9 FILATELE Snijden in mergel f - 61 Bridge Dammen msswsMW, li ms Schaken mmm Een studie over Paul van Ostaijen 19 gpTf 1 m Wi Wrn^Ww-^- m ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1966 Erbij mmm z 6 mm mm mm mm, mt 8 M 8 WÊè 'MB 'MM. 'MB. 'MM i 9 w,., ww,y^ WM M m mm. mm m&, ma •m Mm mm m. X 'BB WB. WB WÉ lÉÜ ik mm mm 'wm m WW.1 wm wtw 1 WB, wê Ww B. Dukel iii WB •>'m& 'ww, wmf":~"m' J. c. C. J. E. Dinaun VERENIGDE STATEN. Ter herden king van de Amerikaanse schilderes Mary Cassat (1844-1926) zal op 17 no vember een postzegel van 5 cents wor den uitgegeven. Op de zegel is een door haar vervaardigd schilderij „The Boa ting Party" gereproduceerd (afbeel ding). POLEN heeft een serie van drie waarden het licht doen zien ter gele genheid van het oogstfeest 1966: 40 gr. een vaas met bloemen, groenten en fruit, 60 gr. een boerin in klederdracht met een brood in haar handen en 3.40 zl. de traditionele oogstkrans. NOORWEGEN. De Noorse Europa zegels 1966 zullen op 26 september ver schijnen in de waarden 60 'óre (rood) en 90 öre (blauw). De zegels dragen het gemeenschappelijk ontwerp (een gestileerd zeilscheepje) van de landen, aangesloten bi] de Conférence Euro- péene des Administrations des Postes et des Télécommunications (CEPT). EGYPTE. De veertiende verjaardag van de revolutie van 1952 is herdacht door de uitgifte van vier zegels, alle in waarde 10 mills. De zegels zijn gewijd aan de scheepsbouw (het schip Salah el Din en een kraan), aan de gezond heidszorg (het nieuwe ziekenhuis in el Maadi en een verpleegster)aan de ontwikkeling van het schiereiland Si- na de kaart van Sinaï en gebou wen) en aan de verplaatsing van de grote tempel van Aboe Simbel (twee kranen die elk een stuk steen van de tempel opheffen). Ook is een souve nirvelletje van 100 mills uitgekomen, waarop folkloristische dansen in beeld zijn gebracht. ROEMENIE heeft een ruimtevaart serie van vier waarden uitgegeven. De 10 bani toont de Venus 3, de 20 bani de FR 1, de 1.60 lei de Loena 9 en de 5 lei de Gemini VI en VII. JOEGOSLAVIË. Het eeuwfeest van de Joegoslavische Academie van kun sten en wetenschappen is herdacht met een postzegel van 0.30 din. De zegel vertoont de koppen van de twee stich ters van de Academie J. J. Stross- mayer en F. RackA. CANADA. Op 8 februari 1967 zal een nieuwe serie frankeerzegels van twaalf stuks verkrijgbaar worden gesteld. De waarden 1, 2, 3 (afbeelding) 4 en 5 cents geven naast het portret van ko-, ningin Elizabeth afbeeldingen waar- mee de verschillende Canadese gebie den worden gesymboliseerd en de 8, 10, 15, 20, 25, 50 cents en 1 dollar tonen Canadese landschappen, ontleend aan schilderijen uit de National Gallery te Ottawa. BULGARIJE. Een serie van vijf waarden is uitgegeven ter herdenking van Bulgaarse anti-fascistische strij ders: 2 st. M. Shatarov (1898-1914) 3 st. V. Trichkov (1899-1944) 5 st. V. Iva- nov (1880-1925) 10 st. R. Daskalov (1886-1923) en 13 st. V. Zaimov (1888- 1942). GIBRALTAR. Ter gelegenheid van de ingebruikneming van het nieuwe gebouw van de Wereldgezondheidsor ganisatie (WHO) te Genève zullen op 2 september twee postzegels, 6 en 9 d., verschijnen. De zegels laten het gebouw en het portret van koningin Elizabeth zien. FILIPPIJNEN. Het vijftigjarig be staan van de Filippijnse nationale bank is herdacht met twee zegel.s Het zijn een 6 s. met het oude bankge bouw en een reproductie van de zil veren munt van 1 peso, een 10 s. met het oude en het nieuwe bankgebouw. Een souvernirvelletje, waaropt een bankbiljet van 50 peso uit 1916 is ge reproduceerd is eveneens uitgegeven. Het velletje heeft een waarde van 70 s. SAN MARINO geeft op 24 september zijn jaarlijkse Europazegels uit in de waarde 200 lire met als voorstelling Onze-Lieve-Vrouw van Europa (af beelding). Nogmaals een aardig partijtje uit de wedstrijd VenezuelaNederland. U mag ditmaal uw krachten meten met niemand minder dan onze wereldkampioen Bob Slavenburg, die in dit spel nèt naast de roos schot. Wat doet u?? 7 6 9AV9 O 6 4 3 2 HB74 N W O 77 A 4 .3 2 9HB 8 7 3 2 O A 5 3 Zuid gever, alleen kwetsbaar. Het bie den, dat niet eens zo gemakkelijk bleek te zijn (zie straks de andere tafel) krijgt u als voorgift: zuid één harten OW passen noord twee harten zuid drie harten noord vier harten. Wederom een zéér scherpe manche, helemaal in stijl van KreynsSlavenburg. Tegen vier harten speelde west ruiten- boer voor en oost speelde de ruiten zeven bij. Probeer er eens uit te komen, alvorens verder te lezen gegeven is nog wel, dat indien u vroeger of later klaver vanuit de (gesloten) zuidhand speelt, de westspeler de klaver vijf bijspeelt. Hoe?? Oplossing: Zuid beschikt over acht di recte slagen en moet dus omzien naar twee meer. Het aftroeven van twee schoppens op tafel (noord) lijkt in aanmerking te ko men, maar zuid kan daaraan niet direct beginnen. Stel dat zuid begint (slag 2) met een kleine schoppen de tegenpartij neemt en zal ongetwijfeld troef naspelen, genomen in noord. Hierna schoppenaas en een schoppen troeven maar nu kan zuid niet meer direct in eigen hand komen. Speelt hij klaver of ruiten van tafel, dan nemen OW en troef wordt nagespeeld. Een goede speelwijze is (zoals Slaven burg die volgde) in slag 1 ruitenaas te ne men en in slag 2 met klaver te vervolgen. West speelt klaver vijf bij en u moet raden, boer of heer?? Zet u de boer op tafel, dan wint u het contract, want oost had oorspronkelijk H B 5 10 6 OHV87 A 10 8 2. NZ zullen altijd maken zes hartens, één ruiten, één klaver, schoppenaas en één af getroefde schoppen in noord. Slavenburg raadde de positie der klaver- honneurs verkeerd en speelde de klaver heer in noord bij oost klaveraas. Nog zou er niets aan de hand zijn geweest als oost niet het dodelijke tegenspel zou heb ben gevonden: oost vervolgde met troef! Zuid probeerde nog wel schoppens te gaan introeven, maar hij moest daartoe nog een keertje van slag en de tegenpartij speelde een tweede maal troef: één down. Een alternatieve speelwijze is, de eerste ruitenslag aan west te laten. Speelt west nu géén troef na, dan kan zuid het spel winnen daar hij voldoende malen in eigen hand kan komen. Speelt west wél troef na in slag 2, dan kan zuid altijd nog zijn ge luk in klaveren proberen. Het spel bracht Nederland dubbel ver lies, want aan de andere tafel kwamen de Venezolanen niet verder dan twee har ten, waartegen BoenderOudshoorn zich in OW verdedigden met twee schoppen. Dat contact werd eveneens goed tegenge speeld (NZ begonnen met drie malen har ten!) en west kon slechts zeven slagen bij een krijgen: nogmaals 100 punten voor Ve nezuela. In totaal een verlies van 200 punten5 matchpunten. Filarski Wit: dam op 15 en twee stukken op T en 46. Wit aan zet wint door 1) 7-1. Het is leuk en leerzaam om de verschillende spelgangen na te gaan. De langste spel- gang voor zwart is het offer 36-41 29-47 1x20 47-36 15-4 36-47 20-15 uit. Van de heer P. Hollenberg van het Haarlemse VKD kregen wij een openings zetje toegestuurd, voorgekomen tussen G. Bakker (Haarlemse Damclub) met wit en G. Hesselman (VKD) met zwart. 1) 34-30 20-24. 2) 31-26 18-23. 3) 32-27 12-18. 4) 39-34 7-12? 5) 26-21 17x26. 6) 27-22 18x27. 7) 37-31 26x37. 8) 41x21 16x27. 9) 33-29 wint een stuk. Na de 25ste zet was de stand als volgt. OOOOOOCT ^OOOtXXXJOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC 'M 3000CX100000000000000000000000000000000000000000000000000 Zwart: dertien stukken op 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 22, 24. Wit: veertien stukken op 16, 25, 26, 30, 32, 34, 35, 37, 39, 41, 43, 44, 45, 49. Toen wit in deze gewonnen stand 1) 39-33? liet zwart volgen 7-11. 2) 16x7 22-27. 3) 32x23 19x48. 4) 30x8 48x50. Nu in het komend najaar de clubcompe tities weer aanvangen, zullen ongetwijfeld weer interessante fragmenten of eind spelen zich voordoen. Gaarne houden wij ons voor toezending aanbevolen. De heer Hollenberg onze hartelijke dank voor diens bijdrage! Voor de probleemliefhebbers een twee tal problemen van schoolmeester L. dé Rooy. Beide vraagstukken hebben de slot- stand, die ontdekt is door de Spaanse meester Canalejas. De slotstand: zwart drie stukken op 1, 6, 25 en wit: dam op 2. Zwart, aan zet, geeft nog volop eind stand, doch wordt door wit overwonnen. LEEN DE ROOY (Heerlen) OOOOOOOOOCOOOOOQOCXX.OOOOOOOC-^-.oco. xxjooo - oooooooaroo ste succes stellig een waardig represen tant zijn voor de Nederlandse schaak wereld in de komende Olympiade op Cuba. Wat hij waard is, bewees hij onder meer door de volgende overtuigende overwin ning op grootmeester Szabo. Deze pro beerde met zwart af te wijken van de ge ijkte paden in de zogenoemde Full-draak der Siciliaan en wel door het uitstellen van de korte rochade. Op zichzelf een be langwekkende gedachte, want er zijn met de genoemde variant tal van partijen be kend, in welke een witte stormloop snel de zwarte koningsveste omverliep. Niette min bekwam de vernieuwingspoging de Hongaar slecht. Zuidema dwong hem er namelijk toe, kort te rocheren en toen bleek wederom, welke de gevaren zijn voor zwart. Wit: Zuidema. Zwart: Szabo. 1) e2-e4 c7-c5. 2) Pgl-f3 Pb8-c6. 3) d2-d4 c5xd4. 4) Pf3xd4 g7-g6. 5) Pbl-c3 Rf8-g7. 6) Rcl-e3 d7-d6. 7) Ddl-d2 Pg8-f6. 8) f2-f3 Langs een omweg is nu de Full-draak ontstaan. Er zjjn partijen bekend die ver volgden met 8) 0-0. 9) 0-0-0 Rd7 (te passief). 10) g4 Pd4:. 11) Rd4: Rc6. 12) h4 met krachtige witte aanval. Niettemin vervolgt zwart met: 8) Rc8-d7, ech ter geenszins met passieve bedoelingen. Hij hoopt door het uitstellen van de korte rochade zelf het eerst aan bod te komen op de damevleugel. 9) 0-0-0 a7-a6. 10) g2-g4 Ta8-c8. 11) Pd4xc6! Rd7xc6. 12) Re3-d4 De drei ging g4-g5 dwingt nu vrijwel tot de rochade. Opgemerkt zij dat zwart dan twee tempi méér heeft (Tc8 en a6) dan in de zojuist geciteerde variant (dat komt omdat Pgl één zet méér en Pb8 één zet minder speelde) en dat niettemin de zwarte stelling onbehaaglijk blijft. 12) 0-0. 13) h2-h4 Dd8-a5. 14) Kcl-bl Dreigt 15) Pd5 Dd2:. 16) Pe7:f. 14) Tf8-d8 en pareert wegens de mo gelijkheid Kf8. 15) Dd2-e3! Pf6-d7. Het enige tegen Rb6; wit kan nu de „draken"- loper, zwarts belangrijkste beschermer van zijn koning, afruilen, terwijl hij de opmars van zijn g-pion nog in petto houdt. 16) Rd4xg7 Kg8xg7. 17) h4-h5 Da5- c5. 18) De3-cl! Ontwijkt dameruil en blijft veld h6 observeren. Tegen de drei ging hg6: Dh6t helpt slechts de vol gende verschrikkelijke zet. 18) Td8- h8. 19) Pc3-d5! Rc6xd5. 20) h5-h6f Kg7-g8. Tot nader order speelt zwart thans eigen lijk met een toren minder. 21) Tdlxd5 Dc5-f2. 22) Dcl-dl Rustig en dege lijk, typisch voor Zuidema. Pion f3 wordt gedekt, de aanval loopt niet weg. 22) f7-f6. Het enige om Th8 weer te acti veren, maar ten koste van een hoge prijs, verzwakking van veld e6. 23) g4-g5! Kg8-f7. 24) Rfl-h3! Tc8-c7. SZABO 't. Mm. '■tam m Tm. Mm. mmv mm/ 'MM, OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCIOOOOOOOCOCOOOOOOOO Zwart: 1, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 25, 27, 37. Wit: 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36, 38, 41, 43, 47. OOOOCCOOOOOOOOOOOOOOGCOOOOOOOOOO<~OOOOOOGOOOOOOOOOOOOOOOC OOOOOOOOOOOOOOOQOC'-' "XXXXO* - "WYTOOCOOOOC.T«VX> Leerzaam voor elke partijspeler is het eindspel van een Russische auteur. Met weinig materiaal wordt een enorm effect bereikt. c&ypcoc'^ iOD(X 'BB m Ww> Jüf V/////A W///A 'A xxxjoooooooooooooooooooooooooooooooooooooOcoooc ZUIDEMA (aan zet) Intuïtief voelt men dat zwart voor een debacle staat, mits wit snel gebruik maakt van de kwetsbare stand van Kf7 en voor komt dat zwart zijnstelling met Thc8 consolideert. Zuidema vindt een even vei lige als krachtige methode. 25) Rh3xd7! Tc7xd7. 26) g5xf6 Kf7xf6. Na ef6: zou wit vernietigend op d6 inslaan. 27) e4-e5f! Zo opent wit het midden; de zwarte koning is in de rest van de partij als een stuk opgejaagd wild. 27) Kf6-e6. 28) Thl-el Df2xel. Het enige tegen de drei ging ed6:f Zwart krijgt weliswaar twee torens voor de dame, op zichzelf voldoen de materiële compensatie, doch zijn ko ning vindt nergens rust. Er volgde nog: 29) Del: Kd5:. 30) e6 Tdd8. 31) De4+ Kc5. 32) Db7: The8. 33) Da6: Tb8. 34) a3 Kd5. 35) De2 Tf8. 36) De4f Kc5. 37) b4f Kb6. 38) Dd4t Kc6. 39) Kb2 Tf6. 40) Da7 Tb7. 41) Da6t Kc7. 42) Da5f Kb6. 43) Dd8t Ka7. 44) Dg8 Tc7. 45) Dh7: Te6:. 46) Dg7 en zwart gaf het eindelijk op. Ook zo in Cuba, Coen! XXXXXXXXXXXXXXX30000000000000000000000000000000000000000 Zwart: 1, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 17, 22, 25, 28, 35. Wit: 19, 23, 24, 26, 29, 30, 32, 36, 37, 38, 41. Wit speelt en wint geldt voor beide vraagstukken. S BW 8 v. XX^OOOOOXOO<X)OOOOOCXDOO<>DOOO(X^ Zwart: twee stukken op 15 en 36. Wim: dam op 2, twee stukken op 23 en 29. Slechts drie zetten diep is de winst voor wit verborgen. 1) 2-30 36-41 ge dwongen. Op 15-20 het offer 29-24 en 30-19. 2) 29-24 ineens staat zwart ver loren. Op 15-20 3) 24x15 41-46. 4) 30-19. Op ineens 41-47 volgt direct 30-24. Op 41-46 30-35. Nu hebben wij onderzocht of er nog een winst aanwezig is, maar het is ons niet gelukt deze te vinden. Wel kwamen wij bijna aan de volgende winst gang. 1) 2-16 36-41 gedwongen. Op 15-20 29-24 16-32. 2) 16-2 verhindert damhalen dus 15-20. 3) 2-19 en nu remise door het offer 20-24 en 41-47 remise. Op 3) 20-25 wint 19-10. Erg leuk is de winst in de volgende stand. Zwart: drie stukken op 23, 24, 36; dam op 29. COEN ZUIDEMA BESTE HOLLANDER IN I.B.M. In onze beschouwingen over het recente I.B.M.-toernooi mag bepaald het resultaat van de opkomende jonge Amstelvener Coen Zuidema niet onbesproken blijven. In de hoofdgroep was hij de hoogst uitge komen Nederlander; hij liet zelfs twee internationale grootmeesters achter zich. Zuidema heeft zich in een kalm tempo ontwikkeld tot een van onze beste scha kers. Geen briljante bliksemcarrière naar de wereldtop a la Tal, maar meer een rustige, gedegen scholing, passend bij onze volksaard. Een systematische uitbouw van ope ningskennis en speltechniek, alsmede een goede wedstrijdmentaliteit, brachten hem zelfs dicht bij het landskampioenschap. Het was Lodewijk Prins, met zijn meer dere ervaring, grotere fantasie en ook meer durf vaak de tegenhanger van minder zelfcritiek! die hem te elfder ure de begeerde titel onthield in een twee kamp. Maar Coen werkt gestaag verder en zal In oktober a.s. gesterkt door zijn jong- Mr. Ed. Spanjaard iAA/WV\/WWU\AAA/W\AAAfVWWW\A/VWIAAAAn/WUVM •uagejsu.M.op apjaatqnopag zaïA .iooa uajund 00A Sou ajsuiuiua; ZN uaAftjqas uep 'uaddoqos saz Sou uaP -ai0 -j»ABpf uaa 'suaqnj aa/Aj 'uapieq uaa 'uaddoips uaa :uaqqaq uajopaA uaSejs J!)a M.O uapnoz uaddoqos jftA ui '(paAv tïq) paoS )RZ jaaquaqnj ap ua g 4. 6 9AVO'H0IHH6'St PJOON 'l^RBtuaS ua iqiaj -aq uapeq saz jpjo/A pinz uba poq Siua bu iubav 'aoj paA ;atu ja ;aop }Saz ftq IBjW uapaiq poui (jaABjq saz spoousap) VS JpfA jbbui 'uajaiqnop poui piu jba -aS japat ui pinz ;ep 'uaaui og „uappaj" aj aapjaA st piajaq ]sm Sou uaupssiui fipieduaga; ap pp qrqauiauuee jaazuaAa tqfq pq ua peS UAtop aup uep jaaui uad -doqos jfiA jo Sbbja ap si pn -aipe spmz IJffnpouiaq uaddoqos jfiA uba poquassn; spoo jbbui 'ufiz ppopaq Sbbjaubzb sp pM pz popsues jatA 'unapapsq aqjajs jaqaz Cija qooi paapuBJBg aipnqs azap ui piqnop spjoojq 'uapoqaS uaqqaq ai ua; -JBq aup ,,sppa(s" uio qjajs ai pm Jaqaz sj pds spinz :SBBJAaSpjjq do piooAvpv iuaop pinz poui PM. (g ipoq -uappq jatA spmz pui ui n tuiais (V •uaddoqos jFia ;soo pop -subs JaiA pjoou uaddoqos jota jsbm uapeq jatA pmz pBd poo piqnop pjoou uassed paM ua pinz (Suiu -ado-aaMi aqqBMZ) uaddoqos aaiYvi fsoo 'U 8 6 4- :§AO ^£6 A V6 '-Z 9 V :ijaaq pinz -pfuppaAuiajed 'jBRqspMq ZN 'J3AaS ;soq :qaaJA jazap SBBJA»Sp|jg VELEN die hun vakantie in ons onvolprezen Zuid-Limburg door brengen, maken tevens een excur sie naar een van de vele mergel groeven, hetzij in Valkenburg, het zij in de St. Pietersberg. Er zijn er trouwens wel meer. Een zeer be langrijke groeve bijvoorbeeld vin den we bij Sibbe, hoewel deze niet voor het publiek toegankelijk is, maar voor zakelijke doeleinden ge ëxploiteerd wordt. Mergel of krijt, zoals het ook genoemd wordt, be staat uit de huidpantsers van week- diertjes die in prehistorische tijden in een binnenzee leefden. De dikke kalklagen, welke de mergel vor men hebben vele miljoenen jaren nodig gehad om te ontstaan. Aan dit alles denken we echter niet als we deze zachte steensoort met na gel of bergstok bekrassen. Reeds vele bezoekers hebben dat vóór ons gedaan en dat is een van de rede nen, dat de Zuidlimburgers hun huizen liever niet meer van deze steensoort bouwen. Onze belang stelling gaat echter uit naar de mo gelijkheid om met dit materiaal zelf aan de slag te gaan. MEN KAN daartoe, in Limburg ver toevende, zich van een blok mergel voorzien, hetgeen in en bij de groeven niet moeilijk is, al zal men het altijd aan de leiding of de begeleiding dienen te vragen. De eventuele kosten zijn miniem en als we genoegen nemen met blokken, die een beschadiging vertonen krijgen we de mergel gratis. Buiten Limburg zijn tegenwoordig in handen- arbeidzaken ook wel blokjes mergel te koop, al zullen die in prijs wat tegen- vallen. De kwestie is nl. dat het ver voer van Limburg naar b.v. Amster dam of Rotterdam of Haarlem vrij duur is. Een blokje van enige kubieke decimeters (en dat zal men altijd toch wel nodig hebben) kost dan al gauw on geveer een gulden. MEN KAN er echter buitengewoon leuk mee (en in) werken. Omdat mer gel tijdens het werken stuift, maken we het voor het gebruik onder de kraan drijfnat, dus niet alleen vochtig, maar het geheel met water laten doortrek ken. De werktafel, de vloer en onze kleding beschermen we met kranten en doeken. Het snijden of zo u wilt het „beeldhouwen" vraagt geen grote in spanning. Kinderen zowel als volwasse nen kunnen er mee werken. Als ge reedschap is een oud zakmes, een aard appelmesje, een grote draadnagel reeds voldoende. Als men mergel wil gaan zagen, dient men te bedenken, dat de zaag snel bot wordt en daarna voor an der gebruik ongeschikt is geworden. Wat we zullen maken, is voor velen de moeilijke vraag. Niet iedereen is meteen in staat een dier- of mensfi guur of zelfs maar een primitieve „kop" te snijden. Waarmee men wel kan beginnen dat is met een „vrije vorm", waarvan we hierbij enkele voorbeelden geven. Om aan zulk een begin toch een soort opdracht te ver binden, kunnen we ons voorstellen, dat we als klein schaalmodel, een monu mentje of een onderdeel van een kin derspeelplaats willen maken waarop en waardoor de kleinen kunnen kruipen of klimmen. Dit biedt de mogelijkheid, het materiaal te leren kennen en het beschikbare gereedschap te toetsen aan zijn bruikbaarheid. Met behulp van een vijl zijn gesneden gaten vaak gladder af te werken. Zo kan het werken met mergel soms een vakantiedag met re gen tot een genoeglijke arbeidsdag ma ken. KAAAAAAA/VAAAAAAAAAAAAIUWWUWWMAAAAAAAAAAAAMWWWWWIAAAAAAAAIIAAAAAAIMAAMtltlWtAAAIWWUWWWWWWWI Vervolg van pagina 13 1918!), bundel „Calligrammes" van modieus tot de zijne maakte. DIE AVERECHTSE legende werd trouwens al afgezien van het voor treffelijke wat Baston Burssens, Mau rice Gilliams, Henny Marsman en Ger- rit Borgers over Van Ostaijen schreven afdoende teniet gedaan door de be tekenis die de naoorlogse avantgardis- ten aan Van Ostaijen toekenden, niet als hun „gangmaker" (de hen stimu lerende krachten waren eerder van Amerikaanse en Britse herkomst) dan wel als gelijkgezinde in de ontginning van het „woord" als elementaire kracht. „De natuurlijke, onopzettelijke vaardigheid die hij nastreeft heeft im mers zelf reeds een diepere betekenis voor hem: zij is een, via het gedicht, „bevrijden" van de „gevangen een heid" van doen en denken, lichaam en ziel", aldus Paul Rodenko in zijn bundeltje „Tussen de regels". Dieper nog zou Habermann de onder grondse en dus poëtische lagen van Van Ostaijens dichterschap, de ont wikkeling ervan, hebben aangeboord als hij de biografische gegevens mede had verdisconteerd in zijn verkenning van de binnenwaartse gang van Van Ostaijens levenshouding en dichterlijk streven. Ik doel daarmee onder andere op het verblijf van de dichter in het Berlijn van de eerste na-oorlogse ja ren (1918-1921), waar de Duitse expres sionisten, die de eerste wereldoorlog hadden ondergaan als een beproeving van de Westerse cultuur, al hun levens hoop hadden gericht op de wording van een nieuwe mensheid. Habermann kent deze uitbarsting van gemeenschapsge voel, dit humanitèir élan van die jaren, alleen uit de litteratuur, niet uit een eigen levenservaring die correspon deert met die van Paul van Ostaijen. Het beeld dat hij ervan oproept past wellicht in het kader van de „literair# persoonlijkheid" waartoe hij Van Os taijen abstraheert, maar niet in het le vensgevoel van de tweeëntwintigjarige opstandige Vlaming, die innerlijk de oorlogscatastrofe van zijn land en de wereld zeer bewust had ondergaan en vlam vatte toen een nieuwe dageraad van het mens-zijn leek aangebroken te zijn men moet dat aan de lijve er varen hebben om hetgeen „pathos" schijnt als explosie van opgekropte verwachting te herkennen. DAT VAN OSTAIJEN ZICH in de laatste levensjaren ontgoocheld los maakte van die hoop, dat hij langs de weg van het dadaïsme, langs de weg van de vermomde wanhoop, zich een uitweg trachtte te banen naar het on problematische kindergeluk van de veelal onderschatte eenvoud van het tot bloemlezingstuk gepromoveerde DAA-AG VIS uit het gedicht „Mare groet 's morgens de dingen", is niet anders te verklaren dan uit zijn onmid dellijke levenservaring, die in de „lite raire persoonlijkheid" van Habermann» studie beperkt blijft tot een abstractie. En diezelfde abstractie is debet aan de onderschatte betekenis van het expres sionisme en dadaïsme voor de moder ne poëzie van vandaag, die (met een aantal gedichten van Gezelle) door Van Ostaijen werd voorbereid uit het Nederlandse taalgebied. Ondanks deze bezwaren opent de studie van Habermann in menig opzicht voortreffelijke perspectieven voor een herwaardering van Van Ostaijens poë zie. Deze baanbrekende dichter van hoog gehalte leefde schreef ik destijds dwars door zijn tijd heen, „van het buitenste naar het binnenste." Ik was blij die visie bevestigd te zien door Habermanns in de ondertitel gefor muleerde diagnose: „de kringen naar binnen." y

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 19