en Uitslag lijkt meer op interland dan op literaire aangelegenheid HOLIDAY ON ICE ECHTER TIE PANDA EN DE MEESTER*ETER KRAMMETJE FOK AVONTUREN VAN DONALD DUCK AT Wel en wee rond de toekenning van Nobelprijzen Vele kandidaten van wereldformaat voor de Nobelprijs gepasseerd Voorzitter radioraad onderscheiden Koningin en prins naar filmpremière 8 Hé Ai ZATERDAG 22 OKTOBER 1966 Ons vervoigverhaai Een oorspronkelijke Nederlandse roman door Willy Corsari l estdijk grote veranderingen en omwentelingen in M uzikaal NEW yORK-lONDON-PARIS - AMSTERDAM Internationaal variété op ijs 27 OKT T/M 13 NOV nieuwe raa amsterdam iiSit658 vOTwnmwuii f' (145) In elk geval, ik vroeg of Charlie dat wist van Erik en zij lachte, ik werd er koud van, ze lachte en zei: „Neen, Neen, vertel het haar maar, mis schien houdt ze dan op met me te vervolgen." Ik zei: „Nou kom, Mar- jo, is dat niet erg overdreven?" Toen keek ze me aan met ogen, ogen. en zei: „Nou hoeft ze geen spionnen meer op me af te sturen. Of dacht je. dat ik je niet door had, vui lak!" En meteen greep ze haar tas en liep weg. Getikt, ik zeg je, abso luut getikt." Alex leunde tegen het bureau. „Wanneer is dat gebeurd met Erik?" „Voorzover ik begrepen heb, zowat een halfjaar geleden. In Brussel. Ze is maar kort in Duitsland geweest." „Weet je het adres?" „Neen, toen ik daarnaar vroeg draaide ze er omheen." „Waarom ben je haar niet achter na gegaan? Dan had je het kunnen ontdekken." Kees Does keek hem hulpeloos aan. „Ik kan toch niet voor detective gaan spelen?" „O niet? Ik dacht, dat je zo'n goeie oude vriend van Charlie was". Sinds jaren zoekt ze zich een onge luk naar dat kind." „Maar het is dood", zei Kees Does, „wat zou ze er aan hebben om te weten waar Marjolein woont? Hoe wel, ja.ik weet niet.er was nog iets geks. Ze had het over haar andere zoontje Georges. Dat ze daar zo'n troost aan had, zei ze. Ik wist niet, dat ze nog een kind had, jij wel?" „Ik wist dat ze er een verwachtte toen Chris stierf." „Zo? Nooit iets over gehoord. Ik begrijp Charlie soms ook niet. Zeg, wil jij het haar vertellen?" „Neen, dank je." Kees Does zuchtte en veegde zijn voorhoofd af. „Ik ben er beroerd van, wil je dat geloven? Chris dood, en nou dit weer.blijft ze lang weg?" „Geen idee." „Dan ga ik nu maar eerst. Ik heb afgesproken met Vermeer, de archi tect. Laat ze me daar maar opbellen, dan kom ik. Maar ik dacht, dat jij misschien beter. „Waarom ik?" Kees Does scheen wat onthutst over de agressieve toon. „Nou, omdat.je bent een goede vriend, ze is erg op je gesteld. „Ben jij dan niet een veel oudere vriend?" „Ja, ja natuurlijk... nou, goed dan.maar ik kan er niet tegen, mensen verdriet te doen. Hij stond zuchtend op en nam af scheid. Alex dacht: die gelooft blijk baar ook al.Toen haalde hij de schouders op. Toen de winkel gesloten werd, leg de hij een briefje neer voor Char lotte. Dat Kees Does was geweest, of ze hem wilde opbellen bij Ver meer, de architect, had haar iets te vertellen. Toen ging hij weg opgelucht fluitende. Kees moest dat maar op knappen. Als hij het had verteld, kon hij niet weglopen en hij had een Charles Charlotte t afspraak met een heel aardig vrouw tje. Hij kon een prettige avond niet opofferen voor iets, dat hem niet aan ging- Maar de avond verliep niet zo prettig als hij verwacht had. Hij wist, dat het door zijn schuld kwam, dat hij verstrooid was en prikkelbaar. Hij was tenslotte blij, toen hij zijn gezellin thuis kon brengen en af scheid kon nemen, zonder meer. Zijn hoofd stond niet naar dat méér van avond. Hij liep het eind naar huis, de koude nachtlucht deed hem goed. Het was over énen toen hij voor het huis stond. Er brandde nergens licht. Ze was zeker naar bed gegaan, na een poeder te hebben genomen. Opeens ging er een schok door hem heen. Toen schudde hij het hoofd. Onzin, dat was niets voor haar. zij was niet het type dat te veel poe ders inneemt.Maar op het por taal voor haar slaapkamer bleef hij aarzelend staan en dacht; wat weet ik eigenlijk van haar? Ik dacht, dat ik haar door en door kende en dat was een vergissing. Misschien vergis ik me nu ook. Hij staarde naar de deur. Ze was gek met dat kind. Die portretjes van hem overal, waar ze bloemen bij zette op zijn verjaardagen. En het speelgoed dat ze kocht. Hij had het wel gemerkt. Ze borg het later in een koffer op zolder. Zeker een sentimenteel idee: later kon ze hem zeggen, dat ze op elke verjaardag iets voor hem gekocht had, en het hem laten zien. Ja, zij had geleefd op de illusie, Erik te zul len terugzien. Zo had hij geleefd op de illusie, na de oorlog te zullen af studeren en dan naar Indië te zullen gaan. Hij had het zich alles voor gesteld tot in cjetails: het huis ginds, zijn werk. later een vrouw.Opeens was het alles weg geweest. Hij luis terde naar de stilte. Het was juist als op die avond in de oorlogstijd en bijna verwachtte hij, weer dat kreunen te zullen horen en dan een schreeuw Maar het bleef stil. Gek, dat je stilte kon horen. Het maakte je bang. Wat wist je van iemand? En welbeschouwd had zij nu niets meer Chris dood, haar moeder zou niet lang meer leven, nu Erik dood. En die poeders bij de hand. Maar als zij gewoon iets had ingenomen en hij maakte haar wakker.Tenslotte besloot hij zonder kloppen even bin nen te gaan, om naar haar te kij ken. Hij opende zachtjes de deur, sloop op de tenen binnen en luister de, of hij haar hoorde ademhalen. Hét gaf hem een schok, tqpn uit het donker haar stem opeens sprak: „Ben jij het, Alex?" „Ja", zei hij. „Ik wou.ik kom even kijken.ik heb je toch niet wakker gemaakt?" Jij wist het, hè?" „Ja". Hij voelde zich plotseling schuldig en stamelde: „Ik dacht dat het beter was. Kees is zo'n ouwe vriend van je. Ze gaf geen antwoord en hij dacht, dat er ook geen antwoord op was te geven. Natuurlijk had hij moeten blijven. Hij had dat de hele avond geweten. (Wordt vervolgd.) ■AAWrV\WAAAA/WWW<tAAAII<WtAAAft/W\AAA/VAAAftAIWWWWWtfWWWWIAAA<WWWWW>AAAA<UW\A/UWWIA<<AftAAAAA<WI/wC (Door Rico Bulthuis) De Zweedse academie heeft de Is- Wie meent, dat de teleurstelling om het passeren van S. Vestdijk dus van Ne- raensche schrijver Sjmoeel Joseph derland deze critiek bepaalt, vergist Agnon en Nellv Sachs voor dit iaar/ich- ^Is het ind?rdaad Nederland gmg, kan men zich terecht afvragen de Nobelprijs toegekend. Daarmee waarom ons land nog nooit aan bod is heeft het college van achttien wijze geko™e"- Het grote aantal Nobelprijzen an Nederlandse natuurkundigen moet mannen dat in Stockholm het werk men dan maar even vergeten. Als het in van meer dan tachtig schrijvers derdaad alleen om de belangrijkste schrij vers zou gaan. zou Vestdijk voor de moest beoordelen, litteratoren aange- Zweden die Vestdijk niet kunnen lezen wezen die naar men mag aannemen meer w^ardQ?V?et^? zijn dan de schrij- ver van „De Stille Don". En als we de het best voldeden aan de eisen die aan kwaliteit van de poëzie niet in het ge- deze hoge onderscheiding ten grond-1 ^^^^'^«^enge^wijzen^e opd® slag liggen. Dit zijn, met steeds meer j waardering voor zijn geniale persoonlijk heid, op een meer passende wijze be kroond had dienen te worden. voorbehoud dan altijd, morele en ethische eisen naar maatstaven uit het begin van deze eeuw. Bovendien cldfOVftlUOt heeft de Zweedse academie dikwijls Onder de vele kandidaten bevinden zich blijk gegeven van haar voorkeur voor schrijvers van wereldformaat die jaar op i j- ui t ij. jaar worden gepasseerd: Graham Greene verhalende dichtkunst en zinnebeeldig FjZra Pound Alberto Moravia, en als er proza. n°g sprake is van enige redelijkheid: Heinrich BolI Dat de leden van het college, waarvan de jongste de middelbare leeftijd heeft be reikt, het pas na ampele overwegingen Maar zie, dit jaar was het Israel, en in Israel was het Sjmoeel Joseph Agnon. Het had slechter gekund. In de hedendaagse ogenschijnlijk eens zijn over de jaarlijkse Hebreeuwse letterkunde domineert Ag- beslissing. kan men zich indenken. Waar- non. Hij werd geboren op 17 juli 1888 in schijnlijk is dat ook één van de redenen Buczacz in Galicië. Hij emigreerde in 1307 dat de einduitslag dikwijls meer op een naar Palestina, ging in 1913 naar Berlijn interlandwedstrijd lijkt, dat op een litte- en verliet Duitsland in 1924. raire aangelegenheid. Zijn litteratuur kenmerkt zich door de Hp b s pllWï! frv,area'-d he ene Jaar de twintigste eeuw, waardoor er bij hen PrlJp 'Ta °nt- die daar het slachtoffer van werden, een a"g m??kt nemen om Rusland de de- innerlijke verscheurdheid ontstond. Er is pin fi/d n ngpn' e" zage" we h9e waarschijnlijk geen enkele schrijver waar- qtiiil nm' t Sjoiochov, zijn bij dit zo merkbaar is als bij Agnon. Ge- p g :,aar bekroond Doren onder de naam van Samuel Czacz- pil H weerf n°en gl,7l!acvhe" I kes, verwisselde hij van persoonlijkheid, fa" l democratie. De argeloosheid om verder te leven in de verbanning met ^ee,L SI°"evle sc,h"JYers I de herinnering aan een vaag verleden en 1-12^ 2 aan bepaalde lan- |let verlangen naar het paradijs Palestina, den de beste kansen voor bekroning toe- kent. bewijst duidelijk dat de tijd rijp is <\rlinbpl om deze internationale litteraire aangele genheid te herzien. Hij vormt dan ook een schakel tussen de klassieke Hebreeuwse litteratuur en de letterkunde van vandaag. Hij is daardoor de schrijver van vele tegenstellingen ge worden. Even sceptisch als gelovig en even realistisch gis symbolisch. Zijn .ver langen naar een cultuur die tot het verle den behoort geeft aan zijn proza de gedra gen toon en de symbolische inhoud. Agnon is ook de schrijver die sterk aan het joods-zijn is gebonden, maar die in Palestina smeltkroes 'van volken uit alle hoeken van de wereld de Joodse eenheid ziet opheffen en tot een herinne ring uit het verleden maken. De joodse eenheid is een historisch gegeven, maar in de werkelijkheid van het hedendaagse Israel gaat het totaal verloren. Agnon Sjmoeel Joseph Agnon vraagt zich in al zijn geschriften af, wat nu belangrijker is. Het werk van Sjmoeel Joseph Agnon is in zestien talen vertaald, hoofdzakelijk in het Duits en Engels. Een van zijn volks vertellingen, die ook in de stijl een Kaf- kiaanse helderheid bezitten, is door dr. J. Melkman in de bundel „Meesters der He breeuwse vertelkunst" opgenomen. Nelly Sachs, minder bekend dan Sa muel Agnon, werd op 10 december 1891 te Berlijn geboren. Ze zou het lot van de Duitse Joden hebben ondergaan, als de schrijfster Selma Lagerlöff haar in 1940 niet naar Stockholm had weten te krijgen. Ze vestigde zich voorgoed in Zweden en kreeg aanvankelijk bekendheid als ver taalster. Haar eigen werk is gericht op het lot van hete joodse volk. Speciaal in haar ge dichten wist ze haar gevoelens kenbaar te maken. Haar poëzie is uitgesproken muzikaal, zeker niet modern, maar uiterst beeldend. Haar „klaagzangen" zo als een criticus het noemde, zijn nooit berustend of sentimenteel, maar geven voortreffelijk de telkens weer beteugelde angst waaraan het joodse volk door de eeuwen heen was onderworpen en die ook tiet werk van Nelly Sachs een strijdbaar karakter heeft gegeven. Tot haar meest bekende werken beho ren: „In den Wohnungen des Todes" (1947) en „Das Leiden Israels" (1964). Dat deze dichteres juist op haar gevor derde leeftijd zoveel belangrijk werk heeft geleverd, en in de noordelijke landen meer bekendheid geniet dan elders, zal ongetwijfeld tot de hoge onderscheiding van haar werk hebben bijgedragen. ADVERTENTIE U.S.A. dagelijks 8 uur matinées: woensdag, zaterdag en zondag 2.30 uur. kaartverkoop voor alle voorstellingen bij het RAI-gebouw, kassa Oosthal van 10 16 uur. (Telefoon 020 - 79 64 41en bij de bekende voorverkoopadressen. Prof. mr. L. W. G. Scholten. voorzitter van de radioraad, is benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. De demissionaire minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, mr. M. Vrolijk, heeft hem de bij deze onder scheiding behorende versierselen uitge reikt. De koningin en prins der Nederlanden zullen op donderdag 27 oktober aanwezig zijn bij de Nederlandse première van de film „Brandt Parijs?" in het Tuschinski- theater te Amsterdam. De baten van deze voorstelling zullen ten goede komen aan de nationale fede ratieve raad van het voormalig verzet Nederland en de Nederlandse vereniging van ex-politieke gevangenen. ADVERTENTIE l'lllililNPUIII KEUKENS Gratis en geheel vrijblijvend ook voor U een keukenplan. •maken wij BBOO C. J. VAN DEN BROEK HAARLEM TECHNISCHE HANDELSONDERNENINGN.V. OUDE GROENMARKT 20 TELEFOON 02500-11960» Nelly Sachs W tl VN' 37. Rechter Tie is met Tsjiao Tai naar I zijn ontvangkamer gegaan, waar een pot thee en kopjes gereed staan. Even later zitten ze tegenover elkaar met een kop in de hand. „We weten nu het volgende" zegt Rechter Tie, „de man die de goud- roof georganiseerd heeft, wilde zelf ge heel onbekend blijven, en heeft daarom zijn handlanger, die als tussenpersoon op trad, uit de weg geruimd. Ik denk daar om dat de opdrachtgever zelf geen figuur uit de onderwereld is. De man met de halsdoek was de enige die hem kende. Door hem te vermoorden dacht hij veilig te zijn. Wat je vertelt over die poeder is heel interessant, de lijkschouwer moet natuurlijk meteen onderzoeken of hij spo ren van vergif vindt in de maag van de vermoorde man. Bovendien moet hij het lijk van Meng Lan opnieuw onderzoeken, want wie weet is ook de dichter een ver gif of verdovend middel toegediend in zijn wijn. Dat bedoelde ik toen ik zei dat ik licht begon te zien in deze zaak. Meng Lan stierf met een heel vredige uitdruk king op zijn gezicht. Is het mogeliik dat hij verdoofd was toen de dólk tussen zijn ribben werd gestoken? Dat zou verkla ren waarom de moordenaar Meng's wijn kopje heeft meegenomen. Er zaten na tuurlijk sporen van het vergif in. Ga jij nu allereerst naar de lijkschouwer. Zeg hem wat hij moet doen en stuur er ver volgens een troep gerechtsdienaars op uit om die Shih Ming op te sporen. Er komt schot in de zaak". 11. Hapwap was de gang ingekropen en had daar houvast gezocht aan een tafeltje. Dat bracht echter een daarop staand beeldje ernstig aan het wankelen. Pan da was echter net op tijd om het kleuterje weg te trek ken, zodat het mwrmeren beeldhouwwerk niet Hapwap trof, doch zijn eigen hoofd. „Uitmuntend gevangen!" prees Jollipop, terwijl hij het stuiterende beeld uit de lucht plukte. „Wij hebben nu kunnen zien, wat er ge beurt als men in paniek geraakt! Als u uw hoofd een weinig meer had gebruikt en koel en vastberaden had gehandeld zoals ik, was dit niet gebeurd!" „M-maar ik liet dat ding niet vallen!" riep Panda verontwaar digd. „Het was Hapwap! Hij „Maar meneer Pan da!" sprak de bediende afkeurend. „Foei!" Wij kun nen dit onschuldige wezentje toch de schuld niet ge ven van onze eigen opwinding en onhandigheid! En dat nog wel in zijn bijzijn! Zo'n teer kinderzieltje is zo licht beschadgd!" Al sprekende pakte hij een doos je van het tafeltje. Maar toen stopte hij verrast in zijn beweging. „Het borstbeeld!" bracht hij uit. „Ver dwenen! En daarnet zette ik het hier nog terug!" HALLO' "tuit Disney Production» Di.iributcd by King Feature» Syndicate 658. Menig ander zou weggelopen zijn, toen de oude zeeman zo stilltjes op de ducdalf bleef zitten. Maar Bram was van een ander slag. I Misschien was de man wel ziek, of alleen maar verdrietig, en misschien had hij hulp nodig. Als de man niet naar hem toekwam, zou Bram wel naar de oude zeerob toegaan. Traag sloeg de man de ogen op. toen I Bram in een rubberbootje naderbijlvwam. „Ahoy, zei Bram opgewekt. „Moeilijk heden meneer? Kan ik helpen? Droevig schudde de zeerob het hoofd. ..Niemand kan mij helpen. De kinderen lachen me uit en de ouderen geloven me niet. Iedereen denkt, dat ik leugens ver tel of niet goed weet, wat ik zeg. Maar ik zeg je dat ik de Eiermannetjes heb gezien en dat ze werkelijk bestaan. Als ik ze dat maar eens aan hun verstand kon brengen „Kom mee, dan drinken we een kop koffie en dan vertel je me alles", stelde Bram voor. „Zeelieden begrijpen dat misschien beter don landrotten. .en ik houd van goede verhalen. De ander haalde de schouders op, maar ging toch mee. Korte tijd later za ten beiden in een havenkroegje achter een bak sterke koffie. En de oude man vertelde.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 8