Onkerkelijkheid in Polen groeit Praten over de kerk van nu en straks Richtlijnen voor het pastoraal concilie NIEUWE UITGAVEN De kerk en het tweede huwelijk Dominee in een nachtclub Conferenties Kort nieuws WARSCHAU Polen heeft naast Spanje de reputatie het meest rooms-katholieke land van Europa te zijn. Deze reputatie is nu door de ironie van het lot meer waar dan ooit in de vooroorlogse jaren, nog wel onder een communistisch regime. Redenen? De miljoenen joden, die voor de oorlog in Polen woonden, zijn er met meer. De oostelijke gebieden van het vooroorlogse Polen, waar talrijke orthodoxen woonden, behoren niet meer bij het land. Nadat in 39 de zoveelste poging was gedaan om Polen definitief van de kaart e verwijderen, dook het land weer op in '45, „bevrijd"' van de minder heidsgroepen, en daardoor met een bevolking, die nominaal voor 95 per cent rooms-katholiek is. Dit is een toename van 22 percent vergeleken met voor de oorlog. Polak-katholik Starre houding Aan de rand „Ik voel me vaak alleen in de gemeente. Ik deed belijdenis, maar eer- yk gezegd ik word vaak zo bang door dat hele kleine aantal mensen dat ook die kerk „kerk" wil laten zijn, juist voor de toekomst". Dat is een van de opmerkingen, die men op gespreksgroepen voor jongeren heeft fi™e" horen. uitlating is als motto gebruikt voor de actie „Kerk bb/2000 van de Nederlandse Hervormde Kerk, die de gedachten, die onder de jongeren over de kerk leven, wil kanaliseren. Mi Oecumenische leergang Geloof en kerkorde Kernvragen Opbouwende functie Duplicaat van de stenen tafelen Protest tegen de rassenscheiding (Van een medewerkster) Een en ander lijkt ook gepaard te {aan met een grotere activiteit en ge loofsbeleving van de leden, als het aan tal kloosterroepingen daarvoor een aan wijzing zou mogen zijn. Het aantal monniken, dat in 1936 7000 bedroeg is gestegen tot 8000, terwijl bij de nonnen de stijging nog veel opvallender is: .17.000 nu, tegen 18.000 voor de oorlog. Afgaande op deze getallen lijkt de oude leus Polak-katholik (een Pool is ka tholiek) nog nooit zo waar geweest te zijn. Deze strijdkreet werd gevormd in de vele jaren, dat Polen als zelfstandi ge natie niet bestond. In die tijd was voor alle Polen, on verschillig in welk deel van het land en onder wiens heerschappij ze toeval lig terecht waren gekomen, het katho- Kannunik Hugh Montefiore, vicaris van de grote kerk van St. Mary, de universiteitskerk van Cambridge, heeft gezegd dat er een einde moet komen aan het „dubbel denken" in de Church of England over scheiding en opnieuw huwen. Naar zijn oordeel moet in ge vallen van gescheiden personen, die opnieuw willen trouwen, een kerkelijk huwelijk kunnen worden gesloten in een parochiekerk. De dienst zou ge lijk moeten zijn aan die bij een eerste huwelijk. Alleen zou er een gebed moe ten worden toegevoegd, waarin falen in het verleden wordt toegegeven, om vergeving wordt gevraagd en om toe komstige zegen wordt gebeden. In een lezing in de kathdraal van Chelmsford zei hij „De Engelse Kerk moet besluiten of het huwelijk onont bindbaar is, in welk geval de kerk elk burgerlijk tweede huwelijk van nul en gener waarde moet beschouwen en personen, die opnieuw trouwen, als in concubinaat levenden; of de kerk moet accepteren dat er gevallen zijn, waar in het opnieuw trouwen rechtvaardig en eerzaam kan zijn. Maar dan moet dit nieuwe huwelijk ook in de kerk kunnen worden gesloten en moet de kerk deze mensen alle zegeningen en genademiddelen schenken, die zij zo nodig hebben." licisme niet slechts hun godsdienst, maar ook datgene, dat hen als Polen in wiens rijk dan ook samen bond. En dat was niet het enige. Het was het middel om te protesteren. De rooms-katholieke kerk was de plaats waar gebeden werd om de bevrijding van het land, de plaats, waar de re ligieuze en niet zelden zeer natio nalistische liederen gezongen wer den. In de honderdvijftig jaar van de Poolse delingen is de rooms-katholieke kerk voor de vrijheidslievende Polen het nationaal tehuis geweest. De r.k. kerk heeft in al deze tijd weinig gelegenheid gehad om onder de druk van de omstandigheden zoiets als verdraagzaamheid te ontwikkelen. In de korte tijd vóór de tweede wereldoorlog, toen Polen zelfstandig was, voerde zij dan ook een waar schrikbewind tegen over de veel kleinere orthodoxe kerk en de zeer kleine protestantse kerken. Maar afgezien van deze korte perio de voelde het rooms-katholicisme zich een bedreigde, vervolgde kerk, die zich behalve tot het vervullen van haar pas torale taak, geroepen voelde nationalis tische bewegingen te steunen en van de preekstoelen te fulmineren tegen het heersende regime. Toen dan ook na afloop van de twee de wereldoorlog een communistische regering in Polen de macht in han den kreeg, zette de kerk hoewel de situatie zeer verschillend was van die ten tijde van de delingen de eeuwen oude politiek van agitatie tegen het heersende regime voort. „Als we de priesters op het land er maar toe konden bewegen, dat ze de preekstoel niet langer misbruikten om een starre anti-regeringhouding te pro pageren. Wanneer zij zouden zeggen dat de boeren moesten komen tot een zekere vorm van samenwerking, waar door machines aangekocht zouden kun nen worden, wanneer zij hun invloed en gezag zouden aanwenden en de boe- re zouden wijze op modernere me thoden om heft land te bewerken, dan zou dat gebeuren en het hele land zou ervan profiteren. Maar ze doen het niet." Dit zei mij een vooruitstrevende rooms-katholiek, die gedesillusioneerd was door de wijze, waarop de kerk de grote invloed, die ze ongetwijfeld heeft, vaak gebruikt. Toch begint voor een steeds groeiend aantal Polen de kerk te behoren tot de zaken, waar men zich niet al te druk om moet maken, die nog slechts zeer aan de rand van het leven een rol spe len. Er zijn twee oorzaken, waardoor de oude gelijkstelling Polak-katholik bezig is te verdwijnen: Ten eerste kan de rooms-katholieke kerk na het einde van de stalinististische tijd nog slechts door het nogal propagandistisch uitbui ten van botsingen met de regering de schijn ophouden een zwaar vervolgde kerk te zijn. Hiermee wil niet gezegd zijn, dat zij, ondanks de in de grond wet gegarandeerde godsdienstvrijheid, in de praktijk zo vrij is als de kerk in Nederland bijvoorbeeld, maar er is nogal een verschil tussen de situatie van een zwaar vervolgde kerk en de omstandigheden, waarin het rooms-ka tholicisme in Polen verkeert. Daarom is voor Polen die zich reli gieus niet zo aangesproken voelen door de kerk de reden weggevallen om al leen als teken van solidariteit met de anderen toch naar de kerk te gaan. En ten tweede is er ook hier een groeiende onverschilligheid tegenover de kerk, welke echter nog lang niet de omvang heeft aangenomen van de onkerkelijkheid in West-Europa, maar zich, naar het zich laat aanzien, in de komende jaren snel zal uitbreiden. Uit een sociologisch onderzoek bleek onlangs dat het percentage van 95 per cent rooms-katholieken eigenlijk een geflatteerd getal is. Wanneer men zeer strenge maatstaven voor het katholiek zijn zou hanteren, zou misschien slechts vijftig percent hieraan beantwoorden. - -A A Ds. Malcolm Boyd geeft een maand lang iedere avond een solovoorstel ling in de ^Hungry 1"-nachtclub in San Francisco, waar hij onder con tract staat. Zittend op een barkruk preekt hij en leest hij gebeden die hij heeft geschreven. Boyd is een gewezen radio- en tv-producer, die twaalf jaar geleden dominee is ge worden. Ten gevolge van disputen over zijn bezoeken aan cafés en res taurants om er met studenten te praten verliet hij zijn post als voor ganger bij de Colorado-universiteit. Nu is hij van plan het hele land af te reizen en campussen te bezoeken als een „reizende zieleherder". A *v ze de Bij jonge mensen bestaat een eigen kijk op het instituut kerk, maar men moet hier niet in de eerste plaats een „spanning" in zien, vindt de Hervorm de Jeugdraad. De gemeente van Chris tus is nu eenmaal zowel een gemeente van ouderen als van jongeren, en daarom acht de raad het zeer gewenst dat jongeren in een gespreksgroep met elkaar van gedachten wisselen over het wezen van de gemeente waarin leven. De Hervormde Jeugdraad heeft actie breed opgezet. Overal in het land zijn deze maand de gespreksgroepen aan hun werk begonnen. In de plaat selijke wijkgemeenten spreken groe pen van ongeveer tien jongeren drie avonden over een reeks onderwerpen, die eensdeels in grote lijnen zijn vast gelegd, anderzijds vrijblijvend zijn. Deze gesprekken vormen de eerste etappe in een grootscheeps plan, dat uit vier etappes bestaat. De jongeren zullen na de gespreks- avonden met de wijkkerkeraad praten. Daarna gaan circa tien jongeren uit de Nu het pastoraal concilie van de Ne derlandse kerkprovincie van de rooms- katholieke kerk binnenkort een aan vang gaat nemen heeft de leiding het nuttig geacht enige richtlijnen uit te geven voor de gespreksgroepen in con ciliair beraad. Daaraan wordt het vol gende ontleend: Het beraad van het pastoraal conci lie zal zich niet alleen afspe'en in openbare bijeenkomsten en studie commissies maar ook voor een zeer aanzienlijk deel in de zg. gespreks groepen. In de na-oorlogse jaren zijn de gespreksgroepen in velerlei vorm uitgegroeid tot een duidelijk aanslaan de vorm van communicatie en opinie vorming. Alle bisdommen hechten veel waar de aan het gespreksgroepenwerk en beschouwen het als een eminente mo gelijkheid tot conciliair beraad. De gespreksgroepen willen precies datgene zijn wat de naam aanduidt: groepen waarbinnen de deelnemers „gelijkwaardig" met elkaar van ge dachten wisselen. De deelname van niet-practiserende katholieken, van niet-rooms-katholieke christenen en niet-christenen wordt op prijs gesteld naar gelang de mogelijk heden dit plaatselijk toestaan. De ge lijkwaardigheid van de deelnemers houdt verder in dat er binnen de groep niet een soort van hiërarchische op bouw wordt gehanteerd. Binnen de groep is het beraad om zo te zeggen horizontaal. De verticale lijn is er pas wanneer de groep als geheel zich wenst tot de leiding van dekenaat, bis dom, of tot de concilieleiding. De gelijkwaardigheid houdt tenslotte ook in dat de verslaggeving door een „intellectuele groep" principieel niet hoger gewaardeerd wordt dan die van een niet-intellectuele. De groepen zijn in principe niet ge bonden aan voorgeschreven onderwer pen. Ei4 is een vrijwel onbeperkte keu ze mogelijk uit actuele vraagstukken, die belangrijk genoeg zijn om hespro- ken te worden en die ook in conciliair perspectief important zijn. Maar de groepen zullen het niet als een inper king van de actieradius ervaren dat hun vanuit eigen diocees, de ecclesia- beweging, of organisatie, gespreksstof fen worden aangeboden mede in ver band met het pastoraal concilie. Daarom zal de concilie-afdeling de kans benutten aan het groepsberaad thema's voor te leggen of minstens te suggereren, die passen in het eeheel van het pastoraal concilie. Er kunnen dus zeer belangrijke particuliere, pa rochiële of plaatselijke problematieken zi]n, maar die zullen niet als ge- spreksmaterie worden aangeraden. Met als centraal thema „De oecu mene als de nieuwe Wereld" gaat de Oekumenische Leergang in oktober haar vierde jaar in met een serie les sen in brochurevorm, die heel de be woonde wereld in gesprek zullen bren gen. De Oecumenische Leergang werd nu drie jaar geleden in het leven ge roepen, en telt nu ongeveer 4000 deel nemers in Nederland en België. Een curatorium bestaande uit katholieken en protestanten is het verantwoorde lijke beleidsteam, terwijl de realisatie in handen is van Sjaloom te Odijk. Op verzoek van velen die betrokken zijn bij de godsdienstige, oecumeni sche en catechetische vorming van jonge mensen, is een speciale leer gang voor jongeren gereedgemaakt, waarvan in oktober een tweede cyclus start met lessen over een aantal actu ele vragen van jonge mensen o.a. liefde en seksualiteit, leven en dood, oorlog en vrede, een plek om te wo nen. Het adres is Driejofferengaarde 7 te Odijk. De leden van de arbeidsgroep van de commissie voor „Geloof en Kerkorde" van de Wereldraad van Kerken hebben zich op een bijeenkomst in het Ser- gius-klooster te Zagorsk bij Moskou uitgesproken voor verdere versterking van de samenwerking met rooms-ka tholieke theologen. De uitnodiging voor de bijeenkomst in Zagorsk was van de Russisch-Orthodoxe kerk uitge gaan. Het was voor de tweede maal dat een groep van de Wereldraad van Kerken in de Sovjet-Unie vergaderde. Voorzitter was de Anglikaanse bis schop dr. Oliver Tomkins uit Bristol. diverse wijkgemeenten met leden van de centrale kerkeraad of classis spre ken. Vervolgens wordt het accent pro vinciaal gelegd als een aantal verte genwoordigers van de classicale ge spreksgroepen met leden van de pro vinciale kerkvergadering gaat discu seren, en tenslotte zal er dan in juni 1967 een gespreksweekeinde met het breed moderamen van de generale synode worden gehouden op Hydepark in Driebergen. De kernvragen voor de gesprekken zijn ontstaan op een weekeinde, dat 4/5 juni 1966 op Hydepark werd gehou den en waar de Utrechtse jeugdpredi- kant dr. J. van der Werf en ds Van den Heuvel uit Genève het woord voerden. Toen werd ook vastgesteld dat het by project „Kerk-66/2000" om deze twee dingen moet gaan: Het gesprek van jonge mensen on derling over de gemeente van Christus, zoals die zich voordoet en de plaats en taak van de gemeente voor de samenleving. Het gesprek van de ambtelijke organen met jonge mensen naar aanleiding van hun gesprek om zo gezamenlijk tot een koersbepa ling voor de gemeente op weg naar het jaar 2000 te komen. De vragen zijn in drie groepen inge deeld die om het „leerhuis" (vragen rond het leer-element, van en voor de gemeente en van en voor de maat schappij), rond het „vierhuis" (vragen rond zin en wijze van vieren van de eredienst) en vragen rond het „dienst huis" (vragen rond de functie van het dienen van de gemeente). Daarbij is aan de groepen dit drietal vragen als leidraad verstrekt: „Wat verwacht u van de kerk?", „Wat ver wacht de kerk van u?" en „Wat ver wacht de wereld van de kerk?". Het gesprek is nu in volle gang. Overal in het land buigen jongeren zich over de problemen. De ouderen wachten gespannen af. De gesprekken die ouderen en jongeren straks zullen voeren zullen een belangrijke opbou wende functie kunnen hebben. En dat niet zou alleen van belang zijn voor de Nederlandse Hervormde Kerk maar voor de gehele samenleving, die ge baat is met kerken die hun positie in en hun verantwoordelijkheid voor de samenleving verstaan. Voor het eerst sinds de bijbelse tijd toen Mozes de tien geboden, gegrifi op stenen tafelen, van de top van d« berg Sinai naar beneden bracht, zijr platte stenen uit de berg gehouwer om van Cairo te worden verzonder naar de V.S. Met volledige medewerking van d« Egyptische regering is rabbi Theodoi Ross van de Sinai-tempel te Foresl Hills, New York, naar de Berg Sina; gegaan, waar hij door elf Egyptisch» steenhouwers vier platte stukker steen uit de berg heeft laten hakker om er stenen tafelen van te laten ma ken, waarop de tien geboden zuller worden gegrift. Het is de bedoeling dl tafelen vervolgens op te hangen ii de Sinai-tempel te Forest Hills. Met een meerderheid van 259 tegen 189 stemmen heeft de Tattnall Square Baptistengemeente te Macon in de staat Georgie, USA, waarvan onlangs beelden in het NTS-joumaal werden getoond, besloten geen negers tot de kerkdiensten toe te laten. Op grond van deze beslissing hebben de predi kanten van deze gemeente, Rev. Tho mas J. Holmes en zijn beide hulppre dikanten, ontslag genomen. Zij ver klaarden geen verantwoordelijkheid te kunnen dragen voor dit beleid. Andere baptistengemeenten in Ma con, die evenals de in het nieuws ge komen Tattnall Square Baptistenge meente behoren tot de meer dan elf miljoen leden tellende Southern Bap tist Convention, hebben overeenkom stig de uitspraken van de conventie het lidmaatschap der gemeente reeds geruime tijd opengesteld voor negers. Het besluit van de Tattnall Square Baptistengemeente is des te merk waardiger wanneer bedacht wordt, dat de president van de Baptisten We reldalliantie, waarbij ook deze ge meente is aangesloten, een neger is, namelijk dr. William Tolbert Jr., vi ce-president van de Afrikaanse repu bliek Liberia. Aldus meldt ons het perssecretariaat van de unie van Baptisten Gemeenten in Nederland. „Kerk Overzee" houdt op 28-30 okto ber en 18-20 november conferenties over Afrika in „De Keyenberg" te Ren- kum. De eerste conferentie staat onder leiding van ds. A. Hofman, predikant voor de Afro-Afrikaanse studenten in Nederland, de tweede onder leiding van ds. J. M. Hoekstra, Afrika-secreta- ris van de Hervormde Raad voor de Zending. Inlichtingen bij „Kerk Over zee", Prins Hendriklaan 37, Amster dam. Vertegenwoordigers van 29 Europese kerken met een hervormde traditie zul len hun bijeenkomst in 1967 houden in het kerkelijk centrum van de Walden zen, in Torre Pellice (Italië). Het is de bedoeling dat de bijeenkomst in sep tember zal worden gehouden. Het thema van de ontmoeting zal zijn „Herleving en vernieuwing". Drie onderwerpen, waaraan men speciale aandacht wil besteden, zijn: de her- vormd-rooms katholieke relaties in Europa, de nieuwe theologie en de nieuwe moraal. Het rooms-katholieke seminarie van Barcelona zal niet eerder worden ge opend dan in november. De oorzaak is een opstand onder de studenten, die aan hun laatste jaar theologie bezig zijn. Negentien van de 21 studenten weigerden een examen in de Heilige Schrift-kennis af te leggen uit protest tegen de hoogleraar. Het gaat hier om prof. Pablo Pablo Termes, die door zijn studenten wordt beschuldigd van „anti-concilie" en „anti-Catalaanse" gevoelens. Dit is het aspect van het „diensthuis". Collecteren in de kerk geeft de gelovigen gelegenheid zich dienstbaar te maken. En ook hier geldt: jong geleerd, oud gedaan. Het Humanistisch Verbond heeft al le publieke verklaringen uit de jaren 1946-1965 gebundeld. De brochure is uitgegeven onder de titel „De stem van het Humanistisch Verbond." ter gele genheid van het twintigjarig bestaan. Zo treft men in deze brochure de verklaringen aan over Indonesië (Ling- gadjati) en de vastenbrief van de Ne derlandse bisschoppen over het radio- bestel en het communisme. Over Indo nesië zal men overigens verschillende verklaringen kunnen vinden want het verbond heeft zich regelmatig met de ze problematiek beziggehouden. Worden de eerste tien verklaringen onder een titel gebracht, die het onder werp aanduidt, daarna is blijkbaar een andere koers ingeslagen. Nu wordt be gonnen met de eerste woorden van de verklaring zelf, dezelfde methode dus, die bij encyclieken wordt gevolgd. Zo treft men aan „Met toenemende be zorgdheid" over de ontwikkelingen in Europa en speciaal Nederland, samen gesteld in samenwerking met de Cen trale Commissie voor het Vrijzinnig Protestantisme, en „Met pijnlijke ver bazing" over rooms-katholieke aanval len. Het boekje geeft een goed beeld van wat er in onze maatschappij is veran derd. Men beleeft nog eens „Honga rije", ziet hoe in 1960 het Verbond zich voor het eerst officieel uitspreekt over de rassenpolitiek in Zuid-Afrika en hoe de atoombewapening steeds meer de gemoederen bezighoudt. De brochure geeft ook een lijst van publikaties. Het Centrum voor gereformeerd jeugdwerk en het Christelijke jonge- renverbond geven gezamenlijk een maandblad uit, bestemd voor leiding gevenden in het „open jeugdwerk". Het blad draagt de naam „Parsepartout". Het is een voortzetting van het CJV- tijdschrift van dezelfde naam. In het nieuwe blad wordt vooral aan dacht besteed aan de persoonlijke toe rusting van de leidinggevenden in het jeugdwerk. Daar zullen artikelen in verschijnen met toelichting over opzet en organisatie van verschillende vor men van open jeugdwerk, program ma's voor instuif, jongerensociëteiten en hobby-interessegroepen. Door de ge zamenlijke uitgave van het blad, hopen de beide organisaties samenwerking tussen CJV en GJV in het werk te be vorderen. De eindredactie van Parse partout zijn ds. J. Goumare voor het CJV en de heer G. J .Timmer voor het GJV.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 14