Klucht van Frenkel Frank bij „Centrum"
m
- ei
1 t.v.-
TONEEL IN HAARLEM
Oudejaarsavond
met Wim Kan
Vijfmaal Commissaris Maigreï
CECILE SOREL OVERLEDEN
V erenigingsraad
VARA wil tv-
omroepsters
niet missen
Veertig jaar schoenenmode
in Waalwijk
MAANDAG 5 SEPTEMBER 1966
6
Kostelijke creatie van Allard van der Scheer
DIMITRI FRENKEL FRANK heeft
een kei van een komische rol voor
Allard van der Scheer geschreven en
Van der Scheer heeft die rol kostelijk
gespeeld. Ik wou dat ik het bij deze
éne zin over „Het moeizame liefde
leven van Attila Galop" kon laten,
want verder valt er over dit nieuwe
stuk van Frenkel Frank waarmee
de Toneelgroep Centrum dit week
einde in de Haarlemse Stadsschouw
burg het nieuwe seizoen heeft geo
pend weinig opwekkends te vertel
len.
Een beige schoentje uit de col
lectie van Jac. Bergmans voor
1967.
Simon Koster
Antwerpse schouwburg
ook dit seizoen naar
Nederland
STEMMENSPEL OP
KRO-RADIO
the famous taste of New York
(JIGA^ETTES
Radio
MAANDAG
DINSDAG
Televisie
MAANDAG
DINSDAG
Overstelpende drukte bij
Jan Kiepura's begrafenis
AVRO-tv brengt
beatprogramma
I'll see you in my dreams
Choreograaf Roland Petit
in ziekenhuis opgenomen
In het nationale schoenencentrum
Waalwijk woont „schoenenkoning"
Jac Bergmans. Op 1 september was
het 40 jaar geleden dat hij zijn loop
baan als schoenenontwerper begon,
reden om de modepers uit te nodigen
voor een „schoenenmode-dag".
In die veertig jaar zijn aan de rand
van Waalwijk twee grote schoenfa-
orieken verrezen waar dames-, heren-
;n kinderschoenen gemaakt worden
die in schoenenzaken in het gehele land
verkocht worden. In Waalwij ks cen
trum is een schoenenmuseumpje inge
richt waar frappante staaltjes van
schoenenmode uit vroeger eeuwen te
zien zijn. Naast zeer oude exemplaren
zijn ook de nieuwste modellen geëxpo
seerd en men wordt er weer eens her
innerd aan het feit dat de geschiedenis
zich ook op dit gebied herhaalt. De
modellen van veertig tot tachtig jaar
geleden verschilden soms in niets
meer van de tegenwoordige schoenen
mode. We zagen er ook zeer modieuze
solide tassen en zelfs suède pakken.
Met verbazing vraagt men zich af
hoe de vrouwen zich hebben kun
nen bewegen in de uiterst smalle
rijglaarzen of in schoenen die zowel
voor de linker- als de rechtervoet vol
komen gelijk waren.
Na het museum kwam de schoenen
fabriek aan bod, waar een informele
rondleiding volgde. Op de huidenafde
ling praatte men nu eens noodge
dwongen over koetjes en kalfjes en
bereidwillig legde men ons uit waar
de kop gezeten had en waar de poten.
Om met de huidige mode mee te gaan
heeft men het kleurenscala moeten
wijzigen en uitbreiden. Het is een
veelkleurige massa van allerlei leer
soorten en op de vele afdelingen, waar
de muziek van radio-Veronica uit de
luidsprekers knalt, zien we hoe de
huiden door zo'n tweehonderd men
senhanden tot schoenen groeien. Een
fabieksarbeider neemt de zoveelste
hap spijkertjes in zijn mond. Met zijn
tong duwt hij ze één voor één naar
voren en slaat ze in de schoenzool.
Mét de hand, want bij Jac Bergmans
Holland N.V. wordt véél met de hand
gemaakt. Diverse soorten schoenen,
vooral de stevige molièresoorten wor
den nog op de oeroude schoenma
kersmanier met els en pekdraad ge
naaid. Overigens is het lopende band-
werk en er moet zeer geconcentreerd
gewerkt worden, wil men het produk-
tieschema niet in de war sturen.
Jac Bergmans is een zeer rustige,
bescheiden figuur en zeer jong van
geest, getuige zijn schoenencollectie
voor 1967. Het accent valt wederom op
de kleur. Lakleer en suède zijn favo
riet. 1st de collectie damesschoenen is
een duidelijk onderscheid gemaakt tus
sen de tieners en twens en de wat
oudere vrouw. Voor de eerste catego
rie komen de Art Nouveau, de Jugend
stil en de „Baby-look fashion" weer
terug. Zo waren er leren schoentjes in
pasteltinten met opgestikte bloemmo
tieven. Veel schoenen, die zonder uit
zondering met brede neuzen en dikke
hakken gebracht worden, zijn voorzien
van wreefbandjes en t-strips. Comfor
tabele nonchalante schoenen zijn er
voor het hele gezin. Man, vrouw en
kind kunnen nu hetzelfde gekleed en
geschoeid gaan, een modeverschijnsel
iat in sommige landen opgang maakt.
Oorspronkelijk wilde de heer Berg
mans een andere weg bewandelen dan
zijn voorouders, die ook al in het
schoenenvak zaten. Het lag in zijn be
doeling een andere richting van de
kunst in te gaan, maar zijn vader
vond het verstandiger „voor de zeker
heid" toch het schoenenvak te kiezen.
Jac Bergmans hééft gekozen en na 40
jaar blijkt het, een uitstekende keuze
te zijn geweest.
ATTILA GALOP is een ijverige handels
reiziger in encyclopedieën die nogal tobt
met en over zijn liefdeleven, want
hoewel veel meisjes bij hem in de smaak
vallen ziet hij maar geen kans er een te
veroveren, niet door een boos noodlot,
zoals hij zich verbeeldt, maar omdat vrou
wen hem bedeesd maken en hij daardoor
altijd te lang aarzelt. Het is niet moeilijk
zich voor te stellen welke situaties er ont
staan wanneer deze man achtereenvolgens
vier vrouwen, variërend van naakt tot
modieus gekleed, hetzij in, hetzij öp zijn
hotelbed aantreft en ieder van dit viertal
hem in haar armen wil sluiten. Natuurlijk
lukt dit hun niet, deels omdat er allerlei
misverstanden in het spel zijn, deels omdat
er jaloerse echtgenoten en gekke dokters
op de loer liggen en deels omdat de kamer
deuren in dit vreemde hotel blijkbaar
niet goed op slot kunnen. Attila maakt dus
wel heel wat mee goor hij, aan het slot,
toch nog goed terecht komt.
Men ziet het: dit is bepaald geen gegeven
voer een „lichte komedie" met „kritische
ironie", zoals Centrum het stuk beschrijft,
noch zelfs voor een „blijspel", zoals het
in het programma wordt genoemd, maar
alleen voor een rechtgeaarde klucht waar
in alles kan en alles mag. Zo heeft Frenkel
Frank het stuk trouwens ook opgezet. Hij
heeft tientallen klassieke kluchtsituaties
geschapen en van soms heel komische dia
loog voorzien, maar daartussen komen er
telkens weer kinderachtig-flauwe, tergend-
banale of gewoon vervelende inzinkingen
die 't stuk naar een onaanvaardbaar niveau
omlaag halen. Dat Frenkel Frank het ta
lent heeft om een goede komedie of een
grappig blijspel te schrijven heeft hij al
enige malen bewezen; maar hij onderschat
blijkbaar het gevaar dat zijn gevoel voor
humor hem uit de hand loopt. En dan
ontstaan er, zoals in „Attila Galop", situa
ties en personages die zelfs voor een klucht
te belachelijk zijn.
GELUKKIG was daar dus Allard van
der Scheer die, in zijn eerste rol bij Cen
trum en ook voor de eerste keer in een
rol die een heel stuk beheerst, veel van
de opvoering redde. Zijn vertolking van
de man, die van de liefde alleen weet
wat daarover onder de lettter L in zijn
encyclopedie staat en die door verleidelijke
vrouwen hopeloos van zijn stuk wordt ge
bracht, was van begin tot eind bijzonder
vermakelijk en oogstte dan ook tal van
lachsalvo's. Als die verleidelijke vrouwen
gaven Bep Dekker, Ann Hasekamp en Ina
van der Molen hem amusant en (mede
door de regie van Walter Kous) onderling
goed gecontrasteerd tegenspel. In de vol
slagen onmogelijke rol van een soort
vrouwtjesmensaap die de vierde verleidster
moest voorstellen, was Els van Rooden niet
om aan te zien of aan te horen. In de
even onmogelijke rol van een stapelgekke
psychiater, die de hele avond de kinder
achtigste onzin uitkraamt, voerde Wim van
den Heuvel een wanhopige strijd tegen zijn
talent. Peter Aryans, als patate-frite-
koning, bulderde er ongenuanceerd op los,
voornamelijk tegen Lou Steenbergen, die
Beb Dekker en Allard van der
Scheer in Het moeizame liefde
leven van Attila Galop".
„Het moeizame liefdeleven van At
tila Galop", blijspel in twee bedrijven
door Dimitri Frenkel Frank. Première
van Toneelgroep „Centrum" op 3 sep
tember. Stadsschouwburg Haarlem.
Regie: Walter Kous, Hoofdrollen: Al
lard van der Scheer, Bep Dekker, Ann
Hasekamp, Peter Aryans, Ina van der
Molen, Lou Steenbergen, Wim van den
Heuvel.
nog wel iets aardigs maakte van zijn rol
als de naar ontrouw hakende, veelgeplaag
de man van 'n beroemde operadiva. Joop
Admiraals rol als temmer van de vrouwtjes
mensaap gaf hem niet eens de kans, er
iets aardigs van te maken. Blijft over: de
nieuwelinge Margreet Heemskerk, die fris
en leuk spel te zien gaf als het kamer
meisje dat een reddende engel wordt.
HET DECOR van Herman Gordijn was
in de passende kermisachtige kleuren ge
houden; door zijn indeling gaf het aan het
stuk nog meer het karakter van kamertjes
zonde in kluchtvorm.
BRUSSEL Het Belgisch Nationaal
Toneel, het gezelschap .vap d#. Kppii^lijjte
Nederlandse Schouwburg te Antwerpen,
zal ook dit seizoen weer voorstellingen
in verscheidene Nederlandse steden geven,
onder andere te Eindhoven, Maastricht,
Heerlen. Sittard en Middelburg. Binnen
het kader van het Belgisch-Nederlands
cultureel akkoord zal ook het Nieuw Rot
terdams Toneel een voorstelling in de
K.N.S. geven, terwijl het Nationaal To
neel hetzelfde in Rotterdam zal doen, zo
als ook in het afgelopen seizoen.
Wim Kan zal op oudejaarsavond weer
zijn radio-conférence voor de VARA ver
zorgen. Het overige radionieuws voor het
winterseizoen: op de VAR A-zaterdagmid
dag komt er een modern blokprogramma,
waarin uiteenlopende rubrieken zijn opge
nomen over eigentijdse kunstuitingen en
amusementsvormen. Gabri de Wagt gaat
een nieuw actueel ,,magazine"-programma
maken met critische commentaren. „Ra-
ke-links" zal eenmaal per veertien dagen
op zaterdagavond (22.50-23.25 uur) worden
uitgezonden. Hoorspelen zullen er onder
andere zijn van Stephan Grenfell, Karl
Wittlinger en Horst Mönnich.
Voor de jeugd zal Henny Orri de avon
turen van „Alice in wonderland" vertellen
naar het gelijknamige boek van Lewis
Carroll.
„Even naplaten", het programma van
Mies Bouwman en Gé Gouwswaard wordt
verplaatst naar de woensdagavond (18.30-
19.05 uur). Kees Brusse komt eens per
veertien dagen terug met zijn program
ma „Baby-sit". Het aantal ernstige mu
ziekprogramma's in de ochtenduren zal tot
vijf worden uitgebreid. De rubrieken
„Spontane reactie" en „Weerklank" zijn
opgenomen in het zaterdagavondprogram
ma, respectievelijk 21.55 en 21.50 uur.
Morgen 6 september zendt de KRO-ra-
dio 's avonds een stemmenspel uit on
der de titel „De man die niet in het sy
steem paste". Het is een bewerking van
G. A. M. Eickholt van een satirische
roman van de Russische schrijver Ilja
Ehrenburg.
Het verhaal draait om het joodse
kleermakertje Lasik Roitschwanz, die na
zijn arrestatie en gevangenschap noodge
dwongen moet meedraaien in de bureau
cratische molen van een dictatuur.
De regie van dit spel is in handen van
Willem Tollenaar. De hoofdrol wordt ge
speeld door Dick Scheffer- „De man die
niet in het systeem paste" werd eerder
uitgezonden op 13 december 1964.
Op deze foto: vijfmaal Commissaris
Maigret met zijn schepper Georges
Simenon. Eenmaal in steen het
beeldje dat de schrijver (zonder
pijpin Delfzijl onthulde. Vier
Europese vertolkers van zijn
geesteskind: de Brit Rupert Davies
links en de Duitser Heinz Rühmann,
de Italiaan Gino Servi en de Neder
lander Jan Teulings rechts van de
auteur.
(van onze correspondent)
PARIJS. In Deauville, in het huis waar
in ook haar even beroemde kunstzuster
Rejane had gewoond, is zaterdag op 92-
jarige leeftijd Cécile Sorel het oudste
lid van de oude garde van het Franse
toneel gestorven.
Cécile Sorel, eigenlijk Cécile-Emile
Seurré geheten, die in haar jeugd de later
beroemde beeldhouwer Bourdelle als
buurjongen en speelkameraad had, de
buteerde in 1889 in Offenbach's operette
„Orpheus in de onderwereld". Twee jaar
later werd zij opgenomen in het illustere
gezelschap van Frankrijks eerste staats
theater de „Cqmédie Frangaise". In
1933 verwisselde zij het huis van Molière
voor het Casino de Paris, waar ze als
„leading,lady" der vermaarde naakt-
revue's vele jaren tienduizenden Fransen
en vooral buitenlandse toeristen tot adem
loze bewondering dwong.
Cécile Sorel heeft in haar langdurige
artiestencarrière zowel de lichte zo
niet ontklede als de meer ernstige mu
ze gediend om op beide wegen dezelfde
triomfen te vieren. Een jaar of vijftien
geleden zei de kunstenares eindelijk de
planken vaarwel en trok zich voor enige
tijd als kloosterzuster in een religieuze
orde terug.
In verscheidene boeken heeft de ac
trice haar herinneringen vastgelegd. De
bekendste zijn„Het liefdeleven van Adri-
enne Lecouvreur", „De mooie uren van
m
MNÜ
pgüiWp
HILVERSUM I.
18.00 Koorzang. 18.20 Uitzending Commu
nistische Partij Nederland. 18.30 Voor de tie
ners. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Ge
wijde muziek. 20.00 Gram.muziek. 20.15 De
grote race. 20.30 Moderne leideren. 21.00 Ko
ninklijke Militaire Kapel. 21.35 Amusements
muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws
en herhaling SOS-berichten. 22.40 Boekbe
spreking. 22.50 Moderne muziek. 23.15 Gram.
muziek. 23.40 Het Evangelie in Esperanto.
23.55 Nws.
HILVERSUM U.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Ik ver
bind U door. 18.30 Tienermuziek. 20.00 Nws.
20.05 Amusementsmuziek 20.30 Voordracht.
20.40 Klassieke muziek. 21.45 Muziek uit de
jaren 1945-1950. 22.30 Nws 22.40 Actualitei
ten. 23.00 Gram.muziek. 23.55 Nws.
BRUSSEL 324 m.
18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Amuse
mentsmuziek. 19.00 Nws. 19.40 Jeugd musi
ceert. 20.00 Operafragmenten. 22.00 Nws.
22.15 Lichte muziek. 22.45-23.00 De zeven
kunsten.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.15 Gram.muziek. (7.30-7.32
Nws). 7.55 Overweging. 8.00 Nwsi 8.10 Gram.
muziek. (8.30-8.32 Nws). 8.40 Voor de huis
vrouw. 9.30 Conciliepostbus. 9.40 Gram.mu
ziek. 10.00 Klassieke muziek 11.00 Voor de
vrouw. 11.30 Gram.muziek. 11.50 Volaan.
vooruit. 12.03 Lunchconcert. 12.20 Voor de
boeren. 12.27 Mededelingen land- en tuin
bouw, 12,30 Nws, 12.40 Actualiteiten. 12.50
Gram.muziek. 13.35 Voor de plattelandsvrou
wen. 13.45 Gevarieerd muziekprogramma.
14.20 Schoolradio. 14.40 Gram.muziek. 15.20
Er was eensvariaties op het thema
Show. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg.
17.00 Voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoor
lichting.
18.00 Gram.muziek. 18.10 Internationaal
Vocalistenconcours 's-Hertogenbosch 1966.
18.20 Uitzending V.V.D. 18.30 Muzikaal Spec
trum. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten 19.30
Conciliepostbus. 19.35 klassieke liederen.
19.45 Moderne en semi-klassieke muziek.
20.35 De man die niet in het systeem paste.
21.30 Muziek in miniatuur. 22.00 Gewijde
muziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws.
22.40 Epiloog. 22.45 Muziek kent geen gren
zen. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Gram.muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws.
8.10 Gram.muziek. (Om 8.30-8.35 De Groente
man). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Fragmenten
uit de opera La Sonnambula. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00-11.02
Nws). 12.00 Amusementsmuziek. 12.27 Mede
delingen land- en tuinbouw. 12.30 Voor de
landbouw. 12.40 Orkestmuziek. 13.00 Nws.
13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 't Mu
zikantenuur. 14.30 Impromptu. 15.00 Franse
en Engelse madrigalen en oude Engelse lie
deren. 15.30 Voor de vrouw. 16.00 Nws. 16.02
Musette klanken. 16.15 Voor de jeugd. 17.15
Gram.muziek voor de tieners.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Lichte
orkestmuziek. 19.00 Klassieke muziek. 19.20
Paul Vlaanderen en het Milbourne-mysterie:
3. 20.00 Nws. 20.05 Gevarieerd progr. 21.05
Weense melodieën. 21.40 Voordracht. 22.00
moderne liederen. 22.30 Nws. 22.40 Actuali
teiten. 23.00 Pianoconcours. 23.55 Nws.
HILVERSUM III. 240 m en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Instrumentaal allerlei. 10.00
Nws. 10.02 Muzikale cocktail. (Om 11.00
Nws). 12.00 Nws. 12.02 Volksliedjes. 12.30
Gram.muziek. 13.00 Nws. 13.02 Amusements
muziek. 13.30 Klanken van eigen bodem.
14.00 Nws. 14.02 Vocale muziekjes 15.00 Nws.
15.02 Platenprogramma. 16.00 Nws. 16.02
NEDERLAND I
19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Come
dy Caper. 19.20 De amateurspoorlijn. 19.35
Flipper. 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.20 Uitzending. 20.30 I'll see you in my
dreams. 22.15 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 De grote verkwister. 20.30
Hoe langer hoe beter. 20.55 Pianorecital.
21.25 Programma over Franz Kafka en
Praag 22.05 Journaal.
NEDERLAND I
19.00 Nieuws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Jour
naal voor gehoorgestoorden. 19.35 De vreem
deling. 20.00 Journaal. 20.20 AVRO's Televi-
zier. 20.50 Felicity. 21.35 Have gun will
travel. 22.00 Museum van de straat. 22.35
Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Bill Dana Show. 20.25
Buona Sera. 21.15 Tijgers. 21.45 Onze man
in Parijs. Parochie in de grote stad. 22.45
Journaal.
Platenprogramma 16.30 De Top Tien van
deze week. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Verzoek-
platenprogramma.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.10 Tuin-
bouwrubriek. 12.15 Lichte muziek. 12.48 Lich
te muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. 14.00-14.03
Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Amusementsmuziek. 17.00 Nws. 17.15 Jazz
muziek. 17.45 Blokfluitmuziek.
18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Amusementsmuziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52
Grammofoonmuziek. 19.00 Nws 19.40 Lichte
muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Mo
derne muziek. 20.30 Hoorspel. 21.38 Geva
rieerde muziek. 22.00 Nws. 22.15 Lichte muz.
t 7 Cecile Sorel i
mijn leven" en „De bekentenissen van
Célimene". De overledene was ridder in
het legioen van eer.
(Van onze rtv-medewerkster)
Ondanks een tegengesteld voorstel van
het hoofdbestuur zullen de tv-omroepsters
bij de VARA op het scherm blijven ver
schijnen. Met 42 stemmen tegen en 25
stemmen voor werd het voorstel op de
verenigingsraad verworpen. „Jammer,
aldus de heer J. W. Rengelink, hoofd van
de televisiesectie van de VARA. „Je kunt
zoveel functioneler, zoveel sneller en mo
derner zijn zonder de aankondigingen met
omroepsters in beeld. Sinds ik in Amerika
kennis maakte met de moderne vormen
van programma-aankondigingen, ben ik
een fervent tegenstander van het in Ne
derland gebruikelijke systeem. Ik heb
daarbij drie punten ter overweging:
1. Het is moeilijk een eigen gezicht te
laten zien
2. Als straks de reclame op de televisie
komt zal het programma toch al extra
onderbrekingen krijgen.
3. De omroepster kan te weinig we
zenlijke informatie geven. Bovendien is
zij vaak te weinig geëngageerd bij het aan
te kondigen onderwerp.
Voor Elles Berger had men al nieuwe
plannen bedacht: zij zou een nieuw pro
gramma krijgen. Jetta van Leeuwen heeft
zich in enige publikaties onaangenaam
uitgelaten over haar opdrachtgever, een
kwestie, die de heer Rengelink, aldus zijn
zeggen, in het verkeerde keelgat is ge
schoten".
De Poolse tenor Jan Kiepura is zaterdag
begraven op de erebegraafplaats van
Warschau, „Powazki". Meer dan 20.000
mensen woonden de plechtigheid bij, on
der wie hoge persoonlijkheden uit het
Poolse culturele- en artistieke leven.
Voorafgaand aan de begrafenis was het
stoffelijk overschot opgebaard in de foyer
van de grote opera, waar Kiepura dertig
jaar geleden zijn carriers als operazanger
begon. Ongeveer 10.000 mensen trokken
langs de baar.
Morgenavond,, dinsdag 6 september,
brengt de AVRO tussen 20.50 en 21.35 uur
via Nederland 1 een beatprogramma ge
titeld: „Felicity". Hierin treden o.a. op
„Hu and the Hilltops", Lisette, Neil Chris
tian, Dave Berry, het Erasmusstrijkkwar-
tet en de Beatgirls.
De film van vanavond behoort tot het
genre van de Hollywoodse filmbiografie,
waarin op onderhoudende, maar niet bij
zonder diepgaande wijze het leven van
een opvallende persoonlijkheid in beeld en
woord naverteld wordt. Ditmaal gaat het
om de carrière van de zeker in ons land
niet overbekende Amerikaanse tekstschrij
ver Gus Kahn die de woorden van tal
rijke populaire „hits" uit de dertiger ja
ren geschreven heeft, meestal in samen
werking met de componist Walter Do
naldson. Hun grootste (en blijvend) suc
ces was het liedje dat in de titel van de
film genoemd wordt, „I'll see you in my
dreams".
Uiteraard is over een dergelijk leven
dat in werkelijkheid betrekkelijk rustig
en onopvallend verliep, niet zo heel veel
te vertellen, maar er zijn in Hollywood
scenarioschrijvers die met wat fantasie
en aan de hand van de feiten toch een
aantrekkelijk drama van illusies en am
bities, succes en teleurstelling weten sa
men te stellen dat in dit geval boven
dien nog geïllustreerd kon worden met
nostalgieke melodieën en kijkjes achter
de schermen van de showbusiness. Ten
einde vooral het muzikale gedeelte goed
te accentueren heeft regisseur Michael
Curtiz de rol van Kahns echtgenote in de
film toevertrouwd aan Doris Day die dus
steeds bij de hand is om de resultaten
van de samenwerking tussen tekstschrij
ver en componist welluidend ten gehore
te brengen.
„I'll see you in my dreams" is van
1952 en werd gemaakt nadat regisseur
Michael Curtiz al een heel leven van
filmmaken achter de rug had. Hij zette
met deze film een periode in van mu
ziekfilms, zoals „The Jazzsinger" (het
leven van Al Jolson), „The vagabond
en „White Christmas", maar daar
na keerde hij terug naar de harde, avon
tuurlijke mannenfilm, waarmee hij al
voor 1940 een zekere reputatie had ver
worven.
Nederland 1: In het voorprogramma
tot acht uur wordt onder andere een
filmpje uitgezonden over een oud actief
treintje in Noord-Wales, dat door een
paar amateurs in stand wordt gehouden.
Een portret van de Duitse schrijver
Franz Kafka, over wiens leven
vanavond een documentaire wordt
uitgezonden. (VARA, Nederland 2).
Deze film wordt gevolgd door een afle
vering van Flipper. Na het journaal
de hierboven besproken film.
Nederland 2: De uitzending begint met
de nieuwe serie „The big spender" (De
grote verkwister) naar een gegeven van
de dedectiveschrijfster Margot Bennet.
Hierna presenteert gastvrouw Jany Bron
de scrabble-quiz „Hoe langer hoe beter".
Na een muziekprogramma rond de pia
nist Reinbert de Leeuw zendt de VARA
een Duitse documentaire uit over Franz
Kafka en Praag; de stad waar Kafka ge
woond en gewerkt heeft en die het decor
van zijn leven is geworden. De documen
taire werd gemaakt in opdracht van de
WDR. Nederlands commentaar wordt ge
sproken door Guus van der Steen en
Bert Steinkamp.
De 42-jarige Franse choreograaf Roland
Petit is met spoed in een Amerikaans
ziekenhuis te Neuilly opgenomen. Hij zou
aan een darmvernauwing lijden. Petit is
gehuwd met de danseres Zizi Jeanmaire.