Vrijzinnig antwoord op uitdaging Hoe Goedoefa de vaderlijke zegen stal Radio-uitzending „Mens en God" Belangrijk congres in Londen Humanisten en echtscheiding Tentenkamp van Jehova's Getuigen Kerkenvergadering Oecumenisch ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1966 Bep Andreas Oecumenische Synode Indonesische kerken §11 Ki Luidklok gaat van Huizens visafslag naar Afrika KORT NIEUWS Van 2 tot en met 7 augustus is in Londen het I9de Internationale Congres van de Wereldbond voor Vrij zinnig Christendom en Godsdienstvrijheid gehouden. Deze belangrijke conferentie met vijfhonderd deel nemers uit Europa (óók uit Hongarije en Roemenië), Amerika en Zuid-Afrika had als hoofdthema gekozen: »>De geestelijke uitdaging aan de mens en het antwoord daarop". De hedendaagse zich steeds weer veranderen de begrippen over de mens en menselijke verhou dingen, de behoefte om diverse geloofsovertuigingen uiteen te zetten en de betekenis van de Christusfiguur kwamen aan de orde. Ook werd er gesproken over de huidige religie in een wereld die vandaag de dag de neiging heeft zich vóór alles in natuurwetenschappe lijke problemen te verliezen. Veel aandacht kreeg ook het probleem van de wereldvrede en de verdraag zaamheid, met name waar het Vietnam betreft, nu één van de grote problemen der mensheid. Het gehele congres werd geken merkt door een vriendschappelijke sfeer, waarbij allen zich ljkjzonder veel moeite gaven elkaar te vinden, juist nu de kerk overal ter wereld zo in be- weging is. De kerk als instituut heeft in deze tijd afgedaan, zo constateerde men, en het is nu juist het ontzaglij ke probleem welke vorm de kerk zal moeten vinden om zich te kunnen hand haven ten opzichte van een samenle ving die met maatschappelijke, soci ale en politieke problemen en tegen stellingen worstelt. Mr. H. J. Wytema, burgemeester van Alkmaar, die in Londen voor het laatst de voorzittershamer hanteerde, wordt als president opgevolgd door dr. Peter Dalbert uit Davos (Zwitserland). Staande de vergadering werden ook twee nieuwe vice-presidenten gekozen, dr. John Kielty uit Engeland en dr. Max A. Kapp uit de V.S. Tevens werd besloten het volgende, twintigste con gres, in 1969 omstreeks half juli in Boston te houden. Ds. J. W. Wery, remonstrants predi kant te Haarlem, zo juist boordevol indrukken teruggekeerd van dit con gres, behoort tot de staf van secreta rissen van de wereldbond voor het vrijzinnig protestantisme, waarvan het algemeen secretariaat sedert 1930 in Nederland is gevestigd. In de afgelo- Een decennia zijn onder meer prof. dr. J. van Hoik en dr. W. M. Noordhoff secretaris geweest en sinds 1963 is dr. A. W. Cramer nu algemeen secretaris, terwijl ds. Wery en ds. J. van Goud oever uit Hilversum deel uitmaken van de staf. Gevraagd naar zijn ervaringen tij dens dit congres vertelde ds. Wery ons dat hij het als een bijzonder winstpunt zag dat er tijdens dit congres in ver gelijking met vorige bijeenkomsten meer binding was tussen de vrijzinnig- christelijke groepen uit Europa en de algemeen religieuze groeperingen uit Amerika. De Oude en Nieuwe wereld beginnen elkaar weer te vinden. Er is namelijk een grote tegenstelling tus sen de vrijzinnig christelijke traditie, de stevig gewortelde Europese vrijzin nigheid (kerkelijk van karakter) ener zijds en de meer experimentele vorm van vrijzinnigheid in Amerika ander zijds. In Europa is een ontwikkeling gaan de, aldus ds. Wery, waarbij de kerk in velerlei vorm aan miljoenen mensen geen geestelijk „tehuis" meer biedt. Aan de andere kant is er toch wel re ligieuze belangstelling merkbaar bij deze mensen, die naar een vorm zoe ken buiten de kerken om. Dr. Dorothee Sölle, bekend geworden door haar boek „Stellvertretung" dat in 1965 verscheen, heeft tijdens een toe spraak, die zij op de twaalfde Duitse Kirchentag in 1965 hield, haar gehoor bepaald onthutst toen zij tot de volgen de uitspraak kwam: „Er is vaak meer geloof buiten de kerk dan daarbinnen." De Unitariërs in Amerika daarente gen (zij worden niet als christenen be schouwd en zijn geen lid van de We reldraad van Kerken) voelen zich met deze theorie wèl in hun element. Door hun binding met de beweging van dr. Martin Luther King en met andere vooraanstaande geestelijke leiders zijn zij zich beter bewust geworden van de Joods-christelijke traditie. „Van twee kanten is er dus toenadering nodig," zo stelde ds. Wery vast Ook in Euro pa is er behoefte aan een experimen tele vorm van geloof; ook dèar zit men met de problematiek van de wereld godsdiensten. Daarom zullen wij tot een bepaalde vorm van samenwer king in deze moeten komen: „Brother hood of man" en ook „brotherhood of faith". (Broederschap onder de mensen en ook broederschap in het geloof.) Een verheugend symptoom noemde ds. Wery het dat op dit congres zo- Samuel Sandmel wel r.k. waarnemers alsook vertegen woordigers van de Unitarische gemeen te uit Kaapstad, welke gemeente het thans heel moeilijk heeft, aanwezig waren. Ook had ds. Wery geconstateerd dat er een uitgesproken belangstelling van joods-liberale zijde voor het verbond bestaat, ja, dat er zelfs van een echte geestverwantschap sprake is. Onze tijd vraagt aanpassing en ver nieuwing. Oók bij de Wereldraad van Kerken en bij het Vaticaans Concilie zit men met deze problematiek. Het komt er nu maar op aan: hoe blijf je jezelf, terwijl je verandert en hoe kan je je vernieuwen zonder je identiteit te verliezen? „Dat is het grote pro bleem waarmee het christelijk geloof in zijn geheel in de gehele wereld zit", zegt ds. Wery met overtuiging. Het Verbond i.« nu tot de conclusie.ge komen dat het nodig is een drietal werkgroepen in het leven te roepen: een groep, die de christelijke traditie wil vernieuwen en de vrijzinnige protestan ten (Nederlanders, Zwitsers en Fran sen) bij elkaar wil brengen, een groep die de meer algemeen religieuze wer kers samen wil binden en tenslotte een derde werkgroep die zich zal be zighouden met de stimulering van de contacten tussen de verschillende we reldgodsdiensten. Het ligt in de bedoeling deze drie groepen door het secretariaat van het Verbond te bundelen met behoud van eigen bewegingsvrijheid om apart bij eenkomsten te organiseren, terwijl de ze werkgroepen tijdens de congressen tot samenwerking zullen moeten ko men. Wat ten slotte de sprekers betreft, had ds. Wery grote bewondering voor de referaten van prof. dr. C. A. van Peursen uit Leiden over „Das Men- schenbild", die in een moeilijk, doch helder betoog een blik gaf op de mens als metafysisch wezen of wel als „zelf standig naamwoord". De mens is ech ter ook een dynamisch proces door zijn houding, een open systeem van reac ties, kortom een „werkwoord", zo stel de prof. Van Peursen, die concludeer de: „De mens is de geschiedenis die hij vertelt." Tot de constructieve geschiedenis die hij vertelt behoren ook de bijbelse ver halen. Mens, God en wereld zijn alleen maar kaarten in de dossiers van de mensheidsgeschiedenis, die dus iets zeggen over de weg die de mens heeft afgelegd. Telkens moet de mens weer een nieuwe keuze maken en zich op weg begeven, aldus prof. Van Peursen. Verdere belangrijke referaten waren die van prof. Samuel Sandmel uit Cin cinnati over „De betekenis van Jezus in de wereldgeschiedenis" en van dr. John Wren-Lewis uit Londen over „Het religieuze antwoord op de roep van de geseculariseerde wereld". In zijn rede riep deze laatste spreker op tot een creatieve religie in een geseculariseer de maatschappij, tot experimenteren met geloof, hoop en liefde, nu begrip pen als „God laat het regenen" en „Hij bepaalt het leven" zijn weggeval len. Er is veel gepraat, er zijn veel goe de voordrachten .gehouden over geeste lijke, maatschappelijke en sociale pro blemen, die de gehele wereld aangaan. De kerk is overal ter wereld in bewe ging. Er zal naar een andere vorm voor de kerk gezocht moeten worden. Ook dit congres geeft daar uiteraard nog geen oplossing voor, doch een winstpunt blijft dat er een ernstige wil tot samenwerking en binding is om de ze mondiale problemen op te lossen, al dus ds. Wery. Ds. Wery Volgend jaar in augustus zal de ge reformeerde oecumenische synode in Nederland bijeenkomen. Afgezien van de openingszitting op 6 augustus in Amsterdam zullen de gewone zittin gen vermoedelijk in Lunteren worden gehouden in „De Blije Werelt", waar ook de gereformeerde synode van Ne derland pleegt te vergaderen. Twee kerkgemeenschappen uit In donesië zijn toegetreden tot de We reldbond van Gereformeerde Kerken (World Presbyterian Alliance). Het zijn de evangelische kerk van Borneo met 64.000 leden en de christelijke kerk van Pasundan met 10.000 leden. Samen hebben zij 333 plaatselijke ge meenten. •wvwiiwinnnnnnrmnjui Sinds John Robinson, Paul van Bu ren en Dorothee Sölle is God „in het nieuws". Dat betekent voor velen een critisch ondervragen van hun beleven van de Mens-God relatie. Al deze vra gen en hun eventuele antwoorden vor men geïsoleerde ervaringen, die leef baar en communiceerbaar worden doordat ze opgenomen zijn in de con tinuïteit van het relationele bestaan van de mens. In het IKOR-radio-pro- gramma „Gedachten over Mens en God" worden de verschillende ervarin gen aangedragen door: J. Arntz, pro fessor aan het Filosoficum der Paters Dominicanen, dr. C. J. Dippel, schei kundige en doctor theologiae h.c., drs. R. Hensen, vrijzinnig predikant, G. K. van het Reve, auteur, en Ch. Storosum, voorzanger van de Liberaal Joodse Gemeente. De continuïteit krijgt gestalte in piano-improvisaties door Louis van Dijk en de verzen van een gedicht van J. W. Schulte Nordholt, dat gesproken wordt door Rijk Looman. De uitzen ding vindt plaats op zondag 21 augus tus van 11.45 uur tot 12.30 uur via de zender Hilversum I. In het Mandaragebergte in Centraal Afrika ten zuiden van het Tsaadmeer ligt Gavva. Waar de mensen die hier wonen vandaan gekomen zijn weet nie mand. Uit de oude volksverhalen is op te maken dat het een land geweest moet zijn, waar ook Joden woonden, ver weg in het Oosten. „Een man zou zijn hele leven moeten lopen om het land, waar Bocha onze stamvader weg trok, te bereiken." Van deze Bocha vertellen ze het vol gende: Hij was oud geworden na een leven van harde arbeid. Maar hij was een vrij man met vele kinderen. Tenslotte wa ren zijn ogen troebel en zijn haren grijs. Met de sterke mannen kon hij niet meer met schild en speer gewa pend langs bergpaden gaan om in de bergen het gras te halen voor de koei en en de geiten. De hele dag zat hij op een geitenvel leunend tegen een rots, in de schaduw van een mahonie- boom dicht bij zijn boerderij. Dikwijls krabden zijn kleinkinderen zijn magere benen, soms bracht een familielid hem de poot van een geit, een stuk van de endeldarm van een geslachte koe of een pot bier. Bocha was een man, die alleen nog maar at. Maar hij had vijf zonen, een groot ge luk. Hij hield het meest van Yaghwa- tada, de oudste. Die had een goed ka rakter. Hij had zorg voor het huis en de boerderij. De hutten op het erf waren goed onderhouden, de wanden waren met leem bestreken zodat de koude noordewind buiten bleef. De doornhaag om de boerderij had geen opening waardoor luipaarden binnen konden komen om kippen of geiten te stelen. Yaghwatada zorgde voor het vee als geen van de andere zonen. In alle vroegte ging hij al op weg met zijn sikkel, met schild en speer en eerst tegen de middag kwam hij dan terug met op zijn schouders een geweldige bos gras. Bocha mocht niet klagen. Hij had aan niets gebrek. Yaghwatada gaf hem vlees en bier en hield hem hoog in eer. Bocha was er zeker van, dat Yaghwatada ook na zijn dood jaarlijks Sinds enkele jaren werken in de streek rondom Gavva in het uiterste noordoosten van Noord-Nigerië enige Nederlandse en Zwitserse zen dingsarbeiders. Het gebied was tot voor kort zo gevaarlijk, dat het toenmalige Engelse bestuur geen blanke toestond daar te reizen. In 1959 kwam echter de toestemming om er op eigen risico zich te vesti gen. Inmiddels is er ook een zieken huis gebouwd. Eerst werkte daar ie hervormde zendingsarts A. H. van Soest. Thans werkt daar, gezonden door de Raad voor de Zending, de zendingsarts N. Bakker met zijn vrouw F. Bakker-Smelik. Daarnaast werkte er geruime tijd zr. G. van Wessel, die onlangs repatrieerde. Dokter Bakker werkt nu samen met twee Zwitserse verpleegsters. Het werk is begonnen door de Zwitserse zendingspredikant W. Schöni, later werd het voortgezet door ds. W. Scheytt, die thans ter zijde wordt gestaan door de gerefor meerde zendingspredikant ds. D. Land. Er werden enkele vreemde ont dekkingen gedaan toen men de oude volksmythen ging bestuderen. Het bijgaande verhaal toont de oud-testamentische invloeden. gierstebrei, geitenvlees en bier op zijn graf zou plaatsen. Op Goedoefa, de jongste, kon Bocha niet rekenen. Die was lui. Die had geen zorg voor dingen die belangrijk zijn. Hem kon Bocha de boerderij niet toe vertrouwen. Toen Bocha voelde dat zijn kracht steeds minder werd en hij wist dat de tijd gekomen was, waarop de naar mensen begerige aarde hem verslin den zou en hij naar de Faya, de doden stad in de onderwereld zou gaan, riep hij Yaghwatada en zei: „Luister Yaghwatada, mijn zoon. Spoedig zal ik niet meer bij jullie zijn. Daarom wil ik je nu de zegen geven. Sta morgen vroeg op, ga er opuit, maai ww—^--1-innnnnnnfinnnnnnnnnnnnnnAiinjinnnnnjinji De ringspoordijk om Amsterdam, onlangs nog besproken in regerings kringen in verband met het plan voor goederenverkeer rond de hoofdstad, is nu in beslag genomen door tweeduizend tenten. Jehova's getuigen, die deze week een congres hebben in de nieuwe RAI, zijn op een steenworp afstand van dit ge bouw in tenten ondergebracht. Het Humanistisch Verbond heeft de toespraken van prof. dr. J. P. van Praag, prof. dr. J. C. Brandt Corstius en mr. dr. H. J. Roethof op het jubi leumcongres van het verbond (19 fe bruari) gebundeld. De titels waren „Nu begint het pas", „Bezieling en schep pingskracht" en „Waar gaat het om?" De humanistische stichting Socrates heeft een brochure uitgebracht over de echtscheiding. Deze uitgave werd ver zorgd door mr. H. J. Roethof, mr. M. Rood-de Boer en mr. H. G. van Veen. Mevrouw Rood behandelt het echt- De reformatorische en orthodoxe kerken van Europa organiseren vol gend jaar voor de vijfde maal een gro te Europese kerkenvergadering. Dit gebeurt in Oostenrijk of in Zwitserland omdat er hier de Oostduitse afgevaar digden gemakkelijker kunnen worden toegelaten dan in landen die tot de NATO behoren. De voornaamste Nederlandse deelne mers aan deze conferentie zijn de ge reformeerde kerken en de hervormde kerk. In totaal verwacht men 250 af gevaardigden van 76 kerkgemeen schappen. Men zal zich in het bijzonder bezig houden met de vragen en ver wachtingen van jonge kerken ten aan zien van de Europese kerken. Hiervoor is reeds contract opgenomen met de raden van christelijke kerken in Oost- Azië, het nabije Oosten, Afrika en Zuid-Amerika. De Europese conferentie is ook be kend als de Nyborg-conferentie, om dat men aanvankelijk steeds vergader de in het stadje Nyborg op het Deen se eiland Fünen. Indien de politieke verhoudingen met Oost-Duitsland dit toelaten, hoopt men hier in de toe komst opnieuw bijeen te komen. De openingsrede van de komende conferentie wordt door dr. W. A. Vis ser 't Hoofd gehouden, die per 1 de cember zijn functie als secretaris-ge neraal van de Wereldraad van Kerken neerlegt. Van de 76 kerkgemeenschap pen, die lid zijn van de Europese ker- kenconferentie, zijn er 53 bij de we reldraad aangesloten. scheidingsrecht, mr. Van Veen bepaalt zich tot het verband tussen maat schappelijk werk en echtscheiding. Uit deze uitgave nemen wij de stel lingen over. Mevrouw Rood telt de vol gende punten: „Het is dringend gebo den modern echtscheidingsrecht te con cipiëren, de echtscheidingsgronden dienen gewijzigd te worden, de toewij- zigingsregelen met betrekking tot het gezag over de nog minderjarige kin deren moeten aangevuld worden, het bezoekrecht van de niet met gezag be klede ouder komt in aanmerking voor regeling bij de wet en de procesgang moet worden aangepast." Mr. Van Veen poneert tweeërlei ver antwoordelijkheid voor het maatschap pelijk werk: 1. Het is een vakkundig hulpverlenen aan mensen, die in so ciale nood verkeren: het is gericht op hulpverlening aan mensen, die in hun levenssituatie spanningen ondervonden die zij niet zonder hulp van deskun digen kunnen oplossen. Deze spannin- kunnen voortkomen uit de persoonlijk heid van de cliënt of hun ontstaan vinden in de maatschappij, of worden veroorzaakt door een wisselwerking van beide componenten. Het maatschappelijk werk wil per sonen, gezinnen en groepen van men sen helpen bij het mobiliseren van hulpbronnen in henzelf of in de maat schappij om de problemen van het da gelijks leven te hanteren. Bij deze hulp gaat het als regel niet om het individu alleen, maar om zijn rela tie tot zijn omgeving. Vandaar dat het maatschappelijk werk als regel zijn aandacht ook richt op het gezin. Het heeft tevens de functie om de ervaringen, ongedaan bij de hulpver lening, te evalueren, teneinde de so ciale problemen als zodanig, te onder kennen en te signaleren. Dit is de verantwoordelijkheid om te streven naar een oplossing van de sociale pro blemen door de oorzaak ervan op te heffen of te wijzigen. Beide functies van het maatschappelijk werk kunnen hetzij zelfstandig, hetzij in samenwer king met andere disciplines, worden uitgeoefend. Dit hangt af van het ka rakter van het sociale probleem. 2. Om tot een oplossing van de vraagstukken van de echtscheiding te komen alsook van de echtscheidings- casuïstiek is een goede samenwerking van juristen en maatschappelijke wer kers gewenst. Er is een groeiende er kenning van de bijdragen van bei de professies tot de verbetering van het gezinsleven en de oplossing van in dividuele problemen. Door onbekend heid over en weer, bestaan er ook vooroordelen. Jurist en maatschappelijk werker delen een gemeenschappelijke belang stelling om hun clienten te helpen hun probleem op te lossen. Juridische pro blemen hangen vaak samen met so ciale problemen. Beiden, jurist en maatschappelijk werker, hebben bij de uitoefening van hun beroep eigen gedragsregels. Van de cliënt uit gezien zou hij in vele gevallen gediend zijn bij beider hulp. Samenwerking en ver wijzing naar eikaars bureau lijkt in het belang van de cliënt, aldus mr. Van Veen. 1) „Uitdaging en antwoord", uitgave Hu manistisch Verbond. Oudegracht 152, Utrecht. 2) „Humanisten over echtscheiding", uit gave humanistische stichting Socrates, Oude gracht 152, Utrecht. wvwvwvwvwwwvwvwvwwvwwwwww De remonstrantse zendeling ds. Frits Rosingh, werkzaam in Ghana, heeft ontdekt, hoe sommige rooms- katholieken over de oecumene denken. In Tamale is een uloschool, waar een Afrikaanse vriend, Jehojada Bani- bensu, catechisatie geeft. Een r.k. pa ter bezocht op zekere dag de klas. En waar ook in Tamale de verhouding tussen rooms-katholieken en protestan ten bijzonder hartelijk is, maakte Je hojada geen bezwaar, een toestemmend antwoord te geven op de vraag van de pater, of hij de protestantse klas vijf minuten mocht toespreken. De pater sprak over het oecume nisch concilie in Rome en zei dat nu de kerken op eenheid aanstuurden, de verschillen niet meer zo belangrijk wa ren. Hij vervolgde, dat er aanstaande zondag een doopdienst in de rooms- katholieke kathedraal van Tamale ge houden zou worden. „Wie gedoopt wil de worden was hartelijk welkom". Ruim de helft van de klas gaf aan de uitnodiging gehoor! Ds. Rosingh, die dit in een brief doorgaf, besluit met de woorden: „Ik heb nog geen gelegenheid gehad de pa ter voor zijn hulpvaardigheid te bedanken, maar Ik ben tot wederdienst bereid. (Evangelisch Luthers weekblad). gras, maar blijf niet te lang weg. Kom spoedig terug dan zal ik je de zegen geven." Yaghwatada deed zoals zijn vader hem gezegd had. Maar ook Goedoefa ging de volgende dag zeer vroeg op pad. Hij had gehoord wat zijn vader tot zijn broer gezegd had. Goedoefa zocht het gras in de buurt. Hij maaide maar weinig en bond het samen met stenen er in. Thuis gekomen wierp hij het gras voor zijn vader neer. Zwaar plofte het op de grond. Verbaasd wendde Bocha zich tot de thuisgekomene. „Nu al terug, Yaghwa tada?" Er was geen twijfel mogelijk, zwaar was het gras dat voor hem op da grond viel. Met veranderde stem ver zekerde Goedoefa zijn twijfelende vai- der, dat hij Yaghwatada was. Daarop gingen ze samen in de gei ten- en koeienstallen. „Deze geiten, deze koe, zijn voor jou, Yaghwatada". Ze gingen over het erf en kwamen bij Tlala, de hut waarin de voorouders vereerd worden. „Dit ijzer, deze spe ren, deze messen, deze pijlen en bogen, deze bijlen zijn voor jou. Ook deze Kauri-schelpen en het geld in die pot, deze doeken en leren zakken zal ik je geven. Moge je worden als Beldanga, waar het water nooit uitdroogt en het gras steeds groen is." Nauwelijks was alles aan Goedoefa gegeven of Yaghwatada kwam terug en het bedrog werd ontdekt. Maar Bocha kon niets meer veranderen. Hij had geen andere zegen, hij kon alleen Goedoefa bezweren de erfenis te delen met Yaghwatada en elkaar te verdra gen. Met de ogen ter aarde geslagen beloofde Goedoefa het zijn vader. Maar na diens dood verdreef Goedoefa zijn broer door het werpen van stenen van de vaderlijke boerderij.' Dat is de reden waarom de nakome lingen van Goedoefa boven in de ber gen in Goedoef wonen en de nakome lingen van Yaghwatada in Yaghwata- dacha, wat door de blanke Gavva wordt genoemd. 'WVVVVVWVWWWWVWWWWVVVVVVWWVVV*H Over enige tijd zal de luidklok, die gedurende vele jaren de kooplieden naar de visafslag aan de haven van Huizen heeft geroepen, z(jn bronzen stem laten horen in de Afrikaanse rim boe. Nu de visafslag definitief is opgehe ven en de fa. Spee-sportboten zich in het gebouw heeft gevestigd, wacht de vijfendertig kilo wegende bel ten hui ze van gemeentesecretaris C. Molenaar op verzending naar Boeremboerem in Frans West-Afrika, waar dochter Em my werkzaam is als zendelinge. Da Huizer bel zal daar het autowiel moe ten vervangen waarmee nu nog het be gin van de kerkdienst wordt aangekon digd. De schenking is tot stand gekomen nadat de echtgenote van afslager Kos in mei een vertoning van dia's had bij gewoond, die de heer en mevrouw Moolenaar tijdens een bezoek aan hun dochter hadden gemaakt. In een brief aan haar ouders had mej. Moolenaar medegedeeld dat ze het aanbod fantas tisch vond. Naar zoiets had ze allang uitgezien. Een paar collega's van mej. Moolenaar, die momenteel met verlof zijn in Frankrijk en Zwitserland, zul len 29 augustus, als zij met de boot vanuit Marseille vertrekken, de klok meenemen. De heer Kos, die nu helemaal aange wezen is op zijn kruidenierswinkel aan de Zeeweg, heeft gedurende de vijfen dertig jaar dat hij afslager is geweest de klok geluid. Hij heeft de bel, die naar hij meent afkomstig is uit een kerk in Zaandam, altijd heel mooi ge vonden. „Maar,, zegt hij, „ik heb nooit de klank kunnen horen zoals de vissers, want ik luidde hem altijd zelf". Voor jongere predikanten in de ge reformeerde kerken is een speciaal trainingsprogramma opgezet voor de problematiek van de moderne industri ële samenleving. De leiding hiervan heeft dr. L. Zielhuis, industriepredikant in algemene dienst van de gereformeer de kerken. Doel is regelmatig vierdaagse trai ningscursussen te houden in het evan gelisatiecentrum in Baarn. De predi kanten maken daar kennis met leiden de figuren uit allerlei sectoren van de industrie. Dezen bespreken met hen de grote vraagstukken. Bovendien komen zij door bezoeken aan grote bedrijven in aanraking met de praktijk. 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 12