K Boeken voor kinderen en over kinderen JEUGDBOEKENSCHOUW VANAVOND Gefascineerd door het spel met de dood 'eestelijk mens ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1966 7 Omstreden biograSie door zijn boezemvriend A. E. Hotchner Veertien veroordelingen wegens handel in pornografische lectuur Rijksmuseum in Amsterdam 3 weken 's avonds open Sjostakovitsj naar Londen voor een onderscheiding Bomans behandelt nozem- vraagstuk via radio Herhaling tv-programma over geriatrie Radio ZATERDAG ZONDAG MAANDAG Televisie ZATERDAG ZONDAG Miep Diékmann PAPA HEMINGWAY ENKELE MAANDEN GELEDEN verscheen een bericht in de Ameri kaanse pers dat de aandacht trok van allen voor wie de naam Hemingway iets betekende. Mary Hemingway, aldus het bericht, had een proces aan gespannen tegen Hemingways boezemvriend en schrijver A. E. Hotchner. Hotchner stond op het punt een boek, „Papa Hemingway", te publiceren waarvan Mary Hemingway vond dat het inbreuk maakte op het privéleven van haar en wijlen haar echtgenoot. Een rechtbank in New York stelde mevrouw Hemingway in het ongelijk en kort daarop verscheen „I apa Hemingway" (Random House, New York, f 21,50) in de boekwinkels. Het nu ook in Nederland verkrijgbare boek is een intrigerend en boeiend persoonlijk verslag van een vriendschap die in 1948 begon en met Heming ways opzienbarende dood in 1961 eindigde. Hotchner liet zich bij deze ont boezeming leiden door het antwoord dat Hemingway hem eens gaf, toen hij vroeg of „papa" er wel goed aan deed zo openhartig te schrijven over Scott Fitzgerald, die Hemingway in de jaren twintig op intieme voet in Parijs had gekend. Hemingway had toen geantwoord: „Ieders leven eindigt op dezelfde manier, en het zijn alleen de details van hoe hij leefde en hoe hij stierf die de een van de ander onderscheiden". bruik wordt gemaakt van authentieke dialogen die op de band werden opgeno men, en die vaak de sfeer hebben van de gesprekken in Hemingway's boeken. Er blijkt ook uit dat Hemingway de ge woonte had zich in telegramstijl uit te drukken. HOTCHNER windt er dan ook geen doekjes om waar anderen misschien uit misplaatste piëteit de tragische feiten rondom Hemingway's dood zouden heb ben verzacht of verzwegen. Deze feiten zijn dat Hemingway gedurende de laat ste jaren van zijn leven aan toenemende hallucinaties leed. zich bedreigd voelde door denkbeeldige komplotten, en zijn op timisme en zelfverzekerdheid gaandeweg verloor. Hotchner geeft hiervan onthut sende voorbeelden, die hem even pijnlijk troffen als het de Hemingway-bewonde- raar moeite kost ze in te passen in het door de publiciteit vertekende beeld van de stoere, romantisch-realistische auteur van „A farewell to arms". Bij een schrijver die zo geobsedeerd was door de dood en voor wie de manier waarop men stierf zo belangrijk was, zou het achterhouden van juist deze bijzon derheden op zijn minst van een valse ironie zijn geweest. Psychologen en psy chiaters zullen ongetwijfeld aandacht be steden aan het feit dat ook Hemingways vader, een arts, door zelfmoord om het leven kwam, en dat zijn moeder met wie Hemingway het niet kon vinden hem na de dood van zijn vader het geweer toezond waarmee de zelfmoord werd ge pleegd. Welke „boodschap" behelsde dit gebaar? Voor Hemingway werden deze omstandigheden een „leitmotiv", dat als een spoor in bijna al zijn werken is te volgen en te herkennen. HEMINGWAY'S persoonlijk leven stond in het teken van de ontkenning van de dood. In de eerste wereldoorlog ris keerde hij zijn leven aan het Italiaanse front, zoals hij dat later zou doen in de Spaanse burgeroorlog en de tweede we reldoorlog. Hij was gefascineerd door het spef"met de dood in de Spaanse stieren gevechten. Hij had tweemaal achterel kaar een vliegtuig-ongeluk in Afrika, en ontdekte bij zijn terugkeer in de bewoon de wereld dat de wereldpers hem al dood waande, zodat hij zijn eigen over lijdensbericht kon lezen. Hotchner be schrijft hoe deze bezigheid hem in be slag nam. Nederland 1: Om vier uur brengt de N.T.S. een reportage .van het Bloemen corso van Aalsmeer. Hierna „Koning Klant", een programma voor en over de consument. Om half vijf het kinderpro gramma „Ieder diertje z'n pleziertje' en „Ja zuster, nee zuster", een kinder-mu- sical van Annie M. G. Schmidt. In „Ge heim agent 66" geeft Maxwell Smart weer eens blijk van zijn kwaliteiten als fanatiek speurder en enorm blunderaar. Na net eerste journaal en „Achter het nieuws" de show „Wereldvariété" waar in vele Aerikaanse artiesten zullen op treden. In „Rawhide" gaat het weer hard toe; spanning op z'n best voor de liefhebbers van het Wild-West-genre. Aan het tweede journaal gaat „Maigret in Ne derland" vooraf, een programma over de beroemde commissaris Maigret, de onster felijke schepping van de schrijver, George Simenon, die momenteel in Nederland verblijft. Het Zwitserse sterretje Mathé Al- tery treedt op in het programma „Zomercarrousel 1966", dat de KRO zondagavond via Nederland 1 uit zendt. Nederland 2: Van tien voor vijf tot tien over half zeven reportages van de Europese kampioenschappen atletiek en van de Wereldkampioenschappen wiel rennen. Na Nieuws in het kort „Holly wood en de sterren", ditmaal over Stepha nie Powers, een opkomende actrice in de V.S. In „Blackmail" beweert een welge steld zakenman dat iedereen gechanteerd kan worden .Een weddenschap loopt uit in een afschuwelijke gebeurtenis. ZONDAG Nederland 1: 's Morgens om elf uur een eucharistieviering vanuit de kapel van het Vitrus-college in Bussum. De hele zondagmiddag kan men reportages zien van de atletiek en wielerkampioenschap pen. Na het eerste journaal en „Sport in beeld" een aflevering van „Zomercar rousel 1966" in het Casino in Knokke Om tien over negen „Vrouwenlevens' een monoloog voor de vrouw met Jose phine van Gasteren. Hierna speelt het Amsterdams Kunstmaandorkest o.l.v. An ton Kersjes delen uit het „Coppélia-bal let" van Delibes. De avond wordt besla ten met een epiloog door pater Meijers. Nederland 2. Van zeven tot acht sport en kinderprogramma. Na het eerste journaal een aflevering van „De Zweed se gouvernante", waarna Katy en Glen in het huwelijk treden. „Encore Paris is een documentaire over de Franse hoofd stad van Frédéric Rossif. In „Zwendel opereert de super-detective Oldenshaw vanuit kamer 17. De avond eindigt met „Sport in beeld" en het tweede journaal, Daarnaast, en vermoedelijk ten nauw ste verband houdend met deze obsessie, was Hemingway een feestelijk mens. Als geen ander wist hij zijn leven zo in te richten, dat ook gewone gebeurtenissen de glans van het ongewone kregen. Hot chners boek laten zien hoe „Papa" voor iedere vrije dag een nauwgezeet plan de campagne uitwerkte, hoe zijn vakanties in Parijs, Venetië en Pamplona een aan eenschakeling waren van uitgekiende be zigheden die desondanks spontaan bleven, .Hemingway hielp de dingen bij het ge beuren", schrijft Hotchner. BIJ DE PAARDENRACES in Auteuil wordt een uitvoerige studie gemaakt van paarden en jockeys, in een Lancia door het landschap van de Provence rijdend weet Hemingway allerlei onverwachte bijzonderheden op te dissen, in Venetië wordt de „noviet" Hotchner ingewijd in de Italiaanse cultuur, in Spanje stort He mingway zich in een séizoen van stieren gevechten omdat het ernaar uitziet dat het een historische reeks van uitdagin gen zal worden tussen de matadors Do minguin en Ordonez. Waar hij zich ook ophoudt, er is altijd een grote entoura ge van vrienden en kennissen. Hotchners boek is leesbaar omdat ge OVER NORMAN MAILERS „The na ked and the dead" tekent Hotchner uit de mond van Hemingway op: „Het hele boek is alleen maar schrijfmachinediar- ee. Het enige werkelijk goede, misschien grote boek, dat uit de wereldoorlog twee is gekomen is „The Gallery". Ik zeg misschien groot", want wie kan dat voorspellen? Grootheid is de langste hin- dernissenloop die ooit gehouden is. Velen doen eraan mee. Weinigen overleven. Behalve anekdoten bevat „Papa He mingway" verhelderende gegevens, die onmisbaar zullen zijn voor het werk van toekomstige biografen (een hunner, pro fessor Carlos Baker, verwacht dit jaar met mevrouw Hemingway naar Cuba te reizen voor het verzamelen van bijzon derheden). Hotchner geeft ook zijn visie op het mysterie van de idetiteit van Renata, de vrouwelijke hoofdpersoon in „Across the river and into the trees" waaran een Nederlandse vertaling in een boekenkast van z'n villa buiten Havana staat. Volgens Hotchner kan slechts gedeeltelijk geloof worden gehecht aan de destijds in het Italiaanse tijdschrift „Epoca" gepubli ceerde verklaring van Adriana Ivancich dat zij model had gestaan voor de Renata van het boek. Adriana en Hemingway kenden elkaar inderdaad goed. „Ernest introduceerde in zijn entourage vaak een opvallend mooi meisje", schrijft Hotch ner, „die hij verheerlijkte zoals hij dat met de heldinnen van zijn boeken deed Dit romantische meisje was nooit een clandestiene affaire maar altijd een open lijke metgezel, iemand voor wie Ernest zich kon uitsloven". Hotchner wijst erop dat de hoofdfiguren in Hemingway's boe ken, hoewel op bestaande personen geïn spireerd, altijd een samensmelting wa ren van meer mensen. Hij is van mening dat Adriana „e e n-vierde" van Renata vertegenwoordigt. Het naderende einde van Hemingway kondigt zich aan met een onverklaarba re onzekerheid die geen van zijn vrien den kan duiden. Hemingway maakt zich nodeloze zorgen over belastingkwesties is bang dat zijn vrouw een voor haar ge kocht sieraad niet mooi zal vinden, kan geen beslissingen nemen over honoraria Ten slotte weet ook Hotchner dat „Pa pa" ernstig ziek is. Van zijn laatste jaar in Amerika ver telt Hotchner details die veel duidelijk maken en die de lezer alleen met deer nis kan lezen, met bewondering ook voor de trouw van Mary Hemingway en van de vrienden die zich tot het laatste toe bleven inzetten om Papa voor zichzelf te behoeden. „Papa Hemingway" is een ontroerend document dat niets afdoeet aan de man die zijn leven lang geloofde dat men wel vernietigd kan worden, maar niet versla gen, en daarvan getuigenis aflegde zijn werk. Mr. H. L. Lejjelaar Twaaf Haagse boekhandelaren en twee grossiers stonden gisteren voor de poli tierechter in Den Haag terecht omdat zij aanstootgevende lectuur in voorraad hadden of hadden verkocht. De boekhan delaren werden allen overeenkomstig de eis van de officier van Justitie, veroor deeld tot een geldboete van 400 en een maand gevangenisstraf voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. Een grossier uit Amstelveen werd, eveneens overeenkomstig de eis, veroordeeld tot 750 boete en ook een maand voorwaar delijke gevangenisstraf. Een grossier uit Utrecht werd veroordeeld tot 500 boete en een maand voorwaardelijke gevange nisstraf. Beiden hadden de lectuur aan de boekhandelaren geleverd. Rekening werd gehouden met het feit, dat volgens verdachten ze de relaties met een Antwerpse firma hadden verbroken, omdat deze bekend staat vanwege de le vering van pornografische lectuur. Zowel de winkeliers als de importeurs verklaar den niet te hebben geweten dat de ver koop en het in voorraad hebben van de onderhavige werken niet was toegestaan „Literatoernaja Gazeta", het blad van de bond van Russische schrijvers, zal vol gend jaar een keer per week verschi; nen in plaats van drie keer zoals nu het geval is. De krant zal dan zestien pagina's tellen nu heeft ze er vier en meer ruimte besteden aan de in ternationale situatie, polemieken met tegenstanders op ideologisch gebied en letterkundig nieuws uit het buitenland Met het oog op de belangstelling van het publiek voor avondopenstelling van de musea zal de tentoonstelling Papoea kunst in het Rijksmuseum, die op 25 september gesloten wordt, de laatste drie weken ook 's avonds toegankelijk zijn. Van 5 september af kan de expositie el ke avond, behalve op zaterdag en zon dag, van half acht tot half elf tegen de normale toegangsprijzen worden bezichtigd. De afgelopen maand hebben 124.661 per sonen het Rijksmuseum bezocht, een maandcijfer dat slechts bij de Rem- brandttentoonstelling van 1956, overtrof fen is. De Russische componist Dmitri Sjostako vitsj, zal de gouden medaille van het Britse Koninklijk Philharmonisch Genootschap op 5 oktober in ontvangst nemen bij de opening van de 155ste zitting van het Ge nootschap in de Royal Festival Hall. Sir Arthur Bliss, dirigent van h,et hoforkest, zal de medaille uitreiken. Het programma omvat de vijfde symfonie van Sjostako vitsj en de première voor het westen van het cello concert nummer 2. Maandag 5 september zal de auteur Godfried Bomans via de radio het ver schijnsel „Nozem" nader toelichten. Hij doet dat in de AVRO-rubriek „Ernst en humor in mijmeringen van Godfried Bo mans" van 20.30 tot 20.40 uur via Hil versum 2. Vandaag 3 september zendt de VPRO via Nederland 2 een herhaling uit van het programma „Het eeuwige leven?" Het is een film gemaakt in het Geriatisch Insti tuut in de Roemeense hoofdstad Boeka rest, waar het hoofd, de vrouwelijke arts prof- dr. Ana Asian het verjongingsmid del „Gerovital H3" heeft uitgevonden- Zij ontdekte dat bepaalde anti-reumamidde- len de gehele constitutie van de patiënt verbeterde. Dick Verkijk laat zien, dat er in Roe menië inderdaad opmerkelijke resultaten op het gebied van de geriatrie zijn be reikt. Hij was acht en nog geen jongetje dat een snobbistisch ontzag had voor schrijvers. En hij zei er tegen eentje: „Die boeken van u, die zijn voor kinderen. Maar je hebt ook boeken óver kinderen. Die heb ik liever". Geef hem eens ongelijk. We staan allemaal graag in het middelpunt, en zeker van een boek. Maar voor de schrijvers blijft het moeilijk vooral voor de kinderen tussen de 6 en 10 jaar een verhaal over kinderen te maken, waarin de beleefde avonturen spannend zijn, logisch bij de leeftijd van het hoofdpersoontje horen en tegelijk een zekere diepgang hebben. Men moet een meester zijn in kinderen observeren, voldoende afstand weten te bewaren om niet sentimenteel of pedagogisch van leer te trekken, en een grote taalgevoeligheid hebben om levensechte dialogen bij ieder karakter te vinden. En waarschijnlijk is het tot het grote publiek nog niet doorgedrongen dat wij in de Rotterdamse schrijver Jan Louwman zo'n exceptionele schrijver hebben. W Wf LA*/ A De wijze koning en zijn baard, teke ning van Reintje Venema. Lang lefve Meester Bikkel door Jan Louwman illustraties Ton Hoogendoorn uitgever Van Goor, Den Haag persoontjes kinderen van deze tijd ^e la ten zijn. Zij zijn de tieners-in-de- grond verf en hebben ook alle kenmerken voor de jeugd van rond de tien/elf jaar. Zoals ook in de andere boeken zijn de rake illustraties van Ton Hoogendoorn op zich al een bron van vermaak. Dit zesde deel van de Meester Bikkel serie begint met een kostelijke, zeer beel dende uiteenzetting over de warmte. Maar wat de meester daarbij uit te staan heeft met zijn klas, die hem een „vroe gertje" wil afzetten, is niets vergeleken bij de beproevingen, welke hij moet door staan wanneer ze zijn verjaarsfeest voor bereiden. In vrijwel uitsluitend dialoog vorm leren we alle menselijke en kin derlijke hebbelijkheden en onhebbelijkhe den kennen. Het is een wereldje van el lebogenwerk, vleien, dreinen, dreigen, en ontroerende aanhankelijkheid. Een tref fende passage is die over Jantje Groen, die zo graag een speelgoeddrumstel voor z'n verjaardag wil hebben, en de op schepperige Henkie, die net doet of hij het krijgen zal. Dit drumstel treedt ook op tijdens het verjaarsfeest, en de band leden worden smalend door de anderen „tienezels" genoemd. Het verhaal is in zo'n hoog tempo geschreven, dat we na lezing met meester Bikkel bekaf zijn! Naast dit zuiver op elkaar afstemmen van inhoud en vorm; naast het ritmisch knap weergeven van het hoge tempo, waarin kinderen leven heeft Louwman ook niet vergeten de 10/11-jarige boek- HILVERSUM I. 18.20 Wereldkampioenschappen wielrennen op de baan. 18.30 Europese atletiekkam- pioenschappen in Boedapest. 18-35 Jazzru- briek 18.50 Grammuziek. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Koffie met Kees. 20.25 Zwerftochten door gedroomde en werkelijke werelden. 20.45 Licht platenprogramma. 21.45 Er was eens.variaties op het thema Show. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Tussen licht en donker: overweging. 22.55 Gram. muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 18 00 Nws. 18.20 Tijd voor teenagers. 19.05 Boekbespreking. 19.25 Henry Wood Promenade Concert. 22.30-20.35 Nws. 20.35- 20.50 Voordracht. 22.00 Musette-ensemble. 2210 Programma met muzikale berichten uit Israël. 22.30 Nws. 22.40 Gram. muziek. 22.50 Nederlandse amusementsmuziek. 23.30 Amusementsmuziek. 23.55 Nws. BRUSSEL 324 m. 18 00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Kurconcert. 18.45 Sport. 18.52 Gram. platen. 19.00 Nws. 19.30 Operette van Arthur Sulli van. 21.50 Lichte muziek. 22.00 Nws. 22.10 Dansmuziek. 23.00 Frank Sinatra. 23.30 De Nachtvlinders. 23.55 Nws. HILVERSUM I 8.00 Nws. 8.15 Orgelconcert. 8.30 Morgen wijding. 9.00 Klassieke gram. muziek. 9.45 Nws. 10.05 Hoogmis. 11.15 Klassiek verzoek- platenprogramma. 12.30 Nieuws. 12.37 Bui tenlands commentaar. 12.30 Gevarieerd mu ziekprogramma. 14.00 Operafragmenten. 15.00 Sportreportages en beschouwingen. 16.30 Ne derland zendt zijn missionarissen uit 17.00 Geref. kerkdienst. 18.00 Jeugdkoor: geeste lijke liederen. 18.25 Kerk Overzee werk overzee. 18.40 Kerkorgelconcert. 19.15 De kerk in een nieuwe wereld. 19.30 Gewijde muziek. 20.00 Nws. 20.07 Reflex, meditatie. 20.15 Verzoekplaten. 21.05 Voordracht. 21.20 Muzikaal vakantie memorandum. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Licht instrumentaal en vocaal trio. 23.00 Kruispunt: programma over actuele vraag stukken op religieus gebied. 23.45 Orkestmu ziek. 23.55 Nws HILVERSUM II. 8.00 Nws, sportmededelingen, postduiven- berichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer. (Om 9.00 Sportmededelingen en postduivenberichten). 9.45 Geestelijk le ven. 10.00 Kinderliederen. 10.30 Herv. kerk dienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Gram. muziek. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Het Geladen Schip: de rubriek in het raakvlak van kerk en cultuur. 12.30 Orkestmuziek. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld. 13.20 Gram. muziek. 14.20 Boe ken met plaatjes. 15.00 Wiener Festwochen gramma. 17.30 Heksen en zo.... 17.50 Nws. en sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal. 18.30 Walsorkest. 19.00 Bij nader inzien. 19.35 Lied jesprogramma. 20.00 Nws. 20.05 Ein Wal- zertraum. 21.15 De Stem. 22.00 Klassiek vioolconcert. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Moderne orkestwerken. 23.50 Koorliede ren. 23.55 Nws HILVERSUM III 240 m. en FM-kanalen. 9.00 Nws. 9.02 Muziekprogramma. 10.00 Nws. 10.02 Variando. 10.30 Gevarieerd pla tenprogramma. 11.00 Nws. 11.02 Gevarieerd platenprogramma. 12.00 Nws. 12.02 Gram. muziek. 12.30 Ankara-Madrid: Platenpro gramma buitenlandse arbeiders. 13.00 Nws. 13.07 Beat- en Popfestival. 14.00 Nws. 13.00 Platenprogramma buitenlandse arbeiders. 14.32 Gram. muziek. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.02 Platenprogramma. 17.00 Nws. 17.02 Country en Western muziek. 17.30-18.00 Pla- tenrprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Ope ra- en Belcanto-concert. 14.47 Klassieke mu ziek. 15.00 Sport en gevarieerde muziek. (17.00 en 18.00 Nws.). 18.30 Katholieke uit zending. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Gevarieerd programma. 21.00 Amuse mentsmuziek. 22.00 Nws. 22.10 Muziek uit Amerika. 23.00 Stemmig gemengd avondpro gramma. 23.55 Nws. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Gram. muziek. (Om 7.30 Nws.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.13 Gram. muziek. (8.30-8.32 Nws). 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke muziek. 10.30 Theologische etherleergang. 11.05 Gram. muziek. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Ontspan ningsprogramma met een touristische in slag. 14.05 Schoolradio. 14.35 Klassieke en moderne muziek. 16.15 Moderne orkestmu ziek. 16.35 Oude muziek. 17.00 Voor de kleu ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Latijns-Ame rikaanse klanken. 17.50 Overheidsvoorlich ting. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gram. muziek 8.00 Nws. 8.10 Gram. mu ziek. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgen wijding. 9.00 Klassieke en moderne gram. muziek. 9.40 Kinderkoor. 10.00 Voor de kleu ters 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00-11.02 Nws) 12.00 Dansorkest. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Modern platteland. 12.25 Orkestmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Jour naal en beursberichten. 13.30 Moderne Spaan se muziek. 15.00 Voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.02 Gram. muziek. 17.00 Ons bijna verlo ren paradijs. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. 9 00 Nws. 9.02 Platenprogramma. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Platenpro- 1966. 16.30 Sportrevue. 17.00 Liedjespro- gramma. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 NEDERLAND I 15.00-15.50 Wereldkampioenschappen wiel rennen te Frankfurt. 16.00 Bloemencorso Aalsmeer. 16.30 Koning Klant. 16.50-17.45 Voor de jeugd. 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Geheime agent 86. 19.30 Najaarsver gadering. VARA: 20.00 Journaal. 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Wereldvariété. 21.40 Raw hide. 22.30 Maigret in Nederland. NEDERLAND II 16.50 Wereldkampioenschappen wielrennen te Frankfurt. 17.40 Europese athletiekkam- pioenschappen te Boedapest. 18.40-19.40 We reldkampioenschappen wielrennen te Frank furt. 20.00 Nws. 20.01 Hollywood en de ster ren. 20.25 Voor drie stuivers Kurt Weill: 20.50 Chantage. 21.35 Reportage over het geriatrisch instituut van Boekarest. 22.05 Journaal. NEDERLAND I 11.00-11.45 Eucharistieviering. 15.00 Wereld kampioenschappen wielrennen Frankfurt. 17.15 Europese atletiekkampioenschappen Boedapest. 18.20 Wereldkampioenschappen wielrennen Frankfurt. 19.00 Bijbelvertelling voor de kinderen. 19.06 Yogi Bear. 19.30 Als een boemerang. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. 20.30 Zomercarrousel 1966 21.10 Vrouwenlevens. 21.45 Amsterdams Kunstmaandorkest. 22.20 Epiloog. 22.25 Journ. NEDERLAND II 19.00 Wereldkampioenschappen wielrennen Frankfurt. 19.30 Voor de jeugd. 19.55 Muzi kaal intermezzo. 20.00 Journaal. 20.05 De Zweedse gouvernante. 20.30 Muzikale docu mentaire. 21.20 Zwendel. 22.05 Sport in beeld. 22.20 Journaal. A'dam 66. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten 13.05 Platenprogramma. 14.00 Nws. 14.02 Ac tualiteiten. 14.05 Platenprogramma. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Klik: mo mentopname van een stukje Nederland. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Tienershow, 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Ver zoekplaten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.15 Amu sementsmuziek. 12.48 Hongaarse muziek, 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. 14.00-14.03 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Programma voor de zieken. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuziek 18.00 Nws. De koning van de Gouden Rivier door John Ruskin vertaling Lidi Luursema uitgever Van Goor, Den Haag Meer een verhaal voor kinderen dan over kinderen, al komt er één jeugdig hoofdpersoontje in voor: Gluck. Natuur beschrijvingen, die in de meeste boeken yoor kinderen tussen de 8-10 jaar uit den boze zijn, verklaren hier de namen Gou den Rivier en Geluksdal. Hoe de beide boze, oudere broers van Gluck aan hun onzalig eind komen door toedoen van de Zuidenwind en de Koning van de Gou den Rivier is een verhaal met alle sprook jeselementen, en ook de vertelstructuur. Het onmisbare moraliserende element en de sterke zwart/wit tekening, die de be doeling van de verteller extra moet aan zetten en de toebehoorder/lezer extra diep moet treffen, zouden in een modern verhaal iets melodramatisch hebben ge kregen. Maar hier is het op zijn plaats. Alleen is Gluck bij alle getreiter zo goed en vergevensgezind, dat het wel eens ir ritant wordt. Maar ook dat hoort erbij Voor niet rooms-katholieke kinderen zal het even moeilijk zijn zonder uitleg het verschil te snappen tussen gewijd en niet gewijd wijwater. En dat ongewijde wij water speelt een grote rol bij de ontkno ping. In haar voortreffelijke vertaling had Lidi Luursema daarover misschien een kleine verklaring kunnen invoegen. In haar illustraties heeft Joan Mac Neill de sterk aangezette sfeer van de volksver telling goed getroffen. Even een verhaaltje door Lubiena de Vries illustratie Reintje Venema uitgever Van Goor, Den Haag Wat in deze korte verhaaltjes voor kin deren van 6-9 jaar vooral opvalt is, dat de gevoelsinhoud van veel woorden zo is afgestemd op wat kinderen zich bij een bepaald woord indenken. Omdat de ver halen al eerder voor radio of TV ge bracht werden, bezitten ze een grote le vendigheid in verteltrant en situatieteke ning wat vooral bij de aanzetten belang rijk is: het kind zit er dan meteen in, Een heerlijke vondst is het verhaal over Het Verrekijkeroog, een zachtzinnige per siflage op het TV-kijken, waarbij alles echt lijkt tot je de werkelijkheid met ei gen ogen te zien krijgt, zoals Reinout van het Kasteel. Hoogtepunten zijn het relaaS over Tobias, met in zijn zakken allerlei-je-kunt-het-nooit-weten-dingen, die achteraf altijd nodig blijken te zijn! Het dierenverhaal over de groene beer Olle- kebas heeft een speelsheid en lichtvoetig heid, die het van de meeste zeurderige dierenverhalen onderscheidt. In Het Pla fondkereltje, dat zonder onderscheid kin deren en ouders betovert, krijgen jonge lezers de genoegdoening, dat ook oude ren eens voor schut gezet worden. De overige verhalen zijn wat zoeter en gewoner, maar de schrijfster heeft op zettelijk pretentieloos amusement willen brengen. Haar malle invallen, zoals bij voorbeeld, over het bereviltje, waarop natte beren eerst moeten uitlekken, ma ken ook die gewone vertelsels prettige voorlees-, en leesstof. En de illustraties van Reintje Venema zijn een kijkspul apart. Eén ding hebben aankomende auteurs en oude rotten in het vak gemeen: de eersten kunnen zich bij het schrijven moeilijk losmaken van wat zij denken dat de toon in een kinderboek moet zijn: iets tussen lievig en dreigend in. en dat alles dan opgehangen aan aloude bekende voorbeelden. En de schrijver met routine vervalt al gauw tot het weer-eens-ophoes ten van truukjes uit zijn oudere boeken Hij kan niet loskomen van zijn eigen toontje. Dat laatste valt steeds meer op bij da overigens populaire boeken van A. D. HILDEBRAND. In ,,Belfloor en Bonnevu en het ezeltje Oelevee" (Uitg. Van Goor Zn. (Den Haag) willen we de goedige reu zen bij de zo wisselende omstandigheden ook wel eens wisselend zien reageren. Per slot komen ze in dit verhaal in Italië, Tu nesië en Mexico bij het opsporen van een sprekend ezeltje. Men moet echter be wondering hebben voor de geraffineerde manier waarop de schrijver kinderen van 8-11 jaar iets bij wil brengen zonder dat hij gaat „leveren". Als bijvoorbeeld de reus Bonnevu moet leren lezen en schrij ven wordt er danig een loopje genomen met de voor kinderen onlogische schrijf wijze van veel woorden. Jaap Vegter week in zijn illustraties nu eens af van de versleten reuzenfiguur, en maakte van de bovenmatige knapen meer jongens dan mannen- wat helemaal bij de karakteri stiek van dit verhaal past. Het geheim op zolder, door H. OBER- STADT-WITSEN ELIAS (Uitg. Van Goor Zn. Den Haag) is in het begin teveel een aaneenschakeling van korte belevenisjes, waardoor het lezende kind (8-10 jaar) moeilijk de draad van het verhaal te pak ken krijgt. Waar gaat het nu eigenlijk over? Waar moet hij opletten? Waar leest hij naar toe? Deze meer chaotische compositie past eventueel wel in de jeugdlitteratuur, niet in het kinderboek. Hooguit krijgen kinderen door die korte schetsen enige informaties over de ver schillen tussen de personen. Maar con sequent in de door haar gekozen con structie, die afwijkt van het episch-vertel- lende, laat de schrijfster de boekperso- nen „doorfantaseren" op een bepaald woord of voorval, en hen heel ergens an ders uitkomen. Dit gebeurt ook in werke lijkheid wel. Maar of jonge kinderen al die denksprongen mee kunnen maken? Enke le misschien hoewel ook die op spelden zullen zitten, wanneer „het verhaal" nu begint! Want dat komt past de laatste zeven bladzijden aan bod, en doet erg mager aan. Een geheim zonder goede inzet naar de climax toe, met een slappe afwikkeling, waaraan het emotioneel uit diepen van de eerste noterende hoofd stukken, helemaal ontbreekt. Jammer, want de schrijfster hééft het wel. Maar schrijven is ook een vak, dat geleerd moet worden. Een boek, dat als winnaar uit de prijs vraag van uitgeverij Callenbach naar La tent Talent onder onze onderwijzers naar voren kwam, is ,.Bram, Kareltje en het eenzame wiel" door HENK DOL. Het thema van twee jongens die op reis gaan met een professor, die een ballon-auto heeft geconstrueerd, zal jongens van 8-10 jaar wel aanspreken. Maar wat is er uit dit thema gehaald! Een geijkt verhaaltje van dieven opsporen, en wanneer het zil ver van kasteel De Dennenburg terug gebracht wordt „voor hen de feodale be loning van een bezoek aan het kasteel!!! De spanning, voor zover die er is, wordt steeds ook hinderlijk onderbroken door al te pedagogische opmerkingen. Als jon gens net de ballon-auto (of omgekeerd) ontdekt hebben, vegen ze gedachteloos hun vieze handen aan hun broeken af. Waarop de schrijver ineens tussen haak jes de kop opsteekt met „O, als moeder dat eens zag". Wel echt op zijn plaats in een spannend verhaal! Net als het toontje in de volgende passages: (over een ek ster) „Hij wil dat mooie glinsterende voorwerp hebben, de kleine rover. Of: (vader van Bram) „Is dat niet zijn eigen bengel Bram?" Kenmerkend voor de geest van dit boekje is ook een zin als: „Vooral nu in de herfst zijn de bossen extra mooi met al die herfstkleuren. De jongens genieten dan ook volop!!! Alsof jongens op avontuur daar oog voor heb ben. Hier is de docent aan het woord, die niet na kan laten te beleren. Jongens die zoiets lezen vragen zich af, wat voor zijige sukkels die boekenjongens wel zul len zijn. Men kan het een debutant, die denkt houvast te hebben aan andere kinderboe ken, niet alleen kwalijk nemen; want er verschijnt zoveel in deze trant. Maar er bestaat ook nog zoiets als een lector aan een uitgeverij, en waarom neemt die niet, zoals in andere landen vaak ge beurt, voor de uitgave het manuscript met de auteur door? Daarbij is iedereen gebaat, en het geld, dat het kost, komt er altijd uit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7