Winter(sport) in de bergen NEDERLANDS MEISJE IS FRANKRIJKS COVERGIRL NO. 1 ZATERDAG 10 DECEMBER 1966 Erbij 19 gezond en sportief Echte hoofdrol „Nou leuk Keihard Près-du-corps anorak in bleek-roze (materiaal Nylfrance). Man- Een stoere beige anorak: niet te chetten, opstaande kraag en tailleband zijn van lakleer. nauw, maar ook beslist niet te wijd. goed van afbrengt, dan rol je wel van 't een in het ander. „Het een en het ander?" Twee keer een figurantenrolletje in televisieshows met Gilbert Bécaud en met Adamo, en dan blaas je tegenover die filmbonden zo'n eerste succesje natuurlijk tot onherkenbare propor ties op en dat lukte dan ook wel zo ongeveer. Hierdoor mag ik echte rol len in televisiefeuilletons „Vive la vie" en nu pas „Frank avion-taxi", waarin ik de verloofde ben van een sportieve Don Juan, die me in zijn sportvliegtuig overal mee naar toe neemt. Mijn foto's kwamen nu in de Franse kranten, en nu eens niet om reclame te maken voor badpakken of chocola, maar voor mijn eigen publi citeit Ik heb ook op de planken ge staan van het Théatre Daniël Sorano, en volgende maand word ik in Rome verwacht voor de opname van een film, waarin me nu eindelijk een echte hoofdrol is toegekend. Alberto Latura- da is de regisseur, dezelfde man die ook Catherine Spaak tot vedette bom bardeerde. Ik hoop nu dus in goede handen te zijn". Katia die voorlopig nog aan geen huwelijk wil denken „ik wijd me de eerste jaren uitsluitend aan mijn car rière en voor kinderen heb ik nog helemaal geen tijd" heeft op haar twee en twintigste jaar nu al wel zoveel obstakels overwonnen, dat het toch wel heel vreemd moet lopen, wanneer ze die laatste etappe naar de filmroem niet zou halen. MET DE TREIN vanuit een miezerig-modderig Holland gaan en uitstappen bij een verrukkelijk sneeuwlandschap. En dan enkele weken genieten van een zuivere ijle sneeuwlucht, van de eerste ski-afdaling, de warme punch, de après-ski-avon- den en de „boemeltochten" door een besneeuwd stadje. Zó moet een wintersportvakantie zijn. Om hiervan ten volle te genie ten kiezen we met zorg de win tersportgarderobe uit. Vrije ge makkelijke kleren en ideale stretchbroeken. Pas met de après- ski-kleding mag men zich buite nissigheden veroorloven. Jammer, maar skiën in een minirokje is ten enen male onmogelijk. De skisport belooft dit jaar wel een van de kleurrijkste sporten te worden. Men schrikt niet meer terug voor zuurstokroze of turquoise laarzen, knalgele of paarse skibroeken of zilveren jacks. De truien worden minder stoer. Minder kleurrijk óók. De bonte Noorse patronen verdwijnen en men prefereert nu liever kleine vrouwelijke truien; effen, of met een eenvoudig pa troon. Gelukkig verandert de zon haar patroontje nooit. Zij is aan geen (mode) stroming onderhevig; zij maakt nog steeds de sneeuw wit ter, de bomen groener, een paarse skibroek paarser en de huid brui ner. Als de zon er niet was? Dan konden we alles wel weer inpak ken Roze anorak van doorgestikt leer. Kraag, manchetten en zoom- baan: wit lakleer. Pantalon en helmpet zijn eveneens wit. (Van onze correspondent) OP HAAR twee en twintigste jaar is Christina van Kranenburg, die donderdag in het tv-program- ma „Internationaal rendez-vous" te zien was, vermoedelijk wel het meisje dat onder alle gezichtshoe ken, in alle standen, en gekleed in alle denkbare jurken en drachten en soms ook wel wat minder ge kleed door de Franse fotografen het veelvuldigst onder vuur wordt genomen. Foto's, die daarna dan nog eens voor de meest gevarieer de doeleinden worden benut: om in reclamecampagnes van schoenen industriëlen, chocoladefabrikanten, klerenmagazijnen of auto-impor teurs vanaf de Franse gevels in tienvoudige grootte of via kranten advertenties en bioscoopschermen, een even welsprekend als goed woordje voor die uiteenlopende produkten te doen. Ondertussen heeft ze haar Neder landse en voor Fransen onuitspreek bare achternaam maar gelaten voor wat die was, haar voornaam tot ach ternaam gepromoveerd en vóór haar voornaam Katia gezet. Als fotomodel, cover-girl èn filmster, gaat ze nu in Parijs en elders onder het pseudoniem van Katia Christina door het leven. Katia of Christina werd twee en twintig jaar geleden in het dorpje Ha- zerswoude in de buurt van Leiden ge boren, waar haar vader „in het bouw vak" werkzaam was (en nog altijd is). De foto die ze van haarzelf als drie jarig meisje toont, laat nog nauwelijks veronderstellen dat uit dit ronde toetje dat door een overdaad van lange, slor dige haren wordt overspoeld, de foto genieke schoonheid zou gloeien die Ka tia, twintig jaar later, een der meest en op die kans hield ik toen het oog gevestigd.Die mogelijkheid deed zich voor, toen in Amsterdam op een goede dag een Franse filmploeg was neergestreken. Ik had geen rust, vóór ik die mensen in hun hotel had opge zocht. Ik sprak toen nog geen woord Frans, maar niettemin wist ik ze te overtuigen me een piepklein rolletje in hun film te geven, waarbij mijn stem dus zou worden nagesynchroni seerd „En zo kwam je in Parijs te recht. „Ja, maar éérst alleen nog maar voor een paar dagen. Niettemin had ik een Franse filmstudio toen óók van binnen gezien, en werd ik helemaal door mijn filmambities verslonden. Ik moest, want de centjes waren op, he laas weer terug naar Holland, maar Parijs liet me niet meer los. Ik spaar de met het geld dat ik in Amsterdam verdiende voor reisjes naar Parijs, waar ik toen zo zoetjesaan ook wat meer relaties maakte met modefoto grafen en modellenbureaus.totdat ik me hier eindelijk definitief kon ves tigen „En nu die metamorphose van mo del naar actrice?" „Nou ja, ik mag van mezelf wel zeggen, vindt ze terecht, dat ik be halve een dankbaar gezichtje, ook nog een keihard hoofd bezit. Als ik me zo iets heb voorgenomen, dan moét ik slagendus ging ik ook in Parijs overal op af.Alle acteurs en actri ces, op de echt beroemde1 na, moeten in Parijs trouwens zelf maar zien zich te verkopen, en zo tuinde ook ik van filmkantoor naar impresario. Met in het begin steeds weer dezelfde bood schap: laat uw foto hier maar achter, en we bellen wel op als er iets voor u is. En na tien of twintig van zulke stereotiepe beloften, werd er dan eindelijk toch ook eens eentje ge honoreerd. Je krijgt een telefoontje en dat betekent dan, dat ze een rolletje hebben waarvoor ze je smoeltje kun nen gebruiken.en als je 't er dan Blauw flanel pak met sneeuwwit teddybont en Noorse banden. In de wintersport óók: zilver mini-ensemble en idem broekpak. gevraagde fotomodellen van Frankrijk zou maken. „Een leuk beroep als maar lieve ge zichtjes te moeten trekken?" „Nou leuk.antwoordt Katia zon der excessieve geestdrift, maar het be taalt natuurlijk wel goed.Tweehon derd franken voor een uurtje poseren is gauw verdiend. Ik heb van die en gagementen mijn Parijse flat en mijn raceauto kunnen kopen, en na de eerste maanden in Parijs, heb ik ook geen honger meer hoeven te lijden. Maar een bevredigend vak kan ik het pose ren toch ook weer niet noemen en vanaf het begin, had ik dan ook al iets heel anders op het oog. Ik wilde aan de film en nog liever aan het to neel, en voor dat doel heeft mijn foto werk alleen maar als aanloop gediend. „Een aanloop die nu tot het verle den behoort?" „Ja, poseren doe ik praktisch niet meer. Al heel jong had ik ine in mijn hoofd gezet dat ik actrice wilde wor den, maar mijn ouders waren 't niet zo heel roerend met me eens. Toen ik vijftien was, wist ik ze toch zo ver te krijgen dat ze me naar Am sterdam lieten gaan. Ik heb daar in een hotel en op een naaistersatelier ge werkt, en dat was dan al wéér een stapje verder in de gezochte rich ting. Ik speelde 't klaar voor een modefotograaf te mogen poseren, en het plaatje viel blijkbaar wel in de smaak. De volgende stap was van fo to- naar filmcamera over te schakelen Katia als filmster in gesprek met haar regisseur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 19