PARIJS EERT PICASSO GIGANTISCHE EXPOSITIE IN „LES PALAIS" ALS HOMMAGE AAN GENIALE GROOTMEESTER Spanjaarden willen La Guernica terug DONDERDAG 8 DECEMBER 1966 23 BOVENDIEN werd de al indruk wekkende bibliotheek van werken die aan Picasso zijn gewijd, uitge breid met drie of vier nieuwe al bums, biografieën, studies en ana lyses, om van deze grootste schilder van onze tijd óók nog eens de meest besproken en gecommenteerde kunstenaar-tijdgenoot te maken. Al die manifestaties tezamen hebben de grenzen van het traditionele eerbetoon al lang overschreden. Juister kan men zeggen dat deze 85ste verjaardag de gelegenheid geeft ons ervan bewust te maken hoe volledig Picasso bezit van zijn tijd heeft genomen, hoezeer deze tijd zijn stempel draagt en is „gepicasseerd". VAN DE ongeveer duizend werken van Picasso die van heinde en verre naar Parijs zijn gebracht en waar van de gezamenlijke waarde voor een bedrag van driehonderd miljoen fran ken moet zijn verzekerd is een hon derdtal uit het bezit van de schilder af komstig: schilderijen die voor het me rendeel de laatste tien jaren in zijn „mas" in Mougins zijn ontstaan, en die nog niet eerder in de openbaarheid waren getoond. Voorts zijn bijna alle doeken aanwe zig waaraan, in het kader van zijn ontwikkeling, een historische betekenis pleegt te worden gehecht. Zoals het (eerste) „Zelfportret met de gebalde vuist" met de gitzwarte ogen die uit vuurballen lijken te bestaan, zijn nog vroeger romantisch-gevoelig portret „Het meisje met de blote voeten" dat hij op zijn veertiende jaar schilderde (en nog met zijn eigen naam P. Ruize signeerde), „De vrouw met de mando line" uit 1909, waarin het kubisme zich al aankondigt en dat, met het decora tief-gedesintegreerde „Meisj esportret" uit 1914, de overgang vormt naar de periode van zijn rijpheid die overi gens van iedere bezonkenheid gespeend is gebleven en die omstreeks het jaar 1918 inzet met „De vrouwen op het strand" uitdagende hymne aan het leven „De gitaar" uit 1926, ge suggereerd door een dweil, een krant en een touwtje dat aan vier spijkers werd bevestigd, die door talloze andere wer ken of composities zouden worden ge volgd, waarmee Picasso een „stroming" of een „richting" lanceerde, incarneerde of resumeerde, die nog vele jaren zou voortduren, als hij al lang weer in een nieuwe fase met een nieuw avontuur was beland. (Van onze correspondent) BARCELONA Ook in Picasso's ge boorteland, Spanje wordt veel aandacht aan deze onverwoestbare grootheid ge geven. Dat gaat niet zonder wee moed. Het genie weigert naar zijn va derland terug te keren. In de burger oorlog stond hij aan de zijde van de Spaanse republiek en hij is zijn vijand schap tegenover de overwinnaars, on danks zijn hoge leeftijd niet vergeten. Spanje wil hem evenmin vergeten en eert hem in zijn afwezigheid. Het museum voor moderne kunst in Madrid heeft met steun van de over heid drie belangrijke werken van hem aangekocht. Die hangen op een ere plaats. In Barcelona, waar Picasso lange tijd heeft gewoond en zijn eerste roem heeft vergaard, trekt het Museo Pi casso meer belangstelling dan ooit. Het werd enkele jaren geleden geopend in de buurt waar de schilder zijn atelier heeft gehad. Spanje is er uitermate trots op dat de belangrijkste scheppers van de mo derne schilderkunst hun Spaanse af komst met Spaanse hartstocht uitleven. Daarom is het niet verwonderlijk dat vele Spanjaarden niet tevreden zijn met de drie doeken die in Madrid zijn aangekocht en met het Picasso mu seum dat in Barcelona is ingericht. Zij menen dat het land recht heeft op meer. In particuliere collecties voor al in Barcelona, blijft verborgen een rijk bezit aan werken van deze zon derlinge meester, maar het merendeel van zijn meest bekende doeken hangt in buitenlandse musea. Een ervan gaat vele Spanjaarden zeer bijzonder aan het hart. Dat is het enorme doek dat als een schreeu wend protest is geschilderd tegen het bombardement door vliegtuigen van het Duitse Kondor-legioen, La Guernica, de politieke hoofdstad van het Basken land. Onder een reusachtige eikeboom, die eeuwenlang midden op het dorps plein heeft gestaan, moesten in het verleden de Baskische koningen zweren dat zij de rechten van hun volk zou den eerbiedigen. In 1937 werd het hart van deze prach tige stad met de grond gelijk ge maakt door de Duitse luchtmacht, die de opstandige legers van generaal Franco steunde. Het was het eerste grote luchtbombardement dat Europa meemaakte. De wereld raakte met schrik vervuld over de vernietigende kracht van de moderne oorlogswa pens. Sedertdien heeft bijna geheel Europa de angsten van de inwoners van La Guernica leren kennen. La Guernica is het symbool van deze ver schrikkingen gebleven, ook door het beroemde schilderij dat Picasso ervan heeft gemaakt. Dit doek, vol van angst en pijn gil lende mensen, met het schreeuwende paard en de roerloze gewonde stier, hangt in het Museum of Modern Art in New York. Vijftienhonderd studenten en hoogleraren hebben in Madrid een petitie ondertekend, waarin de Spaan se regering wordt uitgenodigd al het mogelijke te doen dat dit doek naar Spanje terugkomt. Zij menen dat dit schilderij in Spanje thuishoort omdat het een onvervreemdbaar deel vormt van de Spaanse historie. Zij willen dat het een ereplaats krijgt in Madrid, als levend teken van de wil tot ver zoening van de overwinnaars uit de burgeroorlog tegenover de overwon nenen, en als monument voor de ge vallenen uit deze broederstrijd. Van de Spaanse regering is nog geen officiële reactie ontvangen. Die is evenmin uit New York gekomen, want het is de grote vraag of 'iet Newyork- se museum het ooit zou willen overdra gen. Het is zelfs niet te zien op de restrospectieve tentoonstelling in Parijs. MEN KAN HET NAUWELIJKS meer een „eer betoon" noemen, dat Pablo Picasso ter ere van zijn vijfentachtigste verjaardag in en door Parijs wordt gebracht. De twee grootste expositie hallen van de hoofdstad, het Grand Palais en het Petit Palais (waarin ook nog een spoorwegstation zou kunnen verzinken) zijn door het ministerie van Culturele Zaken in beslag genomen voor tentoon stellingen die gedurende bijna vier maanden een overzicht van het oeuvre van de meester geven. Voor dat doel werd het Grand Palais zelfs voor een deel herbouwd of getransformeerd. Naast de schilde rijen en de beeldhouwwerken, in die beide paleizen ondergebracht, heeft de Nationale Bibliotheek een eigen verzameling van grafisch werk geëxposeerd, terwijl voorts een hele reeks particuliere kunstgale rijen hun bijdragen aan de huldiging hebben ge leverd. „Vrouwen van Algiers op de achtergrond tijdens het opzetten van d« tentoonstelling. Picasso's eerste schilderij: het meisje met de blote voeten, dat hij op zijn veertiende jaar vervaardigde. stracte schilderkunst zelfs. „Ik zoek niet, maar ik vind", is een van de vele uitspraken die Picasso worden toegedicht, en het merkteken van zijn genie is inderdaad dat zijn meeste scheppingen, hetzij tekening, een beeldje van een lam, een vruch tenschaal of een compositie van stuk ken krant en touw, moeiteloos en spe lenderwijs zijn handen schijnen te heb ben verlaten. Ja, op zijn vijfentach tigste jaar, zo bewijzen zijn laatste doeken, is Picasso nog even onbevan gen, jong en zinnelijk vitaal gebleven als een halve eeuw of langer geleden. Evenmin als in zijn fysiek en Picas so kan het zich veroorloven zich in een zwembroekje aan zijn bezoekers te tonen heeft hij in zijn geest nog het minste spoortje jeugd hoeven prijs te geven. Ook om die reden is dit grootste eerbetoon niettemin van iede re verplichte plechtstatigheid ge speend gebleven. Picasso is symbool en incarnatie van leven, gezondheid, avontuur. Een bron van levensdrift die nog niets aan kracht heeft inge boet. Een van Picasso's laatste doeken: Déjeuner sur l'Herbe. Wanneer men soms al knielt voor een bron, dan is dat enkel om zich te laven. De Picasso-expositie is een gigantische batterij van levenskracht die gedurende vier maanden tiendui zenden bezoekers in staat zal stellen zichzelf aan die bron weer „op te la den". Frank Onnen .„De man met het schaap", sculptuur van Picasso op het plein tje van Vallauris waar voor de ere burger op zijn 85ste verjaardag een groot feest werd opgezet. laatste periode met een zoveelste „Déjeuner sur l'herbe", de tegelijk angstaanjagende en meeslepende „Ont voering der Sabijnse maagden" of „De vrouw en de grijsaard", een portret van de schilder en zijn huidige echtge note dat in juli van dit jaar ontstond: Picasso geknield voor zijn Jacqueline, beiden naakt, als een hommage dat de kunstenaar ontkleed en zonder mas ker brengt aan het object dat hem zijn leven lang boven alles heeft ge ïnspireerd. INDERDAAD: De vrouw, de mens in het algemeen, hebben Picasso door alle stadia van zijn ontwikkeling gebio- HET IS de tijd ook van de monu mentale vrouwenfiguren die in fel ele mentaire kleuren langs een strand dra ven als een uitdaging aan het leven en van de portretten met dubbele neuzen en monden waarmee Picasso de ver schillende aspecten van één persoonlijk heid op psychologie poogde uit te druk ken, en die het „gezicht" van zijn kunst voor het grote publiek misschien nog wel het duidelijkst hebben gemar keerd. En dan de tot dusver logeerd. De mens in zijn individuele ellende zoals Picasso (in de lijn van Degas en Toulouse-Lautrec) in 1901 de mismaakte dwerg uitbeeldde of de mens in zijn collectieve tragiek die door zijn medemensen wordt verne derd, gefolterd of vernietigd, als zijn beroemde aanklacht tegen het bestia- lisme: La Guernica (een schilderij dat helaas in een staat moet verkeren waardoor dit onmogelijk bleek het uit New York naar Parijs te zenden). Men kent de anekdote die aan dit doek verbonden is: tijdens de oorlog werd de schilder in Parijs door een Duitse officier-kunstliefhebber opge zocht, die hij ook La Guernica toonde. De officier, blijkbaar om een woordje verlegen, vraagt, terwijl hij in de rich ting van de dode en gewonde slachtof fers wijst: heeft u dit ook gedaan? Antwoordt: nee, dat heeft u nu eens gedaan. EEN BEZOEK aan deze exposities is als een excursie, een revue door 70 jaren niet slechts van Picasso le ven, maar ook van onze tijd en van de koortsige ontwikkeling van de schilder kunst in die periode en, waarvan hij alle mijpalen markeerde: realisme, ku bisme, surrealisme, fauvisme, de ab-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 23