Wat het kind wil en wat de auteur
- JEUGDBOEKENSCHOUW -
DAMES!
Toneeldocumentaire van
Hans van den Busken
Jong geleerd,
oud gedaan
WITTE KRUIS
AVRO-t.v. brengt
familieprogramma
m
Jan Cremer terug
in Amsterdam
NEGEN MUZEN
Radiozendtijd is
nog niet verdeeld
MET mag blijven
Abe Brouwer
met pensioen
Achter het nieuws
met Mihajlov en
het Poujadisme
DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1966
9
Langzaam en vlug
Blauw en rood
Haartjes en Veertjes
poeders hèlpen.
Elke
maand
weer!
T.v.-documentaire over
Amerikaanse tieners
Film van Gounods Faust
„De dans van de reiger
naar Edinburghs festival
Rond en Wond,
blij en bloot,
goetemorgen, Rozerood!
Bloedarmoedig
Gestolen postzegels zijn
100.000 waard
GOUD
Tweede boek in najaar
Schrijver-straatmaker
Felix Hupka overleden
De radio geeft vrijdag
el evisie pro gramma
i
A
Kerkelijk nieuws
HET ZOU VOOR veel schrijvers en schrijfsters van kinderboeken zeer
heilzaam zijn, wanneer ze een paar weken een vakantiekamp meemaakten
voor kinderen tussen de 5 en 8 jaar! Dan zouden ze misschien eens merken
hoever hun zoetgepolijste verhaaltjes afstaan van wat een kind interes
seert en vooral van de taal, waarin een kind plezier heeft. Natuurlijk, ver
halen van louter „vieze" woorden hoeven er dan niet uit te rollen, die
zouden trouwens knap eentonig worden! Maar kinderen kunnen in hun
fantastisch doordraven tot originele vondsten komen, en een logisch ver
band leggen, dat ver van de wereld der volwassenen afstaat, maar voor
het kind de gewoonste zaak is. Hiervan zou de auteur moeten uitgaan: het
gegeven dat het kind hem in handen speelt, moet hij uitbouwen. Nü is het
nog zo dat teveel kinderverhalen „verhaaltjes zijn voor je gaat slapen"
zoals mijn neefje van vijf misnoegd opmerkte en „geen verhaal om te
lachen". Ze willen geen zoethoudertjes, die het lieve zieltje in slaap sussen,
maar een peppil om energiek te kunnen blijven doorrazen. Het is wel
gewoon-menselijk, dat auteurs die zelf vader en moeder zijn, terwille van
de eigen gemoedsrust kiezen voor het zoethoudertje; maar de kinderlittera
tuur in de huidige ontwikkeling is er weinig mee gediend, en de kinderen
nog minder.
HOE HET WEL ZOU moeten en ook kan
wordt duidelijk uit een prachtige reeks
nieuwe boekjes van uitgeverij Gottmer,
waarvoor Harriet Laurey de originele Ne
derlandse teksten schreef; de Belg Philip
pe Thomas maakte de zeer directe, te
gelijk instructieve én speelse kleurend
lustraties in de zogenaamde gesloten
vorm. Dit houdt in dat iedere afbeelding
binnen een gesloten lijn gehouden is; er
zijn geen verbindende lijnen of andere
franjefiguren, die een onderlinge relatie
leggen. Dat laatste zet de fantasie van
kinderen wel meer aan het werk, maar
leidt tevens de aandacht te veel van de
tekst af. Het gesloten beeld neemt het
kind in één keer in zich op. En dat
ook de opzet, want de vier boekjes van
de reeks „Spelenderwijs" willen kinderen
van 5-8 jaar verschillen en overeenkom
sten in concrete en zelfs abstracte be
grippen bijbrengen. Door de versvorm, die
Harriet Laurey gebruikte, maakt het rit
me het onthouden gemakkelijker.
Ook kleine kinderen horen graag over
hun „verleden", maar dan niet zo senti-
menteel-zoetelijk als vaak in de familie
kring gebeurt. Op een gewichtige manier,
met zelfs heel grote woorden, vertelt dit
boekje hen daarover. In die eerste jaren
leven er nog weinig anderen in het beeld
van het kind: hij moet eerst zichzelf ont
dekken. Daaraan heeft Harriet Laurey
zich strikt gehouden. Haar voorbeelden
zijn ook trefzeker, bij voorbeeld in „Wat
zitten we zoetjes", waarin het kind zich
afvraagt, waarom uren op school altijd
lang duren, maar de speeluren zó voorbij
vliegen.
Bewust is er ook geen relatie gelegd tus
sen de versjes onderling: dat sluit aan bij
het onverwachte en verrassende ontdek
ken, dat het kind van uur tot uur in zijn
jonge leven doet. Ontdekkingen, die ons
volwassenen soms onverwacht op het
«poor zetten van wat er onuitgesproken in
«en jong kind leeft. Want bij het versje,
waarin het jongetje een grijsaard aan de
hand neemt en naar de overkant van de
straat brengt, merkte een jongetje van
nog geen zes jaar op: „Die gaat mee met
«en ouwe vent. Dat moet-ie niet doen,
dan wordt-ie vermoord!" Op zo'n moment
word je je bewust hoe moeilijk het is al
opvoedend kinderen te „behoeden" en te
gelijk ook te behoeden voor vooroordelen
Persoonlijk vind ik dit boekje het hoog
tepunt uit de reeks omdat de vaak onbe
wuste affectie tot een kleur uitgangspunt
is in de versjes. (Zwart is niet streng of
kwaad - Het wacht maar ernstig af wat
er gebeuren gaat.) Het rood, dat schatert
van plezier iaat de kinderen zoeken naar
alles wat fijn en rood is. Bij geel wordt
er verteld, dat er zoveel schakeringen
van een kleur zijn, dat de een niet mooier
is dan de ander, maar alles juist zoals
het zijn moet. Ieder gedichtje is een
soort spelletje geworden waarin ook de
seizoenen met hun kleuren een grote rol
spelen. Misschien lijkt het woordspel met
een niet primaire kleur als grijs te ab
stract (de grijze olifant, die op zijn wan
deling allemaal grijze dieren tegenkomt,
en het dan te „grijs" vindt) maar al vat
ten de kleintjes het niet meteen, het blijft
iets fantastisch houden, dat ze zonder
meer zullen aanvaarden.
Hoezeer de schrijfster zich in de kinder
denkwereld verplaatst heeft, blijkt uit het
heerlijke vers over de honden. Hier geen
statuskwestie van een dure hond, maar:
„Sommige honden zijn van de straat/
en sommige zijn van een baasje". Dat is
Vrijdag 19 augustus zendt de KRO-tele-
visie via de zender Nederland I een
CBS-documentaire uit over een onder
zoek in Webster Groves, waarbij 16-jarige
inwoners van het stadje een grote rol
speelden. De verrassende antwoorden van
deze jonge mensen waren voor samenstel
ler Charles Kuralt en regisseur Arthur
Barron aanleiding om het leven en den
ken van deze tieners in een documentai
re te verwerken.
het dan ook waar het bij kinderen om
gaat! Een figuur zoals Winnetou, waar ze
allemaal gek op zijn, al roepen wij ach-
en-wee, is in de versjes opgenomen als
behorend bij het kinderleven, en illuster
voorbeeld van een verendrager! Alleen
bij de illustraties van de leeuw en de
panter valt de gesloten beeldvorm te be
treuren, omdat de machtige dieren te veel
plakplaatjes blijven. Wel bereikt de il
lustrator door dit verkleinen van het gro
te en oppermachtige, dat het kind het
dier „aankan".
Rondjes en vlakjes
Dit boekje, dat qua onderwerp al meer
belerend is dan de andere, is voor eerste
klassertjes een heerlijk kijk-, leer- en
leesboekje. Aan voorwerpen uit het dage
lijks leven leren kinderen het onderscheid
maken tussen rond, vierkant en recht
hoek. Het is voor ouders een klein kunstje
om, uitgaande van de voorbeeldvoor-
werpen uit de versjes, de kinderen ande
re rondjes, vierkantjes en rechoeken uit
hun naaste omgeving te leren zoeken.
niet nader genoemd; en er komt nog te
veel gedragenheid voor in de woordkeus
bij een zo licht onderwerp, maar irritant
is het tenminste niet.
Het idee, waarvan Dick Laan in „O!, o,
die Wolkewietje toch!" (uitgeverij VAN
HOLKEMA WARENDORF) uitging is
origineel: er moet een geheime macht
achter zitten dat sommige dingen de ene
dag lukken en de andere dag misgaan.
Hij personifieert dat in twee volkjes, die
onzichtbaar voor de meesten in het leven
van mensen en kinderen ingrijpen. Maar
door zijn te omstandige verteltrant (een
heel hoofdstuk opsomming van beesten,
die naar een boscircus komen; te weinig
visueel beschreven circuskunsten) is het
idee verdronken in een vloed van on
machtige woorden.
C. M. van den Berg-Akkerman breidde
haar serie over Diedeltje uit met „Die-
deltje op zolder" en „Diedeltje winkelt
met Sietske" (uitgever: VAN GOOR).
Het eerste boekje blijft een vlakke op
somming van wat kinderen doen bij een
verkleedpartij; het tweede is braaf peda
gogisch vermaan wat er gebeurt wanneer
je rozijnen gapt en er buikpijn van
krijgt. Aan beide verhalen ontbreekt
spanning, kop en staart. (Voor meisjes
van 7-8 jaar.)
De bundel „De Toverdoos" van de Bel
gische auteur Jan Naaijkens (uitgever:
MALMBERG) bevat liedjes, oude versjes,
aanwijzingen om bij voorbeeld een rom
melpot te maken; een kerstpel voor kin
deren en veel flauwe, weinig verrassende
verhaaltjes. Of men schrijft in de sprook
jessfeer en houdt die dan in zinsbouw en
woordkeus vast, of men schrijft een mo
dem verhaal met zinswendingen en woor
den van kinderen van deze tijd. Maar het
door elkaar hutselen brengt kinderen van
de wijs want tijdens het voorlezen of
lezen willen ze zich meteen in een beken
de sfeer verplaatst zien.
Miep Diekmann
AMSTERDAM Ria Bremer, bekend
van het AVRO zomer-tv-programma
„weekend", en jazz-pianist Pim Jacobs
gaan samen in het winterseizoen gedu
rende één maal per maand een gevari
eerd en actueel familieprogramma pre
senteren. Dit programma, dat anderhalf
uur gaat duren, bevat o.a. een quiz, een
simultaan interview, en verschillende mu
zikale onderdelen. Voor de quiz komt ook
weer een vast panel. Het quizprogramma
van Nant Baert komt hiermede te ver
vallen. Het nieuwe familieprogramma
heeft nog geen naam.
De opera „Faust" van Gounod zal ver
filmd worden- De kleurenfilm zal in juli
en augustus 1967 in Sofia worden opge
nomen en enige scènes zullen verfilmd
worden in een gothische kerk in Praag,
De film, welke ongeveer een miljoen
dollar zal kosten, zal met Kerstmis 1967
in première gaan.
Minister Vrolijk (Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk) heeft besloten de
speelfilms „Een ochtend van zes weken'
van Nikolai van der Heyde en „De dans
van de reiger" van Fons Rademakers, als
mede de korte films „Body and Soul" van
Renee Daalder en „De gewonde" van Theo
van Haren Noman in te zenden naar het
internationaal filmfestival van Edinburgh
(eind augustus-begin september). Op uit
nodiging van de leiding van dit festival
zal de regisseur Fons Rademakers een le
zing houden over de problemen met de
vervaardiging van speelfilms in een klein
land.
Langzaam en Vlug
Blauw en Rood
Haartjes en Veertjes
Rondjes en Vlakjes
Tekst: Harriet Laurey
Illustraties: Philippe Thomas
Uitgever: Gottmer, Haarlem
Het hoedje van Eduard Ezel
Er zijn van Tiny Francis nog maar wei
nig kinderverhalen gebundeld mis
schien heeft ze er ook nog niet zoveel ge
schreven en is daarom dit boekje over de
sprekende ezel, die er geen zin meer in
heeft en de wijde wereld in wil, zo mees
terlijk. Eindelijk eens een auteur die be
grijpt dat je kleintjes in een paar regels
midden in het verhaal moet zetten, en dat
in die paar regels alle belangrijke gege
vens verpakt moeten zitten zonder dat
die eerste zinnen ellenlange worsten wor
den. Een andere bijzonderheid, waaraan
zij aandacht besteedde, ligt deels op typo
grafisch terrein: zet kinderen geen letter-
brij voor, die hen afschrikt, maar deel de
stof, waar dat kan, in met veel interlinies.
Tiny Francis heeft haar verhaal zo opge
bouwd, dat iedere nieuwe ontwikkeling en
iedere nieuwe persoon (en van beide zijn
er vele!) voorafgegaan worden door een
rustpauze wit. Niettegenstaande de korte,
kernachtige verteltrant vergeet zij niet
de te moeilijke woorden en begrippen
speels uit te leggen.
Men kan als volwassene dit heerlijke,
sprankelende verhaal met de moraal
dat wie als ezel geboren is, een ezel
moet blijven voor zichzelf van een
zinrijke dubbele bodem voorzien bij het
voorlezen aan kinderen van 5-6 jaar. Voor
de 7-8-jarigen, die vlotte lezers zijn, is
het gewoon alleen maar lekker-gek en
spannend. Daar helpen de zeer beweeglij
ke illustraties van Jetty Krever nog aan
mee.
Uit: -.„Blauw en Rood'
Het hoedje van Eduard Ezel
door: Tiny Francis
Uitgever: W. van Hoeve,
Den Haag
Tot het bloedarme soort kinderboeken
behoren de volgende zeven. De auteurs
hebben zich maar weer eens vol frisse
tegenzin, lijkt het wel, op de aloude the
ma's geworpen, en die op de bekende
oudbakken manier uitgewerkt. Jammer
is, dat tot die auteurs ook twee debutan
ten behoren, namelijk twee der bekroon
den uit de landelijke prijsvraag van uit
geverij Callenbach „Latent Talent" uit
geschreven onder pedagogen vorig jaar.
Het hoort niet tot de taak van juryleden
om de bekroonde auteurs toch nog op hun
fouten als beginneling te wijzen, maar het
was beter geweest wanneer zij of de uit
gever dit wel gedaan hadden. In „Eddo,
het hermelijntje" door Berend Jager
(uitgeverij CALLENBACH) komen er pas
in het zesde hoofdstuk kinderen aan te
pas. Tót dan staat het verhaaltje stijf
van hoogst irritante verkleinwoorden, veel
te veel lyrische natuurbeschrijvingen en
dat alles in een stijl van eind vorige eeuw
(het vervult hem met angst; ten einde
raad; vervolgt zijn weg; guitig hermelij
nekopje; slechts met inspanning van al
zijn krachten). Onwaarachtig is de gefor
ceerd blijmoedige toon, en wanneer de
auteur het „in Kees' hart laat juichen"
stellen wij ons de gezichten voor van het
lieve, lawaaiige grut en dan kunnen we
erin komen dat ze „aan boeken niks aan
vinden".
Christiaan B. van Veen heeft in zijn
eersteling „Kora en haar aap" kinderen
van 6-8 jaar een plezierig pretentieloos
verhaaltje gegeven. Verteltrant is de ge
ijkte opsommende; het spanningselement
ligt wel te ver buiten het kind zelf; het
land, waar het geheel zich afspeelt wordt
De postzegels, die in de vakantie van
de Amsterdamse pöstzegelhandel H.Koop-
man zijn gestolen, blijken een waarde te
vertegenwoordigen van 100.000,
Onder de postzegels bevond zich een
zeer zeldzame collectie eerstedagenve-
loppen, die door een particulier aan de
handelaar in bewaring was gegeven, ter
waarde van 50.000,Verder waren het
gebruikte en ongebruikte postzegels van
Nederland en de voormalige Nederlandse
koloniën, Luxemburg, Zwitserland en Bel
gië.
SLAVENBANDEN
glad en gegraveerd
Een aparte collectie
Vanaf ƒ120.—
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM, 18 augustus Jan Cre
mer is terug. Op het ogenblik verblijft
hij in Amsterdam. Maar, zo zegt de schrij
ver van „Ik Jan Cremer", ik ben hier
maar op doorreis. De Nederlandse belas
tingen willen me nog pakken voor een
hele hoop poen en daar voel ik niks voor".
In het najaar komt Jans langverbeide
tweede boek „Holland is een lachfilm"
uit. Over de inhoud wil de auteur liever
niets zeggen. Ook over zijn toekomstplan
nen laat hij zich ontwijkend uit. Wel wil
hij meedelen, dat hij werkt aan een
filmscenario voor de door hem zo be
wonderde Jane Mansfield.
Toon Hermans. Toon Hermans zal van 7
tot en met 28 oktober in het Circusthea
ter in Scheveningen optreden. Hij geeft
een reeks voorstellingen van zijn one-
man-show „Tien Toon", samengesteld
uit gedeelten van zijn tien one-man-
shows.
De Amsterdamse cineast Hans van den
Busken gaat, in opdracht van de Vereni
ging van Toneelkunstenaars en met me
dewerking van de acht Nederlandse ge
subsidieerde toneelgezelschappen, een
twee uur durende toneeldocumentaire
maken, die bestemd is voor de nog jon
ge stichting Beeld- en Geluidarchief.
Het ligt in de bedoeling fragmenten te
verfilmen van twee of drie van de be
langrijkste produkties van alle acht ge
subsidieerde toneelgezelschappen. Op de
ze manier hoopt men deze werken voor
het nageslacht te kunnen bewaren. De
stichting Beeld- en Geluidarchief is onder
gebracht in het Toneelmuseum in Am
sterdam. Het ligt in de bedoeling elk
jaar een toneeldocumentaire te laten ver
vaardigen. Dezelfde plannen bestaan voor
ballet en opera.
Vrijdag, zaterdag en zondag gaat Hans
van den Busken het ballet „Straatspelle
tjes" van de Engelse choreograaf Walter
(Van onze rtv-medewerkster)
De Nederlandse Radio-Unie (NRU) vreest
nog langer gebogen te moeten zitten over
de problemen rond de zendtijd-verdeling
(299 uren per week, verdeeld over drie
netten) voor de radio, dan aanvankelijk
geraamd was. Er is nog overleg over eni
ge detailpunten en er is een nieuw voor
stel gedaan. Aan een en ander wordt thans
door het dagelijks bestuur gewerkt. Het
nieuwe voorstel en de detailpunten gaan
overigens niet over de VPRO: deze affaire
is inmiddels opgelost. Begin volgende week
komt het NRU-bestuur bijeen in een laat
ste, definitieve bespreking. Dan zal ook de
brief naar de minister worden opgesteld
waarin de zendtijd-indeling aan hem wordt
voorgelegd.
Het oude gebouw van de Metropolitan
Opera in New York mag blijven staan,
Het gebouw werd gered acht minuten
voordat de slopers zouden beginnen het
omver te halen.
Arthur Klein, rechter van het Opper
ste Gerechtshof, had gewaarschuwd dat
het slopen om vier uur in de middag zou
beginnen, tenzij er op dat tijdstip 100.000
dollar was gedeponeerd bij het hof. Acht
minuten voor vier werd aan de griffier
een chèque voor dat bedrag overhan
digd namens de filantroop Huntington
Hartford. Onmiddellijk werd aan de slo
pers opdracht gegeven niet te beginnen
met het afbreken van het 82 jaar oude
gebouw.
(Van onze correspondent)
De schrijver Abe Brouwer heeft de ge
meenteraad van Diever verzocht hem eer
vol ontslag te verlenen als straatmaker
in dienst van de gemeente, wegens het be
reiken van de pensioengerechtigde leef
tijd. De heer Brouwer, een schrijver van
Friese afkomst, werd in 1957 benoemd
tot straatmaker in Diever. Op 60-jarige
leeftijd werd hij bevorderd tot straatma
ker le klas. De schrijver-straatmaker
heeft landelijke bekendheid gekregen door
het schrijven van toneelstukken en ro
mans als „de gouden zweep". De 65-
jarige Abe Brouwer zal met ingang van
1 oktober als straatmaker met pensioen
gaan. Hij zal Diever binnenkort verlaten
en zich in Sneek in zijn geboortestreek
vestigen.
In Amsterdam is op 11 augustus de mu
sicus en muziekpedagoog Felix Hupka op
70-jarige leeftijd overleden. De musicus
werd in alle stilte ter aarde besteld.
Hupka. uit Hongaarse ouders in Wenen
geboren, begon zijn carrière als pianist;
in de jafen dertig dirigeerde hij bij di
verse vooraanstaande Duitse operagezel
schappen.
In 1939 kwam Felix Hupka naar ons
land waar hij van 1945 tot 1961 de plaats
van hoofdleraar aan het Amsterdams
Conservatorium bekleedde. Leerlingen
van hem waren onder meer Erna Spoo
renberg, Haitink, Driehuijs, Kersjens,
Guus Hoekman en Van Zon.
HILVERSUM I 402 m.
7.00 Nws., ochtendgymnastiek en lied. 7.23
Gram.muz. (8.00 Nws.) 9.00 Te land en te
water. 9.35 Nws. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Balletmuz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw
11.40 Oude muziek. 12.00 Instr. ensemble.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Overheidsvoorlichting. 12.40 Electro-
nisch orgelspel. 12.55 Rep. Wereldkampioen-
sch. Kanovaren Oost-Berlijn. 13.00 Nws. 13.10
Actualiteiten. 13.30 Pulcinella, ballet. 14.15
Schakeringen: cultureel progr. in woord en
muziek. 15.15 Gram.muziek. 16.00 Nws. 16.30
Holland Festival 1966: 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Actualiteiten. 18.00 Nws. 18.15 Amuse
mentsmuziek. 18.30 Jazz. 18.50 Naar onze me
ning. 19.00 Voor de jeugd. 19.30 Henry Wood
Promenade Concert. 20.20 Nws. 20.25 Impres
sies van de Albert Schweitzer Convocation in
Aspen, Colorado, lezing. 21.00 Henry Wood
Promenade Concert. 22.00 Rep. wereldkam-
pioensch. kanovaren Oost-Berlijn. 22.05 Gr -
muziek. 22.30 Nws. 22.40 Eventuele SOS-be-
richten. 22.45 Actualiteiten. 23.00 Gram.muz.
23.45 Soc. nws. in Esperanto. 23.55 Nws.
HILVERSUM II. 298 m
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram.mu
ziek (7.30 Nws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws.
8.10 Gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Oude mu
ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Musiciana.
10.00 Radiophilharmonisch orkest. 10.30 Mor
gendienst. 11.00 Amusementsmuziek. 11.15 In
't zilver: progr. voor oudere luisteraars. 12.00
Gram.muziek. 12.27 Mededeling t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Parade: instr.
en vocaal progr. 14.00 Vrijdag-weekendtips.
13.20 Moderne kamermuziek. 14.50 Voor
dracht. 15.10 Voor de vrouw. 15.40 Moderne
muziek. 16.30 Duizendschoon, praatje over
planten. 16.45 Licht ensemble. 17.05 Vocaal
ensemble. 17.35 Show en zo. 18.35 Christelijke
muziekvereniging. 18.55 Op het woord af.
19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Promena
de van Prominenten. 22.15 Literama, radio
periodiek over boeken en schrijvers. 22.30
Nws. en herh. SOS-berichten. 22.40 Wijd als
de wereld. 23.00 Gram.muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM III, 240 m. en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Platenprogr. (10.00 en 11.00
Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Operettemuziek. 13.00
Nws. 13.02 Draaiorgelklanken. 13.10 Filmmu
ziek. 13.30 Dixielandmuziek. 14.00 Nws. 14.02
Momentopnamen uit het Spaanse badplaatsje
Sitges. 14.35 Instr. trio en symfonieorkest-
moderne muziek. 15.00 Nws. 15.02 Cabaret-
flitsen. 15.40 Licht orkest. 16.02 Gevar. platen
progr. 17.00 Nws. 17.02 Platenprogramma
voor automobilisten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht, SOS-berichten. 12.48 Gram.muziek.
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws
13.20 Klassieke muziek. 14.00 Nws. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek.
17.30 Volksmuziek. 18.00 Nws 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Uitzending voor automobilisten. 18.45 Amuse
mentsmuziek. 19.00 Nws., 19.40 Gram.muziek.
19.45 Opera- en Belcantoconcert. 22.00 Nws.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
14.30 Voor de vrouw. 19.00 Nws. 19.01
Klaas Vaak, film voor de kleuters. 19.05
De Verrekijker: internationaal jeugdjour
naal. 19.15 Regionaal journaal. 19.35 De Lu
cy Show. 20.00 Journaal. 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 De zielsverhuizing, TV-spel.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 De sterren: chansonspro
gramma. 20.20 De Humboldtschool, T.V.-
film. 20.45 Orgelreis door Oostenrijk. 21.25
Attentie voor sport. 21.55 Dagsluiting. 22.05
Journaal.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
19.01 Klaas Vaak. 19.05 Zij zijn 16, tiener
programma. 20.00 Journaal. 20.20 Brandpunt.
20.50 Buona Sera, showprogramma. 21.40 Bo
nanza, TV-Western. 22.30 Epiloog. 22.40 Jour
naal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Patrouillewagen '54
antwoord!, TV-film. 20.25 Vorm en funktie.
20.50 Lauwerszee, documentaire, afsluiting
Lauwerszee. 21.10 Onaantastbaar TV-
film. 21.55 Jazz-zangeres met instrumentale
begeleiding. 22.15 Journaal.
Gore op muziek van Jacques Ibert ver
filmen. Acht dansers en danseressen van
het scapinoballet verlenen medewerking,
onder wie Ina Rietstap en Wim Bender.
„Straatspelletjes" is gebaseerd op acht
kinderspelletjes, zoals touwtjespringen,
hinkelen, bokjespringen e.d. De film
een vrije produktie zal een half uur
duren. De opnamen worden gemaakt in
de Kleine Komedie in Amsterdam.
Met zijn fopspeen nog in de mond
helpt de negentien maanden oude
Reno zijn moeder Jytte bij haar
circuswerk in de piste van het
kleine circus Arena in Denemarken.
(Van onze rtv-medewerkster)
„Achter het Nieuws", de actualiteiten
rubriek van de VARA, zal vanavond om
20.20 uur zijn uitzending wijden aan Pou-
jade, de boer Koekoek van Frankrijk. Het
afgelopen weekeinde heeft Poujade, die
tien jaar terug tien percent van de stem
men wist te verzamelen, de dertiende ver
jaardag van zijn beweging herdacht. Twee
verslaggevers van de VARA, Bas Roodnat
en Koos Postema nemen het Poujadisme
onder de loep.
„Achter het Nieuws" komt vanavond
twee keer op Nederland 1: van 21.45 tot
22.00 uur komt er een extra uitzending,
gewijd aan de arrestatie van de Joego
slavische rebel Mihajlov. Er komt een in
terview met dr. Zenko, hoofdredacteur
van een nieuw op te richten blad, met
partijsecretaris Krnadak van Zadar en
met professor Batinok, die weer werd vrij
gelaten.
Nederland I: In het vooravondprogram
ma een „Lucy Show", waarin Lucy Carmi-
chael weer de dolste avonturen beleeft,
deze keer in Californië tussen film- en tv-
studio's. Om kwart voor negen „Awater"
(De Zielsverhuizing), de Poolse inzending
naar het televisiefestival van Monte Carlo
1966. Deze televisiebewerking van een no
velle van Theofile Gauthier (1811-1872)
handelt over een jongeman, die verliefd is
op een vrouw die echter al gehuwd is.
Door een magische speling van het lot
slaagt hij er in zijn ziel te verwisselen met
die van de wettige echtgenoot. Hierna
zendt de VARA een extra aflevering uit
van Achter het nieuws, waardoor het
programma met Jan Lemaire sr., diet iets
over zijn toneelcarrière vertelt, vijf mi
nuten later begint. Het volksliedjespro
gramma „Van hier lot ginder" komt te
vervallen.
Nederland 2: Onder regie van Jef Ceu-
lemans zendt de NCRV een programma
uit, waarin Liesbeth List zingt, op de vleu
gel begeleid door Louis van Dijk. Om tien
voor half negen „De Humboldtschool", een
televisiefilm over twijfelachtige zwendel-
tjes op een school, waarbij niet alleen de
leerlingen, maar ook de leraren betrokken
blijken. Hierna „Orgelreis door Oostenrijk"
met muzikale begeleiding van Alois Forer.
Om vijf voor half tien „Attentie
sport".
voor
Bestuurders van de Portugees-Israelie-
tische gemeente te Amsterdam hebben
met grote meerderheid besloten bij de
inwijdingsplechtigheid van de nieuwe
synagoge der liberaal-Israelietische ge
meente te Amsterdam aanwezig te zijn.
De opperrabbijn drs. Rodrigues Pereira
heeft het aan het inzicht van het bestuur
der gemeente overgelaten de uitnodiging
der liberale gemeente al of niet te aan
vaarden.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen door de gen. synode als pre
dikant voor Timor C. W- Oppelaar, laats
telijk pred. te Vijfhuizen.
Aangenomen het beroep van de class,
verg. van Assen als jeugdpred. A. K v
Kooy, kand. te Utrecht.
Bedankt voor Nootforp (toez.) M. Jor-
ritsma te Balk (Fr.)