Samen met Sinterklaas op de televisie DANNY KAYE KOMT LAND IN ONS UNICEF- FEEST VIEREN Enrico Neckheim: Chaotisch en beminnelijk JENNY VEENINGA: „Boos omdat ik met meteen Carmen kreeg" J' 17 Huilen ZATERDAG 1 OKTOBER 1966 Erbij Een ontwerp voor één van de kerstkaartenwaarvoor de op brengst ten goede komt aan het Kinderfonds van de Verenigde Naties. iMÉMËÊ Provo-krant Muziek bij films Jenny Veeninga als de exoti sche hoofdfiguur in de komische opera „De telefoon" van Menot- tï, die op het Haarlemse Harte- wens Festival zal worden uitge voerd en daarna op 't tv-scherm komt. •ENNY VEENINGA begint haar naam en faam als „baro nes in Catootje" kwijt te la ken en eindelijk als opera zangeres naar voren te komen. De t.v.-kijker heeft haar woensdag op het scherm kunnen zien in het nieuwe programma van de AVRO- televisie „Eine kleine Nachtmu- sik". Zij is nu verbonden aan de Koninklijke Vlaamse Opera te Ant werpen. Bovendien staan er ge regeld operaconcerten op haar pro gramma. Zij gaat haar medewer king verlenen aan het komende Hartewens-Festival in Haarlem. Operazangeres Jenny Veenin ga oefent bij haar thuis voor het nieuwe tv-programma van de AVRO: „Eine kleine Nachtmu- sik". Tegenover haar regisseur Frans Boerlage en aan de piano Tony Eyck. Danny Kaye: 150.000 km voor de UNICEF l meer. Alle kaarten zijn zowel met blanco binnenkant verkrijgbaar als met een ingedrukte seizoenwens in de vijf officiële talen van de Verenigde Naties. Er is eveneens een geïllustreerde UNICEF-weekagenda voor 1967. Hier in zijn reprodukties te vinden van aquarellen en gouaches van beroemde kunstenaars uit ook weer alle delen der wereld. Er zijn twee Nederlanders bij: de schilder Karei Appel en de on langs overleden tekenares Henriëtte Willebeek Le Mair. i/iiwwwvinnwfiiw/wwvvwwwnwwHwwwiiiiwiHnw u terugkomt moet u gaan voorzingen voor My Fair Lady. Dat heb ik ge daan. Ik werd de dubbel voor Joekie van de Valk, en na een jaar kreeg ik haar rollen: Mrs. Hopkins en Mrs. Eynsford-Hill. Tijdens mijn laatste jaar Conservatorium heb ik mijn eer ste concert gegeven- Bij het Volen- dams Operakoor in Volendam. Ik stond te trillen op mijn be nen. Onder het zingen keek ik naar beneden en ik zag mijn rok bewegen van de knikkende knieën. Iets uit Car men deed ik en nog wat. Het publiek was enthousiast, en daarmee ben ik begonnen naam te maken in Noord- Holland. Ik kreeg een auditie voor de radio en daaruit volgden concerten, musicalfragmenten en een operareper toire. Na het conservatorium kon ik wel bij de Nederlandse Opera komen. Goed stemmateriaal zeiden ze, maar er is nog veel opleiding nodig. Dat bleek eigenlijk een soort verlenging van de operaklas. Toen ben ik naar Antwerpen gegaan en heb ook daar voorgezongen. Goed stemmateriaal zeiden ze weer. U kunt Desdemona zin gen in Otello. Na twee repetities stond ik al in een uitvoering voor publiek. Ik had nog nooit met orkest gezongen. Ik dachtt nu ga ik hard huilen en weg hollen en kom dan nooit meer terug. Maar de muziek hield me tegen. Die kende ik tenminste en dan zong ik maar weer door. Dat was heus te erg. Kersvers van het conservatorium en dan met nauwelijks twee behoorlijke repetities meteen op het podium. Dat gaat niet. Maar ja, zo doen ze het daar. Ze gooien je in het water en kijken hoe je je weert. Ze waren blijk baar tevreden, want na afloop kreeg ik een contract aangeboden vol hoofd rollen. Mimi, Tosca, Aïda. Nou ja, dat wil ik wel, dacht ik, maar pas over een jaar of tien. Dat was me te veel, dat durfde ik niet. Ik heb nee gezegd. Ze geven jonge mensen wel een kans daar in Antwerpen. Ik zing er geregeld als gast. In Turandot, in de Trouba dour, in Faust, in Lohengrin. Allemaal rollen van meisjes met vlechten. Faust en Lohengrin (Elsa-rol) ga ik het ko mend seizoen daar doen. Ik ben niet zo gek op Duitsland. Ik weet het niet; ik voel me er niet thuis. Dat is wel lastig in mijn vak. Maar ik heb er een paar keer voor gezongen en ze vondëh het allemaal best, maar hadden dan voor het eer ste jaar geen rollen. Of ik moest met een voor twee jaar tekenen! Ik voelde er niet veel voor. Als ik in de koffiekamer zat en ik zag al die mensen, dan dacht ik: Nee, hier moet Veeninga niet zijn. Geef mij maar Antwerpen of Parijs of Londen! Opera doe ik het liefst. Weet u dat ik tijdens het Hartewensconcert in Haarlem „De Telefoon" doe? Compleet met decor en al. Het wordt de klap op de vuurpijl aan het slot van het con cert. Maar 't is een klein opera'tje, van ongeveer twintig minuten. Met Marco Bakker. Daar heb ik mee in de operaklas op het conservatorium geze ten. De T.V.-uitzending van „De Tele foon" (al opgenomen, met Henk Smit) wordt pas in januari uitgezonden". DE BEKENDE film- en t.v.-ster Danny Kaye zal in het kader van de viering van het 20-jarig bestaan van UNICEF, het kinderfonds der Verenigde Naties, in Nederland optreden in een feestelijk televisie programma, dat de NTS woens dagavond 23 november (van 19.05 tot 20.00 uur) over Nederland 1 zal uitzenden. Hoewel het wereld-kinderfonds eerst op 11 december 20 jaar be staat, is voor de viering in ons land de periode vóór Sinterklaas vast- t^w#vwwww%rwwvwwvwwiriw»wvowwvwwwwwwwiA»wwvwwvwvvwv (Van onze correspondent) „Ik ben niet voor of tegen een bepaalde zuil", zegt een nogal geëmotioneerde Enrico Neckheim, van beroep pianist, arrangeur, tekstdichter, componist en sinds kort ook filmer. „Ik werk voor iedere omroep". We zitten op de voor hem enig mogelijke plaats in Amsterdam: Café Scheltema, want hij woont er boven. Het is nog vrij rustig en de heer Neck heim is maar drie kwartier te laat, wat werkelijk meevalt, als men weet dat hij zijn afspraken meestal vergeet. Dan heeft hij het te druk met zijn nieuwe ideeën.... Je kan het deze uit Karinthië (Oostenrijk) afkomstige Nederlander niet zo kwalijk nemen: het vreemde mengelmoesje van Duits, Italiaans (geërfd van zijn moeder) en onze landstaal, waar in hij zijn excuses maakt, werkt nogal vertederend. Hij pakt een oude, wat versleten aktentas, die uitpuilt van slordig ge vouwen papieren en gaat driftig zoeken naar het laatst ont stane idee. Hij vindt het niet en zegt dan: „Die show met Anette Roceo wordt goed. Ik ga nog veel meer met haar doen. Film, radio, alles. Ik wil een internationale ster van haar maken". V s'. NA ENIG AANDRINGEN komt er een meer gedetailleerde uitleg na het succes van haar tv-show in juni heeft hij van de NCRV opdracht gekregen nog minstens twee shows in elkaar te zetten. De echtgenoot van zangeres Annette, Hans Mulder, die zich eerst bezig heeft gehouden met Fransz Weisz's film „Het Gangstermeisje" staat Enrico nu bij in het managen van zijn vrouw. Twee weken geleden is er een singletje van Annette Rocco uitgekomen, met twee liedjes van En rico: „Ik denk aan jou" en „la-la-la-la- la". Het plaatje loopt uitstekend, vol gens de twee managers. ENRICO NECKHEIM heeft in zijn tas eindelijk gevonden wat hij zocht. „Tien jaar geleden heeft Herman de Boer al over de provo's geschreven, het heette: „De witte partij". Fantas tisch is het". En hij zwaait met het witbekafte boekje van de tamelijk on bekende schrijver, die een vooruit ziende blik heeft gehad. „Iedereen is provo, iedereen wil toch gelukkig le ven in zijn eigen stad? Ik ga binnen kort een provo-krant uitgeven. Hier is een map met bijdragen. Ook enkele gedichten van Neeltje Maria Min, grandioos". Hij adoreert dit pas ont dekte 22-jarige dichteresje uit Bergen (N-H). Wel niet in die mate als Annet te Rocco, maar hij wil haar ook be roemd maken. Zijn volgende idee is getiteld: „stemmingen". In de verwarde woordenvloed die daarna losbarst, komen de kreten geld terug. Dat is het enige wat ver staanbaar is. De rest zijn vreemde klanken, die hij met zijn hese stem over de aanwezigen (het is intussen druk geworden) uitstrooit. De donkere ogen onder het grijze krulhaar staren strak naar een vast punt, terwijl zijn handen druk gebaren. Een bevriende metgezel heeft het stromingen-idee uitgetypt: het moet een radio-pro gramma worden, waarin oude en jon ge mensen hun onbehagen over deze tijd kunnen uitspreken. Neeltje Maria Min zou een vast aandeel hierin moe ten hebben en Andrea Domburg zou als presentatrice moeten optreden. ENRICO NECKHEIM heeft over de- te belangstelling ook nooit te klagen gehad. Jaren geleden begon hij als een voortreffelijk pianist, die vele grootheden heeft begeleid, hij compo neerde de muziek bij films als „Spuit Elf" van Paul Cammermans en „Fiet sen naar de maan" van Jef van der Heijden en richtte het Amsterdams kinderkoor op. Een jaar geleden werd het koor ontbonden, maar Enrico had in een week een nieuwe groep bij elkaar gebracht van vijf jongens en zes meisjes tussen de 17 en 21 jaar, die zich zelfs nog bewegen a la de Engelse Beatgirls. De groep levert een belangrijk aandeel in de nieuwe show van Annette Rocco. „In een week leer ik iemand dansen en zingen. Ik bezit feeling voor men sen die wat kunnen." Dat herinnert hem weer aan Neeltje Maria Min. „Ik zet haar gedichten op muziek. Ik ga een nieuwe liederencultuur creë ren", niemand spreekt hem tegen. Zijn allerlaatste rage is korte films regisseren. De eerste is al klaar en wordt in oktober door Oskar-films in roulatie gebracht. Wie er de hoofdrol in speelt? Annette Rocco, voor vijftien minuten. VINDT ENRICO haar dan een gran dioze chansonnière of een tweede Barbra Streisand? (op wie ze werke lijk sprekend lijkt). Voor de eerste maal aarzelt hij even: „Het is gewoon een fijne vrouw." Wordt ze daarom een internationale vedette? Enrico Neckheim gelooft erin en zeker twee mensen staan hem daarin bij „Iedereen is creatief. Veel onbeken de mensen zouden beroemd kunnen zijn. Ik wil de mens ook uit zijn isolement verlossen. Met dit idee krijg ik het hele volk achter me". Dat is het einde van een lange tirade. De voorzichtige vraag of dit wel te realiseren is heeft bijna een woedeuitbarsting tot gevolg. Welke omroep er belangstelling voor heeft? „Doet er niet toe. Iedereen heeft er belangstelling voor. Natuur lijk". DANNY KAYE, die zich „ambassa deur in algemene dienst" van UNICEF mag noemen, stelt al sinds twaalf jaar zijn tijd en talenten regelmatig ter be schikking van het kinderfonds, dat dan ook steeds in ruime mate de financiële en propagandistische baten van zijn optreden heeft mogen boeken. Alleen al ten behoeve van UNICEF legde hij, over vrijwel de hele wereld, in totaal ruim 150.000 km. af. Ook dit jaar gebruikt UNICEF weer de slagzin „groet een vrind en help een kind" om de UNICEF-wenskaar- ten aan de man te brengen. De op brengst hiervan komt zoals steeds ten goede aan het werk, dat UNICEF mo menteel onderneemt of helpt uitvoeren in 118 landen. De projekten, die hoofd zakelijk in de ontwikkelingslanden wor den verwezenlijkt, betreffen de ge zondheidszorg, de ziektebestrijding, de voedingsverbetering, de uitbreiding van het onderwijs en de opbouw van het maatschappelijk werk. Er zijn dit jaar elf series wenskaar ten en ook weer een extra uitgave van een grotere kaart. Ontwerpen hiervoor werden belangeloos afgestaan door de Amerikaan Ezra Jack Keats, de Cana dese landschapsschilder A. Y. Jackson, de bekende Franse illustratrice van Russische afkomst Helena Adamoff, de Duitse schilder Carl Grünwald, Ho ratio Butler uit Argentinië, Toussaint Auguste van Haïti, de Japanse schil der Kiyoshi Saito, de Deens-Franse Tusnelda, Nu Cao Dam uit Vietnam, de Libanees Amine N. Sfeir, de Ameri kaanse tekenares Suzanne Thommen en de Fransman Jean Lurgat. KUNSTENAARS van negen verschil lende nationaliteiten symboliseren het internationale karakter van deze we reldactie en van het Wereld-Kinder fonds. Wie echte kerstkaarten wenst, kan kiezen uit zes series. De andere reeksen kunnen, behalve voor kerst en nieuwjaarswensen, ook worden ge bruikt voor feestelijke correspondentie, huwelijks- en verlovingsaankondigin gen, menu's, geboorteberichten en zo Met haar optreden in „Die Zauber- flöte" (een opvoering van Opera studio) had ze de aandacht getrokken van intendant Huisman van de Neder landse Operastichting. Op zijn insti gatie is mevrouw Veeninga nu uitge nodigd te komen zingen in een aantal voorstellingen te Brussel. „Ik ben in Haarlem geboren, maar na drie maanden was ik al Amsterdams ingezetene. Ik heb alleen de lagere school gehad plus een jaar industrie school. Toen zei mijn vader: je bent zo lang, je zal nooit passende kleren kunnen kopen, je moet ze maar zelf leren maken. Zo ben ik coupeuse ge worden. Ik ging werken bij een mo dehuis in de P.C. Hooftstraat. Etale ren en verkopen. Nou, bij dat etaleren zong ik „Butterfly" in eigengemaakt Italiaans. Mijn moeder had namelijk een mooie stem. Ze zat in amateur- operetteverenigingen en ik zong alles na. Toen ontmoette ik bij De Bock achter de soep iemand die in het ope rakoor zat. Ik had wel eens geprobeerd om daar in te komen, maar omdat ik niet meteen Carmen mocht doen, was ik boos weggelopen. Maar dank zij de ze ontmoeting ben ik toen voorgesteld aan een zanglerares. Daar is het mee begonnen. U moet gaan voorzingen op het conservato rium om een beurs te krijgen, zei ze. Ik geloofde er niet in, maar ben toch in Amsterdam, en daarna in Den Haag gaan zingen en kreeg zowaar de groot ste beurs. Zes jaar lang heb ik erop gestudeerd. Met werken ernaast hoor. Het eerste jaar kreeg ik veertien vak ken, 't duizelde me met alleen maar lagere school. Ik deed ook nog de eta lages en de verkoop. Dat was veel te veel, alsmeer op 't fietsje heen en weer. De volgende ja ren deed ik alleen nog maar de ope raklas, en werkte 's avonds bij de Hoofdstadoperette. Dat heeft me in Amerika gebracht, u weet wel, de tul penshow in Radio City Hall die een groot succes werd. Bij de aanwerving voor de show zat Wim Sonneveld. Hij had gezegd: als gesteld. Danny Kaye heeft name lijk gevraagd tijdens zijn optreden, dat onder meer het zingen van liedjes en een conference zal om vatten, kennis te mogen maken met de typisch Nederlandse figuiw: Sint Nicolaas.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 17