Modern Amerikaans toneel in Haarlem
The Living Theatre met
„The Brig" van Brown
OUD
NIEUW in detective-
en 1N1LUVV in
en in avonturenverhaal
r I
Renniesl
Akkertjes
Tweelingbroer van
Bartje voor Assen
Russische klacht
over vervolging
van kunstenaars
in China
Kunstenaars tegen
bankgebouw in
Amsterdam
horloge
Goede prijzen voor schilderijen
op Amsterdamse kunstveilingen
De charme van de oude vertellers
Gedichtenwedstrijd
van BRT en NRU
Snuif en wrijf
Keulse schouwburg
liep onder water
Feestconcert voor
prinses Margriet
- J
WOENSDAG 14 DECEMBER 1966
Brandend maagzuur?
helpen direkt!
Let op, dat U de originele Akker-
cachets krijgt, met de onovertroffen
werking bij pijn en griep!
UW
Bert Japin
a Sm
juJ
Karei Appel schenkt werk
aan Amstelveen
De radio geeft donderdag
Televisieprogramma
Ook volgend jaar boksen
op het scherm
Nederlandse Comedie geeft
250ste „Virginia Woolf'
Russische dichter Tichonov
overladen met eerbewijzen
In Assen is dinsdag het nieuwe beeld
van „Bartje" in de steenhouwerij van de
firma J. H. C. Rabius ontmanteld. De
oude „Bartje", naar een geestesprodukt
van de Drentse schrijver Anne de Vries,
werd in 1954 door Suze Berkhout ver
vaardigd. In de loop der jaren was
.Bartje" zo zeer aangetast, dat de ge
meente besloot om een nieuw beeld te la
ten vervaardigen naar een gipsen model
van het oude. De kunstenaar Fransz Ge-
lencsér uit Leeuwarden heeft een gietmo-
del naar de Asser steenhouwerij ge
stuurd, dat goed tegen de buitenlucht en
temperatuurverschillen bestand is. Het
oude model wordt gerestaureerd en zal
een plaats krijgen in het nieuwe gedeel
te van het gemeentehuis in Assen.
De directrice van „The Living Theatre"
Judith Malina, en de maker van decors
en speler in het gezelschap, Julian Beck,
hebben zich dagen in de Haarlemse
Stadsschouwburg op de hoogte gesteld
van de situatie op het toneel, waar vrij
dag 16 en zaterdag 17 december „The
Brig" (de gevangene) van Kenneth H.
Brown wordt gespeeld. Het gezelschap
boekt tijdens zijn toemee door Europa
veel succes met dit bijzondere spel.
„The Brig" is bijzonder door de wijze
waarop het gebracht wordt. De toeschou
wer wordt geconfronteerd met een ande
re wereld, waarin gevangenen hun menin
gen vertellen over allerlei onderwerpen.
Fysiek moet men sterk zijn om alles te
kunnen aanhoren. Van de spelers wordt
veel geëist omdat de tekst nogal eens
wijzigt en de spelers daarop voortdurend
bedacht moeten zijn.
Judith Malina vertelde dat het spel zich
afspeelt in Korea waar soldaten in een
kampement bijeen zijn. In het midden is
een gevangenis (of misschien beter ge
zegd een bunker). Daar worden de ge
strafte militairen, van hoog tot laag, ge
detineerd. De spelers hebben zich voor
het spel grondig voorbereid. Vóór de re
gisseur zijn taak begon stonden zij eerst
onder „tucht" van een sergeant-majoor,
die hen heeft gedrild als mariniers. Er
treden in het spel geen acteurs op, maar
mariniers, die snel reageren als nodig is.
„The Living Theatre" heeft een vrijwillige
„ballingschap" van vijf jaar aangegaan.
Het gezelschap is sinds september 1964
in Europa, waar het nog ten minste drie
aar zal blijven. Het gezelschap bestaat
uit tweeëndertig leden en kan zich finan
cieel redden, hoewel het geen subsidie ont
vangt en zelf alles moet organiseren.
Toen het voor het eerst in Europa ver
scheen had het gezelschap alleen „The
Brig" op het programma, maar inmiddels
is het repertoire tot vijf stukken uitge
breid, waarvan er deze maand enkele
in ons land worden gespeeld.
Bij het gezelschap hebben zich ook drie
Nederlanders aangesloten: Alexander
Huguenot van der Linden, Olivier Boe-
ADVERTENTIE
i v j<t
MOSKOU (AP). De Russische cultu
rele organen klagen over de arrestaties
van schrijvers en het inlijven van ac
teurs in het leger van China. Het blad
„Literatoernaya Gazetta" deelde de na
men mee van schrijvers die in China
gearresteerd werden tijdens de „Grote
culturele revolutie".
Het blad Sovjetskaya Cultura schrijft
dat „het Chinese volk beroofd wordt van
de kunst die het liefheeft" op bevel van
de leiders van de Chinese communisti
sche partij. Dit artikel sloeg in hoofd
zaak op het oproepen van acteurs van
vier Chinese theaters voor het leger.
„Van nu' af aan" aldus het blad, „zal
het Chinese volk „van het toneel niets
anders horen dan de pseudo-revolutio-
naire leuzen van de Rode Garde en een
keuze uit citaten uit de werken van
voorzitter Mao."
In het artikel worden de namen ge
noemd van een schrijver, een beeldende
kunstenaar en een actrice, vooraanstaan
de Chinese kunstenaars die zelfmoord
pleegden om te protesteren „tegen de
schanddaden" begaan tegen de Chinese
cultuur door de Rode Garde.
Het bestuur van de Nederlandse fede
ratie van beroepsverenigingen van kun
stenaars zegt in een telegram aan de
gemeenteraad van Amsterdam met be
zorgdheid kennis te hebben genomen van
het voorstel tot stichting van een bank
gebouw in de Vijzelstraat. De uitvoering
van dit plan zal volgens de Federatie een
nieuwe stap betekenen in de ontwikkeling
naar de culturele verarming van de bin
nenstad. Het federatiebestuur dringt er
bij de gemeenteraad op aan tot het op
stellen van een plan voor de toekomst
van de binnenstad, waarin haar culturele
en recreatieve functie behouden blijft.
Strafstaan, scène uit „The brig" (De
gevangenis) van Kenneth Brown,
opgevoerd door „The Living
Theatre".
len en Frank Hoogeboom die een rol ver
vullen in „The Brig". Ook zij trekken
mee door Europa: West-Duitsland, Italië
België, Groot-Brittannië en Scandinavië.
Nederland is voor de vierde keer aan de
beurt voor een bezoek.
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
UW jUWEUER/HORLOGER TOONT U
GAARNE DE GEHELE INDUS-COLLECTIE
a
HET HUIS MET HET
CARILLON. GROTE HOUTSTRAAT 49 - TELEFOON 20049
Van inzakken van prijzen voor eerste
klas schilderijen, zowel moderne als klas
sieke, zoals op veilingen in het buiten
land gebeurt, is in Nederland geen spra
ke, aldus deskundigen nadat dinsdag bij
Paul Brandt in Amsterdam een begin was
gemaakt met een enige dagen durende
veiling van oude en moderne schilde
rijen.
De belangstelling, vooral van Britse en
Duitse zijde, was zeer groot en van een
kentering in het prijsverloop ten opzichte
van de vorige veiling in ongunstige zin was
niets te merken. Het niveau lag weer zeer
hoog, hetgeen bij voorbeeld tot uiting
kwam in hetgeen werd betaald voor een
werk uit de Vlaamse school, dat door in
siders op ƒ2000 was geschat en voor een
Londense galerie werd gekocht voor
ƒ7200. Een heel klein werkje van A. van
der Venne bracht ƒ3300 op. „Aanbidding
der drie koningen" van een Antwerpse
meester van 1518 ging voor 1600 van
de hand. Een „dorpsfeest" van Pieter
Brueghel de Jonge werd naar Londen
verkocht voor 33.000, twee werkjes van
Jan de Lairesse gingen weg voor f 6200,
een interieur van A. van Ostade kocht
een Nederlandse particuliere verzame
laar voor 15.500, „Badende nymfen" van
Van Poelenburgh haalde 9000. Van de
romantische school spanden de 12.000
voor een havengezicht van Klinkenberg,
en de 12.500 voor een interieur van Van
Hamme, beiden gekocht door Nederlandse
particuliere verzamelaars, de kroon. De
„ALS IK straks op deze manier in mijn
handen wrijf, wilt u dan zo vriendelijk
zijn onmiddellijk de generaal neer te
schieten, alstublieft?" Een zin als deze
is typerend voor het Oosters-overbeleef-
de mannetje Mr. Moto, de Japanse inter
nationale politiespeurder, die alles ,.so
sorry" vindt en van zijn uitgebreide be
voegdheden nooit gebruik zal maken zon
der een verontschuldigend „please" de
geheimzinnige Mr. Moto. die klassiek is
gemaakt door John P. Marquand en een
nieuw spannend avontuur beleeft in het
Prismaboek De dood van een Rus
sische agent (Mr. Moto Is So Sorry).
HET VERHAAL speelt, en dat geeft er
naar mijn smaak ook wel een bijzondere
charme aan, in die zo onwezenlijk lijken
de dagen van tussen de twee wereldoor
logen, toen er nog spionnen van Balkan
landjes en dergelijken konden rondlopen
en het fictieve staatje „Mongolië" blijk
baar een toevluchtsoord voor voortvluch-
tigen was. Behalve Mr. Moto vinden el
kaar hier een Amerikaanse vervalser, een
nurkse juffrouw die geleidelijk haar char
mes ontvouwt en een Russisch geheime
agent, terwijl er tevens nog een corrupte
Mongools vorst in de intrige verwikkeld
is. Een bijna absurd avonturenverhaal,
dat toch geloofwaardig blijft, met vaart
geschreven en pittig en amusant verteld.
Wel moet de lezer natuurlijk bereid zijn
het te beschouwen als zo'n typische avon
turenroman uit een voorgoed voorbije
periode met situaties en conflicten die
thans ondenkbaar zijn en die daardoor
minder acceptabel lijken voor wie zich
niet speciaal instelt op zo'n gezellig,
ouderwets brok (ont)spanningslectuur.
reeks er ook twee van de detective-story:
Ellery Queen en R. Austin Freeman.
Queen behoeft, meen ik, voor onze lezers
nauwelijks een typering meer, de logica,
zorgvuldige komplottering en boeiende
intriges van zijn deductieverhalen zijn
elke detectiveliefhebber bekend. Een van
de beste Queen-stories, The Tragedy
of Z is, onder de titel Het geheim
v a n d e laat ste letter, voor de Pris
mareeks vertaald door H. Heldring.
De arts-schrijver R. Austin Feeman
(geboren in 1862) behoeft voor de detec
tivelezer van vandaag misschien wat
meer introductie. Zijn verhalen, die beho
ren tot de strikt analytische school van
Conan Doyle en die zich eveneens afspe
len in de tijd toen de huurkoetsjes nog
door Londen reden, bezitten voor de le
zer die er gevoelig voor is, nog alle char
me die de sfeer van die tijd aan een goe
de vertelling kan meegeven. Freemans
speurder Dr. Thorndyke is zo'n typisch
ouderwetse laboratoriumdetective, die
uitgaande van een of andere listige vondst
een misdaad stap voor stap tot oplos
sing brengt aan de hand van intelligente
deductie Gedegen detectiveverhalen, die
tegelijk staaltjes van goede, ouderwetse
vertelkunst zijn, al moet natuurlijk de
lezer bereid zijn de soms wat omstandi
ge verhaaltrant van die dagen voor lief
te nemen. Dr. Thorndyke ziet het
anders heet de Prisma-vertaling van
Freemans „Inverted Stories"; het bevat
vijf grote Thorndyke-verhalen.
Ed McBain is, behalve door speurders-
HETZELFDE geldt voor de verhalen
van Edgar Wallace, die door het publiek
nog steeds met een groot enthousiasme
geconsumeerd schijnen te worden. Wal
laces Eve's Island (in Prisma: Het
eiland van Eva) is weer eens zo'n
geschiedenis, naar mijn gevoel niet een
van de meest geslaagde van deze schrij
ver. Een fantastisch onbewoond-eiland
motief, hoewel geenszins nieuw en nau
welijks meer denkbaar in onze tijd, belooft
aanvankelijk een aardige intrige te zul
len opleveren. Deze wordt echter onder
broken als de handeling zich verplaatst
naar Engeland. Daar worden racebaan
belevenissen, overigens met weinig ver
ve, uitgesponnen op een wijze die de Ne
derlandse lezer waarschijnlijk minder zal
interesseren dan de, veel meer in deze
zaken levende, Engelsman. De terugkeer
naar het giland betekent nauwelijks een
weer opnemen van de afgebroken draad:
het is alles erg summier en fragmenta
risch weergegeven; overlading met te veel
uiteenlopende motieven heeft de schrij
ver geen gelegenheid gelaten de moge
lijkheden uit te buiten die zijn intrige
onmiskenbaar bezat. De enige verdien
ste van het verhaal vind ik feitelijk het
wel humoristisch werkende type van de
hoofdpersoon, een praktische dagdromer,
naïef en toch een krachtfiguur, grotesk
in zijn „majesteitelijkheid" en toch ook
sympathiek in zijn wezenlijke eenvoud
Het zijn nogal wat bezwaren, maar ik
neem aan dat de ware Wallace-enthou
siast zich er weinig van zal aantrekken
en zich zal haasten, een heel boek lang
zijn dagelijkse zorgen te gaan vergeten
op dit eiland van Eva.
NAAST DEZE twee klassieken van het
avonturenverhaal presenteert de Prisma
verhalen in het min of meer „hardgekook
te" genre, vooral bekend geworden door
zijn politieverhalen die spelen op het bu
reau van het „87e district". Een auteur
met meer pijlen op zijn boog. In de reeks
Zwarte Beertjes verscheen van McBain
een avonturenverhaal, De Schild
wachten van Amerika (The Sen
tries), met als motief de invasie van een
legertje goed getrainde particulieren, in
een stadje aan de kust van Florida, dat
ze van ieder contact met de buitenwereld
willen afsluiten. Een origineel gegeven,
met als hoofdpersoon een „gang" van
superpatriotten die de koude oorlog wat
proberen op te warmen. Het heeft tege
lijk iets van een beklemmend toekomst
verhaal en van een boeiende spionagege
schiedenis, zonder te vervallen in James-
Bondachtige nonsens. De figuren die erin
optreden zijn Amerikaans-reëel en de si
tuaties aanvaardbaar binnen het raam
van de gegeven fantasie. Goede ontspan
ningslectuur met de daarvoor noodzake
lijke spanning.
prijzen van andere verkochte werken lie
pen uiteen van 5000 tot 10.000 onder
meer „Wafelbakster" van Van Hamme
ƒ6000, „Boudoir met jonge vrouw" van
Verboekchoven en V. Lageye 800 en
twee schilderijen van Jean Platteel sa
men 10.300.
Bij Mak van Waay werd een schilderij
van Kees van Dongen „Circuspaardrijd-
ster" voor 'f 25.000 naar Frankrijk ver
kocht. „Profiel van een vrouw" van Odi-
lon Redon bracht 26.000 op en „Baai bij
Cagnes" van Renoir 23.000. Drie wer
ken van Jongkind gingen weg voor res
pectievelijk 14.000, 14.500 en 10.000
„Vrouw met citroen" van Mancini bracht
10.500 op „Le pont de Bougival" van
Sauzay 3800. Galerie Monet in Amster
dam kocht een aquarel van Piet Mon
driaan „Chrysant, blauw fond" uit 1908
voor 12.600. Drie andere aquarellen van
Piet Mondriaan brachten respectievelijk
8400, 6400 en 4900 op. Een kadege
zicht van Le Bourg werd naar Frankrijk
verkocht voor 13.000, „Paard voor een
boerderij" van Constant Permeke haalde
15.000 en een boerderij met boer en zeug
11.000. Een vroeg werk van De Smet
werd verkocht voor 3100, twee werken
van Isaac Israels voor respectievelijk
7000 en 3300, een tekening van Jan
Toorop voor 3500 een naakt van Jan
Sluyters voor 2600, „Devil Woman" van
Karei Appel voor 7500 en een werk van
Asger Jom van de Cobragroep voor
9500.
Een brons beeldje van Constant Per
meke ging voor 5000 van de hand en een
terra cotta werk op houten voet van Men-
des Da Costa voor 2250.
De Belgische Radio en Televisie en de
Nederlandse Radio Unie hebben een ge
meenschappelijke wedstrijd uitgeschreven
in het schrijven van gedichten door jon
gelui van 15 tot en met 20 jaar. De ge
dichten mogen niet in druk verschenen
zijn, noch door radio of televisie uitge
zonden. De gedichten dienen, voorzien
van een schuilnaam of motto en getypt in
vier exemplaren geadresseerd te worden
aan de Literaire en Dramatische Dienst
van de BRT, de Belgische radio, adres:
Eu géne Flageyplein 18, Brussel 5. Iedere
auteur mag maximaal drie gedichten in
zenden.
De eerste prijs is 10.000 frank of on-
geveer 725 gulden, de tweede prijs 7500
frank, de derde 5000 frank.
De jury bestaat uit Marcel Coole, Jos
de Haes, Hubert van Herreweghen, Ad
den Besten en Wim Hazeu.
De bekroonde gedichten zullen per ra
dio worden uitgezonden. De inzending
sluit 1 februari 1967.
Meer gegevens over de wedstrijd kun
nen aangevraagd worden bij de Neder
landse Radio Unie, Postbus 150 in Hil
versum.
ADVERTENTIE
Uw verkoudheid van neus.
keel of borst weg met
Nederland 1: Het kinderprogramma
,Tien plus" gaat vanmiddag over de
kerstviering, 's Avonds begint het pro
gramma met de Teleac-cursus de boerde
rij als onderneming. Na het nieuws en
Pipo vervolgt de filmserie „Mona". In
Openbaar Kunstbezit wordt Callot en de
Comedia dell'Arte behandeld. Na het
journaal en een uitzending van de Katho
lieke Volkspartij, de wedstrijd Ajax-Li-
verpool in de tweede ronde van de Euro
pabeker voor landskampioenen. De recht
streekse reportage komt uit het An'field-
stadion in Liverpool. Na de wedstrijd het
programma „Inburgeren", over bouwstij
len van overheidsgebouwen.
Nederland 2: De VARA begint de avond
met een aflevering van „Workshop" van
de BBC. Hierin wordt een beeld gege
ven van de voorbereidingen van een klas
siek concert. De pianisten Vladimir Ash-
kenazy en Daniël Barenboim repeteren en
spelen gedeelten uit het concert voor
twee piano's en orkest (KV 365) van W.
A. Mozart. Na Achter het Nieuws het
programma „Uit Bellevue" waarin een
reportage van een teach- in over het di-
rigentenbeleid bij het Concertgebouwor-
In „Uit Bellevue" wordt dit debat ge
heel of gedeeltelijk rechtstreeks uitge
zonden.
De schilder Karei Appel heeft de ge
meente Amstelveen een schilderij aange
boden, een recent werk dat hij de titel
gaf „Deux têtes ensembles". Deze schen
king is gedaan nadat Appel in het ge
meentelijk museum „Aemstelle" had ge
exposeerd. B. en W. van Amstelveen ad
viseren de raad na de commissie voor
culturele zaken te hebben gehoord de
schenking als een waardevolle aanwinst
van het culturele bezit van de gemeente
te aanvaarden.
HILVERSUM I.
7 00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram.mu
ziek. (7.30-7.32 Nws). 7.55 Overweging. 8.00
Nws. 8.10 Kamermuziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken.
11.30 Mensen geloven. 11.45 Streeksgewijs.
12 27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten. 13.00 Pro memorie.
13.05 Gram.muziek. 13.45 Voor de vrouw.
14.15 Klassieke en moderne muziek. 14.45
van 1685 tot vandaag. 15.15 Voor de vrouw.
15.45 Klassieke gram.muziek. 16.00 Bijbel
overdenking. 16.30 Internationale Muziek-
week Gaudeamus 1966. 17.00 Voor de jeugd.
17.15 Nederlandse liederen. 17.30 Gram.mu
ziek. 18.10 Sport. 18.30 Halte. 19.00 Nws.
19.10 Radiokrant. 19.30 Klassieke fluitcon
certen. 19.45 Zijn wij tevreden? 19.50 Licht
platenprogramma. 20.10 De familie Leen-
houts (hoorspel). 20.35 Samen uit - Samen
thuis. 22.00 Lichte gram.muziek. 22.15 Avond
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespre
king. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Weer
woord. 23.45 Licht kwintet. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 De
Zesdaagse te Amsterdam. 7.25 Gram.muziek.
7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten.
8.15 Gram.muziek. (8.30-8.35 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke gram.
muziek. 9.40 Gram.muziek. 11.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (11.00-11.02
Nws). 12.00 Amusementsmuziek. 12.27 Mede
delingen land- en tuinbouw. 12.30 Gram.
muziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30
Klassieke en moderne muziek. 14.05 Beiaard
concert. 14.15 Huishoudelijke zaken. 14.30
Amateurs muziekprogramma. 15.00 Voor de
zieken. 16.00 Nws. 16.02 Voordracht. 16.20
Klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00
Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending
van het G.P.V. 18.30 Orkestmuziek. 18.55
Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief.
19.05 Sitar. 19.30 Van huis uit. 19.45 Gram.
muziek. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. 20.00
Nws. 20.05 Salzburger Festspiele 1966. 22.30
Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Gram muziek.
23.45 De Zesdaagse te Amsterdam. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws.
10.02 Dixieland. 10.30 Nwe langspeelplaten.
11.00 Nws. 11.02 Gram.muziek. 12.00 Nws.
12.02 Lichte muziek. 13.00 Nws. 13.02 Top
Twintig. 14.00 Nws. 14.02 Licht platenpro
gramma. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05
Sport. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05
Voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei
ten. 17.05-18.00 Verzoekplaten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.05 Gevarieerde muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Mo
derne serieuze muziek. 14.00 Nws. 14.03 Licht
casinoconcert. 15.00 Nws. 15.03 Recital. 15.30
Eigen-aardig. 16.00 Nws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Tea Time. 17.00 Nws. 17.15 Amuse
mentsmuziek. 17.30 Volksdansmuziek. 18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarden
sport. 18.30 Franse les. 18.32 Spaanse muziek.
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte
muzek. 19.00 Nws. 19.40 Walsmuziek. 19.50
Vrije politieke tribune. 20.00 Klassiek con
cert. 22.00 Nws. 22.15-22.30 De zeven kunsten.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00-17.35 Voor de kinderen. 18.30 Teleac.
19.00 Nws. in het kort. 19.01 Voor de kleu
ters. 19.05 Mona fTV-film). 19.30 Openbaar
Kunstbezit. 19.43 In de schaduw van de
mens (film). 19.55 Socutera. 20.00 Journaal.
20.15 Uitzending van de K.V.P. 20.25 Liver-
pool-Ajax. 22.15 Overheidsgebouwen en De
mocratie. 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. in het kort. 20.01 Werkplaats
voor muziek. 20.50 Achter het nieuws. 21.15
Uit Bellevue (kunstkroniek). 22.05-22.10 Jour
naai.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 De
Verrekijker. 19.15 Van gewest tot gewest.
19.35 Mensen in de sport. 20.00 Journaal.
20.20 Colombe (TV-spel). 22.30 AVRO's Tele-
vizier. 22.40-22.45 Journaal. 23.00-23.30 Teleac
NEDERLAND II
20.00 Nws in het kort. 20.01 Solistencon
cert. 20.20 Gamma: 20.35 De Wally-show.
21.15 Brandpunt-Europa. 22.05-22.10 Jour-
naaL
KEULEN (AFP). Een 23-jarige jon
geman, oud-leerling van de toneelschool
in Keulen, heeft de automatische brand-
blusinrichting van de Keulse schouwburg
in werking gesteld. Het theater liep vol.
Uit elk van de 120 kranen sroomde twaalf
liter water per minuut. De schade
wordt op 90.000 gulden geraamd. De jon
geman is gearresteerd.
Ook in het komende jaar zullen weer
rechtstreekse beelden van amateurboks
wedstrijden door de AVRO-televisie wor
den uitgezonden. Op 27 februari worden
de nationale amateurwedstrijden uit Den
Haag uitgezonden, waarna op 24 april
opnamen worden gemaakt bij de inter
land NederlandOostenrijk.
De Nederlandse Comedie zal aanstaan
de zaterdag in de Amsterdamse Stads
schouwburg haar 250ste voorstelling ge
ven van „Wie is bang voor Virginia
Woolf".
Aan de voorstelling werken mee: Ank
van der Moer, Han Bentz van den Berg,
Femke Boersma en Will ban Seist. De
regie is van Henk Rigters.
Woensdag 21 december verzorgt de
NTS van 20.15 tot 21.00 uur op Nederland
1 een rechtstreekse uitzending vanuit het
Concertgebouw in Amsterdam, waar
prinses Margriet en mr. Pieter van Vol
lenhoven een feestelijk concert bijwonen,
aangeboden door het gemeentebestuur
van (Amsterdam).
Uitgevoerd zal worden de Piet Hein
Rhapsodie van Peter Anrooy, recitatief
en aria uit het Weinachtsoratorium voor
alt en orkest van J. S. Bach, concert in
Es groot voor trompet en orkest van Jo
seph Haydn en de bruiloftsmars uit „Ein
Sommernachtstraum" van Felix Men
delssohn Bartholdy. Bij het binnenkomen
van het bruidspaar wordt de Konings
fanfare van Josquin Depres gespeeld. Het
Concertgebouw orkest staat onder lei
ding van Bernard Haitink.
MOSKOU (Reuter). De Russische
dichter Nikolai S. Tichonov is onder
scheiden met de titel Held van de socia
listische arbeid, de hoogste burgerlijke
onderscheiding in de Sovjet-Unie, de orde
van Lenin en de gouden ster met ha
mer en sikkel, ter gelegenheid van zijn
zeventigste verjaardag.
Tichonov ging in het begin van de ja
ren dertig over van het modernisme naar
het officieel voorgeschreven socialistisch
realisme. In de stalinistische na-oorlogse
zuivering tegen Westerse invloeden in
de litteratuur raakte hij uit de gratie
en werd hij ontslagen als voorzitter van
de schrijversbond. Ondanks de gevaren
die dit meebracht zou hij voor de oude
dichteres Anna Achmatova, die uit de
schrijversbond was gezet en in grote ar
moede leefde, in de bres zijn gespron
gen.
Ticonov is nu lid van de Opperste Sov
jet (parlement) en hoofd van de Lenin-
prijzencommissie in het Kremlin. In 1957
werd hem de Lenin vredesprijs verleend.
N