Geen standbeeld voor Han van Meegeren" Rob de Nijs en de Lords herenigd m Carnaval op plaat Nieuw tijdschrift toetsinstrumenten NEGEN MUZEN Veroordeeld Gespleten Snoep verstandig eet 'n appel Verguisd horloge WIJ ONTVINGEN DONDERDAG 10 NOVEMBER 1966 17 Belangwekkend boek van Marie-Louise Doudart de la Grée WEL EEN POGING TOT VERKLARING VOOR ZIJN MOM VAN VERMEER (Van onze correspondent) BRUSSEL. Het is al weer meer dan twintig jaar geleden dat de schil der Han van Meegeren, gearresteerd wegens vermeende collaboratie, be kende dat hij de schilder was van de „Emmaüsgangers", een doek dat tot dusverre als een meesterwerk van Johannes Vermeer van Delft in het Museum Boijmans te Rotterdam had gehangen. Dat niet alleen: onder de druk der omstandigheden gaf hij toe, bekende hij zelfs met trots dat nog andere nieuw ontdekte Vermeers van hem waren: zeven in totaal. Het schandaal dat losbrak is, zoals zij die het meemaakten zich nog zullen her inneren, geweldig geweest. Men kan gerust zeggen dat een groot deel van het korps der Nederlandse en buitenlandse kunstgeleerden en estheten in zijn hemd kwam te staan. Figuren, die thans weer hoog te paard zitten, waren zich te buiten gegaan aan de meeste lyrische beschouwingen over Vermeers vermeende godsvrucht en zo meer. Toen bleek dat de schilde rijen niet van Vermeer maar van Van Meegeren waren, werd deze laatste, zoals al zijn hele leven was geschied, door de critiek verguisd. Handelaars deden goede zaken met schilderijen en tekeningen van zijn hand die tot dus verre voor een appel en een ei waren verkocht. Men zegt dat Amerikaanse verzamelaars met goud betaalden. Nieuw Rotterdams Toneel met première van Hamlet Mozarts Toverfluit onder regie van Joh. de Meester S. B. Snoep verstandig eet 'n appel Franse staatstelevisie waarschuwt de ouders UW De radio geeft vrijdag T elevisie programma Hulp voor de geteisterde kunststeden in Italië Snoep verstandig eet 'n appel De hausse schijnt overigens weer net zo snel voorbij als zij was gekomen. Voor zijn „Vermeers" had Van Meegeren fan tastisch veel geld gemaakt. Een Christus- kop bracht 400.000 op, een laatste avondmaal 1.600.000, en „Voetwassing" 1250.000 enzovoort. Daarbij dient men er echter rekening mede te houden dat, met uitzondering van de voor een half miljoen gulden verkochte „Emmaüsgan gers", de transacties zich afspeelden tij dens de laatste jaren van de jongste we reldoorlog. De gulden was toen (een brood kostte bij voorbeeld op de zwarte markt tot ƒ200) niet veel meer waard. Toch ging het om belangrijke bedragen die Van Meegeren deels belegde in on roerend goed en in kunst, deels uitgaf aan het traditionele wijntje en dito trijntje. Op 12 november 1947 werd de schilder na een langdurig proces veroordeeld tot een gevangenisstraf van één jaar. Hij werd echter in een kliniek opgenomen, waar hij 30 december van hetzelfde jaar overleed. Tijdens en ook na het proces is er een kleine stroom litteratuur over de vervalsingen gepubliceerd. Daarbij zijn wetenschappelijke werken, zoals dat van dr. P. C. Coremans, kwasi-wetenschappe- lijke, zoals dat waarin de Brusselse ex pert Decoen heeft geprobeerd aan te to nen dat twee schilderijen, de „Emmaüs gangers" en het „Laatste avondmaal" (uit de verzameling Van Beuningen) tóch van de hand van Vermeer zouden zijn. Er was ook nog wat belletrie en daar onder behoorde een soort geromantiseerd leven van Van Meegeren door de schrijf ster Marie-Louise Doudart de la Grée, onder de titel „Emmaus". Het boek had, wanneer ik het me wel herinner, niet veel om het lijf. Het is echter een ge lukkige gedachte van haar geweest, haar notities van toen, opgetekend uit de mond van Van Meegeren opnieuw te ordenen en er een boek van te maken. maar dat het niet openlijk door de zoge heten deskundigen werd gewaardeerd. Dat minderwaardigheidscomplex heeft hem dan tenslotte tot zijn vervalsingen gebracht. Vooral het ontstaan van de „Emmaüsgangers" wordt in Van Meege- rens eigen woorden boeiend verteld. Ja ren moet hij hebben gezocht en geploe terd om een „Vermeer" te bereiken. Ten koste van zijn gezondheid en van zijn le vensgeluk. Maar het moet een obsessie voor hem zijn geweest eindelijk voor ,vol" door de critiek te worden erkend, zij het als Johannes Vermeer. Er is in dat verband een punt, waarop Marie- Louise Doudart de la Grée de nadruk legt. Volgens haar en volgens Van Meegeren zelf heeft deze geen „ver valsingen" van Vermeers gemaakt. Al leen de handtekeningen waren vals; de schilderijen waren originele scheppingen. Het is een stelling die het overdenken waard is. Zoals ook hetgeen de schilder kort voor zijn dood tegen de schrijfster zei: „Ik heb alles aan mezelf te wijten. Alles. Geen standbeeld voor Han van Meegeren. Ze zullen nog een tijdje over me praten, dat is alles. En over twintig jaar zal een nieuwe generatie „De zaak Van Meegeren" zien als een stunt waar ze zich terecht rot om zullen lachen, zoals wij gelachen hebben om de „kapi tein van Köpenick". En verder: „Zolang de psychologie geen voorgeschreven vak wordt in de studie van de kunstgeschie denis, zolang zal altijd weer kunnen ge beuren wat gebeurd is. De koppen zoals ik die schilderde en de koppen van Ver meer hebben niets met elkaar gemeen. Vermeer zou die nooit zo hebben geschil derd". Misschien krijgt de geniale „varianten maker" gelijk. Een standbeeld zal hij wel niét krijgen. Maar het boek van Ma rie-Louise Doudart de la Grée is een be langwekkende en voor een zeer groot deel geslaagde poging, het „Geval van Mee geren" te verklaren. Het heet „Geen standbeeld voor Han van Meegeren" (uitgeverij De Goudvink, Antwerpen, 1966) en het geeft een beeld van hetgeen de schrijfster heeft genoemd „De tragiek van de gespletenheid" van deze schilder. Uren heeft hij, nadat de vervalsingen aan het licht waren geko men, met haar gesproken en gepoogd zelf een verklaring te geven van de loop der gebeurtenissen. Hij moet een vrese lijke jeugd hebben gehad: artistiek aan gelegde jongen in een gezin dat voor Hans van Meegeren zelfportret. kunst geen begrip had. Zijn vader was leraar. Hij had pleinvrees en moest van huis naar school en terug worden ge bracht. Bij het minste vermeende ver grijp liet hij Han strafregels schrijven: ik ben niets, ik weet niets, ik kan niets. Nadat de zoon, ondanks zijn verbod, hei melijk toch had getekend, noemde hij hem een bedrieger en maakte hij scènes De moeder kon niet tegen de dwingeland op. Tenslotte wist Han een klein jaargeld te verkrijgen om in Delft te studeren. Er moet dan een periode in zijn leven zijn gevolgd waarop de schrijfster niet alle licht laat 'schijnen, maar duidelijk is dat Van 'Meegeren van de dag af dat hij met zijn kunst aan de openbaarheid trad, er onder heeft geleden dat de officiële cri tiek zich weinig of niets aan hem heeft laten gelegen liggen. Hij meende dat al thans en het moet ook wel zo zijn ge weest. Bij het publiek had hij succes. Hij kreeg opdrachten voor portretten en hij verdiende veel geld. Van Meegeren zei tegen de schrijfster: ,ln 1928 is de hetze tegen mij begonnen. Ik verdiende te veel geld, snap je? Een schilder of wat je ook aan kunst doet, moet arm zijn. Dan hoor je tot de kunstenaarskliek. Maar daar kregen ze mij niet voor". ADVERTENTIE (Van onze correspondent) ROERMOND Morgen de elfde van de elfde verschijnt een serie grammofoonplaten met carnavalshits uit twaalf Limburgse en Brabantse steden. De platenmaatschappij Phonogram heeft de schlagers op de plaat gezet: tien sin gles en twee langspeelplaten van Venlo en Maastricht. Radio-Luxemburg zal met deze plaat jes een stedencompetitie organiseren. De prijs voor de winnende carnavalsstad is een wisselprijs van radio Luxemburg. Onder de luisteraars, die deze schlager als tophit hebben getipt, wordt een prijs ver loot: een tweedaags bezoek aan Keulen tijdens het vastenavondfeest in 1967, Het Nieuw Rotterdams Toneel geeft op 18 nqvember de première van Shakes peare's tragedie „Hamlet". Het stuk, in de vertaling van Bert Voeten, wordt ge regisseerd door Richard Flink. De titel rol wordt gespeeld door Eric Schneider. Verder spelen onder meer mee Lies Franken, Ko van Dijk en Martine Cref- coeur. Het decor en de kostuums worden verzorgd door Nicolaas Wijnberg. (Van onze correspondent) BRUSSEL „Johan de Meester zal vol gend jaar februari een reeks voorstellin gen van Mozart's Toverfluit regisseren in de Brusselse Muntschouwburg. Het is niet onmogelijk dat deze produktie ook door de Nederlandse Opera zal worden uitge bracht. De decors zijn van Thierry Bousquet. Ook uit hetgeen Van Meegeren verder vertelt blijkt dat hij bezeten moet zijn geweest van de gedachte dat hij iets kon, KLAVIER, onafhankelijk tijdschrift voor musici en liefhebbers, is een nieuw blad dat zich, onder redactie van Leo Hoost, bezighoudt met klavierinstrumen ten in de breedste zin des woords, en alles d'rom en d'ran. Het gaat dus niet alleen over piano's en orgels (kerk- en ham mond-) maar ook over harmonium, accor deon, beiaard, celesta clavecimbel en clavichord. HET EERSTE rtumrrter bevat onder meer huldiging van de tachtigjarige Artur Rubinstein, een platenrubriek, een artikel over een nieuwe constructie van de Neder landse Rippen-Lindner fabriek die, wist u dat? een jaarproduktie van 53.000 pia no's heeft artikelen over Harry Mooten, het pijploze orgel, jazzpianist Paul Ruys (zoon van Cor), Victor Borge en Peter Nero, over het stimuleren van moderne (modern-„klassieke") muziek op de piano les. De opmaak van het blad doet wal ouderwets aan. Waarom die lijst van ge slaagden voor de muziekexamens breed uitgemeten op een afzonderlijke lichtgroe ne papiersoort? En een recensie over de opening van het Holland Festival, op 15 juni, terwijl dit nummer september 1966 gedateerd is, doet vreemd aan vlak onder een bespreking van de Dynavoice, de pia nola van het maantijdperk, een Ameri kaans wangedrocht. Zoals Mens en Melodie vooral het blad van Walter Paap is, wordt Klavier (althans dit eerste nummer) grotendeels gemaakt door Leo Hoost, muziekrecensent en di recteur van een muziekschool. De redactie bestaat verder uit Polo de Haas, Jan Jon- gepier, Mis ja Mengelberg, Aat C. Swart en Frank Visser. ADVERTENTIE De Franse staatstelevisie heeft de ouders van jeugdige tel visiekijkers en de makers van televisieprogramma's gewaarschuwd tegen de gevaren, ver bonden aan het zien en brengen van gewelddaden voor de televisie. De di rectie van de staatstelevisie meent dat het beeld een grote macht uitoefent en dat het daarom van belang is er toe zicht op uit te oefenen. Televisiebeel den van gewelddaden worden bijzonder gevaarlijk geacht omdat ze vaak on verwacht komen, zo meldt het Franse persbureau AFP. Nederland I: In het voorprogramma onder andere het jeugd- en gewestelijk journaal. Na het journaal zendt de VPRO het programma „Speciale berichtgeving" uit waarin Dick Verkijk verslag geeft van de hervormingen in staat en partij van Joegoslavië. Vervolgens „Vorm en func tie". De vierde aflevering van dit pro gramma over functionele vormgeving is gewijd aan bruggen. „Ryder gaat naar huis" is de titel van het toneelstuk dat hierna onder régie van Jack Dixon wordt uitgezonden. Het is een stuk van de Britse schrijver Johnny Speight. De hoofd rollen worden gespeeld door Hans Croiset Joop Admiraal en Annie de Lange. Nederland 2: De NCRV begint het pro gramma met de tweede aflevering van de filmserie „Geen beter leven dan buiten leven". Vervolgens „Internationaal Ren dezvous", een programma met allerlei gebeurtenissen uit vele landen. Tenslotte volgt de actualiteitenrubriek „Attentie", ADVERTENTIE UW JUWELIER/HORLOGER TOONT U GAARNE DE GEHELE INDUS-COLLECTIE HET'HUIS MET HET CARILLON. GROTE HOUTSTRAAT 49 - TELEFOON 20049 (Van onze correspondent) SOESTERBERG De hereniging van tienerzanger Rob de Nijs en zijn oude be geleidingsgroep „De Lords" is een feit. Gisteren zijn in de circusresidentie van Toni Boltini in Soesterberg de contracten getekend. John de Mol (derde van rechts) die de belangen van De Lords behartig de zal ook voor Rob de Nijs als manager optreden. Voor de hernieuwde combinatie Rob de Nijs en De Lords zullen eerstdaags met de Westduitse t.v. onderhandelingen wor den gevoerd voor t.v.-shows. De Lords, bestaande uit Bert de Nijs (solo-gitaar), Freddy Heeren (drums) en Eric Boom (ritme-gitaar) krijgen een nieuwe „sound doordat twee koperblazers te weten een trompettist en een trombonist aan het kwartet worden toegevoegd. Rob en De Lords zullen voor het eerst samen optreden in de circusresidentie van Boltini te Soesterberg, waar ze geduren de drie weken op vrijdag, zaterdag en zondag zullen spelen. De repetities voor dit optreden zijn al begonnen. HILVERSUM I. - 7 00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Orkest muziek. 7.30 Nws. 7.32 Orkestmuziek 7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Grammimuziek. 9.00Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Balletmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramm.muziek. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12 40 Variant. 14.05 Schoolradio. 14.25 Balletmuziek. 15.10 Gedichten. 15.30 In 't zil ver. 16.30 Klassieke muziek. 17.05 Bekende musicals. 17.30 Klassieke en moderne muziek. 18.00 Gevarieerd programma. 18.55 Op het woord af. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 China. 20.00 Operette. 20.55 Twee generaties. 21.15 Volksmuziek. 21.35 Radiorama. 22.10 Parlementair weekoverzicht. 22.30 Nws. 22.40 Moderne muziek, Nws HILVERSUM II. 298 M 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Gramm.muziek. (7.30 - 7.35 Van de voorpa gina, persoverzicht. Aansluitend: wegeninfor matiedienst) 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.muziek 9.00 Klassieke muziek. 10.00 Schoolradio. 10.20 Gramm.muziek. 11.00 Nws. 11.02 PvdA 11.30 Opera. 12.00 Licht ensemble. 12.27 Meded. land- en tuinbouw. 12.30 Over heidsvoorlichting. 12.40 Sport. 13,00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Klassieke en mo derne muziek. 14.30 Boekbespreking. 14.15 Bij de tijd en bij de thee. 15.30 Thuis. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd 17 25 Muzikale aanwinsten. 17.45 Actu aliteiten. 18.00 Nws. 18.15 In alle staten. 18.20 Licht pianospel. 18.30 Jazz. 18.50 Informatie over imformatie. 19.00 Voor de jeugd. 19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nws. 20.05 Het oude lied je. 20.30 Kwartet en solist. 20.50 Werelds-ge- loof. 21.40 Semi-klassieke muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Gramm.muziek.Nws. HILVERSUM II. 240 9.00 Nws. en actualiteiten. 9.05 Gramm. platen. 10.00 Nws. 10.02 Verzoekplaten. 12.00 Nws. 12.02 Gramm.platen. 12.05 Lichte muziek uit Frankrijk. 13.00 Nws. 13.02 Gramm.mu ziek. 13.05 Langspeelplaten. 14.00 Nws. 14.02 Gramm.muziek. 14.05 Gramm.platen. 15.00 Nws. 15.02 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.02 Oude Gramm.muziek. 16.30 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Pop-Party. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Uit zending voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.05 Opera- en Belcanto. 15.00 Gevarieerd pro gramma. (17.00 en 18.00 Nws.) 18.30 Tips voor het weekendverkeer. 18.45 Lichte mu ziek. 19.00 Nws. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00 Lichte muziek. 20.30 Amusementspro gramma. 22.00 Nws. 22.15 Koorzang. 22.30 Tophits. 23.00 Lichte muziek. 23.30 De Nachtvlinders. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 De Verrekijker: 19.15 Van Gewest tot ge west. 19.35 Mensen in de sport. 20.00 Jour naal. 20.20 Speciale berichtgeving. 20.45 Vorm en funktie: 21.20 Ryder gaat naar huis. (TV-spel)23.00 Journaal. 23.05-23:35 Teleac. NEDERLAND II 20.00 Nws in het kort. 20.01 Geen beter le ven dan buitenleven, (TV-film). 20.25 In ternationaal rendez-vous filmreportages 21.35 Attentie. 21.55 Overdenking.22.05-22.10 Journaal. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 10.45-11.35 Schooltelevisie. 12.00-12.30 Tele ac. 19.00 Nws. in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 Telixer. 19.35 Christus voor alleman: (bijbel programma). 20.00 Journaal. 20.20 Rue Brique. 21.05 Bonanza (TV-film). 21.55 Brand punt. 22.20 Journaal. 22.25-22.45 Brandpunt. NEDERLAND II 20.00 Nws. in het kort. 20.01 Zoo Zoo. 20.25 AVRO Danstest '67. 21.05 Voor de vuist weg. 22.10-22.15 Journaal. 22.30-23.00 Teleac. De directeur van het Rijksmuseum, dr. A. F. E. van Schendel heeft het initiatief genomen om geld in te zamelen voor her stel van de schade aan kunstwerken in Italië. „Wij Nederlanders", aldus dr. Van Schendel, „met een zo grote liefde voor het onvoorstelbaar vele dat Italiaanse kunstenaars en geleerden in de loop van de eeuwen hebben geschapen, willen hier aan ook een steentje bijdragen, speciaal voor de restauratie van kunstwerken, boe ken en gebouwen. Stort daarom meteen uw bijdrage op de rekening van Openbaar Kunstbezit, postgiro 4180, Amsterdam, on der vermelding „Geteisterde kunststeden Italië". Het voorlopige comité bestaart uit prof, dr. A. M. W. J. Hammacher, voorzitter, Elka Schrijver, secretaresse, mr. I. M. J. van Rossem, penningmeester, Bertus Aafjes, Hella Haasse, dr. D. H. Kotting- Menko, Chr. de Moor, prof. mr. A. Pit- lo, prof. dr. J. Q. van Regteren Altena, mr. H. J. Reinink, dr. A. F. E. van Schendel, prof. mr. L. G. A. Schlichting, mr. E. L. M. baron Speyart van Woer den en dr. A. B. de Vries. ADVERTENTIE In „De Drommedaris", het internationaal studentencentrum te Enkhuizen wordt een tentoonstelling gehouden van schil derijen van Frans Schuursma en wand kleden en tekeningen van zijn echtge note Eva Schuursma. De expositie duurt tot 30 november. Cabaret in de A.M.V.J. Zondagmiddag 14 november zal het Lurelei-cabaret in het gebouw van de AMVJ aan de Vondel straat 8 in Amsterdam een voorstelling geven van „Relderelderel". Medewer kenden zijn Marjan Berk, Gerard Cox, Jasperina de Jong, Eric Herfst en Rogier van Otterloo. boekenboefcenboek< boekenboeken boeken boek* boekenboeken boekenboeken boekenboeken boekenboeken boekenboekenboekenboekei boekenboekenboekenboekei boekenboeken boekenboeken boekenboekenboekenboekenl n| Bi.j MOUSSAULT is in de vertaling van W. Boswinkel verschenen „Ontrouw of overspel?" (aspecten, oorzaken, reme dies) van mevrouw E. Müller-Wirth met een inleiding van dr. H. Musaph. Leven met de vogels" van Tony So- per, een gids voor het voederen en be schermen van vogels rondom het huis en in de tuin, is opgenomen in de serie Mens en dier" van HET WERELDVEN STER in Baarn. De vertaling en bewer king zijn van Ko Zweeres, Bert Garthoff schreef een inleiding; Robert Gillmor verzorgde de tekeningen. In het Financieele Dagblad zijn artike len gepubliceerd van drs. M. C. Verburg over zijn bevindingen op het terrein van de economisch-geografische gebieden van Noordwest-Europa. Thans heeft hij zijn studie in het boek „Nederland in de Euro pese ruimte" opgenomen dat bij J. H. DE BUSSY in Amsterdam is verschenen. Nederlands recht in kort bestek", on der redactie van prof. mr. H. L. Bakels, is een uitgave van n.v. Uitgeversmaat schappij AE. E. KLUWER in Deventer. Aan het samenstellen van het boek werk ten mee prof. mr. J. van der Hoeven (staats- en administratief recht), prof. mr. Ch. J. Enschedé (strafrecht en straf vordering), prof. mr. H. L. Bakels (pri vaatrecht), prof. mr. J. van Soest (belas tingrecht), prof. mr. N. E. H. van Esveld (arbeidsrecht), prof. mr. W. C. L. van der Grinten (internationaal privaatrecht) en prof. mr. B. V. A. Röling (volkenrecht). Angola en Mozambiek" is een rap port van een Belgische studiegroep over de ontwikkeling van de twee belangrijk ste gebieden van Portugees Afrika. De studie werd ondernomen op verzoek van de Associagao Portuguesa das Empresas do Ultramar, die de belangrijkste indus triële, financiële, mijnbouwkundige en landbouwkundige ondernemingen omvat. Eillert Mee ter, een Nederlands jour nalist, publiceerde in 1857 zijn memoires: „Holland, its Institutions, its Press, Kings and Prisons". Bij Polak Van Gennep in Amsterdam is daarvan na ruim hon derd jaar een Nederlandse uitgave ver schenen onder de titel Jlollandkranten, kerkers en koningen", waarvoor drs. L. Rijkens een korte inleiding schrijft. De vertaling werd verzorgd door C. Bee- repoot en drs. L. Rijkens. Het Nederlands Zuivelbureau in Rijs wijk verzorgde de uitgaven „Kampeerre- cepten" en Dieetreceptenwaarin tips voor belanghebbenden zijn opgenomen. De Grondverbetering- en ontginnings maatschappij N.V. in De Bilt heeft uitge geven „Bodem en grasmat" (van sport velden, betreden gazons, speelweiden en kampeerterreinen) door de bodemdeskun- dige van de wetenschappelijke dienst, de heer L. E. M. Klaar. De uitgave beoogt een bijdrage te leveren tot oplossing van problemen, die zich vooral voordoen bij aanleg en onderhoud van de veel betre den grasmatten. Beschreven wordt aan welke voorwaarden de aanleg moet vol doen en welke eisen aan het onderhoud dienen te worden gesteld. MEULENHOFF Co N.V. in Amster dam treedt op als importeurs van „Kenne dy" van Theodore C. Sorensen en „In cold blood" van Truman Capote. Bij A. W. BRUNA Utrecht, is als Zwarte Beer verschenen een boek over Mao Tse- Toeng van Georg Paloczi-Horvath. Het be vat een levensverhaal van Mao Tse-Toeng en tevens een geschiedschrijving van Chi na in deze eeuw. De vertaling is van Jo han de Molenaar. In de serie Kunstpockets (Zwarte Beer tjes) zijn verschenen „Memling" van Georges Henri Dumont; „Gauguin" van Raymond Charmet; „Rubens" van A. Stubbe. De reeks bevat inmiddels dertig boekjes die reprodukties in kleur en in zwart-wit bevatten. De reeks Pocketbooks voor iedereen (Zwarte Beertjes) bevat een aantal reis boeken. Verschenen zijn „Zuid-Italië" van Mathieu Smedts, „Griekenland" van Eva Keuls en „Egypte van Pierre Janssen. Kees Scherer maakte een serie fraaie fo to's voor de boekjes. Clifford Irving heeft een roman ge schreven over de Verenigde Naties onder de titel „De 38ste verdieping". In het Ne derlands (vertaling J. P. Calff) is de uit gave verschenen bij A. W. SIJTHOFF in Leiden. Bij J. J. ROMEN Zonen, uitgevers in Roermond-Maaseik, is verschenen „Het einde van het conventionele christendom" van professor dr. W. H. van de Pol, hoog leraar aan de roams-katholieke universi teit in Nijmegen. De Uitgeverij IN DEN TOREN in Baarn verzorgde de volgende uitgaven: „Wij helpen(een praktisch handboekje voor eerste hulpverlening aan kinderen) van Fr. Schregel-Onstein; „Wij kaken" (een kookboek, waaruit te leren valt hoe schrandere vrouwen hun mannen aan zich weten te binden) van Hanns U. Christen; „Wij maken ons mooi" (een raadgever voor de totale schoonheidstherapie met nieuwe ontdekkingen op het gebied van de schoonheidsverzorging) van Helerie Bergos; „Wij ontvangen gasten" (een ABC van goede gastvrijheid, nuttige wen ken, recepten en ideeën, voor allen die gasten ontvangen) van Ursula Penndorf. ,JRegie: Paul Hufis een geïllustreer de reuzenpocket van de Uitgeverij DE BE ZIGE BIJ" in Amsterdam, dat een „suc cesverhaal van een serieuze fotograaf" van Willemyn Brattinga-Kooy bevat Er is een groot aantal foto's van Paul Huf in opgenomen. Als deel 12 van de uitgave „Schrijvers prentenboek" van het Nederlands Letter kundig Museum en Documentatiecentrum te 's-Gravenhage (in de handel gebracht door DE BEZIGE BIJ) is verschenen „Herman Gorter". Het bevat een bio grafie, handschriften, een bibliografie en vele foto's van deze dichter. Amsterdam '65", een uitgave van de gemeente Amsterdam, is een Stedelijk jaarverslag. Het geeft in woord en beeld een beknopt overzicht van gebeurtenis sen uit het afgelopen jaar. Met steun van het Genootschap Am- stelodamum is bij LEMNISCAAT in Rot terdam verschenen Breitner als foto graaf" van P. H. Hefting en C. C. G. Quar- les van Ufford. In het voorjaar van 1961 werd het Rijksbureau voor Kunsthisto rische Documentatie in Den Haag ver rijkt met 200 fotonegatieven van George Hendrik Breitner. Twee jaar later werd een tentoonstelling gehouden, waarbij het fotografisch werk van de schilder om trent de eeuwwisseling werd onthuld. De fotografie heeft een belangrijk aandeel gehad bij de totstandkoming van zijn oeuvre.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 17