Grootse taak voor de bijbelgenootschappen Humanisme en Anti-christ j Centrum voor gehandicapten Urk vreest een kerkscheuring Zending in Indonesië krijgt vele nieuwe kansen ■wj WfMi Kort nieuws ZATERDAG 5 NOVEMBER 1966 14 Hoewel het kerkbezoek terugloopt is de bijbel nog altijd het meest verspreide en meest gelezen boek ter wereld. De Verenigde Bijbelgenootschappen, waar onder ook het Nederlands Bijbelgenootschap ressor teert, vinden echter dat er nog veel meer moet ge beuren. In Azië en Afrika is de bijbel veelal niet of al thans onvoldoende voorradig, niet alleen door de be volkingsexplosie, maar ook doordat steeds meer men sen leren lezen. Dit geeft de Bijbelgenootschappen een enorme verantwoordelijkheid. Wereldstrategie Uitdaging Haarlemmers bij beraad rond concilie Predikantenprotest Tegenzet Overleg tussen de kerken Nieuwe bisschop Kanselboodschap Brussels centrum voor oecumene Hervormde raad voor kerk en schoolzaken hart bij het zien van mijn die in de dorpen wonen. beminden De studiesecretaris van de Verenig de Bijbelgenootschappen (United Bi ble Societies) is ds. G. H. Wolfens- berger, die men in het gebouw van de Wereldraad van Kerken in Genève kan vinden. „Ons uiteindelijke doel is dat iedere mens op de gehele wereld de bijbel zal kunnen lezen in zijn moe dertaal" zegt hij. „Hij moet hem kun nen kopen voor een prijs die hij kan betalen, opdat hij tot kennis en erva ring van Jezus Christus komt." De verenigde genootschappen tellen nu 27 leden. Het gaat om drie dingen: vertaling, produktie en verspreiding. In 1804, in het begin, werd in 72 ta len vertaalwerk verricht. Maar nu zijn het er al zevenhonderd geworden. Voor dit alles moeten uiteraard ber gen werk worden verzet. Niet alleen door de vertaalcommissie, maar ook door de andere commissies (audiovi suele hulpmiddelen, bijbelillustraties een typografie, het effectieve gebruik van de bijbel enzovoorts). Elk bijbelgenootschap behoudt daar bij zijn eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Sinds de laatste wereldoorlog zijn zestig nieuwe staten lid van de Ver enigde Naties geworden. Hierdoor vindt ook een snelle groei en uitbrei ding van de nationale bijbelgenoot schappen plaats. „De bijbelgenootschappen moeten le ren denken en handelen vanuit een wereldstrategie" zegt ds. Wolfenber- ger. Op een zendingsconferentie in Mexico-City zei prof. Berkhof tegen ds. Wolfenberger: „De lui van de bij- belgenootschappen leren je dat je bij alle theologie nooit moet vergeten christelijke zaken te doen." Voor de bijbelgenootschappen is het een teken aan de wand dat het alfabe tisme in de wereld sneller groeit dan de groei van de wereldbevolking. In 2000 zal de grote meerderheid van de mensheid kunnen lezen, en dat bete kent een groot tekort aan bijbels. Zo zal het voor een zeer groot deel van de mensheid onmogelijk blijken ooit een evangelie, laat staan een Nieuw Testament of de gehele bijbel te be machtigen. Na het eerste luiden van de storm klok op de vergadering van de We reldraad van Kerken in New Delhi in 1961 kwam het antwoord van de bijbelgenootschappen in de vorm van het nieuwe project: „Gods Word for a new Age", dat op Pinksteren 1963 vanuit Tokio werd gelanceerd. De raad van de verenigde Bijbelge nootschappen beoogt met dit project de jaarlijkse circulatie van bijbelge deelten, evangeliën, nieuwe testamen ten en hele bijbels in drie jaar tijds te verdrievoudigen en van vijftig mil joen in 1963 op honderdvijftig miljoen in 1966 te brengen. Vooral Azië en Afrika trekken daarvan profijt, want 95 percent van de bijbeldistributen wordt er door de bijbelgenootschappen verzorgd. „Het gigantische programma was vooral een daad van het geloof" zegt ds. Wolfensberger. „De volkeren zullen in deze moderne wereld samen ver der moeten en de vraag blijft in wiens licht, met welk brood en naar welke toekomst." „Ik ga nu een boek schrijven" zegt hij, terwijl hij uit het raam van zijn werkkamer een blik werpt op de be sneeuwde top van de Mont Blanc. „In opdracht van de Wereldraad en de UBS ga ik het vraagstuk behandelen hoe men de vraag naar bijbels, de distributie en de circulatie denkt op te lossen. Het zal „Vermenigvuldiging van de broden" heten. Het gaat om de verspreiding als vitaal deel van het apostolaat. Daar om moet de verspreiding geschieden door middel van de christenen en de gemeenten. De Kerk is geroepen op te treden als ambassadrice. Als zij het evangelie niet verspreidt zal niemand ter wereld deze taak op zich nemen. De honderden betaalde en vrijwillige „colporteurs" kunnen het niet meer af." Ds. Wolfensberger haalt tot slot een brief aan, die hij heeft ontvangen van een regeringsambtenaar in India, die in tien jaar veertig miljoen evangeliën door christenen in veertien taalgebie den in India wil laten verspreiden. „Terwijl ik hier zit en een brief tik, nadat ik meer dan 150.000 mijl heb ge reisd in India per trein, in de auto, op de fiets en te voet, steekt mijn Zij zijn hongerig. Zij zijn dorstig. Zij zijn ziek. Zij lijden en zijn naakt. Hun verschroeide kelen, opgeblazerj buiken en etterige ogen spoken door mij heen, dag en nacht. Ik roep tot mijn Heer in de angst en smart van mijn voor beden voor deze miljoenen. Mijn hart breekt om deze mensen. Zij hebben nog niet één keer van het Evangelie gehoord, terwijl velen van u het Evangelie dagelijks horen door sprekers, radio en TV. Mijn broeders leven en sterven als wormen in de duisternis, omdat zij, die het Licht hebben, hen nooit naar het Licht brach ten. O Heer, ik leg mijzelf op het al taar als een uitgegoten offerande ter- wille van deze mensen." De briefschrijver vond 1730 predikan ten, evangelisten en leiders uit de ker ken en christelijke gemeenschappen bereid hem te helpen. Hij zegt vijf duizend van zulke mensen nodig te heb ben. Misschien heeft hij intussen weer vele helpers gekregen. Deze brief spreekt voor zichzelf. Bijbels, onnoe melijk veel bijbels moeten er worden verspreid, niet alleen in India. Voor de Verenigde Bijbelgenootschappen is een immense taak weggelegd. Bep Andreas -V/. 8»» v<- igSmS Op het terrein van Hydepark te Doorn is in opdracht van de gene rale diaconale raad van de Neder lands Hervormde kerk begonnen met de bouw van een recreatiecen trum voor gehandicapten. Dit dia conale centrum van de Hervormde Kerk (kosten f 1,6 miljoen) zal in het najaar vün 1967 worden opgele verd. Het centrum zal gedurende het seizoen van l april tot 1 okto ber wekelijks 35 tot 40 lichamelijk gehandicapten recreatie kunnen bie den, zodat ieder zomerseizoen in to taal ongeveer duizend lichamelijk gehandicapten hiervan kunnen pro fiteren. Tijdens de overige maan den in het winterseizoen zal het dia conaal centrum worden gebruikt door „Philadelphia", de christelijke vereniging van ouders en vrienden van het gehandicapte kind, voor de opname van geestelijk gehandicap ten. VWIAAAWAIWMWWWVtAAIWWWWWWtAAIWWVWWWA/WtAAA/WVWtA/WWWWWVI/WlAWWWWIftAWAAftWAAIIAWWVAtWWWMIAMAIWI/WWMWWWIWAAAA/IIWWWWWWVVWVWWWWWWWMI (Van onze correspondent) ZWOLLE. Sinds enkele weken wordt de eenheid in het gerefor meerde Urk ernstig bedreigd ten gevolge van diepgaande meningsver schillen, die bij het beroepen van een nieuwe predikant aan het daglicht zijn getreden. In de gereformeerde kerk staan op het ogenblik twee groe pen tegenover elkaar. De strijd tussen deze beide groepen draagt een der mate fel karakter, dat een groeiend aantal Urkers een kerkscheuring vreest. De moeilijkheden ontstonden kort na het afscheid van dominee Groenevelt, die na veertien jaren in Urk te hebben gewerkt, naar Barneveld vertrok. De plaats, die na zijn vertrek openviel, diende zo spoedig mogelijk te worden vervuld om het kerkelijk werk in de zeer grote gemeente drie predikan ten hebben er hun handen meer dan vol aan voortgang te kunnen doen vinden. Op dat ogenblik werd de tegen stelling, die al jaren latent in Urk be staat, duidelijk waarneembaar. De tegenstelling namelijk tussen wat Urk de „zware" en de „lichte" gere formeerden noemt. De „zware gere formeerden" vormen een minderheids groep. Zij signaleren modernistische invloeden in de gereformeerde kerk In de straten van Mexico City ver koopt distributiepromotor Edward Ortega Spaanse Lucas-evangeliën in magazinevorm. WluuuuuuumjuiAAAfuinjinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnni Tienduizenden Indonesiërs hebben zich, na de mislukte revolutionaire op stand van vorig jaar, tot de Indonesi sche protestantse kerken gewend. En nog steeds gaat die ontwikkeling door. De kerken in Indonesië staan volop in de belangstelling van tienduizenden, die vroeger aan het christendom voor bij gingen. Die toeloop stelt de kerken in Indonesië voor grote mogelijkheden, maar ook voor veel problemen. Zij hebben onder meer de hervormde zen ding in Oegstgeest om hulp gevraagd. De hervormde zending zal in november 1966 beslissen, wat namens de her vormde kerk kan worden gedaan. De hervormde zending wordt vanuit Indonesië gevraagd om zestien nieuwe zendingsarbeiders, boven de 25 reeds werkzame hervormde zendingsarbei ders in Indonesië (predikanten, artsen, docenten voor theologische opleiding en de vorming van kaderpersoneel in de kerken). De zending is gevraagd niet alleen te zorgen voor huisvesting van de zen dingsarbeiders, maar óók, samén met de zending van de gereformeerde ker ken, voor de bouw van theologische scholen plus internaten. De kerken in Indonesië worstelen door de grote afstarfden in het land met transportproblemen. Er is behoefte aan landrovers, en zelfs aan een zeewaardi ge motorboot (de r.k. missie heeft in Menado een zeewaardige motorboot en in Ambon en Flores drie kleine scheep jes, die van Soerabaja naar Flores en Ambon varen en zelfs van Makassar naar Sukarnapura op het voormalige Nederlands Nieuw-Guinea). Er wordt steun gevraagd voor de bouw van scholen en om geld voor on derwijsmateriaal. De hervormde zen ding, die de actie School-Slag voor hulp aan christelijk onderwijs van harte on dersteunt, ziet ook via deze actie mo gelijkheden om het uiterst belangrijke onderwijswerk dat volledig is gericht op de toekomst van het Indonesische volk en de kerken, te steunen. Verder zijn er verzoeken om steun bij de opleiding van predikanten en de bouw van nieuwe kerken om de toe loop van tienduizenden nieuwe kerkle den op te vangen. De hervormde zending beseft dat in Indonesië in deze tijd weer geweldige mogelijkheden zijn ontstaan om mee te helpen aan de gang van het Evangelie door Indonesië. Voor de zending in Ne derland vormen deze mogelijkheden óók •en enorme uitdaging. De klemmende vraag is, of de her vormde kerk, die samen met andere kerken in ons land voor deze uitdaging is gesteld, positief kan antwoorden op de vele aanvragen om hulp vanuit de Indonesische kerken, zo stelt de her vormde zending. De band tussen Indo nesië en de Nederlandse hervormde kerk dateert al van eeuwen geleden. Overal zijn christelijke kerken verre zen. Een nieuwe periode, met ontelba re kansen voor de verbreiding van het Evangelie in Indonesië, is aangebro ken. De tweeduizend gespreksgroepen in het bisdom Haarlem, waarbij 20 tot 30.000 mensen zijn aangesloten, zullen de komende weken bij het beraad rond het Nederlands concilie worden inge schakeld. De gespreksgroepen hebben mede in verband hiermee een flinke uitbreiding gekregen. Niet alleen katholieken zijn bij het beraad betroken. Vele groepen zoch ten contact met reformatorische chris tenen om zo tot een meer algemeen gesprek te komen. Op enkele plaatsen hebben deze laatsten zich ook onder ling gegroepeerd. Ook op onkerkelij- ken wordt een beroep gedaan mee te denken en te spreken over de proble men van deze tijd. Onder de gespreksgroepen zijn er een aantal, waarin jongeren, scholie ren, studenten en werkende jeugd zich beraden over: jeugdliturgie, jeugdpa- rochies, gemengde verkering, de plaats van de jongeren in de kerkgemeen schap enzovoorts. Het lekenberaad in het bisdom Haar lem is reeds lang voor de aankondi ging van het Pastoraal Concilie van de grond gekomen, evenals dat het ge val was in het bisdom Den Bosch. In het dekenaat Hilversum (achttien parochies) is het leidingberaad onder leiding van deken Schlütken en met medewerking van protestanten groots opgezet. Bijna vierduizend katholieken beraden zich over het thema „Wat verwacht u van de Kerk?". Tweedui zend reformatorische christenen trach ten concrete antwoorden te vinden naar aanleiding van vragen over hun kijk op de r.-k. kerk en over hun contac ten met deze kerk. „Het humanisme heeft in het oog van de bijbel een al te optimistische kijk op de natuur van de mens. Het overschat de mogelijkheden tot het goede en onderschat het boze. In het humanisme in zijn huidige vorm schuilt nog een ander kwaad: het vertoont trekken die overeenkomen met die van de geest van de antichrist, zoals die zich de eeuwen door heeft gemanifesteerd." Dit heeft ds. J. R. Cuperus uit Waddinxveen in Utrecht verklaard op de bondsdag van de bond van Ne derlands-hervormde mannen vereniging op gereformeerde grondslag. Hij sprak over het onderwerp „de heilige geest of de geest der eeuw?" Het atheïsme en het humanisme noemde ds. Cuperus twee exponenten van de geest van deze eeuw. Volgens hem beïnvloeden deze stromingen het geestelijk leven van deze tijd der mate, dat voor velen alles onstabiel is geworden in de religieuze wereld waar in het westen al zoveel eeuwen heeft geleefd. Het atheïsme, aldus ds. Cu perus, is nu actiever en onverbloem- der dan ooit. Het beleeft de „heils leer" dat God niet bestaat als een verlossing. Hij zei voorts, dat het hu manisme in het westen zich in de eerste plaats afzet tegen het christen dom, het principe van het atheïsme huldigt en een geloofsbelijdenis zoekt die die van de grote religies zal kun nen vervangen. Het humanisme wil een natuurlijke moraal scheppen inplaats van een re ligieuze, aldus ds. Cuperus, een nieu we moraal, die lijnrecht staat tegen over de geest van het christendom en die de geboden Gods beschouwt als conventies. Ds. Cuperus vindt overigens dat er geen reden is om pessimistisch te zijn over de macht van Gods geest, die volgens hem herstel kan geven on danks het feit dat de stand van het geestelijk leven van de Westeuropese doorsneemens niet rooskleurig is en on danks het feit dat dit ook zij het in mindere mate geldt voor vele kerkmensen. tot be- De Nederlandse kerken hebben dusver een bedrag van 209.300 schikbaar gesteld voor hulp aan slacht offers van de aardbeving in Turkije. Op het Vormingscentrum „Den Aler- dinck" te Laag-Zuthem (Ov.) bij Zwol le vindt op 12 en 13 november een weekend plaats onder de titel „Op- weeking of solidariteit?" Inleiders op het weekend zijn ds. Joh. Langstraat, hervormd predikant te Arnhem en pater S. Jelsma MSC uit Den Haag. Meer dan tweehonderd predikanten hebben in Bonn geprotesteerd tegen Amerikaanse deelneming aan de oorlog in Vietnam. als een ondermijning van het gezag van de heilige schrift. Zij zijn harts tochtelijke tegenstanders van de nieu we bijbelvertaling en de gezangen, ter wijl zij bovendien gekant zijn tegen het ritmische zingen. Deze groep staat op het standpunt dat de nieuwe pre dikant van gelijksoortig hout moet zijn gesneden en zij meent dat de dominee van haar keus in dit opzicht aan alle eisen voldoet: dominee Lievaart, die een jaar geleden de vrijgemaakt ge reformeerde kerk de rug toekeerde en sindsdien de gemeente van Nieuw- Loosdrecht dient. Ds. Lievaart heeft inmiddels jn Urk een preekbeurt ver- vervuld en ook heeft een hoorcommis- sie hem in Utrecht beluistèrd. Deson danks meende de kerkeraad, die door gaans maar weinig weerstand aan de „zware broeders" biedt (zo is ons al thans door „lichte gereformeerden" verzekerd) dominee Lievaart niet te moeten beroepen. Als tegenzet formeerden de „zwa- ren" terstond een actie-comité, dat de leden van de gereformeerde kerk per circulaire opwekte de kerkeraad te verzoeken een ledenvergadering uit te schrijven. Tijdens die vergadering zou dan de kerkeraad moeten verkla ren op welke grond het besluit geno men was. Na het verschijnen van de circulai re geraakte heel Urk in rep en roer. Mensen hielden elkaar op straat staan de met de vraag „ben je voor of te gen" en onder invloed van de emoties steeg de spanning van dag tot dag. Het actie-comité had inmiddels con tact gezocht met de kerkeraad en de leden van het comité hadden (niet als comité, maar als persoon) met de kerkeraad een bespreking gevoerd. Bij die gelegenheid werd hen erop gewezen dat het kerkeraadbesluit een wettig besluit is en dat motivering er van in het openbaar niet in het belang Daartoe aangezocht door de modera- mina van enige kerken heeft, op uit nodiging van de oecumenische raad van kerken in Nederland, een uitvoe rig overleg plaatsgevonden tussen de moderamina van de bij de oecumeni sche raad aangesloten kerken en de moderamina van de gereformeerde kerken in Nederland èn van de unie van baptisten gemeenten over een vorm van samenwerking tussen de kerken. Uitgangspunt van de besprekingen was een ontwerp van de oecumenische raad van kerken in Nederland. Beslo ten werd een werkcommissie te vor men die de opdracht heeft gekregen een zodanige vorm van samenwerking tussen de kerken te ontwerpen waar door ook de kerken die niet bij de oecumenische raad zijn aangesloten kunnen deelnemen. Namens elk van de moderamina zal een lid in deze werk commissie zitting nemen. Aan de besprekingen hebben deelge nomen de moderamina van de Neder landse Hervormde Kerk, de Gerefor meerde Kerken in Nederland, de Unie van Baptistengemeenten, de Oud-Ka tholieke Kerk, de Evangelisch-Lutherse Kerk, het Leger des Heils, de Doops gezinde Broederschap, de Remonstran- se Broederschap en de Broederge meente te Zeist. Vader Serapion (J. W. Stikkers) is in Amsterdam tot bisschop gewijd van de oosters orthodox-katholieke kerk (Syro-Chaldeeuwse successie) in de kapel van de heiligen Addy en Mari aan de Hartenstraat in Amster dam. moest worden geacht van de kerk en van ds. Lievaart. Los daarvan, volgens gereformeerde opvatting kan de kerke raad op een gemeentevergadering niet ter verantwoording worden geroepen. Daarvoor staan, werd medegedeeld, andere wegen open. In beide Urker kerken, de Bethel- kerk en de Petra-kerk, is een kansel- boodschap voorgelezen waarin de ge meenteleden werd voorgehouden dat het onjuist zou zijn gehoor te geven aan de oproep van het actie-comité. In de Bethel-kerk werd het daarop ru moerig. Enkele kerkgangers stonden op en ageerden luidkeels tegen de kansel- boodschap. Vervolgens verlieten zij, ter wijl het kerkvolk als versteend in de banken zat, het gebouw. De kerkdienst, die normaal voortgang vond, verliep in een zeer ongebruikelij ke sfeer van geladenheid. In de Pe tra-kerk bleven incidenten uit. Toch onderbraken ook hier enkele kerkgan gers hun kerkbezoek door na het voor lezen van de kanselboodschap naar huis terug te keren. Urk is snel geëmotioneerd, met na me in zaken die geloof en kerk raken. In dit geval is de emotie wel bijzon der fel omdat een jaren sluimerend conflict tot uitbarsting is gekomen. De gang van zaken doet veel Urkers ver driet. Zij hopen dat de tegenstelling zal worden overbrugd, dat het reële ge vaar van een scheuring door tijdige be zinning zal worden afgewend. Met de installatie van de Waalse predikant uit Haarlem, ds. Marc Len ders, als leider van oecumenische ar beid in Brussel, is op 25 september een eerste resultaat bereikt van het overleg-orgaan der kerken voor de Europese gemeenschappen. Dit over leg-orgaan bestaat sinds 1964, nadat er vanaf 1959 al informeel overleg had plaatsgevonden. Er nemen aan deel vertegenwoordigers uit de Evangeli sche Kerk in Duitsland, de Belgische Federatie van Protestantse Kerken, de Franse Protestantse Federatie, de Fe derale Raad van Italiaanse Evangeli sche Kerken, de Nederlandse Her vormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Britse Raad van Kerken. De band met het Oecumenisch Centrum, dat een eigen bestuur heeft, bleek daaruit, dat ds. Lenders door het overleg-orgaan werd benoemd met instemming van het cen trum en tevens als secretaris daarvan zal optreden- Ds. Lenders krijgt tot taak contac ten te onderhouden met de protestan ten binnen de Europese gemeenschap pen en in alle diplomatieke, techni sche en commerciële organisaties, die in verband daarmee naar Brussel ge komen zijn. Natuurlijk moet hij daar bij ook samenwerken met de bestaan de protestantse groepen in Brussel, met oecumenische groepen in andere Europese hoofdsteden en met de Eu ropese rooms-katholieke Foyer in Brussel. Ten slotte zal hij ook moeten meewerken aan het protestantse gods dienstonderricht op de Europese school ter plaatse en de kerken in de landen der gemeenschap voorlichten over ontwikkelingen binnen de ge- meenschapslanden, die voor de kerken van bijzonder belang kunnen zijn. Op alle manieren zal ds. Lenders dus in het knooppunt van de oecumenische betrekkingen staan. Het adres van het Oecumenisch Cen trum in Brussel is: 110 Avenue Char les Thielemans, Bruxelles-15. De raad voor de zaken van kerk en school der Nederlandse Hervormde Kerk meent dat het hoog tijd wordt om te komen tot een algemeen erkende middelbare akte voor docenten in de godsdienstige vakken. Dit zei de voor zitter van de raad, drs. W. Dekker op de in Amsterdam gehouden jaarverga dering. De raad is ongerust over de dreigende mogelijkheid dat straks in de brugklas op de openbare school geen bijbelkennis en cultuurgeschiedenis van het christendom meer zal kunnen worden gegeven en ook geen onderwijl inzake geestelijke stromingen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 14