'sZomers filmen, 'swinters regisseren
en t.v.-
HAZEWIND
Reizende expositie
van VN-postzegels
in Amsterdam
KRO kwam in 1965
vier ton tekort
Tienerprogramma
„Moef gaga"
opnieuw voor AVRO-tv
Pleidooi voor jazz
in de Sovjet-Unie
„Malando"-orkest
op AVRO-tv
lekker lopen
Vakantie in Amsterdam
Geen schrijftalent
Eenzaamheid
mode-
bewuste
mannen dragen
lekker lopen
DINSDAG 11 OKTOBER 1966
11
INGMAR BERGMAN IN AMSTERDAM
AMSTERDAM. Ingmar Bergman in het Amstelhotel: een lange
man m een donkergrijs pak. Hij houdt de ogen wat toegeknepen. Af en
toe zal hij lachen. Korte geforceerde, gortdroge schaters, als van een
aanzegger die zelfs geen glimlach meer kan opbrengen. Hij zal ook zeggen:
mijn films zijn geen verstandelijke uiteenzettingen. Het zijn expressies
van mijn ziel, van mijn gevoelens van spanningen waaronder ik sta, van
wonden die ik heb opgelopen, van mijn dromen. Het doel ervan is met dat
zij begrepen worden, maar dat zij bij anderen gevoelens oproepen, iets
in hen aan de gang brengen. Mijn films zijn pogingen tot communicatie.
Als de fotografen uitgeflitst zijn schuift hij de tafel waarachter hij is gaan
zitten naar voren. Een aantal journalisten, die hij te woord staat, verzoekt
hij hetzelfde te doen. „Kom wat dichter bij. Ik heb, als ik heb gevlogen,
wat moeite met mijn oren."
Huizing
Weer een Rubens ontdekt?
Blanche Patch overleden
S"ortgenó
de grote gebreide
HAZEWIND: modeaangevend in Regen* en
Sportkleding van kreukherstellend "Jenlenka
L voor Heren, Jongens en Kinderen.
Bouwkunst-expositie in het
Rijksmuseum te
Amsterdam
De radio geeft woensdag
Televisieprogramma
Huizing
Nieuw Rotterdams Toneel
zaterdag in Haarlem
ADVERTENTIE
Speciaalzaak voor prettige schoenen
Kort tevoren is de Zweedse filmer, die
met onder meer „Lessen in liefde„Het
oog van de duivel", „De maagdenbron'
,Het zevende zegel" en „De grote stilte
wereldfaam verwierf, op Schiphol aange
komen voor een tweedaagse bezoek aan
ons land. Vandaag brengt hij een bezoek
aan paleis Soestdijk, om prins Bernhard
dank te brengen voor de Erasmusprijs,
die hem vorig jaar door de stichting Pre
mium Erasmianum werd toegekend en
die hij wegens ernstige ziekte zelf niet in
ontvangst kon nemen, toen de prins, als
regent van de stichting, de prijzen uit
reikte.
Bergman kreeg de prijs van honderd
duizend gulden, die hij met Charley Chap-
lin moest delen. Hij heeft zijn aandeel I
ter beschikking gesteld voor studiereizen
van jonge Europese filmers, onder meer
omdat hij sinds meer dan twintig jaren op
een geheel eigen wijze de gedachten, de
verlangens, het geloof, de onzekerheden,
de twijfels en de ambities van de zoeken-
de moderne mens exploreert en kunst-
zinnig in zijn films heeft vertolkt.
Het gesprek komt wat moeilijk op gang.
Voelt hij zich nu beter? „Ja"; Gaat het
ook met zijn werk goed? „Dat hoop ik
Is hij al eens eerder in Nederland ge
weest? „Nee, ik ben voor het eerst hier.
Ik hoop volgend voorjaar een paar weken
vakantie in Amsterdam te kunnen hou
den. Nu zou ik graag een bezoek brengen
aan het Van Goghmuseum". Wat doet hij
nu? „Ik ben (als toneelregisseur) bezig
met repetities van „L'ecole des femmes
Een vraag over de mogelijkheden voor
filmers in Zweden doet het ijs wat dooien.
„Het klimaat voor de filmproduktie in
Zweden is heel goed. De regering stelt
veel geld beschikbaar. Er worden 25 films
per jaar gemaakt. Via een jury die de
films op hun kwaliteit beoordeelt, wordt
door de regering voor tien van de films
achteraf honderdduizend tot zeshonderd
duizend kronen subsidie gegeven. Het ma
ken van een film kost in Zweden 700.000
kronen of meer".
Heeft hij zelf nog een film op stapel
staan?
„Ik heb er juist een afgemaakt. Waar
over het gaat? Ach, daar weet ik niet veel
Ingmar Bergman
ADVERTENTIE
van Als je een film klaar hebt, weet je
niet wat je gedaan hebt. Je werkt zo lang
aan een film dat je als hij klaar is, er met
meer aan wilt denken. Ik moet hem al
leen nog snijden. De naam is „Het uur van
de wolf". Hora Lupi. Dat was met „Het
uur van de hond" de aanduiding, die de
Romeinen hadden voor de uren voor de
zon opkomt. De uren voor de moeilijkhe
den van de dag. De uren waarin de mees
te mensen sterven en waarin de meeste
mensen geboren worden, de uren waarin
de nachtmerries komen. Het is een heel
amusante film".
Wat zegt hij van aanbiedingen om in
Hollywood te komen filmen?
„Amerikaanse filmcontracten zijn 75 pa
gina's dik. Op een van die pagina's staat
een klein puntje over het uiteindelijke
snijden van de film. Dat wordt daar ge
daan door de producer. Zolang die para
graaf in het contract staat ga ik niet. Ik
heb als filmer een principe: ik wil com
plete vrijheid. In Zweden ben ik in de
voor de filmwereld gelukkige positie dat
ik die vrijheid heb".
In een bij de uitreiking van de Eras-
musprijzen door de heer Kenne Fent,
directeur van de Svensk filmindustrie
voorgelezen verklaring, heeft Bergman
gezegd dat de kunst in onze tijd onbete
kenend is. Is dat niet wat somber?
„Nee, zeker niet. Ik ben nu 48 jaar oud.
Als je jong bent, dan denk je dat de
wereld op je wacht. Later kom je
erachter dat dit niet zo is. Je moet
echter een basis heDben waar je van
uitgaat bij het maken van een film.
De mijne is dat je je films in de eerste
plaats voor jezelf maakt en niet voor an
deren. Als je een film hebt gemaakt en
enkele miljoenen hebben hem gezien en
een of twee mensen voelen zich geraakt of
krijgen een beter inzicht in zichzelf, dan
is het niet voor niets geweest. Je kunt
echter niet beginnen met de illusie dat
dit ook zal gebeuren".
zelf uit te drukken. In mijn jeugd heb ik
wel eens een toneelstuk geschreven, maar
dat was niet zo best. Als ik het nu weer
zou doen, zou het ook een slecht stuk
worden, want ik ben geen schrijver en
geen dichter, alleen maar een maker van
I films".
Heeft hij al weer plannen voor een
I nieuwe film? „Ja, maar waar over het
gaat is moeilijk te zeggen. Een maand
geleden heb ik geprobeerd het mijn
vrouw te vertellen, maar daarmee ben ik
snel opgehouden, want ik zag dat zij het
niet begreep. Het is ook moeilijk uit te
leggen, want ik speel met mijn films. Ik
ben als een jongleur. Plotseling neem ik
een van de ballen waarmee ik speel uit
de lucht 'en begin ermee. Dit spelen en
dromen, dit jongleren, doet mij eigenlijk
het meest. Het schrijven van het script
kan ook een plezierige ervaring zijn. Het
maken van de opname is alleen maar
hard werken, heel hard werken. Het snij
den tenslotte is fascinerend, maar ook af
schuwelijk, omdat je plotseling ziet wat
I je gedaan hebt".
Onder het motto „V.N.-postzegels, bood
schappers van de wereldvrede en interna
tionale samenwerking" brengt een reizen
de postzegeltentoonstelling van de United
Nations Postal Administration een bezoek
van ongeveer drie maanden aan achttien
Europese landen. Morgen en overmorgen
komt de tentoonstelling op de Dam in
Amsterdam. Ze is te bezichtigen van 10.00
tot 18.00 uur.
Bezoekers van de tentoonstelling kun
nen door de Verenigde Naties uitgegeven
postzegels kopen. Men kan ook de nieuwe
11-dollarcents luchtpostkaarten kopen en
verzenden. Deze kaarten kunnen worden
verzonden naar de V.N. te New York
waar ze worden afgestempeld en gere
tourneerd aan de afzender. Aan de bezoe
kers wordt een folder waarop V.N.-post-
zegels in kleuren staan afgebeeld aange
boden die wordt gestempeld met een
soort postzegelstempel, voorzien van het
VN-insigne en de inscriptie „Internatio
nale tentoonstelling van postzegels dei-
Verenigde Naties", de naam van de stad
i Amsterdam en de datum.
Haarlem,
Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forma Natura
De KRO had verleden jaar blijkens het
zo juist verschenen jaarverslag over
1965 van een exploitatietekort van onge
veer ƒ440.000. In 1964 bedroeg het te
kort ongeveer 7 ton. De kosten, in totaal
ƒ18.450.778 stegen sneller dan de inkom
sten. De feestviering in het jubileumjaar
1965 vroeg een bedrag van 1.320.000,
inclusief de daaraan verbonden program
makosten.
Het eigen vermogen van de KRO be
droeg per 31 december 1965 ruim 13 Vi
miljoen gulden. De technische ontwikke
ling zal voor studionieuwbouw, aldus de
samenstellers van het jaarverslag, een
investering vereisen die ver boven het
tot dusver gereserveerde kapitaal uit
gaat.
Morgen woensdag 12 oktober presen
teert de AVRO-televisie via Nederland 1
de eerste uitzending van haar tiener
theater „Moef ga ga". Aan dit programma
wordt meegewerkt door Linda van Dijk
(dochter van Ko van Dijk- deputeerde in
„Hoofdstuk 6", de AVRO-inzending voor
Montreux), Glen Dale grammofoonpla-
tendebuut met Lennon-McCartney-num-
mer „Good day Sunshine"), The Small
Faces (splinternieuwe Londense beat-
groep met topper ,,Sha-la-la-lee"), The
Golden Earrings (Haagse beatgroep),
Chris Farlowe (minder bekende beatso-
list) en de Beat-girls (voor het beatelen,
buitelen en swingen reeds eerder in
produkties van de AVRO-televisie te
zien geweest.)
Vano Muradelli, leider van de vereni
ging van Russische componisten, heeft
bepleit dat op de Russische onderwijsin
stellingen afdelingen voor jazz worden
geopend. Dit duidt er op, dat jazz, eens
in de Sovjet-Unie afgezworen als een
uiting van Westerse decadentie, aanvaard
wordt. Het voornaamste probleem is vol
gens Muradelli het gebrek aan beroeps
krachten.
In het blad van de communistische
jeugd, Komsomolskaya Pravda, schrijft
hij dat beroepskrachten een elementaire
voorwaarde zijn voor elke kunst. Jazz
improvisatie is niet alleen een gave Gods.
Er zijn leerboeken en andere hulpmidde
len om musici te helpen om de jazz in
andere landen te bestuderen. Muradelli
schrijft dat hij alleen de goede jazz be
doelt. (In het algemeen gesproken is goe
de jazz in de Sovjet-Unie gematigde jazz;
de uiterste vormen vinden er geen ge
nade. Redactie),
sleepte.
ADVERTENTIE
Na de vondst van een schilderij van
Rubens in Londen zou er ook een werk
van deze meester zijn ontdekt, in St. Bla-
sien, een stadje in het Zwarte Woud.
Het stelt „Daniël in de leeuwenkuil"
voor, een onderwerp dat dikwijls door
Rubens is uitgebeeld.
Het werk is al drie eeuwen in het be
zit van de familie van de vrouw van een
caféhouder. Een internationale kunsthan
delaar heeft er 270.000 voor geboden.
Blanche Patch, die secretaresse van
George Bernhard Shaw was van 1920 tot
diens dood in 1951, is op 87-jarige leef-
tijd in Londen overleden. Mejuffrouw
Patch, een domineesdochter, was dokters-
assistente toen zij de schrijver leerde ken
nen. Een van haar eerste taken was het
uittikken van het toneelstuk „Saint Joan.'
Zelf schatte zij het aantal woorden dat
zij voor Shaw heeft getypt op tien mil
joen. Ze schreef een boek „Dertig jaar
met G.B.S." over haar werk.
ADVERTENTIE
oud - llucr - 5torloge-
Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Tal. 02500-10616
Zuiver wollen jongenstrui met
stoer wit/zwart motief in
donkerrood, donkergroen
licht- en donkergrijs. Maat
104 t/m 152, prijs f. 21,50 -
f. 37,50.
Sterke Helanca jongens-ski
broek met sportief pied- de-
poule-ruitje in rood, groen,
lichtbruin, wit en blauw.
Maat 86 t/m 152, prijs f. 10,95
- f. 20,95.
"Deze Delana broeken zijn vervaardigd -j
wtStktdotc garens. KI nQGrmOCiG
Vraag grote, frisse kleurenfolder aan t*/v leverancier of aan Delana Dedemsvaart/
Josef Meinrad (rechts en Roger Carrel
spelen respectievelijk de rollen van Don
Quichotte en zijn getrouwe knecht
Sancho Panza in een vervolgserie over
de geschiedenis van Don Quichotte,
waarvan de eerste aflevering op Ne
derland 2 wordt uitgezonden.
Nederland 1: Na het nieuws en Pipo
de Clown wordt het journaal voor ge
hoorgestoorden uitgezonden. Hierna
brengt de VPRO opnieuw een aflevering
van de serie „Patrouillewagen 54 ant
woord!" In de rubriek „Wereld op wie
len" die na het journaal wordt uitgezon
den, wordt weer een auto getest uit de
populaire prijsklasse. Hoofdschotel van
vanavond is een teach-in, georganiseerd
door de VPRO ter gelegenheid van het
40-jarig bestaan van deze omroep. De
teach-in, die als titel heeft: „De toe
komst van het christendom en de (on.)-
mogelijkheid van authentiek geloven
zal rechtstreeks worden uitgezonden van
uit de Congreszaal van Krasnapolsky in
Amsterdam. Prof. dr. J. Spema Weiland
is voorzitter van het leidinggevend team,
waarin zitting hebben: Harry Mulisch,
drs. F. Elders, ds. M. A. Krop, studen
tenpredikant te Groningen en dr. J. C. C.
Willemse. Voorts zullen onder meer aan
wezig zijn: Roel van Duyn, G. K. van
het Reve, dr. A. L. Constandse en Joop
van Tijn. In de zaal bevinden zich 300
mensen, die eveneens de gelegenheid
hebben zich in het debat te mengen.
Nederland 2: Om half acht zendt de
NTS een samenvatting uit van de alge
mene, politieke en financiële beschou
wingen die vandaag, morgen en over
morgen in de Tweede Kamer worden ge
houden. Na het nieuws van acht uur
wordt de eerste aflevering uitgezonden
van de vervolgserie „Don Quichotte"
naar het wereldberoemde verhaal van de
Spaanse schrijver Miguel de Cervantes.
Hierna wordt aandacht besteed aan
het nationaal-socialisme in de meidagen
van 19440 in het programma „De be
zetting". Tot slot van de avond wordt een
programma gewijd aan de Duitse kunste
nares „Kathe Kollwitz," strijdster tegen
onrecht en onderdrukking.
ADVERTENTIE
REGENKLEDING
Van 20 oktober tot 5 december is in het
Rijksmuseum te Amsterdam de reizende ten
toonstelling „Hedendaagse Nederlandse
bouwkunst" te zien. Deze tentoonstelling, die
bestaat uit een groot aantal forse foto s van
recente Nederlandse bouwwerken en ma-
uettes is in samenwerking tussen de Bond
van Nederlandse Architecten en de rijksover
heid vervaardigd met het doel het buiten
land voor te lichten over de Nederlandse
architectuur. Zij werd voor het eerst gei-
ëxposeerd in het Royal Institute of British
Architects in Londen, daarna in drie andere
Britse stéden en in drie steden in Israel. De
keuze van de getoonde bouwwerken werd
bepaald door de tentoonstellingscommissie
van de B.N.A. De vormgeving is van archi
tect W. van Gelderen.
Ongevraagd gaat Bergman, die 's zo
mers met zijn films bezig is en 's win
ters toneelstukken regisseert door: „Het
maken van een film is een soort eenzaam
heid. Bij het regisseren van een toneel
stuk luister je zoals in het geval van
„L'ecole des femmes" van Molière naar
een grote dichter. Samen met de acteurs
probeer je van dag tot dag te beluisteren
wat Molière bedoeld heeft. Dat is gewel
dige ontspanning na de eenzaamheid van
het filmen". En: „Het maken van een film
is ergens krankzinnig. Een film moet per
fect zijn. Maar je kunt niet zestig of
tachtig dagen aan de top van je kunnen
staan. Op het toneel gaat het anders.
Daar kan je de ene keer zeggen: het was
niet zo goed als gisteren. Die veran
dering is voor mij zeer belangrijk".
„In het begin ben je enthousiast. Maar
dat gaat over. Nu lees ik er niets meer
van. Nee, dat is een leugen. Af en toe lees
ik nog wel eens wat. Soms leer je er wat
van. Soms heeft het niets meer met mij
van doen. Maar is het alleen voor het ple
zier van de schrijver en zijn publiek ge
schreven."
Ook van de kritiek trekt hij zich weinig
aan. „Als je een film concipieert, denk je
er niet aan wat je vader, je vrouw, of de
critici zullen zeggen. Het is alsof je een
soort muur om jezelf optrekt".
Wat vindt hij zelf zijn beste film? „Ik
kijk nooit terug. Sommige zijn meer naar
mijn hart, maar dat zijn niet de beste.
Voor een ervan schaam ik mij. Nee, ik
zeg niet welke. Dat is mijn geheim".
GEEN SCHRIJVER
Op een vraag naar het schrijven van
toneelstukken: „Ik maak een film in twee
jaar. Daaraan heb ik voldoende om me-
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Gram.-
muziek. 7.30 Nws. 7.32 Orkestmuziek. 7.40
Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muziek
8 30 Nws. 8.32 Klassieke gram.muziek. 9.U0
Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
de huisvrouw. 10.30 Morgendienst 11.00
Gram.muziek 12.27 Mededelingen land-en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Variant. 13.30
Amusementsmuziek. 14.00 Klassieke gram.
muziek. 15.10 Klassieke muziek 15.50 Bijbel
vertelling. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Five
O'clock. 17.15 Jazz. 17.50 Overheidsvoorlich
ting. 18.00 Koorliederen. 18.30 Spektrum.
18.50 Vocaal ensemble. 19.00 Nieuws.
19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Heils. 19.45
Wereldpanorama. 19.55 Orkestmuziek 20.15
Klassieke en moderne muziek. 22.30 Nws.
22 40 Geestelijke liederen. 22.55 Pedagogi
sche etherleergang. 23.15 nieuwe klassieke
en lichte gram.platen.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.23 Gram.muziek. <7.30-7.35
Van de voorpagina.) 7.55 Deze dag. 8.00
Nws 810 Gram.muziek (8.30-8.35 Van alle
markten thuis.) 9.00 Romantische muziek
9.40 Schoolradio. 10.00 Klassieke Gram mu
ziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02
Voor de discofiele ballettomaan. 11.00 Nws.
11.32 Moderne muziek. 11.50 Draaiorgel.
12 00 Gram.muziek. 12.22 Voor het platte
land. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw.
12.30 Metropole orkest. 13.00 Nws. 13.10 Ac-
I tualiteiten en kalender. 13.25 Pianotrio. 13.50
Gesproken portret. 14.05 Moderne liederen.
14.30 Klassieke muziek. 15.00 Voor de jeugd.
16.00-16.02 Nws.) 17.00 Voor de zieken. 17.30
Militair commentaar. 17.40 Muziek uit de
film Oscar. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de C.H.-Unie. 18.30
Gram.muziek. 19.05 Licht ensemble 19.30
Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Tram
melant in Loeren aan de Hor (radiofeuille-
ton. 20.55 Licht programma. 21.10 Gram.
muziek 21.35 Liedjesprogramma. 22.00 Licht
orkest. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55
Kamermuziek.
HILVERSUM II. 240 m. en FM-kanalen.
9 00 Nws. 9.02 Vrolijk ochtendprogramma
(10 00 en 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Ope
rette. 13.00 Nws. 13.02 Kaleidoscoop. 14.00
Nws. 14.02 Groefje voor groefje. 15.00 Nws.
15 02 Platenprogramma voor de jeugd. 16.00
Nws. 16.02 Gevarieerd platenprogramma.
17.00 Nws. 17.02 Country en Western. 17.30-
18 00 Rhythm and blues.
WOENSDAG
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Persover
zicht. 13.00 Nws. 15.20 Tafelmuziek. 14.00
Nws 14.03 Lichte muziek. 14.20 Gram.mu
ziek. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Meisjeskoor
(15.00 Nws). 15.15 Kinderprogramma. 16.00
Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Jazz. 17.00
Nws. 17.15 Gevarieerd programma. 18.00
Nws. 18.05 Uitzending voor de soldaten. 18.30
Lekenmoraal en filosofie. 18.50 Sport. 18.55
Taalwerken. 19.00 Nws. 19.40 Dansmuziek.
20.00 Concertorama. 20:30 Amusementsmu
ziek. 22.00 Nws. 22.15-22.30 De zeven kunsten.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
10.45-12.00 Schooltelevisie. 19.00 Nws in het
kort. 19.01 Pipo de Clown. 19.05 Journaal
voor gehoorgestoorden. 19.35 Patrouillewa
gen '54 antwoord! 20.00 Journaal. 20.20
Wereld op wielen. 20.50 God, na de dood van
God. 22.45-22.50 Journaal. 23.00-23.30 Kernfy
sica (3).
NEDERLAND II
20.00 Nws in het kort. 20.01 Don Quichotte
(TV-film). 20.30 Première (nieuws over
films). 21.00 De bezetting (1). 22.00 Kathe
Kollwitz (documentaire). 22.30-22.35 Journaal
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00-17.35 Voor de jeugd. 18.30 De boerde
rij als onderneming (3). 19.00 Nws in het
kort. 19.01 Pipo de Clown. 19.05 Mona (TV-
film). 19.30 Moef Ga Ga (tienerprogramma).
19 55 Socutera. 20.00 Journaal. 20.20 Uitzen
ding van de K.V Partij. 20.30 Operette. 21.30
Sportpanorama. 22.00 Orkest. 22.25 AVRO s
Televizier. 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws in het kort. 20.01 „Waauw".
20.30 De Suez-crisis 1956 (2). 21.05 Hazel
(TV-film). 21.30 Kijk op kunst. 22.00 Epiloog.
22.05-22.10 Journaal.
Speciaalzaak voor prettige schoenen
Haarlem,
Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forma Natura
Morgenavond woensdag 12 oktober
zendt de AVRO-televisie een programma
uit rond het rumba-orkest „Malando" on
der leiding van Arie Maasland met mede
werking van de zangeres Marita Montès
en de zanger Frans Wanders. Dit pro
gramma is een onderdeel van de nieuwe
serie „Klank-klaar Nederlands", die de
AVRO dit seizoen gaat presenteren. Het
betreft een serie amusementsprogramma's
betreft een serie amusementsprogram
ma's met hoofdzakelijk Nederlandse vo
calisten en orkesten.
Voor dit programma. „Onder Malando's
paraplu" getiteld, gaf Jos Cleber zijn mu
zikale adviezen. De regie is van Gidi van
Liempd.
Het Nieuw Rotterdams Toneel zal op
zaterdag t5 oktober in de Stadsschouw
burg de eerste voorstelling voor Haar
lem geven van „Zuster George moet
sterven" (The Killing of Sister George)
„black comedy" van Frakn Marcus.
In de vertaling en onder regie van
Robert de Vries werken mee: Elly van
Stekelenburg, Annet Nieuwenhuyzen, Rie
Gilhuys en Coba Keiling. Decor: Frans
Vossen.
Zondag 16 oktober zal het Nieuw Rot
terdams Toneel de eerste voorstelling
voor Haarlem geven van „Dood van een
handelsreiziger" (Death of a Salesman)
van Arthur Miller.
Onder regie van Jan Teulings werken
hieraan mee: Ko van Dijk, Enny Meu
nier, Bas ten Batenburg, Edmond Clas
sen, Pirn Dikkers, Sacco van der Made,
Jules Royaards, Thera Verheugen, Henk
Uterwijk, Rick Frank, Frans Vaassen, Ca-
mille de Vries, Petra Verbeek. Vertaling:
N. Bergmans-Withaar. Muziek: Alex
North in de bewerking van Harry Ban-
nink en Jan Blok.