HET H06E DUIN
DIRCK DIRCKZ
-UITGAAN IN HAARLEMs
Film „Africa Addio" draait
voorlopig niet in Amsterdam
Bioscoopevenementen in Amsterdam
W
Flora geeft gehoor
aan burgemeester
NSR eist verbod
KOOT TïiLHO'S
Huldiging voor
Toon Hermans
VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1966
TWEE BELANGRIJKE bioscoopevenementen komen
deze week voor op de Amsterdamse filmagenda: City
brengt tegelijk met Parijs (en met Rotterdam en Den
Haag) de Europese première van Sam Spiegels produk-
tie „The chase", hier uitgebracht onder de titel „De be
zeten jacht"; en Kriterion en Calypso hebben beide de
laatste film van Joseph Losey, „Modesty Blaise" op het
programma genomen. In de krantenannonces van „The
chase" staan twee namen groot afgedrukt, die van Mar
lon Brando als hoofdrolspeler en die van Sam Spiegel als
produktieleider; de regisseur zal men met een vergroot
glas moeten zoeken, in de kleinst denkbare letter staat
hij onderaan de aankondiging vermeld: Arthur Penn.
Het is een zinvolle indeling naar verhouding van de be
langrijkheid der betrokken personen als reclame-objec
ten, want de naam Penn zal maar een zeer klein deel
van het bioscooppubliek aanspreken, terwijl Brando al
tijd nog wel enig public-appeal vertegenwoordigt en
Sam Spiegel steeds gezorgd heeft groot vermeld te staan
bij zijn opzienbarende produkties als „On the water
front" (eveneens met Brando), „The bridge on the river
Kwai", „Suddenly last summer" en „Lawrence of Ara
bia".
Charles Boost
RESTAURANTS
Een platenbon is altijd raak
MEVR. J. GOLLEWIJN mannequin
KLEINE HOUTSTRAAT 24
HAARLEM
„Romeo en Julia
Een platenbon is altijd raak
TENTOONSTELLINGEN
MUZIEK
CABARET
TONEEL
Een platenbon is altijd raak
De radio geeft zaterdag
Televisieprogramma
DIVERSEN
Een platenbon is altijd raak
Een platenbon is altijd raakl
„THE CHASE" en „MODESTY BLAISE"
NAAR AANLEIDING hiervan „The
chase" te omschrijven als de film van
een producent is misschien wat voorba
rig, maar dat de film de aanwezigheid
van Spiegel voortdurend onderstreept is
na het zien ervan zonder meer duidelijk.
De spectaculaire aspecten van „The
bridge" en van „Lawrence" vindt men
erin terug, evenals Spiegels voorkeur voor
sterke, emotionele onderwerpen, opge
bouwd rond een bovenmenselijk beproef
de centrale figuur die eveneens uit beide
films bleek, maar ook te vinden was in
„On the waterfront", waarvan de inhoud
bovendien bepaald werd door sociale cri-
tiek, een toevoeging die in „The chase"
terugkeert. De film neemt namelijk een
reeks ondeugden onder de loep die als
typerend voor de Amerikaanse provincie,
platteland en kleine gemeentes, kunnen
doorgaan, zoals onverdraagzaamheid, be
nepen domheid, agressiviteit en eigen
waan. Uit dit complex van achterlijkheid
en geldingsdrang ontstaat dan het drama
dat door Horton Foote in een roman is
verwerkt, waarna Lillian Hellman er een
filmbewerking van maakte die de buiten
staander als vernietigend anti-Ameri
kaans van strekking ondergaat.
HET VERHAAL is gesitueerd in het
kleine, snel rijk geworden plaatsje Tarl
in de oliestaat Texas. Tijdens de voorbe
reidingen van een lang en heet week
end worden de bewoners opgeschrikt door
het bericht dat hun stadgenoot, de „bad
boy" van Tarl, Bubber Reeves ontsnapt
is uit het werkkamp, waarin een diefstal
hem gebracht heeft. Latere berichten
maken melding van een moord die tij
dens de ontvluchting zou zijn gepleegd en
algemeen neemt men aan dat de ontsnap
te gevangene koers zal zetten in de rich
ting van Tarl, waar zijn ouders wonen.
Sheriff Calder (Marlon Brando) neemt al
maatregelen voor die eventualiteit en de
verveelde bewoners van Tarl stellen
zich bij voorbaat in op een opwindend
weekend, voor zover zij de komst van
Bubber niet vrezen. Want er zijn er in
het dorp die destijds te maken hebben
gehad met de veroordeling van de jeug
dige dief en Bubbers vriendin Anna (Jane
Fonda) die in diens langdurige afwezig
heid een verhouding begonnen is met de
zoon van oliemagnaat Val Rogers (E. G.
Marshall) is ook niet zonder schuld- en
angstgevoelens.
TOT ZOVER geeft de film een be
kwaam geregisseerde evocatie van een
dodelijk verveelde samenleving die open
staat voor alle mogelijke sensaties en
vormen van verstrooiing en opwinding en
langzaam onder de bekoring raakt van
de naderende spanning en dreiging. Beel
den van die stijgende spanning worden
in een simultaanmontage gemixed met
opnamen van de vluchtende jongen, van
wie we onderwijl te weten zijn gekomen
dat hij destijds onschuldig veroordeeld is
en ook in de moord op een automobilist
onderweg geen aandeel heeft gehad.
Toch begint dan al de overdrijving
Monica Vitti en Terence Stamp in
een gevaarlijke situatie uit „Modesty
Blaise".
door te breken die vooral in de tweede
helft van de film zorgt voor hysterische
scènes en overdreven-dramatische situa
ties die geen enkel verband met een her
kenbare werkelijkheid meer onderhou
den. Eerst is er de al te zondig geteken
de samenleving (in de geest van „Pey
ton Place") die van allerlei ondeugden
als overspel, omkoperij en gewelddadig
heid aan elkaar hangt, zonder dat een
der optredende figuren buiten dit patroon
van losbandigheid en agressie valt; later
als het dorp zich opmaakt om aan de
zich schuil houdende Bubber het lynch-
vonnis te voltrekken, tonen de makers
van „The chase" zich ongeremd bij het
uitbeelden van de volkswoede en massa
hysterie, waardoor wel een uiterst spec
taculaire climax bereikt wordt, maar de
waarschijnlijkheid van de situatie te na
drukkelijk geweld wordt aangedaan. Daar
vóór is Marlon Brando als sheriff dan al
in zijn bureau aangevallen door enige on
ruststokers die hem zo bestiaal toetake
len dat een normaal mens er enige we
ken ziekenhuis aan zou hebben overge
houden. Enkele ogenblikken later echter
verschijnt de onverzettelijke gezagsdra
ger, de enige integere man trouwens in
deze poel van verderf, op het dumpter
rein buiten het stadje waar Bubber zich
met zijn vriendin en Rogers jr. schuil
houdt, teneinde de ontsnapte gevangene
tegen de volkswoede te beschermen. De
gevechtsscène in het politiebureau is
bovendien zo omstandig en in bloedige
details verfilmd dat men ernstig gaat
twijfelen aan de oprechte bedoelingen
van regisseur Penn, die agressie en sa
disme in de Amerikaanse volksziel wil
signaleren zo niet aan de kaak stellen en
daarbij zelf een niet onaanzienlijke voor
keur aan de dag legt voor wrede en weer
zinwekkende taferelen.
Waarbij zich opnieuw de vraag voor
doet of hiervoor de regisseur dan wel de
producent, dus Sam Spiegel, verantwoor
delijk gesteld meet worden. Het is moei
lijk een antwoord te geven op deze vraag,
omdat Arthur Penn nog weinig van zich
heeft laten zien en horen. De nu 44-jari
ge voormalige toneel- en tv-regisseur de
buteerde in 1958 in de film met „The
left-handed gun", een „western" over de
legendarische wildwest-held Billy the Kid
Daarna volgde drie jaar later „The mi
racle worker" een verfilming van het
gelijknamige toneelstuk over de jeugdja
ren van Helen Keiler, terwijl onlangs
„Mickey One" in onze bioscopen te zien
was, een bizar en enigszins in „Europe
se stijl" gemaakte allegorie over (Ameri
kaanse) schuldcomplexen die de hoofd
persoon (Warren Beatty) voortdurend op
jagen als slachtoffer van een hoofdzake
lijk imaginaire achtervolging. Bij die
laatste film, waarin de „American scene"
critisch bekeken wordt, sluit naar strek
king „The chase" wel enigszins aan. Ook
hierin wordt immers de Amerikaanse le
venswijze onder zware critische druk ge
zet, tè zwaar en tè plomp jammer ge
noeg om een eerlijke indruk te maken.
En het is niet onwaarschijnlijk dat voor
het „op-peppen" van een in wezen be
langwekkende zedenstudie de producent
van sterke kijkspelen als „De brug over
de Kwai" en „Lawrence van Arabië" in
laatste instantie toch de verantwoordelij
ke Dersoon is.
MINDER PROBLEMEN stelt Joseph
Losey in zijn „Modesty Blaise" of het
moest het probleem zijn hoe een serieus
en introvert filmer als Losey ertoe geko
men is zich in het lichtzinnige avontuur
van de parodie te storten. Want „Modesty
Blaise" is het best te omschrijven als
een parodie op de parodie van de spiona-
gefilm. Uitgaande van een populaire Brit
se strip-figuur (uit de Evening Standard),
de elegante en onoverwinnelijke spionne
Modesty Blaise, in de film gespeeld door
Monica Vitti, heeft Evan Jones een on
mogelijk ingewikkelde intrige bedacht,
waarvan men al gauw de draad kwijt
raakt om verder ongestoord te genieten
van de chaotische, maar fraaie beelden
die cameraman Jack Hildyard en „art
director" Jack Shampan op het doek to
veren. Amsterdam speelt daarbij, zoals
men weet, een belangrijke rol als leve
rancier van enige bizarre (het Waterloo-
plein) en poëtische (haven en grachten)
achtergronden voor Monica Vitti's stoei
partijen met geheime agenten van de
„andere" partij. Enige lijn in haar avon
turen ontdekt men pas als zij oog in oog
komt te staan met haar grote tegenspe
ler Gabriel (Dirk Bogarde) die uit een
rotsvesting op een eiland in de Middel
landse Zee alle acties van zijn vroegere
metgezellin in het kwaad op ingenieuze
wijze tracht te doorkruisen. Dan komt de
grote afrekening tussen twee „master
minds" die aan elkaar gewaagd zijn.
Het is allemaal sierlijke nonsens, soms
grappig, meestal verward, plezierig om
naar te kijken en gemakkelijk om weer
te vergeten. Decors in op-art, mannenkle
ding uit Barneby Street, mini-rokjes uit
Parijs en de decadente luxe en sadisti
sche trekjes van James Bond maken van
„Modesty Blaise" het prototype van de
modieuze spionagefilm van het ogenblik,
waarin het allang niet meer gaat om
spanning en intelligent spionagewerk,
maar meer om het etaleren van verfijn
de trucs en slimmigheden om anonieme
tegenstanders uit de weg te ruimen. En
de vraag blijft waarom Losey aan dit
modespelletje meedoet.
O
waar koffie goed en vriendelijke
bediening vanzelfsprekend is
KIP INT PANNETJE 4.75
dineren bij kaarslicht
goede wijn v.a 4.00 p.fles
hotel -café- restaurant
HET HOGE DUIN - Wijk aan Zee
40 meter boven zee
Tel. 02517-322 of 341
specialiteitenrestaurant
DIRCK DIRCKZ-A'dam-W.
Bilderdijkstr. hoek Kwakersplein
Tel. 020-83176
ADVERTENTIE
Marlon Brando als de onverzettelijke
sheriff uit „The Chase".
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Mede op aandringen
van burgemeester Van Hall zijn voorstel
lingen van de film „Africa Addio" van
de Italiaan Jacopetti, in Amsterdam
voorlopig afgelast. Vertoningen van de
film hebben in verschillende steden in het
buitenland rellen ontketend. In Den Haag,
waar de film zijn Nederlandse première
beleefde, werd een tegen de film gerich
te actiegroep in het leven geroepen. De
film zou racistische tendensen hebben.
Het bestuur van de Nederlandse Stu
denten Raad (N.S.R.) heeft in een brief
aan minister Vrolijk (Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk Werk) gevraagd, al
het mogelijke te doen om aan de verto
ning van de film „Africa Addio" in Ne
derland een eind te maken. Het N.S.R.-
bestuur acht het onbegrijpelijk, dat de
instantie, die de films keurt en tot taak
heeft films te weren, die een kwade in
vloed zouden kunnen uitoefenen op het
Nederlandse volk, „Africa Addio" heeft
kunnen laten passeren.
Volgens de NSR wordt in deze film de
indruk gewekt alsof de Afrikaanse inwo
ners na het verkrijgen van hun vrijheid
slechts hebben geplunderd en verwoest.
Voor diegenen, die van het vraagstuk van
kolonisatie en dekolonisatie niets afwe
ten en dat is een zeer groot deel van
het Nederlandse volk slaagt de film in
zijn opzet". Het NSR-bestuur acht deze
voorlichting onjuist, beledigend en onno
dig kwetsend voor de Afrikanen, die in
Nederland wonen en studeren en voor de
met Nederland bevriende landen in Afri
ka.
„het mooiste van het mooiste". Tegen contante betaling
keuze uit een beperkte, buitengewoon mooie serie g
SHOWMANTELS in tweeds, camels,
j velours, mohairs, o.a. bezet met schitterende EPEL-
BONTKRAAG als Persianer.Nertz, Bever enz. 89 - ah i
Wellicht als enige
in Nederland
keuze uit een kleine
doch zeer fraaie
collectie
BONTMANTELS
tegen niet nader
te noemen
LAGE PRIJZEN
In overleg met burgemeester Van Hall
heeft het Flora-theater bij het Rem
brandsplein, waar „Africa Addio" deze
maand zou gaan draaien, besloten de
film voorlopig niet op het programma te
zetten. Burgemeester van Hall was op zijn
beurt benaderd door de African Student
Union in the Netherlands, die aankondig
de, dat voor de bioscoop gepost zou wor
den.
Bij het besluit van de directie van het
Flora-theater, die ook als distributeur van
de film voor Nederland optreedt, om
„Africa Addio" voorlopig niet te vertonen,
heeft ook het feit een rol gespeeld dat
deze week de spektakelfilm „De Bijbel"
in het Flora-theater in première gaat, een
film die waarschijnlijk wekenlang op het
programma zal blijven.
Aanvankelijk zou „Africa Addio" in Am
sterdam in het bij het Leidseplein gele
gen Calypso-theater vertoond worden. De
directie van dit theater zag er echter van
af de rolprent op haar programma te zet
ten, omdat het „waanzin zou zijn ge
weest de film uitgerekend bij het Leidse
plein uit te brengen".
ZIJLWEG 57 - HAARLEM
KLEINE PIANO'S
(ook voor buur)
BECHSTEIN
FöRSTF.K
PLEYEL
IBACH
en andere
In de recensie van „Romeo en Julia" in
ons blad Van gisteren werd vermeld dat
deze tragedie van Shakespeare in veertien
jaar niet in Nederland is gespeeld. Deze
opmerking gold uiteraard alleen voor
het beroepstoneel. Door amateurs is het
stuk intussen wel opgevoerd, met name
door de inwoners van Diever (Drente),
die er enige jaren geleden een uitsteken
de opvoering van hebben gegeven.
ADVERTENTIE
Vishal (Grote Markt): Van 10 september
af expositie van schilderijen en grafiek
van Aad de Haas. Dagelijks van 13 tot
17 uur. Tot 17 oktober.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79):
Permanente expositie van oude religieu
ze kunst, schilderijen, middeleeuwse
beeldhouwwerken, handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks, behalve
maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17 uur; zon- en feest
dagen van 14 tot 17 uur.
Frans Halsmusum (Groot Heiligland 62):
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw. waaronder Hals'
meesterwerken. (Dagelijks 10 tot 17 uur,
zon- en feestdagen 13 tot 17 uur).
Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op
donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 u. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 u.
Museum Van Looy, (Kamperlaan), Expo
sitie van werk uit eigen bezit en cul
tuurhistorische diorama's. Dagelijks van
10 tot 17 uur en op zondag van 13 tot
17 uur.
Teylers Museum (Spaarne 16): Perma
nente expositie van schilderijen 19de en
20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita
liaanse en Franse school 16de tot en met
19de eeuw. Fossielen, historisch-natuur-
kundige instrumenten, mineralen, 31-
toons Fokker-orgel (Dagelijks, behalve
zondag en maandag 10 tot 16 uur, de
eerste zondag van de maand van 13 tot
16 uur).
Artificia (Binnenweg 95, Heemstede): Ex
positie van werk uit eigen collectie. Op
werkdagen van 9.30 tot 18 uur. Tot
30 september.
Galerie 3 (Jansstraat 48): Van 11 septem
ber af expositie van tekeningen, aqua
rellen, gouaches en etsen van Thierry
Veltman. Dagelijks van 12 tot 18 uur.
Tot 24 september.
Cruquiusmuseum (Vijfhuizen): Stoomge
maal en oude machinerieën. Maandags
tot zaterdags geopend van 9 tot 17 uur.
Op zaterdag van 9 tot 12 uur. Op zon
en feestdagen gesloten.
Dinsdag 20 september, Grote of Sint Ba-
vokerk, 20 uur: Orgelconcert door Piet
Kee. Uitgevoerd worden werken van
J. S. Bach.
Donderdag 22 september, Grote of Sint
Bavokerk, 15 uur: Orgelconcert door
Albert de Klerk. Programma: Freseo-
baldi, Pasquini, Scarlatti, J. S. Bach,
Brahms en Franck.
Vrijdag 23 september, Minerva Theater
(Heemstede), 20.15 uur: Concert door
het Noordhollands Philharmonisch Or
kest o.l.v. Henri Arends. Solist: Henry
Blackmon (bas-bariton). Programma:
Vejvanofsky, J. S. Bach, Mozart en
Beethoven.
Zondag 18, maandag 19 en dinsdag 20
september, Stadsschouwburg, 20 uur:
A.B.C.-Cabaret o.l.v. Wim Kan en Corry
Vonk met „Wat een land, wat een land".
Composities en muzikale leiding: Ru
van Veen. M.m.v. Maya Bouma, Frans
Halsema, René Frank, Celia Nufaar,
Anke Cordess.
Woensdag 21, donderdag 22 en vrijdag 23
september, Concertgebouw, 20 uur: Ca
baret Jaap van de Merwe met „Meer
geluk dan wijsheid".
Zaterdag 17 september, Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelgroep Ensemble met „De
astrakan jas" van Pauline MacAuley.
Regie: Arnold Gelderman. M.m.v. Hein
Boele, Henk Molenberg, Huid Rooy-
mans, Jenny Arean, Adèle Bloemendaal,
Johan Kaart en René Jessurun Lobo.
Woensdag 21 september, Stadsschouw
burg, 20 uur: De Nederlandse Comedie
met „Wie is bang voor Virginia Woolf'
van Edward Albee. Regie: Henk Rig-
ters. M.m.v. Ank van der Moer, Han
Bentz van den Berg, Femke Boersma
en Will van Seist.
ADVERTENTIE
7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15
Klas. muziek. 7.30 Nws. 7.32 Liederen. 7.55
Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn. (8.30-8.32)
Nws. 9.35 Waterstanden. 12.00 Angelus. 12.03
Country and Western. 12.24 Marktberichten.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.40 Geven en nemen. 12.50
Gram. muziek. 13.15 Voor de tieners. 14.10
Harmonie-orkest. 14.30 Amusementsmuziek.
15.00 Onnodig zwijgzaam. 15.20 Platenfesti-
val. 16.00 Moderne muziek. 17.00 Liedjes.
17.15 Kanjer Koning 1966. 17.25 Gram. mu
ziek. 17.55 Instrumentaal ensemble. 18.20
Sport. 18.30 Jazz. 18.50 Jazz. 19.00 Nws. 19.10
Actualiteiten. 19.30 Gram. muziek. 20.25 Reis-
oogst. 20.45 Intern. Vocalistenconcours 's-
Hertogenbosch 1966. 21.45 Er was eens....
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Me
ditatie. 22.55 Gram. muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.23 Gram muziek. (7.30-7.35 Van
de voorpagina). 8.00 Nws. 8.10 Gram. muz.
9.20 Accordeonsextet. 9.40 Mens en maat
schappij. 10.00 gevarieerd programma. 11.00
Nws. 12.15 Oosteuropese muziek. 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Sport 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15
Spelenderwijs met de lichte muze. 13.40
Voor de twintigers. 14.15 Jazz. 14.55 Loon
naar werken. 15.10 Spaanse muziek. 16.00
Nws. 16.02 Instrumentaal esemble. 16.25 Gr.
muziek. 17.00 Medische kroniek. 17.10 Ame-
teurs, de microfoon is voor u. 17.30 Radio-
weekjourn. 18.00 Nws. 18.20 Tijd voor tien-
agers. 19.10 Boekbespreking. 19.30 Henry:
Klassieke en moderne werken. 20.30-20.35
Nws. 20.35-20.50 Voordracht). 22.00 Gram.
muziek. 22.10 Shalom. 22.30 Nws. 22.40 Actua
liteiten en sport. 22.50 Gram. muziek. 23.55
Nws.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen.
9.00 Nws. 9.02 Solisten- en orkestenpara
de 10.00 Nws. 10.02 Gram. muziek. 11.00 Nws.
11.02 Opera. 11.30 Muziek van Het Leger
des Heils. 11.50 Orkestmuziek. 12.00 Nws).
12.30 Muziekprogramma. 13.00 Nws. 14.00
Nws. 14.02 Platen voor tieners. 15.00 Nws.
15.02 Operettes, musicals en films. 16.00 Nws.
16.02 Gram. muziek. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Muzikaal programma.'
Tophits. 14.00 Nws. 14.03 Musical. 15.00 Nws.
12.40 Weerbericht. 12.45 Oranje boven. 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20
Tophits. 14.00 Nws. 14.03 Musical. 15.00 Nws.
15.03 Amusementsprogramma. 1700 Nws. 18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paar-
desport. 18.30 Beat. 18.45 Sport. 18.52 Gram
mofoonplaten. 19.00 Nws. 19.40 Operette.
21.00 Mozaiek. 22.00 Nws. 22.15 De zeven
kunsten. 22.30 Dansmuziek. 23.00 Frank Si
natra. 23.30 De nachtvlinders. 23.55-24.00
Nws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
19.00 Nws in het kort. 19.01 Klaas Vaak.
19.05 Survival TV-film. 19.30 Weense liedjes.
20.00 Journaal. 20.20 Brandpunt. 20.50 Galg
en rad. 21.30 Bonanza. 22.20 Xango (filmre
portage). 22.40 ANVV-spot. 22.45-22.50 Jour
naal.
NEDERLAND II
20.00 Nws in het kort. 20.01 The long hot
summer (TV-film). 20.50 Landing bij Arn
hem (filmdocumentaire). 21.15 Voor de vuist
weg. 22.20-22.25 Journaal.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
16.00 Philatelistisch allerlei. 16.15 Drie
sterren. (T.V.-film). 16.40 Achter het stuur.
17.00 Voor de kinderen. 17.25-17.45 Kijk op
de wereld. 19.00 Nws. in het kort. 19.01
Klaas Vaak. 19.05 Aap, snor, Swiep. 19.50
Morgen is het zondag. 20.00 Journaal. 20.20
Een man zet door (T.V.-spel). 21.10 Farce
majeure 21.30 Populair muziekprogramma.
22.35 Religieus programma. 22.40-22.45 Jour
naal.
NEDERLAND II
20.00 Nws in het kort. 20.01 De grote ver
kwister (T.V.-film). 20.30 Achter het nws.
20.55 Huil maar even bij mij uit, (T.V.-spel).
21.55 Gitaar en zang. 22.10-22.15 Journaal.
Sociëteit Ekestos, vrijdag 16 september,
20 uur: Dansavond m.m.v. „The Hott-
letts".
Sociëteit Ekestos, zaterdag 17 september,
20 uur: Dansavond m.m.v. „The Faups".
Sociëteit Ekestos, zondag 18 september,
20 uur: Dansavond m.m.v. „The Hum-
backs".
Sociëteit Beat '66, zaterdag 17 september,
20 uur: Dansavond m.m.v. „Ivo and the
Furies".
Sociëteit Artistique, zaterdag 17 septem
ber, 20 uur: Dansavond m.m.v. „Men
Ltd".
R.K. Sociëteit Giovento (Kleverparkweg),
zondag 18 september, 20 uur: Dans
avond m.m.v. „The Volcano's".
ADVERTENTIE
Nederland 1: De K.R.O. begint haar
programma met een aflevering van „Sur
vival" over diersoorten achter het IJze
ren Gordijn die dreigen uit te sterven.
Daarna zingt Herbert Joeks Weense lied
jes met medewerking van Yda Andrea.
Na een aflevering van Brandpunt ziet
men een muzikaal programma over de
jeugd van vroeger en nu met medewer
king van onder anderen Jasperina de
Jong, Hetty Verhoogt en Gerard Cox. Na
een aflevering van Bonanza kan men kij
ken naar een documentaire van Ad Zon
neveld en pater André Truyman o.p. Zij
filmden in het arme noord-oostelijke deel
van Brazilië, waar de Xango bedreven
wordt, een Afrikaanse godsdienstcultus
met primitieve dierenoffers en extatische
dansen. Een groot deel van de bevolking
van Refice, een stad die nagenoeg ge
heel katholiek heet te zijn, zoekt zijn heil
in deze heidense praktijken.
Nederland 2: De AVRO opent de avond
met de laatste aflevering van „De lange
hete zomer". „Landing in Arnhem" is de
titel van een Amerikaanse documentaire
die vervolgens wordt uitgezonden. Deze
brengt de mislukte luchtlanding in beeld,
die de geallieerden op 17 september 1944
op Arnhem uitvoerden en die de over
winning op het Duitse leger had moeten
inluiden. Willem Duys sluit de avond af
met zijn programma „Voor de vuist
weg".
ADVERTENTIE
Woensdag 21 september begint Toon
Hermans zijn Limburgse tournee in Maas
tricht met zijn jubileumshow „Tien Toon".
Na afloop van de galavoorstelling van
zijn show zal de commissaris der koningin
in de provincie Limburg mr. dr. Ch. van
Rooy Toon Hermans namens de provincie
Limburg officieel huldigen. Daarna zal
in de Redoutezaal van de stadsschouw
burg in Maastricht een feestelijke „na-zit"
worden gehouden. Zowel show als „na-zit"
zal bijgewoond worden door talrijke auto
riteiten uit Limburg.