K 1 1~ „Soft-look" en vooral kleurrijk ■VROUWI K .mm Ik *1 SEPTEMBER 1966 ZATERDAG Ted Lapidus: goud- en platinakleurig broekpak van tralbe. Balmain: zwart knickerbockerspak van nylfrance. yf 9 9 |Hj|: allMlji: DE ALGEMENE TENDENS die de Franse mode-ontwerpers hebben aangehouden is veel minder recht en strak dan voorheen. Het sil houet van de kleding voor het komende herfst- en winterseizoen valt te onderscheiden in een A- en een I-lijn. De I-lijn bestaat uit rechte ononderbroken modellen. De A-lijn wordt gevormd door wijd uitlopende, trompetvormige ontwerpen. Zij beginnen slank in de schouders en lopen naar beneden wijd uit. Deze lijn vinden we vooral terug bij de mantels en de capes. Dior, Castillo en De Rauch brachten wollen avondmantels in deze stijl, soms versierd met kraaltjes en glinsterende pailletten. Bij de japonnen komt de combinatie jurk-jasje er steeds meer in. De jasjes zijn kort tot zeer kort, bijvoorbeeld die van Ungaro en Cardin. In de collecties was een opvallend groot aantal jersey-japonnen. De japon nen bleken zich overigens uitstekend te lenen voor het lanceren van de nieuwste ideeën. Vooral Yves St. Laurent heeft zich erop toegelegd. Hij bracht onder andere japonnen met spijkerkopgarnering, waardoor de mo dellen een „Wild-west"-effect krijgen. Ook werden dit jaar de „Pop"- japonnen gelanceerd. Op de jurk wordt een groot been, een gezicht, een maan of een hart van stof ingezet. Bij de cocktailkleding deze winter zijn geheel of gedeeltelijk blote schouders welhaast een vereiste, als men ziet hoezeer sommige ontwer pers zich hebben toegelegd op dat detail. Het materiaal is meestal wol. De modellen zijn eenvoudig gehouden om ze druk te kunnen versieren met steentjes, kraaltjesborduursels en pailletten, soms zó overladen dat men slechts kan gissen naar het materiaal van de creatie. Ook bij de avondpantalons worden geheel geborduurde blousons gedragen. Voor wat de details betreft: officierskragen zijn nog steeds „in"; op de schouders treft men hier en daar epauletten aan (bij Dior en St. Laurent). Ook bevinden de sluitingen zich soms op de schouders. De mouwen zijn overwegend slank. Hier en daar komen ook zeer wijde of gehaakte mou wen voor. Het zou te ver voeren om nader op de details in te gaan. Er zijn per slot van rekening zóveel visies van zóveel modekoningen, dat verscheidene richtlijnen naast elkaar bestaan. Trouwens de Parijse dictatuur op mode gebied heeft allang moeten plaats maken voor een soepeler houding, want West-Duitsland, de Verenigde Staten en vooral Engeland beginnen een geducht woordje mee te spreken. Mvfa** yHnP Louis Feraud: mini-jurkje; kousebanden verhogen het deugende" effect van deze creatie. „on- Louis Feraud: tienerjurk van groen- brons-wit gestreepte jerseycrylor. Capucci: cocktailjurk met zilveren pailletten op een tergo fond. Philippe Venet: whipcord-mantel van witte tercryl met dubbele knopenrij. NÓG BELANGRIJKER dan de korte-rokken-oorlog, waarbij de draagbare hoogte juist even boven de knie met de overwin ning ging strijken is in de Parijse herfst- en wintermode de keuze van de stoffen en de kleuren geweest. Grove, opengewerkte stoffen en b'ouclé's komen zelden meer voor. Het zijn nu de droge, gladde stoffen geworden, de zogenoemde „soft-look De kwaliteiten zijn onder andere wollen meltons, wollen satin en gabardines, tweeds, jacquards en jersey. Met de kleuren lijkt het of we een nieuw tijdperk zijn binnengestapt. Donkere gedekte tinten werden voorheen als vanzelfsprekend gekozen voor de winter. Nu brengt men de ontwerpen in de meest briljante kleu ren., Favoriet zijn paars (van violet tot cerise) en oranje (geel achtig, fel oranje en roestoranje). Daarnaast worden geraniumrood en citroen- of zonnebloemgeel gebruikt. Natuurlijk blijven kleuren als bruin, groen, wit en zwart voor de winter bewaard, maar men heeft er duidelijk naar gestreefd een zo groot mogelijk kleurenscala te gebruiken. De kleur combinaties bieden vaak nog groter verrassingen. Men treft oranje naast violet aan, voorts oranje naast rood en oranje naast bruin. Wit wordt met alle kleuren gecombineerd, maar vooral met bruine tinten en met zwart. Ook bij de schoenenmode, waarbij de zogenoemde „mini-booties" met de grove enkelband erg modern beloven te worden, treft men alle mogelijke kleuren en kleurcombinaties aan. t - v - -'sa* 4- s?** v - Hl mM - Dior: een grote groene mantel met zwart ruitpatroon. De jas valt op kuit hoogte. Er worden zwarte rendier laarzen bij gedragen. Dior: ontwerp voor het rugpand van een avondjurk. Balmain: een avondjapon van ge broken wit. Het lijfje en een brede strook van de rok zijn gegarneerd met kant. PARIJS j HERFST EN WINTER 1966 -'li'" vb- r* fó 8MB— A 'WIlllIlFÜfe m-. H'litiHi Pi"!! C .- y ,.'v> A J&PT: iSws I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 19