„De wacht bij het Bofors-kanon"
DANSEltv
1
I
Publiek wenste helemaal
geen reclame in de tv
SHOW
Aiphenaar
Britse etherpiraat
neemt Nederlandse
discjockeys aan
V
Geen rel om Brei
zegt Brussel
k Mi
'f
ZATERDAG 19 NOVEMBER 1966
8
THE EKSEPTION
Ensemble speelt Brits soldatenstuk
v
'Èk I
4
j§8É
;2g 1
tt
'wm%:
„Liber Amicorum" voor de
schrijver Henry Miller
Hetty Berger verlaat het
Tingel-Tangel cabaret
Dr. P. Gros onthult de resultaten van een enquête
door de OTEM in zijn „Grijsboek televisie
ELECTRONISCHE
>1
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Museummedaille aan
Joh. G. Wertheim
uitgereikt
ADVERTENTIE
CONCERTGEBOUW tuin wal
r
AS ZONDAG 20 UUR
(Van onze correspondent)
Den Haag. Het ziet ernaar uit dat
Nederland een toevluchtsoord wordt voor
Britse ether-piraten. Naast Radio England
dio, het station dat sinds maandag onder
de naam radio Dolfijn ons land bestrijkt,
gaat ook Radio London zich op Neder
land richten.
RADIO LONDON staat met grote
letters op het vaartuig in de
Noordzee vanwaar een groot deel
van West-Europa kan worden be
streken.
IN APRIL van dit jaar ging in het
piepkleine Londense avantgarde-
schouwburgje in Hampstead Theatre
Club de première van een opmerke
lijk toneelstuk van John McGrath
over Brits soldatenleven, met de wei
nig attractieve titel ..Events while
guarding the Bofors gun". Hoewel de
„gebeurtenissen" („events") die in
deze titel worden vermeld op het
eerste gezicht nauwelijks van enig
dramatisch belang zijn, bleek het stuk
toch wel zoveel innerlijke dramatiek
te bevatten en met een zo intelligente
kijk op toneel te zijn geschreven, dat
het ook buiten de Hampstead Theatre
Club sterk de aandacht trok. In ons
land heeft het toneelgezelschap En
semble het met bijzondere spoed op
zijn repertoire geplaatst (hoewel men
bepaald niet kan zeggen dat het zo
bijzonder goed in dat repertoire past,
maar onze gezelschappen zijn nu een
maal gedoemd steeds van alle mark
ten thuis te zijn) en enige dagen ge
leden heeft de Nederlandse première
in Eindhoven plaats gehad. Ik heb er
deze week een voorstelling in Leiden
van gezien.
„DE WACHT BIJ HET BOFORS-KA
NON", zoals het stuk in de natuurlijk-
klinkende vertaling van Alfred Pleiter
heet, speelt in een koude februarinacht
onder een groepje Britse soldaten die
in 1954 in West-Duitsland gestationeerd
zijn en die in deze nacht tot enige taak
hebben, een verouderd en nutteloos ka
non te bewaken. Een achttienjarige jon
geman, die sedert een week korporaal is,
heeft het „commando" over de zes man
schappen die vijf tot vijftien jaar ouder
zijn dan hijzelf en die zich aan zijn be
velen danook weinig gelegen laten lig
gen. Korporaal Evans heeft maar één
wens: de nacht rustig en zonder inciden
ten door te komen, want dan kan hij de
volgende ochtend naar Engeland terug
gaan om een officierscursus te gaan vol
gen. Maar één van de zes is een onhan
delbare Ierse woesteling, een geboren ru
ziemaker en vechtjas, die Evans tot wan
hoop drijft met zijn voortdurend gesar
en gesaboteer. Evans wil hem echter niet
mA
VA--
ij
Ǥi
'y
v f.
m m-, t -
V V,-'T
f
-
„ff,.
„De wacht bij het Bofors-kanon"
(„Events while guarding the Bofors
gun"), toneelspel in twee bedrijven
(vijf taferelen) van John McGrath.
Vertaling: Alfred Pleiter. Première bij
de Toneelgroep Ensemble op 9 novem
ber in de Stadsschouwburg oan Eind
hoven. Regie: Ronald Eyre. Hoofdrol
len: Arnold Gelderman en Cor van
Rijn. Decor: Colin Winslow.
Philip Birch, de Amerikaanse eigenaar
van het Britse pop-station no 1, heeft
daartoe een Nederlands programma-bu
reau in de arm genomen.
Het staion zal de Britse sfeer behou
den, en een aantal Nederlandse disc-
jockeys in dienst nemen. In de praktijk
betekent dit programma-aankondigingen
en reclamespots in twee talen. Men
hoopt hiermee de Nederlandse adverteer
ders te lokken, ondanks de aanzienlijk
hogere tarieven dan die van Veronica,
omdat een reclamespot tweemaal wordt
uitgezonden en ook een veel groter aan
tal luisteraars wordt bereikt.
Het station wil met haar opzetwijzi-
ging bereiken dat Radio-London, ondanks
het Brits-Amerikaanse gezicht, zowel
voor Britse als Nederlandse luisteraars
aanvaardbaar wordt. Ook overweegt men
het signaal van de zender, dat een groot
deel van West-Europa bestrijkt, verder
te versterken. Radio London blijft ech
ter, in tegenstelling tot Radio Dolfijn,
die zich vooral tot luisteraars boven 25
jaar wendt, een „popstation", bestemd
▼oor de beatliefhebbers.
rapporteren, zelfs niet als hij stomdron
ken uit de kantine terugkomt, omdat dat
rapport hem, de korporaal, zou verplich
ten de behandeling van de zaak in Duits
land af te wachten, waardoor hij zijn
officierscursus zou mislopen. Als er in
spectie komt meent Evans de situatie
nog te kunnen verdoezelen, maar opnieuw
haalt de Ier, en nu de finitief, een streep
door de rekening, namelijk door zelf
moord te plegen.
DIE ZELFMOORD vormt een weinig
overtuigend, want niet als onontkoom
baar gemaakt slot. Immers, O'Rourke is
wel een verwoede levenshater, maar
lijkt er eerder de man naar om zijn om
geving nog eindeloos met die levenshaat
te terroriseren dan om er zelf een eind
aan te maken. Zijn wens om te sterven
klinkt tot de laatste minuut meer als op
schepperij en de toeschouwer komt daar
door niet onder de beklemming van een
zich voltrekkend noodlot. Afgezien van
deze (toch wel heel belangrijke) zwak
ke plek is „De wacht bij het Bofors-
kanon" echter een stuk met duidelijke
kwaliteiten, vooral door de menselijke
tekening van de jonge korporaal, die wan
kelt tussen besef van eigen onmacht en
behoefte om zich te laten gelden, zoals
hij ook wankelt tussen het gevoel dat hij
verplicht is O'Rourke te rapporteren en
zijn verlangen naar Engeland terug te
gaan. Ook de andere mannen zijn knap
gekarakteriseerd, zoals ook de sfeer van
hun benauwde samenleving, „opgefleurd"
door rauwe soldatenhumor, suggestief ge
tekend is.
ONDER DE REGIE van Ronald Eyre
(die ook de Londense opvoering heeft
geleid) is deze sfeer toch niet helemaal
bevredigend overgekomen; om in het de
primerende isolement van het kamp en
in de barre kou van de winternacht te
geloven werd wel veel van de fantasie
van het publiek gevergd. Een rem op het
effect van een Nederlandse vertoning is
ook het ontbreken van de in taal, stem
klank en uiterlijk voelbare onderlinge
verschillen tussen Engelsen en Ieren, die
bij de verhoudingen in het kamp toch
wel een rol spelen. De in het stuk voor
komende Britse conflictsituaties passen
nu niet altijd even goed bij de Neder
landse soldaten die men te zien krijgt.
De rol van de korporaal zonder autori
teit werd overigens met veel toewijding
vertolkt door Arnold Gelderman, die
vooral de wanhopige pogingen van de
jongeman om zijn eigen gebrek aan zelf
vertrouwen te maskeren treffend duidelijk
maakte. Cor van Rijn is allerminst de
ideale acteur voor O'Rourke, die door de
schrijver wordt gekarakteriseerd als
„een wilde, niets-ontziende woesteling,
een Ierse bandiet met een schrikaanja
Op tweede kerstdag hoopt de Ameri
kaanse schrijver Henry Miller in Pacific
Palisades, Califomië, zijn 75ste verjaardag
te vieren. Zijn Europese vrienden zullen
hem een „Liber Amicorum" aanbieden,
waartoe het initiatief is uitgegaan van
Pierre Lesdain van het Brusselse tijdschrift
„Syntheses". Het werk zal bijdragen be
vatten van George Seferis, Nobelprijswin
naar voor de literatuur, Georges Simenon
en anderen, en voor Nederland van Henk
van Gelre, auteur van „Henry Miller, le
gende en waarheid".
Cor van Rijn en Arnold Gelderman
in „De wacht bij het Boforskanon".
gende doodswens, onhandelbaar en mania
kaal een figuur dus die wel de
uiterste tegenstelling vormt met Cor van
Rijns fysiek en speelstijl. Wat hij, on
danks deze handicap, van de rol maakte
valt stellig te waarderen als een impo
sante, met veel talent uitgevoerde kracht
toer; maar dat neemt niet weg dat het
een weinig gelukkige bezetting was waar
bij de Ierse wilde man niet het volle pond
kreeg. Als de andere soldaten gaven Ru-
di Falkenhagen, Herman Vinck, Dick
Scheffer, Eric Schuttelaar en John Leddy
in het algemeen goede typeringen te zien.
Jan Apon was een gemoedelijke contro
lerende sergeant
Het decor van Colin Winslow, overge
nomen van de Londense opvoering, moest
uit de aard der zaak kaal en onaantrek
kelijk zijn. Waarom men er dan ook nog,
vóór het begin van de voorstelling en na
de pauze, zo lang bij open doek tegen
aan moet kijken, blijft voor mij een raad
sel. De banvloek tegen het toneelgordijn,
die tegenwoordig te pas en te onpas
wordt uitgesproken, was ook in dit geval
weer volkomen ongerechtvaardigd.
Simon Koster
De Belgische regering heeft afwijzend
gereageerd op verwijten van Vlaamse
zijde, dat zij niet heeft geprotesteerd te
gen een lied met anti-Vlaamse en republi
keinse inslag dat Jacques Brei in de Kur
saal van Oostende heeft gezongen.
Vice-premier Declercq heeft op een
schriftelijke parlementaire vraag geant
woord dat men van de zanger Jacques
Brei kan houden of niet, doch dat nie
mand kan loochenen dat hij over een uit
zonderlijk talent beschikt. Dat Brei af en
toe eens een zin of een uitdrukking ge
bruikt, die misschien kwetsend zou kun
nen zijn of minder gepast, moet men
dan maar op de koop toenemen, aldus de
ministriële commentaar.
(Van onze correspondent)
Hetty Berger heeft het Tingel-Tangel-
cabaret verlaten. Zij is vervangen door
Tinneke van Leer. Hetty Berger had
sinds september bij de cabaretgroep van
Sieto Hoving gerepeteerd. Zij heeft van
verdere medewerking afgezien wegens
persoonlijke omstandigheden. „Deze
maakten het mij onmogelijk met de
groep buiten Amsterdam op te treden",
zei zij. Hetty Berger was het ook niet
helemaal eens met de werkwijze van het
cabaret. Op het ogenblik maakt Tingel-
Tangel een tournee door het land.
Een van de onthullingen in het gisteren
verschenen boek „Grijboek televisie"
van de televisiedeskundige dr. P. Gros is
dat de OTEM destijds een enquête hield
onder de Nederlandse bevolking om de
strijd voor reclame in de tv kracht bij
te zetten. De uitslag was voor de OTEM
teleurstellend: de ondervraagden wilden
geen reclame. Voorts was het publiek be
slist tegen het Britse reclamesysteem
dat de OTEM zo graag had willen toe
passen. De enquête is tenslotte nooit
openbaar gemaakt.
Dr. Gros die sociale wetenschappen
heeft gestudeerd, was van 1953 tot 1955
hoofd van de televisiesectie van de
VPRO en van 1955 tot 1963 secretaris van
het werkcomité van de televisiegegadigde
OTEM. In de zeven jaren die hij aan de
voorbereiding van de commerciële televi
sie werkte verzamelde hij een grote hoe
veelheid documentatie die hij heeft ver
werkt in zijn „grijsboek". Het is een
overzicht geworden van de strijd om het
„open bestel" en de reclame in de tele
visie, geheel geschreven uit de gezichts
hoek van de OTEM.
De stichting „Ether Reclame" is vrij
ADVERTENTIE
Brinkmann - Grote Markt - Haarlem - Kroonzaal
MAANDAGAVOND 21 NOVEMBER 1966
kwart over acht begint een door Hammond
Nederland verzorgde avond waaraan de Belgi
sche organist Co Pilley zal medewerken.
DINSDAGAVOND 22 NOVEMBER
doorlopende demonstratie vanaf half acht
KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL. (02500)-! 1532
HILVERSUM I
8.00 Klassieke muziek. 9.00 Hoogmis. 10.00
Kinderdienst. 10.30 Hervormde dienst. 11.30
Muziek en mededelingen. 11.40 De Open
Deur. 12.00 Licht ensemble. 12.30 Nws. 12.37
Nuitenlands commentaar. 12.50 Belcanto.
13.30 Voor de kinderen. 14.00 Licht ptogram-
ma. 15.00 Klassieke muziek. 15.55 50 jaar ons
middelbaar onderwijs in Noord-Brabant.
16.10 Kamermuziek. 16.30 Cavalcade. 17.00
Christelijk Gereformeerde dienst. 18.00
Schrift-Noten. 18.30 Gewijde muziek. 18.45
Kerk veraf en dichtbij. 19.00 Nws. 19.07 Mu
ziekprogramma. 19.26 Brusselse kantteke
ningen. 19.30 Geestelijke liederen. 20.00 Daar
en nu. 20.15 Klassieke muziek. 21.00 Melo
dieën en Muzikanten. 21.40 Geestelijke liede
ren. 22.00 Zin in liedjes. 22.30 Nws. 22.40 Ge
loven in morgen. 23.00 Kruispunt. 23.45 Or
kestmuziek. Nws.
HILVERSUM II.
8.00 Nws. 8.15 Sport en socialistisch
strijdlied. 8.18 Weer of geen weer. (9.00
Sport). 9.45 Nws. 10.00 Verzoekplaten. 11.00
Amusementsmuziek. 11.30 Ik bedoel maar,
(cabaret). 12.00 Muzikaal onthaal 13.20
Knipperlicht. 14.00 Koor en orkest. 14.30 Ma
rathon Sportrevue. 17.00 Tango-Rumba or
kest. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nws. 18.05
Marathon Sportrevue. 18.30 Walsorkest. 18.55
Zin en tegenzin. 19.30 La me niet lachen,
(cabaret). 20.00 Nws. 20.05 Licht muziek
programma. 21.15 DE visie van Mr. Jonk
man. 21.55 Klassieke en moderne muziek.
22.25 Ik geloof, dat.ó.22.30 Nws. 22.40
Actualiteiten. 22.55 Voorgerecht. 23.00 Op de
valreep. 23.10 Gramm.muziek. Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Gevarieerd platenprogram-
ma. 10.00 Nws. 10.02 Verknipt. 11.00 Nws.
11.02 Licht platenprogramma en praatje.
12.00 Nws. 12.02 Loco. 13.00 Nws. 13.07 Dans-
orkest. 13.45 Trombone en gitaar. 14.00 Nws.
14.02 Rome-Athene. 14.32 Kperorkest. 15.00
Nws. 15.02 Ankara-Madrid. 15.32 Rhythm and
blues. 16.00 Nws. 16.02 Muzikaal allerlei
(16.30 Voetbaltoto). 16.35 Dansmuziek. 17.00
Nws. 17.02-18.00 Nederlandse artiesten op de
plaat.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.55 Pro
gramma-overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Voor de
soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera- en Belcan
to. 15.00 Lichte muziek en sport. 18.30 R.K.
uitzending. 19.00 Nws. 19.30 Klassieke mu
ziek. 21.00 Amusementsprogramma. 22.00
Nws. 22.15 Liedjes van overal. 23.00 Lichte
muziek. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Gram.-
muziek. 7.30 Nws. 7.32 Gram.muziek. 7.40
Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek.
8.15 Gewijde muziek, 8.30 Gram.muziek.
9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40
Voor de vrouw. 10.25 Theologische etherleer
gang. 17.00 Gram.muziek. 12.22 Voor boer
en tuinder. 12.27 Mededelingen land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Variant. 13.30
Gram.muziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Licht
kwintet. 15.00 Moderne muziek. 16.00 Bijbel
overdenking. 16.30 Moderne muziek. 17.00
Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de kleu
ters. 17.25 Voor de jeugd. 17.40 Licht en
semble. 18.00 Lichte koorzang. 18.20 Uitzen
ding van de BP 18.30 Gram.muziek. 18.55
Op de man af. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant.
19.30 Amusementsmuziek. 19.50 Gram.mu
ziek. 20.25 Simon Tover (hoorspel). 21.30 Ge
wijde muziek.- 22.15 Avondoverdenking. 22.30
Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Licht trio.
23.00 Gram.muziek, cabaret, toneel. Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Gram.muziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina)
7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek.
9.00 Klassieke en moderne orkestwerken.
10.00 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Voor
dracht. 11.20 Moderne muziek. 12.00 Orgel
spel. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw
12.30 Licht ensemble. 13.00 Nws. 13.10 Actua
liteiten. 13.20 Voor de middenstand. 13.25
Lichte muziek. 14.00 Wikken en wegen. 14.15
Opera. 14.30 Moord op de agenda (hoor
spel) 16.00 Nws. 16.02 Sociëteit. 17.02 Oude
liedjes. 17.20 Gram.muziek. 17.45 Overheids
voorlichting. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten.
18.25 Licht trio. 18.50 Meisjeskoor. 19.15 Als
ik het voor het zeggen had. 19.20 Shows en
musicals. 19.40 Humanistisch verbond. 19.50
Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Klas
sieke muziek. Jko van Maas tot Memel.
22.00 Moderne muziek. 22.30 Nws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Amusementsmuziek. Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Platenprogramma. 10.00 Nws
10.02 Actualiteiten. 10.05 Gram.muziek. 11.00
Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 Adam 66. 12.00
Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Platenpro
gramma. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05
Platenprogramma. 14.00 Nws. 14.02 Actuali
teiten. 14.05 Even draaien. 15.00 Nws. 15.02
Actualiteiten. 15.05 Klik. 16.00 Nws. 16.02 Ac
tualiteiten. 16.05 Tienershow. 17.00 Nws.
17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.08 Land-
bouwkroniek. 12.15 Gevarieerde muziek.
12.40 Weerbericht. 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.) 15.30
Programma van eigen opnamen. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Programma voor
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
13.00 Rep. aankomst Sint-Nicolaas. 16.00
Klokke Vier, amusementsprogr. 16.30 Voor
de kinderen. 17.00 St. Maarten, rep. 17.05
Voor de jeugd. 19.00 Nws. 19.01 Pipo de
Clown. 19.05 Intermezzo. 19.10 Batman. 20.00
Journaal. 20.20 Het Gulden Schot. 21.25
Moord is Taboe, T.V.-spel. 22.10 Brandpunt.
22.20 Journaal. 22.25 Brandpunt.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Run, Buddy, run. 20.25
The man from U.N.C.L.E. 21.15 Onzin
ziens. 21.45 AVRO's Televizier. 22.10 Jour
naal.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
15.30-17.00 Monitor. 17.00-18.00 Ned. Her
vormde dienst te Hummelo. 19.00 Bijbelver
telling. 19.05 Programma over Chicago. 19.30
Sport. 20.25 Journaal. 20.30 Memorandum
van een dokter. (TV-feuilleton). 21.20 Scho
len in 't krijt. 22.00 Klassieke muziek. 22.30-
22.35 Journaal.
NEDERLAND II
19.00 Voor de jeugd. 19.30 Wie zijn toch
die Britten, (documentaire). 20.00 Journaal.
20.05 Dr. Kildare, (TV-feuiUton)20.30 De
goede oude tijd. 21.10 Drie korte verhalen.
22.20 Journaal. 22.25 Pauze. 22.30-23.15 De
verkiezingen, in Beieren.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
19.00 Nws. in het kort. 19.01 Pipo. 19.05
Kenmerk. 19.35 Dick van Dyke. 20.00 Jour
naal. 20.20 AVRO's Televizier. 20.50 The Fu
gitive (TV-film) .21.40 Klankklaar Neder
lands: orkest en zangsoliste. 22.05 Sport.
22.35-22.40 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. in het kort. 20.01 Nationaal
danstheater van Dahomey. 20.35 Het leven
de zieken. 17.00 Nws. 17.15 Liedjesprogram
ma. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesport. 18.30 Musicalmuziek. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gram.plaat.
19.00 Nws. 19.40 Klankbeeld. 20.00 Opera,
22.00 Nws. 22.15-22.30 De zeven kunsten.
ongelukkig gestart, aldus dr. Gros. „Men
toont zich weinig tegemoetkomend tegen
over de adverteerders die hogere tarieven
moeten betalen dan in West-Duitsland en
Groot-Brittannië. Ik vind het voorts on
juist de klanten al twee weken voor de
uitzending te laten betalen en bij het uit
vallen van een programma maar liefst de
helft van het tarief te vragen. Deze in het
bedrijfsleven ongebruikelijke methoden
zijn uniek in Europa", zo zei dr. P. Gros
in een toelichting op zijn vandaag bij de
„Bezige Bij" te Amsterdam verschenen
boek.
„Grijsboek televisie" zal geen bestsel
ler worden, maar stellig wel de aandacht
trekken van geïnteresseerden.
Nederland 1: Voorgaande aan het
avondprogramma in de middag een heel
programma voor de jeugd. Om tien over
zeven brengt de K.R.O. voor de tweede
maal een aflevering van de spannende
Amerikaanse pop-serie „Batman". Na de
show „Het Gulden Schot" onder leiding
van Kees Schiperoort de thriller „Moord
is taboe" een t.v.-bewerking naar een ge
lijknamige roman over een Amsterdamse
moordzaak. Luc van Gent tekent voor de
regie van deze film. Met de actualiteiten
rubriek „Brandpunt", slechts even onder
broken door het tweede journaal om tien
voor half elf, besluit de K.R.O. het pro
gramma.
Nederland 2: Na Nieuws in het kort om
acht uur, een aflevering van de komische
Amerikaanse crimeserie „Run Buddy, run"
waarin Buddy Overstreet, een onschuldi
ge jongeman zich geplaatst ziet boven
aan het verlanglijstje van een machtig
misdadigers-syndicaat dus.run for
youre life, Buddy! De Avro vervolgt haar
programma met een aflevering van de
mogelijk nog spannender serie „The man
from Uncle". Geheim agent Napoleon So
lo zal onder de meest ongunstige om-
omstandigheden de strijd moeten aanbin
den met allergevaarlijkste en niet zelden
vrijwel ongrijpbare vijanden.
ZONDAG
Nederland 1: Om half vier de N.T.S.
met „Monitor" waarin onder meer „Flip
per" en voetbaluitslagen. Om vijf uur
vanuit de kerk in Hummelo een neder-
lands-hervormde kerkdienst. Bob Spaak
presenteert om half acht in het zon
dagavondprogramma de onmisbare sport-
reportages en geeft hierbij commentaar.
Na „Memorandum van een dokter" het
programma „Scholen in het krijt"; het
Attentie-team maakte een reportage over
onderwijs in verschillende landen. Tot
slot van het N.C.R.V.-programma speelt
het Nederlands Kamerorkest onder lei
ding van David Zinman een serenade voor
strijkers van Dvórak.
Nederland 2. Om half acht een docu
mentaire over de wegen en verdedigings
muren van de Romeinen. Een aflevering
van de filmserie „dr. Kildare" gaat
vooraf het variétéprogramma „De goede
oude tijd", een lekker ouderwets variété
opgenomen in het City Varieties Theatre
in Leeds. De, „Drie korte verhalen" zijn
„De Gokker", „De Misleiders" en „De
Schooljuffrouw" waarin David Andrews
en Yootha Joyce de hoofdrollen spelen.
De avond wordt besloten met een repor
tage van de zondag gehouden verkiezin
gen in de Westduitse deelstaat Beieren.
ADVERTENTIE
PlllilllNI'IIHI
KEUKENS
Gratis en geheel vrijblijvend - .maken wij
ook voor U een keukenplan.
C. J. VAN DEN BROEK HAARLEM
TECHNISCHE H ANDELSONDERNENING N.V.
OUDE GROENMARKT 20 TELEFOON 02500-11960T
De beeldhouwer Joh. G. Wertheim te
Laren heeft als blijk van waardering
voor zijn verdiensten bij de oprichting
en voor de instandhouding van de stich
ting „Openbaar Kunstbezit" de ere pen
ning, de zogenaamde Museummedaille,
in goud ontvangen.
De museummedaille, een draagpenning
in brons, zilver en goud, kan worden toe
gekend als blijk van erkentelijkheid en
goedkeuring aan hen die door het aanbie
den van belangrijke geschenken of op
enige andere wijze zich verdienstelijk
hebben gemaakt ten opzichte van weten
schappelijke of kunstverzamelingen van
rijk of gemeente. De toekenning van de
medaille in goud geschiedt slechts bij ho
ge uitzondering.