Philip Loots in Amsterdam herdacht met uitvoering van zijn Maria-Magdalenamis Beeldje van slordigheid Radecker belandde door in Amsterdamse gracht Maranka Meubelen Edmonde Charles Roux kreeg Prix Goncourt vervelend maagzuur? een nieuwe fiets! Schoenen-mode kent slechts één traditie. iww Echt leer is echt mode Cj """A 50 cent nieuwtjes kijken bij Maranka neem natuur-grijze AVRO ontslaat geschorste William Vogler JONGE GENEVER lekker lopen uit bankstellen vanaf 1100.-zelfs tot 4000.- j I I JUkyU üJW lekker lopen DINSDAG 22 NOVEMBER 1966 9 Koor van Amsterdamse Mozes-en-Aaron-kerk 275 jaar oud NA AL WAT over de Haarlemse componist, pianist, organist, dirigent en muziekrecensent Philip Loots ver leden jaar geschreven is ter gelegen heid van de honderdste verjaring van zijn geboorte, alsmede deze zomer, toen het vijftig jaar geleden was dat hij overleed, is er stilte gevallen rond deze beminnelijke, destijds zeer ge vierde figuur der generatie waartoe ook Diepenbrock behoort. Wie ver wacht had dat het herdenken van zijn persoon direct zou zijn gevolgd door extra uitvoeringen van kenmerkende werken van zijn hand, kon zich te leurgesteld voelen. Misschien ten on rechte; want er is in het muzikale oeuvre van Loots wel het een en an der dat, zonder opzettelijke aandrang, op zijn tijd vanzelf naar boven komt, en dan op markante wijze komt ge tuigen voor de betekenis van deze toondichter, als schakel in het mu ziekleven van zijn tijd. Snoep verstandig eet 'n appel WYNAND FOCKINK Snoep verstandig eet 'n appel Russische zangeres Jelena katoelskaja overleden Jos de Kierk Huizing ÊL mm® sparen ren*/ Tijdelijk; 1 tube POLY-Color kleurshampoo plus 1 flacon POLY Set haarversteviger van f.3.- voor slechts f2.50 A Wees goed voor uzelf en uw maag) De radio geeft woensdag T elevisie programma n pracht geschenk Snoep verstandig eet n appel Huizing ADVERTENTIE ADVERTENTIE In de handige kneepfles - De borrel die u „toelacht" Geniet met uw gasten van die tongstrelend zachte WF genever. Een rondje WF Daar is iedereen vierkant voor! Jonge WF Genever L f. 10.45 per hele liter ADVERTENTIE Jelena Katoelskaja, een der bekendste Russische operazangeressen, is op 78-ja- rige leeftijd in Moskou overleden. Zij maakte naam in de dagen voor de revo lutie en werd na 1917 een topster bij het Moskouse Bolsjoi-theater waar zij in vijf tig belangrijke rollen optrad, voorname lijk in Russische opera's. Jelena Katoels kaja, coloratuur-sopraan, had verder een uitgebreid liederenrepertoire dat zowel Russische volksliederen als moderne ro mances omvatte. Arthur Haynes overleden. Arthur Haynes een van de belangrijkste Britse televisie komieken, is overleden, 52 jaar oud. De voormalige busconducteur Haynes liet miljoenen lachen met zijn komischje in terpretatie van een geniale schurk. Philip Loots DERGELIJKE ervaring dede wij zon dagochtend op in de Franciscaner „Mo- zes-en Aaron"-kerk aan het Waterloo- plein te Amsterdam, waar het gerepu teerde zangkoor „Zelus pro Domo Dei" de viering van zijn 275-ste verjaardag in zette met een uitvoering van Loots' „Mis- sa in honorem Sanctae Mariae Magdale nae", tijdens de extra solemnele hoog mis. Dit werk voor mannenkoor, solo kwartet en orgel was omstreeks 1900 ge schreven in opdracht van dit zangcolle ge, waarmee de componist van in zijn jeugd nauwe relaties onderhield, mede gezien het feit dat hij als organist opge leid was door Jos Verheijen, de bespeler van het befaamde Adema-orgel van de Mozes". Uiteraard ging aldaar de Mag- dalena-mis in première; dat was op 15 november 1903. Een week later ging ze in de „Paterskerk" te Haarlem, waar Loots organist was. Er is over dit werk heel wat gepraat en gediscussieerd eer het met kerkelijke goedkeuring kon wor den uitgevoerd. De bezwaren die in 1891 geopperd waren tegen de Missa van Die penbrock, waardoor dit machtige werk ongeschikt voor de liturgische dienst werd verklaard, wogen ook in zekere ma te op het lot van Loots' nieuwste schep ping. De censoren van die tijd bleken doosbenauwd voor een muziek die zich ontplooide naar haar eigen wezen. Maar nu was tevens, tegelijk met Loots' nieu we werk het „Motu Proprio" van Pius X, als richtsnoer voor de kerkmuziek af gekondigd. Daarin werd weliswaar de moderne muziek niet verworpen, doch aangedrongen op een zuiver liturgisch karakter, met als voorbeeld het grego riaans. Met overdreven ijver spitsten de Hollandse censoren nu hun critische hou ding toe, gesteund zoals zij meenden door de pauselijk voorschriften. De Magdalena-mis van Loots moest het als eerste belangrijk object ontgelden. Men viel over pietluttige dingen, zoals een minder gebruikelijke maatsoort, een bepaalde ritmering, een instrumenta le behandeling, doch vooral over het fu- gatisch uitspinnen van een finale, met gebruik van de tekstwoorden, waar men zulks alleen aanvaardbaar achtte op één vocaal. De constructie van de Credo werd een bijzonder twistpunt. DIEPENBROCK was zeer geïnteres seerd in het geval. In een brief aan Loots, geschreven vóór de uitvoering, noemde hij de „Magdalena" de uiting van een krachtig talent en een krachtig geloof alsmede een bewijs „dat men ker kelijke muziek kan schrijven zonder een muzikale kwezel te zijn". Wat er verder achter de schermen gebeurd is om de „Magdalena" voor de praktijk te redden, dient hier niet te worden uitgerafeld. Tenslotte werd het werk dan toch ker kelijk goedgekeurd. Niet ten onrechte heeft het zijn reputatie verworven als mijlpaal op een keerpunt van de evolu tie der roomskatholieke kerkmuziek, zij het dan als een geduchte opgave voor een kerkkoor. Intussen zijn er nieuwe mijlpalen gepasseerd en staat men op het ogenblik voor een ongewisse toekomst van de liturgische muziek. Maar gecon fronteerd met een uiterst verzorgde uit voering van Loots' „Magdalena", vraagt men zich af, waar men zich 65 jaar ge leden druk om maakte; angstig voor de artistieke individualiteit? Doch dan had het moeten opvallen hoezeer dit persoon lijk cachet afgestemd was op de litur gische eisen en vooral op de religieuze geest. ONDER LEIDING van Joep Schreurs en met Jan Scholten aan het fraaie orgel kreeg de „Magdalena" door een massaal mannenkoor en een bedreven solokwartet een uiterst beschaafde uitvoering. Het speet mij alleen dat de Credo van het werk vervangen werd door een gregori aanse. Men was er helaas niet mee klaar gekomen. Het ging ons in dit artikel hoofdzake lijk om de „Magdalena-mis" van Philip Loots, de markantste van zijn acht mis composities, dus niet in de eerste plaats om de plechtige kerkdienst, die, gecele breerd door de abt van Slangenburgdom Tholens, en bijgewoond door Mgr. Zwart kruis, bisschop van Haarlem, enorme toeloop gewekt had. Maar overduidelijk bleek dat deze dingen niet te scheiden zijn; de muzikale uitvoering was geen concertaangelegenheid, zoals dat in de „Mozes" in de zogenaamde gloriejaren van het befaamde zangkoor aldaar naar veler getuigenis het geval schijnt geweest te zijn. Het werk van Loots verrichtte zijn dienende functie en ging volledig op in de sfeer van plechtige dienst. Er is dan toch van mijlpaal tot mijlpaal wel iets ten goede gekomen in de relatie hoorprestatie en offerdienst, waarbij de geest van Loots' „Magdalena" tot zijn ware betekenis kon gedijen. (Van onze correspondent) AMSTERDAM Slordigheid op het historisch seminarium van de Universi teit van Amsterdam heeft ertoe geleid dat een kunstwerk, dat de universiteit in bruikleen had gekregen van het Stede lijk Museum, een tijd lang als oud vuil op de bodem van Heerengracht heeft ge legen. Het gaat om een reliëfbeeldje in de vorm van een gevelsteen met een paardje erop dat de beeldhouwer John Radeoker met drie andere van derge lijke beeldjes in de twintiger jaren maak te voor een tentoonstelling in Parijs. De waarde wordt geschat op 1000 gulden. Op het seminarium kwam het beeldje na het overlijden van professor dr. J. Nier- meyer in december van het vorig jaar in een rommelhoek terecht. Werksters zetten het deze zomer met een hoeveel heid afval klaar voor de vuilnisman. Twee Marokkaanse arbeiders, die bij de reinigingsdienst werkten, vonden het beeldje echter te zwaar om mee te nemen en wierpen het in het water. Er zou geen haan naar gekraaid heb ben als de directeur van., de Rijksaca demie voor beelden kunsten, professor dr. N. Vroom, niet, om het overlijden van Radecker (ongeveer tien jaar gele den) te herdenken, in zijn academie een overzichtstentoonstelling van het werk van Radecker had willen houden. Hier bij wilde men ook de vier reliëfbeeld jes gebruiken die in het bezit zijn van het Stedelijk Museum. Verzoeken aan de universiteit om het beeldje terug te bezorgen, bleven zonder resultaat. Een woordvoerder van de uni versiteit zei gisteravond: „Niemand hier wist meer iets van dat beeldje af. We hebben na veel zoeken tenslotte iemand op het historisch seminarium gevonden die zich het beeldje herinnerde en wist te vertellen dat het in de gracht lag. Een duiker haalde het ongeveer veertig kilo zware beeldje op een avond in ok tober, zonder lang te hoeven zoeken, uit het water. Het beeldje is niet beschadigd. Het is niet op de overzichtstentoonstelling te zien. Bij het Stedelijk Museum is men zeer bleek, dat we eigenlijk geen ruimte had den voor die vier reliëfs", aldus de heer C. Meuleman, die zich daarmee heeft ADVERTENTIE Speciaalzaak voor prettige schoenen Haarlem, Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forma Natura ADVERTENTIE Voor mooier baar: Cosmetica beziggehouden. „Ach, zo vreemd is het nu ook weer niet, dat het reliëfbeeldje op die manier verdwenen is. Ik kan mij best voorstellen dat werksters in de ver onderstelling hebben verkeerd dat het een oud stuk steen was dat wel weg kon", aldus de heer Meuleman. Bij het Stedelijk Museu mis men zeer ontstemd over de slordigheid waarmee men blijkbaar op de universiteit met ge leende kunstwerken omspringt. De direc teur, mr. J. de Wilde, heeft in een brief op grotere zorgvuldigheid aangedrongen De universiteit heeft beterschap beloofd. ADVERTENTIE I California zitgroep met 3 of 4 zitsbank en 2 fauteuils op draaipoot. In echt Montana leer, evenals in glad leer of bekleed met Draion Velours. Anegang 39-Haarlem-Tel16340 Geopend van 9-6 uur -'s maandags van 1 -6 uur. (Van onze correspondent) PARIJS Voor het eerst sedert twaalf jaar is gisteren in Parijs de grootste lit teraire prijs van Frankrijk, de Prix Gon court in de persoon van Edmonde Charles Roux aan een vrouw toegekend. Met de traditionele troostprijs, de Prix Renaudot werd de schrijver José Cabanis onder scheiden, die tevoren voor de Goncourt als nummer 1 op de nominatie leek te staan. Edmonde Charles Roux, die dochter is van een bekende Franse ambassadeur, genoot tot dusver meer bekendheid als journaliste in haar kwaliteit van hoofdre dactrice van het maandblad Vogue" en medewerkster van het damesweekblad Elle", dan als romancière, als hoedanig ze trouwens met dit bekroonde boek pas debuteerde. In haar onderscheiden roman, ADVERTENTIE Stop met slikken van middelen die u geen blijvende verlichting geven. Vraag de apotheker of drogist NORAC. Niets anders. NORAC brengt het maagzuur in gezond evenwicht. HGffi Norac is 'n NORIT produkt „Oublier Palerme" (Palermo vergeten) geheten, die een sterk autobiografische in slag heeft, komen trouwens ook die jour nalistieke aspecten van de carrière van de schrijfster duidelijk tot uiting. Haar boek is eerder een verzameling novellen dan een echte door-gecomponeerde ro man, waarbij de schrijfster de handeling afwisselend in het milieu van de Parijse perswereld, van Rome, en Praag, de ste den waar haar vader ambassadeur is ge weest en die ze als kind leerde kennen, en van de Amerikaanse emigrantenkrin gen van Sicilië plaatst. Haar stijl getuigt zowel van de satirische beschouwingswij ze van de Parijse journaliste als van de romantische inspiratie die ze in het con tact met de Sicilianen had gevonden. De Renaudot-winnaar, José Cabanis, die in 1922 in Toulouse werd geboren, heeft daarentegen een lange reeks van ro mans op zijn naam geschreven die hem ook een uitstekende naam in de Franse moderne litteratuur bezorgden. „La Ba- taille de Toulouse", waaraan hij zijn on derscheiding te danken heeft, is een ta melijk kort verhaal. (Van onze correspondent) HILVERSUM William Vogler, sinds 1 mei 1963 cameraman bij de AVRO, is dit weekeinde ontslagen. Hij was al geschorst wegens zijn medewerking, zonder toestem ming van zijn omroep, aan opname voor de TROS. Vogler had bij de AVRO vakantie geno men en AVRO-apparatuur meegekregen om eventueel opnamen te maken. De va kantie gebruikte hij om voor de TROS te filmen. Zodra de AVRO hieivan hoorde heeft zij de heer Vogler 'geseind, dat hij, hangende een onderzoek, geschorst was. De TROS echter kreeg toestemming de show met AVRO-apparatuur af te maken. „Wij wil den een der omroepcomponenten niet du peren door de handelwijze van een der me dewerkers", aldus de AVRO. Toen tijdens besprekingen met de heer Vogler bleek dat de zaak niet naar tevre denheid kon worden opgelost, besloot de AVRO tot ontslag. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 dagopening. 7.15 Opera 7.30 Nws. 7.32 Gram.muziek. 7.40 Radio krant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muzie.k 8.30 Nws. 8.32 Metropole orkest. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 5.40 Voor de vrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.mu ziek. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten, reportages, en muziek. 13.30 Licht trio. 14.00 De familie Leenhouts (hoorspel). 14.25 Klassieke gram. muziek. 15.25 Moderne liederen. 15.50 Bij belvertelling. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Five o'clock. 17.15 Jazz.17.50 Overheidsvoorlich- ring. 18.00 Harmonie-orkest. 18.30 Nws pro testantse organisaties. 18.50 Nederlandse volksliedjes. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Heils. 19.45 Wereldpanora ma. 19.55 Gram.muziek. 20.05 Klassieke lie deren. 20.45 Moderne muziek. 21.15 Kruis tocht voor het kind. 21.35 Amusementspro gramma. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws 22.40 Geestelijke liederen. 22.55 Pedagogi sche etherleergang. 23.15 Platennws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Gram.muziek (7.30-7.35 Van de voorpagina!. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.30 Van alle markten thuis. 8.35 Gram.mu ziek. 9.00 Romantische orkestwerken. 9.40 Schoolradio. 10.00 Klassieke gram.muziek. 10.45 Voor de kleuters 11.00 Nws. 11.02 De studie van de menselijke handel en wan del. 11.32 Moderne muziek. 11.45 Zigeuner muziek. 12.00 Gram.muziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen land- en tuin bouw. 12.30 Amusementsmuziek. 13.00 Nws 13.10 Actualiteiten en kalender. 13.25 Amu sementsmuziek. 13.50 Gesproken portret. 14.05 Kamermuziek. 15.00 Voor de jeugd. (16.00-16.02 nws). 17.00 Voor de zieken. 17.30 Militair commentaar. 17.40 Filmmu ziek. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de C.H.U. 18.30 Licht platen- programma. 19.05 Licht ensemble. 19.30 Ar tistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Tram melant in Loeren aan de Hor. 20.55 Licht programma. 21.10 Gram.muziek. 21.35 Lied jes. 22.00 Memoires der lichte muze. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Contrasten. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Muziek programma. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitami nen (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Operette. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Gram. muziek. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.02 Lichte Nederlandse muziek. 16.00 Nws. 16.02 Platen- programma. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Rhythm and blues. 17.35-18.00 Country en Western. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta- felmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Gevarieerde mu ziek. 14.20 Koorzang. 14.30 Programma voor de jeugd 14.50 Meisjeskoor. (15.00 Nws.) 15.15 Kinderprogramma. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Jazz. 17.00 Nws. 17.15 Beatmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de solda ten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Dansmuziek. 20.00 Operette. 21.20 Amuse mentsmuziek. 22.00 Nws. 22.15-22.30 De zeven kunsten. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 11.10-12.00 Schooltelevisie: 19.00 Nws. in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.35 De Lucy Show. 20.00 Jour naal. 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Onder anderen. 21.10 Z-Cars (TV-film). 22.00 Vrij en tree (cabaret). 22.35 Journaal. 22.40 Pauze, 23.00-23.30 Teleac. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Don Quichotte. 20.30 Pre mière: (nieuws over films). 21.00 De Bezet ting. 22.00 Levend verleden Tweestromen land (documentaire). 22.45-22.50 Journaal. WOENSDAG NEDERLAND I 17.00-17.35 Voor de jeugd. 18.30 Teleac. 19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 En tree voor Danny Kaye. 20.00 Journaal. 20.20 Uitzending van de B.P. 20.30 Makkers staakt Uw wild geraas (speelfilm). 22 05 Stichting Socutera 22.20 De strijd tegen onwetend heid. 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws in het kort. 20.01 Laura Storm (TV-feuilleton.) 20.56 TRPS-foto-totovragen 21.01 Kunst Concours no 2 voor jong talent 22.05-22.10 Journaal. ADVERTENTIE Edmonde Charles-Roux en José Ca banis, winnaars van de belangrijkste Franse litteraire prijzen van dit jaar. ADVERTENTIE Nederland 1: Het journaal voor gehoor gestoorden en de Lucy-show gaan voor af aan het journaal Na achter het Nieuws in het programma „Onder anderen" een filmreportage over mensen van de ker mis. Hierna een aflevering uit de film serie Z-cars en het programma „Vrij en tree" van Henk Elsink. In zijn „Kooper- moolen" in Amsterdam ontvangt hij de Italiaanse gaste Ada Lonati. Het laatste programma-onderdeel is „De wereld van vandaag" van dr. L. de Jong. Nederland 2: Het programma begint met een vervolg van de filmserie „Don Quichotte." Hierna .Première", waarin Charles Boost en Ben Klokman enkele filmpremières onder de loep nemen. Op het programma staan onder andere „Cul de sac", „The Liquidator" en waar schijnlijk „Who is afraid of Virginia Woolf" met in de hoofdrol Elisabeth Tay lor. Dr. L. de Jong zet zijn programma over de bezetting voort met de vierde aflevering over de „Februaristaking". Na het laatste journaal het programma „Levend verleden" over het „Tweestro menland." ADVERTENTIE Speciaalzaak voor prettige schoenen Haarlem, Kruisweg 42 Tel 12637 Ook Forma Natura ADVERTENTIE Dat is de traditie van net Meest Modieuze Materiaal een werkelijk fijne schoen is uitgevoerd in echt, onvervangbaar leer. Alleen leer zet zich naar de voet. Alleen leer blijft altijd in vorm. Kijk eens uit naar een nieuwe schoen. Het winterse modeschoentje herkent u aan de iets vierkante neus, de vrij lage rechte of diabolo-hak en natuurlijk aan de kleur soedan, kastanje, bever of antilope. Let vooral op het echtleer-etiket. Als bijdetijdse vrouw hebt u immers een traditie op te houden. De traditie van het Meest Modieuze Materiaal. Publicatie: Leder-Centrum Nederland, Tilburg c

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 9