DE FOTO'S VAN PAUL HUF
25
Olga de Haase tedere Giselle
mh
DeMOCKAat
O
O
Recla
me-
fotograaf
exposeert
bij Fodor
kvlak
NEGEN MUZEN
f*
Nieuwe film van
Astma Fonds
Deksel op
„Doofpot"
DINSDAG 15 NOVEMBER 1966
11
Ik ben een
echte Aemochraat
BOLS
v **r V'ö
raa
van
kunst
en commercie
„Op eigen adem
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
David, Koning
ZO BOEIEND IS NU
ZO BOEIEND IS
PANORAMA
DEZE WEEK
TREFFEND voorbeeld uit Hufs prak
tijk: de serie hoezen die hij enkele jaren
geleden maakte voor een serie klassieke
grammofoonplaten van Philips. Met zeld
zaam raffinement etaleerde hij op die hoe
zen een keur aan vrouwelijk schoon, om
ringd door alle status- en sex-symbolen
van de welvaartsstaat. Voorbeeldig kleu-
renwerk, dat nog altijd de wanden van
menige tienerkamer siert. Het werden
best-sellers, maar men kocht ze meer om
de „verpakking" dan om het produkt
en dat zat de discojongens „ergens" niet
lekker. Men mompelt dan ook, dat zelfs
het woord „hoezepoes" sindsdien bij Phi
lips taboe is.
HUF HAD meer van die ervaringen. De
campagne die hij voor een bekend sigaret-
temerk maakte, werd door de klant af
gekeurd als te riskant. Het waren stille
vens met eenvoudige, alledaagse „props":
een asbakje met een verkreukte krant, of
een paar pollepels, als achtergrond voor
een pakje sigaretten. Moderne, „blikvan-
gende" werfplaten, maar de klant zag er
niets in. Hij wilde glamour en romantiek.
Hufs platen gingen de ijskast in. Dat ge
beurde een paar jaar geleden. Maar van-
daag-de-dag ziet men in leidende magazi
nes als Vogue en Elle aan de lopende
band reclamefoto's zoals Paul Huf die voor
de sigarettenfabrikant maakte.
ADVERTENTIE
JU JL» JU Xa Ajhrt
en geef graag een ieder het zijne.
Daarom vind ik 't zo juist dat in
heide partijen gelijkelijk aan bod
komen: de Partij van de Pittige
Koffieboon en de Partij van de
Romige Advockaat. Voor maar
f 7.40 per fles maakt mijn vrouw
nu de heerlijkste desserts en ge
nieten wij allen van een hoogst
demockratisch genoegen. En als
altijd van de ware Bols kwaliteit.
MEISJES KIJKEN is een tijdver
drijf dat nooit verveelt. Op die
wetenschap zijn carrières en fortui
nen gebouwd; óók de carrière van
Paul Huf, reclame-fotograaf. Huf, de
man van de bier- en sigarencampag-
nes: werf foto's met „eye appeal", ook
wanneer ze als „ouderwetse" stil
levens zijn opgebouwd, uit louter dode
rekwisieten. Maar op zijn best is Huf
(naar onze smaak) in zijn reclame
foto's rondom het thema-vrouw. Be
roepsmodellen of „aangewaaide"
mooie of grappige meisjes waarmee
hij speelt als de tovenaar Coppelius
met zijn ledepoppen. En die nog altijd
het zekerste medium zijn om een re-
clameboodschap-in-beeld „over" te
brengen. Hoewel: soms schiet men
zelfs met mooie meisjes zijn doel
voorbij
Daimon 66. In het Prinsenhof te Delft
wordt ter gelegenheid van het vierde
lustrum van de studentenvereniging op
humanistische grondslag Socrates tot 19
december een tentoonstelling gehouden
onder de titel „Daimon '66". Er wor
den werken getoond van: Kor Bekker,
Jan van den Broek, Leo Dopper. Lu
cie van Duyn, Georg Hadeier, Peter
Jansen, Jan Kuiper, Paul Louwers,
Evert Maliangkay, Aat Verhoog en
Henk de Vries.
Reproduktie van een der grappige
kleurenfoto's die Paul Huf maakte
voor het PTT-boekje „De ver
binding".
EEN ECLATANT succes werd daarente
gen de lange reeks foto's „Vakmanschap
is meesterschap" die Huf maakte (en nog
maakt) voor de Grolsche Bierbrouwerij,
als een tribuut aan het edel ambacht. Fo
to's van touwslagers, horlogemakers en
andere handwerkslieden die Huf „on loca
tion", dus zonder de uitgebreide studio-ap-
paratuur maakte en die stuk voor stuk
toonbeelden zijn van goede smaak en re
gietalent. Die vakmanschap-foto's worden
ijverig uitgeknipt en in plakboeken verza
meld. Zij dienen als illustratie-materiaal
bij het onderwijs op vele scholen. Er is
zelfs, onder auspiciën van De Grolsche,
een compleet foto-album van verschenen,
dat druk gekocht wordt.
ZO KENT het leven van de reclame
man, fotograaf of copywriter, vele ups en
downs. Er zijn altijd „trends" in de re
clame, maar niemand kan vooruit zeggen
of een bepaalde campagne zal „aan
slaan" bij de consument. Want de smaak
van het publiek is even grillig als onvoor
spelbaar. Want hoe „mooi" of „pakkend"
een werffoto ook mag uitvallen, zij moet
niet alleen het oog boeien, maar ook: be
geerte wekken. De begeerte om het gead
verteerde produkt te bezitten anders
schiet zij haar doel voorbij.
U ziet: ook intemationaal-bekende re
clamefotografen wandelen niet over rozen.
Paul Huf kan ervan meepraten. Een be
hoorlijke campagne kost tien-, soms hon
derdduizenden guldens. Is er weinig re
sponse, dan krijgt de fotograaf (en/of de
tekstschrijver) de schuld Een paar flops
achter elkaar kunnen zijn reputatie de
grond inboren. Vandaar dat Huf altijd
„doodnerveus" is vóór elke nieuwe op
dracht. Maar als hij eenmaal het terrein
verkend en zijn kansen gewogen heeft
(kansen die gelimiteerd zijn, omdat een
gebonden kunstenaar bijna nooit geheel
vrij is in de keus van thema en uitwer
king) dan gaat hij aan het werk als een be
zetene. Goochelend met modellen, lampen
en lenzen realiseert hij datgene wat hem
voor ogen zweeft.
MEN KENT zijn werk natuurlijk uit de
kranten en tijdschriften. In museum Fo
dor aan de Amsterdamse Keizersgracht
exposeert Paul Huf nu (tot 11 december)
een kleine collectie recent werk. Manne
quins die op het Rode Plein in Moskou, en
tussen sober-geklede Russische vrouwen
met-hoofddoekjes, de nieuwe tienermode
etaleren. Karei Appel in zijn atelier, wor
stelend met de materie. Kleurencovers
voor Elsevier en modefoto's voor Avenue.
Maar ook een aantal vrije foto's. Een
witte kat, een bizar gesolariseerd paarde-
hoofd in geel en bruin, een soft-focus-
meisje aan een onwezenlijke waterpartij.
Enkele tientallen platen, de hele scala
van Hufs veelzijdigheid omvattend. En
wilt u nog meer over hem en zijn werk-
Paul Huf met prinselijke klant. Hij
is ook hofleverancier in foto's.
wijze weten, dan is er een pocketboek,
zojuist verschenen bij de Bezige Bij: „Re
gie Paul Huf", geschreven door „Wil-
lemyn" (Brattinga-Kooy), dat „het ver
schijnsel Paul Huf" alle recht doet we
dervaren. Een leuk boekje met vele fo
to's dat zich ondanks de wat overladen
stijl van Willemyn lekker laat lezen. Jam
mer, dat de indeling weinig overzichtelijk
is; men moet heel wat puzzelen en blade
ren vóór men bij de (ongenummerde) fo
to's de toepasselijke onderschriften kan
vinden. Enfin, het is puzzeltijd.
Herman Croesen
HET NATIONALE BALLET heeft
deze zomer in het Holland Festival de
eerste voorstellingen van het toen
precies honderdvijfentwintig jaar
oude standaardwerk „Giselle" volgens
de instudering van Natalja Orlows-
kaja gegeven, met Russische solisten
in de hoofdrollen. Het is nu terugge
keerd in het speelplan met geheel
eigen krachten, in een dubbele bezet
ting nog wel. Maandagavond kon men
in de Haarlemse Schouwburg (te wei
nigen hebben helaas van de gelegen
heid gebruik gemaakt) Olga de Haas
de titelrol zien vervullen. Ondanks de
betrekkelijk ongunstige omstandig
heden een te klein toneel met een
onvolledig decor, slechte belichting,
.begeleiding via een geluidsband is
het voor bewonderaars van pure dans
een heuglijke gebeurtenis geworden.
VAN DE BEIDE choreografen, die voor
de oorspronkelijke „Giselle" meer of min
der verantwoordelijk waren, is zonder eni
ge twijfel Jules Perrot de belangrijkste ge
weest. Aan hem hebben wij het te danken,
door zijn voortdurend streven naar een
voud als kenmerk van het ware, dat in
nieuwere versies zoals deze vrijwel alle
pantomimische aanduiding van hande
lingsaspecten achterwege kan blijven. Zijn
bewegingstaal is welsprekend genoeg. Ik
heb dan ook nooit kunnen begrijpen, waar
om sommige critici een modern soort wre
vel aan de dag leggen jegens wat zij be
schouwen als ouderwets melodrama. Na
tuurlijk, het is maar goed dat de ballet
geschiedenis niet in deze ontwikkelingsfa
se is blijven steken, doch die overweging
verandert niets aan de waarde van deze
in alle opzichten voorbeeldige schepping.
DAAROVER behoeven wij het echter nu
niet te hebben. Wij kunnen ons in deze
bespreking tot de uitvoering beperken.
Herhaaldelijk werd men in staat gesteld
de hierboven reeds gesignaleerde nadelen
te vergeten. En deze opmerking is dan in
de eerste plaats bedoeld als een compli
ment aan het corps de ballet, dat wonder
baarlijk moest woekeren met de ruimte.
Niet erg geslaagd in de eerste akte was
de zogenaamde boeren-pas-de-deux op bij
de compositie van Adam ingelaste muziek
van Burgmüller, een toch al volstrekt
overbodige vertragingsactie van overigens
nu en dan spectaculaire brokstukken. In
het tweede gedeelte beleefden wij de
triomfantelijke terugkeer bij het gezel
schap van Maria Bovet, die als de ko
ningin van het geestenrijk een inderdaad
voortreffelijke indruk maakte, zowel dan
sant als qua toneelpersoonlijkheid.
IN HET CENTRUM der aandacht be
woog zich uiteraard Olga de Haas, de der
de ballerina na Marianna Hilarides en
Sonja van Beers die door Sonia Gas-
kell in ons niemandsland is gekweekt.
Haar talent is onmiskenbaar. Zij staat als
het ware, met haar verstandig geculti
veerde aanleg, voor de drempel van een
grote toekomst. Zij behoeft niet de dupe
te worden van noodgedwongen overhaas-
ADVERTENTIE
MOUSON
BAMBOE-Shave-Lotion in originele fla
cons van 5,95 en 9,95.
Dezelfde nieuwe geur vindt U terug in
Bamboe-Eau de Cologne, Zeep en
Scheercrème. Ook in fraaie geschenk
combinaties van 2,75 tot j 14,75.
zo weldadig fris, zo
pittig, zo echt passend
bij sportief aangelegde
mannen met dat
vleugje mysterie, dat
vrouwen in een heer
Waarderen! is een procjukt van MOUSON.
Bamboe won in 1966 de Coupe d'or du bon goüt Francais!
ting en lijkt te zijn toegerust met beheer
sing van haar mentale kwaliteiten. Voor
lopig is zij zelfs nog zo zuiver in de leer,
dat zij zich te schroomvallig hoedt voor
effectbejag. Men zou het misschien ook al
dus mogen stellen, dat zij over te weinig
reserves beschikt om de vertoningsaspec
ten scherp genoeg te accentueren. Maar
beter zo dan andersom, want eerlijk duurt
ook in artistieke aangelegenheden het
langst.
MEN MAG van een danseres op haar
leeftijd helemaal voorin de twintig
niet verwachten, dat zij direct in staat is
de afstand naar de bloeitijd van de ro
mantiek te overbruggen. Zij kan niet
meer geven dan een benadering van bui
tenaf. Pas in de waanzinscène vermocht
zij daardoor iets van karakteristieke be
wogenheid te suggereren. Daar stond ech
ter het niet te evenaren voordeel tegen
over van haar ranke jeugd, die zich in
de tweede akte openbaarde met de ge
wenste kwaliteit van tederheid. Wat zal zij
een prachtige Julia in het komende ballet
van Rudi van Dantzig kunnen zijn!
Nederland 1: Het avondprogramma be
gint met Pipo, het journaal voor gehoor
gestoorden en de Flintstones. Na het eerste
journaal zingen en spelen Henk Smit en
het echtpaar Arjan Blanken-Thérèse
Steinmetz „De drukke bruidsnacht" van
Offenbach. Na een beschouwend program
ma uit Nieuwspoort brengt de TROS een
nieuwe serie, „T.H.E. Cat" op het scherm,
een klucht over een privé-detective-lijf-
wacht van een belangrijk man. Na deze
aflevering, de tekencursus en gedurende
een half uur het optreden van de Ameri
kaanse zangeres Yvonne Carre. Het avond
programma werdt besloten met een afle
vering van Teleacs „Kernfysica".
Nederland 2: Met een aflevering van de
verfilmde ridderroman „Don Quichotte"
gaat dit avondprogramma van start. Ver
volgens een documentaire over de Rus
sische havenstad Irkoetsk, die zich na de
oorlog heeft ontwikkeld tot een der be
langrijkste havens van Rusland. De regie
van de hoofdfilm van vanavond „Casque
d'Or" (De zondares van Parijs) staat op
naam van de vermaarde regisseur Jacques
Becker die met veel sfeer doet uitkomen
hoe het mooie meisje Marie, ongeluk, ver
warring en verderf zaait onder de Parijse
mannenwereld. Het verhaal speelt zich af
rond de eeuwisseling. In het laatste half
uur wordt het vijfde deel van de Duits-
Oostenrijkse serie over hedendaagse ver
schijningsvormen van de vroeg-Christe-
lijke kerken uitgezonden.
,',Op eigen adem" is de titel van de
nieuwe film, die het Nederlands Astma
Fonds heeft laten vervaardigen voor zijn
voorlichtingswerk. Zij wordt morgen om
kwart voor acht op Nederland I ten doop
gehouden. De televisiekijkers zal dan een
beeld worden gegeven van de wijze,
waarop kinderen, die ernstig aan astma
lijden, in een astmacentrum worden be
handeld en geholpen om hun de beste
kansen te geven zich later „op eigen
adem" in de maatschappij te handhaven.
Gabri de Wagt heeft deze film met do
cumentair karakter in opdracht van het
Nederlands Astma Fonds gemaakt.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klassieke
muziek. 7.30 Nws. 7.32 Lichte gram.muziek.
7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde mu
ziek. 8.30 Nws. 8.32 Celloconcert. 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
huisvrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.
muziek. 12.27 Mededelingen land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Variant. 13.30 Amuse
mentsmuziek. 14.00 De familie Leenhouts
(hoorspel). 14.25 Balletmuziek. 15.20 Semi-
klassieke en moderne muziek. 15.50 Bijbel
vertelling. 16.00 Jeugdland. 17.00 Five o'clock
17.15 Russische volksmuziek. 17.35 Licht en
semble. 17.50 Overheidsvoorlichting. 18.00
Muziekprogramma. 18.30 Spektrum. 18.50
Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant.
19.30 Leger des Heils. 19.45 Wereldpanorama.
19.55 Lichte orkestmuziek. 20.05 Moderne mu
ziek. 21.15 Kruistocht voor het kind. 21135 Oor
zaken. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws.
22.40 Geestelijke liederen. 22.55 Chaos rond
Eros? 23.10 Gram.muziek. 23.15 Platennieuws.
23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Gram.muziek (7.30 Van de voorpagina: pers
overzicht). 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10
Gram.muziek (8.30-8.35 Van alle markten
thuis, praatje). 9.00 Amusementsmuziek. 9.40
Schoolradio. 10.00 Italiaanse Barokmuziek.
10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de vrouw. 11.40 Moderne muziek. 12.00 Gram.
muziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Me
dedelingen land- en tuinbouw. 12.30 Malando
en zijn orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten.
13.25 Amusementsmuziek. 13.50 Gesproken
portret. 14.05 Klassieke en moderne gram.mu
ziek. 15.00 Voor de jeugd (16.00-16.02 Nws.)
17.00 Voor de zieken. 17.30 Dansorkest en so
listen. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitzending van de P.v.d.A 18.30 Platen-
markt. 19.05 Dansorkest. 11.30 Artistieke
Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Gram.muziek.
20.35 Ik loop door het land. 20.50 Eén plus
één is drie (hoorspel). 22.30 Nws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Jazz. 23.25 Instrumentaal en
semble. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Solisten
en orkesten. 18.00 Nws. 10.02 Verzoekplaten.
(11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Operette. 13.00
Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Gram.platen.
(14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.02 Lichte muziek.
16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt. 17.00 Nws. 17.02
Actualiteiten. 17.05 Rhythm and blues. 17.35-
18.00 Country en Western.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Gram.muziek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta-
felmuziek. 13.00 Nws. 14.03 Lichte muziek.
14.20 Koorzang. 14.30 Lezing. 14.30 Koorzang
(15.00 Nws.) 15.15 Voor de kinderen. 16.00
Nws. 16.09 Jazz. 17.00 Nws. 17.15 Tophits.
18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Le-
kenmoraal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55
Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Dansmuziek.
20.00 Operette. 21.10 Dansmuziek. 21.50 Op
voedkundig programma. 22.00 Nws. 22.15-22.30
De zeven kunsten.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
11.10 Schooltelevisie. 19.00 Nws. 19.01 Pi-
po de Clown. 19.05 Journaal voor gehoorge
stoorden. 19.35 Pastoraal Concilie. 20.00 Jour
naal. 20.20 Een drukke bruidsnacht, opera v.
Offenbach. 20.55 Vanavond in Nieuwspoort.
21.25 The Cat, film. 21.50 Kleur in zwart en
wit. 22.05 Yvonne Carré. 22.25 Journaal. 23.00
Teleac.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Don Quichotte 20.30 Een
dag in Irkutsk. 21.00 De zondares van Parijs.
22.30 Levend verleden. 23.00 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00 Voor de jeugd. 18.30 Teleac. 19.00 Nws
19.01 Pipo de Clown. 19.05 Mona. 19.30 Open
baar Kunstbezit. 19.45 Socutera. 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van
de C.H.U. 20.30 Arbeider en Techniek. 21.00
Op de drempel van het leven. 22.20. Jour
naal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 De Graaf van Monte Chris-
to. 20.50 Achter het nws. 21.15 Uit Belle-
vue. 22.05 Journaal.
Een scène uit het ballet „Giselle".
VOOR DE volledigheid ik hoop daar
later op terug te kunnen komen zij
nog vermeld, dat Simon André als haar
partner fungeerde en dat het echtpaar An-
ne-Marie en David Holmes de alterne
rende bezetting vormt. De Haarlemse
voorstelling werd na de pauze door „Pe-
troesjka" met Ronald Snijders in de titel
rol en Calliope Venieris als de prima in
stijl getypeerde ballerina besloten.
ADVERTENTIE
DEZE WEEK:
Als de hoofdredacteur van
„Panorama" minister-presi
dent zou worden,zou hij de
geschiedenis ingaan als de
kortst levende premier van
Nederland. Waarom? Dat
staat deze week in zijn com
mentaar.
100 wegwijzers naar een zekere
dood voor iedereen die auto rijdt.
Jack awkins kan weer spre
ken. En dat kon Jack Hawkins
negen maanden geleden niet!
Panorama's schok-verhaal
een gesprek met de vertrou
wensman en „postbode" van
de vermoorde president Jack
Kennedy. De echo van een
schot!
Linda Christian heeft niet het.
minste bezwaar tegen het hu
welijk van haar 15-jarige doch
ter Romina Power met Prins
Stanislaus (23) die - toevallig -
multi-miljonair is.
Tweede Panorama-schok-
verhaal: de verhoudingen in
prijzen tussen de landen die,
samen met Nederland, in de
Euromarkt zitten. Wat is er
terecht gekomen van de pa
rad ijs-voorspiegelingen?
Is het mogelijk vöör de geboorte
te voorspellen of er een zoon of
dochter komt /Wv
De vrouw van de schrijver van
James Bond onthult hoe James
Bond haar man te gronde richt
te en in een vroege dood dreef.
Strijd tegen de manvrouwen in
de athletiek.
Deze advertentie is te klein om u
alles te vertellen. Koop een los
nummer, dan kunt u zelf zien,
dat dit maar een kleine keuze is
uit het boeiend spannend kijk-
schrift dat „Panorama" heet.
Losse nummers 55 cent. Beter
nog: neem een abonnement. Dat
spaart u een dubbeltje per week.
Zendt uw naam en adres op een
briefkaart aan Panorama, Haar-
lem. Dan is u abonné!
Max Tailleurs „Doofpot", ruim der
tien jaar de gerenommeerde „gein-
hoek" op Amsterdams Rembrandts-
plein, is voorgoed gedoofd. Vanmiddag
komt de inventaris onder de hamer:
de doofpotjes, de barkrukken en tafel
tapijtjes, de lampen en zelfs de piano.
Max zelf, in maart uit de Doofpot ge
trokken om gezondheidsredenen blijft
echter in de running. Hij maakt mo
menteel een tournee door het land, na
tuurlijk met enorm lachsucces. Zijn
ex-medevennoot P. P. Ordeman gaat
in het Doofpotpand een „typisch-En-
gelse „pub" beginnen, met veel hout
van buiten en veel „stout", „ale" en
„bitter" aan de binnenkant. Met de
„anglificatie" van het gebouw is reeds
een aanvang gemaakt.