„De Vuurproef" van Arthur Miller
Zondagsschilders bij opening
van eigen tentoonstelling
Epstein sticht
pop-centrum
in Londen
Raes en Vroman in
de rubriek „Kunst"
INITIATIEF VAN DE VARA TROK 68 EXPOSANTEN
Gemeente Haarlem
bood maaltijd aan
Subsidies voor
„Stigma"-plan
NEGEN MUZEN
Jortgenó
MAANDAG 14 NOVEMBER 1966
7
Sterke première door de Nederlandse Comedie
Initiatief te laat?
Zes prijzen
Foto's uit 47 landen
voor
World Press Photo
I I
The Riverside Seven
wonnen jazzconcours
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
MEN ZOU er meer dan louter toeval in kunnen zien
dat „De vuurproef" van Arthur Miller en „St. Joan" van
Bernard Shaw, die beide in het seizoen 1953-1954 in ons
land werden gespeeld, in het huidige seizoen weer te
gelijkertijd in Nederlandse schouwburgen vertoond wor
den. Meer dan toeval, want deze twee stukken hebben
veel met elkaar gemeen: beide hebben een historisch
proces tot onderwerp, beide gaan over het martelaar
schap van een eenvoudige, eerlijk gelovende mens die
wordt geofferd aan religieus fanatisme en angst voor
aantasting van de gevestigde orde, in beide herroept de
hoofdpersoon een onware bekentenis, waarmee de vol
trekking van het doodvonnis had kunnen worden voor
komen, omdat de veroordeelde een voortleven in on
waarheid verwerpelijker acht dan de dood.
MEN ZOU die herhaalde gelijktijdige
vertoning van de twee stukken dus kun
nen zien als een uiting van bezorgheid bij
onze toneelleiders over een naderkomen-
de nieuwe bedreiging van de gewetens
vrijheid in onze wereld. Maar het zou
waarschijnlijk toch fout zijn, er meer dan
toeval achter te zoeken, want gewoonlijk
worden de speelplannen van onze gezel
schappen helaas op grond van meer zake
lijke en opportunistische overwegingen
opgesteld.
MAAR LATEN we blij zijn dat hoe
dan ook beide stukken weer worden
gespeeld en er is reden te over om de
wederopvoering van „De vuurproef" door
de Nederlandse Comedie, waarvan zater
dagavond in de Amsterdamse Stads
schouwburg de première is gegeven, met
dankbaarheid te vermelden. Want „De
vuurproef" is zonder enige twijfel een van
de aangrijpste, menselijk-onthullend-
ste sociale getuigenissen die de laatste
twintig jaar voor het toneel zijn geschre
ven, een meesterlijk pleidooi voor gewe
tensvrijheid gegoten in een onontkoom
baar-suggestieve dramatische vorm. Men
weet dat het stuk dateert uit de tijd van
McCarthy's meedogeloze politieke „hek
senjacht" in de Verenigde Staten (de
zwarte jaren 1950-55) en dat het bij de
New Yorkse première in 1953 algemeen
werd beschouwd als een nauwelijks ver
bloemde aanval op McCarthy en diens
kliek van op eigen voordeel beluste
demagogen. In feite was McCarthy's
communistenjacht voor Arthur Miller wel
iswaar een gerede aanleiding tot het
schrijven van het drama, maar zijn be
doeling ermee was toch veel ruimer.
Hij wilde wijzen op de rode draad van
gewetensdwang die door de hele wereld
geschiedenis heenloopt en waarvan zowel
het beruchte heksenproces van 1692 in Sa-
len (een plaatsje in Massachusetts) waar
bij tientallen onschuldigen werden opge
hangen, als het MacCarthy-isme van vijf
tien jaar geleden, dat ook heel wat men
senlevens heeft gekost, afgrijselijke voor
beelden zijn. Van de historische figuur
van John Proctor, die men vruchteloos
martelde om hem een bekentenis over
een gefantaseerd verbond met de duivel
af te persen, zijn talloze paralellen te
vinden in het Duitsland van Hitler, in
Amerika ten tijde van McCarthy en nog
in onze eigen tijd in andere wereldelen.
En zij zullen er altijd weer zijn, waar en
wanneer de gewetensvrijheid wordt aan
getast.
TON LUTZ heeft bij zijn regie van
de wederopvoering waarschijnlijk naar
deze tijdeloosheid van het gegeven willen
"verwijzen door het stuk te laten spelen
tegen de geprojecteerde achtergrond van
een „oerwoud", dat (ondanks de bewe
ringen in het programma) het Salem van
1692 in werkelijkheid niet meer dreigend
omringde, maar dat men kan opvatten als
symbool van de „jungle" van maat
schappelijke en andere vooroordelen, col
lectieve schuldgevoelens en onberedeneer
bare levensangsten, die voor elke men
selijke samenleving een bedreiging kunnen
vormen. Tegen die achtergrond en in een
schetsmatig aangegeven decor van Wim
Vesseur voltrok de opvoering zich, na
een wat aarzelend begin groeiend naar
een adembeklemmende climax.
Dit was in de eerste plaats te danken
aan de aangrijpende vertolking van de rol
van John Proctor door André van den
Heuvel die, behouden teruggekeerd van
zijn uitstapje naar de musical, het drama
precies de juiste dosis menselijke rugge-
graat gaf zonder pathos, maar toch
krachtig genoeg om de tragische figuur
levensgroot gestalte te geven. Hij kreeg
uitstekend tegenspel van Elisabeth Hoy-
tink, een waardige, eenvoudige maar in
nerlijk ijzersterke vrouw Proctor.
VAN DE VELE andere spelers dient
in de eerste plaats Alex van Royen te
worden vermeld voor zijn overtuigende
vertolking van de aanvankelijke zelfver
zekerde, later twijfelende en tenslotte be
rouwvolle dominee John Hale (overigens
ook een historische figuur, die later zelfs
een boek over de heksenjacht heeft ge
schreven).Heel goed zijn ook de kramp
achtig naar zelfbehoud en zelfrecht
vaardiging strevende dominee Parris van
(Van onze correspondent)
Het Londense West End krijgt thans zijn
eigen grote pop-theater op een ogenblik,
dat sommigen beweren, dat de hit-muziek
zijn tijd heeft gehad en de Beatles als groep
de wereld waarschijnlijk vaarwel zullen
zeggen.
Niemand minder dan hun manager Brian
Epstein, die vorig jaar het Saville Theatre
overnam heeft besloten hiervan een show
centrum voor pop-muziek te maken. Het
toneel en zelfs de musical, die er ingebur
gerd waren krijgen hun congé.
Volgende week opent Epstein zijn pro
gramma met de Four Tops, een Ameri
kaanse groep van gekleurde zangers.
Op 11 december volgt dan een show met
Little Richard en daarna een kerstproduk
tie, getiteld: „Faim in 1967", met Georgie
Faim en Julie Felix.
Epstein zei woensdag dat er een grote
markt voor pop- en lichte amusementsmu
ziek in het West End van Londen bestaat.
Tot nu toe is daar nog nooit een aparte
plaats voor ingeruimd
Hij probeert op deze wijze het voortbe-
«taan van de pop-muziek te verzekeren.
De nieuwste plaat van de Rolling Stones
was de eerste welke niet de eerste plaats
in de top-tien haalde.
De Beatles verfijnden hun techniek,
maar voor de massa-jeugd is het nieuwe
er blijkbaar af. Bovendien werden de
Beatles al gauw overstemd door een menig
te slechte imitators.
De Beat(le)-klank is nog altijd „in", maar
de Amerikanen komen met een nieuw har
der, minder romantisch geluid.
Ook blijkt dat het nooit uitgestorven
solo-zingen weer populairder wordt.
In Engeland wacht men met een zekere
bezorgdheid op de komst van hetgeen in de
Verenigde Staten „psychedelic"-muziek
wordt genoemd. Het is een geluid dat de
zelfde sensationele uitwerking zou bezit
ten als het beruchte verdovende middel
l.s.d.
In de rubriek „Kunst" zendt de KRO-
radio morgenavond, dinsdag 15 novem
ber, een interview uit met de Belgische
schrijver Hugo Raes.
Voorts is een gesprek te beluisteren met
Leo Vroman naar aanleiding van de
wereldpremière van zijn eerste toneel
stuk „Het Grauwse diep" bij de
Utrechtse studenten-toneelvereniging.
„De vuurproef" („The crucible"),
drama in vier bedrijven. Vertaald door
Alfred Pleiter. Wederopvoering door
de Nederlandse Comedie op 12 novem
ber in de Stadsschouwburg te Amster
dam. Regie: Ton Lutz. Hoofdrollen:
André van den Heuvel, Elisabeth Hoy-
tink, Alex van Royen, Wim van den
Brink, Marja Habraken, Lo van Hens-
bergen, Kittie Courbois. Decors en kos
tuums: Wim Vesseur.
Wim van den Brink, de rechtschapen oude
Rebecca Nurse van Mimi Boesnach en
de tot schuldbewustzijn rijpende Mary
Warren van Kittie Courbois. De in het
drama zo belangrijke figuur van het meis
je Abigail een pathologisch mengsel
van geloofsfanatisme, wilde erotiek, leu
genachtigheid en jalouzie kreeg van
Marja Habraken echter slechts een hoogst
oppervlakkige, onovertuigende vertolking.
Simon Koster
Wim van den Brink en Mies Hagens
in een scène uit Arthur Millers „De
vuurproef" die zaterdag bij de
Nederlandse Comedie in première
ging.
Nederland 1: In het voorprogramma
wordt de quiz „Tel uit je winst" uitgezon
den. Na het journaal is de avond geheel ge
wijd aan het Hongarije van 1966. Milo An-
stadt maakte een serie documentaires in
Hongarije, Polen en Tsjechoslowakije. De
documentaire over Hongarije van vanavond
wordt onderbroken door een amusements
programma zoals dat door de Hongaarse
televisie werd uitgezonden. Na het tweede
deel van de documentaire volgt een Hon
gaars televisiespel met als thema: de drie
hoeksverhouding.
Nederland 2: Vanavond begint de NCRV
een nieuwe Engelse tv-serie: „Little big
business", in het Nederlands getiteld: „Lie-
berman en Lieberman". In het program
ma „Wij maken een musical" wordt een
bezoek gebracht aan het Amsterdamse Mu
sical Theater. Vervolgens „De arme die
ren" een oorspronkelijk tv-spel van Dick
Dreux. De handeling speelt zich af in de
loopgraven tijdens de eerste wereldoorlog.
De rollen worden onder anderen gespeeld
door Julien Schoenaerts, Leo de Hartogh,
Lou Steenbergen en Hidde Maas. Tenslotte
„NIPO-these" een programma over de po
litiek, dat vanavond gewijd is aan de Par
tij van de Arbeid. Na het laatste journaal
volgt nog een cursus van Teleac over ge
programmeerde instructie in de praktijk
(Nederlands).
In februari van dit jaar verzocht de
VARA in een televisie-uitzending „zon
dagsschilders" of zij bereid waren hun
werken beschikbaar te stellen. Het resul
taat was frappant, want er meldden zich
1700 inzenders. Er kwamen 500 werken in
aanmerking voor een definitieve beoorde-
ling en hieruit werden 91 werken gekozen
die in de komende weken tot IS de
cember in de Vishal op de Grote
Markt in Haarlem te zien zijn.
Zaterdag is de tentoonstelling, die behal
ve deze 91 werken ook nog 12 schilderijen
van „klassieke Nederlandse zondagsschil
ders" uit het Stedelijk Museum van Am
sterdam toont, officieel geopend. De acht
enzestig inzenders waren hiervoor uitge-
digd, het gemeentebestuur van Haarlem
heeft het initiatief van de VARA om in
Haarlem te exposeren zo op prijs gesteld,
dat het de inzenders had geïnviteerd voor
een koffiemaaltijd in de Vishal.
De wethouder van onderwijs en kunstza
ken, de heer D. J. A. Geluk sprak van
een „fijn initiatief". Het is verheugend dat
er mensen zijn die met veel liefde het
penseel hanteren, zei hij. Uit de schutters
stukken in het Frans Halsmuseum blijkt,
aldus de spreker dat een maaltijd van be
lang is. Het geeft een gevoel van verbon
denheid en de „zondagsschilders" zullen
zich op deze koffiemaaltijd ook verbonden
voelen, veronderstelde de wethouder. Dank
bracht wethouder Geluk aan de medewer
kers van het Frans Halsmuseum die de
expositie hebben ingericht. Bij het tot
standkomen hebben de directie van het
museum en het hoofdbestuur van de VA
RA samengewerkt.
De inzenders hebben zaterdag een kort
bezoek gebracht aan het Frans Halsmu
seum. Zij werden verwelkomd door de di
recteur, de heer H. P. Baard. De heer
Baard vestigde in het bijzonder de aan
dacht op de werken van Frans Hals en
had als verrassing in de ontvangstzaal een
schilderij van een „zondagsschilder" uit
de vorige eeuw geplaatst. Het museum be
zit het werk „De Pandpoort in 1813" van
Wouterus van Nooy, een Nij kerkse kippen
boer, die omstreeks 1765 is geboren en in
Haarlem heeft gewoond. Tot het bezit van
het museum behoren ook geschilderde por
tretten van het echtpaar Van Nooy.
Na het museumbezoek volgde in de Vis
hal de opening van de tentoonstelling. De
titel luidt: „Nederlandse zondagsschil-
ders: de droomwereld der naïeven".
Zes werken zijn bekroond met een
prijs en vier met een eervolle vermelding.
De heer Geluk deelde na overleg met de
directeur van het Frans Halsmuseum
mee, dat deze tien inzenders uitgenodigd
zullen worden een werk in te zenden voor
een volgend jaar te houden tentoonstel
ling.
Meer dan 2.400 foto's van 605 fotogra
fen uit 47 landen zijn reeds ingezonden
voor de elfde fototentoonstelling World
Press Photo, die van begin december tot
eind januari a.s. in het Haags Gemeente
museum wordt gehouden.
De foto's zijn verdeeld in vijf klassen:
nieuws, sport, features, beeldverhalen en
kleurenfoto's. Voor de winnaar is een
hoofdprijs beschikbaar van 5.000,een
camera, een gratis verblijf in Den Haag
en de trofee „Gouden Piertoren van
Scheveningen". Speciale prijzen worden
voorts toegekend voor de meest artistieke
foto, en voor de foto, die door het publiek
wordt uitverkoren.
Het hoofd van de VARA-T.V., de heer
P. te Nuyl, zette de motieven uiteen van
het organiseren van de expositie, waarbij
hij de taak van de televisie ter sprake
bracht. Het doel was de werken van de
zondagsschilders te inventariseren en te
trachten de beste werken van deze schil
ders uit de beslotenheid van de huiska
mer in de publiciteit te halen. De vrije
tijdsbesteding is gestimuleerd en de VA
RA-T.V. gaat hiermee verder, zo sprak
de heer Te Nuyl.
Nadat de heer Te Nuyl de prij2en had
uitgereikt bracht één der deelnemers, de
bijna 80-jarige heer W. van Genk uit Den
Haag, dank aan de VARA voor hetgeen
de omroep gedaan heeft voor de zondags-
schilders.
De voorzitter van de jury, de heer Hans
Redeker, las het jury-rapport voor, waar
uit bleek dat bij de voorbereiding en de
inrichting medewerking van de adjunct
directeur van het Frans Halsmuseum, de
heer D. Swaggerman en van zijn
staf onmisbaar was geweest. De heer Re
deker gaf tenslotte zijn visie op de naïeve|
schilderkunst.
boeken boekenboekenboel
boekenboeken boeken boekt
boekenboeken boeken boekt
boekenboeken boekenboekenl
boekenboeken
boekenboeken |U| I ft TUI II C EN
boekenboeken VTld UltlVlllUl.ll
boekenboeken
boeken boekenboeken boeken!
boekenboekenboekenboekenl
boe kenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
De eerste-prijswinnaar, de 71-jarige
heer W. Ch. Kramer uit Hilversum,
kreeg van de heer P. te Nuyl een
bedrag van duizend gulden en een
oorkonde.
Van de vorig jaar in Jeruzalem over
leden Martin Buber is de Nederlandse
uitgave (vertaling van het proza M. M
van Hengel-Baauw en weergave der ge
dichten van Sunya F. des Tombe) ver
schenen van „Sluitsteen" bij LEMNIS-
CAAT in Rotterdam.
„Wat is existentialisme?" van prof.
dr. B. Delfgaauw is verschenen bij HET
WERELDVENSTER in Baarn als zesde
en herziene druk.
In de serie „Land, volk, cultuur" is
bij „Het Wereldvenster" verschenen „In
dia" van Jeanette Bossert.
Ab. Visser stelde „Kruseman 's Detec
tive omnibus 3" samen, waarin een keu
ze bijeengebracht is uit de litteratuur
van de dertiger jaren, de „Gouden eeuw'
van jle Angelsaksische detectiveroman
liét bóek bevat „t>e persfotograaf als
speurder" van George Harmon Coxe,
„Het hotelmysterie" van Helen Reilly en
„Het schot in de nacht" van Rufus King
De uitgave is van KRUSEMAN, Den
Haag.
„Je raakt nooit uitgekeken" van Rinke
Tolman met tekeningen van Ed. Vijsma
is bij KOSMOS in Amsterdam en Ant
werpen verschenen en bevat een serie
verhalen over dingen, dieren, planten en
mensen in verscheidene delen van ons
land. Een tweede bundel is in voorbe
reiding.
In de serie „Weten en kunnen" zijn
bij Kosmos verschenen: „Praktische
damlessen" van Philip de Schaap, (zes
de druk), „Paddestoelen" van P. Meijer
(derde druk), „Paardrijden", leidraad
voor beginners, van W. Slob (vierde
druk) en „Fruitteelt in kleine tuinen"
van Piet Dekker, herzien en bijgewerkt
door L. v. d. Wijden (derde druk).
De vijfde druk is verschenen van „De
Witte vrouw", het levensverhaal van Wen-
delmoet Klaas van Monnikendam (de
eerste vrouw in onze lagelanden die om
wille van haar overtuiging in 1527 vrij
willig ter brandstapel ging) van Jan
Mens, eveneens Kosmos.
„Het huis bij de mispelboom" van Gio
vanni Verga is als tweede druk versche
nen bij L. J. Veen's Uitgeversmaatschap
pij n.v. in Amsterdam; de vertaling is
van André M. Pols.
Bij L. V. Veen verscheen ook de der
de druk van „De indringer" van August
Strindberg in de vertaling van dr. J,
Mulder; het betreft een Amstel literaire
paperback.
Het plan der stichting Stigma Neder
land" (voorzitter Simon Vinkenoog) om
in Amsterdam een dagelijs toegankelijk
centrum te openen dat de „leefbaarheid"
van de hoofdstad zou helpen verhogen,
heeft officiële instemming gevonden. Vol
gens Stigma zouden in dit centrum kunste
naars en publiek elkaar kunnen ontmoe
ten op toneel-, dans- en filmvoorstellin
gen en concerten, maar ook bij de voor
bereiding daarvan alsook in discussiegroe
pen en dergelijke over culturele vraag
stukken. B. en W. van Amsterdam willen
voor dit doel de Doelenzaal, na een op
knapbeurt, beschikbaar stellen voor een
proefperiode en aan Stigma voorts een
subsidie van 30.000 verlenen voor dit
winterseizoen. Ook het ministerie van Cul
tuur en Recreatie heeft meegedeeld, in
principe aan Stigma een subsidie van
15.000 te willen verlenen om het experi
ment op gang te brengen.
„De Lakenhal". Het stedelijk museum „De
Lakenhal" in Leiden heeft afgezien van
het heffen van entreegelden voor het
bezichtigen van de vaste collecties.
Sinds 1 november hoeven bezoekers van
het museum slechts te betalen voor het
bezichtigen van tijdelijke tentoonstel
lingen.
Van Gogh. De tentoonstelling van teke
ningen en schilderijen van Van Gogh
in het nationale museum in Belgrado,
heeft de eerst week 26.000 bezoekers
getrokken. In enkele dagen waren alle
catalogi, reprodukties en prentbrief
kaarten uitverkocht.
Beeldendienst. In Hongarije is een lange
lijst opgesteld met beroemde romans
die door vooraanstaande schilders zul
len worden omgewerkt tot strips, waar
bij bekende schrijvers de onderschrif
ten zullen verzorgen, zo veel mogelijk
letterlijke citaten van de oorspronkelij
ke auteur. Onder de boeken die het
eerst aan de beurt komen zijn werken
van Jack London, Honoré de Balzac en
Aleksander Poesjkin.
Willem van Otterloo. Willem van Otter-
loo, dirigent van het Residentie Orkest,
is vier weken gastdirigent bij het Ja
panse Yomiuri symfonie orkest. Op het
programma staan zes concerten van
westerse muziek, die in Japan sinds de
tweede werldoorlog enorm populair is
geworden.
Aehiteetenprijsvraag. De architectenprijs
vraag, uitgeschreven ter gelegenheid
van de opening van Durox, fabriek van
lichte bouwprodukten te Meppel is ge
wonnen door ir. A. A. van Stekelen
burg b.i. en C. C. van Strien h.b.o. te
Ridderkerk. Zij ontvangen f 7.500.-.
In plaats van een tweede prijs zijn
twee derde prijzen toegekend aan W. G.
Quist h.b.o. te Rotterdam en het inge
nieursbureau voor architectuur en
stadsbouw Dingemans te Utrecht (ir.
P. H. Dingemans, ir. W. R. de Vries en
P. Nieuwveld) die elk f 2500 ontvangen.
Een premie van f 2500.- krijgt S. B. de
Boer v.b.i.. te Enschede.
„The Riverside Seven" uit Dordrecht,
onder leiding van R. Nieuwenhuyzen, heb
ben het nationaal jazz-concours voor ama
teurs gewonnen, dat zaterdag in Sche
veningen werd besloten. Zij namen deel
aan de wedstrijd in traditionele stijl,
waarin „The Swingcopaters" uit Den Haag
tweede werden.
In de afdeling moderne stijl werd het
quintet van Robert Kattenburg uit Am
sterdam eerste. In de groep free jazz be
haalde trio Peter Bennink uit Hilversum
de hoogste eer. Tweede werd „The Hans
Mils Improvisation New Thing Trio Plus
One!" uit Naarden.
De prestaties waren beoordeeld door
een jury, bestaande uit: Harm Mobach,
Wybe Buma, Ruud Kuijper, Misja Men
gelberg en Joop Schrier.
ADVERTENTIE
Soud-^tloer - 5torloge6 -
Gr. Houlilra»! 6, ,rl 02500 C6 6
HILVERSUM I.
7.00 «Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram.mu-
ziek. (7.30-7.32 Nws). 7.55 Overweging. 8.00
Nws. 8.10 Orkestmuziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor
de huisvrouw. (9.25 Conciliepostbus: 9.35 Wa
terstanden). 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zie
ken. 12.00 Musette-orkest. 12.18 Marktberich
ten voor schippers. 12.20 Voor de landbou
wers. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Gram.-
muziek. 13.30 Musiësta ensemble. 15.00 Piz
zicato. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10
Voor de jeugd. 18.00 Country and Western.
18.20 Uitzending van de VVD. 18.30 De Spring
plank. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30
Conciliepostbus. 19.35 Geestelijke liederen.
19.45 Zoekend geloven: nieuws katechismus
voor volwassenen. 20.00 Klassieke en moder
ne muziek. 21.10 Voordracht van moderne
gedichten. 21.30 Sopraan en harp. 22.00 Kunst
22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Spel op
leven en dood (hoorspel) 23.55 Roemeens or
kest. Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10
Actualiteiten. 8.15 Gram.muziek. (Om 3.30-
8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding.
9.00 Klassieke muziek. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Verzoekplaten. (11.00-11.02 Nws.).
12.00 Amusementsmuziek. 12.27 Mededelingen
land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlich
ting. 12.40 Licht ensemble. 13.00 Nws. 13.10
Actualiteiten. 13.30 't Muzikantenuur. 14.40
Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Mo
derne muziek. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke lie
deren. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York
calling. 17.20 Gram.muziek. 18.00 Nws. 8.15
Actualiteiten. 18.25 Licht orkest. 18.55 Voor
de kleuters. 19.00 De gesproken brief uit Pa
rijs. 19.05 Hersengymnastiek. 19.30 Liedjes
programma. 20.00 Nws. 20.05 Moet u 'ns ho
ren. 20.55 Cabaretprogramma. 21.25 Moord
in Coupé 7 (hoorspel). 22.00 Volksliedjes. 22.3
Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Venster op de
hedendaagse muziek. 23.30 Licht orkest. Nws
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02-10.00 Lichte muziek. 10.00
Nws. 10.02 Lichte plaatjes (11.00 Nws). 12.00
Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Muzikaal
VARA-Varia. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten.
13.05 Gast-vrij. 14.00 Nws. 14.02 Actualitei
ten. 14.05 Platen en tips voor de vrouw. 15.00
Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Electronisch
orgelspel. 15.25 Lichte orkestmuziek. 16.00
Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Zorro. 17.00
Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoek
platen.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Orkestmuziek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Voor
de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera- en Bel
canto. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Lichte
muziek. 16.30 Voor oudere luisteraars. 17.00
Nws. 17.15 Jazz. 17.45 Oud-Engelse volksmu
ziek. 18.00 Nws. 18.03 Pianorecital. 18.28
Paardesport. 18.30 Keurig Frans. 18.32 Lich
te muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken.
18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Koor
muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hand
in hand met Nederland. 20.30 Hoorspel. 21.32
Klassieke muziek. 22.00 Nws. 22.15-22.30 De
zeven kunsten.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
19.00 Nws. 19.01 Pipo de Clown. 19.05
Kenmerk. 19.35 Tel uit je winst. 20.00 Jour
naal. 20.20 Hongarije 1966. 20.55 Blij Boeda
pest. 21.10 Hongarije 1966 documentaire.o
21.35 De scheiding. 22.35 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Lieberman Lieberman
TV-spel. 20.25 Wij maken een musical. 20.50
De arme dieren. 21.20 NIPO-these. 22.00
Avonoverdenking.2 2.05J ournaal. 22.30 Te
leac.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
11.10 Schooltelevisie. 19.00 Nws. 19.01 Pi-
po de Clown. 19.05 Journaal voor gehoorge
stoorden. 19.35 De Flintstones. 20.00 Journaal
20.20 Een drukke bruidsnacht, opera van
Offenbach. 20.55 Vanavond in Nieuwspoort.
21.25 The Cat, film. 21.50 Kleur in zwart en
wit. 22.05 Yvonne Carré. 22.25 Journaal. 23.00
Teleac.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Don Quichotte 20.30 Een
dag in Irkutsk. 21.00 De zondares van Parijs.
22.30 Levend verleden. 23.00 Journaal.