Weekly. Helden van het echte wilde westen waren goeddeels sluipmoordenaars d r 3 „Smartlappen-echtpaar Timmermans werkt aan vier nieuwe t.v.-shows Bittere pil voor de liefhebbers van de t.v.-cowboyseries: AW) IMS Of THE fSW SITS. Jk faming Stories of Adventu v ^'^wirnrmwmrmt Eerlijk duel was een hoge uitzondering ZATERDAG 22 OKTOBER 1966 Erbij 19 J| BV pvV STCVEN3. DIT IS HET traditionele einde van de onvervalste Wild-West film: de beide tegenstanders staan oog in oog, klaar om hun pis tolen te trekken. Bijna tegelijk doen ze dat, maar de sheriff is al tijd weer een fractie van een se conde sneller dan de boosdoener die dan ook ontzield ter aarde stort. De werkelijkheid was wel wat an ders. Mannen als Wyatt Earp en Billy the Kid vonden het veel vei liger iemand vanuit een hinderlaag neer te schieten dan oog in oog met hem te staan. De romantiek van High Noon, die film en televisie verheerlijken, bestond in feite niet. In het echte wilde westen vóór de tijd van Gary Cooper en Alan Ladd en Hugh O'Brien had een man meer kans op een kogel in de rug dan op een eerlijk revolverduel. De grote helden van de Amerikaanse cow- boyfolklore zoals Billy the Kid, Jesse James en Wild Bill Hickock hielden niet van ridderlijke twee gevechten. Ze kregen er evenmin de kans toe als de mannen die zij bij dozijnen vermoordden. Billy the Kid werd door sheriff Pat Garrett gedood op een ranch in Nieuw Mexico. Hij had die bloed- daad dringend nodig voor zijn eigen faam. Billy werd onder meer gezocht (dood of levend) wegens moord op een sheriff, zijn „deputy" en twee gevangenbewaarders. Gar ret joeg zevenenzeventig dagen lang op de moordenaar tot hij hem had gevonden bij een boer. Hij zat met die man te praten toen The Kid binnenkwam. De sheriff en zijn twee assistenten zaten klaar met hun pistolen en schoten zonder enige waarschuwing. Billy the Kid stierf voor hij besefte dat hij in ge vaar was, zoals hij zelf zoveel men sen zonder enige waarschuwing had doodgeschoten. Het merk waardige feit doet zich voor, dat Garrett een jaar later werd gedood de sheriff met Billy vereeuwigd als een heldenepos. Levensliederenavonden met regionaal accent door een jongeman die hem neer knalde toen Garrett in zijn brik voorbijreed. Garrett kreeg geen kans zijn pistool te trekken. Zijn moordenaar was even weinig rid derlijk als Garrett was geweest toen hij The Kid doodschoot. Maar in de legende is de laatste strijd van Hermien en Gert, rozengeur en maneschijn. Vele generaties „W.W."-fan$ hebben met volle teugen geno ten van de romantiek en de rid derlijkheid van het cowboyle ven, ook toen er nog geen films en televisieprogramma's waren. In Amerika bestonden rond de eeuwwisseling diverse bloeiende Wild West-weekbladen, zoals het hier afgebeelde The James Boys Weekly van 21 juni 1901, dat op zijn voorpagina de dood van de beruchte bandiet Jesse James in beeld bracht. Historisch juist, want James werd in tegen stelling tot latere legenden door de gebroeders Ford „als een hond neergeknald" terwijl hij een schilderij stond af te stoffen. I - w m ism „HET WILDE WESTEN IS MORSDOOD. MAAR ONSTERFELIJK Deze verrassende uitspraak stamt van een dankbare filmproducer uit Hollywood, die twaalf avondvullende W'ild-Westfilms en meer dan zestig idem t.v.-filmpjes-in-feuilletonvorm op zijn naam heeft. Zij wer den stuk voor stuk enorme kassuccessen. Inderdaad heeft geen ander filijngenre zo de tand des tijds doorstaan als de „western", al of niet in super-uitvoering. Het lijkt wel of het publiek nooit genoeg krijgt van de schietende cowboys, de sheriffs en de veedieven. Dat bewijzen de ecla tante successen van de t.v.-series als Bonanza, Rawhide en The Virgi nian die in tal van landen de grootste kijkdichtheid van alle televisie programma's hebben. Enquêtes in Amerika en Engeland hebben uitge wezen, dat die series niet alleen bij de jeugd favoriet zijn. Ook de oudere (manlijke) kijkers missen doorgaans geen aflevering, echter met één uit zondering: namelijk als er gelijktijdig op een ander net een sportwed strijd wordt uitgezonden. Ook in de nieuwe Afrikaanse staten en zelfs achter het IJzeren Gordijn zijn de helden van het Wilde Westen in op mars. En toen onlangs het idool van de Rawhide-serie, „trailboss" Gill Favor, by de opnamen voor een nieuwe film jammerlijk verdronk, plaatsten vele dagbladen in Amerika en Europa dit bericht in een vet „kadertje" op hun voorpagina's: een eer die doorgaans alleen promi nente staatslieden by hun verscheiden ten deel valt.... Vanwaar die grenzenloze populariteit van het wilde westen? Is het onze hang naar romantiek en felle actie, of spelen er andere factoren en overwegingen mee? In elke western zegevieren Recht en Wet onveranderlijk, en krij gen de boeven hun verdiende loon, volgens het beproefde principe van oog om oog, tand om tand. Dat althans is de schone legende die de scenarioschrijvers en de filmproducenten ons voorschotelen. De werke lijkheid echter zag er wel wat anders uit, zoals moge blijken uit bij gaand artikel. I. (fftfft* Willi c Ut ttt* I Ook Jesse James, de befaamde ban diet, stierf zonder glorie: Hij kreeg geen schijn van kans. Jesse James stond op een stoel een schilderij af te stoffen en recht te hangen, toen Bob Ford zijn schuil plaats binnendrong en hem van ach teren een kogel in het hoofd schoot. Ford en zijn broer Charlie waren ru we, harteloze m^nserj.iagers^ IJet jv^s hen alleen maar te doen om de tien duizend dollar beloning, die gouve- neur Crittenden had uitgeloofd voor het aanhouden, dood of levend, van de beruchte treinrover. Bob Ford stierf ook door moordenaarshand. In een café in de zilverstreek van Colorado kreeg hij ruzie met iemand over een meisje en werd gedood door twee schoten uit een buks. Net zomin als Jesse James kreeg Bob Ford de kans een wapen te trekken. In de film of op de beeldbuis zouden de twee tegen standers elkaar ontmoeten in het open veld en het man-tegenover-man uit vechten. Toch wordt Bob Ford in fei te een ordinaire sluipmoordenaar nog altijd in ballades en boeken geëerd als de held die de gevaarlijkste bandiet van zijn tijd doodde. HETZELFDE GELDT Jack Mac Call, de-schele drönkehlap, die Wild Bill Hickock tijdens het kaart spel doodschoot. Achteraf zijn er tal van fantasierijke verhalen geweven rond de dood van Hickock. Een van die legenden luidt dat Mac Call wraak zocht voor de dood van zijn broer die door Hickock zou zijn doodgeschoten. Een ander verzinsel stelt dat hèt om een speelschuld ging. In werkelijkheid hadden de mensen van Deadwood City Mac Call dronken gevoerd met zelfge- stookte whisky en hem daarna opge hitst om Hickock dood te schieten. In elk geval was er geen sprake van dat Mac Call zijn tegenstander uitnodigde, naar buiten te komen om het eerlijk uit te vechten. Wild Bill Hickock kreeg geen kans zich te verdedigen, hij werd als een hond neergeknald. Deze in breuk op de „etikette" van het wilde westen kostte de moordenaar zelf het leven. Hij stierf aan de strop, volgens de traditie van het westen aan een boomtak gehangen nadat het paard onder hem was weggejaagd. Wild Bill Hickock, overigens een doodgewo ne moordenaar, werd met alle eer be graven en dat was volgens tijdgeno ten „een van de mooiste begrafenis sen die zij ooit hadden gezien". DAN WAS ER NOG John Wesley Hardin, een van de ergste moor denaars die Texas ooit heeft voortge bracht. Hij was de zoon van een domi- né, die zijn tienerjaren doorbracht met het doden van tegenstanders, me rendeels Indianen en Mexicanen met nu en dan een neger voor de afwisse ling. Toen hij eenentwintig jaar was had hij al meer dan veertig kerven in de kolf van zijn pistool gesneden, even veel kerven als hij mensen had gedood. Hij werd gezocht voor de moord op sheriff Charlie Webb. Hardin ver moordde Webb toen deze hem wilde arresteren. Anderegezagsdragers slaag den waar Webb faalde en Hardin bracht zestien jaar achter de tra lies door. Toen zag hij kans, met be- (Van onze correspondent) ENSCHEDE „DIT WORDT EEN SHOW die met kop en schouders bo ven de eerste uitsteekt. Ze zit beter in elkaar dan de vorige. We werken dit keer alleen maar met jonge men sen die nog geen televisie-ervaring hebben". Gert Timmermans vertelde dit in Het Koetshuis in Enschede tus sen twee proef-opnamen in. Voor de tweede keer zullen Gert en Hermien de zangers van het levenslied zo als ze zichzelf noemen een televi sieshow verzorgen. De AVRO zal het 40 minuten duren de optreden van Gert en zijn echtge note en zijn medewerkers op 1 novem ber 's avonds van tien voor negen tot half tien uitzenden. „Na deze show komen er nog drie. We willen deze en de volgende uitzendingen een regio naal karakter geven. Vandaar ook dat we Enschede gekozen hebben als plaats voor de opnamen. We hebben hier een pracht van een entourage". Ben Es- sink, de manager van het echtpaar Timmermans en van al de andere jonge artiesten die aan deze show meewerken, wijst op de barbecue, op het cupido-beeld, de paardehoofdstel- len en de arreslee in Het Koetshuis. Van al die door de eigenaar van Het Koetshuis zorgvuldig bij elkaar ge brachte attributen wordt in de show gebruik gemaakt. Alleen de cupido is het privé-eigendom van de hoofdper soon in de televisieuitzending. SJEF DE GROOT, de produktielei- der van het programma, is wat hui verig voor naar zijn mening te vroeg tijdige publiciteit, want de uitzending komt pas op 1 november en „dat duurt noog zo'n tijd", weert hij af, wanneer een vraag over medewerkers aan het programma op hem wordt afgevuurd. Het liefst zou hij een sluier van ge heimzinnigheid over de repetities en de opnamen uitspreiden. Het is hem niet helemaal gelukt. Er zijn anderen die weten, dat de kapstok van de show een folkloristische bruiloft is waarop Gert en Hermien als gasten hun pro gramma van liedjes zullen brengen. KLM-steward Carlo van de Vegt heeft de teksten verzorgd voor deze show, die geregisseerd wordt door Gidi van Liempd. Medewerkster Reggie van Burgt lacht charmant. Zij is een van de jonge door Ben Essink ontdekte talenten die met Gert en Hermien met het Loland-trio met de nu zingende bassist Toni Sattee en met de boeren- kapel van „Wilhelmina" uit Glaner- brug op het scherm zal verschijnen. Een niet onbelangrijke plaats in de show zal ook worden ingenomen door de maitre des rótisseurs, Jan Hooge- veen, eigenaar van het koetshuis, die voor een hartig hapje op het huwe lijksfeest zal, zorgen. NA DE TWEEDE Gert Timmer mans-show zullen in andere streken van het land met weer andere jonge veelbelovende talenten nieuwe pro gramma's worden opgenomen. En als die shows achter de rug zijn vertrek ken Gert, Hermien en manager Essink naar Duitsland, waar nog televisie shows verzorgd zullen worden. „Gert is enorm druk. Hij werkt hard. Welke zanger in ons land zou het presteren op één avond 45 liedjes te zingen? Hij heeft veel tegenstanders die de liedjes ze noemen ze smartlappen van het echtpaar Timmermans niet kunnen waarderen. Het aantal voorstanders is echter veel groter. Dat is onder meer gebleken uit de vele reacties na de eerste show en uit de kijkdichtheid die bij deze show genoteerd kon wor den", aldus de heer Essink, die met produktieleider de Groot van mening is, dat de in het koetshuis opgenomen uitzending een nog groter succes zal worden dan de eerste. „En wat wilt u, mijnheer? De jongens brengen vaart en een spontaniteit in de show die gewoonweg hardverwarmend is. Waarom Enschede en niet de van alle gemakken voorziene televisie-studio's in Hilversum? Gert is een man van het volk. Als het kan moet je de op namen tussen de mensen maken die hij kent, in zijn eigen sfeer. Dan voelt hij zich op zijn gemak", aldus de ma nager, die Gert roemt als de meest gevraagde artiest in -ons land. Hoe groot zijn artistieke kwaliteiten zijn kunnen we op 1 november op het scherm zien. hulp van zelfverworven wetskennis vrij te komen. Zijn vrijheid was ech ter van korte duur. Hij stierf door de hand van sheriff John Selman, wiens zoon hij had beledigd. De twee man nen zochten elkaar, maar van een duel in nobele High Noon-stijl was ook hier geerr sprake. Hij zat te dobbelen in een café, toen hij door een kogel in het achterhoofd werd geveld. Selman nam geen risico en schoot zijn gehele pistool leeg op de reeds do de man, terwijl de overige saloonbe zoekers achter tapkast en drankvaten een goed heenkomen zochten. Selman kreeg een „eerlijk" proces. Tiental len ooggetuigen verklaarden onder ede, dat Hardin hem bedreigd had en dat Selman uit zelfverdediging geschoten had. Hij werd vrijgesproken en ont ving zijn bloedgeld, maar hij heeft er weinig plezier aan beleefd. Enkele maanden later werd Selman even kans loos neergeknald door iemand die een grief tegen hem had ook in een kroeg. Selman had zijn holster afge legd en was volkomen weerloos toen het noodlot hem achterhaalde. ZO VERGING HET ook Bill Dunn, de beruchte veedief, ettelijke beroeps moordenaars en „eerlijke" lieden als drijvers en goudzoekers en sheriffs. Want alleen schietend en moordend kon men er zelf het leven afbrengen in die ruwe pionierswereld, waarin een mensenleven al even weinig telde als dat van een hyena of prairiewolf. In het stadje Tombstone (grafsteen) in Arizona wijst men u nog altijd de plaats waar sheriff Wyatt Earp en zijn broers hun legendarische gevecht leverden met de Mac Lowerybende. Earps beide broers werden later door sluipmoordenaars omgebracht, Wyatt zelf achtervolgde de Mac Lowery- troep in een maandenlange jacht en schoot ze een voor een dood, natuur lijk vanuit hinderlagen. Bill Dalton, een der bendeleden schoot hij neer op de achtertrap van diens woning, terwijl de man met zijn dochtertje zat te spelen. U ziet, de ridderlijkheid was over het algemeen ver te zoeken, om van wrede „posses" en massale lynchpar tijen nog maar te zwijgen. Maar laat dat alles u niet verhinderen, met volle teugen te genieten van de wild west- romantiek op het witte doek en op uw eigen beeldscherm, want daar zijn het altijd weer de schurken die in het zand bijten en de nobele helden die winnen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 19