Schandaal in Italiaanse toneelwereld Ford ruimt schilderijen op Uw ideale schoentje: krachtig èn prachtig Echt leer is echt mode Mario del Monaco zong met grote stem TER HERINNERING AAN JAN VAN EES Jan van Ees overleden Fanfare-meeting in Haarlem El Greco-expositie in Gent verlengd Nieuw kerkorgel in Amsterdam Russische films in Utrecht NEGEN MUZEN WOENSDAG 26 OKTOBER 1966 23 SUBSIDIES OPGESTREKEN VOOR NIET UITGEVOERDE OPERA'S Tv-reportage over I Film „Hollandse luchten" reactor-centrum Petten naar EXPO '67 in Montreal Israëlische auteurs in cellis en anderen. ge-wl Bernstein dirigeert eigen composities De radio geeft donderdag T elevisie programma X (Van onze correspondent) ROME Er is enige deining in Italië ontstaan over de ongeregeldheden die aan het licht zijn gekomen bij het ministerie van Toerisme en Toneelzaken. Het is een kwestie die min of meer door toeval aan het licht is gekomen. Een impresario, die meende recht te hebben op staatssub sidie heeft op zeker ogenblik, nu ruim een jaar geleden, een open brief geschre ven aan de directeur-generaal voor de melodramatische kunst. In die open brief zette hij uiteen dat tal van impresario's van de staat subsidie incasseerden voor uitvoeringen van opera's in kleinere Ita liaanse steden en vooral ook in het bui tenland, zonder dat die uitvoeringen plaats hadden. In sommige gevallen ging de tournee helemaal niet door, in andere gevallen werden minder uitvoeringen gegevan dan aan het ministerie werd medegedeeld. Als bewijsstukken werden dan program ma's aan het verzoek om subsidie toege voegd. Die open brief trok niet zo sterk de aandacht, maar toen kort daarop de schrijver van die brief zelfmoord pleegde, kwam de zaak opnieuw aan het licht. Het is nu zover, dat elf hoge ambtena ren van het ministerie en twaalf impre sario's zijn aangeklaagd en zich voor de rechter moeten verantwoorden. Het is niet duidelijk of de verduisterde gelden, in totaal ongeveer 500 miljoen lire, volledig aan de impresario's zijn uitbetaald, of dat ook de ambtenaren er een deel van in hun zak hebben gestoken. De verklaring ADVERTENTIE Wilt u óók schoentjes, die (leer)krachtig èn (leer)prachtig zijn? Loop dan eens binnen bij uw schoenenzaak. En maak een keus uit de ruime najaarscollectie-in-leer. Want leer is het enige materiaal dat ademt: de voeten dus warm en droog houdt zonder volledig af te sluiten. Probeer een schoentje in de modekleur Soedan. De fijne, diep donker-bruine tint, die dit najaar de „kleur" aangeeft in de schoenenmode. De hak-stijl blijft voorlopig dezelfde laag en stevig. En let vooral op het echt-leer-etiket. Dèn weet u zeker dat u de goede schoen koopt. Want Publikatie Leder-Centrum Nederland, Tilburg. Zeven Nederlandse fanfarekorpsen en van deze laatsten is, dat zij vaak papie- I één harmoniekoprs, aangesloten bij de ren tekenden, zonder te lezen wat er Nederlandse Federatie van Christelijke eigenlijk in stond. Onder de beklaagden inuziekbonden, die in het afgelopen jaar zijn enkele bekende personen, zoals de op concoursen de beste prestaties heb- vroegere directeur-generaal van melodra- ben geleverd, komen op dinsdag 8 no- matische kunst, Pirro, die verscheidene vember naar Haarlem om deel te nemen jaren superintendent is geweest van de aan de jaarlijkse pedagogische vormings- Romeinse opera. dag'. De uiterst linkse en ook de uiterst rech-1 se pers willen het doen voorkomen, alsof Des morgens werken de musici (afkom men te doen heeft met een uitvloeisel stig uit Onstwedde, Hoogeveen, Zutphen, vandecentrumlTnkseregenng. In dit ge- Oenkerk, Balk, Middelstum, Wilsum en val zou de huidige minister van Toneelza- Vlaardingen), mee aan een aubade op de ken de socialist Corona, enige verant- Grote Markt en des middags spelen zij woordelijkheid dragen, maar het schijnt in het Concertgebouw een programma dat deze onregelmatigheden zijn gepleegd van vier werken. Het doel is met om wer- tussen 1959 en 1964, toen er nog een chris- ken uit tevoeren, waarmee op concour- ten-democraat aan het hoofd van het mi- sen goede resultaten geboekt kunnen wor- nistene stond. Dit laatste zal echter wel den, maar om een concertprogramma ten blijken als de zaak voor de rechter komt. gehore te brengen Dat programma be- J staat uit een koraal, een gezang en lichte werken. Des avonds kunnen de musici en be langstellenden in blaasmuziek luisteren naar een concert van het Nationaal Jeugd- korps van de Federatie en van de Ko ninklijke Militaire Kapel. Dirigent van het jeugdkorps in Piebe Bakker en van de kapel eerste luitenant-directeur A. Posthu mus. De concerten hebben een instruc tief karakter voor musici van blaasinstru- Van onze correspondent) AMSTERDAM De Italiaanse tenor Mario del Monaco oogstte gisteravond in het Concertgebouw te Amsterdam een stormachtig applaus. Enige duizenden Ne derlandse operabewonderaars hebben on getwijfeld in de 32 minuten tijd dat hij zijn soli zong gekregen wat zij verlangden. We luisterden gisteravond naar zijn vertolking van aria's uit Puccini's La Fan- ciulla del West, Giordano's Andrea Ché- nier en Bellini's Norma. Het was mooi van stem, imponerend van volume, maar daarop uitsluitend gericht, zonder enige muzikale expressie en met zeer geringe timbrenuances. Wij meenden van deze muzikale expressie na de pauze meer te mogen horen in de Siegmund-monoloog van Wagners Walkure. Maar het daarin voorgeschreven „Sprachgesang" modu leerde hij naar zijn belcanto. Niet muzika ler werd het in de daarop door hem ge zongen zeer dramatische slotscène uit Verdi's opera Otello. Hij miskende wat er in het orkest aan thematische bewogenheid geschiedde en zong alles gericht op zijn belcanto van piano en forte. Als slot van het program ma bood de zanger de Figarocavatine van Rossinni, weer met alle effecten voor De tentoonstelling van werken van El Greco in het Museum voor Schone Kun sten aan het Citadelpark te Gent is ver lengd tot en met zondag 13 november. Deze expositie heeft tot dusver 65.000 be zoekers getrokken, onder wie velen uit onze omgeving. Onze correspondent te Brussel heeft vorige week woensdag een beschouwing aan deze manifestatie gewijd onder de titel „Kamermuziek van El Gre co". het applaus van de opgetogen toehoor- menten. De Haarlemse stadsorganist Al ders. Het geheel werd begeleid door het bert de Klerk verleent medewerking aan omroeporkest onder leiding van Leo Drie- Concerto voor orgel en koperblazers van huys, die buitendien ouvertures van Ver- Marius Monnikendam. di, Bellini, Catalini en Wagner dirigeer- Het werk van de musici der acht dé. De jonge dirigent deed dit meer met korpsen in de middaguren zal beoordeeld onrustige beweeglijkheid dan met de in- worden door een jury bestaande uit de nerlijke spanning die deze muziek be- heren Jac. Broer, Nunspeet, P. van Brug- hoeft. I gen, Assen en P. Westerhout uit Zutphen. Filmregisseur John Fernhout heeft de Morgen, donderdag 27 oktober, zendt de opnamen voltooid van „Hollandse luch- VARA-televisie via Nederland 2 een re- ten»t ^e eerste Nederlandse kleurenfilm portage uit over het reactor-centrum Ne- cineramaformaat. De film, die wordt derland in Petten. Dit reactor-centrum vervaardigd in opdracht van de „Stich- heeft onderzoek- en experimenteerruim- Ljng Wereldtentoonstelling Montreal 1967" ten, die voor de verdere ontwikkeling Y?n 'Zal het eerst worden vertoond op 18 mei, de kernenergie van grote betekenis zijn. de Holland dag" van de EXPO. In het Drie van de vijf in Nederland aanwezige tweëtalige Canada zal de film „Sky over reactors staan in de Noordhollandse ge- Holland Ciel de la Hollande" heten. meente Petten. Het hoofdmotief voor de film ontleende Gastheer tijdens deze reportage is de Fernhout aan de typische Hollandse luch- heer S. H. Ellens, publiciteits-chef van ten> voorkomend op meesterwerken aan het reactor-centrum Nederland in Petten. dg Nederlandse schilderkunst, zoals die van Vermeer, Ruysdael, Avercamp, Por Het camerawerk is van Robert Gattney Lpf Vestzaktheater en Douwes Fernhout zoon van de regis- seir. Het manuscript schreef Simon Kos- m Amsterdam ter, Robert Heppener componeert de mu- ADVERTENTIE JS*% ÏS.Ï a'oTtobi; liim rrkr me. de Schoen-I Leeuw" van Amos Kenan en „Het Num- Borstlap. mer" van Gabriel Dagan In „Het Wegens het nationale karakter van de Nummer hekelt Dagan van wie het film, werd de medewerking verkregen Nummer hekelt Dagan Hfit van de Koninklijke Luchtmacht, waar-I '„Tintel tetmogallik w.s opn.m.n t. m. miere ging de sensatielust en het on- ken uit straaljagers en helikopters. eveneens in begrip waaraan nog een zeer groot deel van de mensen blijkt te lijden, zodra be grippen als Auschwitz, gaskamers of cre matoria te berde worden gebracht. Het stuk beleefd in Amsterdam zijn wereld- première. JAN VAN EES was de jongste telg van een Leids echtpaar dat de Nederlandse toneelkunst drie begaafde spelers heeft geschonken: Hans van Ees, die in de tijd tussen de twee wereldoorlogen vooral veel blijspelrollen heeft gespeeld bij Rovaards, Heijermans en Van der Lugt Melsert, Annie van Ees, de legendarisch geworden speelster van „Boefje" maar toch ook de fijnzinnige vertolkster van rollen als „Leontientje" van Felix Timmermans en Wendela in Wedekinds „Frühlings Er- wachen", en dan ten slotte Jan, die in 1914, toen zijn broer en zuster al vaste voet op het toneel hadden gekregen, een zoals hij later zelf heeft verteld nogal stuntelig debuut maakte bij Van Eijsdens Rotterdams Toneel. NA TWEE seizoenen bij Verkade ge speeld te hebben kwam Jan van Ees in 1917 bij het Hofstad-Toneel, het Haagse gezelschap onder leiding van Cor van der Lugt Melsert, die twee jaar later met Jans zuster Annie zou trouwen. Bij dat gezelschap is hij zestien jaar gebleven en dat waren de vruchtbaarste jaren van zijn carrière. Hij speelde er met, Annie als Wendela Moritz Stiefel in „Frühlings Erwachen" (de puberteitstragedie van Frank Wedekind die juist op het ogenblik door het huidige Haagse gezelschap op nieuw wordt ingestudeerd), Oswald in Ib- seng „Spoken", de soldaat in Payl Ray- nals „Graf van de onbekende soldaat" er de zoon in Strindbergs „De pelikaan" („Mijn dierbaarste rol", heeft hij mi; eens gezegd. „Ik ben er als voor zo veel andere dingen Cor van der Lugt nóg dankbaar voor"). Hij verliet het ge zelschap om tournees te maken naar het toenmalige Nederlands-Indië en naar Su riname en Curasao, kwam daarna bij het Centraal Toneel in Amsterdam en na een cabaret-periode bij de Nederlandse Radio-Unie, waar hij vele jaren lang tot de „vaste hoorspelkern" heeft behoord en nationale populariteit kreeg als „Paul Vlaanderen" in de detective-hoorspelserie van Durbridge. Toen hij in 1961 de radio „met pensioen" verliet, keerde hij naar Den Haag en naar het toneel terug; op de hem zo vertrouwde planken van de Ko ninklijke Schouwburg speelde hij een paar geizoenen bij de Haagse Comedie en uit die tijd zal menigeen zich nog zijn fraaie creatie als een oude professor in Ronald Millars universiteitsdrama „De zaak Ho ward" herinneren. Maar deze terugkeer werd niet wat hij ervan had verwacht. Er was te veel veranderd: het milieu, de sfeer, het repertoire.Hij was het mis schien ook wel ontgroeid of ontwend. En na twee jaar trok hij zich terug. Om af en toe weer eens een hoorspelrol te spe len, en vooral om te schrijven SCHRIJVEN is altijd de geliefdste hob by van Jan van Ees geweest. Hij schreef, al heel jong, korte sketches voor toneel, later blijspelen, hoorspelen, en talloze „cursiefjes", waarvan er heel wat in dit blad „Op de praatstoel" zijn verschenen Hij schreef ook in 1954 een boek, „Wat krijgen we nou?", waarschijnlijk wel de origineelste, luchtigste en tevens een toneelspeler heeft geschreven. Hij zegt daar dan ook in: „Ik schrijf dit niet omdat ik zo nodig een boek moet schrij ven. Ik schrijf dit voor m'n eigen ple zier. Ik stoor me helemaal niet aan nor men of aan: hoe-een-boek-geschreven- dient-te-worden. Ik zeg: graag of niet". En men kan er zich dan ook kostelijk mee amuseren, zolang men er maar geen precieze gegevens over de levensloop van Jan van Ees in hoopt te ontdekken. Maar de humor heeft hem de laatste ja ren wel wat in de steek gelaten. In de periode waarin ik voor het eerst nauw met hem in contact kwam (hij speelde belangrijke rollen in drie stukken waar van ik de schrijver was) maakte zijn in telligente geestigheid van man-van-de-we- reld, gepaard aan zijn gevoeligheid als ac teur, hem tot een opvallende, onalledaag se figuur in de toneelwereld. In de laatste jaren, geplaagd door een slechter-wor- dende gezondheid en teleurstellende erva ringen in zijn beroep kwam de sombere ondertoon, die in zijn humor vroeger ook al wel eens merkbaar was geweest, steeds sterker naar boven. Gekscherend heeft hij lang geleden eens tegen me gezegd: „Het publiek en ik kun nen niet goed met elkaar opschieten; on ze smaken lopen te veel uiteen." Hij wist toen nog niet, dat het publiek hem, als „Paul Vlaanderen" nog eens op de handen zou dragen. Maar die rol van Paul Vlaanderen was dan ook bepaald niet dat gene wat de ambitieuze jonge acteur Jan van Ees zich als een hoogtepunt van zijn carrière had voorgesteld. Zijn grote liefde had het onthullende psychologische drama het werk van schrijvers als Strindberg, Ibsen, O'Neill. Faulkner, en kele stukken van Pirandello. „Maar om Grübelei", wat toch de hoofdtrek van mijn talent en mijn karakter is, bekom mert zich geen sterveling". Voor die „Grübelei" is later ruim schoots plaats geweest op het toneel, maar Jan van Ees heeft in de tweede helft van zijn leven nooit de gelegenheid gekregen, zijn speciaal talent voor dat soort werk volledig produktief te maken. De kans, die hij daardoor heeft gemist, is ook voor de toeschouwers een gemiste kans. Zondagochtend 30 oktober zal in de I Augustinakerk van de Evangelisch Lu therse gemeente in Amsterdam-West een door de Gebroeders van Vulpen in Utrecht i gebouwd kerkorgel in gebruik worden ge nomen. Dit kostbare instrument, waarvoor de gemeente zich grote financiële inspan- I ning heeft getroost, wordt een grote aan winst genoemd voor de groep middel-gro-1 te orgels in Amsterdam. Het werd ge bouwd volgens het oude historisch be proefde mechanische systeem. Het heeft 1 twee klavieren en een pedaal. Elk klavier heeft een volledige registerbezetting. Het Libelon-kousen ge maakt van 't super-elas tische Libelon-garen. Fantastisch lang, rim pelloos bij enkel en knie. Zachtglanzend als zuivere natuurzijde. En.Libelon-kousen zijn praktisch haakvrij, indien ze mooi strak- sluitend en hoog zijn opgetrokken. Met dubbele ladderstop In boord èn teen. In de veilingzaal van Christie te Londen zijn de vier schilderijen aangekomen die verkocht worden uit de collectie Henry Ford. Men ziet op deze foto een Matisse, een Signac en een Vuillard; de Picasso is nog niet uitgepakt. (Telefoto). In het kader van het „Tussederusse"-lus trum van de Utrechtse studentenvereni ging „Unitas" wordt van 7 tót en met 9 I november in het City-theater in Utrecht een kleurenfilm gedraaid van het ballet „De schone slaapster" van Peter Tsjai- kovski, uitgevoerd door het Kirov-ballet. De choreografie is van Konstantin Ser- geyev. In het Studiotheater in de Dom stad wordt van 3 tot en met 9 november iedere dag een andere Russische film vertoond: „Ik wandel door Moskou" van Georgi Danelia, „Alexander Nevsky" van Sergei Eisenstein, „Hamlet" van Grigori Kosintsev, „Puschka" van Mikhail Romm, „Het fascisme van alle dag" van Mikhail Romm, „Storm over Azië" van Vsevolod Poudovkin en „De vuurpaarden" van Ser gei Paradjanov. Nederland 1: Het voorprogramma ver- I meldt onder meer het internationaal agra risch nieuws en een aflevering van Mo- na. Na het journaal en de zendtijd voor de politieke partijen (VVD) wordt de voetbal wed str i j d Real Madrid-Penarol uitgezonden in het kader van het officieu ze wereldkampioenschap voor clubs. De uitzending wordt door Herman Kuiphof van commentaar voorzien. De eerste ont- I moeting tussen beide clubs vond vorige week in Montevideo plaats. Real Madrid verloor toen met 2-0. Na de voetbalwed strijd volgt nog een film „Mr. Moto" waarin de acteur Peter Lorre de hoofd rol speelt. In de aflevering van van- I avond maakt hij in de Londense wijk So- ho jacht op de leider van een bende be roepsmoordenaars. van de gemeente Rheden ontvangen. Be prijs groot 500,- werd door burge meester mr. J. P. Drost uitgereikt. veer 1150 pijpen. Zondagavond geeft de organist, dr. Wil lem Mudde, die bij de bouw als advi-1 seur is opgetreden, een concert met mede-1 werking van een kerk- en jeugdkoor. Hedendaagse bouwkunst. In het Rijksmu seum in Amsterdam is tot 4 december een expositie over hedendaagse Neder landse bouwkunst ingericht. Het zijn I vooral foto's en maquettes, die een beeld geven van Nederlandse architec-1 tuur sedert 1960. Philharmonic Orchestra. Het zijn de uit 1942 daterende „Jeremiah Symphony" en de in 1965 geschreven „Chichester Psalms voor koor en orkest." Jan van Ees Naast dirigent en componist is Leonard .Bernstein (geboren in 1918) ook nog een Met Jan van Ees is een sympathiek, fenomenaal pianist. Bij zijn composities talentvol maar de laatste jaren te wei- heeft hij zich beperkt tot tamelijk afge- nig gewaardeerd) acteur, een geestig hakende terreinen: het ballet, de musi- schrijver en voor mij een goede cai (hij schreef onder andere de muziek oude vriend heengegaan. VOor West Side Story) en de nauw met Simon Koster de joodse religie verbonden muziek. Leonard Bernstein zal in het radiopro gramma van de NCRV op vrijdagmid dag 28 oktober eigen werk dirigeren, dat gespeeld wordt door het New York Mimi Aarden. De zangeres Mimi Aarden november tijdens het concert De acteur Jan van Ees is op 70-jarige leeftijd overleden. Hij verwierf vooral grote bekendheid als Paul Vlaanderen. In augustus 1914 kwam Johannes Comelis van Ees bij het Rotterdams Toneel en be gon in deze tumultueuze tijd daarmee een carrière die hem onder meer bij Ver kade, bij Cor van der Lugt Melsert (zijn zwager), bij Cees Laseur, bij Johan Kaart, bij het cabaret en bij de radio bracht. Tot verleden jaar was Van Ees lid van de Haagse Comedie. De laatste rol die hij speelde was de vader in „De Zonde meest chaotische autobiografie die ooit val" van Arthur Miller. zal op 5 „Pour les chantiers du Cardinal", een I jaarlijks evenement in Parijs dat door radio en televisie wordt uitgezonden, de alt-partij in Verdi's Requiem vertolken. Ditmaal wordt de uitvoering in de Egli-1 se Saint-Roch gegeven, met orkest en koren van de Franse radio. Het geheel staat onder leiding van Pierre-Michel le Conté en zal later worden gere- layeerd door de ORTF. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram.mu- ziek. (7.30-7.32 Nws). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Pianomuziek. 8.30 Nws 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Mensen geloven. 11.45 Streeksgewijs. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 13.00 Pro memo rie. 13.05 Klassieke gram.muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Klassieke muziek. 14.45 Van 1685 tot vandaag. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Oude muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Moderne muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderliedjes. 17.30 Zuid-Amerikaanse klan ken. 18.10 Sport. 18.30 Voor de twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Moderne muziek. 19.45 Op de man af. 19.50 Gevari eerd platenprogramma. 20.10 De familie Leenhouts (hoorspel). 20.35 Samen uit Samen thuis. 22.00 Lichte orkestmuziek 22.15 Wijd als de wereld. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Oude muziek. 23.15 Hedendaagse muziek. 23.45 Gram.muziek. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Gram.muziek. (8.30-8.35 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Oude jachtmuziek. 9.40 Gram.muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Gram.muziek. (11.00- 11.02 Nws.) 12.00 Licht orkest. 12.27 Medede lingen land- en tuinbouw. 12.30 Latijns-Ame rikaanse muziek. 13.00 Nws. 13.10 Actualitei ten. 13.30 Lichte koorwerk. 13.50 Klassieke en moderne muziek. 14.15 Boekbespreking. 14.30 De horizon voorbij. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 Nws. 16.02 Van vier tot vijf. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualitei ten. 18.20 Uitzending van de K.V.P. 18.30 Instrumentaal ensemble. 18.55 Voor de kleu ters. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Kamer muziek. 19.30 Facetten van medemenselijk heid. 20.00 Nws. 20.05 Oude en moderne muziek. 21.20 Het Ronker-Contact (hoorspel) 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Gram. platen. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Lichte vokale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Gram.muziek. 10.30 Nwe langspeelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Top Twin tig. 12.00 Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Instrumentaal allerlei. 14.00 Nws. 14.02 Gram.muziek. 15.00 Nws. 15.02 Actualitei ten. 15.05 Kick. 16.00 Nws. 16.02 Actualitei ten. 16.05 Tienermagazine. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Symfonie-orkest. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio 15.00-15.03 Nws). 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte mu ziek. 17.00 Nws. 17.15 Filmmuziek. 17.30 Volksmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardsport. 18.30 Taalwenken. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taai- wenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Romantische muziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Oratoriummuziek. 21.35 Boekbespreking. 21.50 Orgelmuziek. 22.00 Nws. 22.15-22.30 De zeven kunsten. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00-17.35 Voor de jeugd. 18.30 Teleac. I 19.00 Nws. 19.01 Pipo. 19.05 Internationaal agrarisch nieuws 19.30 Mona (TV-film). 1955 Socutera. 20.00 Journaal en weerover- zicht. 20.15 Uitzending van de V.V.D. 20.25 Real Madrid-Penarol. 22.15 Mr. Moto (TV-1 film). 23.15-23.20 Journaal. NEDERLAND II. Phia Berghout, leidster van de Nederlandse Harpistenschool, is gastvrouw in het programma „AVRO Kunstconcours" dat van avond op Nederland 2 wordt uit gezonden. Nederland 2: DE AVRO zendt van avond de eerste aflevering uit van een nieuw kunstprogramma getiteld: „AVRO 20.00 Nws. in het kort. 20.01" AVRO Kunst KunstconcoursT HetJ» de jong Concours. 21.05 De Reformatie (documentai re). 21.55 Klassieke muziek. 22.10-22.15 Jour naal. DONDERDAG NEDERLAND I talent uit de theaterkunsten naar voren te brengen in een openbare wedstrijd met als inzet een bijdrage in de verdere stu die die afhankelijk van het jury-oor deel kan oplopen tot duizend gulden. Tegelijk wil de AVRO het publiek in con- 19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 tact brengen met critici, die door hun De Verrekijker. 19.15 Van gewest tot ge- argumentatie als jury-leden inzicht pro west. 19.35 Mensen in de sport. 20.00 Jour- beren te geven in de normen en denkwij- naal. 20.20 Mijn oom van Mars, (TV-film). ze waarmee een rescensie tot stand 20.45 Programma over handschriftkunde. komt De deelnemers aan dit eerste con- 20.50 Hoe U er over denkt. 21.05 Filmver- cours ^omen van de Nederlandse Har slag over de Trossie. 21.20 Geboren uit I pistenschool. Leidster van deze school en V?ctoHa (W s°pCeTe 2a2 4e0-b.45 Journaal tevens gastvrouw in dit programma is 99 0<i9??o Tel ear Phia Berghout. Na een programma van NEDERLAND II de NBC over Reformatie volgt het korte 20.00 Nws in het kort. 20.01 Mogul, ,TV- muzikale programma „Eine kleine film). 20.50 Achter het nieuws. 2115 De Nachtmusik waarin de piamtse Maria Graaf van Monte Christo, O"V-feuilletonStroo en de violist Hei-man Salomon wer- 21.40 In Petten splijt men de atomen, (film), ken spelen van Franz Schubert en Anto- 22.15-22.20 Journaal lnin Dvorak.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 23