Bont straatbeeld
-■m m
r HOE IS HET ONTSTAAN?
SiL-jS
fy; <%i
r
DONDERDAG 8 DECEMBER 1966
1
'V 1 - fe
VIP R)
k W'i;' k »ii
w
Wijze mannen
Van de wal in de sloot
Sensatie in de
dierentuin
Hongeractie 1
Hongeractie 2
Met de rug tegen de muur
Censuur 1
iGeen enkele andere ambitie
Stedebouwer-humorist
Lichtbakens
Ongelikte beren
Censuur 2
Ondemocratisch
Artsenprobleem
Homosexualiteit
Dit woord:
BRANDBRIEF
Dit woord: SLA
Dit woord:
ONSTUIMIG
Dit woord:
PISSEBED
V V - v -
- v'
f
m-
Over bijna de gehele wereld is de ver
warring als bij onze kabinetscrisis te vin
den. Is hier niets aan te doen? Zeker
wel, als er maar mensen in de regering
komen die werkelijk de belangen van het
gehele volk op het oog hebben, maar
niet voor eigen winst en voordeel zitting
nemen. De werknemers zijn zelf te lui
om eens behoorlijk na te denken en pra
ten hun geestelijke leiders na dat rijk en
arm hier altijd moeten zijn, doch dat ze
in een eigen uitgedachte hemel komen.
Laat ze dan Jacobus 5 maar eens lezen
in de Bijbel. Zodra wijze mannen in de
regering zitting nemen en het winstsy
steem en het privébezit worden afgeschaft
en alles wordt ondergebracht onder een
centraal economisch lichaam, zal over en
kele jaren niemand meer armoede ken
nen, geen werkloosheid en de misdaad
is dan spoedig afgelopen. Maar onze re
gering wordt geregeerd door voorstanders
van opeenhoping van kapitaal. Werkne
mers, kiest daarom wijze mannen maar
niet die, die tien maal zoveel loon als u
uit de staatsruif nemen, die kunnen on
mogelijk uit liefde voor uw belangen
vechten.
G. BIJL, Santpoort.
Het kabinet Cals moest het veld ruimen.
Omdat de richtlijnen op financieel gebied
niet deugden en niet alleen de kleine man,
maar ook de beter gesitueerden erbij
betrokken waren gaf de heer Schmel/er
het kabinet een duwtje en lag het aan
diggelen. Maar nu komt de aap uit de'
mouw. De minister van Sociale Zaken,
de heer Veldkamp heeft er iets beters
op gevonden; nu wordt de kleine man
in de hoek getrapt. Welk gezin kan 10.-
per dag aan verplegingskosten betalen?
Het minimumloon is gesteld op 120.- per
week.
Een zieke per gezin per week 70.— I
Een week huur f 20.
Een week gas, licht, water5.
Een week brandstoff 10.
Twee keizerpinguins hebben dezer
dagen in de dierentuin van Aalborg
voor weinig minder dan een zoö
logische sensatie gezorgd. Ze hebben
alle twee een ei gelegd. En dan te
weten dat keizerlijke pinguin-
vrouwtjes dit zelden of nooit in ge
vangenschap doen'. De a.s. moeders
moeten nu zestig dagen wachten
voordat het nieuwe keizerlijke
pinguinleven ter wereld komt.
In dez« rubriek worden eenmeal per
week brieven opgenomen, die met uit
drukkelijk verzoek tot publikatie aan de
redactie worden toegezonden; voorwaar
den tot publikatie zijn:
ir Het onderwerp dient van genoegzaam
algemeen belang te zijn en uit het oog
punt van dat algeaneen belang te zijn
beschouwd.
ir De inzender moet de brief met zijn
volle naam en adres ondertekenen en
instemmen met de vermelding van zijn
naam en woonplaats. (Dus geen pseudo
niem of Initialen).
De brief moet gesteld zijn in behoorlijk
Nederlands en in begrijpelijke, beknopte
vorm.
De redactie behoudt zich het recht voor
de brief ter publikatie te bekorten op
niet essentiële punten, of opneming te
weigeren.
Opneming van een bepaalde brief be
tekent allerminst, dat de redactie het
eens is met daarin vervatte meningen of
argumenten.
Alweer Louden waar het nieuwste
van het nieuwste op (bont-)mode
gebied vandaan komt. Deze twee crea
ties werden gelanceerd door Sidney
Massin van Mayfair in de Engelse
hoofdstad. Hoe mini het bontrokje
links ook is, het model kost toch altijd
nog 3.500 gulden. Maar een afkeer van
mini wordt ook duur betaald: de lange
bont-japon rechts kost 6.000 gulden,
de turban inbegrepen.
Ongetwijfeld zullen vele lezers van dit
blad van harte instemmen met de (anti)
hongeractie die enige jonge mensen tij
dens de kerstdagen zullen voeren. Even
wel, instemming alleen is niet voldoende
Wil de actie van de jongelui succes heb
ben, dan zullen wij ook tot een daad
moeten komen. Dat kan heel gemakke
lijk. Wij kunnen aan alle mogelijke col
lecten zo ruim als maar enigszins moge
lijk is, meedoen; ik denk aan kerken,
missie, zending, Leger des Heils, Huma-
nitas enzovoorts, te veel om op te noemen.
Wanneer ik hier in het bijzonder op een
instelling de aandacht vestig, dan is dat
omdat deze al heel goed bij de bedoelin
gen van de jongelui aansluit; Nederlands
Organisatie voor Internationale Bijstand.
Het principe van deze vereniging is, de
mensen zodanig te helpen dat zij zich
zelf kunnen helpen. Zij doet dit door al
lerlei projecten uit te voeren in Europa
en ook in Afrika, die voornamelijk tot
doel hadden en hebben, de verbetering
van landbouwmethoden en irrigatiewer-
ken. Ziehier een doel dat onze hulp ten
volle waard is; wie hier meer over wil
weten kan zich wenden tot de Novib. Als
men jaarlijks tenminste 5 aan de No
vib schenkt krijgt men vier maal per
jaar het blad „Onze Wereld" gratis toe
gezonden. In dit blad kan men veel we
tenswaardigs lezen over ontwikkelingsge
bieden en over het werk van de Novib.
Het adres is: van Blankenburgstraat 6,
Den Haag, giro 645300.
H. M. LASSCHUIT-DE BOER, Heemstede
Open brief aan allé hongerstakers
Zes jongens krijgen van de burgemees
ter van Haarlem geen toestemming om
voor de kerstdagen een hongerstaking te
houden op de Grote Markt. Zij wilden
dit doen omdat zij het niet eens zijn
met het commerciële karakter dat dit
feest de laatste jaren heeft gekregen.
Mijns inziens een juiste en bezinnende
actie. Maarde burgemeester wil het
niet. Hij wil de prachtige Grote Markt
een steriel plein laten zijn, net goed om
trouwauto's op te laten keren en wach
ten. De verandering die teweeg is ge
bracht door het bannen van het verkeer
van onze Grote Markt, is de eerste van
een hele lange serie; de tweede ver
bannen groep vormde namelijk de
jongens en meisjes die geen witte boor
den of rokken tot de knie hadden, te
verwijderen. Ja, doodgewoon aan het
verwijderen.
En nu de honger-stakers, zij zouden
het verkeer kunnen hinderen, en relle
tjes zijn ook zo goed als zeker te voorspel
len. In feite ligt dit verbod gewoon in
het vprlengde van het strengere politie
optreden op de mooie Grote Markt. Maar
als het verkeer ergens door gehinderd
wordt is het wel door dat onhandig ver
vooruitstekende prachtige (pikzwarte)
Stadhuis van Haarlem, wat worden daar
niet een fietsers en brommers (geeft
niet, zijn toch allemaal nozems) door
stinkende en hardrijdende 'bussen onno
dig gevaarlijk gesneden.
Vrijheid op aarde ,nee dat is het ook al
niet, misschien wel verstand op aarde ,het
zou best helpen.
U. H. VAN BEYMA,
Haarlem.
Er zijn in onze naaste omgeving
verschillende mensen van wie men kan
vernemen dat de problemen in de Unie
van Zuid-Afrika groot zijn en dat de blan
ken werkelijk niet anders kunnen dan de
apartheid handhaven. Degenen die dit
beweren kennen het land wel eens uit
eigen ervaring en men is geneigd hun
beweringen te geloven ook al kent men
zelf mogelijk de toestanden in andere
Afrikaanse landen uit eigen veelvuldige
ervaring.
Nu is echter kort geleden in Engeland
een boek verschenen dat als ondertitel
geeft: „A smuggled journal from South
Africa"'; de titel is: „Tomorrows Sun".
De schrijfster Helen Joseph, was in In
dia lerares en na thuis ten volle genoten
te hebben van alle voordelen weggelegd
voor de blanken is zij naar de Unie ge
gaan waar zij verzeild raakte in arbei
dersorganisaties en in de apartheid. Zij
was de eerste tegen wie nieuwe bepa
lingen over huisarrest toegepast werden.
Ze is er uiteindelijk blij om, omdat latei-
voetje voor voetje verdergaande wetten
werden afgekondigd terwijl de ondervra
ging van verdachte personen niet vrij is
van wat wij ronduit folter zouden noe
men. Het bekende patroon dat wij uit
de bezettingstijd kennen: proberen of de
volgende stap al kan, maar altijd door
gaan op de weg van zonderlinge denk-
beelden om het zeer neutraal uit te
drukken.
Het boek beschrijft eerst het lot van
betrekkelijk weinig mensen van de op
positie tot dat het begint over duizen
den te gaan. Het is niet altijd even over
zichtelijk geschreven, maar steeds voel
je dat het door een vrouw is geschre
ven wier hart meer en meer bij de ge
beurtenissen wordt betrokken, zodat zij
ook minder en minder voor de gevolgen
van haar uitingen voor haar zelf bang
wordt.
Dit boek is beschikbaar bij de Stadsbi
bliotheek in Haarlem. Hoewel het in het
Engels geschreven is en er wel nog een
hele tijd over heen kan gaan voordat er
een vertaling het licht van onze boek
winkels zal zien, is het te hopen dat het
een zekere belangstelling zal vinden. Ook
om te laten zien wat het in Zuid-Afrika
betekent met de iug tegen de muur te
staan.
DR. E. W. SACHS, Aerdenhout
Totaal
105.—
Dus heeft een gezin 15.- per week over
om te leven. Een punt voor onze wel
vaartsstaat. En dit met de verkiezingen
voor de deur. Hoe bestaat het
H. v. VELDHUIJSEN, Haarlem.
De E.V.O. onderzoekt de noodzaak van
lichtbakens aan of bij voertuigen op on
verlichte parkeerstroken. Is het niet be
ter de verlichting van de wegen zo te
maken, dat een of meer lantaarns in de
parkeerstrook schijnen? Dan staat alles
en iedereen in het licht en loopt niemand
de kans, dat zo'n lichtbaken door welke
oorzaak dan ook uitvalt.
MEVR. v. d. EIJNDE, Hoofddorp.
i, i
v.viwiv*.. -v
v.'.iSy&/.
In uw artikel: „Britse ingenieurs ont
werpen stad zonder stank en rook
1 pe man, die de huur ophaalt, zal
zijn wekelijkse of maandelijkse ronden
maken op een elektrische scooter.
2 Als de werkende vrouw in 1984
haar dagtaak op kantoor beëindigt, draait
ze een nummer op een telefoontoestel op
haar bureau. Na enige ogenblikken draait
ze een tweede nummer en binnen tien
seconden zullen door haar handelingen
veroorzaakte elektrische impulsen de
oven hebben ingeschakeld, waarin de
maaltijd voor het gezin staat en de ver
warming hebben ingeschakeld of hebben
versterkt in haar huis, dat op 8 km af
stand in een buitenwijk staat.
1. En dan te bedenken dat huren per
giro automatisch overgemaakt kunnen
worden.behalve in Engeland, waar
geen girodienst bestaat.
2. En dan te bedenken, dat er elektri
sche fornuizen en centrale verwarmings
installaties zijn, met een „geheugen".
Voordat mevrouw uitgaat, stelt zij die
instrumenten op de gewenste tijden in:
bijvoorbeeld de oven op kwart voor vijf
en de cv op half zes. Als zij om zes uur
thuiskomt is het huis lekker warm en
kan ze de gerechten lekker warm uit de
oven halen. Het risico is op deze manier
uitgesloten, dat mevrouw X het nummer
van mevrouw Y belt, waardoor mevrouw
X haar maaltijd nog koud thuis aantreft
en mevrouw Y, die van plan was een
uur later dan normaal thuis te komen,
haar heerlijke etentje verbrand vindt. De
aardappelen, die mevrouw in het in uw
krant geschilderde tafereel in de elektri
sche schilmachine doet, zijn dan wel voor
de volgende dag?
Iets anders is, dat deze beschrijving
opnieuw de verzuchting doet slaken:
waarom toch al dat aardgas in de parti
culiere woningen gebracht met alle ellen
de daarvan, zoals: meer luchtverontrei
niging; risico's van ontploffing; verbran
de pannen, en te grote hitte, dus niet
kunnen sudderen, terwijl waarschijnlijk
„voor hetzelfde geld" het aardgas in elek
trische centrales in goedkope elektriciteit
had kunnen worden omgezet en in de wo
ningen worden afgeleverd.
In sommige huishoudingen heeft de be
hoefte aan „sudderen" het petroleumstel
weer van zolder doen halen, met alle
walmmogelijkheden daarvan.
Het is alles om te lachen
C. KONING-STROINK, Haarlem.
Onder: „Verder verlies van prestige"
betoogt u op 23 november dat de wijze
waarop de klachten betreffende al dan
niet vermeend ontoelaatbaar optreden
van politie-agenten te Amsterdam door
het parket zijn behandeld, de burgerij
niet zal aanspreken. U gaat er daarbij
blijkbaar van uit dat de burgerij derge
lijke zaken op voorhand ten nadele van
de politie uitlegt en in het onderzoek van
het openbaar ministerie geen vertrouwen
I stelt. i
U hebt hiermede mijns inziens het be
oordelingsvermogen van de burgerij on
derschat. De meeste burgers zijn veelal
van mening dat de relletjesschoppers er
ie goed afkomen. Het zijn de burgers,
die niet aan het „agentje pesten" mee
doen en dit een te platvoerse bezigheid
vinden om daarbij tegenwoordig te zijn,
die verzuchten dat deze straatschenders
eindelijk eens dienen 'te beseffen dat zij
slechts een onbelangrijk deel van de bur
gerij zijn, dat alleen maar minachting
kan vinden in de ogen van weldenkende
mensen. Tenslotte moet hij die niet ho
ren wil maar voelen.
Het prestige van de Nederlandse man
en vrouw is al te veel geschaad door de
I ongelikte beren in onze samenleving.
A. J. TER BEEST, Haarlem.
Over het beleid van onze eerste burger
inzake het al of niet optreden van Sieto
Hoving c.s. in Heemstede is genoeg ge
praat en geschreven. Ik zou slechts in
direct de kwestie willen aanroeren door
de heer Suerink zich het volgende te doen
afvragen:
Heeft hij ooit in ruil voor de toestem
ming van enige burgemeester of ander
soort bewindsman om zich in het verkeer
te mogen begeven, een verklaring dienen
af te leggen zich niet aan een bepaalde
verkeersovertreding schuldig te willen
maken? Zo nee, mogen wij dan tenmin
ste tellen dat zijn vergelijking van Sieto
Hovings eventuele optreden in Minerva
met dat van deze in het verkeer minder
goed was getroffen?
En mogen wij ons dan verder afvra
gen of de heer Suerink, die de bezwaren
die zijn gerezen tegen genoemd beleid
kenschetst als „geschetter over aantas
ting van de vrijheid", wel heeft begre
pen was Jacques Perk onder de begrip
pen vrijheid en wet verstond in de door
hem, Jac, J. Suerink, geciteerde dicht
regel? En zodoende veronderstellen dat
de door de laatste schijnbaar vermoede
geestesverwantschap van hem, de laat
ste, met de eerste, voornamelijk zou kun
nen berusten op het overeenkomen niet
van beider voornemen maar van beider
voornamen?
Zouden wij ons vervolgens even op
's heren Suerinks terrein mogen bege
ven en ons bedienen van diens verkeers-
beeldspraak (waarin hij overigens slechts
het róde verkeerslicht betrekt) door hem
de vraag te stellen of hij het niet minder
gewenst zou achten dat, wanneer redelij
kerwijs aangenomen kan worden dat een
verkeerslicht op groen staat en deze
stand door de meeste verkeersdeelne
mers voor wie op dat moment het licht
geldt, gezien en erkend wordt, er toch
één of meer bestuurders niet ertoe ko
men met een redelijke snelheid op te
trekken of door te rijden (waarin dan
ook bij hen de oorzaak ligt van bijvoor
beeld het in het gehéél niet wensen of
kunnen waarnemen van het licht, of bij
voorbeeld in kleurenblindheid, gecombi
neerd met het gebrek geen onderscheid te
kunnen maken tussen de onderste en bo
venste lamp), hiermee het verkeer ophou
dend, hetgeen dus gezien mag worden als
het overtreden van een wet? Tenslotte
geef ik mezelf toestemming mij af te
vragen of iemand, wie dan ook, gesteld
indien zulks effect gehad zou kunnen heb
ben,mij zijn toestemming zou hebben
geweigerd de vraag op te werpen, waar
om de heer Suerink nu eigenlijk zijn
stukje schreef in schrijvende lezers van
25 november.
De laatste zin van het bericht in uw
blad van 24 november over een nieuw
gratieverzoek voor de Duitse oorlogsmisda
digers die in de Bredase strafgevangenis
verblijven, heeft mij wel zeer pijnlijk ge
troffen. Daarin werd gesteld: „De brief
schrijvers (te weten u aan wie deze open
brief is gericht) hebben de Kamer verze
kerd dat de gevangenen geen enkele an
dere ambitie hebben dan hun laatste le
vensjaren rustig in de familiekring te
kunnen doorbrengen."
Dat was ook de wens die mijn lieve
ouders en hun kinderen steeds koesterden.
Hun ambitie ging inderdaad niet verder
dan hun laatste levensjaren rustig in de
familiekring te kunnen doorbrengen. Zij
zijn echter door die bandieten vergast. Ik
weet niet eens waar hun stoffelijke resten
zijn, anders zou ik die in mijn familie
kring bewaren om althans nog iets van
mijn geliefde ouders te hebben. Nog geen
trouwring is ons ter nagedachtenis aan
hen overgebleven, want die zelfs zijn ons
ontstolen. Wij hebben niets van hen, we
ten niets van hen dan alleen, via het Ro
de Kruis, dat zij vergast zijn in Sobibor.
Wat hebt u, als geestelijke verzorgers
van de oorlogsmisdadigers in de Bredase
gevangenis en als mensen van de Reclas
sering, meegemaakt??
Ik zou gelukkig zijn als mijn ouders in
de gevangenis van Breda waren onder
dezelfde zorg die u kennelijk aan dat uit
schot van de maatschappij nu besteedt,
aan die beroepsmoordenaars!
Het is diep treurig dat er Nederlanders
zijn die het nodig vinden om voor die
zelfde moordenaars gratie te vragen. Dat
kunnen alleen maar mensen zijn die
niets hebben meegemaakt, die niet heb
ben moeten ondervinden hoe hun ouders,
broers, ooms, tantes, neven, nichten en
vrienden vergast zijn door die schurken.
Wat heeft de Reclassering in de jaren
1940-1945 gedaan??? Toen kinderen, meis
jes en jongens en bejaarden de gaska
mers zijn ingedreven? Die hadden geen
van allen iets op hun geweten; die moes
ten het zonder de hulp van geestelijke
verzorgers of Reclassering stellen die het
nu zo nodig vinden om voor het gespuis,
dat een onnoemelijk aantal moorden op
het geweten heeft, een „rustige levens
avond" te verlangen.
M. A. J. DANIëLS, Heemstede.
TH. BRONKHORST, Heemstede
Het is toch wel schandalig, dat het
grootste deel van de Heemsteedse raad
de burgemeester op zo'n grove wijze op
de vingers heeft getikt, omdat hij niet
wilde, dat Sito Hovings cabaret even
tueel, gezien de ervaringen elders met
sommige cabarets tijdens hun optreden in
Heemstede de koninklijke familie door het
slijk zou sleuren.
Elke gemeente die zichzelf respecteert
moest een burgemeester hebben, die eerst
dergelijke voorwaarden stelde.
JULIA WINTERS, Haarlem
In Amsterdam, Leiden en Haarlem zijn
raadsleden in de gemeenteraad gebleven
nadat ze hadden bedankt voor de Boeren
partij. Ze houden nu de plaatsen bezet
voor leden van de Boerenpartij, waarop
de kiezers hebben gestemd. In Amsterdam
is het initiatief uitgegaan van een lid van
de PvdA, in Leiden en Haarlem zijn het
mensen van de Noodraad.
G. LIMPER
Amsterdam
Voor het conflict tussen de artsen en de
ziekenfondsen is maar één oplossing:
gezondheidszorg worde staatszorg, zoals
in alle communistische landen en in En
geland het geval is. Alle artsen staats
ambtenaren met vast salaris en werk
tijd. Daarbij behoeft de medische ethiek
niet in gevaar te komen. Zoals het er nu
mee staat, kan men zich afvragen of die
nog wel richtsnoer is? Zoals vroeger,
3,- per jaar per lid en alle kinderen
tot 16 jaar vrije behandeling, was een
uiterste, doch nu dreigt de weegschaal
der moraal naar het andere uiterste om
te slaan. Tachtig percent van ons volk
is al verzekerd bij een fonds, het is te
hopen, dat de nieuwe regering voor de
belangen van het gehele volk zal opko
men en ons beschermen zal tegen het
monopolistisch drijven der artsen.
Wie, uit hun rijen, heeft de zedelijke
moed om te tonen, dat het ook anders
kan? Laat ons het in hen gestelde ver
trouwen behouden!
N. v. d. LEK-MUNS, Haarlem.
Ik zou de hooggeachte heren theologen
en andere wetenschapsmensen willen
zeggen U gelooft in God en Zijn woord
of niet! Mag ik u een vraag stellen? Heeft
God homofielen geschapen of niet? Man
en vrouw schiep Hij hen. Het huwelijk is
een hoogheilig sacrament en geen pro-
beerseltje. Wat gebeurt er nu als man of
vrouw, in welke vorm dan ook. falen?
De mens heeft homo's voortgebracht, God
i heeft hen niet geschapen.
MEVR. VISSER, Haarlem.
Oorspronkelijk is een brandbrief een
brief waarin de afzender de geadres
seerde dreigt zijn huis in brand te
zullen steken, wanneer deze hem niet
tijdig een som gelds doet toekomen.
Eertijds werden door legeraanvoerders
zulke brieven toegezonden aan de be
woners van bezette landstreken die
bepaalde schattingen moesten betalen.
Vandaar het werkwoord brandschat
ten: aan de ingezetenen van een
dorp of stad een schatting opleggen
onder bedreiging anders hun huis en
hof in brand te zullen steken en te
plunderen. Sinds de 18e eeuw heeft,
eerst in Duitsland, daarna ook bij ons,
de betekenis een wijziging onder
gaan. Eerst hij studenten, daarna ook
in de algemene taal is brandbrief gaan
betekenen: brief waarin men zijn nood
klaagt en op het zenden van geld
aandringt.
De vorm sla, die in de spreektaal
wordt gebruikt, is een samentrekking
van salade, een aan het Frans ont
leend woord, dat zelf weer uit het
Italiaans afkomstig is. Daar luidt het
woord: insalata, van het werkwoord
insalare: inzouten. De kern van het
woord is dus het zelfstandig naam
woord sal: zout.
Onder sla verstaan wij een gerecht
van verse groente, niet zozeer met
zout als wel met olie en azijn be
reid. Merkwaardig is niet alleen dat
wij ook kunnen spreken van tomaten-
sla, komkommersla, ja zelfs van vruch
tensla, maar ook dat men de zegswij
ze: ergens een slaatje uit slaan in
verband heeft gebracht met sla, in de
zin: extraatje, smakelijk hapje, voor
deeltje. Men denkt echter ook aan:
zijn slaatje slaan, net al: zijn weetje
weten en: zijn zegje zeggen.
Naast onstuimig, het thans gewone
woord voor: heftig, hartstochtelijk,
woest, kwamen vroeger ook andere
vormen voor. Bilderdijk bijvoorbeeld
dichtte dat hij „eindlijk uit A'ontstui-
me vloed" Hollands vaste wal betre
den had. Maar ook bestonden onge-
stuim en ongestuimig, die beide door
Vondel worden gebruikt in gelijke be
tekenis. Het woord gelijkt zoveel op
het Duitse bijvoeglijke naamwoord
ungestüm, dat ontlening daaraan
waarschijnlijk is. Beide woorden zijn
verwant met het werkwoord stame
len: stokken, blijven steken. De eigen
lijke betekenis van on-stuimig is dus:
wat niet kan blijven steken, wat niet
tegengehouden kan worden. Invloed
van Middelnederlands on-stuur: wat
niet kan gestuurd worden, ongebon
den, moet ook worden aangenomen.
Hoe Nederlands het woord pissebed
er ook uitziet, het is een navolging en
vertaling van het Franse pissenlit.
Eigenlijk verstaat men er onder: een
kind dat nog in bed plast, dat nog
niet zindelijk is. Gewestelijk, bij voor
beeld in Zeeland en in Vlaanderen, is
pissebed de naam van de paarde
bloem naar de urine afdrijvende eigen
schap die deze plant schijnt te bezitten.
Ook is het de naam van het veelpotige
schaaldier dat men elders de kelder
mot noemt en waaraan men dezelfde
eigenschap toekende als aan de paar
debloem. In een boek over volksgenees
kunde leest men: „Een middel tegen
bedwateren is het volgende: laat kin
deren brij eten waarin een paar pisse
bedden zijn gekookt". Dit middel past
de arts nu niet meer toe gelukkig.