Televisie verslindt films in Amerika Molières „School voor vrouwen" VANAVOND 10X lekker poken voor 1.10 Requiem van Verdi Tv-documentaire over Proces van Neurenberg i 11 S* Shakespeares SHYLOCK en zijn vertolking door Louis Bouwmeester" Première bij de Haagse Comedie 1 de kleintjes van ELISABETH BAS BASJES Nieuw-Guinea Mies-en-scène gaat door 4 -X Simon Koster I oor twee vertoningen van „River Kwai' 2 miljoen; voor „Cleopatra" 5 miljoen dollar De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Amerikaan David Zinman dirigeert het USO Max Croiset een sombere Arnolphe Ontvreemd schilderij van Corregio teruggevonden A mateur-filmfestival Met bijzondere steun van de Neder landse autoriteiten in het toenmalige Ne derlands Nieuw-Guinea werd in 1959 een Franse filmexpeditie naar de binnenlan den van dit ontoegankelijke gebied moge lijk gemaakt. Zestig papoea's en vier Ne derlandse soldaten die voor de bewaking moesten zorg dragen werden afgestaan aan het gezelschap Fransen dat onder leiding van Pierre-Dominique Gaisseau een documentaire wilde maken over de zeden en gewoonten van inheemse stam men op Nieuw-Guinea. In de zeven maanden die Gaisseau en zijn mannen nodig hadden om het gebied van zuid naar noord door te trekken, legden ze 1600 km af, waarbij ze voortdurend van uit de lucht van voedsel en medicamen ten moesten worden voorzien. Niettemin kostte de expeditie aan drie man het le ven, terwijl er acht min of meer zwaar gewond raakten en een twintigtal gedu rende de tocht ziek werden. Het resultaat van al die moeite is een bezienswaardige documentaire geworden die gedeeltelijk het verslag is geworden van een moeizame expeditie naar gebie den die nog door geen blanken betreden waren en verder boeiende informaties geeft over primitieve volksstammen die naar onze begrippen nog in het stenen tijdperk leven. C. B. Nederland 1: Het voorprogramma be staat uit de rubriek ..Kenmerk" en een aflevering van „Het is zó bij de lucht macht". Na „Attentie" zendt de NCRV het vervolg uit van het blokprogramma „Koningin Victoria". Het derde deel be staat uit drie episoden, de jaren 1877, 1882 en 1885. Men is ondermeer getuige van een amusante periode: de koningin wor stelt met een „zwaar" religieus pro bleem en legt dit voor aan haar geeste lijk adviseur, de Deken van Windsor Voorts „beleeft" men het ontstaan van één der meest verbreide spreuken van Victoria: „We are not amused", in deze serie vertaald als „Wij vinden dit niet grappig". In de serie „Ooggetuige" volgt 't vierde en laatste deel van het verslag van Nico van Vliet over het continent „Australië". Nederland 2: Het VARA-programma be gint met een aflevering van de Z-cars. Na Achter het Nieuws het vijfde deel van de t.v.-feuilleton „De Graaf van Mon te Christo". Daarna volgt het eerste van een serie wetenschappelijke programma's, die 't publiek wat vertrouwder willen ma ken met de gecompliceerde hedendaagse technieken. In deze eerste aflevering ko men verschillende waarnemingen van warmte aan de orde. Bij de nieuwste on derzoekmethoden wordt onder andere lichaamswarmte zichtbaar gemaakt, waar door een medicus in sommige gevallen zijn diagnose in een vroeger stadium kan...stellen. Na... het laatste journaal volgt nog een cursus van de Teleac over geprograrnmeerde instructie (Latyp), Vanavond wordt de derde afle vering uitgezonden over het leven van de legendarische Engelse koningin Vic toria met in de titelrol Maria de Booy (NCRV Nederland I Morgenavond, dinsdag 1 november wordt in een stereouitzending via Hilversum I het Requiem van Verdi uitgezonden. Het wordt uitgevoerd door de sopraan Zofia Janukowicz, de alt Annie Delorie, de te nor Serge Maurer en de bas Henk Smit. Voorts werken mee het Groot Omroep koor en het Omroeporkest. Het geheel staat onder leiding van Henk Spruit. De uitzending begint om 20.00 uur. Morgenavond woensdag 2 november, zendt de NTS op Nederland 2 een docu mentaire uit over het proces van Neu renberg. Het is twintig jaar geleden dat de leiders van het verslagen Nazi-Duits- land voor de geallieerde rechters stonden en de vonnissen over hun oorlogsmisda den tegen zich hoorden uitspreken. Onder hen bevonden zich Goring, Hess, Von Ribbentrop en Seyss Inquart. Het bewijs materiaal dat uit officiële en particuliere bronnen werd verkregen woog tezamen 24 ton. De verdachten werden beschuldigd van drie soorten oorlogsmisdaden: mis drijven tegen de vrede, (het organiseren van een agressieve oorlog) gewone oor logsmisdrijven en misdrijven tegen de menselijkheid. Twaalf verdachten werden tot de strop veroordeeld, anderen kregen gevangenisstraf en enkelen werden vrij gesproken. De moeilijkheden tussen het team van „Mies en scène" en de VARA ontstaan door de afgelasting van een liedje van Jaap van der Merwe, zijn dit weekeinde opnieuw besproken. Volgens de VARA- persdienst is gebrek aan tijdig overleg de voornaamste oorzaak van de gerezen moeilijkheden. De VARA heeft interne maatregelen getroffen, teneinde dit in de toekomst te vermijden. Onder die omstan digheden heeft het team besloten terug te keren van zijn aanvankelijke voornemen de uitzendingen niet meer te verzorgen. De VARA heeft van deze beslissing met voldoening kennis genomen en spreekt zijn vertrouwen uit in het team van „Mies en scène". De Amsterdamse schilder-hotel directeur Frits F. Schiller hoopt op 4 november zijn tachtigste verjaar dag te vieren. IN DEZE ARNOLPHE, die het hele •tuk door gehoond wordt om zijn verliefd heid op een zo jong meisje, heeft men van begin af aan een zelfpprtret van Molière gezien, een zelfportret vol bitter heid en gal, ook al is de kuise en be- •cheiden Agnès bepaald géén portret van de ambitieuze, egoïstische en lichtzinnige Armande, van wie beweerd is dat zijzelf Molière vrijwel gedwongen heeft met haar te trouwen. Maar de ongerustheid van de toneelschrijver over zijn eigen echtelijk geluk diende dan ook alleen als uitgangspunt voor een stuk, dat in elk geval een blijspel moest worden en waar in Amolphes belachelijk gebrek aan be grip voor de vrouwen des te sterker zou werken als hij te maken kreeg met een meisje dat hij opzettelijk tot een dom gansje heeft laten opvoeden maar dat on danks die opvoeding toch echt vrouwelijke gevoelens en gedachten blijkt te hebben. Amolphe is au fond een naïeveling, een ijdeltuit en een parvenu (die de naam van zijn boerderij als een soort van adelstitel aanneemt) en hij is daardoor een over wegend komische figuur, al grenzen zijn ontgoocheling en vernedering wanneer hij ontdekt dat hij al vóór zijn huwelijk ADVERTENTIE HET HUIS MET HET CARILLON GROTE HOUTSTRAAT 49 TELEFOON 20049 La Scala. De Italiaanse maestro Gianan- drea Gavezzani is benoemd tot artis tiek leider van de opera La Scala in Mi laan. Hij is opvolger van Francesco Si ciliani, die een functie bij de Italiaanse t.v. heeft aanvaard. Max Croiset en Anne Will Blanker in „School voor vrouwen" van Mo lière door de Haagsche Comedie. bedrogen wordt aan het tragische. De ze zeer zware rol kan dan ook vooral een glansrol zijn voor een komisch acteur, die in staat is de- toeschouwers langs de weg van het komische naar de rand van de tragiek te leiden. Een acteur zoals bij voorbeeld Bob de Lange. IN DE OPVOERING waarvan de Haag^ se Comedie dit weékeindè in Dén Haag onder regie van Max Croiset (met mede werking van Wim van Rooij) de eerste voorstellingen heeft gegeven, overheerste duidelijk een andere opvatting. De door Max Croiset zelf gespeelde Arnolphe was geen komische figuur maar een sombere, eigenwijze semi-intellectueel in wiens eer ste woorden men al dadelijk een klank van naderend onheil kon beluisteren. De hele rol werd daardoor veel te zwaar vertolkt, de tragiek kreeg te veel nadruk en de komische scènes deden daardoor bijna pijnlijk aan. Max Croiset is een bij zonder knap acteur en het ontbrak zijn vertolking dan ook niet aan boeiende mo menten, maar doordat hij van Arnolphe meer een meelijwekkende figuur maakte dan een ingebeelde domoor die de ge rechte straf voor zijn dwaze verliefdheid, heerszucht en zelfingenomenheid ont vangt, verloor het stuk veel van zijn blij spelkarakter en leek het meer op een weinig geslaagde tragi-komedie met kluch tige tussenvoegsels. Anne-Wil Blankers slaagde er niettemin verrassend goed in, Agnès heel stemmig, met fijne half-verborgen maar toch voel bare humor te spelen, vooral in de scènes waarin de vrouwelijke gevoelens van het onwetend-gehouden meisje geleidelijk ont waken. De rol van Horace, de verliefde jongeman die de intrige op gang moet houden door zijn hartsgeheimen voortdu rend te vertellen aan de ene man die ze niet mag weten, bleef in handen van Wim van Rooij een schematische figuur; een karakter is er dan ook niet van te maken. Joris Diels trof de goede toon als Arnolphes rondborstige vriend Chrysalde en Wiebe Brandsma maakte een amu sant kluchttype van de notaris. Jan Vee- lo en Nanni Vermeer speelden het huis personeel als twee poppenkastfiguren. De vertaling van Bert Voeten, die ook in 1953 door de Nederlandse Comedie ge bruikt werd (toen Henk Rigters Amolphe en Kitty Janssen Agnès speelden) klonk fris en geestig. En de opvoering was aar dig aangekleed met gedurfd-kleurige kos tuums van Has Noordhoek Hegt en een grappig decor in aquarelstijl van Hep van Delft. „School voor vrouwen". („L'école des femmes"), blijspel in vijf bedrijven van Molière. Première bij de Haagse Co medie op 29 oktober in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Vertaling: Bert Voeten. Regie: Max Croiset in samenwerking met Wim van Rooij. Hoofdrollen: Max Croiset, 4nne-Will Blankers, Wim van Rooij, Joris Diels. Decor: Hep van Delft. Kostuums: Has Noordhoek Hegt. Professor dr. H. H. J. de Leeuwe, be noemd, tot gewoon hoogleraar aan de rijksuniversiteit te Utrecht in de facul teit der letteren om onderwijs te geven in de theaterwetenschap, heeft vandaag gijn inaugurele rede gehouden, getiteld: Shakespeare's Shylock en zijn vertolking door Louis Bouwmeester". Hij zegt daarin dat de interpretatie van Shakespeare's blijspel „De koopman van Venetië" voor ons wordt bemoeilijkt door dat een der hoofdfiguren, de geldschieter Shylock, een wraakzuchtige jood is. De dichter heeft de mogelijkheid opengelaten hem als een verfoeilijke booswicht, als een lachwekkende gierigaard, maar ook als vertegenwoordiger van een achtervolg de minderheid te zien die ons medelijden verdient. De legendarische vertegenwoordiger van deze rol in Nederland, Louis Bouw meester (1842-1925) heeft als autonoom •cteur de laatste mogelijkheid gekozen. Hij speelde hem echter niet zoals zijn Britse tijdgenoot Henry Irving als een martelaar, doch als een getergd mens, als een der weinige joden die in opstand ko men tegen het hun sedert eeuwen aange dane onrecht. Professor De Leeuwe noem de zijn uitbeelding een protest tegen het antisemitisme, een humanistisch pleidooi, een demonstratie. Dankzij een rijke over levering kunnen wij nog heden deze dyna mische vertolking welhaast op de voet volgen. In de traditionele slottoespraak herin nerde professor De Leeuwe er aan dat de Utrechtse universiteit de eerste en voorlo pig enige instelling van wetenschappelijk onderwijs in ons land is geweest die aan een toneelspeler een eredoctoraat verleend heeft, namelijk aan Willem Royaards. Professor De Leeuwe werd op 15 januari 1916 in Essen geboren. Hij studeerde aan de universiteit van Amsterdam Duitse taal- en letterkunde met als bijvakken dramaturgie en muziekgeschiedenis. In 1949 promoveerde hij op een proefschrift over „Drama en toneel bij Multatuli." HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie 7.15 Gram.mu- ziek. (7.30-7.32 Nws.), 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Orkestmuziek 8.30 Nws. 8.32 Hoogmis 9.35 Waterstanden. 9.40 Concilie postbus. 9.45 Muziek. 10.00 Licht muziekpro gramma. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Orkest en solist. 12.18 Marktberichten. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Platennieuws. 13.00 Gram.muziek. 13.30 Licht muziekprogramma. 14.40 Ensemble. 15.00 Pizzicato. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Ensemble. 18.20 Uitzending van de V.V.D. 18.30 De Spring plank. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Geestelijke liederen. 19.45 Zoekend geloven. 20.00 Gewijde mu ziek. 21.35 Klassieke muziek. 22.00 Kunst. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Sabeth of de zwartgerokte gasten (hoorspel). 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gram.muziek. 7.55 Meditatie. 8.00 Nws. 8.15 Gram.muziek (8.30-8.35 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke orkest werken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen. (11.00-11.02 Nws.). 12.00 Lichte or kestmuziek 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting. 12.40 Dansensemble. 13.00 Nws. 13.10 Journaal. 13.30 't Muzikantenuur. 14.40 Het menselijk verstand. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Doedel zak ensemble. 16.00 Nws. 16.02 Liederen. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Gram.muziek. 18.00 Nws. 18.15 Actuali teiten. 18.25 Amusementsmuziek. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Hersengymnastiek. 19.30 Liedjes. 20.00 Nws. 20.05 Hou je aan je woord. 20.45 Zuid- amerikaanse klanken. 21.15 De Citadel, hoor spel. 22.00 Wie Waagt, die zingt: volksliedjes programma. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Venster op de hedendaagse muziek. 23.30 Zangsoliste met instrumentale begelei ding. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Gevarieerd muziekprogram ma. 10.00 Nws. 10.02 Kwink (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Geva rieerd muziekprogramma. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Licht platenprogramma. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Platen en tips voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actuali teiten. 15.05 Orgelspel. 15.25 Orgelspel. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Voor de tie ners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.03 Intermezzo. 12.10 Tuin- bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.55 Pro gramma-overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Uitzen ding voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.02 Ope ra en Belcanto. 16.00 Tijd voor de thee. 16.30 Programma voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazz. 17.45 Jeugd musiceert. 18.00 Nws. 18.03 Klassieke muziek. 18.28 Paarde- sport. 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nws. 19.20 Lichte muziek 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hand in hand met Nederland. 20.30 Hoorspel. 21.10 Gevarieerde muziek. 22.00 Nws. 22.15 Casinoconcert. 23.00 Avondpro gramma. 23.55 Nws. 24.00-0.10 Scheepvaart- berichten. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 19.00 Journaal. 19.01 Film. 19.05 Kenmerk. 19.35 't Is zo bij de luchtmacht. 20.00 Jour naal. 20.20 Attentie. 20.45 Koningin Victoria. 21.38 Ooggetuige: documentaire over Austra lië. 22.10 Hervormingsdag: dagsluiting. 22.25 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Z-Cars, T.V.-film. 20.50 Achter het Nieuws. 21.15 De graaf van Mon te Christo. 21.40 Verkenning in wetenschap. 22.05 Journaal. 22.10 Pauze. 22.30 Teleac: Geprogrammeerde instructie. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 11.00 Eucharistieviering t.g.v. het feest van Allerheiligen. 19.00 Nws. 19.01 Pipo de Clown. 19.05 Journaal voor gehoorgestoor den. 19.35 Vjoew: jeugdprogramma. 20.00 Journaal. 20.20 Liedjesprogramma. 21.05 De vluchteling. 21.55 Televizier. 22.25 Journaal. 22.30 Pauze. 23.00 Teleac: Kernfysica. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Don Quichotte. 20.30 Tus sen hemel en aarde, speelfilm. 21.55 Voor de vierde maal een weg door het ijs. 22.10 Le vend verleden, programma over de koptische kerk van Egypte. 22.40 Journaal. In het afgelopen weekeinde heeft de Ne derlandse organisatie van amateurfilm clubs in het cultureel centrum „Or pheus" te Apeldoorn haar filmfestival 1966 gehouden. Het festival trok 1.200 be zoekers. De heer J. Dorresteyn uit Alkmaar ver wierf voor zijn film „Ritmetaai" de na tionale wisselprijs, tevens hoofdprijs. De gouden medaille ging naar de heer J. Pieete uit Leiden, voor zijn film „Mi- roirs'LDe derde prijs, de zilveren medaille, viel toe aan de Achterhoekse smalfilm amateurs uit Lochem voor de film „Brulf- te in 'n Achterhoek". De jonge Amerikaanse dirigent David Zinman zal in november het Utrechts Symfonie Orkest dirigeren, omdat de vas te dirigent Paul Hupperts deze maand aan andere verplichtingen moet voldoen. David Zinman dirigeert U.S.O.-concer- ten in Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Amersfoort. In Amsterdam is hij al enkele jaren de vaste dirigent van het Nederlands Kamerorkest naast Szymon Goldberg. Op het Grand Gala du Disque Classique gisteravond ontving David Zin man een Edison in de categorie „symfo nische muziek met solist". Speciaal stempel. In het PTT-museum in Bern wordt tot 6 november een tentoon stelling „Kunst und Briefmarken aus den Niederlanden" gehouden. Tijdens de tentoonstelling worden in een post auto voor het museum brieven van een speciaal stempel voorzien. TOEN MOLIÈRE op zijn veertigste jaar trouwde met de half zo oude Ar mande Béjart, die hij sedert haar vierde jaar had helpen opvoeden (om dat zij de dochter van zijn geliefde Madeleine was) en die hij sedert haar tiende in de toneelspeelkunst had onderwezen, wist hij heel goed welk risico hij nam. Want een jaar tevoren had hij zich in „L'école des maris" („School voor mannen") al bezig ge houden met de problemen van het in het zeventiende-eeuwse Frankrijk veel voorkomende huwelijk tussen een heel jong meisje en een man van middelbare leeftijd, die bovendien nog haar voogd is geweest. Maar mis schien had hij dat risico toch nog onderschat, want in het eerste jaar van zijn huwelijk met Armande schreef hij „L'école des femmes" („School voor vrouwen"), waarin de veertigjarige Amolphe, die met zijn jeugdige pupil Agnès wil trouwen en niet wil begrijpen dat zij de voorkeur geeft aan een jongeman van haar eigen leeftijd, volslagen belachelijk wordt gemaakt. HOLLYWOOD (AP) Geen gebeur tenis van de laatste tijd heeft de filmin dustrie zo doen juichen als de televisie vertoning van „The bridge on the river Kwai". American Broadcasting Company (ABC) waagde de gok en betaalde Colum bia Pictures twee miljoen dollar voor twee t.v.-vertoningen van Kwai. De gok lukte toen Ford bereid bleek 1.200.000 dollar plus 600.000 dollar zendtijd te betalen om Kwai winnaar van de Oscar in 1957 te gebruiken als reclame voor zijn model len van 1967. Ford was tevreden met het resultaat aangezien de vertoning naar schatting zestig miljoen kijkers trok, ongeveer tien miljoen meer dan het aantal mensen dat in de gehele wereld de film in de biosco pen heeft gezien. Het succes van Kwai ontketende een run op speelfilms die nog niet aan de t.v. waren verkocht. CBS legde 800.000 dollar per stuk neer voor 63 films van MGM, waaronder vrij recente films als „The Sandpiper" en „Night of the Iguana" plus achttien films die nog niet gemaakt zijn. ABC heeft 19.5 miljoen dollar betaald voor zeventien recente films van 20th Century Fox, met inbegrip van 5 miljoen dollar voor twee t.v.-vertoningen van „Cleopatra" in 1971 of daarna. De film maatschappij is door die vijf miljoen met het filmepos dat 40 miljoen heeft gekost uit de financiële zorgen. Er worden meer van dit soort trans acties verwacht, aangezien de t.v. vijf films per week nodig heeft om de avond programma's te vullen. ADVERTENTIE Het schilderij „Madonna en kind met de heilige Johannes" van de zestiend# eeuwse Italiaanse meester Correggio, dat in de loop van zondag uit het Art Institute te Chicago werd gestolen ii teruggevonden. Het doek is door de politie, na een anoniem telefoontje opgehaald uit een prullemand in het museumpark. Het doek, dat een waarde van 1.750.000 vertegen woordigt, verkeerde in goede toestand. De in Correggio geboren meester, wien» werkelijke naam Antonio Allegri was, voltooide het doek in 1515. Hij was toen 21 jaar oud.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7