en „Lampgiet" in Veenendaal in nozemrel ontaard POLLE, PELLI EN PINGO ECHTER. TIE KRAMMETJE FOK PANDA EN DE MEESTER KRISTAL-KIJKER 7 Bliksemactie voor vluchtelingen Ons vervolgverhaal lekker lopen lekker lopen ROMEINSE ASKIST IN LIMBURG GEVONDEN DINSDAG 20 SEPTEMBER 1966 Een oorspronkelijke Nederlandse roman door Willy Corsari Folkloristisch gebruik van eeuwen her Vlees hoort erbij Huizing „Dikke Piet Springlevend (Rug )zakentenue Huizing &V £vC SC" 1vi WMMfllWWWWWWIAAAAA 117) Het was even stil. Charlotte zat naar haar te kijken. Haar bij zich hebben, dat lieve, vrolijke en tede re kind. Zoveel tederder dan Chris ooit voor haar was geweest. Maar zij zou niet voldoende op haar kun nen letten, ze had haar werk, en Chris. Hoe zou hij het vinden, als hij hoorde dat zij Marjolein bij zich had genomen? Hij kon zo vreemd zijn, zo onberekenbaar. Soms deed hij onverschillig, alsof hij weinig om haar gaf, dan plotseling voelde zij een jaloezie in hem, die hij verborg onder nurksheid of spot. Hij had haar uitgehoord over Kaj die vent waar je op alle foto's mee staat hij sloeg haar gade, als zij samen was met Simon, ze had soms glimlachend gedacht, dat hij als een echtge- genoot was, die zijn vrouw weinig liefde geeft, maar toch jaloers is- Zelfs kon hij het soms niet verdra gen, als Marjolein haar aanhaalde. Ze zei: „Het is beter, dat je bij mijn moe der gaat wonen. Dan heb je een regelmatig leven, ik eet op ongere gelde tijden, ben nogal eens weg. Je kunt me zaterdags opzoeken en ik neem je dan weer 'es mee uit. Maar je moet me beloven, dat je niet meer zult omgaan met dat slag jongens en meisjes." „Marjolein zei gedwee: „Ja, tante Charlie." Maar zij dacht: met wélke jongens en meisjes dan wel? Zulke meisjes als Elisabeth en Inge hebben nette jongelui, waar ze mee uitgaan. Maar zij werd opge wekter, toen Charlotte zei: „Dan eten we nu iets en daarna ga ik een film met je zien." Een maand later had zij alles ge regeld om Chris naar Davos te bren gen. Hij zei gelaten: „Zoals je wilt. Het is ook veel ge makkelijker voor jou, dan hoef je niet elke zondag hier te zitten." Zij had haar besluit niet lichtvaar dig genomen. Toen de twijfel haar geen rust meer liet, was zij op een morgen naar een stille mis gegaan en had gebeden: Lieve God help me om nu goed te kiezen. Ik heb altijd alles verkeerd gedaan, ik weet het wel. Ik heb gezondigd ook. Maar ik heb er een einde aan gemaakt en alleen nog voor Chris geleefd. U weet hoe zwaar het me soms valt. Help me nu, dat ik doe wat goed voor hem is, ik weet het niet, ik kan niet, ik durf niet kiezen. Toen zij naar huis ging, was zij opeens heel rustig geworden en heel zeker van wat zij moest doen. Op onberedeneerbare wijze, zoals zij door alle geloofstwijfelingen en wor stelingen heen, door duisternis en verlatenheid, soms een zekerheid voelde, die zij niet kon verklaren. Zij bleef nog een week in Davos. Chris was rustig en zei alleen: „Het kost allemaal zoveel geld „Dat is niet belangrijk. Maar als er oorlog komt, ben je hier misschien veiliger dan in Holland. Ik heb geld op een bank gezet en zakenvrienden van me in Zürich zullen voor je zor gen en je ook soms opzoeken. Ik kom natuurlijk ook. Misschien zul je gauw beter zijn." Charles Charlotte Hij zweeg. Hij geloofde niet, dat hij ooit beter zou worden. Hij had al te veel gehoord van andere zieken. Het was altijd dezelfde geschiedenis: je begon met een jaartje kuren en dan werden het jaren en jaren, of je werd een tijd beter en dan begon het opnieuw. Maar hij hield zich, als of hij hoopvol was. Charlotte voelde zich hoopvoller dan tevoren- Zij had nog steeds de rust in zich gehouden, waarvan zij was volgestroomd na die morgen in de mis. Waarom moet ik dit telkens weer verliezen? dacht zij. Waarom maakt God het ons zo moeilijk om al tijd vol geloof en vertrouwen te zijn? Het leven zelf is al zo moeilijk. Een ogenblik, toen ze afscheid nam van Simon, had zij gedacht: dit was mijn laatste kans om eindelijk be vrijd te worden van eenzaamheid, eindelijk iemand te hebben, op wie ik kan steunen. Nu dacht zij: ik zou nooit met hem kunnen trouwen. Wat ik ook heb gedaan, ik ben altijd te ruggekeerd tot God. Dan zou ik niet meer terug kunnen. Ik zou als een kind zijn, dat voor altijd de deur van het ouderlijk huis achter zich heeft dichtgeslagen. Zij was bijna opgewekt, toen zij de avond na haar terugkeer haar moeder ging opzoeken. De oude vrouw had vol angst haar terugkeer afgewacht en toen Char lotte merkte, hoe zenuwachtig zij was, toen ze zo benepen zei: Je moet niet bóós zijn, Charlie, ik kon er niets aan doen, voelde zij een steek van berouw, om al de keren dat zij ongeduldig en onvriendelijk was geweest „Wat is er dan?" vroeg zij en dacht vaag aan geldkwesties. „Marjo is weg". „Weg? Naar haar grootmoeder?" „Neen, naar haar moeder." Charlotte staarde haar aan. „Is die terug?" De oude vrouw, gerustgesteld, be gon een lang verhaal. Marjoleins grootmoeder was hier gekomen met een Franse brief van een meneer Dutil, die getrouwd was met Maya. Ze woonden in Brussel en hij schreef, dat zijn vrouw niet erg goed was op het ogenblik en vroeg of Marjo wou komen, ze ver langde zo naar haar. Hij kon de zie ke niet alleen latên om Marjo te ha-* len, maar als hij wist met welke trein ze aankwam, zou hij haar af halen. „Ja, als haar moeder nu behoor lijk getrouwd is, vind ik dat het een goede oplossing is", zei de oude vrouw. Heimelijk was zij bang geweest voor de verantwoording, die Charlot te haar op de schouders had gelegd. Als er iets verkeerd ging, zou Char lotte het haar verwijten. „Een moeder is niet te vervangen gen", zei Mademoiselle ernstig. Maar in haar kleine ogen lichtte een stille triomf, terwijl zij keek naar Charlottes verslagen gezicht. „Het kind was dol van geluk", voegde ze er aan toe. Charlotte sprak niet veel. Ze ging kort daarna weg. (Wordt vervolgd.) Tijdens het traditionele „Lanipegietersavondfeest" dat elk jaar in september in de Gelderse gemeente Veenen daal wordt gevierd is liet maandagavond tot vrij ernstige ongeregeldheden gekomen tussen politie en groepen op geschoten jongelui, die door provocerend optreden het feest en de daarbij behorende kinderoptocht in de war probeerden te sturen. Er werden in het centrum onder meer olievaten over de weg gerold, waardoor het ver keer in gevaar werd gebracht. Gemotoriseerde politie ontruimde het centrum en maakte daarbij gebruik van de wapenstok. Hoewel er rake klappen vielen is er, zover bekend, niemand ernstig gewond geraakt. Er werden zes arrestaties verricht. De duizenden die naar het centrum waren gekomen om de feestelijkheden bij te wonen, werden eveneens verspreid om erger te voor komen. DE JEUGD zingt tijdens de optocht in onvervalst dialect: Lammeliedjes-aovund Lammeliedjes-aovund Falalom, titeralalo, titeralalom ,'k Hep van me moeder un lampion gekreege En van me vaoder un keersie d'r in gekreege 'kVraog an Katrientjie hoe laot zal ut weeze 't Is op slag van halluf, halluf neege Falalom, titeralalom, titeralatom. HET BETREFT hier een traditie van eeuwen her. De oorsprong van het „Lam- meliedjesfeest-lied" is onbekend. Het is van geslacht op geslacht overgegaan en het is wellicht alleen in die zin aan de mo derne tijd aangepast, dat het woord lam pion in de plaats is gekomen van de kale bas. Zeker is, dat het lied al bestond voor de lampion zijn intrede deed. Velen zien hierin een typisch Vlaam se invloed, meegebracht door de 300 Vla mingen, die in het midden van de zes tiende eeuw onder leiding van de Ant werpenaar Gilles van Schoonbeke met toestemming van de bisscho- van Utrecht de z.g.n. Rhenense veenmoerassen in het zuidoostelijk deel van de provincie Utrecht gingen „vervenen" en later de kolonie Veenendaal stichtten. In Vlaanderen vond n.l. de „Lampe- giet" plaats op 1 september: het feest van Sint Gilles. Het was een herfst- en lichtfeest en tegelijk een feest van de arbeid. Er werd naar Vlaamse trant duch tig bij gegeten en gedronken. Anderen willen het Munsterland in Duitsland als bakermat van dit feest aan wijzen. MEN MOET echter teruggaan naar de tijd, dat er nog geen gas of elektriciteit bestond. Men werkte toen en vooral de thuiswerkers bij het licht van een k"°rs of Mn <?nU"P"s p*> later Hi p.n olielamp. Zowel de snotneus als de olie lamp kunnen niet branden, zolang er geen olie wordt ingegoten. Om Lampegieters- avond waren de dagen zo kort geworden, ADVERTENTIE Speciaalzaak voor prettige schoenen Haarlem, Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forma Natura ifWWWWWVWVWVWWVVWVWWWVVWVWVVWVWVWVWVWWVVWVWWWWVVVWWWVWVVVVV 50. De duistere gedaante liet een grimmig lachje ho ren, toen de treinwagon vol goud om een kromming zichtbaar werd. „Rijkdom is mijn deel!" prevelde hij, de stand van een wissel veranderend. „Ofwel: Pecu nia me parta, zoals de ouden uitriepen als zij een klei ne winst hadden gemaakt!" Het rijtuig bolderde schurend en piepend het zijspoortje op, en zodra het de wissel was gepasseerd, duwde de gemaskerde figuur deze terug. „Hiermee is dit spoor voor een wijle uitge wist!" sprak hij tot zichzelf. „Niemand zal er voorlo pig aan denken om op deze vertakking naar het ver miste goud te gaan zoeken!" Met die woorden nam hij een aanloop en sprong op de goederenwagon, die rikketikkend over de rails uit het gezicht verdween. DE SCHOOLMEESTER KOMT ACHTER ONS AAK!. LATEN WE WAT EEM VREEMDE TOM' LIEP 1 70 MAARWE6' kS—y~ DE TOM WEER NEERZETTEN 22M-C. LEEfe! NU BEGRIJP IK ER HELE' MAAI, NIETS MEER VANOHt MISSCHIEN BEN IKWELZIEK? IK MOET DIRECT DOKTER Dl U SPREKEN WAT EEN GEI.UK, DAT HIER JUIST EEN GAT IN DE 6R0ND WAS! NOU "ZEG: dat de thuiswerkers 's-avonds niet meer zonder licht konden werken. Zij moesten dan de lamp vol gieten of, in nog oudere tijden, de kaars begieten. Vaak was het toen de overheid die be kend maakte, op welke dag de handwer kers weer bij kaars- of lamplicht „moch ten" gaan werken. Dit gebeurde in heel Europa in september-oktober en ging in verschillende centra van wolwevers, voor al in Vlaanderen en Munsterland gepaard met flink schranspartijen. Typerend is ook, dat op het Vlaamse feest van Sint Gilles de slagers grote stukken vlees uitstallen, die fraai versierd waren. Ook dit is door de Vee- nendalers overgenomen, want op Lampe- gietersavond ziet men in de étalages van de slagers eenzelfde beeld. Jammer ge noeg is dit stuk folklore de laatste jaren wat aan het tanen. De broeders van het vleesgilde, die nu nog op Lampegieters- avond een pronkstuk van hun etalage ma ken, kan men op de vingers van één hand tellen. IN HET VROEGERE Veenendaal nam op Lampegietersdag iedereen vrij. Men dronk dan saliemelk, of zoals dat in het Veenendaalse dialect heet „zelfstoel". Dit vreemde woord vindt zijn oorsprong in het feit, dat de salieplant bij het groei en sterk uitstoelt. Wie geen „smaak" meer had in saliemelk ging over op „Dik ke Piet", een niet minder vermaarde feestdrank, die bestond uit jenever met. stroop! MET DE KOMST van de fabrieken in Veenendaal is de vrije dag verdwenen. Saliemelk en Dikke Piet zijn verdrongen door de chocolademelk en het geestrijke nat van Schiedam. Bij de chocolademelk eet men bij voorkeur kaneelbeschuitjes, die men in Veenendaal „ijsbeschuitjes" pleegt te noemen. In de donkere dagen van de laatste oor log werd vanwege de verduisteringsplicht Lampegietersavond niet gevierd behalve op die ene befaamde avond in september 1941. Toen trok ondanks het verbod van de bezetter een stoet door de straten, gesierd met oranjekleurige of rood-wit- blauwe lampions en laaide de liefde van het calvinistische Veenendaal voor het Oranjehuis fel op. De nationale liederen schalden die avond door de duistere stra ten van Veenendaal. De gevolgen bleven niet uit. Een zeven tal vooraanstaande Veenendalers werd in het concentratiekamp Amersfoort gevan gen gezet. Bijna twee maanden moesten zij in deze hel blijven. Kort voor Kerst mis kwamen zij weer thuis. TOEN DE OORLOG voorbij was her leefde het feest, eerst schuchter, later in zijn volle uitbundige glorie. Anders dan voorheen, wat meer toegespitst op de kin dervreugde, wat minder op de oude tra ditie. Oude Venendalers zeggen daarom smalend dat de echte „Lampgiet" mors dood is, maar zij vergissen zich. Want een stukje oeroude folklore dat zich ver jongen en vernieuwen kan, is kennelijk springlevend- dat spreekt vanzelf. Last met de ontvangst van het derde net op uw transistor-radiootje op de wandeling of aan het strand? Dan is dit iets voor u: een rugzak met inge bouwde telescoop-antenne die, tenvolle uitgetrokken, 20 meter hoog reikt. Ont wikkeld voor de Amerikaanse strijd krachten in Vietnam, maar wellicht in kleiner en handzamer uitvoering ook iets voor de mobiele burger-radio liefhebber. "i"l IWHfMBfWHH '"Wlf1 "'H'1'1! ADVERTENTIE Speciaalzaak voor prettige schoenen Haarlem, Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forma Natura BIJ GRAAFWERK in de Limburgse gemeente Brunssum is een bulldozer op een Romeinse askist gestoten, die bij de ze botsing met de techniek goeddeels he laas vernield werd. Prof. dr. J. Bogaers van de Rijksdienst voor Oudheidkundig bodemonderzoek heeft de inhoud van de kist, die uit circa 200 na Christus da teert, uitgegraven. Daarbij kwamen de resten van gecremeerde vrouwenbeende ren, diverse stukken glas- en aardewerk, een stukje goud, een met zilver beslagen spiegelhandvat, een aantal ringen van barnsteen alsmede enkele bronzen schij ven waarschijnlijk onderdelen van een muziekinstrument aan het daglicht. De meeste voorwerpen waren in redelijk goe de staat. Zij zullen in Amersfoort schoon gemaakt en gerestaureerd worden. (Van onze correspondent) BUSSUM Maandag 24 oktober wordt een bijzondere avond: de avond van een bliksemactie voor de vluchtelingenhulp. Vijftien landen doen aan deze, op Initia tief van Nederland opgezette en door een internationale werkgroep onder leiding van prins Bernhard voorbereide actie mee. De actie in Nederland zal met name ge richt zijn op hulp aan Tibetaanse vluchte lingen in India en Nepal. i t fe'X-7 Sir w 12. Rechter Tie en zijn twee metgezel len lopen over het roodgelakte bruggetje naar het kleine paviljoen in de lotusvij ver. De dode dichter leunt achterover in zijn stoel. Hij is gekleed in een eenvou dig huisgewaad van grijs linnen en zit er eigenlijk heel vredig bij. Als er geen dolk uit zijn borst stak, zou men denken dat hij sliep. Voor hem op tafel staan een tinnen kan een een wijnkopje. Als Rechter Tie de dichter genaderd is, be tast hij de armen en schouders van het lijk en zegt: „Hij begint juist stijf te wor den. In dit vochtige weer kunnen we al leen maar raden wanneer de dood is in getreden, maar in elk geval zóu ik zeggen dat het na middernacht moet zijn ge weest. Vreemd dat er zo'n rustige glim lach op zijn gezicht ligt", vervolgt hij. „Meng Lan moet zijn moordenaar toch gezien en gesproken hebben. Het kan haast niet anders of hij heeft hem ook een mes zien trekken. Was hij zo filoso fisch dat hij glimlachte om de doodof kan er een andere reden zijn geweest"? Rechter Tie richt zijn blik op de dolk, waarvan het eenvoudige ivoren gevest wel geen aanwijzing zal opleveren. Het mes s recht in het hart gedrongen en moet terstond de dood ten gevolge heb ben gehad. De Rechter steekt zijn hand uit om het lemmet voorzichtig uit de .wond te trekken. 630. Nu jullie zolang Brammetje Fok al kennen zul je wel weten, dat hij een tik je nieuwsgierig is uitgevallen. Het zal je dus niet verwonderen dat hij niet van plan was opnieuw naar bed te gaan, voor dat hij wist waar dat vreemde, kermen de geluid vandaan kwam. Voorzichtig schoof hij vooruit in de door buigende dakgoot. Al spoedig kwam hij zij een verlicht venster. En er was nu geen twijfel aan, dat daar dat doordringende gejank werd veroorzaakt! Bram keek naar binnen en begreep ein delijk wat hem in zijn rust had gestoord. Onder de balken van het zolderka mertje zat een dikke Schot met grote ernst en niet geringe kracht een doedelzak te bespelen. Bram kende natuurlijk dat wonderlijke instrument, waarop alleen de Schotten kunnen spelen. Er waren zélfs momenten, dat Bram deze muziek wel waarderen kon maar midden in de nacht had hij er iets op tegen. Als Karo niet zingen mocht, zag Bram niet in, waarom een ander wel de hotelgasten uit de slaap mocht houden. Vastbesloten stak Bram eensklaps het hoofd binnen het raam. „Ahoy, Doedelzak," zei hij vriendelijk, „zou u niet liever ophouden? U maakt al le katten in de buurt wakker."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 9