VIER „GENERAALS" VAN DE PARIJSE HAUTE COUTURE vlOUW Lekkernijen voor slanke-lijners 5ÜP CARDIN: INDUSTRIALISATIE COURRÈGES: AVANT-GARDE SAINT LAURENT: RAFFINEMENT PHILIPPE VENET: TRADITIE 21 Kebab a la Gouda ZATERDAG 22 OKTOBER 1966 Erbij Philippe Venet: vrolijke mode iniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininimiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiinnnimiiiniiniiiimmmmiiiimi CARDIN heeft driehonderd medewerkers in dienst. Hij loopt bijna over van nieuwe ideeën. Alles is bij hem te koop: van een speciaal gecreëerde schoenveter tot een haarlint. Hij zorgt ervoor voortdurend in de publiciteit te komen: opzien barende uitspraken, een reclame-achtige verhouding met Jeanne Moreau, sensationele debatten voor de televisie, schitterende soirees, etc. Iedereen laat zich door hem kleden „van de her togin tot de concierge" zoals hij zelf zegt maar het is bekend, dat zonder de enorme inkomsten van auteursrechten en licenties het huis Pierre Cardin niet zou kunnen bestaan. Pierre Cardin begon in 1954 in de Rue Richepanse op twee zolderkamers wat niet wegnam, dat weldra een uitgelezen cliëntèle de eindeloze trappen beklom op gevaar af uit te glijden op de te goed geboende treden. Mantelpakken en mantels waren zijn specialiteit. Vandaag ver koopt hij niet slechts jurken van 3.750, maar ook ensembles van 600 en jurken van 160, verder badpakken, hoeden, bril len en parfums. Zijn nieuwste idee mannelijke confectie levert hem niet alleen miljoenen francs op, maar ook tienduizen den ponden sterling. COURREGES is een voorloper, die japonnen ontwerpt zoals in Italië Pinin-Farina carros serieën voor auto's schetst. Sober, functioneel en geometrisch. Pas verleden jaar deed Courrèges wer kelijk van zich spreken, toen hij in zijn collectie veel pantalons bracht. Hij voorspelde toen: „Binnen twee jaar dragen alle vrouwen broeken". Hij praat met een zwaar boers ac cent. „Eindelijk eens een ongecom pliceerd couturier", zeiden de jour nalisten van hem. „Ik vecht en ik win" YVES SAINT LAURENT is de verpersoonlijking van „de" couture: een onweerstaanbare drang om steeds te ontwerpen in de ware betekenis van het woord. Hij ziet er niet al te sterk uit. Hij heeft rossig haar, ongewoon lange vingers en een dromerig gezicht. Moeilijkheden Pierre Cardin: .als een dichterlijke creatie PHILIPPE VENET, een coutu rier van de traditie, ziet er uit als een play-boy. Hij is drie endertig jaar, heeft een gebronsd gelaat, blauwe ogen en lange wim pers. Hij is de couturier van de charme en nieuw in de wereld van de haute-couture. Sinds drie jaar leidt hij nu zijn huis. dat allengs een groot aanzien heeft gekregen. „Mijn cliënten houden van mij en ik vind ze ook aardig". iiiniiiinii IN HET relatief kleine wereldje van de Franse haute-couture gaat het niet slecht. De Parijse couturiers maken jaar lijks zo'n omzet van ruim 100 miljoen gulden, waarvan zestig percent te dan ken is aan de uitvoer naar het buiten land. Naast de grote „klassieken" Dior, Balenciaga, Castillo, Balmain en Lanvin komen de jonge couturiers als Courrèges, Venet, Cardin en Saint Lau rent steeds meer naar voren. inniiiiiiiiiiniiiiiiiHiiiiniiiniiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiiiiiiiiii VAN ZICHZELF zegt hij: „Ik ga voor niemand door de knieën. Ik vecht en ik win!" Zijn medewerkers gehoor zamen hem onvoorwaardelijk. Hij weet zelf trouwens ook wat gehoorzamen betekent: hij was vijftien jaar lang een onbekend coupeur bij Balenciaga! Nu is hij een gevierd couturieren toch: Zijn felle kleuren en de recht hoekige vormen van zijn creaties wer ken voor velen storend. Maar hij is nu de sensatie van de modewereld en men verwacht van hem een totale om wenteling met de vreemdste nouveau- té's. Courrèges is veertig jaar, hij heeft een smal spichtig gezicht en is bijna kaal. Hij kleedt zich thuis veelal in een witte kiel, die hem bijna op de hielen valt. Zijn huis is opvallend streng ingericht, kleine kamertjes en lange gordijnen en alles in 't wit: de stoelen, de tapijten en de muren. Zijn medewerksters dragen laarsjes en rok ken tot ver boven de knieën, zij zien eruit als leerlingen van een middelbare school met kortgeknipt haar en onvol groeide lichamen. Tien centimeter onder de knie ver woesten de harmonie, de jeugd en het evenwicht. Voor tien centimeter gaven de vrouwen er de voorkeur aan zich onnodig ouder te maken. Ze geloven, dat vrouwelijk zijn bestaat uit pruiken, juwelen en naaldhakken. O, die hoge hakken, wat een ramp De mode, MIJN mode, is fris, levend, eenvoudig, in harmonie met onze tijd. Laatst deed een groot Engels dagblad mij een voorstel: „Meneer Courrèges we willen u helpen. We gaan een pracht verhaal over u publiceren." Ik heb ze geantwoord: „Nee, dank u wel- Dat interesseert me niet meer. U komt na de strijd. Ik heb geen hulp meer nodig.' HIJ WAS op 21-jarige leeftijd de op volger van Dior en werd door een en thousiaste pers uitgeroepen tot -„genie." Hij stelde in enkele jaren tijds van 1958 tot 1962, alle beroemdheden van de hedendaagse mode in de schaduw. Toen, na veel moeilijkheden in verband met zijn militaire dienstplicht en pro cessen met het huis Dior („Steeds als ik win gaan ze in beroep"), stond Yves COURRèGES begon in 1961 met tien naaisters, die opeengepakt zaten in een atelier ergens op een binnenplaats. Nu heeft hij er meer dan zestig en bestel lingen genoeg om ze aan het werk te houden. „Ik houd van moeilijkheden. Vrouwen moet je overvallen", zegt hij. „Ze verliezen zich in de details, ze heb ben vooroordelen, zo van: Ik wil mijn knieën niet tonen omdat zij niet mooi zijn! Wat zegt dat nu? Daar ligt het probleem niet, schoonheid is niet een kwestie van knieën maar van ritme. HIJ SCHIEP een stijl die men „ka chelpijp" pleegt te noemen en introdu ceerde die in Engeland waar hij zijn modellen aan vierhonderd winkels aan bood. Tachtig ervan wilden anderhalve maand een proef nemen: per dag wer den er gemiddeld tweehonderd kos tuums „Pierre Cardin" in elk van deze winkels verkocht! Meestal doet hij zich vermoeid, uit geput voor. Hij staat er op, dat men hem „aux sérieux" neemt. Vragen in de trant van „wat trekt u aan in de couture?.Wat betekent de cou ture voor u Bevredigt de cou ture uw scheppingsdrang?" stelt hij zeer op prijs. De meester: „Luister, ik zal eerlijk met u zijn. Mijn vak is een slecht vak, zes maanden aan de top en zes maan den in de put; succes en fiasco. De mode „revolutioneren" is belachelijk. Als je revolutioneert, verkoop je niet. Daar schiet je niets mee op, hè? Ik Saint Laurent op' de Parijse straatkei- en. Wat nu? Na het „genie" te zijn geweest van het grootste modehuis ter wereld, zat er voor hem niets anders op dan voor eigen rekening de strijd aan te binden! „Ik houd van luxe en élégance. In mijn leerperiode bij Dior heb ik mij kostelijk geamuseerd." Nu is Saint Laurent in het serieuze stadium geko men van de onbetwistbaar heerser over een van de hoogst gewaardeerde modehuizen van Parijs: tweehonderd naaisters en verkoopsters, die er in al le opzichten mogen zijn en die het ver- - plichte zwarte japonnetje dragen. ZIJN CLIëNTèLE is zeer gedistin geerd, erg „vieille France", dat graag bereid is een hoge prijs te betalen voor een goed model. De sfeer van het huis is geraffineerd, maar ook gemoe delijk en er wordt veel geroddeld. Het is het ideale haute-couture-huis zoals vele vrouwen het zich in hun dromen voorstellen. Toch treft Yves Saint Lau rent voorbereidingen om zijn chique cliëntèle, althans een gedeelte ervan, de rug toe te keren. „U begrijpt, dat ik er genoeg van krijg", zegt hij. „Ik moet me helemaal kunnen uitleven. Luxe is niet echt mo de. Voor mij is mode dat wat zich af speelt op de straat. Ik heb besloten twee soorten modellen te gaan creëren voor twee soorten vrouwen. Dat wordt ben begonnen met slechts de élite van Parijs te kleden maar zag gelukkig mijn vergissing op tijd in. Nu kleed ik iedereen." „TOEN IK begon, was ik gek. Ah (zucht) de jurk als een dichterlijke creatie! In feite ben ik nog nooit zo arm geweest als toen. Ik had geen le ven. Ik werkte dag en nacht en waar voor? Ik ben realistischer geworden. Een japon moet ontworpen worden met het doel er zoveel mogelijk van te ver kopen. Ik ben een kind van mijn tijd en bedrijf handel. Nu ben ik beroemd, bijna rijk en ik leef prettig. De cou turiers worden geplunderd, hun model len worden gecopiëerd en brengen al leen anderen geld op. Een ding nog. Saint Laurent omhelsd door twee dankbare klanten: Zizi Jeanmaire (links) en Leslie Car on. voor mij een kwestie van erop of er onder. Er zijn vrouwen die naar de toe komst leven en anderen, die in het verleden leven. Een leven, dat bestaat uit bals, cocktails en dinersDat is niet meer het echte leven van van daag. Natuurlijk zal er altijd een ele gante „society" blijven bestaan, maar ik geloof, dat de vrouwen die werken, naar het strand gaan, aan sport doen en lichte amusante jurkjes dragen de meeste aandacht verdienen. Ik wil een functionele mode scheppen, die niets gemeen zal hebben met wat ik hier maak en die het grote publiek zal aan spreken. Hoe ik dat wil bereiken? Er zullen twee huizen Saint Laurent ko men: het ene waar modellen zullen wor den ontworpen in de prijs van 2800 en het ander waar de prijzen tussen de 300 en de 400 zullen schomme len. Ik geloof, dat dit de enige manier is om zich aan te passen aan de tijd en tóch de traditie te handhaven", al dus Saint Laurent. LEKKERNIJEN ETEN en toch slank blijven: dat kan. Tenminste als recepten worden nagevolgd, die juist daarvoor zijn samengesteld. Recepten als bijvoorbeeld: 250 gr. magere kwark (of zelfgemaakte kwark), 1 dl. sterke koffie, 2 zoete sinaasappelen. Koffie, sap van één sinaasappel en kwark goed schuimig kloppen (desgewenst zoetjes in hete koffie opgelost toevoegen of wat sinaas appel -jam die voor diabetici ge bruikt wordt). De schaaltjes of gla zen vullen, met schijfjes of partjes sinaasappel garneren en wat koffie- kwark opspuiten. U kunt ook de sinaasappel door midden snijden, uitpersen en met de koffie-kwark vullen. Wat witte kwark achterhouden en hiermee de sinaasappelen opspuiten. Op scho teltjes of glazen opdienen. 250 gr. magere kwark IV2 dl, sterke koffie, 2 eiwitten, glaasje cura^ao, Kirscliwas- ser of cognac. Kwark en koffie schuimig klop pen en de eiwitten goed stijfklop- pen. Vlug door de massa mengen, de curagao, Kirschwasser of cognac toevoegen. Desgewenst kunnen ook hier weer zoetjes worden toege voegd. In glazen vullen en naar eigen fantasie garneren. In de ijs kast of koele plaats laten staan tot het opdienen. In vrijwel elke melkhandel of supermarkt kunt u nu kwark kant en klaar kopen. Maar u kunt kwark ook zelf maken: laat l'Vi liter melk of taptemelk en liter karnemelk in een teiltje met warm water dik worden. Het dikke gedeelte wordt met een schuimspaan in een voch tige doek welke in een vergiet is gelegd gedaan, zodat het vocht goed kan uitdruipen. Men houdt in de hoek ca 500 gr. kwark over. VENET is bewust traditioneel en heeft maar een doel: behagen. Zijn modellen zijn niet „geniaal" maar moet een jurk beslist geniaal zijn om gedragen te kunnen worden? Als Venet in 1900 zou hebben gewerkt, zou hij ongetwijfeld zijn cliënten met struis vogelveren hebben getooid. In 1965 hult hij ze in vrolijke modellen. „Vrolijk heid, dat is de mode," beweert hij. Hij laat een meisje, dat met haar moe der is meegekomen een hemdjurk aan trekken zonder mouwen. Een zeer een voudige jurk, ook „functioneel", maar zeker veel goedkoper dan bij andere couturiers. „Mijn prijzen zijn mijn bes te reclame", zegt hij. Zijn stem is zalvend: „Mevrouw, nu ziet u er fan tastisch uit!" VENET debuteerde toen hij veertien was in de aristocratische salons van het huis Pierre Court. Daar kochten alle vrouwen uit de hogere kringen van Lyon copieën van Parijse modellen, die aangepast werden aan de conservatie ve smaak van de provincie. Twee keer per jaar kwam Venet naar Parijs om modellen van Balenciaga uit te zoeken. Hij was knap en viel in de smaak. Hij had veel bewondering voor de werkwij ze van de meester en toen zijn plan om de directeur van het huis op ta volgen mislukte, kwam hij naar Parijs. Toen hij door gebrek aan plaats niet bij het huis Balenciaga kon komen, trad hij in dienst bij Givenchy (ook geïnspireerd door Balenciaga), die net zijn huis had opgericht. „Ik ben er negen jaar gebleven," zegt hij. Toen begreep ik, dat de tij den veranderden. Balenciaga had op dat tijdstip een enorme cliëntèle maar toen de prijzen omhoog gingen vond er een logische selectie plaats. Een gedeelte kon de hoge prijzen niet meer betalen en ik zag dus een afzet gebied. Ik opende mijn huis in 1961, hetzelfde jaar als Courrèges het zijne." Philippe Venet begon met twintig naaisters en nu heeft hij er zestig. Hij loopt niet te koop met stoutmoedige of originele ideeën. Hij is de rustige cou turier, vriendelijk voorkomend en prettig om naar te luisteren. In dit vak moet het meteen goed gaan. „Het be staan van mijn huis hangt af van da onmiddellijke behoefte van mijn cliën tèle, die niet direct schatrijk mag wor den genoemd, maar die zich wel het een en ander kan veroorloven," aldus Venet. Niet voor slanke-lijners, maar wel heerlijk voor een feest of party is volgende recept: Kebab a la Gouda 150 gram varkenshaas 150 gram varkenslever 200 gram belegen Goudse kaas, 100 gram mager gerookt spek, 2 uien, een paar olijven, 1 groene paprika, boter, olijfolie, zout, peper. Het varkensvlees, de lever en het spek in blokjes snijden en tevoren in de koekepan in wat boter gedeeltelijk gaar braden. Vervolgens deze ingre diënten om en om met blokjes kaas, sukjes ui, paprika en olijven aan me talen barbecue-pennen prikken. Het geheel met wat zout en peper bestrooi en, bestrijken met iets olijfolie en daar na op de gril leggen en onder voort durend keren op een niet te heet vuur roosteren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 21