„De meiden" van Genet met mannen in vrouwenrollen Bij Scapino: diverse premières en Marianna Hilarides als gast Première in Amsterdamse Stadsschouwburg „De Astrakan jas", première door Ensemble Verdi's „Nabucco" voor NCRV radio Nieuw tv-programnia voor de consument Boeiend toneelexperiment in Loenersloot crortcjenó MAANDAG 19 SEPTEMBER 19 6 6 6 Klucht van Feydeau onder regie van Bob de Lange HET SPELEN van kluchten is een kunst op zichzelf en een goed acteur is daarom nog lang niet altijd een goede kluchtspeler. In Frankrijk, land met een oude vaudeville-traditie, zijn vele schouwburgen uitsluitend aan dat soort stukken gewijd en die vor men dan ook een voortreffelijke leer school voor de vertolkers van het genre. Vroeger in de tijd van Nap de la Mar en Speenhoff, later van Cor Ruijs waren er ook in ons land we enkele gezelschappen waar acteurs in de praktijk geschoold werden in het spelen van kluchten. Maar die toe stand bestaat niet meer, want de klucht is bij ons min of meer in dis krediet geraakt en welke jonge ac teur of actrice wil (en kan) zich dus nog op de vertolking ervan toeleggen? Simon Koster D avid Koning Nederlands Danstheater opent balletseizoen Tenor Wunderlich overleden Ad Interim Orgeltocht in Groningen op zaterdag 8 oktober de kleintjes van ELISABETH BAS B A S J ES 10 X lekker roken voor 1.10 De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Hermann Göring was mijn schoolvriend C.B. „DE DAME UIT MAXIM" „De dame uit Maxim" („La dame de Chez Maxim"), blijspel in drie bedrij ven door Georges Feydeau. Première van de Nederlandse Comedie op 17 sep tember in de Stadsschouwburg te Am sterdam. Regie en vertaling: Bob de Lange. Decors, kostuums en belichting: Nicolaas Wijnberg. Hoofdrollen: Guus Oster, Ellen Vogel, Bob de Lange, Yoka Berretty, Jules Croiset. BIJGEVOLG ZIJN er in Nederland maar weinig acteurs, en nog minder re gisseurs, die beschikken over het specia le aanvoelingsvermogen, de techniek en de ervaring die voor het spelen en en sceneren van een klassieke klucht worden vereist. Een van die weinigen is Bob de Lange die, naast zijn andere grote artis tieke kwaliteiten, dat bijzondere orgaan voor de klucht heeft, die weet wat er in zit en hoe men het er, zonder smakeloos te worden, kan uithalen. Vooral Feydeau kent hij door-en-door-, in zijn tijd bij het Rotterdams toneel regisseerde hij Feydeau's „Het kind van de rekening", („Le Dindon") en „Hotel het paradijs", („l'Hotel du libre échange"), bij de Ne derlandse Comedie heeft hij nu diens „Dame uit Maxim" („la dame de chez Maxim") geregisseerd. Bovendien heeft hij het stuk zelf vertaald en speelt hij meesterlijk als altijd, een van de hoofd rollen: de oude generaal Petypon du Grèl die het huwelijk van een nichtje tot stand probeert te brengen maar daarbij het hu welijk van een neef volkomen in de war stuurt en tenslotte tot zijn eigen verbazing zelf bruidegom wordt. DE NEDERLANDSE COMEDIE be schikt over nog een knap en ervaren kluchtspeler: Guus Oster, de in „De da me uit Maxim" de klassieke Féydeau-rol speelt van de echtgenoot, die door een uit nood geboren leugen een enorme sneeuw bal v'an vergissingen, nieuwe leugens, nog meer vergissingen en tenslotte volslagen chaos aan het rollen brengt, waaronder hijzelf en zijn omgeving bedolven worden. Zolang hij en Bob de Lange het toneel beheersten beantwoordde de opvoering (waarvan zaterdagavond in de Amster damse stadsschouwburg de première ging) dan ook zeer goed aan de eisen van precisiespel, humoristische uitbeel ding en flitsende dialoog die een stuk van Feydeau stelt. De scènes tussen de le venslustige bullebak van een generaal en zijn burgerlijke neef, die zo zwaar moet boeten voor een verboemelde nacht, wa ren voortreffelijke staaltjes van kluchtig samenspel. MAAR VOOR HET overige stond de op voering helaas niet op hetzelfde peil, en wel om twee redenen. Ten eerste is Georges Feydeau, al is zijn oeuvre op het gebied van de klucht dan bijna klassiek geworden, toch ook niet helemaal aan ver oudering ontkomen en „De dame uit Maxim" bevat dan ook scènes, zoals de twee vrij vervelende dueluitdagingen, het schier eindeloze bal en het te dikwijls herhaalde grapje met de „elektrische slaapstoel", die gerust besnoeid hadden mogen worden (te meer omdat geen klucht een voorstelling van drieëneenhalf uur uithoudt). En ten tweede —hier wreekt zich het genoemde gebrek aan scholing in het genre zijn de spelers van de Nederlandse Comedie, behalve de twee genoemden, in het algemeen weinig geschikt voor het vertolken van werk uit het oude kluchtspelrepertoire. Het is dan ook nauwelijks verantwoord, dat iemand als Ellen Vogel zich moet forceren om van de volkomen absurde rol van me vrouw Petypon een dolzinninge figuur te maken, ook al ging dat haar althans in de bal-scène nog redelijk goed af. Yoka Berretty had voor dë titelfiguur (in de Lange's vertaling wel heel erg Hollands „Troeltje" geheten) wel de goede brutaal ordinaire toon, de gulle lach en de be weeglijkheid, maar nog niet de routine van „timing" en de techniek van het on- weerstaanbaar-pittig lanceren van humo ristische replieken, die er evenzeer voor nodig zijn. Van de overige medewerken den slaagde alleen Jules Croiset er in, de Feydeau-stijl precies raak te treffen; zijn malle jonge hertog de Valmonte was een oerkomische creatie. Nicolaas Wijnberg had de opvoering met royale hand aangekleed in de kleu rige, opzichtige stijl van het Parijs anno 1900. De toiletten van Feydeau's „beau monde" waren het aankijken ruimschoots waard. (Van onze correspondent) LOENERSLOOT. Weinig toneelpre mières zullen in ons land al van te voren zoveel opzien hebben gebaard als die van Jean Genets „De Meiden" in het Mickery Theater te Loenersloot. Afgezien immers van het feit, dat deze Franse auteur met het bewogen verleden en niet onbespro ken levenswandel, in al zijn werken dui delijk wenst te maken, dat hij geen enkel vertrouwen in het leven heeft, dat hij ziet als een voze, verdorven aange legenheid en dat de gruwélijkse valsheid van het menselijk bestaan niet zwart ge noeg geschilderd kan wordenzou deze voorstelling een heel ongewone eigen schap hebben: de drie vrouwenrollen zou den door mannelijke acteurs worden ge speeld. DE AUTEUR had zelf voorgeschreven, nadat hij in de gevangenis in 1944 zijn (eerste) toneelstuk „Les Bonnes" had voltooid dat de door hem geschreven vrouwenrollen door mannen zouden moe ten worden gespeeld. Hij was woedend toen Louis Jouvet het stuk in 1946 in Parijs zijn wereldpremière bezorgde en dit voorschrift van de schrijver negeerde. De homoseksualiteit van Genet is geen volledige verklaring voor zijn eis, dat vrouwenrollen in zijn stukken door man nen dienen te worden gespeeld. Zeker, waar hij een nadere verklaring aan die eis heeft toegevoegd. Het leven, als een groot bedrog en vals gedoe kan volgens Jean Genet alleen naar het toneel worden overgebracht door even vals te zijn. Met andere woorden hij probeert geen theater te maken, dat de werkelijkheid benadert, dat „net echt" is, maar houdt alles bewust onecht. En aan die tot in het absurde doorge voerde vervreemding van welke graad van realiteit ook, aan die vervalsing tot op het bot werkt mee het zichtbaar in vrouwenkleren steken van mannelijke ac teurs. Nu is daaraan voor de acteurs het grote gevaar verbonden dat ze gemakke lijk wegglijden in de risico's c.q. opper vlakkige successen v'an de travestie. En als er iets was, wat „De Meiden" niet kan hebben, dan is het dat. Deze merk waardige mengeling van verwarrende sferen, deze uiterste haat-liefde-verhou ding tussen twee dienstboden, die om beurten mevrouw spelen en zo de geza menlijke haat jegens de werkelijke me vrouw voeden tot hun lugubere spel tot een dramatisch hoogtepunt leidt, heeft al zoveel kwetsbaars, dat alleen een uiterst subtiele behandeling hoe vreemd dat woord dan ook bij dit naar alle zijden overtrokken toneelgebeuren schijnt te passen het stuk overeind kan houden DIE BEHANDELING heeft het van Hans Culeman, Henk van Ulsen en Eric van der Donk, die het stuk onder regie van de jonge regisseur John van de Rest voor de tweede maal in ons land intro duceerden in 1963 deed de Toneel groep Centrum hei voor het eerst, maar met vrouwen onder regie van Theo Kling speelden toen Henny Orri, Karin Haage en Diny Sprock op voortreffelijke wij ze gekregen. Tegenover de beweeglijke, snel van stemmingen wisselende Van Ulsen, die Claire een bijna griezelig-onechte vrouwe lijkheid wist mee te geven, stond de in gehouden gevoeligheid van Hans Culeman en tussen hen beiden zette Eric van der Donk in het midden van dit korte, be nauwende stuk toneel een mevrouw, die verraste door allure, trefzekerheid en presentatie. Hierdoor werd deze produktie van de stichting incidenteel theater-expériment VIJF KLEINE STUKKEN (van Igor Strawinsky) voor vier handen (van Luc- tor Ponse en Peter Rester) dienden ter begeleiding van het openingsstuk van het nieuioe programma van Scapino, waar van gistermiddag in de stampvolle Stads schouwburg te Amsterdam de veel suc ces oogstende première werd gegeven. Het betrof hier een vijftien minuten du rend ballet, gemaakt in opdracht van het Verbond voor Veilig Verkeer door de uit Engeland afkomstige danser Fred Wisden naar een door onderwijzeressen bedacht verhaal. Onder de titel „De knappe zebra" werd op speelse wijze bijzondere aandacht ge vraagd voor de regels van goed gedrag op *t-raat. Van wie de leuke kostuums waren, stond er in het programma niet bij. Toke Herben en André Verdoner waren de clowns in het circusdier dat zijn levens bestemming vindt als oversteekplaats on der het knipogende toezicht van twee stoplichten. Eveneens uit een opdracht dit keer van het ministerie van Cultuur, Recrea tie en Maatschappelijk Werk resulteer de „Het rad van avontuur" door Karei Poons, waarvan het scenario door een scholiere (Thora Justesen) was geleverd. Het is helemaal niet moeilijk om daar aan een paar aardige woorden te wijden, vooral omdat Coby Lankester er even in nemende als effectieve muziek voor h,eeft gecomponeerd en omdat Herman van El- teren met veel fantasie voor de kleurige aankleding tekende. Maar om nu te zeg gen, dat hierdoor liefde voor de danskunst kan worden aangekweekt, zou toch echt wel te ver gaan. Er waren soms scènes met koddige en een enkele keer geestige pantomime, doch verder gebeurde er niet veel. Jammer genoeg geldt hetzelfde voor „Pas-de-poes" van Jan Rebel, die voor zijn trio muziek van Albert Roussel ge bruikte. NIETTEMIN gaf deze hoop voor de toekomst matinee meer dan de eerste voorstelling van het vorige seizoen. Er was nu gelukkig veel minder „litteraire" rompslomp, en werd oprecht geprobeerd met helaas te beperkte middelen van be wegingskunst de jeugd direct te bereiken. Maar wie weet wat de balletmeester Martin Blair met het nog zeer jonge materiaal tot stand kan brengen. Er is een duidelijke vooruitgang aanwijsbaar. Ter versteviging van het normbesef, ook in technisch opzicht, zou men zich meer voor het standaardrepertoire moeten inte resseren hetgeen tevens de vorming van het publiek ten goede kan komen. Een paar goede stappen in die richting werden na de pauze met de tweede akte van „Coppélia" ondernomen een paar stappen maar, want behalve voor de so liste is er niet veel in te dansen en boven dien kan men niet van een choreografisch meesterwerk spreken. De versie van Jack Carter (hier al van vroeger bekend uit vertoningen bij de Nederlandse Opera en het Ballet der Lage Landen) is overi gens rijk aan goede vondsten. Het be zwaar, dat uit de rol van de poppendok ter ieder spoor van karakter is weggeval len, werd thans nog groter gemaakt door het kluchtige toedoen van Wim Bender. Blijkbaar echter houden kinderen daar wel van en om hen gaat het tenslotte. HET BELANGRIJKSTE van deze uit voering was het optreden als gast van Marianna Hilarides, nog steeds onze eer ste ballerina, in de dubbele zin van die eretitel. Zij heeft gewonnen aan toneel persoonlijkheid en verloren aan technisch raffinement, maar het streven naar per fectie straalde nog even helder door alles heen. Haar medewerking leek bovendien alles en iedereen te transformeren. Zelfs iets onbelangrijks als dit bedrijf over „het meisje met ogen van email" op muziek van Delibes verkreeg er waarde door en daardoor verdwenen alle bij gedachten naar de achtergrond, want het is tenslotte van het grootste belang dat de jeugd een verrukkelijk voorbeeld krijgt. slist ding verdient in te krijgen. brede kring belangstel- Het Nederlands Dans Theater geeft op woensdag 21 september de openingsvoor stelling van het balletseizoen in de Ko ninklijke Schouwburg te Den Haag. Uitgevoerd zullen worden „Les Danses Concertantes" op muziek van Igor Stra winsky met choreografie van Job San ders, „De anatomische les" op muziek van Marcel Landowsky met choreografie van Glen Tetley en „Casse noisette" op muziek van Peter Tsjaikovsky met cho reografie van Lev Ivanov. Het programma wordt afgesloten met „Point of no return" op muziek van Wil lem Pijper, Karl-Heinz Stockhausen en Pierre Henry. Dit ballet, de nieuwste choreografie van Hans van Maanen, werd eerder op het Holland Festival uitge voerd. Dirigent van het Nederlands balletor kest is Leo Driehuys. De Westduitse operatenor Fritz Wun derlich is op 36-jarige leeftijd in Heidel- berg overleden. Twaalf dagen geleden liep hij ernstige verwondingen op bij een val van een trap. Wunderlich genoot vooral bekendheid voor zijn vertolkingen van Mozart en Richard Strauss. Dit seizoen zou hij opgetreden zijn bij de opera in New York. HET TONEEL- EN televisiegezelschap Ensemble heeft zich zaterdagavond voor de eerste maal in dit seizoen aan het Haarlemse publiek voorgesteld met een thriller, waarmee het helaas niet veel eer heeft ingelegd. Daaraan dient onmiddellijk te worden toegevoegd dat de acteurs van dit (naar het heet uit het Engels ver taalde) stuk een voorstelling hebben ge geven waarin veel kon worden gewaar deerd. DE ASTRAKAN JAS behoort tot het jaren geleden populaire genre stukken, waarin een paar geslepen boeven de de gens kruisen met een lakonieke inspecteur van politie. Hun aantrekkelijkheid ont leenden deze thrillers aan hun hechte en verantwoorde bouw. Aan het slot bleek de vertegenwoordiger van de wet de stuk jes van de legkaart zó aan elkaar te kun nen passen, dat een sluitend geheel werd gevormd. Dan moest de misdadiger be kennen het spel te hebben verloren. Een der voorwaarden was daarbij dat géén stukjes overschoten. Aan deze eisen nu voldoet „De Astrakan jas" in allerlei op zichten niet. Het verhaal is zwak van bouw, het zit vol onwaarschijnlijkheden en aan het einde blijft de toeschouwer met zoveel vraagtekens zitten, dat hij met 'n gevoel van onbevredigdheid de schouw burg verlaat. Het gegeven op zichzelf is niet onaardig. Drie misdadigers, twee mannen en een meisje, weten te bewerk stelligen dat een volkomen onschuldige wordt beticht van de misdaad die zij ge pleegd hebben. Zelfs weten zij zich tijdig uit de voeten te maken, zodat de onge lukkige met de brokken en een hoogst argwanende inspecteur van politie blijft zitten als het doek voor de laatste maal valt. Voor een stuk in drie bedrijven was dit gegeven evenwel te mager en de schrijfster heeft het daarom opgesierd met allerlei nodeloze franje en het, ter- wille van de hedendaagse mode neem ik aan, bovendien nog gelardeerd met niet ter zake doende homofilie. Zo is een on aanvaardbaar en onwaarschijnlijk geheel ontstaan, waaraan ook nog alle humor vreemd is. Wanneer het programma ons verzekert dat de schrijfster „iemand is om in de gaten te houden" dan zijn er vele redenen om het daarmee oneens te zijn. GELUKKIG kan over de voorstelling gunstiger worden geoordeeld. Onder lei ding van Arnold Gelderman, die hiermede debuteerde als regisseur bij het gezel schap, hebben de medewerkenden zich van een zware taak goed gekweten. Het is waarlijk niet hun schuld dat zij het stuk niet geloofwaardig konden maken. Het misdadige trio werd gespeeld door Henk Molenberg, Huib Rooymans en Jenny Arean. In het demonische gezag van de leider over zijn ondergeschikten kon men geloven. De onschuldig verdachte en naar men moet vrezen veroordeelde werd vertolkt door Hein Boele. Hij is het type van de anti-held, de gewone burger jongen die onverwacht in een complot verzeilt en het slachtoffer wordt. Met kleine en subtiele schrikbeweginkjes wist Boele de rol leven in te blazen. Johan Kèarf was de inspecteur die meent alle troeven in handen te hebben, maar zich nochtans in de luren laat leggen. Aan Adèle Bloemendaal als de hospita en aan René Jessurun Lobo als politieman dank ten wij de momenten waarop we hartelijk konden lachen. Helaas waren het er wei nige, want beiden sterven een ontijdige dood. Ik vrees wel een beetje dat die ook aan het stuk beschoren is. Van de zorg en toewijding waarmee het wordt ge speeld, zou dat jammer zijn. Diderot verboden. De Spaanse vertaling van Diderots „La Réligieuse", zojuist in Barcelona van de pers gekomen, is door de Spaanse politie in beslag geno men, daar de inhoud „een ernstige aan tasting betekent van de christelijke mo raal en de goede zeden". Jenny Arean, Hein Boele, Henk Mo lenberg en Huib Rooymans in „De Astrakan jas", waarvan zaterdag avond door Ensemble de première werd gebracht in de Haarlemse Stadsschouwburg. Woensdagmiddag 21 september wordt het eerste gedeelte van de opera „Nabuc co" van Verdi uitgezonden voor de NCRV- radio in het programma „Uitgezochte ope rafragmenten". Het tweede gedeelte wordt donderdagmiddag 22 september uit gezonden in de rubriek „Opera". In 1842 ging „Nabucco", de tweede ope ra die Verdi componeerde, in première in de Scala van Milaan. Er werden 57 op voeringen gegeven en dat is voor de Sca la nog steeds een record. Vooral het „Sla venkoor" dat elke opvoering opnieuw her haald moest worden, werd een enorm sue ces. Op 8 oktober wordt in Groningen een rondleiding gehouden langs de orgels van Zeerijp, Leermens, Krewerd en Uithuizen onder leiding van Cor Edskes (organist en rijksorgeladviseur) L. Brandts Buys (ar chitect en supervisor van de Provinciale Groninger Schoonheidscommissie). De bustocht begint in de stad Groningen, om half twee 's middags bij de Der Aa-kerk Na afloop wordt een orgelconcert geboden in de Der Aa-kerk met medewerking van de Cantorij van de kerkmuziekschool van de Evangelisch Lutherse kerk te Hanno ver, onder leiding van Werner Immel- mann. Deze uitvoering duurt van half tot half 9 's avonds. Een vouwblad over dit evenement verkrijgbaar bij de VVV-kantoren. Kosten exclusief reisgeld naar Groningen, 5 per persoon. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram.muz. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek (8.30-8.32 Nws.). 8.40 Voor de huisvr. 9.30 Conciliepostbus. 9.35 Water standen. 9.40 Gram.muziek. 10.00 Orkestwer ken. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram.mu ziek. 11.50 Volaan.vooruit. 12.00 Angelus 12.03 Orkestmuziek. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Gram.muziek. 12.55 De Ope ning van de Nieuwe Zitting der Staten-Gene- raal. 13.15 Troonrede. 13.45 Musiësta. 14.20 Schoolradio. 14.40 Nws 14.45 Gram.muziek. 15.20 Er was eens 16.00 Voor de zieken. 16.40 Programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 De Kinderboeken bus. 17.50 Overheidsvoorlichting. 18.00 Lich te muziek. 18.20 Uitzending van de V.V.D. 18.30 De architect K. P. C. de Bazel en zijn tijd: 1869-1923. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Klassieke en mo derne muziek. 20.20 Moderne liederen. 20.50 Van aanpassing naar ontmoeting. 21.30 Mu ziek in miniatuur. 22.00 Geestelijke liederen. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epi loog. 22.45 Muziek kent geen grenzen. 23.55 Nieuws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gram.muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Orkestwerken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00-11.02 Nws.). 11.02-11.32 Voeding en ge zondheid. 12.00 Orkestmuziek. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 13.40 Gram.muziek. 12.55 De opening van de nieuwe zitting der Staten-Generaal. 13.15 Troonrede. 13.45 Journaal. 14.00 Klassieke en moderne muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Gram.muziek. 15.15 Nieuws met een bespre king van de Miljardennota. 15.22 De Miljar dennota en de troonrede. 16.00 Nws. 16.02 Volksliederen uit Oost-Europa. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Muziek voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15 Actualitei ten. 18.25 Orkestmuziek. 19.00 Gesproken brief uit Parijs 19.05 Gewijde muziek. 19.20 Paul Vlaanderen hoorspel i 19.50 Gram.mu ziek. 20.00 Nws. 20.05 De Miljardennota en de Troonrede. 20.45 Vakantie Toeslag. 21.45 Lichte muziek. 22.00 Klassieke en moderne muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Platenprogramma. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen 9.00 Nws. 9.02 Instrumentaal allerlei. 10.00 Nws. 10.02 Long drink (Om 11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Volksliedjes. 12.30 Platenpro gramma. 13.00 Nws. 13.02 Amusementsmu ziek. 13.30 Klanken van eigen bodem. 14.00 Nws. 14.02 Lichte muziek. 15.00 Nws. 15.02 Platenprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Platen- programma. 16.30 De Top Tien. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Verzoekplatenprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui tenlands perso\erzicht. 13.00 Nws. 13.20 Klas sieke muziek. 14.00-14.03 Nws. 16.00 Nws. 16. Beursberichten. 16.09 Lichte muziek 17.00 Nws. 17.15 Jazz. 17.45 Jeugd musiceert. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sport. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Amusements muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Klas sieke muziek. 20.27 Hoorspel. 22.00 Nws. 22.15 De zeven kunsten. 22.30-23.00 Lichte muziek. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 19.00 Nws in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Een Comedy Caper. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Flipper. 20.00 Journaal. 20.20 Boerenpartij. 20.30 Hermann Göring was mijn schoolvriend. 22.00 Dylan Thomas 1914-1953. 22.20-22.25 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws in het kort. 20.01 Concert. 20.50 Patrouillewagen '54 antwoord! 21.15 Jazz 21.40 40 jaar VPRO. 22.05-22.10 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 10.45-12.00 Schooltelevisie. 12.55-ca. 13.45 Prinsjesdag. 19.00 Nws. in het kort. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorge stoorden. 19.35 De vreemdeling. 20.00 Jour naal. 20.20 Silhouet. 21.00 Anna Moffo Show. 21.50 Vanavond in Nieuwspoort. 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II 19.30 Prinsjesdag. 20.00 Nws. in het kort. 20.01 De onbekende wereld. 20.25 The Fugi- naal. 22.10-22.40 Heidense cultus in Brazilië, tive. 21.15 President Kennedy. 22.05 Jour- Toen Robert Siodmak in 1951 terugkeer de naar Duitsland dat hij in 1933 had verlaten, trad hij opnieuw in dienst van de UFA, de onderneming die hem in 1930 zijn eerste kans als volwaardig filmre gisseur bood, nadat Siodmak met „Men- schen am Sonntag" de aandacht op zich gevestigd had. Zijn beste na-oorlogse Europese film werd in 1960 in die ver trouwde omgeving „Mein Schulfreund", een verfilming van een destijds in West- Duitsland populair toneelstuk van R. A. Stemmle, waarin een eenvoudige postbo de midden in de oorlog zich eensklaps herinnert dat hij ooit eens met Hermann Göring op de schoolbanken heeft gezeten. Die herinnering brengt hem ertoe de machtige luchtmaarschalk een brief te schrijven met het verzoek een einde te maken aan de moordende oorlog die be halve veel ellende hem, Ludwig Fuchs, bovendien belemmerde in zijn werk voor de posterijen. De goedbedoelde brie'f be zorgt de brave ambtenaar de nodige moeilijkheden gedurende het restant van de oorlog, maar ook na de oorlog blijft het noodlottige epistel voor hinderlijke complicaties zorgen die Ludwig Fuchs dwingen een proces te forceren, waarin aangetoond moet worden dat zijn geest niet gestoord was toen hij tot zijn vriend Hermann Göring een goedbedoeld ver zoek richtte. Het was van het begin af aan duidelijk dat Heinz Rühmann de aangewezen ac teur was om de rol van de welmenende en vasthoudende Fuchs te spelen en zo kwamen Robert Siodmak en de filmko miek die dertig jaar tevoren in Siodmak's „Der Mann der seinen Mörder sucht" was opgetreden, weer samen in een ge meenschappelijke filmonderneming. De jolige komiek van destijds was een meer bezadigd acteur van tragikomische rollen geworden en als zodanig zien we hem de gewetensvolle postbode spelen in een sati risch getint blijspel over diens verbeten strijd om rechtsherstel. Nederland 1: Na Klaas Vaak en een Comedy Caper wordt in Openbaar Kunst bezit aandacht besteed aan het onder werp maskers. Hierna wordt een nieuw avontuur van Flipper uitgezonden. De hoofdfilm van vanavond is getiteld: „Her mann Göring was mijn schoolvriend". De hoofdpersoon is een postbode die door allerlei verwikkelingen tijdens de oorlogs tijd bestempeld wordt als zijnde niet toe rekeningsvatbaar. Alles berust op een misverstand, maar als de vredestijd aan breekt, blijkt het zeer moeilijk te zijn dat te bewijzen. Tot slot van de avond wordt een documentaire uitgezonden over de Engelse dichter Dylan Thomas (1914- 1953). In deze documentaire zijn enkele door hemzelf voorgedragen gedichten op genomen. Nederland 2:' Het programma begint met „Concert voor jonge mensen" gepre senteerd en gedirigeerd door Leonard Bernstein. Na een aflevering van de po litieserie „Car 54" speelt het Paul Bley- trio moderne jazz. Hierna brengt de V.P.R.O. enkele flitsen van het jubileum congres, dat zaterdag 17 september in Amsterdam gehouden werd ter gelegen heid van het. 40-jarig bestaan van deze omroep. <§oud - j&loer - Sforlogea - SCeltum^leet Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Tal. 02500 -10616 Vanaf 1 oktober zal de VARA elke vrij dagavond in de nieuwe vijf minuten du rende rubriek „Uitgerekend" adviezen ge ven voor specifieke weekend-aankopen. Het is een soort uitbreiding van het pro gramma „Koning Klant" dat maande lijks in het zaterdagmiddagprogramma wordt uitgezonden. De presentatie van beide consumentenprogramma's wordt verzorgd door Elles Berger en Gerrit Eerenberg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 6