„Romeo en Julia" als kijkspel
De NeËee Muzen
ANTON KARAS dankt zijn roem
aan zijn heimwee naar Wenen
Befaamde citerspeler maakt een
concertreis door Nederland
NRU gebruikt niet de
helft van haar zendtijd
KOFFIE
VHAE
Prins Bernhard bij
El Greco-première
Chicago krijgt dure
vogel van Picasso
waarom Koffie Hag?
Esperanto-beeld
voor Leeuwarden
DONDERDAG 15 SEPTEMBER 1966
17
ONVOLWAARDIGE VERTONING DOOR DE NIEUWE KOMEDIE
SHAKESPEARE'S TRAGEDIE van
de prille hartstocht, „Romeo en Julia",
is in ons land in veertien jaar niet ge
speeld. In 1952 was het Puck, de „to
neelgroep van en voor jonge mensen",
die dat waagstuk aandurfde; nu is het
De Nieuwe Komedie, die al staat
het niet in de naam eveneens een
toneelgroep van en voor jonge mensen
is. Het is logisch, dat juist zulke gezel
schappen zich tot dit stuk aangetrok
ken voelen, want „Romeo en Julia" is
het klassieke drama van twee nog
slechts half volgroeide jongeren die te
gronde gaan aan het onbegrip en de
onderlinge vijandschap van de oudere
generatie, een gegeven waarvan de
kern in onze tijd nog precies even ac
tueel is als vier eeuwen geleden (en
zelfs nog actueler schijnt, omdat er
nu zoveel over geschreven en gespro
ken wordt)
WÊË
„Iwan de Verschrikkelijke1'
in Leningrad overleden
Simon Koster
f.2,48
Drinkt u graag koffie? Maar
reageert u slecht op coffeïne?
Slaapt u slecht als u 's avonds
koffie hebt gedronken? Neem
dan Koffie HAG! Pittig, rijk van
aroma èncoffeïnevrij,
KOFFIE
HAG
hue
dus veilig voor hart
en zenuwen, maag,
lever en gal.
Er is nu ook coffeïne -
vrije HAG Oploskoffie.
Handig om altijd
in huis te hebben!
met hart
voor uw gezondheid
x
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
Mihaljov staat volgende
week in Zader terecht
„Romeo en Julia", tragedie van
William Shakespeare. Première van De
Nieuwe Komedie op 14 september in
de Koninklijke Schouwburg, Den Haag.
Vertaling Michel van der Plas. Regie
Adrian Brine. Decor en kostuums Jörg
Madlener. Hoofdrollen: Lex Schoorel,
Wieteke van Dort, Robert Borremans,
Bert Dijkstra, Truus Dekker, Frans
Koppers, Jan van Kasteren.
SHAKESPEARE ZELF was nog een
jonge man (naar men aanneemt een jaar
of achtentwintig) toen hij „Romeo en Ju
lia" schreef. Het stuk draagt duidelijke
sporen van die jeugd: het bevat enige van
de mooiste, dichterlijkste passages, maar
ook enige van de drakerigste situaties, die
Shakespeare ooit geschreven heeft; en de
handeling, met haar machtige botsing der
generaties, wordt herhaaldelijk opgehou
den door gekunstelde spelletjes met de
taal, die in Shakespeare's tijd populair
waren maar die, tenzij ze virtuoos wor
den gebracht, een hedendaags publiek al
leen maar ongeduldig maken. Juist deze
innerlijke tegenstellingen in het werk ma
ken een opvoering ervan zo bijzonder
moeilijk en dit zou de jongerengroepen,
hoe zeer ze er zich ook toe aangetrok
ken voelen, er niettemin van moeten af
houden zich eraan te wagen. Alleen een
heel knap regisseur, beschikkend over
een sterk ensemble met twee fenomena
le jonge spelers voor de titelrollen, en
gewapend met een flink blauw potlood,
kan een opvoering van „Romeo en Julia"
tot een werkelijk geheel en tot een adem
benemende gebeurtenis maken.
BIJ DE NIEUWE KOMEDIE konden
deze voorwaarden niet worden vervuld.
De Britse regisseur Adrian Brine (die veel
in België werkt) heeft blijkens de pre
mière van gisteravond in de Koninklijke
Schouwburg een goed oog voor de uiter
lijke verzorging van een Shakespearestuk.
In een aardig en origineel decor en kleu
rige kostuums van de (eveneens in Bel
gië werkende) Duitse ontwerper Jörg
Madlener had hij een aantrekkelijk kijk
spel tot stand gebracht. Maar de zo pre
caire innerlijke samenhang van het stuk
had hij nog verbrokkelder gemaakt dan
Nederland 1: Het voorprogramma be
staat onder andere uit het jeugd- en re
gionaal journaal en de show van Lucille
Ball. Na het journaal en Achter het
Nieuws ziet men een kort cabaret-pro
gramma getiteld: „Atelier" met Adèle
Bloemendaal, René Lobo en Hente. Van
avond ziet men de eerste aflevering van
een uit drie delen bestaande Russische
filmproduktie getiteld: „Wij trekken vuur"
Men ziet iets van de strijd van Russi
sche en Poolse dwangarbeiders tegen de
Duitse indringers tijdens de tweede we
reldoorlog. De film is opgedragen aan
de nagedachtenis van twee mannen en een
vrouw die in het Brjansk-gebied zijn om
gekomen ten gevolge van hun verzetsac
tiviteiten.
Nederland 2: Het programma van van
avond bestaat slechts uit één onderdeel
namelijk de uitvoering van „Die Schöp-
fung", een oratorium van Haydn. Enige
weken geleden werden de opnamen in
Utrecht gemaakt, toen Die Wolfsburger
Chorgemeinschaft, Die Nordwestdeutsche
Philharmonie en enkele solisten dit werk
uitvoerden. Het oratorium wordt inge
leid door de musicoloog Paul Niessing.
„Het dagboek van Anne Frank". Een
Joods toneelgezelschap in de Sovjet-
Unie z«i „Het dagboek van Anne
Frank" uitvoeren, aldus meldt het Rus
sische persbureau Tass. Het gezelschap
is vier jaar geleden gevormd, artistiek
leider is Venjamin Sjwartser.
De grote prijs in de nationale ge
luidswedstrijd 1966 van de Nederlandse
vereniging voor geluid- en beeldregi
stratie is in de afdeling „monorale op
namen" toegekend aan de heer G. J.
Schaefers uit Amsterdam voor zijn
hoorspel „Romance". De tekst voor dit
hoorspel werd geschreven door de PTT-
ambtenaar J. C. Duyker. De grote prijs
voor stereo-opnamen werd wegens
de te geringe kwaliteit van de inzendin
gen er waren er honderd voor de
eindselectie niet toegekend.
Made in Japan. Twee Japanse kunste
naars, Shimizu Shohachi en Teruo
Onuma exposeren van 16 september tot
9 oktober schilderijen in het stedelijk
museum in Schiedam. Tezelfdertijd is
er ook een tentoonstelling van de Ne
derlandse schilder Van Golden, die de
naam „Made in Japhn '64" draagt.
Sonsbeek-expositie. Op de internationale
tentoonstelling van beeldhouwwerken
in park Sonsbeek te Arnhem is de
75.000ste bezoeker geboekt. Dit aantal
is meer dan het totaal aantal bezoekers
van de vorige Sonsbeekexpositie. De
tentoonstelling duurt tot en met 25 sep
tember.
Affiches. In het restaurant van Ouwe
hands Dierenpark in Rhenen is een per
manente tentoonstelling ingericht van
dierenaffiches. Er zijn zestig affiches
te zien uit verschillende landen, waar
onder Duitsland, Zweden, Japan en
Polen.
Mul zand. In Soestdijk heeft bronsgieter
Egbert Joosten de kunstzaal Galerie ge
sticht in de voormalige stal van een
boerderij. De vloer bestaat uit gewoon
mul zand.
Drumbandconcours. Ter gelegenheid
van het twintigjarig bestaan van de
Katholieke werkende jeugd te St. Oeden
rode organiseert de kajotters drum
band van deze plaats een federatief
drumbandconcours. Op 17, 18, 24 en 25
september zullen zeventig drumbands
bij kasteel Heinkenshage aan de wedstrij
den deelnemen.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG ANTON KARAS
schuift wel bij voor een praatje. Rus
tig mompelend doet hij zijn relaas. Hij
zingt zijn woorden bewust want
hij is een Wener-met-heimwee in Den
Haag. Hetzelfde heimwee, dat hem
bijna twintig jaar geleden wereldbe
roemd maakte. In die stemming com
poneerde Karas in het nog zwaar ge
havende Londen van 1948 de ijle me
lodie voor de film „The Third Man".
Prins Bernard zal vrijdagavond de Ne
derlandse première bijwonen van de film
„El Greco" in het Utrechtse Scalatheater.
Behalve de prins zullen ook Audrey Hep
burn en haar echtgenoot Mei Ferer gas
ten zijn bij deze voorstelling.
Het echtpaar Ferrer zal in een open
clèche een rondrit door de binnenstad
maken, begeleid door ruiters, een erepelo-
ton van de studentenweerbaarheid, fak
keldragers en het trompetterkorps artille
rie uit Breda
De opbrengst van de voorstelling komt
ten goede aan de Bond van Nederlandse
Militaire Oorlogsslachtoffers. Audrey Heb-
bum zal op verzoek van deze bond een
naar haar genoemde wisselprijs uitreiken
aan de aanvoerder van de Nederlandse
ploeg, die op de Olympische spelen voor
gehandicapten (de Par-Olympic) tot bij
zondere prestaties kwam.
's-Middags laat het echtpaar zijn hand
afdrukken in brons vereeuwigen in het
nieuwe Rembrandtpleintheater te Amster
dam, waar Audrey's 'film „Hoe steel ik
een miljoen" de derde week ingaat. In
de foyer van dit theater opent het echt
paar de actie van het Kindernoodfonds
van de Verenigde Naties in Nederland
door het kopen van de eerste serie UNI-
CEF-kaarten. Zaterdagmorgen gaan de
Ferrers naar Genève.
De Russische acteur Nikolai Tsjerka-
sov, onder meer bekend door zijn hoofd
rol in Eisensteins film „Iwan de Ver
schrikkelijke", is op 63-jarige leeftijd in
Leningrad overleden. Hij heeft ongeveer
honderd rollen, op het toneel en in films,
gespeeld. Hij maakte sedert 1933 deel uit
van het gezelschap van het Poesjkin-the
ater. Hij kreeg de hoogste Russische on
derscheiding voor een acteur, de titel
„Volkskunstenaar van de USSR" en een
Leninprijs. Hij was lid van de Opperste
Sovjet, het Russische parlement.
Pablo Picasso heeft de stad Chicago
het ontwerp geschonken van een hoog
beeld dat een vogel voorstelt. De ge
weldige metalen vogel zal op een gra
nieten voetstuk van 7 bij 10 meter rus
ten. Het geheel wordt 15 meter hoog.
De kosten 300.000 dollar zullen worden ge
dragen door het Instituut voor beeldende
kunst in Chicago en drie anonieme stich
tingen.
Wieteke van Dort en Lex Schoorel
in Romeo en Julia.
die toch al is; er was geen eenheid van
speelstijl, en er was het bekende pro
bleem bij regisseurs die uit het buiten
land worden geïmporteerd nog veel
minder eenheid in de spreekstijl, zodat de
dictie van minuut tot minuut varieerde
tussen plat realisme en hoogdravend ge-
declameer. Zo kwamen de dichterlijke
kwaliteiten van de tragedie al evenmin
behoorlijk tot hun recht als de dramati
sche en de psychologische.
Voor de rol van Romeo bracht Lex
Schoorel alleen zijn jeugd mee; noch de
aard van zijn talent, noch zijn allure,
noch zijn toneelervaring maken hem ge
schikt voor deze zware rol. In de harts-
tochtelijkste scènes en op de meest tra
gische momenten bleef hij dezelfde slun
gelachtige, vriendelijke jongen als vóór
zijn ontvlamming voor Julia. Van de blik
semschicht van de hartstocht, die deze
twee jonge mensen bij hun eerste ont
moeting volkomen onverwacht treft, was
bij geen van beiden iets te merken. De
Julia van Wieteke van Dort was wel lief
en zuiver, maar deze rol stelt aan de ver
tolkster eisen van een nog heel ander ka
liber en die bleven geheel onvervuld.
Er waren enkele rollen die wel bevre
digend werden gespeeld: de Mercutio
van Robert Borremans, de Benvolio van
Wim de Meijer, de vermakelijke Peter
van Henk Votel, en de zeer levendige
zelfs concilie-achtig frisse trekken verto
nende broeder Lorenzo van Frans Kop
pers. Maar dat was toch lang niet ge
noeg om deze „Romeo en Julia" boven
het niveau van een plezierig kijkspel te
verheffen tot dat van een tragedie-ver-
toning die Shakespeare de eer gééft die
hem toekomt
De programma-opzet van de Neder-
landsche Radio Unie zal voor het komen
de seizoen betrekkelijk eenvoudig moeten
zijn, mede gezien de geringe omvang van
de staf en de korte tijd van voorberei
ding. Onder deze begeleidende zelfkritiek
hebben de NRU-programmasamenstellers
vandaag het gezamenlijke radioprogram
ma bekendgemaakt. De zendtijd die de
NRU volgens de verdeling van de minis
ter ten hoogste mag vullen bedraagt 70
uur en 50 minuten per week. In werke
lijkheid wordt hiervan maar 32 uur en 35
minuten gebruikt. Gelegenheidsuitzendin
gen, daarmee bedoelt men nationale
programma's, zeer belangrijke internatio
nale sportgebeurtenissen en dergelijke
blijven bij deze telling buiten beschou
wing.
's Zondags komt de N.R.U. ruim vijf-
eneenhalf uur in de lucht; twee uren zijn
gereserveerd voor het Concertgebouwor
kest en de resterende drieëneenhalf uur
Wordt besteed aan sport. Op maandag
neemt de NRU tien minuten Openbaar
kunstbezit voor haar rekening, gevolgd
door een geschakeerd avondprogramma
van vier uur. Op woensdagavond concer
teert het Concertgebouworkest twee uur
onder NRU-vlag. Op vrijdagavond is er
weer een geschakeerd programma van
vier uur en op zaterdagmiddag ten slotte
nog een half uur Franse les. In totaal
vult de NRU met dit alles dertien uur
en 35 minuten per week.
Onder de verantwoordelijkheid van de
NRU vallen echter ook de radionieuws
dienst over drie netten (17% uur), de wa
terstanden (een half uur) en de ochtend
gymnastiek (een uur) en zo komt de NRU
aan een totale zendtijd van 32 uur en
35 minuten per week.
De NRU wil de luisteraars doorlopend
op de hoogte houden van de vergaderin
gen van de Tweede Kamer der Staten-
Generaal. Elke vrijdag vermeldt het ge
schakeerde programma een parlemen
tair weekoverzicht gericht op een strikt
zakelijke weergave van hetgeen in de par
lementaire discussie naar voren is ge
bracht. Het ligt in de bedoeling in het
weekoverzicht ook fragmenten uit de de
batten in de Staten-Generaal te verwer
ken.
Het aandeel van de radionieuwsdienst in
de aan de NRU toekomende zendtijd is
niet gering. Deze dienst is wekelijks ruim
tweeëneenhalf uur langer in de lucht dan
de N.R.U. met haar hele weekprogram-
ma. Ze verzorgt per jaar 4500 uitzendin
gen via Hilversum 1 en 2, waarbij nog
een 3000 korte bulletins geteld moeten
worden die via Hilversum 3 worden uit
gezonden. Bij dit alles behoren ook de
ruim 300 uitzendingen met nieuws voor
land- en tuinbouw nog tot het terrein
van de radionieuwsdienst. De nieuwsbe
richten zijn de dichtstbeluisterde uitzen
dingen van de radio.
De staf van de NRU bestaat nog maar
uit zeven personen, bijgestaan door een
administratieve medewerker en twee se
cretaressen. Op den duur zal deze staf
moeten uitgroeien tot tenminste 23 perso
nen. De programmastaf laat zich zoveel
mogelijk bijstaan door de staven der om
roepverenigingen.
„IN WENEN, waar ik tijdens de opna
men voor de film kennismaakte met re
gisseur Carol Reed, was ik blij met de
opdracht. Ik juichte de hele dag. Alle
vreugde, die een mens in zijn leven kan
hebben, straalde van mijn gezicht, uit
mijn hart. Ik danste en droomde, zocht
naar melodiètjes in de natuur, in Wenen
en in mijzelf. Maar ze kwamen niet. Da
gen en nachten heb ik me boven mijn ci
ter afgebeuld, maar het was tevergeefs.
Toen vroeg Reed mij in Londen te ko
men. In die immense grauwe stad vol le
ven en rook knapte er iets in me. Ik kreeg
heimwee naar Wenen. Mijn Wenen met
de mooie gebouwen, de taal en het Pra
ter. Ik begon de stad te idealiseren
enik vond de toon daarvoor. Stuk
je bij beetje begon ik de klank, die zich
op een avond in de stromende regen in
mij had vastgezet uit te werken. Het leek
toen, alsof ik niet meer speelde. Mijn
handen gleden over de snaren zonder
dat ik het zelf besefte en de melodie was
er.
Als ik er nu naar luister, zie ik mij
zelf nog steeds door een brede laan lo
pen. Voor me staat het grote rad., lang
zaam draaiend tegen de vroege ochtend
lucht. Een paar kinderen spelen onder de
linden voor dat rad. Ze schreeuwen,
maar je hoort het niet, want je glijdt
volkomen gedachtenloos naar het rad,
dat voor mij een symbool werd van We
nen".
Tot in zijn vingertoppen, juist zijn
vingertoppen is de zestigjarige Karas een
kunstenaar. Zijn gerimpelde hemden, die
hij tijdens het gesprek koesterend voor
zich houdt, zodat de groenige ring domi
neert en de gezwollen aderen camou
fleert, zijn slechts instrumenten van Ka
ras' gevoelige geest. Toch filosofeert de
man niet. „Ja, van een Wener, en zeker
van zo'n oude als ik, verwacht je levens
filosofieën. Ik heb wel nagedacht over
bepaalde zaken in het leven, maar alles
moest voor mij komen als een lotsbe
schikking. Mijn roem, mijn wereldtour
nees, mijn zaak en nu mijn reis langs
alle Europese „Wienerwald"-restaurants.
Ik ben exclusief, maar zoiets wil alleen
maar zeggen dat ik hard moet werken
om mijn vrouw en later misschien ook
mijn drie getrouwde kinderen een fijn
"TV,"-!'
coffeïnevrij
cowixnii
Oplos kof lie
HILVERSUM I.
7.00 Nws en SOS-berichten. 7.10 Dagope
ning. 7.20 Gramm.muziek. 7.30-7.32 Nws. 7.45
Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.muziek.
8.30 Nws. 8.32 Balletmuziek. 9.00 Voor de zie
ken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Musiciana. 10.05
Klass. gramm.muziek. 11.15 Studiodienst
voor de jeugd. 11.00 Klass. gramm.muziek.
11.15 Voor oudere luisteraars. 12.00 Gramm.
muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Parade. 14.25
Liederen. 14.50 Voordracht. 15.10 Voor de
vrouw. 15.40 Klassieke en moderne muziek.
16.30 Lezing. 16.45 Gramm.muziek. 17.10 Mo
derne gewijde muziek. 17.35 Licht pro
gramma. 18.35 Koperorkest. 18.55 Op het
woord af. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30
Gramm. muziek. 20.15 De grote race (hoor
spel). 20.30 Muziekprogramma. 22.15 Litera-
ma. 22.30 Nws. 22.40 Wijd als de wereld.
23.00 Gramm.muziek. Nws.
HILVERSUM H.
7.00 Nws. 7.23 Gramm.muziek. 7.30-7.35
Van de voorpagina. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.
muziek. 9.00 Te land en te water. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Orkestmuziek. 10.40 Or
kestmuziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw.
11.40 Kamermuziek. 12.00 Amusementsmu
ziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Voor de landbouw. 12.40 Lichte
muziek. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nws. 13.10
Journaa. 13.30 Kamermuziek 14.15 Schake
ringen. 15.15 Gramm.muziek. 16.00 Nws. 16.30
Klassieke en moderne muziek 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nws. 18.15
Deze week. 18.20 Pianospel. 18.30 Jazz. 18.50
Critisch commentaar. 19.00 Voor jonge men-
drn. 19.30 Litterair programma. 20.00 Nws.
20.05 Orkestmuziek. 20.30 Klass. muziek.
20.45 Gevecht om God. 21.00 De Baardsche-
delidee (hoorspel). 22.05 Combo. 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten. 22.55 Gramm.muziek.
23.45 Nws in Esperanto. Nws.
HILVERSUM III. 240 m en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Platenprogramma. 10.00 en
11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.02 Operette. 13.00
Het Sopot-songfestival. 15.00 Nws 16.00 Nws.
16.02 Licht platenprogramma. 17.00 Nws.
17.02-18.00 Platenprogramma voor automobi
listen.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Gramm.platen. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20
Klass. muziek. 14.00-14.03 Nws. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek.
17.00 Nws. 17.15 Amusementsmuziek. 17.30
Exotische muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Tips voor
het wekendverkeer. 18.45 Sport. 18.52 Citer-
muziek. 19.00 Nws. 19.40 Amusementsmuziek
20.00 Schoolkoor-wedstrijd. 21.10 Lichte mu
ziek. 22.00 Nws. 22.15 De zeven kunsten. 22.30
23.00 Gevarieerde muziek.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
14.30-15.05 Voor de vrouw. 19.00 Nws. in het
kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 De Verrekijker.
19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 De Lucy
Show. 20.00 Jaurn. 20.20 Achter het nieuws.
20.45 Atelier. 21.05 Wij trekken vuur (TV-
feuilleton). 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. in het kort. 20.01 „Die Schöp-
fung". 22.00-22.05 Journaal.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
19.00 Nws in het kort. 19.01 Klaas Vaak.
19.05 Survival TV-film. 19.30 Weense liedjes.
20.00 Journaal. 20.20 Brandpunt. 20.50 Galg
en rad. 21.30 Bonanza. 22.20 Xango (filmre
portage). 22.40 ANVV-spot. 22.45-22.50 Jour
naal.
NEDERLAND II
20.00 Nws in het kort. 20.01 The long hot
summer (TV-film). 20.50 Landing bij Arn
hem (filmdocumentaire). 21.15 Voor de vuist
weg. 22.20-22.25 Journaal.
Op 24 september zal in het dr. Zamen-
hofpark te Leeuwarden, genoemd naar de
„ontwerper" van de wereldtaal Esperanto,
een beeld worden onthuld dat een uit
beelding wil zijn van het ideaal van de
wereldeenheid die met deze „synthetische
taal" wordt nagestreefd.
Het beeld, ongeveer drie meter hoog,
abstract van vorm en vervaardigd door
de Freise beeldhouwer Tjeert Visser wordt
geplaatst op initiatief van de Frisa Espe-
rantiste Rondo, in samenwerking met de
gemeente Leeuwarden en enkele particu
liere fondsen. De Friese afdeling van es
perantisten zal tevens haar veertig-jarig
bestaan vieren.
Om de verbondenheid van esperantis
ten over de gehele wereld tot uiting te
brengen is in het park een pad aangelegd
van de ingang naar het monument, be
staande uit natuurstenen uit tientallen
landen van de wereld.
De eerste prijs van het beatfeest
in het kader van de muziekinstrumen
tenvakbeurs „Intertone" te Utrecht is ge
wonnen door the Mods uit Nijmegen.
The Jollies uit Zaandam kregen de twee
de prijs en de derde prijs ging naar The
Walkers uit Den Haag. In totaal hebben
28 groepen aan dit beatconcours meege
daan.
Anton Karas, componist van het
„Harry Lime-theme" de fascine
rende achtergrondmuziek voor Carol
Reeds thriller „The third man".
leven te geven. We hebben geen geldzor
gen en ik ben met heel weinig tevre
den".
Dat weinige bestaat voor Karas onder
meer uit een Weinstube in het hartje van
de Oostenrijkse hoofdstad. Sinds oktober
1953 exploiteert hij deze gelegengeid, ge
kocht van de stoffelijke resultaten van
zijn melodie. De data weet Karas pre
cies: „Op 2 oktober 1965 sloot ik de zaak
voor deze tocht langs de Wienerwaldca-
fé's. Als ik terugkom, gaat hij weer open.
Moeilijkheden met die zaak? Ja, die heb
ik genoeg gehad. De Oostenrijkse fiscus
wist precies wat ik met de film verdiend
had. Ze zijn niet erg schappelijk".
ANTON KARAS is op weg naar Stutt
gart om een tentoonstelling „te openen".
Dan komt hij terug in Nederland om
Wienerwald-estaminees te bezoeken in
Amsterdam en Rotterdam. „De eerste
keer in Nederland? Oh nee, vier jaar ge
leden was ik nog hier en in 1951 heb ik
voor koningin Juliana gespeeld op Soest
dijk toen ik in Nederland speelde voor
de televisie en de radio. Daarvoor trad
hij op voor koningin Elizabeth in Lon
den, op een avond voor noodlijdende kun
stenaars. Hij werd toen voorgesteld aan
de Britse vorstin. Karas stond pas aan
het begin van zijn roem. Anderhalf jaar
later kwam voor hem het hoogtepunt uit
zijn carrière: een privé-optreden voor
Paus Pius XII „Ik speelde op die 18e
april 1951 Weense liedjes voor „den
Papsf'.
ANEKDOTES vertelt Karas niet. Hij
had geen tijd voor anekdotische zaken,
zegt hij. Alleen een geval wil hij wel
ophalen, met plezier zelfs, want z o ont
moette Karas indertijd zijn vrouw Ka-
tharina: „We zaten avond aan avond te
spelen in een van die tegen elkaar leu
nende Konditoreien. Ik speelde citer. El
ke avond zag ik een meisje vlak voor
aan zitten, telkens weer en op dezelfde
plaats. Op een gegeven avond ik was
verschrikkelijk bleu vroeg ik haar,
waarom ze er altijd zat. Ze vertelde me
dat ze de citer zo mooi vond en ook wil
de leren spelen. Nou ja, de rest van zo'n
verhaal is altijd hetzelfde. Maar hoe ze
ooit van me kon gaan houden, moet je
niet aan mij vragen".
BELGRADO (Reuter) Mihajlov, de
Joegoslavische schrijver en tegenstander
van het een-partijstelsel in zijn land moet
22 september in Zadar terechtstaan. Hij
wordt beschuldigd van het verspreiden
van onjuiste gegevens over de binnenland
se politiek en sociale situatie in zijn land.
Mihajlov, de 32-jarige leider van een groep
opposanten tegen het huidige regime in zijn
land wordt ook beschuldigd van het publi
ceren van verboden artikelen in buiten
landse organen.
Vier hoogleraren. Vier hoogleraren zijige
noemd aan de nieuwe medische fac die
in Rotterdam. Het zijn dr. J. Mo 0m
onderwijs zal gaan geven in de an-
dr. B. Leijnse, die chemische pa* Com-
zal doceren, dr. M. W. van Hof
siologie en een tweede hooglei
anatomie, dr. H. G. J. M. Kuyp