysica aan de Utrechtse univer siteit. Elf jaar later volgde zijn benoe ming tot buitengewoon hoogleraar aan de Technische Hogeschool van Delft. Van 1945 tot 1951 was hij hoofddirecteur van het KNMI in De Bilt. Daarna was hij pre sident-curator van dit instituut. Prof. Vening Meinesz heeft in vele in stituten en verenigingen op het terrein van zijn vak belangrijke bestuursfuncties bekleed. Zo is hij onder meer voorzitter ge weest van de „Assemblée internationale de Géodésie" en eveneens voorzitter van de Internationale Geodetische en Geofy sische Unie. Voor zijn grote wetenschappe lijke verdiensten werd prof. Vening Mei nesz vele mfcen onderscheiden. De konin gin eerde hem een jaar geleden met een zeldzame onderscheiding: de gouden ere medaille voor Voortvarendheid en Ver nuft van de Huisorde van Oranje, een ges te die het Koninklijk Huis tot dan toe nog maar vier keer jegens wetenschappelijk- verdienstelijke Nederlanders had bewezen. In 1962 werd hem in New York de Vet- lesenprijs toegekend, een onderscheiding die men kan vergelijken met de Nobel prijs voor één vak. De universiteit van Luik benoemde prof. Vening Meinesz in 1946 tot doctor honoris causa. Datzelfde deden later de Technische Hogeschool van Helsinki, de universiteit van Straatsburg, de Vrije Uni versiteit van Brussel en de Columbia-Uni- versiteit van New York. Maandag 15 augustus wordt prof. Ve ning Meinesz ter aarde besteld. In Amers foort wordt op die dag om elf uur 's mid dags een rouwdienst gehouden. Morgenavond 12 augustus zendt de VARA-televisie een herhaling uit van de film „Dagjesmensen" van Jan Vrijman. Het is een filmdocumentaire die de vrije tijdsbesteding van de „gewone man" in beeld brengt. Jan Vrijman maakte hiervoor opnamen in druk bezochte vakantiecentra, vooral in Zandvoort, om een zo levensecht mogelijk beeld van de dagjesmensen te krijgen. De VARA zal van dezelfde cineast de films „Jan Vrijman ontmoet kinderen" en „Eilandbewoners" ook uitzenden. Zijn plaats in de Nederlandse littera tuur is uniek, mede door zijn onafhanke lijkheid. Hij voelde zich niet verbonden met, of gebonden aan een litteraire "groep. Hij was een poëtische en aristocratische zwerver, een minnaar der teleurstelling, die van tijd tot tijd enkele gedichten schreef waarin elke illusie door een des illusie werd uitgewist, zodat alleen het verlangen overbleef. Hij debuteerde in 1921 met de bundel „Het Verlangen", waarin hij de misluk king van het bestaan als een voorbeschik king zag, waaruit hij echter een vorm van levensgeluk wist op te roepen. De kunst om het negatieve te kunnen zien als een positief element in het menselijk bestaan, waaruit men in eenzaamheid schoonheid en berusting kan oproepen, heeft Bloem tot een aparte figuur ge maakt. Zijn gedichten behoren tot de mooiste die in het Nederlands zijn ge schreven. Hij ontworstelde zich bij zijn debuut aan de invloed van Verwey en ontkwam door zijn beteugelde humor, die kenmer kend was voor zijn gehele persoonlijk heid, aan de kunst om de kunst. Hij was ondanks alles een realist en kan be schouwd worden als een nuchtere dichter die, wat zijn levensgevoel betrof, zijn tijd vooruit was. Zijn belangrijkste bundel: „De neder laag" verscheen toen Bloem vijftig jaar oud was. In 1947 werden zijn verzamelde gedichten uitgegeven, gevolgd door een bundel litteraire beschouwingen (1950). Jac. Bloem, zoals hij door zijn vrien den werd genoemd, heeft weinig gepubli ceerd; „betekenis-poëzie" ontstaat nu eenmaal langzaam. Bovendien kende hij geen eerzucht. De schaarse gedichten moesten uit zijn handen worden getrok ken. Zijn plaats onder de dichters was al even vaag als zijn plaats in de maat schappij. Hij was onder zijn vrienden zeer gezien, en ook zijn grootste tegen standers hebben zich met alle waar dering en bewondering geamuseerd en niet geërgerd aan zijn anti-democratische uitspraken („Anderhalve eeuw van steeds voortschrijdende democratie hebben de wereld gemaakt tot het zootje, dat zij nu is", schreef hij aan Menno ter Braak). Bloem heeft nooit overbodige gedichten geschreven. Alles wat hij op papier bracht en na lang aarzelen aan de drukpers toe vertrouwde, was zorgvuldig overdacht en diep doorleefd. Zijn laatste publikatie was een kleine bloemlezing „De dichter en de dood", van 1958. Daarin vindt men de regels: Denkend aan de dood kan ik niet [slapen, En niet slapend denk ik aan de dood En het leven vliedt gelijk het vlood, En elk zijn is tot niet-zijn geschapen. Jakobus Cornelis Bloem werd op 10 mei 1887 in Oudshoorn geboren. Hij bezocht J. C. Bloem (Van onze correspondent) LOOSDRECHT. Het door Max van Praag in de botenloods van Jachthaven Van Dijk te Oud-Loosdrecht georgani seerde Cabaret der Onbekenden is gewon nen door het Leids Zoldercabaret uit Lei den. De tweede prijs was voor Yvonne Groeneveld uit Utrecht, een klein meisje met een grote stem en de derde prijs ging naar The Lightnings uit Rotterdam, een aanhoorbare beatgroep met Country en Western-trekjes. Nederland 1: Het voorprogramma ver meldt onder andere het internationaal jeugdjournaal, het gewestelijk journaal en de show van Lucille Ball. Na het jour naal wordt een aflevering uitgezonden van „Young's people concert", waarin de Amerikaanse componist en dirigent Leo nard Bernstein iets vertelt over de or kestratie van een muziekstuk. Hierna wordt het tv-spel „Vreemde wereld" uit gezonden waarin onder meer meespelen Lex Goudsmit, Jeanne Verstraete, Ge rard Heystee, Elisabeth Versluvs, Rob Milton en John Soer. Het verhaal gaat over een gezin dat zich zo met de ruim tevaart bezighoudt, dat vooral de vader (Lex Goudsmit) nauwelijks werkelijkheid en fantasie van elkaar weet te onder scheiden. Dat brengt hem onvermijdelijk in conflict met de wereld om hem heen. Nederland 2: Na een tekenfilmpje met Mr. Magoo zendt de AVRO een aflevering uit van de serie „De onbekende wereld". Men ziet iets van leven liefde en huwe lijk van de Ahka-stam in Noord-Thailand. Na een kort intermezzo met Joop Walvis die het electronische orgel bespeelt, wordt het tweede deel uitgezonden van het Jiddische cabaretprogramma „Li-la- lo". Jossy en Jacques Halland zingen onder andere „Maupie Schmatt" „Jene verballade" en „Lechajim". De avond wordt afgesloten met een aflevering uit de serie „The long hot summer". de HBS in Leiden en Amersfoort. Daarna studeerde hij aan de rijksuniversiteit te Utrecht rechtswetenschappen. In 1916 be haalde hij zijn doctorstitel. Na twee jaar werkzaam te zijn geweest bij de gemeen teadministratie van Amsterdam en Alme lo, werd hij in 1920 benoemd tot redac teur van de Nieuwe Rotterdamse Courant, welke functie hij tot 1927 vervulde. Van 1928 af was hij achtereenvolgens werk zaam als griffier bij het kantongerecht te Lemmer en te Breukelen (1931-1934). Daarna was hij gedurende acht jaar als ambtenaar verbonden aan het departe ment van Sociale Zaken. Hij besloot zijn maatschappelijke loopbaan als griffier bij het kantongerecht te Zutphen (1942- 1946). In 1921 verscheen zijn eerste gedichten bundel, getiteld „Het Verlangen", dat hij later heeft omschreven als „De Goddelijke onvervuldheid," die, wel verre van ons leven tot een last te maken, ons juist „den anderen ondulbaren last des levens doet dragen niet alleen, maar zelfs boven al beminnen". Zijn kijk op het leven heeft hij weergegeven in zijn verzen „Gestal ten". In 1931 verscheen zijn tweede bundel, getiteld „Media Vita", gevolgd door „De Nederlaag" in 1937 en in 1942 „Enkele gedichten". Na de tweede wereldoorlog verscheen „Sintels" (1954) en „Quiet though sad" (1946). Van zijn hand verscheen voorts onder meer de bundels „Avond", „Apho- rismen" en „Terugblik op de afgelegde weg". In 1947 werd zijn gehele poëtische oeuvre nogmaals verzameld. Bloem schreef eveneens enige litteraire essay's. De gemeente Den Haag kende Bloem in 1949 de Constantijn Huygensprijs toe. In 1953 ontving hij de P. C. Hooftprijs voor zijn bundel „Avond". Een jaar geleden werd hem de prijs der Nederlandse Lette ren toegekend. Deze in 1956 ingestelde driejaarlijkse P. C. Hooftprijs werd tot dusver achtereenvolgens toegekend aan Herman Terilinrk (1956) A. Roland Holst (1959) en Stijn Streuvels (1962). De heer Bloem was officier in de Orde van Oranje Nassau. - >7 Trudy Groenman (l.) en Els Spruyt in actie. Op de dag dat de dames de heren alle eer gunden de kwarteindstrijden van het damesenkelspel worden donderdag gespeeld maakte de oudere generatie van het Nederlandse tennis een einde aan de illusies van de newcomers. Primus in ter pares Tom Okker ontzegde eigenhan dig Fred Hemmes, de kampioen van de jongere jeugd, een plaats bij de laatste acht (6-1, 6-4, 6-2), Jan Hajer nam Wim Pufkus voor zijn rekening (6-1, 6-4, 6-3) en Peter Scholtz moest weliswaar de baan drie uur bezet houden, maar ook hij won (3-6 6-8, 7-5, 8-6, 6-3) van de deze maand negentien wordende Richard Kasten. De algemene tendens: oud wint van jong werd zelfs zover voortgezet, dat de enige jeugdspeler, die geplaatst was: Peter Soeters door de 23-jarige .lust Barth met 9-7, 6-4, 6-4 werd uitgeschakeld. Dit alles brengt zes van de acht ge plaatste spelers in de kwartfinales van donderdag, waarbij Okker aantreedt te gen de niet-geplaatste Just Barth en Ed die Knol tegen de eveneens niet-geplaats te Dick Stradmeyer. Verder komen uit Niek Fleury tegen Piet van Eysden en Jan Hajer tegen Peter Scholtz. Op de winderige banen is de jeugd don derdag niet eerloos ten onder gegaan. Fred Hemmes, zoon van Wim Hemmes, één van de vier broers, die allen het oefenmeestersvak als beroep kozen, kreeg van Tom Okker ruimschoots gele genheid te laten zien dat het tennis hem niet alleen met de paplepel is ingegoten, maar dat hij ook over enige natuurlijke aanleg beschikt. Okker was er niet op uit zijn tegenstander zo snel mogelijk uit te HOCKEY. Het Nederlandse dames hockeyteam, dat een trip door Zuid-Afri- ka maakt, heeft woensdag in Port Eliza beth met 0-0 gelijk gespeeld tegen een elftal van de oostelijke provincies. schakelen, anders had hij wel direct ge scoord uit de return op de typisch aan geleerde oefenmeester-service van Hem mes, die de jonge Rotterdammer belette op tijd zijn plaats aan het net in te ne men. Was hij daar echter eenmaal gear riveerd dan bleken volley en smash rede lijk betrouwbaar, vooral als men zijn leeftijd (zeventien jaar) in ogenschouw neemt. De één jaar jongere Jan Hordijk, zoon van de oud-voetballer van Xerxes, kon zijn uitschieter van dinsdag de over winning op Ron van Gelder niet geheel waar maken. Traag startend stond hij fe- gen Dick Stradmeyer in korte tijd twee sets achter. Het werd tenslotte 6-1, 6-2, 5-7, 3-6 en 6-0 voor Stradmeyer. Peter Soeters, de nummer acht van de plaatsing, was woensdag nauwelijks in staat om te spelen. Een blessure aan de spee'.hand hinderde hem bij het serve ren en smashen. Just Barth een spe ler van hetzelfde lichtvoetige type als Okker, maar zonder diens aspiraties („ik wil wel zo nu en dan als sparringpartner optreden, maar wel onafhankelijk van de bond blijven") had de zege echter niet ge heel aan het falen van zijn tegenstander te danken. De uitslagen van donderdag waren: Tom OkkerFred Hemmes 6-1, 6-4, 6-2. Just BarthPeter Soeters 9-7, 6-4, 6-4 Niek Fleury Bert van Slooten 6-0. 6-1, 6-3. Piet van Eysden Hans Haks 6-1, 7-5, 6-3. Jan HajerWim Pufkus 6-1, 6-4, 6-3. Peter ScholtzRichard Kasten 3-6, 6-8, 7-5, 8-6, 6-3. Eddie KnolJaap Arends 6-3, 6-3, 4-6. 6-4. Kwartfinales heren dubbelspel: Van Eysden/ OkkerHerok/Lucassen 6-1, 6-1, 6-2. Arends/ BarthBeukers/Scholtz 6-2, 6-3, 2-6, 6-2. Fleury/ Van GelderGeurts/Wittekamp 6-4, 8-6, 6-2. Haks/KnolKasten/Soesters 7-5, 6-3, 6-3. Dames dubbelspel, kwartfinales: Trudy Groen man/Els SpruytMarijke Jansen/Tine Zwaan 6-3, 6-2. Ada Bakker/Astrid Suurbeek—Made leine Kieboom/Fredy Marinkelle 6-1, 3-6, 6-1. Elly Krocke/Betty StöveAnnemieke Blom/ Hilda van Loon 6-2, 6-2. Lidy Jansen Venne- boer/Jenny RidderhofGerda Westhof/Dita IJs- paard 6-0, 6-1. Gemengd dubbelspel, tweede rondeLidy Jansen Venneboer/Nik FleuryTine Zwaan/ Hans Hartog 6-1, 7-5. Het Nederlandse jeugdelftal voetbal heeft gisteravond in Paramaribo met 5- 3 van de Nederlandse Antillen gewonnen. De ruststand van de ontmoeting, ge speeld in het kader van de sportontmoe- ting Suriname-Nederlandse Antillen-Ne- derland, was 4-1. Voor de rust beheersten de Nederlan ders de ontmoeting. Mede door fouten van doelman Arion konden zij een beslis sende voorsprong nemen. De Nederlan ders, die kennelijk last van de hitte had den, raakten vermoeid. Geels goed voor vier treffers bracht weliswaar de .stand nog op 5-1, doch Martina verklein de met twee doelpunten de achterstand tot 5-3. Helaas kreeg de ontmoeting een onprettig slót waarëan ^oornamêlTj'k de Nederlandse jeugdspelers schuld hadden. Het score verloop was als volgt: 15 Geurtsen 0-1, Geels 0-2, 28 Geels 0-3, 40 Bernabela 1-3, 44 Geels 1-4, 50 Geels 1- 5, 65 Martina 2-5, 80 Martina 3-5. Evenals dit jaar zijn Trudy Groenman en Elly Krocke uitgenodigd om in de len te van 1967 een tennistrip door Zuid- Afrika te maken. De NLTB hoopt tijdens de kerstvacantie van de koninklijke mili taire academie in Breda ook Tom Okker naar Zuid Afrika te kunnen sturen. Ver der heeft Betty Stöve een uitnodiging ont vangen om deel te nemen aan het Austra lische toernooiencircuit. De KNLTB zal trachten Betty Stöve te doen vergezellen door een tweede speelster. SKIËN. De 27-jarige Guy Perillat heeft Frankrijk bij de wereldkampioenschappen skiën te Portillo de derde wereldtitel ge schonken, namelijk die in de reuzen slalom. Reeds eerder werd Perillat als wereldkampioen gekroond in 1960, toen hij te Squaw Valley de titel behaalde in de Alpine-combinatie. HILVERSUM I 402 m. 7.00 Nws, ochtendgymnastiek en soc. lied. 7.23 Gram. muziek. (7.30 Van de voorpagina: persoverzicht.) 8.00 Nws. 8.10 Gram. muziek. 9.00 Te land en te water. 9.35 Waterstanden. Unesco's gram. platenseries en kunstpoc kets. 11.40 Orgelconcert. 12.00 Instr. ensem ble. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Coupe classique (Van onze correspondent) APELDOORN Het Apeldoorns ge meentemuseum heeft van het provinciaal bestuur van Gelderland in eeuwigdurend bruikleen een bronzen beeld van prinses Wilhelmina ontvangen. Het beeld, dat in 1940 door de beeldhouwer Peter Roovers werd gemaakt, is opgenomen in de zoge naamde Oranjecollectie van het museum en heeft jarenlang in de Statenzaal van het Gelderse provinciehuis in Arnhem gestaan. Men vond Apeldoorn de meest geschik te plaats, omdat de prinses haar laatste levensjaren in deze stad heeft doorge bracht. spéciale: vakantieprogr. 14.15 Gram. mu ziek. 15.15 Liedjesprogr. 15.45 Instr. ensem ble. 16.00 Nws. 16.05 Thuis. 16.30 Radiophil- harmonisch orkest. 17.15 Fluit en piano. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nws. 18.15 Muz 18.30 Jazz. 18.50 Naar onze mening: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 Muzika le aanwinsten. 20.00 Nws. 20.05 Gram. mu ziek. 20.10 Arme Gimlet, wat nu?, hoor spel. 21.00 Wiener Festwochen 1966. 22.30 Nws. 22.45 Actualiteiten. 23.00 Gram. mu ziek. 23.45 Soc. nws in Esperanto. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram. mu ziek. (7.30 Nws.) 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de jeugd.'8.30 Nws. 8.32 Gram. muziek. 10.00 In de platensoos: gram. muz. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Mandolinekwar tet. 12.00 Angelus. 12.03 Wereldmuziekcon cours Kerkrade 1966. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Instr. ensemble. 13.10 Metropole orkest. 13.35 Iets voor U mis schien. 13.45 Gram. muziek. 15.00 De deur ging op slot. 15.30 Voor de zieken. 16.30 In str. ensemble. 16.50 Pianorecital. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. muziek. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 De Springplank: progr. met jonge artiesten. 20.00 Limburgs symphonie orkest. 20.45 Tenor en piano. 21.00 Inhoud: rubriek over publicaties op geestelijk gebied. 21.50 Gram. muziek. 22.20 De Haar lemse Honkbalweek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Gram. mu ziek. 23.55-24.00 Nws HILVERSUM II. 240m. en FM-kanalen 9.00 Nws. 9.02 Zet 'm op: ochtendprogr. (10.00 en 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Operet tefragmenten. 13.00 Nws. 13.02 Gevar. gram- muziek. 15.00 Nws. 15.02 Gram. platenpro- gr. 16.00 Nws. 16.02 Sorbet: gevar. muziek- progr. 17.00 Nws. 17.02 Gevar. platenprogr. voor automobilisten. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 14.30 Aantrekkelijk voor toeristen, een film over het Nederlandse meisje. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker. 19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 Lucy Show, TV-film. 20.00 Journaal. 20.20 Concert voor jonge mensen. 21.15 Vreemde wereld, TV-spel. 22.20 Verkenning en herkenning, ge sprek. 22.40 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Mr. Magoo. 20.05 De on bekende wereld, documentaire over Thailand 20.30 Licht orgelspel. 20.40 Li-la-lo, cabaret programma. 21.15 The long hot summer, TV- film. 22.05 Journaal. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Sta tion Petticoat, TV-film. 19.30 Zangduo: Ame rikaanse volksmuziek. 20.00 Journaal. 20.20 Show zonder poespas. 21.20 Zomaar een dag in vredestijd, korte film. 21.45 Die Ameri kaan in Nederland, Don Paulin. 22.10 At tentie: actualiteitenrubriek. 22.35 Dagslui ting. 22.45 ANVV-Spot. 22.50 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Dagjesmensen, TV-film. 20.30 Achter het Nws. 20.55 Het duel, Tv- spel. 22.10 Journaal. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.03 Muz. 12.40 Weerbericht en SOS-berichten. 12.48 Gram. muz. 12.55 Bui tenlands peroverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Klas sieke muziek. 14.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Muz. 17.00 Nws. 17.15 Gram. muz. 17.30 Volksmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.28 Paardensport uitslagen. 18.30 Wegwijzers voor automobi listen. 18.45 Pianomuziek. 19.00 Nws. 19.40 Cabaretprogr. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Nws. (Van onze correspondent) DEN HAAG Met weinig fanfares en tamtam is in Cinétol, Amsterdam, een nieuwe Nederlandse speelfilm in première gegaan. De film met waar schijnlijk het kleinste budget gedraaid maar daartegenover met de langste titel: „De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katus naar het land van Rembrandt". Bij het onafscheidelijke duo Pim de la Parra en Wim Verstap pen weet men het nooit helemaal. De toeschouwer wordt immer heen en weer geslingerd tussen sympathie voor het onblusbaar enthousiasme, waarmee elke kans wordt aangegre pen om het Nederlandse filmen een duw in de goede richting van activi teit te geven, ook in situaties waarin anderen al lang de moed hebben op gegeven, en tussen scepsis voor de weinig volwassen manier waarop zij hun soms al dubieuze gegevens uit werken. Na enkele films, die door De la Parra werden geregisseerd heeft het tweetal nu de rollen eens omgekeerd. Wim Verstap pen is de spelleider en Pim de la Parra de producent en daaruit is dan ook weer hun duidelijke verbondenheid tot uitdruk king gekomen: er is een grote stijlover eenkomst met „Ah Tamara" en „Jon gens, jongens wat een meid". Daarbij dient dan gezegd dat er echter van een ontwikkeling in de goede richting sprake is. De film van ruim anderhalf uur heeft een onmiskenbaar voldragener allure, vooral door de sterker geworden spelre- gie. De film is op 16 mm gemaakt. Dat is met de moderne projectiemogelijkhe den nauwelijks een bezwaar. Wat de ca meramogelijkheden betreft zelfs een voordeel, want er kan nu onder allerlei omstandigheden worden gedraaid, wat bij 35 mm zeker niet zou kunnen. Het onderwerp leent zich er goed voor. De film gaat namelijk over een jonge man, die allerlei zwerftochten in het bui tenland heeft gedaan, maar die op 29 april 1966 terug is in Amsterdam. Tegen de achtergrond van vier bijzondere dagen, koninginnedag, de dag van de arbeid, de dodenherdenking en bevrijdingsdag ziet men Joszef Katus door de hoofdstad dwa len in een poging het contact met oude kennissen te hernieuwen. Op 5 mei sterft hij na een onbetekenende worsteling in de buurt van de Dam. De beweeglijke camera van Wim van der Linden heeft kans gezien partij te trekken van de roe rige gebeurtenissen van enkele maanden geleden, die het verhaal van buitenaf een soort dramatiek meegeven, die de intrige zelf wat ontbeert. De hoofdpersoon blijft te leeg. Men ziet veel provo-rellen, maar de hoofdpersoon daarin geheel te laten opgaan bleek een overigens begrijpelijk te zware krachttoer. Dan mag men nog verschillen in mening over hoeveel in houd onze provo's hebben, zodat er, wat dan ook, te vereenzeligen valt. De beide makers hebben waarschijnlijk een Neder landse „A bout de souffle" voor ogen gehad. Er zijn nogal wat parallelen. Al leen het procédé is omgekeerd. Wat bij Godard voornamelijk een noodzaak ach teraf was in de montage is bij de beide Amsterdammers het uitgangspunt gewor den. Het moet anders dan anders zijn, hoe dan ook. Dat vereist diepgaander denkwerk en wezenlijker originaliteit dan waartoe zij in staat bleken, hoeveel ver dienstelijke trekjes deze film ook heeft. De verliefdheid voor het medium hindert toch weer het meest. Dat medium is niet meer dan het middel, het drama is cen traal, alle bewijzen van het tegendeel hebben dat nog niet kunnen weerleggen. De snorkerige Amerikaanse muziek in deze Nederlandse film is van het boven staande de beste illustratie. De dialogen kunnen ook bepaald wel beter. Ze zijn weliswaar natuurlijk. De gewoonheid is echter spontaan geboren. De concentra tie, die de dialoog een treffende inhoud moet geven mist men daardoor wel. De jonge Haagse actrice Etha Coster is in haar film-présence bepaald de ont dekking onder de medespelenden. Rudolf Lucieer in de titelrol is zeker ook ver dienstelijk, maar zijn naturel beperkt zich in passiviteit. Er valt nog wel meer te zeggen over „De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katus naar het land van Rem brandt". Maar het is dienstig te wach ten, want de film is om meer dan de sympathie voor het enthousiasme van de makers een kennismaking waard. De voordrachtkunstenaar Albert Vogel is teruggekeerd van een succesvolle tour nee door de Antillen. Hij heeft er gedu rende zes weken op vele plaatsen zijn voordrachten over Couperus en zijn „dag boek van Europa" laten horen, alsmede lezingen gehouden over moderne wereld literatuur. Voorts heeft hij in „De boog" in Willemstad een tentoonstelling geopend van werken van de kunstschilder Willem Hussem. De Hongaarse schrijfster Marta Molnar, dochter van de bekende schrijver Ferenc Molnar, is in de ouderdom van 59 jaar te Boedapest overleden. De toneelstukken van Ferenc Molnar waren voor de tweede wereldoorlog populair in Amerika en Europa. Voor de oorlog emigreerde hij naar de Verenigde Staten, waar hij in 1952 overleed. Marta huwde de dichter Gyoergy Sar- koezi, die in de oorlog door de Duitsers werd vermoord. Haar bekendste werk is „Het boek van Sofie", dat in geen enkele Hongaarse kinderbibliotheek ontbreekt. Van 1946 tot 1949 gaf Marta Molnar een letterkundig tijdschrift uit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 11