1 Picasso-expositie is een trekpleister amma s 11 de Pantolux specialist Geforceerd modernisme bij de Haagsche Comedie Acteur Jean Hervé overleden Werk van Dutilleux| uitgevoerd Twee winnaars van Bach-concours MAANDAG 28 NOVEMBER 1966 PUBERTEITSTRAGEDIE VAN FRANK WEDEKIND Arena speelt sprookje De kleine en de grote koning N ieuwe jaarsvoorstelling van Centrum Nieuwjaarsvoorstelling van de Haagsche Comedie De radio geeft dinsdag Televisieprogramma Ensemble bracht De wacht bij het Bofors-kanon Haagsche Comedie brengt „School voor vrouwen" Josephine Baker verzoend met Jo Bouillon Werk van Dürer gestolen EXAMENS WARME GESCHENKEN OCHTENDUREN GROTE COLLECTIE EREN PANTOFFELS Gr. Houtstraat 153 Haarlem „VOORJAARSONTWAKEN" DE HONDERDSTE verjaardag van de geboorte van de Duitse schrijver, dichter, acteur, regisseur en cabare tier Frank Wedekind in 1964 is in de meeste landen, waaronder Nederland, ongemerkt voorbijgegaan. Dat is eigenlijk wel vreemd want Wedekind was (afgezien van het vroege uit zonderingsgeval Georg Büchner) de eerste toneelschrijver wiens werk men expressionistisch kan noemen. En aan dat expressionisme hebben de hedendaagse nieuwe stromingen op toneelgebied ontzaglijk veel te dan ken. Maar Wedekind heeft buiten het Duitse taalgebied nooit de aan dacht gekregen waarop hij vooral als toneelschrijver recht had, en in ons land is alleen zijn dramatische eerste ling, „Frühlings Erwachen", in 1919 onder de titel „Lente" door Cor van der Lugt Meiserts Hofstad-Toneel op gevoerd met Annie en Jan van Ees in de hoofdrollen, een succes geworden. GESCHREVEN in 1890-91, toen Wede kind zevenentwintig jaar was en nog geen enkele toneelervaring had thij was voor dien journalist, propagandist voor Mag- gi's bouillonblokjes en directie-assistent van een circus geweest), wekte „Früh lings Erwachen'.' in de huichelachtige, quasi braaf burgerlijke samenleving van het wilhelminische Duitsland de grootste verontwaardiging. Want in dat stuk ont hulde Wedekind met schokkende open hartigheid het domme onbegrip van ouders en opvoeders wier morele oogklep pen hen verhinderden, voorlichting en steun te geven aan jonge mensen in de puberteitsperiode die met hun sexuele problemen geen raad wisten. Wedekind had daarmee een kankergezwel van die schijnheilige samenleving blootgelegd (het was een tijd van zelfmoordepidemieën on der jongeren tussen de vijftien en twin tig jaar) en dat maakte toen het stuk na veel strijd met de censuur in 1906 eindelijk door Max Reinhardt kon wor den opgevoed, een zo diepe indruk dat de Duitse opvoedingsprincipes er een flinke schok door kregen. DE HANDELING van het stuk is ge baseerd op werkelijke ervaringen, door Wedekind en zijn schoolkameraden tij dens hun gymnasiumtijd opgedaan. Mel- chior, die zijn sexuele voorlichting uit ADVERTENTIE Geef surprises die beklijven platenbonnen zwarte schijven. Jean Hervé, de bejaarde acteur van het Franse klassieke theater, is te Parijs in de ouderdom van 82 jaar overleden. Hervé, een geboren Parij zenaar, be gon zijn toneelloopbaan in 1911 toen hij veertien jaar oud was. Bij het gezelschap van de Odéon. Later ging hij over naar de Comédie Frangaise. Toneelgroep „Arena" heeft zaterdag in Dilligentia in Den Haag een sprookje in twee bedrijven voor kinderen. „De kleine en de grote koning" van Ben Minoli, voor het eerst opgevoerd. Het stuk werd ge regisseerd door Bert Dijkstra. De muziek was van Joop Stokkermans. De teksten van de liedjes waren van Chris van Hoorn. Het stuk werd uitgevoerd door Wieteke van Dort, Anja Jansen Schuiling, Anneke Korterink, Tatiane Radier, Donald Berger, Ed Bollmann, Wim de Meijer en Willem Wageter. Ook het komende jaar begint de To neelgroep „Centrum" met een première in de Haarlemse Stadsschouwburg. Op nieuwjaarsdag zal „De reis om de we reld in 80 dagen" van Pavel Kohout ten tonele worden gebracht. Het is een werk van de jonge Tsjechische schrijver. De vertaling is van Hans Roduin. Na de voorstelling volgt zoals ge bruikelijk - de nieuwjaarswens. De voor stelling wordt op maandag 2 januari her haald. wetenschappelijke boeken heeft vergaard, verleidt tijdens een onweer op een hooi zolder het veertienjarige meisje Wendla, dat door haar moeder, die „de waarheid" niet over haar lippen kan krijgen, wil lens en wetens onjuist is voorgelicht. Het meisje sterft aan de gevolgen van een abortus ondeskundig uitgevoerd door een buurvrouw; de jongen wordt van school en naar een verbeteringsgesticht gestuurd, waaruit hij weet te ontsnappen en gaat aan de hand van een „gemaskerde heer" (de onzekere toekomst) zwerven. Een andere jongen, Moritz, wiens school werk lijdt onder zijn pre-occupatie met het seksprobleem en die daardoor als examinandus zakt pleegt zelfmoord. Twee van hun vrienden vinden een uit weg in de homoseksualiteit. Maar de ouders en opvoeders, op een heel enkele uit zondering na, slaan zich vol zelfingeno menheid op de borst, in de diepste over tuiging dat hun geen schuld^ treft maar dat de jongeren „verdierlijkt" zijn. DE OPVATTINGEN omtrent puberteit en seksuele voorlichting zijn in de drie kwart eeuw sedert Wedekind dit schreef zo radicaal veranderd dat men het stuk, zo men het nog wil spelen, uiteraard in een heel andere stijl moet opvoeren dan waarin de schrijver het heeft gedacht. Maar dan toch stellig niet in de stijl waarin de Duitse gastregisseur Peter Zadek het nu bij de Haagsche Comedie heeft gedaan. Moderniteit is toe te jui chen; geforceerd modernisme valt nooit te verontschuldigen. En de Haagse opvoe ring is een toonbeeld van geforceerd mo dernisme, dat bovendien niet eens conse quent is doorgevoerd, want terwijl over alle plaatsaanduiding en over alle sfeer de banvloek is uitgesproken (zelfs nach telijke scènes worden gespeeld onder het onbarmhartige licht als van een opera tietafel), lopen de jongens toch wél rond met Duitse gymnasiastenpetten en de mannen met komisch werkende baarden uit 1900, dragen de vrouwen de kostuums van onze overgrootmoeders maar hanteert Wendla's moeder weer wél een moderne elektrische stofzuiger. Als Wedekind het belangrijke laatste ta fereel op een nachtelijk kerkhof laat spe len, hoeft een hedendaags publiek natuur lijk geen namaak echt kerkhof meer te zien, maar het hele tafereel wordt toch wel grondig bedorven door het dan maar op een schelverlicht toneel tegen de ach tergrond van een reusachtige foto van een Duitse filmactrice te laten spelen. En nog storender dan deze uiterlijkheden is het feit dat de regisseur Zadek zijn zogenaam de „klinische" behandeling ook op de speel stijl heeft toegepast, zodat deze een bij Wedekind volstrekt niet passend karak ter van nuchtere zakelijkheid kreeg. („Neue Sachlichkeit" was een Duitse kunstkreet, maar dan een veertig jaar geleden)! Onder deze droge, ontnuchterende regie hebben enige spelers het toch nog tot uit- L. Borel, Marijke Merckes (midden) en Ingeborg Elzevier in „Voorjaars- ontwaken". Erwachen"), kindertragedie in drie bedrijven door Frank Wedekind. Ver taald door Geriit Kouwenaar. Premiè re bij de Haagsche Comedie op 26 no vember in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Regie: Peter Zadek. Hoofd rollen: Guido de Moor, Jaap Wierin- ga, Marijke Merckens, Joop Admiraal. Decor en kostuums: Wilfried Minks. stekende prestaties weten te brengen, met name de nog heel jonge Jaap Wieringa, die een zeer natuurlijke, gevoelige en soms aangrijpende Moritz speelde, en Guido de Moor, die ondanks zijn oudere leeftijd de gymnasiast Melchior zeer aan nemelijk en geloofwaardig maakte. Marij ke Merckens trof de juiste toon van aarzelend doorbrekende volwassenheid als Wendla en Joop Admiraal was voortref felijk als het geëxalteerde Hanschen. An nie Leenders speelde mooi ingehouden maar toch treffend Wendla's moeder; Paul Steenbergen en Annie de Lange waren de goedgeobserveerde onderling contrasterende ouders van Melchior. Maar als het schildersmodel Ilse gaf Paula Petri aanzienlijk teveel van het goede. Als geheel een opvoering die zonder het geforceerde modernisme, het „operatie zaalachtige" karakter van Peter Zadeks regie toch heel wat indrukwekkender had kunnen zijn. Wat de geest van Wedekind betreft kan de regisseur-chirurg Zadek misschien beweren dat de operatie is ge slaagd. Maar mijns inziens is de patiënt overleden. Simon Koster SS». Onder leiding van dirigent George Szell heeft het Concertgebouworkest zondag in het Kurhaus te Scheveningen zijn eerste uitvoering gegeven van het in 1964 door Henri Dutilleux geschreven werk: „Cinq Métaboles". Naar de eigen visie van de componist op dit werk zijn de vijf samen stellende stukken „gedachten in verschil lende volgorde en aspecten die geleidelijk een volledige verandering van karakter doormaken". Het talrijke publiek bleek al leszins open te staan voor deze moderne compositie en betuigde zijn instemming met een warm applaus. Het tweede hoog tepunt in dit concert was het optreden van de jonge Amerikaanse pianist Peter Ser- kin, die het tweede concert in bes gr. t. op. 19 voor piano en orkest van L. van Beethoven vertolkte. Ook hij mocht een hartelijk en langdurig applaus ontvangen. Het programma werd na de pauze be sloten met drie werken van Richard Wag ner: „Eine Faust-ouverture" de „Sieg fried-idyll" en het voorspel tot „Die Meis tersinger von Nürnberg". De 22-jarige Paul Posnak uit New York (city) en de even oude Sontraud Speidel uit München hebben in Wash ington tezamen de eerste prijs van het internationale pianoconcours Johann Se bastian Bach gewonnen. Aan het concours werd deelgenomen door 33 pianisten uit de Verenigde Sta ten, Zuid-Amerika, Hongkong, Japan, Ca nada en West-Duitsland. De eerste prijs werd verdubbeld, om dat er twee winnaars waren; ieder kreeg 1000 dollar. Gastregisseur Peter Zadek met Gui do de Moor en Marijke Merckens tijdens de repetitie op het toneel van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. ADVERTENTIE De Haagsche Comedie brengt „The Thracian Horses", een blijspel van Mau rice Valency in de vertaling van Bert Voeten, op 1 januari in première in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. In dit blijspel heeft Maurice Valency, in Amerika bekend als bewerker van Giran- doux en Anouilj, de Mythe van Alkestis op ironische wijze benaderd. Het stuk wordt uitgevoerd onder regie van Joris Diels. De muziek is van Jurriaan An- driessen. ADVERTENTIE Geef surprises die beklijven platenbonnen... zwarte schijven. ADVERTENTIE Geef surprises die beklijven platenbonnen zwarte schijven. HILVERSUM I. 7 00 Nws. 7.10 Meditiatie. 7.15 Gramm.mu- ziek. (7.30-7.32 Nws). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.muziek 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.25-9.30 Conciliepost bus; 9.35 Waterstanden i10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Musette-orkest. 12.18 Marktberichten voor de schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Gramm.muziek. 13.30 Musiësta. 14.20 Schoolradio. 14.40 Licht ensemble. 15.00 Piz zicato. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Country and Western. 18.20 Uitzending van de VVD. 18.30 De Springplank. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Geestelijke liede ren. 19.45 Zoekend geloven. 20.00 Klassieke en moderne muziek. 21.00 Voordracht. 21.15 Kamermuziek. 21.45 Klassieke gewijde mu ziek. 22.00 Kunst. 22.30 Nws. 22.40 Overwe ging. 22.45 De politie (hoorspel). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Gramm.muziek. (8.30- 8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Gramm.muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitameninen (11.00-11.02 Nws). 12.00 Dansorkest. 12.27 Mededelingen land en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting. 12.40 Dansmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal. 13.30 't Muzikantenuur. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Klassieke en mo derne muziek. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke liederen. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Gramm.muziek. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Amusements muziek. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gespro ken brief uit Parijs. 19.05 Hersengymnastiek. 19.30 Zing met ons mee. 20.00 Nws. 20.05 Hou je aan je woord. 20.45 Licht instrumentaal ensemble. 21.15 Het spook van Abercragghie (hoorspel). 21.45 Gramm.muziek. 22.00 Wie Waagt, die zingt. 22.30 Nws. 22.40 Actuali teiten. 22.50 Venster op de hedendaagse mu ziek 23.30 Lichte orkestmuziek. Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws. 10.02 Lichte muziek. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12 02 Actualiteiten. 12.05 Muziekprogramma. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Gast-vrij. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. ±5.05 Electronisch orgelspel. 15.25 Orkèstmuziek. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05- 18.00 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio.(15.00 Nws). 15.30 Programma van eigen opnamen. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 16.30 Voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazz. 17.45 Kamermuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sport. 18.30 Taalwenken. 18.32 Amusements muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Romanti sche walsmuziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Amusememtsprogramma. 20.30 Hoor spel. 21.50 Kamermuziek. 22.15-22.30 De ze ven kunsten. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 Kenmerk. 19.35 't Is zo bij de luchtmacht (TV-film) 20.00 Journaal. 20.20 Attentie. 20.45 Showprogramma. 21.20 Later is te laat (do cumentaire). 22.05 Klassieke muziek. 20.20 Avondsluiting. 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws in het kort. 20.01 Z-Cars. (TV- film) .20.50 Achter het nws. 21.15 Gitaar en zang. 21.30 Eilandbewoners (documentaire). 22.05-22.10 Journaal. 22.30-23.00 Teleac. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 11.10-12.00 Schooltelevisie. 19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 Journaal voor gehoor gestoorden. 19.35 Zoo Zoo, (dierenprogram- ma). 20.00 Journaal. 20.20 Chansons. 20.55 The Fugitive (TV-film). 21.45 AVRO's Te- levizier. 22.25 Journaal. 23.00-23.30 Teleac NEDERLAND II 20.00 Nws. in het kort. 20.01 Don Quicnot- te (TV-film). 20.30 Skylark. 22.05 Levend ver leden. 22.50-22.55 Journaal. Nederland 1: Na de rubriek „Kenmerk" wordt een nieuwe aflevering uitgezonden van „Het is zó bij de luchtmacht". Na hel journaal en Attentie volgt de Rita Reys- show, waarin de Horst Jankovski Singers te gast zijn. Het tweede deel van de serie „Later is te laat" is gewijd aan school en opleiding. Gespreksleider is Jan van Hillo. Tenslotte speelt het Amsterdams Kamer orkest het concert voor fluit en strijkers van Boccherini. Solist is Jan Visser. Nederland 2: De VARA begint haai programma met een aflevering van de Z- cars. Na Achter het Nieuws en een optre den van de Columbiaanse guitarist Alfonso Castillo, wordt de dokumentaire film „Eilandbewoners" uitgezonden van Jan Vrijman. Het is een film uit de serie „Ontmoetingen", waarin aandacht be steed wordt aan het waddeneiland Schier monnikoog. Men ziet hoe het leven er reilt en zeilt in een afgesloten gemeen schap tijdens de wintermaanden. De toe risten zijn vertrokken en tijdens strenge koude zijn de verbindingen met het vaste land volledig verbroken. ADVERTENTIE Geef surprises die beklijven platenbonnen zwarte schijven. In de Haarlemse Stadsschouwburg is zaterdagavond een voorstelling gegeven van het toneelspel in twee bedrijven van John McGrath „De wacht bij het Bofors- kanon" in de Nederlandse vertaling van Alfred Pleiter. Het toneel- en televisiege- zeischap „Ensemble" bracht het spel ten tonele, dat handelt over een groepje Brit se soldaten die in 1954 in West-Duitsland gestationeerd zijn en die in een koude februarinacht als enige taak hebben een verouderd en nutteloos kanon te bewaken. Onze medewerker voor toneel heeft het stuk en spel in ons blad van zaterdag 19 november besproken, zodat we met deze vermelding volstaan. Op woensdag 30 november 1966 zal de Haagsche Comedie in de Stadsschouwburg voor Haarlem de première geven van Mo lières „School voor vrouwen", blijspel in 1 vijf bedrijven in de Nederlandse tekst van Bert Voeten. De regie heeft Max Croiset in samenwerking met Wim van Rooij. De medewerkenden aan deze voorstel ling zijn: Max Croiset, Anne-Wil Blankers, Joris Diels, Wim van Rooij, Nannie Ver meer, Jan Veelo, Jan Grefe, Wiebe Brandsma, Eduard Palmers. Het decor werd ontworpen door Hep van Delft, de kostuums door Has Noordhoek Hegt. De muziek is gecomponeerd door Jurriaan Andriessen. Na negen jaar huwelijk en acht jaar scheiding hebben de Franse artieste Jo sephine Baker en de oud-orkestleider Jo Bouillon zich verzoend. Zij zullen met de twaalf in alle hoeken der wereld aan genomen kinderen gaan wonen in Milan- des, hun grote kasteel met een uitge strekt grondgebied in de Dordogne. Uit het museum van Cleveland in de Amerikaanse staat Ohio zijn twee gravu res van Albrecht Dürer, „Adam en Eva" 1 en „Nacht, dood en duivel" gestolen. De Picasso-tentoonstelling in het Grand en het Petit Palais in Parijs trekt veel belangstelling. Uit alle delen van de wereld zijn wei-ken van Pablo Picasso voor deze unieke overzichtsexpositie ingezonden. ADVERTENTIE zwart rood, beige echt vacht zand, bruin vacht vacht Amsterdam (Gem. Un.). Geslaagd voor kandidaatsexamen Slavische talen: mevr. C. M. Kuntz-Hoffenaar (Haarlem); kandi daatsexamen Nederlands: mej. C. H. van Mmnen (Overveen); kandidaatsexamen wiskunde en natuurwetenschappen: J. K. Jansen (Santpoort) en J. Kerkhoven (Aer- denhout); doctoraalexamen natuurkunde G. J. Ernst (Castncum). Amsterdam (nutsseminarium pedago giek). Geslaagd voor de middelbare akte pedagogiek A: H. Koopman (Heemstede). Nijmegen. Gepromoveerd tot doctor in de geneeskunde aan de katholieke universiteit te Nijmegen op proefschrift getiteld: „Kind en jeugdige, in het begin van de moderne tijd (ca 1500-ca 1650)" de heer H. F. M. Pee- ters, geboren te Venray (cum laude). Rotterdam. Doctoraal economische we tenschappen: J. M. ten Goske (Rotterdam). H. B. Jacobs (Oss), A J Basoski (Schiedam) G. J. Jonker (Wassenaar). Utrecht. De heer E. van der Maarel uit Groningen is gepromoveerd tot doctor in de wiskunde en natuurwetenschappen op het proefschrift, getiteld „Over vegetatie- structuur, -relaties en -systemen, in het bijzonder in de duingraslanden van Voor- ne". Fil. te Amsterdam, Amstelveen, Hilversum en Bussum. ADVERTENTIE Geef surprises die beklijven t platenbonnen zwarte schijven. A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 7